( VincentV | 2020. 10. 10., szo – 00:16 )

Csak ne felejtsük el, hogy ezzel párhuzamosan egy csomó bonyolult és költséges dolog viszont kikerül. Motor, váltó, kettős tömegű, részecskeszűrő, bonyolult vezérlés, befecskendezés stb... napestig lehetne sorolni, had ne kelljen. Aki még ezekkel soha nem szopta be, az álmodhatja magáról azt, hogy ő a nagy mágus, aki mindig tökéletes autót tud választani, de szerintem meg simán csak szerencséje volt. Én amúgy ezek közé tartozom (soha nem szoptam be egyiket se), kizárólag kopó alkatrészeket cseréltem minden autómon (~25 év, ~500e km), de ezt ugyancsak szerencsének tartom, és nem érdemnek.

Az tény, hogy a felsorolt dolgok helyett kapunk villanymotort, BMS-t, fedélzeti töltő, invertert, és mást nem is nagyon tudnék mondani... (az akkut kivéve persze, de arról külön írtam fent részletesebben). A többi elektronika az ugyanúgy adott a belsőégésűben is. Ezek (nekem, IT és elektronika felől érkezőnek) sokkal barátságosabb alkatrészek, mint egy automata váltó, részecskeszűrő, vagy egy vezérműlánc. Egyet-kettő láttam már belülről, vannak idiótán kitalált megoldások, de a többsége javítható kisipari módszerekkel, forrasztópákával/reflow kemencével, oszcilloszkóppal. Újat tanulni persze kell hozzá, és a műszerész vagy a villamosmérnök lesz a kulcsember, nem az autószerelő/gépész, de erre már itthon is megvannak az ajánlott szervizek, komoly szakértelemmel, ami nem abból áll, hogy cserélgeti a komplett 600eFt-s modult. Ajánlom amúgy a témában Varsányi Péter publikációt, itt van pl. egy eléggé ontopic írása:

https://varsanyipeter.hu/gondolatok_javitasrol.pdf

Bele lehet kötni apróságokba, vagy lehet hozni kiragadott példákat (nem állítom én sem, hogy egy EV soha nem megy tönkre), de nagy általánosságban ez az egész csak jó a tulajdonosnak. Én csak attól félek tényleg, amit fentebb is írtam, hogy a gyártók egy idő után rájönnek majd, hogy túl jó...