( azbest | 2024. 11. 01., p – 16:12 )

a korlátozott ismereteim alapján, szerintem az egyik legnagyobb gond az X11-gyel, hogy minden gpu-hoz meg kell írni x11 modult. Na ez nem történik meg, ezért olyan vacak például az arm-os grafikai képesség és teljesítmény, mert gpu specifikus megvalósítás helyett univerzális framebuffer kezelőt kell használni, amiben a cpu számol és csinál szinte mindent, a gpu csak buta 2d megjelenítő. Mintha s3triót tennél egy mai pécébe és windows alatt csak a generic képernyő drivert lehetne használni, ami nem nagy élmény.

Nagyrészt azért is, mert opensource drivereket a gpu gyártók nem nagyon adnak ki, mert ipari titkokat kéne felfedniük. Így korlátozott képességűek a nyílt megoldások. Plusz rengeteg munka minden gpu-hoz ablakkezelőt írni. Helyett értelmesebb az, hogy képes legyen a gyártó zárt 3d driverét használva futnia egy ablakkezelőnek. Hogy ne az ablakkezelőből legyen gpu specifikus változat, hanem szabványos apin a gyártói gpu driveren át tudja ellátni azokat a funkciókat.