( bognarattila | 2024. 08. 29., cs – 07:53 )

Az elektromos autónál valószínűleg nem az akkumulátor lesz a szűk keresztmetszet, hanem a töltő infrastruktúra, ami ugyanúgy része az autónak. Nagyon szépek a számok, hogy mekkora akkumulátor, milyen gyorsan fel lehet tölteni, csak fel is lehessen (olyan gyorsan) tölteni. És még igazán sok elektromos autó nincs is, a nagy tömbházak lakóinál pláne nem. A töltő pontokat ki kell építeni, azokhoz kábelek kellenek, földtúrás, visszafedés, el kell látni árammal. Svédországban vagy Norvégiában vannak batár nagy puffer akkumulátor telepek, biztos jó, akár lokálisan megtermelt áram esetén is (pl franciáknál hallottam olyan elképzelést, hogy áruházi parkolókat lefedni napelemmel), de kérdés, hogy ez valójában mennyire lesz rentábilis az egész autóflottára vonatkozóan. Nekem vannak kétségeim, valahogy az az érzéseim, hogy minden parkolóhelyre kellene töltő oszlop (vagy legalábbis nagy részükre). De majd biztos megcáfolod ezeket (például nem kell annyi autó, közösségi közlekedés stb.), remélem pontosabb háttér információkkal, mint amivel alá támasztottad a Toyota kiszállását, vagy a BMW FCEV akkumulátor méretét.

Amíg van K+F pénz, addig lesz K+F az adott területen.

Az újdonság volt, hogy EU-s K+F pénzt kaptak rá, célzottan, nem is keveset (köszi a kollégának a linket), ettől függetlenül nem gondolnám, hogy totál fogalmatlanok ülnének ennyi hidrogénes szervezetnél, és nemcsak az EU-ban. De nyilván bármi lehetséges.

Fogalmam nincs

Ehhez képest megdöbbentő a határozottságod. A https://www.t3.com/features/the-bmw-ix5-hydrogen-proves-that-batteries-… alapján 2kWh.

Az 5-ös PHEV esetén ~20-as akkumulátor ~100km-re elegendő. Ez alapján a 2kWh önmagában nagyon korlátozott használatot biztosít.

de a jelenlegi hidrogén árak mellett nem nagyon fogja senki megvenni

Én nem lennék ebben (sem) ilyen határozott. Ha megnézed a hidrogén töltő kutakat Németországban, annyira nem reménytelen a helyzet. A BMW sokkal nagyobb presztízzsel rendelkező márka, mint a többi résztvevő (Toyota, Hyundai), Németországban pénz is van rá, klíma sznobizmus is bőven jelen van, én nem látom esélytelennek. Az én meglátásom szerint a teljes X széria (és minden más mozdony autó) teljesen irracionális, mégis brutális mennyiség fut belőlük az utakon. De ebben is érdemes lenne tudni a BMW érveit, biztos vannak.

Persze az is lehet, hogy 10 év múlva az egész hidrogén sztori csak egy rakat kidobott pénz lesz.

A lényeg, hogy még mindig nem látom állításod alapját, miszerint a Toyota kifelé menne. Az, hogy elmegy ő is elektromos irányba (is) azzal is magyarázható, hogy nem maradhat ki, az más kérdés, hogy időben kapcsolt-e, valószínűleg az a szerencséjük, hogy a hibridek révén nem kevés tapasztalatuk van a téren. Mindenesetre a BMW megvásárolható hidrogén autója nem azt mutatja, hogy kukázták volna a technológiát és a Toyotának is része van benne.