Youtube letöltések tapasztalatai

Egy ideje már letöltöm az engem érdeklő Youtube videókat saját gépre. A célom az, hogy a lehető leg-jövőállóbb, legkompatibilisebb formátumban legyenek meg azok a videók nálam helyben, amiket máskor is meg szeretnék találni, és meg szeretnék nézni ismételten. Ez elég sok melóval jár, mivel a Youtube nem túl együttműködő partner az efféle tervek megvalósításában.

Na de miért kellene bármit is offline letöltögetni, mikor a Youtube-on ott van mindig, bármi bárhonnan bármikor elérhető, és könnyen megtalálható a későbbiekben is? Először is, a Youtube keresője elég gyatra, nem lehet eléggé precízen pontosan rászűrni arra amit éppen szeretnél. Hiába emlékszel egy videó valamilyen jellemzőjére pl. tudod h. egy óránál hosszabb de 1,5 óránál rövidebb, vagy tavaly húsvétkor töltötték fel. Ezek nem segítenek, ha csak olyan opciót kapsz h. 1 óránál rövidebb videót mutasson v. 1 óránál hosszabbat, a feltöltés 1 hónapja volt v. 1 éve, és nem lehet pontosabban szűrni abban az óriási mennyiségben. Persze valamit mindig talál neked ha keresel, de abban nagyon pocsék, hogy PONT AZT dobja ki neked, amit te szeretnél. Így online megtalálni valami konkrétat később csak egyre nehezebb lesz.

Továbbá mert ami nem a te gépeden van, afölött nincs kontrollod, ezt lassan 30 év internet tapasztalat mondatja velem. Ami csak másnak a gépén van meg, az nincs meg neked. Az utóbbi 6-8 évben pedig már nagyon beindult a youtube-nál a videók nagyüzemi törölgetése.

Eleinte csak a média kiadók vadásztak az illegális filmfeltöltögetőkre, meg a zenéket feltöltőkre. Azóta azonban már szintet lépett az Alphabet-elmebaj: észnélkül törölgetnek mindent a robotok, amikben megflag-elnek 1 (azaz egy) másodpernyi háttérben elhangzó dalrészletet, vagy bármi olyasmit ami nekik nem tetszik és bele akarnak kötni. Nincs kézzelfogható szabálylista, hogy mi OK és mi nem. Így az egész videó van hogy azonnal megy törlésre. A feltöltőnek sokszor kb. esélye sincs reagálni, hülye robotokkal kell levelezgetni. Valódi hús-vér ember nem néz rá szinte soha semmire, akkora mennyiségben vannak fent a kifogásolt videók. Nem 1 feltöltő panaszkodik erre évek óta. Néha a százmilliós követőtáborral rendelkezőket is szivatja így a google, szóval ez nem csak a kicsi tartalomgyártókat veszélyezteti.

----

Ennél 1 fokkal meredekebb, ami akkor történik, ha csinálsz magadnak 1 playlist-et. Ugye nagy naívan arra gondolsz: de fasza lesz saját gyűjteményt létrehozni, mert akkor a kedvenc (és főleg mások által feltöltött) videókat össze tudod gyűjteni egy (vagy több) listába, kategória, téma szerint stb. Később visszakereshető, szortírozható és hasonlók. Eddig mind szép és jó.
Itt egy rövid kitérő: playlist-ből van több féle típus, annak megfelelően h. te hoztad létre (created playlist), vagy csak elmentettél a saját library-ba egy más által létrehozott playlist-et (saved playlist). Emiatt ha menedzselni szeretnéd a playlist-jeidet, a saved playlist-ek esetén nem tudsz semmit módosítani, és van olyan felület a YT-on belül, ahol pl. csak a created playlist-eket fogja mutatni a rendszer, a saved playlist-ek mintha nem is léteznének ott azon a felületen.

Ha egy videót megflaggel a robothadsereg h. jogsértő (copyright strike) v. nem illik a Youtube világnézetébe (community guideline strike), akkor amellett h. likvidálják azt a konkrét videót, még az is előfordulhat h. ha te ezt a videót felvetted egy általad készített (created) playlist-re, hiába magának a kifogásolt videó-nak az eredeti feltöltője nem is te vagy, esélyes h. te is kaphasz érte warning-ot. Súlyosabb esetben akár ban-t is. A playlist-edet meg gyakran előfordulhat, hogy törlik is szónélkül, teljes egészében. Akár ezres playlist-et is, egyetlen illegális videó miatt. Lehet könyörögni (appeal-nek hívják) h. kapd vissza, mert téged ártatanul vádoltak meg valamivel, amit nem is te követtél el. Kellemes időtöltés, közben azon aggódni h. az évek óta gyűjtögetett listád vajon visszakapod-e.

Copyright strike basics:
https://support.google.com/youtube/answer/2814000

Community guideline strike basics:
https://support.google.com/youtube/answer/2802032?hl=en

Copyright témában: nem vagyok feltöltő, így hálistennek nem kell egy jogász iskolát kijárnom, meg főállású szakjogászt alkalmaznom h. a YT
fiókom biztonságban legyen a Google robothadseregétől. De aki nem hallott róla, milyen könnyen törlődhet 1 videó YT-on (csak 1 példa: felveszel közterületen 1 saját videót, miközben a háttérben halkan játszanak 1 zenét, arra azonnal megy a Content ID claim), ha egy robot rátalál, az alábbi linkeken elhangzik némi konkrétum:

Restrictions on claimed music: Content ID claim
https://support.google.com/youtube/answer/6364458?hl=en
https://support.google.com/youtube/answer/2797370?hl=en
Nem fogok belemenni ennél mélyebben, mert -szerencsére- nem videófeltöltőként, csak pusztán enduserként kell vesződnöm a google debilségeivel.

Itt egy jótudni infó: Youtube Kids: gyerekbarát videók platformja. Ez a YT-on belül létező kis külön univerzum, ami azért annyira nem különül el szervesen a "nagy" YT-tól. Történetesen lehet teljesen standard videókat is a YT Kids-re feltölteni. Minek csinálna ilyet az ember? Mert ezeket nem lehet kommentelni, és kapaszkodj meg: nem lehet elmenteni saját playlist-be. Hogy miért nem? Ne kérdezd.

A fentebb leírtak a strike-al kapcsolatban akkor igazak, ha a playlist-et publikus-ként hoztad létre. Publikus playlist-et mások is láthatják: megtalálhatják youtube kereső alapján, és elmenthetik a playlistet a saját youtube library-jükbe. Természetesen (vagy maradjunk inkább annyiban, hogy jelenleg ez a helyzet) mások nem tudják módosítani az ilyen playlist-eket, a tulajdonjog és szerkesztési jog az annál marad, aki létrehozta a playlist-et (esetünkben pl. én). Ez azt is jelenti, hogy a módosításokat én végzem, de mindenkinél láthatóak lesznek, aki szintén hozzáadta ezt a playlist-et a saját youtube fiókjában a library alatt. Ha azonban nem akarod h. mások megtalálják, felfedezzék a playlist-edet, akkor privát-ra lehet állítani. Ebben az esetben még az egzakt URL birtokában sem tudja más megnyitni a listát, csak az akinek a youtube (==google) account-jában létre lett hozva. A publikus és a private playlist között pedig félúton van az "unlisted". Ez nem jelenik meg keresésre találatként, viszont a pontos playlist URL birtokában bárki megnyithatja, akár egy public playlist-et.

Playlist-eknél újabb bosszantó dolog, hogy ha időközben elérhetetlenné vált egyik-másik video, ennek alig lesz nyoma. A konkrét playlist oldalt megnyitva, a tetején fog valamit hablatyolni a Youtube, h. some videos are unavailable, és kész. A 3 pöttyös menüből annyit tudsz csinálni, hogy mutassa meg az elérhetetlenné vált videókat. Mit csinál ilyenkor a YT? Fog mutatni 1 sort azzal a bejegyzéssel, ami elérhetetlenné vált, egy szürke placeholder ikonnal. És itt megáll a tudomány. Sem a videó eredeti neve, sem video ID-ja, sem bármi egyéb metaadata nem marad ott a playlist-ben, ami alapján esélyed lenne beazonosítani, hogy mi tűnt el. Csak a tény, hogy itt volt valami, ami már nincs. Sokat nem ér vele az ember. Egyedül annyira jó, hogy kb. számszerűsíteni tudjad a káreseményt, mennyi is az a videó, ami eltűnt a listádról. Kevésbbé ismert tény, hogy a YT a playlist elemeket 200-asával tölti be előre. Tehát ha a playlist elemszáma nagyobb, mint 200, akkor le kell görgetni az aljára, hogy egy újabb 200-as elemszámot betöltsön és láthatóvá tegyen. Ezekre viszont pl. már nem vonatkozik a törölt elemek megjelenítése beállítás (jóég tudja miért nem), tehát itt már további törölt elemek placeholder megjelenítése akkor sem lesz, ha amúgy bújkálnak még ott további törölt elemek.

Ugyebár ismert probléma, h. a Youtube felülete egy haszontalan szarkupac, ha arról van szó hogy exportálni / menteni szeretnéd bármilyen Youtube-ban tárolt adatodat, legyen az elsősorban pl. playlist-ek tartalma. Egy ideális világban miről szólna ez az egész? Belépsz Youtube-on a google fiókoddal, elnavigálsz a saját library-dba, jobb klikkelsz az adott playlist-re, aztán export to .TXT vagy save as .TXT és kezétcsókolom. Neadj isten még szűrőket is tudnál használni a playlisted-ben, h. pl. csak azokat a videókat listázza, amik X percnél hosszabbak, a feltöltésük eközött meg aközött a dátum közötti, a playlisted-hez hozzáadás dátuma nem régebbi mint Y és a többi. Bármilyen piaci alapon működő szoftver UI-n ezek alapból elérhetőek lennének már 10+ éve. De nem így a Youtube-nál, az tapasztalat alapján igazából csak visszafelé butul az évek múlásával. Ami egyrészt érthetetlen, másrészt bosszantó. Még azt se mondhatja nekem senki, h. örülj neki hogy ezt is kapod ingyen-userként, mert éppenséggel előfizetek Prémiumnra. Csak sajnos a YT Prémiummal nem jön az ilyen adatkezelés felokosítása, az marad ugyanolyan hülye szinten, mint a free usereknek. Ennél Prémiumabb szint meg nincs Youtube-éknál, tehát ne akarjak többet, mint amit ők gondolnak h. mindenkinek elég.

