Ugyanazért, amiért a Space Shuttle eredetileg is félrement. A NASA egy sokkal kissebb járművet szeretett volna, amit gazdaságosan lehetett volna földkörüli pályára állítani, de nem engedték neki. A hadsereg közbeszólt, és irreális elvárásokat támasztott, emiatt kellett megnövelni a méretét és a rakterét akkorára, amit már rohadt nehéz gazdaságosan feljuttatni. A sors iróniája, hogy a hadsereg végül soha nem is használta a Space Shuttle-t arra, ami miatt belekontárkodtak a terveibe, csináltak inkább egy űrsiklót maguknak (X-37). Hiába vettek volna át ezt-azt a Buran-ból, ha már az alapkoncepció volt elkufva a méretekkel.
A magánszektor már más tészta, azok nem szívbajosak, bizony le is nyúltak jópár ötletet meg húzást az orosz űrprogramból, és nem félnek újítani a nagyobb profit reményében. Még nem tartanak ott, de jó úton haladnak, hogy kenterbeverjenek mindenkit. A Союз költsége nemigazán változott az elmúlt évtizedekben, ugyanakkor a Dragon egyre olcsóbb, egyre megbízhatóbb lett az elmúlt években. Csupán csak idő kérdése, mikor válik a Dragon olcsóbbá, mint a Союз. (Arról nem is beszélve, hogy a SpaceX üzemanyaga víz, ami még a macerás tárolás mellett is jóval olcsóbb, mint bármilyen más szilárd vagy folyékony üzemanyag. A rakétameghajtás terén is várható, hogy az elkövetkező években drasztikusan csökkennek a költségek, szóval e téren is le fogják körözni előbb-utóbb). A NASA mindig is ilyent akart (https://spinoff.nasa.gov/Spinoff2020/t_6.html), a SpaceX meg megcsinálta, a PoC már működik, most már csak csiszolni kell, hogy kényelmesebb és olcsóbb legyen. Biztos lehetsz benne, egy pénzéhes multi mindent elkövet, hogy lefaragja a költségeket és maximalizálja a profitot.
De szerintem az igazi favorit a kínaiak. Ha azok egyszer rászánják magukat, akkor tuti összeraknak majd valamit, ami minden más megoldásnál jobb. Csak egy pártutasításra van szükség hozzá, a bekerülési költség és az esetleges emberveszteség meg ráfordított munkaóra pedig nem számít nekik, emiatt garantált lesz a siker, bármi is legyen az ára.