( padisah | 2012. 09. 06., cs – 12:51 )

ez nem hiszem hogy minden villamos gépre igaz, a kefés állandómágneses vagy soros motorokra, meg a kefe nélküli, elektronikus kommutációjú motorokra

ezeknél úgy van, hogy a max nyomatékot álló helyzetben adja le, 0% hatásfok mellett, mivel ekkor a legnagyobb a felvett áram, miközben nulla a munkavégzés - nem forog a tengely

ettől gyorsulva a motor forgórészében feszültség indukálódik az állandómágnesek terében mozogva, ez ellentétes a motor üzemben a motoron áthaladó áram irányával, így azt csökkenti, a motoron a telep feszültsége - indukált feszültség hajtja át az elektronokat, aminek innen már csak ohmos ellenállás van az útjában, és ennek megfelelő áram fog folyni, ez a sebesség növekedésével folyamatosan csökken, a motor üresjárási fordulatát átlépve pedig megfordul, ilyenkor a motor már dinamóként viselkedik, és egyenáramot termel, akkorát, amekkorát az indukált fesz - telepfesz át tud hajtani az adott ohmos ellenálláson

a hatásfok egy darabig emelkedik mert gyorsabban nő a fordulatszám és a végzett munka, mint amekkorát csökken az áram és a nyomaték, ugyanígy a teljesítménynek is van egy ideális fordulatszáma, ami nem esik egybe az optimális hatásfokkal, afölött a motor már nagyon kis nyomatékot ad le, a betáplált energia lényegében a súrlódást és a veszteségeket fedezi

tehát igazából arról van szó, hogy egy villanymotor kis fordulaton nagy hatásfok áldozattal nagy nyomatékot tud leadni, el lehet vele indulni, de az nagy áramba kerül, magas fordulaton meg a nyomatéka elgyengül

jól kell kiszámolni és eltalálni az áttételezést

nálam pl. a 6 centis átmérőjű dörzskerék vált be, ezzel pont 30km/h-t tudok tartani ami se nem túl sok, se nem túl kevés, de elinduláskor tekerek (egyébként kipörög a dörzskerék és gumit éget, meg áramot pazarol)