És akkor itt kanyarodunk rá a fő témára, ami a videók letöltése. Prémium előfizetéssel elvileg lehet hivatalosan, Google-által jóváhagyottan letölteni videókat. De ez egy Google-féle DRM-el körbebástyázott letöltést jelent: védett tárolóba pakolja le a videókat, nem tudsz hozzáférni böngészőn (vagy android-on app-on) kívülről, h. oda másold, azt csinálj vele amit akarsz. Továbbá X naponta kell online kapcsolat a google szervereihez, hogy az offline megnézéshez letöltött videókat "életben tartsa", pl. ha lejárt a Prémium előfizetésed, utána ne lehessen tovább offline tárolni ezeket. Szóval papíron le tudsz tölteni hivatalosan is Youtube-ról videókat, gyakorlatilag meg a DRM miatt nem vagy semmivel sem előrébb, mintha nem is lenne ilyen lehetőség.

Szóval letöltésre csak a YT-DLP nevű free programot érdemes (és szabad) használni, ami githubon van fent:

https://github.com/yt-dlp/yt-dlp

Ez egy parancssori eszköz, azaz sokat kell benne gépelni, így kezdő usereknek a lehető legrémisztőbb dolog a világon. Viszont mivel szükség van a millió féle rugalmas paraméterezhetőségére (lejjebb kiderül, ez miért fontos), megtanulás után elég kézreálló szerszám lesz belőle. GUI-s változatáról egyelőre nem tudok.
A millió másik free (de zárt forráskódú) noname youtube downloader variánst meg messziről kell kerülni, mint a leprát! De szószerint! Általában vagy valamilyen bitcoin-miner, vagy keylogger, v. csak szimplán valamilyen spammer ajándék bújhat meg bennük. Szóval nem éri meg semmi mással kísérletezgetni, nagy a rizikó hogy valami nemkívánt károkozót szedünk össze ezekkel.

A Google aktivan harcol a YT-DLP ellen, kb. havonta tekergetnek valamit a YT rendszerében, ami mindig eltöri a letöltési módszert, de legalábbis megakasztja. Ezért kb. havonta jön ki belőle új verzió, ami ismét megjavítja 1 hónapra a letöltögetést. Vagy letöltöd github-ról mindig a legújabb binárist, vagy lefuttatod az auto-update-t a programból:

yt-dlp.exe -vU

YT-DLP-vel le lehet tölteni egyedi youtube videókat is, és szerencsére playlist-eket is. Szívás is lenne többszázas elemszámú playlist-ből a videókat egyesével  kimásolva mentegetni. Viszont a playlist-hez értelemszerűen csak akkor fér a yt-dlp, ha az publikus (vagy unlisted) típusú. A privát playlist-ekhez nem. Két opciód van: 1)  vagy átállítod a mentés idejére privát-ról public típusúra, majd letöltés után visszarakod privátra. Vagy 2) belépsz a gépen a Youtube fiókodba böngészőből, és a yt-dlp-nek átengeded az auth cookie-t, így anonim letöltő helyett a te nevedben fog nekiállni a playlist letöltésének. Na ez az egyetlen lépés a YT-DLP használata során, amitől én azért fázok.

---
Youtube videó anatómia

A Youtube-on tárolt videók mindegyikének van egy egyedi azonosítója (Video ID). Ez egy pontosan 11 karakteres ID (nem kevesebb, nem több, pontosan 11 karakter, ez hasznos lesz majd később), base64 formátumban, ahol az érvényes karakterek: angol abc (kisbetű-nagybetű-érzékeny), számok, aláhúzás és kötőjel. Az általad feltöltött videó nevének adhatsz amit csak akarsz, mivel lehet másik 100 millió ugyanilyen nevű videó is feltöltve Youtube-on, az egyedüli teljesen biztonsan egyedi azonosító ez a (rendszer által feltöltéskor automatikusan generált) Video ID lesz.

Pl. ha ez a böngészőben ez a Youtube videó teljes URL-je: https://www.youtube.com/watch?v=btAqhCm4k7Q --> akkor a Video ID a "watch?v=" utáni "btAqhCm4k7Q" sztring (természetesen az idézőjelek nélkül).

Letölteni ennek a Video ID-nek a birtokában így kell:

yt-dlp.exe [OPTIONS] URL [URL...] , ahol az OPTIONS az opcionális dolgok listája, az URL a letöltendő URL (a teljes URL, nem csak a Video ID-s rész), és megadhatsz egymás után 1 parancssorban többet is.

Playlist letöltése pontosan ugyanúgy működik, mint az egyes videók letöltése:
yt-dlp.exe https://www.youtube.com/playlist?list=PLtaR0lZhSyANYB0Xxb9OSp47pHuQmj3Ol
Ekkor letölti a playlist metaadatokat, kiírja összesen hány videó van az adott playlistben, és szépen egyesével le is tölti mindegyiket. Amikor az utolsó videót is letöltötte, akkor végzett a munkával, és kilép.

Teljes csatornát is le lehet tölteni szőröstül-bőröstül, szintén pontosan ugyanígy:
yt-dlp.exe https://www.youtube.com/@timhunkin1

Ez letölti a csatorna összes fajta videóját, beleértve a "Shorts" és "Live" típusúakat is.

Ha csak a normál videókat akarod lementeni (pl. a Shorts-okat nem), akkor ez a szintaxis:
yt-dlp.exe https://www.youtube.com/@timhunkin1/videos

Van még 1 másik fajta videó típus, a "Live":
yt-dlp.exe https://www.youtube.com/@DavesGarage/streams

Ha nem specifikálod a letöltés során konkrétan mit szeretnél, akkor automatikusan a legjobb minőségű videót és legjobb minőségú audiót menti le. Viszont ez sokszor nagyon tárterület pazarló, ld. a méret nagyságrendeket lejjebb.

Nem árulok el titkot, ha azt mondom a Youtube a feltöltött videókat több változatban is tárolja. Pl. felbontás alapján egy 1080p-s eredetijű videót lekonvertálnak feltöltéskor 720p, és 360p-re is. Ez amiatt kell, hogy ha valaki rosszabb internetsebességgel, vagy gyengébb gépen próbálja megnézni a videót, lejátszás elején, vagy akármikor menet közben dinamikusan tud váltani a Youtube player a megfelelő videó formátumra. A felbontáson kívül különböző videó (és audio) codec-ekben is le van tárolva ugyanaz a videó. A legnépszerűbb videó kodek a H.264, másnéven AVC (Advanced Video Codec). Ezt az égvilágon minden képes lejátszani. Kicsi a lejátszás gépigénye, 10+ éve van hozzá minden média feldolgozó processzorban hardveres gyorsítás, így energiatakarékosan (főleg akku takarékosan) tudja kezelni minden eszköz. Egy hátránya van csak: relative nagy méretűek a H.264-ben tárolt fájlok. Adott minőségi szinthez jöttek már ki ennél fejlettebb videó kodek-ek is, pl. a H.264 közvetlen utódja a H.265 (hivatalos nevén HEVC, High Efficiency Video Coding). Az AVC-t a Youtube 1080p felett már nem is használja. Egy HEVC-ben kódolt videófájl kb. 25-50%-al kevesebb helyet igényel az AVC-hez képest, ugyanolyan képminőség, felbontás mellett. Egy (igazából 2) hátránya van a HEVC-nek: sokkal nagyobb feldolgozási teljesítményt igényel a lejátszás az AVC-hez képest. Dedikált hardveres gyorsítás sokkal később jelent meg beépítve a modern eszközökbe, és ezek nem is annyira elterjedtek, mint az AVC. Másik nagy hátránya (és igazából az a nagyobb baj vele), h. licenszdíj-köteles, és az AVC idején tapasztalt licensz-cirkuszok miatt az ipar nagy része úgy menekült a HEVC elől megjelenésekor, mint a leprás elől. Ezért csak a filmiparban (Bluray, UHD Blu-ray) terjedt el a HEVC. A streaming platformok, és úgy általában az összes nagy tech cég mind az alternativák felé mentek el. Ezért Youtube-on sincs HEVC kodek-es videó 1080p felbontás felett. Helyette 1080p felett az AV1 és a VP9 a két  használt videókodek, amit találni fogsz.

Audio fronton kicsit egyszerűbb a helyzet. Van a de facto M4A (ami valójában hivatalos nevén MPEG 4-Part 3 Audio szabvány, abban is az AAC, Advanced Audio Codec), és a free OPUS codec. OPUS-t eleve kevés elterjedt lejátszó kezel, így itt az M4A/AAC szokott lenni a nyerő változat.

