Amikor a komplett IT-t leépítik

Van egy partnerünk - a neve teljesen mindegy a történet szempontjából -, ahol szinte a teljes európai IT-t leépítették. 1 éve kezdtek el szállingózni a hírek egy tervezett "productivity programról", aminek a lényege konkrétan az, hogy az IT 90%-a felesleges (vagyis a "fehér ember által betöltött pozíciók") és meg fogják szüntetni a helyeket (L1-L3, manager, head of IT szintig). Ez Európában ~10k dolgozót érintett, aminek az utolsó hulláma most fejeződött be. A magyar site-on ~10 ember került az "utcára" 20-25 éves munkaviszonyokkal. Persze sajnálni nem kell őket, megkapták a lelépési pénzüket vastagon, de inkább a trend ami érdekes.

Helyi szerverek már nincsenek, minden felhős. Az irodákban törekednek arra, hogy a következő irodaváltásoknál már "managed office"-ba menjenek, ahol biztosítva van a hálózat, így azzal sem kell majd bajlódni. User support? Semmi gond, beszélhet az AI agenttel (nem vicc!). Marad 1 darab supportos ember, akinek a munkája mindösszesen annyi, hogy az előtelepített gépet a kezébe nyomja az új versenyzőknek, az autopilot majd megoldja a többit. 

Persze a munka ezután is Indiában lesz megoldva fillérekért. Ehhez csak annyit (nem tudom, hogy más is észrevette-e már), hogy egyre jobban pofátlanodnak el a barna emberkék. Konkrétan pár hete rámír az egyik muksó akivel sosem beszéltem  -valami infó kellett neki- és a végén volt pofája annyit írni, hogy "thanks buddy". Anyád a buddy, dude! Nem őriztünk együtt disznót, meg azért mégis csak én vagyok a megbízó oldalon. Nem kell odatenni minden mondat végére, hogy "Sir", de azért a buddy kicsit sok....

Hozzászólások

A vicc az hogy nem lesz megoldva. Kapnak egy sokkal rosszabb szolgáltatást mert az indiaiak általában mindent megigérnek de semmit nem szállítanak. Aztán utána lehet gondolkozni hogy akkor most mit is csináljunk.

A visszaút majd nehezebb lesz kissé. :)

Szerkesztve: 2025. 07. 08., k – 10:56

Napi kb. 20 óra meló HO lehet a kiszervezett support. Fejenként.

Ui olvastam már (azóta törölt) releváns tartalmat itt: orbitálisat lehet így szopni, s ha a helyszínen dolgozók nincsenek észnél néhányan, akár a rolót is le lehet húzni. Tiszta őrület ez az indiai szcéna, komolyan.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Ha felhúzott a buddy szó, miért nem írtál vissza? Ez nem felelősségre vonás vagy cseszegetés, hanem rendes kérdés.

Még nincs aláírásom.

Nekem egyik kedvenc indiais tortenetem az, amit egy korabbi munkahelyen meselt egy kollega.

Indiai partner irt a magyar project managernek, es megkerdezte tole, hogy a sajat fonoke mit szeretne, mert hogy o masik kasztba tartozik, es nem kerdezheti meg rola. :D Igy uzemeltetnek egy 1+ milliardos orszagot. XD

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Az indiai nőkkel tök jól lehet (szerintem) együtt dolgozni.

A férfiak, nagy részük, meg nem fogják neked bevallani, ha nem értenek valamit, bólogatnak, és inkább úgy csinálnak, mint aki képben van. Gondolom az arcvesztéstől félnek. És akkor minden nap játszhatjátok az "ötven első randit", hiába beszéltetek meg valamit többször is.. Azt nem is akarom megtudni, hogy egy magyar fejlesztőt hova sorolnak, de gyanítom, hogy a legutolsó utáni helyre. :) - rövid tapasztalat alapján írom.

Szerkesztve: 2025. 07. 08., k – 12:53

Ne szidjátok Indiát! Több, mint 4000 Isten van, lehet róluk szervereket elnevezni. :)
Mondjuk nekem "Thor" a kedvencem, de az nem Inidiai. :)

Thor indogermán eredetű, Indiában Parjanya néven ismerik :)

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Kevés rendszergazda típust gyűlölök annál jobban mint amelyik görög ABC/mitológiai lények/rajzfilm karakterek/városok/folyók (!!!) alapján nevez el szervert. 

"Hát mert a Washington ... Washington DC .. az a Domain Controller, vágod? Tök egyértelmű" 

Nem, nem az te büdös gyökér :D 

Volt szerencsém olyan rendszerben hibát keresni, ahol a konvenció a srv / ws + 1. hálózati kártya MAC-cím második fele volt a gépeknél. Nekem hideglelés volt, a helyi rencergarázda fejből köpte a szükséges neveket

Nem mondom, hogy gyűlölném, de ez a fajta infantilizmus szerintem max. a '90-es évekig volt még divat, mikor erőforrás-szűkösség miatt nem nagyon voltak funkcióra dedikált szerverek, hanem sokszor ilyen-olyan, félig user gépeken futott mindenféle szolgáltatás vegyesen.

Meg persze, akkor még az IT-ban dolgozók többsége azonos kultúrkörhöz tartozott, akik mind tudtak azonosulni az ilyen infantilizmussal. Ma már ez nagyon nem igy van - sajnos :/

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Szerkesztve: 2025. 07. 08., k – 13:12

Az mondjuk nem volt semmi amikor egy Indiai csapat is bejött egy meetingbe és Angolok is voltak köztünk.
És beköszöntem így: Hail to England és mekérdezték az "Indiánok", miért kívánok jégesőt az Angoloknak.
Innetől kezdve csak igen/nem típusu kérdésekkel kommunkáltuk velük. :) Patakokban folyt a könnyünk a nevetéstől. :)
Volt köztük értelmesebb is, Katolikus vallású, akivel lehetett normálisan is beszélgetni Angolul.

A párom öccse (Liverpooliak) dolgozik egy nemzetközi (USA) cégnek l2 supportban, a központ Indiában van, a gyökerek folyamatosan baxtatjak, többször atpaszolja nekem a telefont, h beszéljek velük... Többnyire finoman elkuldom őket a pcsába... A srác 5 éve dolgozik ott és még nem rúgtak ki... pedig én mindent megtettem....

