( _Franko_ | 2010. 05. 24., h – 00:48 )

A lízingelt darabokat visszakövetelték és bezúzták. Nem szétszerelték. Eltüntették amit lehetett, nem véletlenül ment fel az áruk.

Azért - biztos, ami biztos alapon - adtak egyet ajándékba a Smithsonian intézetnek (http://americanhistory.si.edu/onthemove/collection/object_1303.html), ahol bármelyik nap megnézheted. A lízing konstrukció lényege, hogy a tulajdonos nem az, aki lízingel, a tulajdonos a GM maradt, szabadon rendelkezett a járművekkel, és úgy döntött, hogy nem éri meg neki éveken át fenntartani a szervizhálózatot egy bukott szériához, mert erre amúgy a törvények kötelezték volna, inkább kivonták a forgalomból - de semmi titkos vagy tiltott dolog nem volt abban a szériában...

Egyébként jópárat adtak egyetemeknek is, mielőtt "mindegyiket" "bezúzták" (egyébként szétszerelték, és csak a karosszériát zúzták be, hülyék lettek volna az akkucsomagot bezúzni). Arra gondolni sem merek, hogy a "boldog" tulajdonosok adták vissza önként és dalolva, mert használhatatlan volt, és örültek a GM ajánlatának, olvass korabeli cikkeket, volt már internet akkor is, a tulajdonosok rájöttek a kezdeti hype után, ha nagyon nem jó az autó, sok dologra egyszerűen használhatatlan (kétszemélyes coupe volt ugyanis), de benne voltak egy hitelben, amiből nem tudtak egyszerűen kiszállni. A vásárlók alig 10 százaléka tiltakozott a visszavétel ellen, mivel munkába járáshoz használták a GM EV1-et, ők később vettek RAV4 EV-t, amely szintén elektromos volt, és valami rejtélyes oknál fogva az olajlobbi nem zúzatta be, bár ez se volt egy sikersztori, a Toyota is kb. ezer darabot tudott eladni belőle.

Az ára egyszerűen azért ment fel, mert keveset gyártottak belőle. Minden kisszériás és ezért ritka használt autó ára magasabb, mint azt a műszaki tartalma indokolná, nem kivételes eset az EV1.

Kérlek, ne alázd magad tovább, nincs értelme védeni a védhetetlent, olvastál valami hülyeséget valahol, elhitted, bárkivel történhet ilyen. Lépj túl rajta.

Ez már reális alternatívát nyújtott, hiszen például a GM EV1-gyel egy töltésre 121-240 km-t lehetett megtenni. Ezzel már a Te álmod is valóra válhatna: leutazhatnál Pécsre :)

De nem tudnék onnan visszajönni, mert nem lenne hozzá való töltő Pécsett, ugyanis külön töltőállomás kellett hozzá, nem lehetett nemes egyszerűséggel bedugni a konnektorba. Ha pedig esetleg a 240 kilométeres út utolsó 10 kilométerén elfogy a töltés, akkor be kell vontatni:

Mert az olajszármazékkal menő kocsi magától újraindul a puszta közepén, ha elfogy az üzemanyag és nem kell bevontatni :D

Nem, nem kell bevontatni. Elég elkérni egy arra haladó autóstól 5 liter benzint, amely kitart a következő benzinkútig, ahol 5 perc alatt bele tudom tölteni a következő 800 kilométerre az üzemanyagot, nem kell várnom 8 órát, amíg újra meg tudok tenni 100-120 kilométert. Óriási különbség. Csodálkozom, hogy nem érted.

A haladó technológia akkor a NiMH akkumlátor volt, ami az ólmosnál sokkal hatékonyabb és kevésbé károsabb volt, az akkor forgalomba hozott elektromos autókat szinte kivétel nélkül lehetett NiMH-s akksikkal szerelve kapni.

Az már csak 500kg volt, ennyit számított az eltelt 6-7 év technikai fejlődése, amíg gyártották és árulták. Ezt hogy hagyhatta az olajlobbi?

Nagyon egyszerű ráragasztani az összeesküvés-elmélet címkét olyan dolgokra, amik hihetetlennek tűnnek a mainstream vélekedésekkel szemben.

Azért, mert baromságot beszélsz, a zavaró tényeket figyelmen kívül hagyva.