Egy konkrét video ID esetén egyszerűen le lehet kérni, hogy hányféle formátumban tárolja azt a videót a Youtube:

yt-dlp.exe -F URL

Az eredmény egy ehhez hasonló táblázat lesz:

Ez a táblázat egy egyszerű példa, amikor csak 1080p-s videó a maximum:

ID  EXT   RESOLUTION FPS CH │   FILESIZE   TBR PROTO │ VCODEC          VBR ACODEC      ABR ASR MORE INFO
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
sb2 mhtml 48x27        0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
sb1 mhtml 80x45        0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
sb0 mhtml 160x90       0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
233 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [en] Default, low, IOS
234 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [en] Default, high, IOS
140 m4a   audio only      2 │   79.02MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [en] medium, TV, m4a_dash
251 webm  audio only      2 │   60.56MiB   99k https │ audio only          opus        99k 48k [en] medium, TV, webm_dash
269 mp4   256x144     30    │ ~124.06MiB  203k m3u8  │ avc1.4D400C    203k video only          IOS
160 mp4   256x144     30    │   31.39MiB   51k https │ avc1.4d400c     51k video only          144p, TV, mp4_dash
230 mp4   640x360     30    │ ~508.31MiB  833k m3u8  │ avc1.4D401E    833k video only          IOS
134 mp4   640x360     30    │   52.80MiB   87k https │ avc1.4d401e     87k video only          360p, TV, mp4_dash
18  mp4   640x360     30  2 │ ≈131.33MiB  215k https │ avc1.42001E         mp4a.40.2       44k [en] 360p, TV
605 mp4   640x360     30    │ ~435.95MiB  714k m3u8  │ vp09.00.21.08  714k video only          IOS
243 webm  640x360     30    │   44.64MiB   73k https │ vp9             73k video only          360p, TV, webm_dash
136 mp4   1280x720    30    │  139.28MiB  228k https │ avc1.4d401f    228k video only          720p, TV, mp4_dash
311 mp4   1280x720    60    │ ~  2.25GiB 3776k m3u8  │ avc1.4D4020   3776k video only          IOS
298 mp4   1280x720    60    │  140.51MiB  230k https │ avc1.4d4020    230k video only          720p60, TV, mp4_dash
312 mp4   1920x1080   60    │ ~  3.70GiB 6202k m3u8  │ avc1.64002A   6202k video only          IOS
299 mp4   1920x1080   60    │  217.69MiB  357k https │ avc1.64002a    357k video only          1080p60, TV, mp4_dash

Az oszlopok magyarázata:
ID = format ID, erre lehet hivatkozni h. melyik konkrét formátumban akarod letölteni a videót. Két különböző videó ID esetén a format ID nem valószínű h. teljesen egyezni fog, bár van néhány közös format ID.
EXT = kiterjesztés, a fájlnév végén ez lesz, mikor letöltöd
RESOLUTION = milyen (kép)felbontású az adott formátum. Nyilván csak kép/videó esetén van értelme, hang esetén nem.
FPS = Frame Per Second, másodpercenként hány képkockát tartalmaz a videó. Hang esetén nincs értelmezve. A hagyományos a 30 FPS, a 60 FPS viszont már sokkal folyamatosabb mozgást jelent
CH = Channel, hány hangcsatornás az audio, értelemszerűen videó esetén nincs értelme. A 2 jelenti a sztereó hangot
FILESIZE = a fájl mérete, ekkora lesz a letöltött fájl. Nem mindig egzakt a méret, mert van olyan protokol, ahol az átviteli hibatűrés miatt nagyon megnő a mennyiség
TBR = ?
PROTO = letöltési protokol. A https-t célszerű letöltéshez választani, ezesetben 1 darab adatfolyamként jön le a file. Az m3u8 esetében darabkákban (fragment) érkezik a fájl, és azt még össze kell ragasztania a letöltő programnak (amit ugyan megcsinál, de felesleges ezzel dolgoztatni)
VCODEC = az adott formátum kódhoz tartozó videó sávnak a kodek típusát mondja meg. Ha itt az szerepel h. audio only, akkor ez a formátum nem tartalmaz videó sávot. Az AVC jelenti a H.264-et. Az AVC-n kívül itt látható még VP9 videó kodek is. AVC-ből létezik többféle minőségű is, ezt az utána levő hexa szám mutatja. Ezekhez itt van némi megfejtési segítség:

https://www.reddit.com/r/youtubedl/comments/uxzhca/codec_comparison_qua…
https://cconcolato.github.io/media-mime-support/#video/mp4;%20codecs=%2…

ACODEC = az adott formátum kódhoz tartozó audió sávnak a kodek típusát mondja meg. Ha itt az szerepel h. video only, akkor ez a formátum nem tartalmaz audió sávot.
ABR, ASR = bitrate-t jelent, pontosabban nem néztem utána
MORE INFO = kb. meghatározza, milyen jellegű eszközhöz érdemes ezt a formátumot használni. Legutóbb már a nyelv (audió esetén) és a DRC (Dynamic Range Compression) állapotát is itt lehet látni

Néhány format ID szám kb. minden videónál létezik, és a konkrét tartalma az adott sorban is ugyanaz lesz minden videónál. Más format ID számok viszont csak újabban feltöltött videóknál jelennek meg, vagy nagy felbontásban (4K) feltöltött videóknál. Ezért vakon megadni egy format ID-t előzetes lekérdezés nélkül csak akkor érdemes, ha a régi "jólismert" format ID-ket használod.
Amit élesszeműek észrevehetnek, h. a format ID = 18 egy olyan formátumot jelöl, ahol 640x360 (azaz 360p) videó van AVC kodekkel, hozzá pedig egy MP4A-s audio kodek. Ha letöltéskor ezt az 1 format ID-t adod meg a YT-DLP-nek, akkor szimplán letölti ezt az 1 formátumot, amiben videó+audió szépen együtt van, nincs vele további meló. Ez elég alacsony felbontású videó, és minőség így 2025-ben, cserébe szinte alig foglalnak az ilyen formátumú videók helyet. Fontos még megjegyezni, h. ez a format ID = 18 egy kb. 99%-ban elérhető formátum kód, azaz ebben biztosan le fogsz tudni bármilyen Youtube videót, ami mellett lesz hang is.
Viszont ha neked nem elég a 360p felbontás, akkor a többi nagyobb felbontású videó formátum esetén már nem tartozik hozzá beépítve audio sáv is. Tehát pl. a 136-as format ID-t letöltve lesz egy 1280x720 (azaz 720p) felbontású, AVC videósávos videód, de audio nélkül. Ilyen esetben összetettebb a formátum ID megadása, mert kell 1 videó és 1 audió formátumot is megadnod. Ebben az esetben a YT-DLP-nek a formátum ID = 136+140 -t célszerű megadni letöltéskor. Ekkor letölti a 2 külön fájlt (a 136-os 720p AVC videó mp4-et és a 140-es audió m4a-t), és összedolgozza (össze "mux"-olja).

Letölteni egy konkrét formátum kódú videót így kell:

yt-dlp.exe -f FORMÁTUMKÓDSZÁM VIDEÓURL
Elméletileg egy videóba pl. több audiókód formátumot is megadhastz, ekkor multi-audio formátumban menti bele a kész fájlba ezeket. Én ilyennel nem próbálkoztam.

------------------

A következő példa, amikor már 4K videóformátum is van:

ID      EXT   RESOLUTION FPS CH │   FILESIZE    TBR PROTO │ VCODEC           VBR ACODEC      ABR ASR MORE INFO
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
sb3     mhtml 48x27        0    │                   mhtml │ images                                   storyboard
sb2     mhtml 80x45        0    │                   mhtml │ images                                   storyboard
sb1     mhtml 160x90       0    │                   mhtml │ images                                   storyboard
sb0     mhtml 320x180      0    │                   mhtml │ images                                   storyboard
233     mp4   audio only        │                   m3u8  │ audio only           unknown             [en] Default, low, IOS
234     mp4   audio only        │                   m3u8  │ audio only           unknown             [en] Default, high, IOS
249-drc webm  audio only      2 │    5.92MiB    51k https │ audio only           opus        51k 48k [en] low, DRC, TV, webm_dash
250-drc webm  audio only      2 │    7.54MiB    65k https │ audio only           opus        65k 48k [en] low, DRC, TV, webm_dash
249     webm  audio only      2 │    5.87MiB    50k https │ audio only           opus        50k 48k [en] low, TV, webm_dash
250     webm  audio only      2 │    7.52MiB    64k https │ audio only           opus        64k 48k [en] low, TV, webm_dash
140-drc m4a   audio only      2 │   15.12MiB   129k https │ audio only           mp4a.40.2  129k 44k [en] medium, DRC, TV, m4a_dash
251-drc webm  audio only      2 │   14.21MiB   122k https │ audio only           opus       122k 48k [en] medium, DRC, TV, webm_dash
140     m4a   audio only      2 │   15.12MiB   129k https │ audio only           mp4a.40.2  129k 44k [en] medium, TV, m4a_dash
251     webm  audio only      2 │   14.17MiB   121k https │ audio only           opus       121k 48k [en] medium, TV, webm_dash
602     mp4   256x144     15    │ ~ 11.61MiB    99k m3u8  │ vp09.00.10.08    99k video only          IOS
269     mp4   256x144     30    │ ~ 19.84MiB   170k m3u8  │ avc1.4D400C     170k video only          IOS
160     mp4   256x144     30    │    4.70MiB    40k https │ avc1.4d400c      40k video only          144p, TV, mp4_dash
603     mp4   256x144     30    │ ~ 19.98MiB   171k m3u8  │ vp09.00.11.08   171k video only          IOS
278     webm  256x144     30    │    7.22MiB    62k https │ vp9              62k video only          144p, TV, webm_dash
394     mp4   256x144     30    │    5.95MiB    51k https │ av01.0.00M.08    51k video only          144p, TV, mp4_dash
229     mp4   426x240     30    │ ~ 36.32MiB   311k m3u8  │ avc1.4D4015     311k video only          IOS
133     mp4   426x240     30    │    9.98MiB    86k https │ avc1.4d4015      86k video only          240p, TV, mp4_dash
604     mp4   426x240     30    │ ~ 35.89MiB   308k m3u8  │ vp09.00.20.08   308k video only          IOS
242     webm  426x240     30    │    9.58MiB    82k https │ vp9              82k video only          240p, TV, webm_dash
395     mp4   426x240     30    │    8.83MiB    76k https │ av01.0.00M.08    76k video only          240p, TV, mp4_dash
230     mp4   640x360     30    │ ~ 93.72MiB   803k m3u8  │ avc1.4D401E     803k video only          IOS
134     mp4   640x360     30    │   21.16MiB   181k https │ avc1.4d401e     181k video only          360p, TV, mp4_dash
18      mp4   640x360     30  2 │   52.14MiB   447k https │ avc1.42001E          mp4a.40.2       44k [en] 360p, TV
605     mp4   640x360     30    │ ~ 78.55MiB   673k m3u8  │ vp09.00.21.08   673k video only          IOS
243     webm  640x360     30    │   22.03MiB   189k https │ vp9             189k video only          360p, TV, webm_dash
396     mp4   640x360     30    │   16.35MiB   140k https │ av01.0.01M.08   140k video only          360p, TV, mp4_dash
231     mp4   854x480     30    │ ~158.19MiB  1355k m3u8  │ avc1.4D401F    1355k video only          IOS
135     mp4   854x480     30    │   34.73MiB   297k https │ avc1.4d401f     297k video only          480p, TV, mp4_dash
606     mp4   854x480     30    │ ~136.78MiB  1172k m3u8  │ vp09.00.30.08  1172k video only          IOS
244     webm  854x480     30    │   32.94MiB   282k https │ vp9             282k video only          480p, TV, webm_dash
397     mp4   854x480     30    │   29.08MiB   249k https │ av01.0.04M.08   249k video only          480p, TV, mp4_dash
136     mp4   1280x720    30    │   95.92MiB   822k https │ avc1.4d401f     822k video only          720p, TV, mp4_dash
247     webm  1280x720    30    │   64.37MiB   551k https │ vp9             551k video only          720p, TV, webm_dash
311     mp4   1280x720    60    │ ~442.13MiB  3788k m3u8  │ avc1.4D4020    3788k video only          IOS
298     mp4   1280x720    60    │  156.08MiB  1337k https │ avc1.4d4020    1337k video only          720p60, TV, mp4_dash
612     mp4   1280x720    60    │ ~429.25MiB  3678k m3u8  │ vp09.00.40.08  3678k video only          IOS
302     webm  1280x720    60    │  111.47MiB   955k https │ vp9             955k video only          720p60, TV, webm_dash
398     mp4   1280x720    60    │   86.88MiB   744k https │ av01.0.08M.08   744k video only          720p60, TV, mp4_dash
312     mp4   1920x1080   60    │ ~726.11MiB  6222k m3u8  │ avc1.64002A    6222k video only          IOS
299     mp4   1920x1080   60    │  286.26MiB  2452k https │ avc1.64002a    2452k video only          1080p60, TV, mp4_dash
617     mp4   1920x1080   60    │ ~697.61MiB  5978k m3u8  │ vp09.00.41.08  5978k video only          IOS
303     webm  1920x1080   60    │  179.40MiB  1537k https │ vp9            1537k video only          1080p60, TV, webm_dash
399     mp4   1920x1080   60    │  159.93MiB  1370k https │ av01.0.09M.08  1370k video only          1080p60, TV, mp4_dash
623     mp4   2560x1440   60    │ ~  1.60GiB 14082k m3u8  │ vp09.00.50.08 14082k video only          IOS
308     webm  2560x1440   60    │  627.66MiB  5377k https │ vp9            5377k video only          1440p60, TV, webm_dash
400     mp4   2560x1440   60    │  378.25MiB  3240k https │ av01.0.12M.08  3240k video only          1440p60, TV, mp4_dash
628     mp4   3840x2160   60    │ ~  3.19GiB 28028k m3u8  │ vp09.00.51.08 28028k video only          IOS
315     webm  3840x2160   60    │    1.64GiB 14409k https │ vp9           14409k video only          2160p60, TV, webm_dash
401     mp4   3840x2160   60    │  822.70MiB  7048k https │ av01.0.13M.08  7048k video only          2160p60, TV, mp4_dash