A legszebb az volt, amikor a manager közölte : your English is not as good as you think, és ezt pont a páromnak mondta... kB. 2 órán át röhögtünk, 

Szerintem az ilyen döntéseket mindig olyan emberek hozzák, akik a végrehajtás idején már nem dolgoznak az adott cégnél. Vagy annyira előadta magát, hogy átvette más cég job pénzért a "megtakarítós menedzsert", vagy kirúgták valami előző, hasonló kaliverű, de már beérett hibáért. Ráadásul egész biztos, hogy az ilyen ember tisztán pénzügyi személéletű és nem az egész képet nézni (lehet nem is ltája, nem csak nem nézi), és csak "pillanatnyi" siker a célja a magas éves bónuszért, nem közép vagy hosszú távú jobblét a cég egészének.

Semmi gond.

Hasonló sztorit láttam egy nagy skandináv IT cégnél. Sírva (=sok €-t elégetve) hozták vissza Európába a teljes IT-t. Rájöttek, hogy jobb a menedzsmentet onshore, a feladatok egy részét pedig nearshore tartani. Túl nagy a kulturális szakadék Európa és India között.

Szerkesztve: 2025. 07. 08., k – 14:52

Ismerős a sztori testközelből. Nálunk is a teljes IT és a pénzügy Indiába lett kiszervezve, valamiért egy maroknyi európai kontingenst megtartottak közülünk (még). A Bro nálunk már alap köszönés, meg a "can able to" :D

Egy indiai 24/7-ben válaszol a Teams chaten, akkor is, ha nincs shiftben, annyian várnak ugrásra készen a helyére. Az Autopilot a legnagyobb parasztvakítás a világon, irtózat nagy szívás a user oldalon, legalábbis eddig 2 helyen amit tapasztaltam belőle. Új user bejön és odalöknek neki egy gépet, hogy tessék telepítsd, köpni-nyelni nem tud, meg persze előbb valahol csináljon egy MFA-t magának, oldja meg. Pár napig nincs gépe, és csak utána jöna küzdelme a hozzáférésekért.

Do the needful originated in India, is commonly used in African countries, and was once heard frequently in the United Kingdom as well. After the Victorian period, its usage in the West died out, but with the increase in outsourcing to and from India, it started catching the ear of English speakers in the West again.

https://www.grammarly.com/blog/idioms/do-the-needful/

Mi a következőket tartjuk számon Bingo esetére sok év indián háború után, van több is majd a céges gépen kikeresem ha van rá igény, ennyi fejből is megy :D

  • Kindly do the needful ASAP! (igyekezzé')
  • Kindly adjust! (ha megvan a probléma akkor eszközölj egy konfigurációs módosítást, ami pozitív irányba mozdítja az incidenst)
  • Kindly provide the Mail ID! (add meg az email címed)
  • Pardon Sir? (hogy érted ezt bástya?)
  • I can't able to help on that one. (azt nem vágom töki)
  • Kindly check and revert! (nézz rá oszt szóljál majd vissza)
  • What re? (ez kábé olyasmi, hogy WTF?)
  • Is it so? (ezt mi úgy fordítjuk, hogy "kajakra?")
  • You are eating my brain, friend! (ez elvileg valaminek a tükörfordítása, azt jelenti kb. hogy "felb@szol more")
  • Na? Isn't it? Innit? (question tag-ek a mondatok végén, de szigorúan rosszul használva :D)
  • Sir! I have a doubt! (tesa lenne akkor egy kérdésem)
  • The change was preponed to Monday! (a prepone a "postpone" ellentéteként annyit tesz kb. hogy "előrébb lett hozva", de random használják más szavak ellentétére is)
  • There is very less space on the server Sir! (elfogyott a hely, de lehet very less time, etc.)
  • (I am attaching the outputs), please check the same and revert! (itt a "same" valami olyasmi hogy "azt" vagy "amiről szó van")

Elég sok ismerős ebből (túlságosan is).

Még hozzátenném a következőket:
- "let us know on the same", vagy csak simán "on the same" - kb "erről" a témáról, erről a kérdésről
- "each and every" - "all" helyett használt felesleges szóvirág

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

az egyik kedvencem, amikor a reminder szót egy teljesen új, eddig sosem említett feladattal kapcsolatban említik meg

"let me send you a reminder for the xxx production task happening today" - szó nem volt róla addig...  és persze alapból feltételezik, mint ahogy minden rendes indiai, te is 24/7-ben elérhető vagy, így minek is kéne napokkal előre egyeztetni bármiről

Amúgy van egy sejtésem, hogy ez a same egy tükörfordítás indiairól, mármint hogy nekik a same és az it valószínűleg nem válik el, és egyféleképpen fordítják. Igazából amúgy magyarul se válik el annyira, mind a kettőt az "ez/az" szó ragozásával (az - ugyanaz) fejezzük ki, simán el tudom képzelni, hogy indiaiban ennél kevesebb különbség van. 

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Pedig az ember azt hinné hogy a tengernyi elérhető rémtörténetből tanulnak. De nem. Habizti majd ők nem rontják el :)

zászló, zászló, szív

100-ból 90 betanított munkás(nak sem nevezhető, és nem, nem nézem le őket).
100-ból 9 aki az előbbieket üti.
100-ból 1 akivel versenyre lehet kelni, itteni mércével nézve is.
De hát sokan vannak. Én is láttam már mosolyogva átadós, sírva visszajövős projektet/supportot, nem is egyet. No oda nem kell menni, ahol ilyen egyáltalán felvetődhet.

echo crash > /dev/kmem

Hozzátenném hogy India sem sokkal olcsóbb, már 10+ éve sem volt az, úgy általában véve sem.

De amikor 20+ éve(!) folyamatosan üzemelő szolgáltatás megy offline-ba csak azért, mert nem értik hogy ezt a 20 szervert rebootoljuk szombaton, a párjuk 20-at meg vasárnap, és egyszerre ledurrantják mindet, az priceless.
Egyébként shame on me, ahol most dolgozom is vannak érdekes dolgok. Pedig ez ojrópa.

echo crash > /dev/kmem

Ezt kerestem a hozzaszolasok kozott:

Hozzátenném hogy India sem sokkal olcsóbb, már 10+ éve sem volt az, úgy általában véve sem.

 

En tapasztalatom is ez. Persze ott barmikor talalsz 50 uj fejlesztot, de kell is, mert ugy mennek el, ahogy talahol tiz dollarral nagyobb fizut talal.

 

Par honapos projekten 4 handover volt ember csere miatt (semmi atfedessel). 

