( joco01 | 2018. 05. 29., k – 10:35 )

Nincs kettősség, nincs ellentét.

Egy dolog számít: a cég nyelve. Minden cég megválaszthatja, hogy mi lesz a nyelvük, ez számít a doksikban, emailekben, meetingeken, stb., nyilván ezért érdemes összehangolni. És az is számít, mekkora adott nyelven a munkaerőpiacuk.

Tök mindegy, hogy egy adott iroda melyik országban van, és hogy melyik egyénnek mi az anyanyelve. Munkát a cég nyelvén végez mindenki mindenütt és ennyike, ehhez kell alkalmazkodni, vagy nem kell odamenni.

Amerikai multiknál ugye default az angol. Német multiknál lehet német, vagy angol. Még egy magyar multi is lehet, hogy jobban jár, ha angolt választ (rengeteg dologtól függ, még attól is, hogy épp a napi politika mennyire üldözi a bevándorlókat). De ha egy magyar cég úgy dönt, hogy magyar a nyelv, akkor az lesz, szívük joga. Vagy akár botswanai piréz nyelv.

A magyarokkal szemben csak annyiban kiszúrás a dolog, hogy az angol világnyelv, a magyar meg nem, de semmi egyéb diszkriminatív okot nem kell belelátni.

Ha egy angol multi magyar/cseh/ugandai irodát nyit, az értelmesebb emberek ennek örülni szoktak, hogy jön a pénz, jön a tudás, van új munkahely, stb. Majd ha itt valaki indít egy magyar multi céget, és külföldön terjeszkedik, mesélje el, mennyire sikerült magyar nyelvet meghonosítani külföldön. Nem lehetetlen, de azért eléggé bukásra van ítélve. És nem azért, mert diszkriminálják szegény magyarokat.

(Vannak többnyelvű cégek, ez is működhet néha, de szerintem sok problémát is tud szülni. Elég fentebb szétnézni a kommentek között, ki mit gondol a dolgokról...)

(Én német területen vagyok amerikai cégnél. Azért néha előfordul, hogy hallok/mondok magyar szót magyar kollégákkal, de csak informális keretek között. Ez persze nem tilos. A magyar irodában biztos sok a magyar szöveg, de ez aznap fog azonnal megszűnni, mikor felveszik az első nem magyar embert. Ekkor a helyi nyelv lesz a vesztes, és a cég nyelve nyer.)