Itt látszik, hogy pl. 623-as format ID-től lefelé már nincs AVC típusú videó.

-----------

A következő példa, amikor a 140-es audio kódból már al-kódok is vannak az egyes eltérő nyelvek miatt, és en-us English United States-ből is van több is, mert van DRC-s és nem-DRC-s változatban is

ID    EXT   RESOLUTION FPS CH │   FILESIZE   TBR PROTO │ VCODEC          VBR ACODEC      ABR ASR MORE INFO
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
sb3   mhtml 48x27        0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
sb2   mhtml 80x45        0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
sb1   mhtml 160x90       0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
sb0   mhtml 320x180      0    │                  mhtml │ images                                  storyboard
233-0 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [de-DE] Deutsch (Deutschland) - dubbed-auto, IOS
233-1 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [es-US] es-US - dubbed-auto, IOS
233-2 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [fr-FR] Français (France) - dubbed-auto, IOS
233-3 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [it] Italiano - dubbed-auto, IOS
233-4 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [pt-BR] Português (Brasil) - dubbed-auto, IOS
234-0 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [de-DE] Deutsch (Deutschland) - dubbed-auto, IOS
234-1 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [es-US] es-US - dubbed-auto, IOS
234-2 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [fr-FR] Français (France) - dubbed-auto, IOS
234-3 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [it] Italiano - dubbed-auto, IOS
234-4 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [pt-BR] Português (Brasil) - dubbed-auto, IOS
233-5 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [en-US] American English - original, low (default), IOS
234-5 mp4   audio only        │                  m3u8  │ audio only          unknown             [en-US] American English - original, high (default), IOS
249-0 webm  audio only      2 │    7.59MiB   55k https │ audio only          opus        55k 48k [fr-FR] French (France), low, TV, webm_dash
249-1 webm  audio only      2 │    8.00MiB   58k https │ audio only          opus        58k 48k [es-US] Spanish (United States), low, TV, webm_dash
249-2 webm  audio only      2 │    8.27MiB   60k https │ audio only          opus        60k 48k [pt-BR] Portuguese (Brazil), low, TV, webm_dash
249-3 webm  audio only      2 │    8.37MiB   60k https │ audio only          opus        60k 48k [de-DE] German (Germany), low, TV, webm_dash
249-4 webm  audio only      2 │    8.39MiB   60k https │ audio only          opus        60k 48k [it] Italian, low, TV, webm_dash
250-0 webm  audio only      2 │    9.87MiB   71k https │ audio only          opus        71k 48k [fr-FR] French (France), low, TV, webm_dash
250-1 webm  audio only      2 │   10.37MiB   75k https │ audio only          opus        75k 48k [es-US] Spanish (United States), low, TV, webm_dash
250-2 webm  audio only      2 │   10.73MiB   77k https │ audio only          opus        77k 48k [pt-BR] Portuguese (Brazil), low, TV, webm_dash
250-3 webm  audio only      2 │   10.82MiB   78k https │ audio only          opus        78k 48k [it] Italian, low, TV, webm_dash
250-4 webm  audio only      2 │   10.91MiB   79k https │ audio only          opus        79k 48k [de-DE] German (Germany), low, TV, webm_dash
249-5 webm  audio only      2 │    7.04MiB   51k https │ audio only          opus        51k 48k [en-US] English (United States) original (default), low, TV, webm_dash
250-5 webm  audio only      2 │    9.22MiB   66k https │ audio only          opus        66k 48k [en-US] English (United States) original (default), low, TV, webm_dash
140-0 m4a   audio only      2 │   17.97MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [es-US] Spanish (United States), medium, TV, m4a_dash
140-1 m4a   audio only      2 │   17.97MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [fr-FR] French (France), medium, TV, m4a_dash
140-2 m4a   audio only      2 │   17.97MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [it] Italian, medium, TV, m4a_dash
140-3 m4a   audio only      2 │   17.97MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [de-DE] German (Germany), medium, TV, m4a_dash
140-4 m4a   audio only      2 │   17.97MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [pt-BR] Portuguese (Brazil), medium, TV, m4a_dash
140-5 m4a   audio only      2 │   17.97MiB  129k https │ audio only          mp4a.40.2  129k 44k [en-US] English (United States) original (default), medium, TV, m4a_dash
251-0 webm  audio only      2 │   19.18MiB  138k https │ audio only          opus       138k 48k [fr-FR] French (France), medium, TV, webm_dash
251-1 webm  audio only      2 │   20.03MiB  144k https │ audio only          opus       144k 48k [es-US] Spanish (United States), medium, TV, webm_dash
251-2 webm  audio only      2 │   20.65MiB  149k https │ audio only          opus       149k 48k [it] Italian, medium, TV, webm_dash
251-3 webm  audio only      2 │   20.76MiB  150k https │ audio only          opus       150k 48k [pt-BR] Portuguese (Brazil), medium, TV, webm_dash
251-4 webm  audio only      2 │   21.33MiB  154k https │ audio only          opus       154k 48k [de-DE] German (Germany), medium, TV, webm_dash
251-5 webm  audio only      2 │   16.59MiB  120k https │ audio only          opus       120k 48k [en-US] English (United States) original (default), medium, TV, webm_dash
602   mp4   256x144     15    │ ~ 12.49MiB   90k m3u8  │ vp09.00.10.08   90k video only          IOS
269   mp4   256x144     30    │ ~ 22.89MiB  165k m3u8  │ avc1.4D400C    165k video only          IOS
160   mp4   256x144     30    │    2.60MiB   19k https │ avc1.4d400c     19k video only          144p, TV, mp4_dash
603   mp4   256x144     30    │ ~ 22.56MiB  163k m3u8  │ vp09.00.11.08  163k video only          IOS
278   webm  256x144     30    │    3.85MiB   28k https │ vp9             28k video only          144p, TV, webm_dash
394   mp4   256x144     30    │    3.69MiB   27k https │ av01.0.00M.08   27k video only          144p, TV, mp4_dash
229   mp4   426x240     30    │ ~ 35.54MiB  256k m3u8  │ avc1.4D4015    256k video only          IOS
133   mp4   426x240     30    │    4.21MiB   30k https │ avc1.4d4015     30k video only          240p, TV, mp4_dash
604   mp4   426x240     30    │ ~ 40.05MiB  289k m3u8  │ vp09.00.20.08  289k video only          IOS
242   webm  426x240     30    │    5.86MiB   42k https │ vp9             42k video only          240p, TV, webm_dash
395   mp4   426x240     30    │    5.24MiB   38k https │ av01.0.00M.08   38k video only          240p, TV, mp4_dash
230   mp4   640x360     30    │ ~ 70.59MiB  509k m3u8  │ avc1.4D401E    509k video only          IOS
134   mp4   640x360     30    │    7.49MiB   54k https │ avc1.4d401e     54k video only          360p, TV, mp4_dash
18    mp4   640x360     30  2 │   38.95MiB  281k https │ avc1.42001E         mp4a.40.2       44k [en] 360p, TV
605   mp4   640x360     30    │ ~ 85.46MiB  616k m3u8  │ vp09.00.21.08  616k video only          IOS
243   webm  640x360     30    │   12.72MiB   92k https │ vp9             92k video only          360p, TV, webm_dash
396   mp4   640x360     30    │    9.87MiB   71k https │ av01.0.01M.08   71k video only          360p, TV, mp4_dash
231   mp4   854x480     30    │ ~ 90.30MiB  651k m3u8  │ avc1.4D401F    651k video only          IOS
135   mp4   854x480     30    │   11.32MiB   82k https │ avc1.4d401f     82k video only          480p, TV, mp4_dash
606   mp4   854x480     30    │ ~139.65MiB 1006k m3u8  │ vp09.00.30.08 1006k video only          IOS
244   webm  854x480     30    │   19.50MiB  141k https │ vp9            141k video only          480p, TV, webm_dash
397   mp4   854x480     30    │   16.87MiB  122k https │ av01.0.04M.08  122k video only          480p, TV, mp4_dash
232   mp4   1280x720    30    │ ~144.32MiB 1040k m3u8  │ avc1.4D401F   1040k video only          IOS
136   mp4   1280x720    30    │   21.22MiB  153k https │ avc1.4d401f    153k video only          720p, TV, mp4_dash
609   mp4   1280x720    30    │ ~265.19MiB 1911k m3u8  │ vp09.00.31.08 1911k video only          IOS
247   webm  1280x720    30    │   36.44MiB  263k https │ vp9            263k video only          720p, TV, webm_dash
398   mp4   1280x720    30    │   31.33MiB  226k https │ av01.0.05M.08  226k video only          720p, TV, mp4_dash
270   mp4   1920x1080   30    │ ~675.26MiB 4866k m3u8  │ avc1.640028   4866k video only          IOS
137   mp4   1920x1080   30    │   78.61MiB  566k https │ avc1.640028    566k video only          1080p, TV, mp4_dash
614   mp4   1920x1080   30    │ ~477.34MiB 3440k m3u8  │ vp09.00.40.08 3440k video only          IOS
248   webm  1920x1080   30    │   66.88MiB  482k https │ vp9            482k video only          1080p, TV, webm_dash
399   mp4   1920x1080   30    │   58.79MiB  424k https │ av01.0.08M.08  424k video only          1080p, TV, mp4_dash
616   mp4   1920x1080   30    │ ~789.02MiB 5686k m3u8  │ vp09.00.40.08 5686k video only          Premium, IOS