Vegen nekunk dobtak ide, hogy takoljuk meg mukodore, mert ez ki fog gyulladni beuzemeleskor.

Persze ahogy irta mas is, aki nyomta es eladta a megvaltast, az mar regen nem is abban a pozicioban van. Kosz bazdmeg

Szerkesztve: 2025. 07. 08., k – 22:13

volt egy ugyfelunk, megvette oket egy angol ceg. a magyar it-t kibaxtak, majd az indiaiak megoldjak. azok meg neztek mint hal a szatyorban a magyar windowsokra :)

meg kibaxtak az aruba switcheket, hoztak unifit helyette mer' az jobb :)

A 2000ről eszembe jutott, mikor még egy előző életben onnan lehetett tudni, hogy valaki a csapatból járt már a shangai developmentnél személyesen, hogy után a laptopokon a w2k (ne kérdezd, akkor se értettem, később, mikor már kb mindenki értette, hogy meg kell várni mi jön a vista után, akkor cserélték le azokra :D) másolós csíkhúzós modal ablaka onnantól kínai címsorral volt :D

> Simán kicserélik angolra mindenknek 2 perc alatt.

vagy nem. sok gep van. az userek nagy resze nem beszel angolul. tele vannak specialis, licenszelszt ipari szoftverekkel amik alatt nem annyira trivialis egy os reinstall...  a vege azt lett hogy a regi it egy reszet visszahivtak helpdeskelni, es csak a szervereket/halozatot kukaztak (gondolom az aruba eszkozok es linux szerverek meghaladtak az indiai mokusok kepessegeit) es vettek at.

A műszaki része az agyadnak angol.

Amúgy ez, hogy szimplán nem váltható a lokalizált és angol nyelvű szkriptelés (ha már fontos volt bevezetni a lokalizáltat) megérdemel egy olyan Casino Royal-os ph@$zkorbácsolást.

Színes vászon, színes vászon, fúj!

Kérem a Fiátot..

Én meg azt láttam, amikor a SOTE mellett egy kis számtech bolt/szervíz embere egymás mellé rakta a magyar(angol?) és az arab nyelvű windows-t, és 2 kézzel javított - lévén nem értette a kriksz-krakszot, de amúgy tudta mit kéne csinálni, csak nem volt a fejében, hogy balról a 3. menü, felülről a 6. menüelem ...

/nemindija

Így van, a GUI átka, hogy ahány GUI, ahány lokalizáció, ahány főverzió, mindegyik más, abból meg káosz lesz. Azért van az, hogy a haladók minden rendszeren terminált/parancssort használnak, sztenderd, öndokumtáló parancsokkal, lehetőleg angolul, és ezt gyorsbillentyűkkel egészítik ki.

A GUI-s tutorialok is agyrém kategória, screenshotok, nyilak, karikázások tömkelege, helypazarló, nehezen követhető, ha valami hiba van, szintén lehet screenshotokat csinálni, körülményes.

Ráadásul a lokalizáció még állandó, sztenderd GUI mellett se jó ötlet. Egy magyar rendszeren elég nehéz egy angol nyelvű tutorialt követni, vagy egy francia hibaüzenet alapján a megoldást megtalálni. A félrefordításokról nem is beszélve.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

>  Egy magyar rendszeren elég nehéz egy angol nyelvű tutorialt követni

Nem tudom, nekem ez az egyetlen kombó ami sosem esett nehezemre. Jó, én mondjuk valamennyire vágtam is a GUI-kat, meg ráéreztem minek mi a lokalizációja, de az angol-magyar oda-vissza mókolásokkal sosem volt semmilyen bajom.

Egyszer kellett valami ciril betűs Windows-t supportálni (nem merek oroszt írni, mert nem biztos, hogy az volt) még az XP érában, ott ugye reinstall nélkül nem nagyon volt nyelvváltás. Na azzal például szívtam sokat.

Kontrasztként: nagyon sokat használtam olasz, német, francia nyelvű weboldalakat, egy idő után Google Translate nélkül is értettem, mi van oda írva (lefordítani nem tudtam volna, de megértettem a probléma/megoldás lényegét). Sosem okozott különösebb nehézsgéet olyan nyelvű tartalom megértése, ami latin betűket használt. Annyi, hogy a menük nevét azt mindig lefordíttattam angolra, és az alapján kerestem meg a magyar Windowsban a megfelelő beállítást.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

> Egy magyar rendszeren elég nehéz egy angol nyelvű tutorialt követni

forditva meg nehezebb. pl lidl-es robotfunyiro, a magyar nyelvu hasznalati utmutatoban (mas nyelvut nem is adnak hozza) a menurendszer is le van magyarra forditva. pedig a funyiro szoftvere nem tud magyarul, nincs a valaszthato nyelvek kozott :)

tehat hogy megertsd a magyar leirast elobb vissza kell forditanod angolra...  (vagy addig guglizni mig talalsz hozza angol leirast)

Egy barátommal beszélgettünk róla, hogy az AI térnyerésével mára az IT is a fogyasztói társadalom mesgyéjére lépett és az eldobható termékek mintájára eldobható alkalmazások lettek.

A hagyományos cuccok gyártásánál már látjuk, hogy hiába akarnánk valamit gyártani, egy csomó szaktudással már nem rendelkezik senki mert nem volt rá szükség. Ez lesz sajnos az informatika területén is. Egy idő után senki nem fog tudni egy normális IT rendszert összerakni ha esetleg ki kell mászni a felhőből.

Ez tényleg így van.

Volt olyan kőműves, aki napokig dolgozott rendesen, az utolsó nap még mielőtt befejezett egy, az utolsó kb két órás feladatot, kifizettem, mert később körülményesebb lett volna találkozni. Ahogy kitettem a lábam, ledobta a szerszámokat, és semmit nem fejezett be, elhúzott.

Egy másik kőművesnél szó szerint leszakadt a vakolat, és fel volt háborodva, hogy ki kell javítania.

Aki végigszopott (akár csak távolról is) egy lakás/házfelújítást, egy életre megtanulta h. a munkásokat SOHA.NEM.FIZETJÜK.KI.ELŐRE. Soha. Csakis utólag. De még akkor sem teljesen. Mert utána a garanciális javításokat (amik biztosan lesznek 1-2 hónap után, mikor kiderül h. mit baszott el) soha nem fogod tudni mivel megzsarolni h. visszatolja a pofáját. Én sem vagyok ilyen ember, de sajnos többedik tapasztalati eset után ez maradt az egyetlen működő módszer ellenük. Aljas mocsok minden melós. Tisztelet a kivételnek (már ha léteznek, a mesében már hallottam róluk).

