Szerintem ez az öregdízeles mém inkább népetimológia. Ezt sujkolják az emberekbe évek óta és kezd beépülni a tudatalattiba.
Az öreg (és nem annyira öreg) dízelek közül leginkább azok szennyeznek, amiket lefinganak, de még ezeknél is jobban, amiket mappelnek, mókolnak, módosítanak, EGR-t dugóznak. Látok magam előtt menni olyan common rail (!) dízeleket, amik részterhelésen folyamatosan okádják magukból a mocskot. Nem gyorsításkor, sima haladáskor is. Nekem ne mondja senki, hogy az gyári állapotú autó.
Benzineseknél meg az szokott lenni, hogy befosik a lambdaszonda, és vakon fecskendez be a vezérlő. Lehet érezni a szagán, mikor mész egy ilyen után. Az a sok finom HC, ami ilyenkor kijön...
Másrészt az újabb modellek bruttóban nem feltétlenül fogyasztanak jobban. Fojtottabb a rendszer, kevésbé optimális, ott vannak a regenerálás problémái, amikor pumpálod kifele és égeted el a gázolajat. Sokszor eleve nagyobb lóerősek, ami megint csak a magasabb fogyasztás felé billenti a mérleget. Legalábbis a dízeleknél.
Benzineseknél valóban csökkent a fajlagos fogyasztás a modellváltásokkal. Mert egyre több mindenben dízelesednek :-)
A gyártás és újrahasznosítás környezetterhelését gyakran elhanyagolják. Pedig ezek jelentős tételek.
A lítium akksik hatékony újrahasznosítása pedig egyelőre első sorban a marketinganyagokban létezik. Cserébe a villanyautók legalább kevesebb kenőanyagot használnak fel.
Nekem különben nincsenek előítéleteim és fenntartásaim egyik hajtásmóddal szemben sem. Mindegyiknek megvan a maga helye, ahol előnyösebb a többinél. Még az is lehet, hogy egyszer lesz benzines autóm. Vagy az egyik futkosóst pl. tök szívesen lecserélném villanyra, ha nem lenne totál hülyének nézős áruk nekik.
Én boldog lennék, ha az autók 90%-a csak a korának megfelelő környezetvédelmi normát teljesítené. És ha 25 évig autó maradna egy autó. Sokkal beljebb volnánk.