Itt már az audió format ID-t se tudod sima fix 140-ként megadni, hogy a jólismert m4a-t kapd meg. Sajnos ilyenkor ki kell keresni, hogy melyik 140-essel kezdődő lesz az EN-US United States english (lehetőleg az original, nem-DRC-s változat), és azt kell megadni a YT-DLP-nek.
Azaz a használatos formátum kód páros ebben az esetben a 136+140-5 lesz. Ráadásul ez a 140-5 sem biztos h. ugyanezt fogja jelenti egy másik videónál.

---------

Ennyi alapozó után beszélek a WATCH LATER-ről.

Ez egy speciális playlist. Látsz valami érdekes videót, a YT felületén rányomsz h. save to WATCH LATER, és majd később megnézed. Pakolgatod bele a videókat, aztán csak hízik csak hízik. Nem nagyon törölgetsz belőle. Ha meg nem nézed meg egyből amit beleraksz, csak tovább hízik a lista, és elfelejted amit régebben raktál bele. Nekem 2000 fölé sikerült menni, mikor elkezdtem takarítani. Bónusz tény, hogy ugyanazt a videót többször is belepakolhatod a playlist-be. Mivel a Watch later-en levő videókat ezután az algoritmus többször is fel-fel fogja dobni a home screen-en v. az ajánlatok között, esélyes h. tudatalatt emlékezni fogsz rá h. mintha ezt már 1x meg akartad volna nézni, és akkor most is gyorsan rányomsz, hogy a Watch Later-be megint bekerüljön. Így aztán duplikátumok (2-3-4-sokszorosan hozzáadva ugyanaz az elem) bőven előfordulnak majd ebben a playlist-ben. Érdekes gondolatkísérlet, ha több sessiönből is pakolgatsz a WATCH LATER-be videókat (vagy akármelyik másik hagyományos playlist-be), akkor egy korábban a böngészőben megnyitott ilyen playlist-ben ha törölsz egy találomra rábökött elemet, akkor vajon fog-e automatikusan frissítődni a lista az előző betöltés óta bekerült új videókkal? A törlés után is csak az elemszám frissül. Vajon így a törlés tényleg arra a videóra történt meg, mint amire rákattintottál h. törölni szeretted volna, nem pedig az új sorrend alapján egy másik -ugyanezen sorszámú helyen álló új- videóra?

Válasz: szerencsére azt törli amit éppen látsz a böngészőben, nem pedig azt ami arra a sorrendi helyre került időközben :)

Naszóval a WATCH later egy olyan playlist, aminek a tartalmát jó lenne menteni. Itt érkezik az első hoppá, mivel ugye ez egy alapból privát lista. Így megadni a YT-DLP-nek nem tudod, hogy anonim módon hozzáférjen. Viszont publikussá meg nem tehető egy ideiglenes letöltés idejére. Van egy olyan trükk, hogy egy konkrét elemen jobb klikkelve hozzá tudsz adni 1 másik playlist-hez, amit már publikussá tudnál tenni. Na de ezt egyesével kellene megcsinálni 2000 elemre, mert csoportos kijelölést nem enged a rohadék YT. Hát ez felér egy kínzással, szóval így inkább nem.
Szintén probléma, hogy a Watch Later playlist-et a rendszer egy vanity URL-ként mutatja:

https://www.youtube.com/playlist?list=WL

magyarul mindenkinek ugyanez a Watch Later playlist URL-je. A konkrét tartalom az alapján dől el, hogy ki az akinek a Google account-jában vagyok kíváncsi a WL playlistre. Hogyan tudom megmondani, h. pont az enyém érdekel, és nem valaki másé? Elárulom a titkot: a WL playlist-nek is van kutyaközönséges URL-je, csak a Google megint mindent jobban akar tudni mindenkinél, ezért rejtegeti az UI-n előled.

----------

Google takeout:
lelövöm ezt a poént is: ha komolyabb YT playlist menedzsment kell, akkor az egyetlen mód a Google Takeout szolgáltatása.

https://takeout.google.com

Ez arra lett kitalálva, hogy a Google-nél tárolt, kezelt adataidhoz (eszméletlen mekkora mennyiségről van szó) Te magad is hozzáférj. Az összes Google szolgáltatást ki lehet itt választani, aztán tudod szűkíteni h. adott szolgáltatásból milyen jellegű adat érdekel. A végén pedig kapsz egy linket, ahol le tudod tölteni az egészet egy .ZIP-ben. Minél több adatot szeretnél így letölteni, annál több ideig tart mire elkészül a "kis" csomag, ezért elmondható hogy általában nem azonnal kapod meg a kért adatokat. Extrém esetben akár 24-48 órát is várhatsz. De egy YT playlist export általában pár percen belül megvan. Az elkészült ZIP-et letöltés után kicsomagolod, és némi egyszerű HTML oldalt megnyitva tudod böngészni az eredményt.

Na esetemben itt folytatódott a kálvária, mert a YT playlist exportnak konkrétan hült helye volt. Akadt egy YT watch-history, és egy search-history.htm, de ezen kívül semmi más. Megismételtem, végigmentem a folyamaton, kiszedtem minden feleslegeset, csak a YT playlist-ek maradjanak, és finish. Megint jött a .ZIP, benne megint csak ugyanúgy a semmi. Fasza, akkor ez nem sikerült. De stílszerűen utánaguglizva csak nem hagyott nyugodni a dolog, mert mások írták h. ezzel nekik sikerült az összes létező playlist-jeik tartalmát kimenteni. Csak nem hagyott nyugodni a dolog, és meglett a megoldás pár napon belül (volt az 1 hét is). Megint sztorizás: 2013 környékén a Google kitalálta, h. minden Youtube usernek (magyarul akinek Google account-ja van), kötelező megadnia a nevét ill. lehet h. ennek folymányaként, channel-t létrehoznia YT alatt. Ez itt már zavaros 12 év távlatából, a múlt homályába veszik, h. mi is történt akkor pontosan. De arra tisztán emlékszem h. nekem anno ott egyik napról a másikra eltűnt a teljes playlist/favorites gyűjteményem. Aztán pár hét Google support-nak írkálás v. már nem is tudom minek hatására, ismét elérhetővé váltak a régi playlist-jeim. De emellett megjelent egy 2.lagos azonosító is a YT fiókom alatt a nevemmel. Innentől kezdve elvileg 1 Google account alatt 2 identitásom is lett: 1 default identity és 1 brand identity. Na és a lényeg, hogy a playlist-jeim a brand identity alá kerültek be, a Takeout meg alapból a default identity-m alatti tartalmat exportálta ki (ami valóban üres volt). Miután ez is megoldódott, végre nagy nehezen megjelent az az adat, amire konkrétan szükségem volt: CSV-ben az összes playlist-em URL-je, illetve az egyes playlist-ek tényleges tartalma. Itt aztán bebizonyosodott, h. a Google mindent tárol, mindenről tud, csak az UI-n nem akarja neked megmutatni. Az összes video URL-je itt van, darabszámra stimmel, még azok is amik időközben elérhetetlenek lettek, így pontosan lehet számszerűsíteni a hiányt.