Igen, ezt megerősíthetem, sajnos a saját bőrömön tanultam meg.  Már eleve azt nem értettem, hogy dolgozik valamin napokig, és az utolsó részfeladatot otthagyja, hogy ott b... meg a ... , de ezt simán megcsinálta. Kábelcsatornát kellett elvakolni, tényleg max 2 órás melója volt még.

Nem sok maradt hátra, de szépen be kellett fejeznem magamnak... :) Amint megkapta a pénzt, megvárta amíg beülök az autóba, elindulok, és már húzta is el a csíkot.

Érdemes egyébként egy rendes céget keresni a kivitelezésekre, felújításokra, akivel eleve rendes megrendelést írtok, szerződéssel, rendes számlát tud adni stb.... Nem lesz olcsó, főleg, hogy ma már semmi nem az, de léteznek olyan cégek is, akik nincsenek teljesen elszállva .

Szuper. :) Szerencsére akikkel dolgunk volt (pl gázhálózat felújítás és gázkazán csere miatt), velük meg voltunk elégedve, de ezek szerint ez is kivétel akkor. :)

De én már ilyen ..-okkal nem vagyok hajlandó tárgyalni, aki vagy eljön, vagy nem, meg teljesen ki vagyunk nekik szolgáltatva, ezért gondoltam, hogy inkább egy cég.

Ja, meg alapanyag költséget sem szabad adni senkinek. El kell menni megvenni az alapanyagot.

Nagyon plusz sok. Idén csináltunk egy komolyabb felújítást, generálkivitelező irányába mentem hogy ne kelljen vele foglalkozni és rendben legyenek a dolgok. Első nap napközben felmentem és jeleztem a problémáimat, tető szigetelésénél a hőtükörfólia helyett egy sima zsákvászon szerű anyagot tett fel (olyat amit a cserép alá szoktak rakni) és el akarta adni nekem hogy ez jobb minőségű. Mondtam neki hogy legyen kedves rendes hőtükörfóliát feltenni ha már erre szerződtünk. Villanyszerelő szintén a tetőszigetelésbe konkrétan belehúzta a vezetéket védőcső nélkül, kértem hogy legyen kedves csőbe húzni, megcsinálta. Gipszkarton lap több helyen úgy volt feltéve ilyen "rohadjálmeg odaraklak akkor is" jelleggel 12 felfogatással hogy olyan hasa volt hogy sírtam, ezt is jeleztem. Amikor a falon lévő lyukat úgy akarta javítani hogy bevágott oda egy gipszkarton lapot, körbefújta purhabbal, rátette a hálót hogy majd arra ráglettel ott jeleztem neki hogy ne haragudjon, de nekem az nem játszik hogy nekem kell óránként feljárni és rákoppintani a fejére mert ahhoz ez egy kicsit sokba kerül, ezt most akkor így fejezzük be. Terülőpadlózás olyan jól sikerült hogy egy labdát ha letettem a szoba közepére akkor a falnál koppant úgy felgyorsult. 

És ez egy állítólag jó hírben lévő szaki volt... 

Azóta apránként csinálom én magamnak ha időm engedi. Botrány.

Na akkor még jól jártál, mert nem ment a munka kellős közepén csődbe a generálkivitelező vállalkozása (mármint az a cége - a sok közül - amelyikkel szerződtél, amelyiknek átutaltad az előleget stb.). És nem kezd hirtelen ghostingolni téged a cégvezető, amikor rájössz, hogy baj van, mert már hetek óta (különféle kifogásokra hivatkozva) nem jelennek meg a munkások. Hidd el tud ez _sokkal_ rosszabb is lenni, amikor 2-3 évig pereskedhetsz utána, hogy a bíróság esetleg mégiscsak állapítsa meg a cégvezető felelősségét, mégiscsak ítélje meg az előleget, amivel a kivitelező eltökölt és urambocsá még a szerződésben rögzített (nevetséges tipikus 5%) kötbért is.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Nagyobb összegű előleget biztosan nem fizetnék ki, mi ügyvédi letétbe helyeztük a soron következő ütem összegét. A vállalkozó akkor látott neki a munkának, amikor ott volt az összeg, akkor kapta meg, amikor elkészült a teljesítési igazolás.

Ha nem elég tőkeerős a vállalkozó, akkor kisebb ütemeket kell meghatározni + elgondolkodni azon, mennyire érdemes lemenni (ha nincs elég tőkéje, akkor egyéb problémák is lehetnek akár kivitelezés alatt, akár később garanciális ügyintézés alatt).

Nekünk az egyik építőanyag gyártó ajánlotta a kivitelezőt, nyilván ez sem garancia semmire, de ők tipikusan akár hosszabb távon látják visszamenőleg a cég életútját, mennyire szeret fizetni stb.

A kereskedés is jó lehet, de mi konkrétan gyártóhoz fordultunk (több esetben is), mert ők jobban látják, hogy szakmailag mit teljesít a cég, jobban odafigyelnek. A kereskedésnél legfeljebb átfolyik a forgalom: valaki kifizeti a gyárnak, másik számláz, de nem feltétlenül beszélnek projektekről, problémákról, kihívásokról. Nyilván kereskedést is meg lehet kérdezni, én is szereztem már így "szakit", de komolyabb dolgok esetén inkább a gyártót javasolnám.

Én azt tapasztaltam, több gyártó és "értéknövelt" forgalmazó is mondta, hogy nagyon sok szaki nem szeret képzésekre járni. Azaz egyrészt nem is tudnak jobb/újabb technológiákról, másrészt nem is tudják alkalmazni a meglévőket, valahogy pacsmagolnak, ahogy jónak gondolják.

Egy egyszerű példa: vannak az OBO kötődobozok, a nagyon olcsóbb fajta nyilván nagyon egyszerű, de sok villanyszerelő azt is csak átdöfi csavarhúzóval és áthúzza a kábelt, holott van a dobozokhoz kis fúró idom, amivel kör alakú lyukat lehet készíteni, ezáltal rásimul a lágy műanyag az átvezetett kábelre. Csavarhúzóval átdöfött rés esetén nincs simulás, a kábel mellett vannak rés, esetleg lyukak is tátonganak.