No azért más egy saját ellátási láncon keresztül értékesítgetni meg a fogyasztókat átverve esetleg higítgatni, spekulálni az árakkal a benzinkutak között, mint nagymennyiségben (nyilván emiatt olcsóbban, tehát mennyiségét tekintve kevesebb profittal) eladni erőműveknek.

Ez már beteges... bele se kezdek a folyamat leírásába, feleslegesnek érzem. A villamos energiával nem lehet trükközni, ugye csak az olajat lehet higítani? A villamos áram továbbításának, transzformálásának és tárolásának nincs komoly vesztesége, ugye? Hogy lehet valaki ennyire megvezetve... :(

Sőt, elektromos áramot egyre kevésbé fognak olajból előállítani, az atomenergia is szóba jön, ami nagy energiaégnyeket tud kielégíteni, így akár abból is fedezni lehetne az igényt, vagy akár megújuló energiaforrásból, naperőművekből, szélerőművekből (mint a BetterPlace).

A számok, tények, logikus következetések ne zavarjanak, amelyeket leírtam már, sokkal egyszerűbb álmodozni.

1) már mondodttam: atomenergia, megújuló energia stb.

Oszt mit csinálunk azzal a rengeteg kiégett fűtőelemmel? És mit csinálunk a primer és a szekunder sugárzó anyagokkal? Erre van ötleted? Gondolom nincs. Sajnos a világnak sincs, pedig most kell a világban szétszedni a 20-30 éve működő reaktorokat, amelyekben lévő alkatrészek önmaguk is sugároznak. Kerülő megoldásképp inkább adnak még 10 év működési engedélyt ezeknek a reaktoroknak, hátha 10 év alatt valami csoda történik.

2) nem kell annyi autó, mint most, de ami van annak is elektromosnak kellene lennie.

Volt is, lesz is, lásd Toyota RAV4 EV és Prius I-II-III, gondolom a Japánoknál nincs olajlobbi...

Tudom, megint "diktátor" vagyok és én akarom meghatározni, hogy másoknak mi kell. Szerinted az, aki 90%-ban városban kocsikázik (és sorban áll a dugóban), - és feltételezzük, hogy nem mozgáskorlátozott - nem tudna tömegközlekedéssel menni vagy biciklivel?

Minden nap tömegközlekedek, hétvégén biciklizek, és bizonyos esetekben autóval közlekedem. Az a helyzet, hogy nem lehet. Miért nem?

Kezdjük a biciklivel. Télen nem lehet biciklizni, kivétel ez alól néhány hardcore biciklis, de normális ember tavasszal veszi elő a drótszamarat és valamikor ősszel teszi el. Télen sem lehet hanyagolni a közlekedést, tehát vagy autó kell, vagy tömegközlekedés, a bicikli szezonjármű.

A tömegközlekedés nem bírná el azt a tömeget, amelyet az autóból kiszállók okoznának. Most is sok esetben tömegnyomor van, ami nem azt jelenti, hogy nincs ülőhely, hanem azt, hogy nem fér fel az ember. Persze vegyünk több villamost, metrót és egyebet. Miből? Tudom, az állam ad rá majd pénzt. A villany meg a konnektorból jön. Aki mást mond, nem ért hozzá.

De igen, tudna, csak lusta vagy nincs rá ideje. Miért nincs rá ideje? Az általad istenített és nagyra tartott verseny miatt, ami miatt hajszolják magukat az emberek és stresszes életmódjuk közepette alig van valamire idejük.

Egy nagy ló-azt. Kb. hetente egyszer megyek autóval dolgozni (amikor focizni is megyek munka után), 20-22 perc alatt érek oda. Ha HÉV + metró teszem meg az utat, akkor 50-55 perc, pedig nem áll dugóban se a HÉV, se a metró, se a lábam. Mégis szeretek tömegközlekedni, mert tudok olvasni útközben. Az emberek többsége így van ezzel, de van sok eset, amikor kell az autó, és én nem vitatom el egy másik felnőtt embertől a döntés jogát.

Mit is mondtál? Tiltsukbe! Vegyükelmind! Aztalustamindenitnekik! Ez nem aggresszivitás véletlenül? Gerenda és a szálka minősített esete.