Ezekből az adatokból már szépen össze lehet rakni a YT-DLP-nek a bemeneti URL listafájlt, amin végigmenve letölt mindent, amit csak lehetséges.

A letöltés során felmerülő hiba okok kb. ezek lehetnek:

- nincs olyan formátumtípus amit akarnál (akár videó, akár audió oldalon)
- a videó törölve lett
- a videó ugyan nem lett törölve, de privát
- életkor korlát van rajta (18+): csak bejelentkezett, és életkor igazolt youtube account-tal enged a videóhoz

(folyt köv)

Hozzászólások

Mindent ingyen kérsz, ugye? A boltban a kenyeret meg a kocsmában a sört is? És a fizetésedet sem veszed fel, mert ingyen dolgozol... Ahogy elvárod, hogy a tartalomkészítők is ingyen dolgozzanak neked...

Igen, ezt mindenki érti. Amit viszont például én nem értek, hogy mennyire torz gondolkodás helyeselni azt, hogy a jogtulajdonos akár másnap is visszavonhatja egyoldalúan a megtekintési jogosultságodat.

Ha mondjuk a haverod kibérel egy autót egy hétre, de a tulajdonos másnap visszalopja tőle (se csereautó nincs, se a pénzt nem kapod vissza), a haver pedig kukán tűrné a dolgot, nem az lenne az első gondolatod, hogy a tulaj egy féreg, a haver meg egy szolgalelkű balek?

Igen, ezt mindenki érti. Amit viszont például én nem értek, hogy mennyire torz gondolkodás helyeselni azt, hogy a jogtulajdonos akár másnap is visszavonhatja egyoldalúan a megtekintési jogosultságodat.

Ez nem torz gondolkodás, időt áldoz és pénzt, hogy tartalmat gyártson, ezért szemben népszerűséget és pénzt vár. Te tudatosan idekevered a streaming szolgáltatók gyakorlatát, ahol teljesen másról beszélünk. A Youtube-on létező legnagyobb gyártóknak sincs érdekében a tartalmaikat levenni amíg azt nézik pénzt hajt. 

A Youtube-on létező legnagyobb gyártóknak sincs érdekében a tartalmaikat levenni amíg azt nézik pénzt hajt. 

Akkor hogy van az, hogy a random videók bookmarkolásához használt lejátszási listám kb. kétharamada már nem elérhető?

Ha letöltöttem volna őket, ma is bármikor megnézhetném. Ennyi.

A jogtulajdonos döntése, hogy elérhető marad-e, vagy sem. Illetve a szolgáltató is dönthet úgy, hogy minimális nézettség alatt nem tart meg tartalmakat. Nem azért fizetsz, hogy minden neked tetsző tartalmat az előfizetésed végéig megtartsok a szolgáltató - ilyet sehol nem vállalt.

Amire nem jogosítja fel a felhasználási feltételek c. dokumentum, és a hazai jogszabály sem, mert a másolat készítéséhez jogszerűen kell a birtokába kerülnie a másolásra kerülő tartalomnak - azaz első körben az ÁSzF-nek kell megfelelni, és csak utána jogszerű a saját másolat készítése.

Ha valakinek youtube előfizetése van, akkor jogosan nézi az összes youtube tartalmat, és természetesen jogosan készíthet róla másolatot. Az ászf nem írja felül a jogszabályt, tehát ha az ászf korlátozza a szabad felhasználás alapján történő másolatkészítést, akkor a jogszabálynak van elsőbbsége.

Nem felülírja, hanem a keretet adja meg. hogy hogyan használhatod a szolgáltatást. A mozijegy mellé sem jár annak a joga, hogy videókamerával felveszed a filmet. A másolat jogszerűségét az adhatja meg, ha az eredeti jogszerűen került a birtokodba. A portál kódjának a módosítása, megkerülése, a tartalom egy részéből származtatott mű készítése nincs benne a szerződésnek megfelelő (azaz jogszerű) használat körében - innentől a másolás jogának nincs meg az alapja. 

A portál kódjának módosítása fel sem merült. Származtatott mű sem, mert az eleve csak akkor merül fel, ha továbbadod azt, amit készítesz belőle. A szerződésben benne van, hogy letölteni tilos? Mutass rá a szerződésben. Mellesleg ha nem töltheted le, nem is nézhetnéd meg, elvégre a kliens gépen látod.

Technikailag a letöltés valósítja meg a másolat készítésének cselekményét. Az ÁSZF arra jogosít fel, hogy a szolgáltató által adott eszkzökkel tekintsd meg a videót, már egy custom YouTube kliens is jogsértő lehet ilyetén módon.

(Mielőtt nekem esnél: én se értek feltétlen egyet vele) 

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

>  A Youtube-on létező legnagyobb gyártóknak sincs érdekében a tartalmaikat levenni amíg azt nézik pénzt hajt. 

Alapvetően igazad van, csakhogy sokszor szeretne olyan tartalmakat is nézni az ember, amit adott esetben a tartalomgyártónak már nem hajt pénzt, csak neked érték (ettől a csatorna még hajthat pénzt a feltöltőnek, csak az a specifikus videó nem). Pl régi videók, amiket már nem ajánl ki az algoritmus, videók, amire a Youtube menet közben megvonta a monetizációt, stb rengeteg olyan szituáció lehet, amikor a te döntéseden kívül veszik el a megtekintési jogodat. És persze ez a tartalomgyártónak természetsen szíve joga, a probléma csak az, hogy nézőként viszont nincs se beleszólásod se jogszerű módszered arra, hogy a számodra értékes tartalmakhoz ettől függetlenül hozzáférj. És itt az érték alatt nem feltétlen ugyanazt érti a 3 partner (te, a feltöltő, a YouTube).

Azaz lényegében a Youtube és a tartalomgyártó ebben az értelemben közösen működnek streaming szolgáltatóként.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Félreértelmezed. Elmész a moziba, megnézed  a filmet.

Nagyon jó példa, a moziban tudod, hogy pontosan 1 alkalommal nézheted meg a filmet, és ha mégsem vetítik, akkor visszaadják a pénzt. Ezzel szemben ~bármilyen netes platformon minden reggel úgy ébredsz, hogy vagy ott lesz a tartalom, vagy nem.

Vered az asztalt, hogy "detefizettélafilmért!"

A moziban nem a filmért fizetsz, hanem hogy az adott helyen és időben beülsz egy fűtött szobába, filmet nézni. Ezzel szerintem mindenki tisztában van. Feltételezem, hogy te is, és csak dramaturgiai célból próbálsz ilyen durván csúsztatni.

A kertmoziban is? Megsúgom, hogy a jegy árában a film megtekintésének a szerzői jog tulajdonosa felé fizetemdő összeg is benne van. De egy online videótékából is ha kikölcsönzöl(!) egy filmet, adott ideig nézhető meg - tetszőleges számban. Pedig fizettél a megtekintés jogáért - csak ez a jog időben korlátozott. Ahogy egy DVD esetén is a kiadók nem nyomhatják tetszőleges számban és ideig az újabb lemezeket adott alkotásból - elsődlegesen a jogtulajdonos döntése alapján.
A YT egy könyvtár, ahol a gyűjtőkör nagyon széles, és ahogy a könyvtárakban is, itt is van selejtezés - csak amíg a könyvtárban a selejtezett könyveket ha szerencséd van, meg tudod venni fillérekért, a YT esetén (de más streaming/online videótár esetében is) erre nincs mód: ott a selejtezendő tartalom megy a devnullba.

A kertmoziban is?

Nem tudom, milyen kertmozikban jártál eddig, de igen, ott is konkrét filmvetítésre szól a jegy. Vagy mi a kérdés pontosan?

De egy online videótékából is ha kikölcsönzöl(!) egy filmet, adott ideig nézhető meg

Szuper! És le van írva előre, hogy meddig, és hányszor nézhetem meg? Ha igen, akkor nincs gond, ez egy tökéletes megoldás.

ott a selejtezendő tartalom megy a devnullba.

Ha úgyis megy a devnullba, miért fáj neked, ha ricsip előtte letölti a saját gépére? 

Fentebb írtam: a YT fizetős fiókja nem arról szól, hogy az általad megjelölt/kedvelt/stb tartalmakat a szolgáltató az idők, de legalább az előfizetésed végéig megőrzi - ilyet nem vállalt sehol, csak ugye a szolgáltatás tartalmára vonatkozó vállalást, szerződéses feltételeket nem szokás elolvasni, megérteni - csak rákattintani, hogy persze, elfogadom...

Az, hogy a törlésre jelölt tartalmakat nem teszik közkinccsé, nem teszik egyben letölthetővé, annak elsősorban szerzői jogi okai vannak - nagyon sok esetben a szerző, illetve a jogtulajdonos nem érhető el, vagy épp a jogtulajdonos az, aki kéri az eltávolítást, vagy egyszerűen nem éri meg a polcon tartani valamit, és megy a kukába.
 

megtekintésre kapsz a jogtulajdonos által meghatározható időre jogosultságot.

 

Es ez a baj.

 

Merthogy mindenhol vasarlasnak hirdetik. Tudom (megint) a user a hulye, hogy pénzét kolti.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A fizikai médiát tudod megvenni, online tartalomra alapvetően csak hozzáférési jogot vásárolhatsz. Ha fizetős fiókod vab, akkor _esetleg_ verheted az asztalt a YT felé, hogy az általad megtekintésre felsorolt tartalmakat miért törölték, de tessék szépen ászf-et olvasni és értelmezni (van magyarul is), bizony erre joguk és lehetőségük van - sőt bizonyos esetekben törvényi kötelességük is.

Szóval ha _birtokolni_ akarod, akkor vedd meg fizikai hordozón, ne az ingyen sört mindenkor mindenkinek elvet vallva nulla Ft-ot juttatva minden érintettnek módon tegyél rá szert.