A személyes referenciák sok esetben korlátozottan használhatók, mert sok megrendelőnek legfeljebb a kapitális hibák tűnnek fel, azon kívül ha jól kommunikál a szaki (értsd: tud "parasztvakítani"), akkor az már jó szakember.

Mivel jót nem állnak a beajánlott emberért ("mér', há nem a mi emberünk!") ha bármi gebasz van, innentől kezdve ez annyit ér mintha az utcán kértél volna egy arra fele szédelgő ismeretlentől ajánlást.

Renome... ugyanmár! Honnan lesz a kereskedésnek abból kimutatható kára ha jött-ment ismeretlenekenek ajánlgat olyanokat, akik otthagytak 1 névjegykártyát korábban, meg esetleg letettek a kereskedés vezetőjének egy kis aprót h. hirdessed már a cégemet a beeső fogalmatlanoknak! Ez így működik.

A kazános kivitelezőmet is a Biasi magyarország-nál (ez konkrétan a gyártó magyar képviselete, még csak nem is egy nímand kazán kereskedés!) ajánlgatták, oszt egy akkora simlis faszkalap volt, átvert a tetűje a gáztervvel, nem kaptam a kat.védelemtől engedélyt.

Na, és ettől milyen renoméja romlott a Biasi kft-nek? Semmilyen!

Garancia nyilván semmilyen ajánlásra nincs, ráadásul egy jó cég is hibázhat.

A gyártók sem egyformák, gyártón belül az emberek sem. Feladat súlyától függően időt kell szánni megfelelő emberek megtalálásához, ezt nem lehet megspórolni, és még az sem garancia semmire, de talán jobb eséllyel nem hibázol nagyot.

De a leírásod alapján még mindig nem tudom, miként keressen bárki kivitelezőt, miként csilingeljen ki egy ház árát, legfeljebb egy kardba dőlési ajánlás jön ki belőle.

Engem egy "két hetes" munkával szopatott egy kőműves, aki szigetelte a házat. A hatodik hét körül már kicsit ingerültebben beszéltem vele. Majd megkért, hogy beállhasson az udvarra az utánfutójával, mert csak holnap vinné el. Megengedtem, majd két lakatot tettem a kapura.... Másnap hív idegesen, hogy nem tud kiállni. "Hát, ez ilyen, délután hazaérek, gondolom addig elkészül a szigetelés, és akkor majd sikerül kiállni.". A durva az, hogy kész lett...

Nagypapam komuves brigadvezeto volt (o ihatta a legtobbet). Igazabol naluk arra kellett vigyazni, hogy a fontos dolgok mindig reggel 10 oraig keszuljenek el (6-kor kezdtek) 11-12 utan mar egy ferde vonalat sem tudtak huzni. Viszont amit reggel megcsinaltak az 30 ev mulva is jo volt.

II. (Vak) Béla is így üzemelt. Talán a Képes Krónika fogalmaz úgy róla, hogy "búskomor" volt - ezt ma depressziónak hívjuk - és szerette a bort. Erre gyorsan rájöttek az udvaroncok és mindig olyankor kértek tőle szívességet, amikor be volt tütükézve. Másik fun fact, nem meglepő módon uralkodása alatt volt a történelmünk egyik legszarabb minőségű pénze, konkrétan ezüsttel futtatott bronz. Gondolom úgy adták elő a szerencsétlen vaknak, hogy "ilyen jó még sose volt!".

Aláírás _Franko_ miatt törölve. 
RIP Jákub.
neut @

Ezt nagyon szépen foglaltad össze, aláírásba illik. Tényleg ez megy. Egyébként aki ennek ellene akar dolgozni, az még tud, csak akarni kell, meg kell dolgozni érte, le kell tennie az ember seggét tanulni. A legtöbben viszont erre nem hajlandók.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Nem az a baj, hogy az adott tudással nem rendelkezik senki, hanem hogy nincs szándék a megszerzésére, mert arra nem lehet árcímkét ragasztani és eladni.

Ugyanis az IT-ban sosem az a baj, ha nem tudsz. Az normális, ez az iparág naponta termel ki magából új technológiákat, sokan szakosodnak, stb. De minden megismerhető, a legrosszabb esetben kísérletezel vele, forráskódot olvasol, stb, van ezer és egy módja ennek.

De amikor van egy dolog, amit szakértőként neked kellene tudnod, nem tudod, és megkérdezed azzal az attitűddel, hogy "nekem nincs időm megnézni" ott valami nagyon félre van menve. Akkor kérjél bazmeg, vagy jelezd, hogy neked ehhez idő kellene. Nekem az a mondat valójában azt mondja, hogy a kérdés sem érdekel, valaki végezze el helyetted a munkát.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ez az eset szerintem nem India és még csak nem is IT specifikus. A multik természetéhez tartozik, hogy ha az Excel tábla alján az jön ki, akkor bárhol, bármilyen üzleti tevékenységet megszüntetnek és máshova rendelik. Ez már régen több, mint az évszázados koncentráció - decentralizáció vagy "ezt most kiszervezem", utána meg "beszervezem" körbejárás, amik általában minden vállalat életgörbéjén előforduló ismétlődő események. Ismerek ma is olyan üzleti gyakorlatot, hogy a multinál konkrétan a belga ügyfelek kiszolgálását a budapesti iroda végzi, mert ez így lett valahol a központban racionális, vagy hogy a magyar ügyfeleket a prágai. Ez egy divatos nagyvállalati magatartás, biztosan van mögötte valami a döntéshozók motivációjából. Sőt, van ahol kis kelet-euróoai lenézés is fűszerezi a döntést, mint ahogy mi nézünk sokszor a feketelábú papucsos indiai szakértőre. Máshol meg épp az ellenkezője, megbecsült és fontos a magyar munkavállaló. Az időközönkénti átszervezés és felforgatás kedvenc vállalatirányítási módszer, van ahol humánusan történik (felajánlják a dolgozónak, hogy kap lakást is, ha kiköltözik Indonéziába vagy Mexikóba), van ahol meg telibeszarják a dolgozó lelkét és csak egy költségsor a végkielégítés.

Szerkesztve: 2025. 07. 09., sze – 12:44

Hozzáteszem, USA / silicon valley-ban egy senior ma megkap 200-400K-t, míg nyugat-euban 80-100 -ért megkapja ugyanazt, kelet-euban meg még mindig ki lehet tolni a szemét 50-70K -val, Indiában megkapod mondjuk 30-50K -ért, de az már nem akkora lépés költség-megtakarításban.

