( andrej_ | 2023. 06. 17., szo – 09:16 )

1. Tudjuk, hogy nem tudnak, ezen itt nekünk nincs mit beismerni. Ugyanakkor az EU-s viszonylatban alacsony bérek, és mindenféle szociális problémák elég összetett mixet alkotnak, lásd még hogy azért iszol/bagózol, mert nincs pénzed, az a mindennapi öröm, hogy azt már aztán ne vegyék el... Az külön csodálatos amikor rendre sokan erőn felül mennek nyaralni, 65"-os TV-ért, meg ájfon 82-ért, és nem mellesleg a kaja habzsidőzsiben egyet kell trey-jel értsek. Ha csak picit visszavennének, akkor lehetne valami kis havi pénzfélretétel a nehéz időkre, mondhatni "meglepetések helyett".

2. KSH-ból valszin, mert az eurostatnak is ők jelentenek.

3. A 13%-os szocho egy kisebbségi probléma ha úgy tetszik. Azokat érinti főleg, akik próbálkoztak valamit, akár a banki pénzügyi tanácsadási jelleggel, akár valami remek ügynökivel, és nem TBSZ-szel, meg állampapírral operálnak. Értelem szerűen ha úgy tetszik, akkor ez a "gazdagok" problémája, és valójában a fidesz megvalósítja a balos fizessenek gazdagok dolgot.

A 1500mrd forint 2021-ben volt, és ÉVES kamatteher, tehát az az éves költségvetést terheli. Ez 2024-ben már 4000mrd forint lesz, ami kizárólag kamat, és nem a tőke (az külön csodálatosan emelkedik, de valszin GDP arányosan még csökkenhet is). A kb. 35e mrd forintos költségvetésnek azért nem elhanyagolható százaléka. Mindíg azt hozom párhuzamba, hogy amikor 150-200-300mrd-os plusztól leolvad valaki, hogy húha a tanárbérekre nincs, akkor ezzel szemben kamatra pedig szivesen költünk... (Ráadásul a közalkalmazotti béremelés bruttó értékéből ugye rögtön vissza is szalad az államkasszába, valamint a költés egy része áfa, meg mindenféle egyéb vonalakon viszajön, ha úgy tetszik valamennyire élénkiti a keresletet.)

Az elmúlt hetekben sikerült egy a szükségesnél jóval nagyobb üzemanyag jövedéki adót emelni, emelték a dohánytermékeset, és még biztos vannak apróságok a tarsolyban. Roppant "ügyes" módon "brüsszeli utasításnak" nevezte a profdrminiszterelnökúr a jövedéki adó emelést, holott a kb. 1 EUR per literes elvárt minimumot anno mi ugyanúgy megszavaztuk, aláírtuk, mert az EB (mint Európai Bizottság, azaz a miniszterelnökök tanácsának 100%-os jóváhagyása kell), és nem mellesleg nem a költségvetés tervezéshez használt 385ft-on számolták ki, hogy mondjuk 10-15ft-tal emelni kell, hanem 430ft körül jön ki. Ez önmagában olyan information overflow sokaknál, hogy agyzár jön, és jóval egyszerűbb a gonoszbrüsszelbőlmegmondják történetre fogni.

Különösen szép az adócsökkentő kormányzati "elgondolás" miközben indirekt módon tolják rá a népre az adókat (kisker 4%-os extra adó, ami nem a profitot, hanem a bevételt adóztatja...), vagy a KATA beszántása. Apropó kisker adó. Felmerült valahol, hogy az üzemanyag jövedéki adóval kisebb kútláncok (franchise rendszer miatt) már átléphetnek a kisker adó hatálya alá az 500M forintos limit miatt. Miközben a benzin/gázolajon általában 10-15% körüli árrésük van, ha jól tudom, hiszen az ár jelentősebb része nagyker, adók és áfa még a tetejére. Különösen nagy szerencse nekünk, hogy mindezt úgy, hogy le kell gyűrni, és a földre kell vinni, le kell törni az inflációt.