"A fizikai médiát tudod megvenni,"  -  Ezért mondom azt, hogy számodra értékes filmet csak Blu-Ray, DVD, stb. lemezen. A könyvtárad, - legyen az könyv vagy film, - egyedül a tiéd. Rendelkezésedre áll, nem "reklámszórják" tele 5 percenként, nem tűnik el szerzői jogok újragondolása okán. Nem készít más belőle, nyilvántartást csak Te, ahogyan csak akarod.

Ha ezen túl vagy, akkor kényelmi szempontból akár letöltheted, ki van fizetve. A megtekintésére jogosult vagy. Néha előfordul, szigorúan a szemét kivédésére, hogy előbb megnézed, hogy el tudd dönteni, értékes, kell-e neked. (Mert természetesen zsákbamacskát nem vásárolunk.) Ehhez pattogatott kukoricával a mozi jó program, párosban is.

Zenét is már "ezer éve" úgy veszünk, hogy először valahogyan, rádióban, yt-n, stb meghallgatjuk. Kell nekünk? - Ha jó, azaz tetszik, jöhet a futár a CD-vel.

Mielőtt az amortizálódásáról szólna valaki, 40 éve gyűjtök, minden nekem fontosat meg tudok nézni korongról. Ahogyan idekerültek úgy. (Mert vannak, használt, eleve karcos beszerzések is. De azokkal sem szívtam túl sokszor.

A yt abszolút inkorrekté vált a videó-megtekintések kapcsán, - mondjuk 5 évvel megelőzően tapasztalt állapothoz képest. - Komoly embernek kevesebb is elég lenne az agresszív reklámos nyomulásból ahhoz, hogy soha többet ne nyissa ki ezt a videómegosztó, "kényszerszolgáltatást".

Érthető, ha valaki nyugodt körülmények között akar, kifejezetten az őt érdeklő tartalmat "fogyasztani".., - távol a "vendégkénti"(!!!) bejelentkezés pop-up ismételgetésétől, és hülye, ugyanazon vackokat eladni akaró, 5 percenkénti, a "könyökünkön kijövő", ostoba reklámokat kényszerítve a tartalom megtekintéséért odalátogatókra.

Ehhez nem hogy prémiumot fizetni, de ha nekem fizetnének érte, akkor is bajosan viselném el. Kizárólag a tanulási szándék az, ami feledtethet ilyen dolgokat. De a tanulást az MI is "sunyiba" csinálja, nem csak a yt-tartalmakon, de a tartalomkészítők szerzői jogosultságának, elképzelésének figyelmen kívül hagyásával is. A G-nek a yt esetén sincs erkölcsi alapja, nem zavarhatja az emberiségnek a tanuláshoz való hozzáállását, Mivel az igény világméretekben létezik, a yt pedig a mennyiség, elérhetőség tekintetében jelentős monopolhelyzetben van. De még világméretekben fontos hírközlő szerepe is erősödik, a nemzetállamoknak keményen korlátoznia kéne a platform ilyen autokratikus jellegű továbbfejlesztését.

Ha már az emberiség nem tud lemondani róla, a feltöltők által felhalmozott videók "kollektív tudat"-jelentősége miatt.

(Ahogyan hallani tőlük, a tartalomkészítőkkel is szórakozik.., - a szolgáltatás menni fog a levesbe, mint évtizedekkel ezelőtt a TV, - mert az MI által készített tartalmakra hiába gondol, - egyet nem láttam olyat, ami indokolhatna némi reklám megtekintését. Időrabló ostobaságok, jó nagy feneket kerítve neki, legyen idő alatta 500-szor is vetíteni, a "WC-öblítő golyócskák" reklámot.

Meggyőződésem, felesleges és szükségtelen is nagyon jog és normatisztelő magatartást tanúsítani vele szemben, mert ezt a szolgáltatásaiban egyáltalán nem lehet tőle viszonosságként megkapni. - Az évtizedes, jelenleg is milliárd platformon és felhasználónál folyó, személyes adattolvajlás ellenértékére nyugodtan számolhatjuk a szolgáltatás nekünk tetsző, zavartalan használatát. Különben ez a tartalomkészítők érdeke is.

(Jobb lenne ha a G.-nél is néhányan a fejükhöz kapnának, mert ezen az úton a pokolba lovagolnak. - A face is hasonló okok miatt gyorsan hátra lett hagyva a fiatal generációk által. Ha így folytatja, néhány év alatt bekövetkezhet a yt iránt is az érdektelenség.)

Nem a G. yt-re vagyunk kíváncsiak, hanem a színvonalas tartalmat készítőkre, ezt a G-nek is alaposan szem előtt kéne tartania.  

Nagyon egyszerű: a YT-on vagy a reklámok megtekintésével fizetsz a szolgáltatásért (és a videóba a tartalom készítője által berakott reklámokkal közvetve a készítőnek), vagy azzal, hogy előfizetsz a YT valamelyik szolgáltatáscsomagjára.
Mint ahogy a köztévét is nézheted ingyen az agymosással és reklámokkal, vagy fizethetsz a filmbox/hbo/fene tudja milyen mozicsatornákért, ahol maximum a saját műsoraikat promotáló reklámokat kapsz a filmek mellé.

 

Saját célra készíthető másolat, ha az jövedelemszerzés célját nem szolgálja. Az ászf nem írja felül a szerzői jogi törvényt. Tehát szó sincs az asztal verésétől, mindenki tudomásul veszi, hogy eltűnhetnek dolgok, emiatt minden további nélkül lehet másolatot készíteni.

És a portál adataiból kivágni csak a streaming-et az bizony jogilag ennek nem felel meg.

Saját célra történő másolatkészítéskor azt a részét tartod meg a másolatodnak, amelyiket akarod, saját felhasználásra. Ez lehet csak a videó, vagy akár a közepéből 5 perc.. Azt csinálsz vele, amit akarsz. (amíg nem adod tovább, nem próbálsz vele pénzt keresni, stb... Tehát csak Te használod, saját célra.) 

Ráadásul technikailag is a videó egy konkrét stream az elejétől a végéig, szóval még csak az sem igaz, hogy azt bárki módosítja. (ha ez számítana bármit) Azt a portál állítja meg, és indít el egy másikat közben.

Ha valakinek youtube előfizetése van, akkor jogosan nézi az összes youtube tartalmat, és természetesen jogosan készíthet róla másolatot. Az ászf nem írja felül a jogszabályt, tehát ha az ászf korlátozza a szabad felhasználás alapján történő másolatkészítést, akkor a jogszabálynak van elsőbbsége.

Sajnos én is azt tapasztaltam, hogy a lejátszási listáim idővel elkezdenek foghíjasok lenni, leveszik videókat.

Emellett pont tegnap futottam bele, hogy egy videót néztem, és véletlen megnyomtam az egéren a "vissza" gombot, na ezután már nem sikerült ismét megtalálnom a videót. Miután sikeresen összekavartam a böngésző history-t, utána hiába próbáltam ugyanarra keresni, már másokat dobott fel.

A letöltött videókról egyébként aki elkezd itt "a kenyeret is ingyen kéred"-ezni, semmit nem tud, egyrészt saját felhasználásra kerülnek letöltésre, senki nem terjeszti tovább, vagy keres vele pénzt, megnézésre kell, másrészt pedig simán lehet olyan nyílt licencű tartalom, vagy oktatási célra szánt, online korlátozott ideig elérhető, vagy saját tartalom akár, ahol a kutyát nem érdekli, hogy letöltötted, és használod. 

Ezért kicsit erős volt ez a kioktatás rögtön az első kommentben egy technikai jellegű blogra.

"A letöltött videókról egyébként aki elkezd itt "a kenyeret is ingyen kéred"-ezni, semmit nem tud, egyrészt saját felhasználásra kerülnek letöltésre, senki nem terjeszti tovább, vagy keres vele pénzt, megnézésre kell,"

Csak tudod az a probléma, hogy a YT megtekintések száma alapján fizet... Letöltöd (egy megtekintés fizetve az alkotónak), utána az összes többi alkalom meg nem. A "lehet olyan, hogy..." megfordítva lehet olyan, hogy abból él az alkotója... amiért te nem akarsz neki csak maximum egy letöltésnyi bevételt juttatni.

A bevételt nem én juttatom. (Tehát nem én csinálok rosszul adott esetben egy elszámolást, még csak közöm sincs hozzá, hogy milyen módon számolnak el (már ezt értsd jól, csak nehezen hibáztatom a fehasználót))

És megint csak egy adott esetről beszélsz, amikor ez után pénzt vár a tartalomgyártó. Pont azt írtam, hogy vannak olyan esetek is, amikor nem, Te meg egy kalap alá veszed.

Azt lehet felesleges elkezdeni, hogy Magyarországon jogod van magán célra (pl a buszon akarod megnézni) másolatot készíteni, mert ezt már nagyon kiveséztük a múltkor. De erre ez a válasz.

A másik az, hogy egyáltalán nem biztos, hogy mindenki úgy működik, hogy egy videót ezerszer megnéz. De lehet, hogy be akarja tenni a queue-ba, hogy majd sort kerít rá. - csak ezért is felesleges mindent egy kalap alá venni.

A bevétel abból adódik, hogy letöltésenként fizet a reklámozó a YT-nak, amiből a YT fenntartja az infrastruktúrát, illetve ha olyan a tartalom, akkor a tartalom készítője, illetve jogtuljadonosa is kap belőle valamennyit. Szóval de, implicit módon te adod a bevételt azzal, hogy eljut hozzád a reklám. Vagy "b" megoldás: azzal, hogy előfizetsz a YT prémium szolgáltatására.

A jogod van másolatot készíteni az csak a jogszerűen birtokodba került tartalom esetén igaz - tessék elolvasni a yt felhasználási feltételeit, hogy mi számít "jogszerűen birtokodba került"-nek. A random 3rd party megoldások, a YT portál megkerülése, az abban futó kód módosítása/kiiktatása (=tartalom módosítása) nem tartozik a jogszerű megoldások közé.
 

Az, hogy a YT hogy számol el a fetöltőkkel, ahhoz semmi közöm, és nem is érdekel. (Mindent pont úgy csinálnak, ahogy csak akarnak.)