Ahogy írják többen is, általában rögtön többfele is kiszerveznek, "aztán meglátjuk", melyik merrefele megy az évek alatt.

 

MO-nak ez kifejezetten jó lehet, mert sok-sok munkahely képződik, és beindul egy igazi verseny.

Az nem feltétlen a fizetést jelenti, hanem az alvállalkozó cég kap annyit a melósa után. A fizetésedhez képest 2-3x annyi bevételt kell hozz, hogy a cégvezetést, nem pénzt hozó kollégákat, belső projekteket és a mindenféle költségeket fedezze. És azt sem szabad elfeledni, hogy adózásilag is a nettó bérednek kb duplájába kerülsz a cégnek és még azon felül kell kitermelned a többiek fizetését, költségeket, profitot. Szal 600k nettóhoz kb lehet 2 milláért el kéne adniuk.

2-3x szorzó azért szokott lenni a melós bér és a szerződés között. Ja meg persze ez sokszor nem úgy megy, hogy amcsi cég megbízza a magyar kivitelező céget, hanem amcsi -> német közvetítő #1 -> német közvetítő #2 -> pesti közvetítő -> vidéki cég -> egyetemista gyakornok.

Mindenki abból szeretne megélni, hogy közvetíti a munkát és addig megy a lánc, amíg olyan kevés nem marad a pénz, hogy már muszáj valakivel megcsináltatni a feladatot, mert cég már nem vállalná. 5-10 szintű láncok nem ritkák.

Meg azért na... nem tudom konkrétan bebizonyítani, de így, hogy több éve olvasom, hogy hol lehet ilyen (sokat|keveset) keresni, két dologban vagyok majdnem teljesen biztos:

  1. folyton keverik hogy bruttó vagy nettó
  2. igen nagy a fizetések szórása akár csak Budapesten belül is, akár ugyanazt a munkakört nézve
    1. ...ami munkakör az egyik helyen 20 a másik helyen meg akár 20,000 szervert jelent
      1. és nem biztos, hogy a 20,000 szerver üzemeltetéséhez kell a több skill/tapasztalat
    2. és gondolom fejlesztések esetén is van, hogy három sor kódért fizetnek az egyik helyen annyit, mint a másik helyen ötezer sorért

Igen, ezt én is pontosan így látom.

Illetve azt látom még, hogy az engineering munkákat próbálják meg keletre tolni, hogy olcsóbban legyenek elvégezve (management, business related dolgokat inkább tartják közelebb a tűzhöz). Ez az elmúlt 10-15 évben nekünk kifejezetten jól jött, mert óriási tér volt a béremelésekre, hiszen kiderült, hogy egy USA cégnek teljesen mindegy, hogy német vagy magyar engineer dolgozik, ugyanazt fogják kapni. Nyugat EU-t nyilvánvalóan ez rosszul érintette, mert ahelyett, hogy ott vettek volna fel embereket a cégek, inkább nyitottak egy site-ot kelet európában, és itt kezdték el a nagyon alacsony béreket emelgetni.

Indiával kapcsolatban hasonló a sztori, de ha nem csak service desk vagy L2 supportos munkákban gondolkozunk (eddig ez jött le a topikból), akkor ott sincsenek könnyű helyzetben a cégek, mert képzett engineert nem fognak ott sem fillérekért találni, vagy már nem is ott élnek, vagy el akarnak jönni indiából.

Indiával együtt kell működni, rengetegen vannak, és rengeteg okos emberük is van. A bérverseny lesz az igazi kérdés.

Ha bérversenyezni kell európából a laptopos cigókkal, akkor az már egy eleve vesztett meccsként indul. Nem lehet velük bérben versenyezni, és hibás az a stratégia ami az olcsóságát hírdeti a megrendelő felé. Akkor vegye a megrendelő az olcsó, és garantáltan szar indiaiat. Legalább nem utána veled fognak szarakodni meg alkudozni később.

Európai munkavállalóként sem fogsz tudni az olcsósággal versenyezni, csak a a minőséggel tudsz kitűnni. Aztán ha az iparnak nem fog kelleni a minőség, vagy csak 1/10-1/100 annyi ember fog kelleni a tech szektorba, minden mást csinál majd a félig-meddig jó AI, akkor el lehet menni ácsnak, kőművesnek, villanyszerelőnek, érintésvédelmi felülvizsgálónak, azok fizetnek most jól, 20 évig csak kitart amíg végetér egy karrier periódus.

Nem tudom, biztos, hogy kevesebbet keresnek Indiában az IT-ban? Pár éve próbáltam megnézni 1-2 role-ra (pl business analyst, developer), és tapasztaltabb szintre (senior, lead), és meglepődtem.

(Vagy csak olyan weblapba futottam, ami képzelgéseket mutatott, itt Magyarországon is van ilyen.)

 

Szerk: Oké, most ránéztem megint (megtehettem volna kérdezés előtt is, bocsi), a glassdoor szerint kb felét, vagy annál kicsit többet.

Szerk 2: Annyi gondolat még, hogy olyan érzésem van sokszor, hogy sajnos nem gondolják, hogy Magyarországon az IT-ban különbek a munkavállalók, kb ugyanúgy tekintenek rájuk.

Magyarországon az IT-ban különbek a munkavállalók, kb ugyanúgy tekintenek rá

Jah hát igen. Én meg a többi nyomorult kollégáim a budapesti irodában az indiaiakkal vagyunk 1:1-ben versenyeztetve házon belül, szolgalelkűség és mindent-be-kell-vállalni mentalitás versenyszámban. Mert ha valamire nem azonnal bólogatunk (mint ahogy az indiai konkurrens csapat teszi), akkor egyből megy a lelki terror az itteni főnökeink meg az ő főnökeik részéről h. a nyugatojrópai anyacégnél minket fognak az akadékoskodó, szaros lázadozó magyaroknak megbélyegezni. Bezzeg az indiaiak mindent bevállalnak (nem megcsinálnak, csak bevállalnak!) minden dolgozói elégedettségfelmérésük évek óta konstans 110%-os, a 3-havonta esedékes belső eszement agybeteg (és utólag kiderül h. diszfunkcionális) átszervezéseket mindig örömmel végigasszisztálják. Mi meg izgulhatunk nehogy kivigye az anyacég a mi munkánkat is oda hozzájuk, ha nem teperünk és seggnyalunk nyugati irányba mi is legalább úgy mint ők. De ezekről szerintem már leírtam mindent itt az elmúlt években.

