( csortu | 2011. 01. 11., k – 08:18 )

Sokat filóztam a válaszon, és a következők jöttek ki:
Valójában a véleményünk közelebb áll egymáshoz, mint ahogy első pillanatra tűnik.

Én is kívánatosnak tartanám, ha minden fiatal olvasna, sőt, értené amit olvas. De van egy fontos szempont, amit nem szabad elfelejteni: Senkit sem lehet üdvözíteni az akarata ellenére. Hiába kínálod fel a legérdekesebb könyveket a gyerekeknek, ha nincs belső igényük az olvasásra, akkor nem fognak olvasni.
sok fiatal olvas a harry potter óta
Ne ess a lokális szűk mintából generalizálás hibájába. Nézz körül a MEK-en, már az ötvenes-hatvanas évekből vannak szociológiai tanulmányok, ahol a szakértők ezen a problémán polemizálnak. Szerintem (Asimovval egyet értve) hiába kínálod föl az olvasás lehetőségét az olvasni nem akaróknak, azok azt _nem akarják_. Nem lehet "kényszerrel fölemelni a tömegeket", hogy ezzel a kissé avítt fordulattal éljek. Mert nem akarják, és kész. Nincs benne a hagyományaikban, nem tartják fontosnak. Az a kérdés pedig messzire vezet, hogy ha egyszer nem akarják, akkor mennyire kell/szabad kényszeríteni őket. (Ha szabad, akkor csak az olvasást? Miért csak azt? Vagy ki dönti el, hogy mi mást? Magyar nyelv, matek, informatika, nemzetismeret, idegen nyelv, hittan?)

Azt is fontosnak tartanám, veled egyetértve, hogy a kötelező olvasmányokat aktualizálják. Szerintem is nonszensz, hogy az általános iskolai kötelező olvasmány listát gyakorlatilag az 1920-as években állították össze, és szinte egyáltalán nem változtatták azóta (és a középiskolait se nagyon, bár ott a tanároknak nagyobb a szabadságuk). Ugyanakkor fontosnak tartom megjegyezni, hogy a kötelező olvasmányoknak más a szerepe az általános és a középiskolákban. Azzal egyetértek, hogy általánosban elsősorban az (értő) olvasást kellene megszerettetni. Hogy ezt Herri potterrel kell e tenni, vagy Kincskereső kisködmönnel, vagy valami mással, azt én nem tudom, ül elég szakértő a minisztériumokban, döntsék el ők.

Viszont azzal is egyetértek, amit valaki más már peddzegetett föntebb, hogy középiskolában (ahol az olvasási képesség elvileg már nem kérdés), a kötelező olvasmányoknak más a szerepe. Elvileg ott az irodalom fontos műveit kellene bemutatni, azokat, amikre a kultúra támaszkodik. Szerintem ezért van, hogy az Odüsszeiát, az Antigonét, a Hamletet, az Ember tragédiáját, a Legyek urát stb. nem lehet megúszni, mert ha ott nem olvastatják el a diákokkal, akkor bizony olyasmitől maradnak le, ami nélkül egy csomó elemet (szófordulatokat, utalásokat, stb) szimplán nem fog megérteni az életben.

Nos, most ennyi.
Csaba