( mba | 2015. 02. 13., p – 08:43 )

Aki ha kap valami megosztást Facebookon a youtuberől, akkor egyet akar kattintani és már látni akarja a videót. Nem letölteni, új programot nyitni, stb.

A böngészőt tudomásommal fel kell telepíteni, meg kell nyitni. Legalább egy kattintás (ha nem kettő, Windows-on:P). Meg kell várni, míg betölt a Chrome. Új gépeken néhány másodperc, régebbieken több. Fel kell menni a YouTube-ra, még egy kattintás, vagy ha nincs bookmark "mert az minek, ott a gugli" alapon, még pötyöghet is. Ha a Google-ról ugrik át, plusz egy kattintás. Ez után 1-2 másodperc alatt betölt a főoldal, egy régebbi gépen ez akár több is lehet. Mi a helyzet egy asztali alkalmazásnál, mint pl. a MiniTube? Fel kell tenni? Igen, egyszer, ahogy a böngészőt is. El kell indítani? Igen, ahogy a böngészőt is. Elindítod (1 vagy 2 kattintás), jóval gyorsabban betölt, mint a böngésző (nemhogy még a böngészőből a YouTube) és már ott a keresősáv, amibe írhatod, amit keresel. Nem is beszélve a sokkal gyorsabban megérkező találatokról. Akkor melyik az egyszerűbb? Az, hogy fel kell tenni egy applikációt, nem hinném, hogy egy átlagfelhasználó dolgát különösképpen megnehezítené, vagy amennyiben igen, akkor a böngészőhasználattal se nagyon fog boldogulni. Gondolj csak az okostelefonokra, ott működik az a logika, ami természetes kéne legyen a PC-ken is, hogy a legtöbb dologra van egy külön alkalmazás (az, hogy ezek mennyire erőforráspazarlóak és igénytelenek néha, hagyjuk, más téma). Okoz ez gondot annak, aki átlagfelhasználóként "egyszerűen és nagyszerűen" szeretné használni az okostelóját? Amennyiben igen, azt javaslom, inkább tanulja meg használni a telefonját.

Emellett érdekes az, hogy amíg nem volt YouTube-őrület, addig is meg tudták nyitni a mezei felhasználók a videókat, sőt, egyesek még akár filmeket, zenéket is tudtak letölteni, olyanok, akiknek amúgy nincs sok közük, szaktudásuk az informatikához.

Hja, es persze a felhasználóakkor akar megoldását a problémájára, amikor az felvetődik, nem akkor, amikor te elkeszulsz valami "normálisan megírt" megoldással.

Ez inkább az üzleti ügyfelekre igaz, mintsem az átlagfelhasználókra, akik ingyen (értsd: saját maguk marketingfelületként való eladásáért cserébe) kapott szolgáltatásokat használnak. Az átlagfelhasználóktól nincs hivatalos visszacsatolás az IT nagyvállalatok felé, csak piackutatásokon, felméréseken, feedback-eken keresztül. Arról nem is beszélve, hogy ha megírom a Google-nak, hogy írjanak natív klienst a YouTube-hoz, megy a levelem a /dev/null -ba, esetleg kapok egy csillogó-villogó, szép, megnyugtató marketingválaszt. Tehát a felhasználók max. egy már elkészült megoldást tudnak normálisan értékelni, azt is behatárolt keretek között.

Te n*100000 Ft-ról beszélsz. No és világszerte hányan vannak olyan felhasználók, akik az n*100000-ért való kapkodás (nem mintha a Google-nak annyira kapkodnia kéne mondjuk) miatt kényszerültek új gépet venni? És ez összességében mennyibe került a felhasználóknak világszinten? Mennyibe kerül a régi gépek hulladékként való újrahasznosítása? És az új gépek leszállításával, valamint az újrahasznosítással járó környezetterhelés (merthogy mindkettőhöz energia kell)? Ezt kiszámolta valaki? Egy olyan nagyvállalat, mint pl. a Google simán rendelkezik annyi tőkével, hogy tegyen az efféle fenntarthatóságért, még ha nem is kapja meg azt a mennyiségű extraprofitot. Ugyanúgy, ahogy az adatközpontjai tetejére napelemeket pakol, illetve megújulós projekteket támogat. Mert bármennyire is sajnálatos, attól, hogy Amerikában épít egy-két szélerőműparkot, az európaiak, meg a kínaiak ugyanúgy fosszílis tüzelésből nyerik a pazarlóan megírt szoftvereket futtató hardverek által elfogyasztott többletenergia nagy részét, főleg mifelénk.

És még sorolhatnám. Persze abban az iparágban, ahol egy operáció rendszer fejlesztője nyiltan kijelenti, hogy szarik az userre es ot csak az érdekli, hogy ezy onmagaban nulla értékkel bíró résszel foglalkozzon, nem csoda.

Azt hiszem, jól látod az általam felvázolt probléma gyökereit. +1.

Amugy igen, a 6-8 éves gépek is elviszik az 1080p-t. Aztán jön egy picit nagyobb bitrataju x.264, amit valahogy mégse, csak ha GPU-val megtamogatjak. Tapasztalat.

Ez a probléma az online videóknál nem igazán merül fel. Ha meg magas bitrátával dolgozik, mint pl. a Vimeo, még mindig ott az eggyel kisebb felbontás, ami szintén magas bitrátája miatt nagyságrendekkel jobb minőségű, mint egy alacsony bitrátás szolgáltatónál. Pl. egy vimeo SD felbontású videó minősége élményben simán vetekszik a YouTube 720p-vel, mind képben, mind hangban, annak ellenére, hogy nem 720p. Sok múlik a kodeken is, hogy milyen algoritmust használ. Vannak nagyon hatékony, akár assembly-ben optimalizált kodekek. A videók >90%-a így is elmegy. Szerintem nem vagyunk annyira HD-sznobok, hogy a 10% miatt új gépet kéne venni...