Nem keresnek sokkal kevesebbet, a Glassdoor meg a Hays csak papírok, a valóság picit más.

Kínai fejlesztőkkel van tapasztalatom (pontosabban a fél világgal, de maradnék a tűznél), 10+ éve Shenzhen-ben, húsz+ éves dev házaspár simán hozta a magyar devfizu +~30%-ot. (Akkori viszonylatban az ott jónak számított. Shenzhen európai szemmel nézve is jó hely, 4! év alatt összerakták a lakást, aztán anya elment szülni. A nevükre már nem emlékszem, de sokat chateltünk anno. Most nem tudom mi van ott.)

Indus change manager kollegina, régen. #rosszangol, 2x4 db Excel cellát össze tudott keverni, majdnem annyiért mint mi. Ott se lett rosszabb a fizuhelyzet btw.

Indus tech kolléga nemrég, céget nem írok (EU multi), meg nem is ott vagyok már. #rosszangol, majdnem nyugati fizu.

Szóval nem, nem keresnek rosszul.

echo crash > /dev/kmem

Gondolom kapni olcsón és drágábban is. Aztán majd kiderül, hogy jobb-e a drágább vagy csak bátrabb.

Amúgy valsz itthon is van olyan cég, akik trógerek és vannak profik is. Sokszor azt nem értem, hogy miért jó úgy adni feladatot alvállalkozónak, hogy nincs kikötve, hogy nem adhatja tovább féláron még trógerebb cégnek a feladat. Ha a megbízott cégnek kell kiviteleznie, akkor talán több juthatna a melós fizetésére, mintha mindenki csak le akarja fölözni és továbbadni.

Kemény szitu az biztos. Bár én nem aggódnék, mert se az AI-k, se a színvonaltalan indiaiak nem válják ki a rendes IT-s szakembereket. Ezt majd pofon formájában meg kell tapasztalják a cégek, hogy nem jön be, olcsó húsnak hígabb (drágább) lesz a leve.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Nem fogják. Addig, ameddig rá lehet önteni egy problémára még több pénzt, hogy megoldódjon, addig nem realizálódnak a dolgok. És az IT azért csak olyan, hogy ha elég sokáig van kalapálva egy probléma elég sok ember által, előbb-utóbb kibukik a megoldás, akár mert valaki rátalál a megfelelő konfig opcióra, akár mert valaki rátalál a megfelelő StackOverflow/Reddit válaszra.

Architekturálisan végtelenül elbökött rendszerek tudnak évtizedekig fennmaradni a szorgos csalapálásnak köszönhetően. De ha felveted, hogy ezzel alapjaitól kéne valamit kezdeni (pl újratelepíteni, átstrukturálni, újratervezni) és addig lehet, hogy állni fog a munka, akkor a legjobb válasz, amit kicsikarhatsz a "jó, ezzel majd valamikor foglalkozunk" - és újabb 5 évre el van hallgattatva a magát szakértőnek képzelő Excel-cella. És nem, nem lehet mindent anélkül újratervezni, hogy meg ne állnának dolgok. Max el lehet hitetni a döntéshozókkal. 

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Pontosan. Ez a "vigyük ki indiába, occsóé"-mentalitás elég régi dolog, és változatlan lelkesedéssel csinálják. Ebben az is szerepet kap, hogy a felhasználók megszokják, hogy minden szar és egyre szarabb.

Ami az újratervezést illeti, kicsit kíváncsi vagyok, mi lesz a DHH-féle Omakub/Omarchy (https://omarchy.org/) kezdeményezésből, bár ez nagyon a "hobbista" fejlesztőknek szól egyelőre.

Jó, de ha még több pénzt ráönt, akkor annyi erővel a hagyományos, szakszerű IT-seket is megtarthatta volna. Azt meg garantálom neked, hogy ezek az indiai jómunkásemberek még azt a színvonalat se ütik meg, hogy a SO-n vagy Redditen megtaláljanak egy megoldást, ahhoz máris túl hülyék. Az AI meg sokszor téved, hallucinál, fogalma sincs a dolgok tényleges működéséről.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

"Please amend"
"Hello Good Day"

... már rég nem dolgozok velük de azóta is elkezd remegni a szemem ha ezeket meghallom valahol. :D

Szerkesztve: 2025. 07. 11., p – 13:18

Ezen én is átmentem. Minket is kiszerveztek, engem pedig már ki is rúgtak. Aztán jött egy kisebb kibertámadás, és visszahívtak – igaz, IT-s munkám azóta sincs (amit csinálok nem nevezhető annak még ha ahhoz is kapcsolódik). Mostanában általában indiai kollégákkal dolgozom együtt, de gyakorlatilag semmihez sincs jogosultságom. Vagy egy ticket, vagy egy change request, esetleg egy projekt, amiben részt veszek, de mindenről részletesen el kell számolnom – az időmmel, a feladataimmal, mindennel.

Az IT-szolgáltatások minősége brutálisan romlott, de ez senkit nem érdekel. Valahol a számok mégis azt mutatják, hogy "minden rendben", sőt, „most nagyon jó nekünk”. Valahol értem: a helyi IT-t nehéz és költséges üzemeltetni, egyszerűbb kiszervezni, és szolgáltatásként megvásárolni – még ha a minőség ennek az árán sokkal rosszabb is.

Szerkesztve: 2025. 07. 11., p – 16:55

Biztos vagyok benne, hogy ez a folyamat fel fog gyorsulni, és ki fog terjedni a fejlesztésre és a fejlesztőkre is.
A szükséges élőmunka mennyisége drasztikusan csökkenni fog, ezzel együtt a bérek is.
Az IT, amely eddig a „biztos munkát” jelentette, lesz az első iparág, amit az AI kannibalizál.