Államilag kellene támogatni az olyan ötletes és egyszerű megoldásokat, mint az egyik magyar találmány, a napelemes tetőcserép.

Az államnak honnan van pénze, gondolkodtál-e már ezen?

Hatékony, esztétikus, és termelhetnének a hálózatba, mikor napsütés van. Ezzel rengeteg pluszenergiát lehetne hozni a hálózatnak, illetve kevesebbet vennének fel a szekunderkörök, hiszen betermelnék a hálózatba a napelemes házak, amit kell. Persze jobban oda kellene figyelni a meteorológiai vonatkozásokra, hiszen a napi energiatervezésbe ezt is bele kéne kalkulálni.

Képzeld, erre mind jogod van, annyi van napelem technológiákból, hogy boltban árulják... nem fog odafutni az olajlobbi, hogy fejbelőjön... :)

Egy a bökkenő, idéznék az általad linkelt marketing oldal végéből:

A napelemes cserép várhatóan nem lesz drágább, mint a hagyományos megújuló rendszerek. Jelenleg másfél-hárommillió forintos beruházással szerezhetők be olyan eszközök, melyek önmagukban is biztosíthatják egy lakás energiaforrását. Előzetes becslések alapján egy családi ház felszerelése hét-nyolc éven belül térül meg. Pályázati segítséget is igénybe véve pedig ez az idő akár négy évre is rövidülhet.

Számold már össze a feltételes mondatokat. Én a négy mondat közül három feltételes mondatot láttam, a negyedik pedig egy becslés. Fordítok marketingről:
"várhatóan nem lesz drágább": fogalmuk nincs róla, hogy gyártható-e vagy beválik-e a koncepció, egyelőre nincs még konkrét terv, csak a puszta ötlet.
"mint a hagyományos megújuló rendszerek": a napelempiac leggyengébb termékével talán összemérhető lesz a tudása.
"másfél-hárommillió forintos beruházással [...] önmagukban is biztosíthatják egy lakás energiaforrását": ha egyébként is takarékos vagy, illetve alig használsz elektromos energiát, akkor alig kell villamos energiát venned.
"Előzetes becslések alapján egy családi ház felszerelése hét-nyolc éven belül térül meg": figyeld meg, az előző mondatban lakásról beszéltek, itt már családi házról... ahol nagyobb a fogyasztás is.

Nézzük újra, megtérül 8 év alatt állítólag. Számoljunk 3 millió forinttal. Ha nekem lenne 3 millió forintom, akkor állampapírba fektetve hozna évente 180 ezer forintot, havi 15e forintot. Neked mennyi a villanyszámlád, van 15e forint? Mert ha nincs, akkor soha nem térül meg a befektetés, csak adnád az extraprofitra valót a napelem gyártó cégeknek. Vagy extraprofit csak olajos cégeknél van?

A trükk ött van, hogy a megtérülési számolásoknál rendre elfelejtik, hogy akkor térül meg a számolt idő alatt, ha egyébként is a párnába varrva tartod a pénzed... azt az esetet pláne elfelejtik, amikor hitelből kellene fizetni a napelemes tetőcserepet...

Plusz: az autók tetejére is lehetne napelemet szerelni (csak ez már nyilván még egy BP-nek sem érné meg, mert nem vennének tőlük annyi áramot), hiszen egy hosszabb úton, ha azt süti a nap, elég sok energiát tudna termelni.

Képzeld, a Prius III tetején van napelem, biztos nem figyelt eléggé a BP... :)

Nagyon szép dolgokat írsz és képzelsz el. Tíz éve még én is ilyen voltam. Aztán elkezdtem szélesebb alapokat megtanulni és gondolkodni az összefüggéseken, majd rájöttem, hogy a kör mindig bezárul. Tanulj folyamatirányítást és szabályozást, aztán elgondolkodnál, hogy egy beavatkozás máshol mit ereményez, hol vannak pozitív és negatív visszacsatolások a rendszerben; rácsodálkoznál, hogy egy apró beavatkozás mit eredményezhet és nem szándékoznál még nem létező technológiák alapján gyökerestül átalakítani a jelenlegi rendszert.
--
http://wiki.javaforum.hu/display/FREEBSD