Az informatika mindig is azon dolgozott, hogy feleslegessé tegye magát, de csak azt sikerült elérni, hogy a lejjebb kerülő küszöb miatt egyre több kell belőle. Persze nem tud végtelen lenni a folyamat, de szerintem nem most van itt a vége. Igen, van átrendeződés a következő boom előtt, de lesz még itt növekedés. A low code halála pont az, hogy non-tech embereknek szánták, de azoknak ez is túl tech. Ugyanez lesz az AI-val. Nem az üzlet fog magának vibe kódolni, hanem lesz rá dedikált (és olcsóbb) ember. És méginkább tere lesz az egyedi megoldásoknak a kkv szektorban

sorolj fel példákat, hogy az informatikusok a számítástechnika történelme során hogyan próbálják folyamatosan feleslegessé tenni saját magukat

 

Az informatikusok – és általában a számítástechnika fejlődését előmozdító szakemberek – a történelem során folyamatosan olyan eszközöket és módszereket fejlesztettek, melyek célja az **emberi munka automatizálása**, ezzel együtt pedig saját szerepük csökkentése, bizonyos feladatokban akár teljesen feleslegessé tétele. Az alábbiakban néhány **konkrét példa** következik a számítástechnika történetéből:

 

- **Mechanikus számológépek**: Már az abakusz, majd a 17. században Pascal és Leibniz gépei is azt a célt szolgálták, hogy a bonyolult vagy időigényes számításokat gép végezze el az ember helyett, így a számolást végző szakemberek munkáját automatizálták[1][2][3].

 

- **Logarléc és Napier-csontok**: Ezek az eszközök lehetővé tették, hogy a matematikai műveletek (pl. szorzás, osztás) gyorsabban, kevesebb emberi hibával történjenek, csökkentve a számításokat végző szakemberek szükségességét[1].

 

- **Lyukkártyás adatfeldolgozás**: Herman Hollerith lyukkártyás gépe az 1890-es amerikai népszámlálás során az adatrögzítést és -feldolgozást automatizálta. A gép hat év helyett egy év alatt dolgozta fel az adatokat, jelentősen csökkentve az emberi munkaigényt[8].

 

- **Programozható gépek**: Charles Babbage analitikus gépe és az azt követő fejlesztések (pl. Konrad Zuse Z3 gépe) már univerzális, programozható automatákat céloztak, amelyek képesek voltak különféle, korábban ember által végzett feladatokat ellátni[1][11].

 

- **Neumann-elvek**: Neumann János elvei alapján készült számítógépek lehetővé tették, hogy a programokat és adatokat ugyanabban a memóriában tárolják, így a gépek sokféle feladatot automatikusan, emberi beavatkozás nélkül is végre tudtak hajtani[5].

 

- **Programozási nyelvek**: A magas szintű programozási nyelvek (pl. FORTRAN, COBOL) bevezetése lehetővé tette, hogy a gépekhez kevésbé értő emberek is programokat írjanak, ezzel csökkentve a speciális informatikusok szükségességét az egyszerűbb feladatoknál[7].

 

- **Integrált áramkörök és személyi számítógépek**: Az IC-k megjelenése, majd a személyi számítógépek elterjedése révén a számítógépek mindennapi eszközzé váltak, amelyeket már nem csak informatikusok, hanem a laikus felhasználók is képesek voltak használni, sok korábbi informatikusi tevékenységet automatizálva vagy feleslegessé téve[7][9].

 

- **Automatizált rendszerek, mesterséges intelligencia**: A legújabb fejlesztések, például az önműködő rendszerek, gépi tanulás és mesterséges intelligencia alkalmazások célja, hogy az informatikusok által végzett rutinfeladatokat (pl. rendszeradminisztráció, adatfeldolgozás, hibakeresés) is automatizálják, ezzel tovább csökkentve a szükséges emberi beavatkozást.

 

Ezek a példák jól mutatják, hogy az informatikusok és mérnökök **mindig is arra törekedtek, hogy saját munkájuk egy részét vagy egészét automatizálják**, így folyamatosan újabb és újabb területeken teszik magukat „feleslegessé” – legalábbis a korábbi, manuális munkafolyamatok szintjén[1][2][7].

 

Citations:

[1] Számítástechnika https://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1stechnika

[2] A számítástechnika története a kezdetektől napjainkig https://summers.hu/pub/inf/tanul/szttort.pdf

[3] Informatika - A számítástechnika története http://www.kobakbt.hu/jegyzet/inftort/inftort.htm

[4] phd értekezés a magyarországi számítástechnika története ... https://real.mtak.hu/169867/1/KiralyZ_ertekezes2.pdf

[5] A számítástechnika története http://users.atw.hu/infoanyag/tananyag/az_informatika_tortenete.pdf

[6] [PDF] A hazai számítástechnika története - Széchenyi István Egyetem http://www.sze.hu/~raffai/org/raffai-infotort.pdf

[7] IT – Alapismeretek https://www.miskei.hu/inf/konyvek/ihm_alapism.pdf

[8] [PDF] A számítástechnika rövid története -.: Németh Imre Általános Iskola :. https://www.nemethi.hu/okt_seged/informatika/bemutato/szt_tort.pdf

[9] Számítógépek fejlődése https://www.gyoremihaly.hu/2019/09/10/szamitogepek-fejlodese/

[10] A számítógép története - Wikipédia https://hu.wikipedia.org/wiki/A_sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%B3g%C3%A9p_t%C3%B6r…

[11] A számítástechnika története - oktatas - szit https://szit.hu/doku.php?id=oktatas%3Aszamitastechnika%3Atoertenet

[12] [PDF] Informatika történet https://arato.inf.unideb.hu/petho.attila/oktatas/inftort.pdf

[13] A számítástechnika története: a SERCO 40 éve https://www.serco.hu/tudastar/blog/a-szamitastechnika-tortenete-a-serco…

[14] Informatika - A Számítástechnika Történeti Előzményei | PDF https://www.scribd.com/presentation/522128131/Informatika-A-szamit

astechnika-torteneti-el%C5%91zmenyei

Halkan elmosolyodtam amikor ennek a három dolgonak az összefüggését láttam leírva:

"magas szintű programozási nyelvek", "FORTRAN, COBOL", "gépekhez kevésbé értő emberek" és a konklúzió "programokat írjanak".

Bár, ha a marketing oldalát nézzük... Akkor nem is olyan rossz. Erről egy Keenan és Kel epizód jutott az eszembe (itt-ott tévedhetek):

A két jómadár meghívást kapott az amerikai elnökhöz. Ahogy csellengenek össze-vissza, meglátnak egy randa szobrot.

Talán Keenan megjegyzi, hogy: Hű de ronda! Valaki aki még szintén ott van, megjegyzi: A művész a lábával faragta.

A két barát elfintorodik. Újabb megjegyzés ér célba: Viszont 20.000 dollárt ér!

Itt jön Keenan pillanta, elismerően azt mondja: Akkor nem is olyan rossz!

Még nincs aláírásom.