A tartalom pedig jogszerűen kerül a birtokodba, hiszen jogszerűen el tudod érni, publikus tartalom, bármikor meg is nézheted. Amiről Te beszélsz, az a másolatkészítés módja, ami történhet akár egy kamerával is, de szerintem teljesen valid http kérésekkel történik yt-dlp esetén, akár csak ha egy böngészőt használnál… de ez is volt már. A yt-dlp, brave, stb… régen be lenne szántva, ha bármi nem lenne legális.

Szerencsére az emberek maguknak határozzák meg, hogy a publikus interneten elérhető tartalmakat hogy kívánják, illetve annak melyik részét (reklámmal vagy anélkül) elérni, megnézni. A többi csak vergődés.

Akkor kerül jogszerűen a birtokodba, ha a portálról érkező kódot, adatot nem módosítod, nem kerülöd meg. Ha a kidobsz belőle részeket, a stream-et megvágod, az már származékos mű, amit nem tesz lehetővé a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó ÁSzF. És ennek kell első körben megfelelned, utána, ha ennek megfeleltél (=jogszerűen van a birtokodban a tartalom) készíthetsz belőle másolatot.

Ahogy én értem: Az ÁSZF egy szerződés -> A megszegése polgári jogi kérdés, nem büntető jogi, és nem automatikusan szerzői jogi kérdés. 

Nem a HUP-on mondják meg, hogy történt-e szerződésszegés bárhol a világon, mert ez ennél bonyolultabb lehet, sokszor a két fél között is hosszú időbe telik tisztázni.

Saját célra történő másolatkészítés: ha nem használod publikusan, vagy üzleti, kereskedelmi célra, nem szerzői jogi kérdés.

A tartalom technikai módosítása: ha nem használod utána publikusan, vagy üzleti, kereskedelmi célra, nem szerzői jogi kérdés.

A teljesség kedvéért: Nem vagyok jogász, vagy szerzői jogi szakértő, ez a saját véleményem.

Nem szerzői jogi, hanem a szolgáltatási szerződés megszegése, aminek következtében az így nyert előny jogtalan lesz, azaz a nálad lévő kontent nem jogszerűen került a birtokodba. Ha moziba elmész, és videókamerával felveszed a filmet csak saját használatra, az rendben van? Nincs. Pedig te fizettél azért, hogy megnézhesd, és nehogy már ne menthesd le amit láttál... 

Légyszi gondold át még egyszer, amit írtam. Szerintem elolvasás után gyorsan válaszoltál. ;)

Nem tudok mit hozzátenni, de az ÁSZF-et semmilyen szinten nem említheted egy lapon egy törvény által biztosított jogosultsággal, és felül sem írja azt. Az egy más kategória, és másra jó.

Ezen felül Te itt nem tudod megállapítani, kijelenti, hogy hol történt ÁSZF sértés, mert ez nem a Te dolgod. Ez csak azokra tartozik, akiknek a szerződéséről van szó, és csak ők ismerhetnek minden körülményt.

Már többször felhívtam figyelmeteket, hogy a YT leszarja a veszteséget egészen addig, ameddig neki ez növekedés és bevételt hoz. Amikor eléri a szintet, hogy neki zavaró legyen akkor további lépéseket fog tenni. Pontosan tudja, hogy ezt lassan és óvatosan kell tenni, de azt fogjátok elérni, hogy akkor sem fogod elérni a tartalmat, amikor már nem az az indok, hogy nem akarsz érte fizetni. Saját magatok alatt vágjátok a fát, ezzel kárt okozva a teljes társadalomnak. 

Ezt szerintem kicsit túldramatizáltad, másrészt konkrétumokat sem nagyon írtál.

A nem fizetős, és a fizetős felhasználónak is előjönnek ugyanazok a problémák, ami miatt esetleg a yt-dlp akarja használni. Amiket itt írtak, pl lekerülnek tartalmak, vagy eltűnhetnek az algoritmus által. Egy felhasználó pedig nem "félelemből", a yt vélt, elképzelt jövőbeli lépéseitől tartva fogja átalakítani a saját böngészési szokásait. Ha bármi olyan irányba megy, ami nem megfelelő a felhasználóknak, akkor megy tovább a világ, majd használnak a végén mást - a tartalom gyártók is, ha nincs annyi felhasználó. De az előző két-három thread-ben rengeteg dolog fel lett sorolva, ami miatt esetleg nem tökéletes a platform, akár változhat is, ami nem feltétlen baj. Van mit javítani, nem feltétlenül az elzárás, beszántás stb... a megoldás.

Mindegy, ez csak az én véleményem.

Esetleg a tartalomgyártó-szakszervezet az ilyenkor szokásos áldozathibáztatás helyett egyszer megkérdezhetné a tartalomszolgáltatókat, hogy miért nem valami fogyasztóbarátabb megoldást alakítottak ki az iparágban.

Hátha mondjuk egy kis nyomás hatására megszületnének olyan best practice-ek, hogy például ha megvásároltad valaminek a megtekintési jogát, azt kötelező legyen megmondani előre, hogy pontosan mennyi időre is vásároltad azt meg.

Ehhez ugye az kellene, hogy a tartalomgyártók, illetve az ezek körül legyeskedő önkéntes igazságosztó csepűrágók a felhasználók helyett kivételesen a tartalomszolgáltatókat zaklassák.

De, leveszik. Ennek semmi köze a saját gyártáshoz, mert nem filmgyártó CÉGEKRŐL beszélünk, hanem botcsinálta tartalomkészítőkről, random szeszélyekkel, nulla tisztelettel a hagyományok iránt. Pl "olyan szar volt a hangom ezekben a videókban, hogy szégyellem, sutty, törlés" és kész, leszarják, hogy attól más még tanult volna belőle.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

??? Ezt nem értem... A YT prémiummal adott időszakra "fair use"-nak megfelelő mennyiségű tartalmat nézhetsz meg. Igen, tudom, jön az, hogy de te heti 168 órán keresztül... Igen, de jure megteheted, de lehet, hogy a másik fél fogja felmondani a szerződést. Ahogy az internet-szolgáltatód is megteszi, ha folyamatosan "ami a dróton kifér" forgalmat generálsz.
 

Zeller szerint ha a user csak egyszer nézi meg a videót, utána letölti: lópikula a seggébe a usernek, amiért ILLEGÁLISAN archiválja a videókat.

Zeller szerint ha a user többször nézi meg a videót, és nem tölti le: lópikula a seggébe a usernek, amiért pazarolja a YT drága sávszélességét.

Mi a megoldás akkor, segíts!

A második felét nem tudom honnan szopikáltad... A letöltések száma alapján fizetnek a reklámozók a YT-nak (leegyszerűsítve). Ha prémium előfizetése van, akkor ő átalányt fizet a tartalomszolgáltatásért, amit alapvetően korlátozás nélkül, "fair use" alapon vehet igénybe. Azaz ha heti 168 órán keresztül 4k-s stream-et húz a YT-ról, akkor lehet, hogy rákérdeznek, hogy ezt most hogy gondolja (ahogy az internetszolgáltató is megteszi, ha gémerhekkerpistike folyamatosan ACsK (ami a csövön kifér) használja a netet.)

Jó kis összefoglaló, köszi szépen.

Azokat az eseteket se felejtsük el, amikor egy "eredeti" videó eltűnik, majd már csak a függőleges, tiktokos változata van fent (adott esetben még zavaróan meg is vágják), vagy amikor egy stand-up-előadás egyetlen példányát lecserélik egy olyan változatra, ahol a "shit", "fuck" és hasonló szavakat kisípolják, mert hát hópihééknek nem esik jól. Na, ezért is kell letölteni.

Köszi a kimerítő leírást! Még csak az elején vagyok, és annyit szeretnék hozzátenni, hogy úgy emlékszem volt olyan mondás, hogy az inaktív userek tartalmait is törli a Youtube. Tehát garantált, hogy végül mindent törölni fog, mert a userek meghalnak, inaktívak online és végül törlik amit felraktak annó. Szervezetek meg tudják tenni, hogy pátyolgatják az accountot potenciálisan végtelen ideig.

Már én is több esetben tapasztaltam, hogy emlékszem valamire hogy láttam és vissza akarnám nézni, és sehol sincs meg. Vagy régi blogposztok még fenn vannak valahol YT linkkel, és a link már nem működik. Ha valami "politikailag loaded", akkor nem lepődöm meg, de például Stirling motorokat is szeretek nézegetni és abból a témából is eltűntek régi dolgok már.

Ami igazán fontos azt le kell menteni, nincs mese.

Kérdés h mekkora tárolókapacitással érdemes számolni? Erről esetleg majd a folytatásban lesz szó?
Sok esetben a kommentek is fontosak! Azokkal vajon mi lesz? 
Amúgy thx az ötletért! Úgy értem persze h nyilvánvalóan mindenki mentett már le dolgokat a yt-ról. De h ezt szakmányban csináljam és ilyen házi-yt -ot csináljak valamiért nem jutott még az eszembe. Mondjuk elég grandiózus vállalkozásnak tűnik. Minden hdd betelik egyszer - hova lehet tenni 50 hdd-t?

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

A tárolókapacitás kérdése nagyban függ, hogy

 - milyen hosszú videókat
 - milyen minőségben

szeretnél tárolni. Pl egy audiobook vagy egy zenei videó esetén csak a hang meglepően kis helyen elfér, még losslessben is (bár asszem eleve veszteségesen vannak fenn, felesleges monjduk FLAC-ba kikonvertálni emiatt). Ha áttömöríted MP4-be/MKV-ba, megint sokat lehet spórolni.

Amúgy, vannak "házi" YouTube szoftverek, pl a PeerTube is ilyen, elég jóféle. De alapvetően bármi jó lehet, mert a YT-DLP a videót a YT-os címe alapján nevezi el, abból pedig relatíve könnyű reguláris kifejezésekkel metaadat mezőket gyártani és megfelelően paraméterezett ffmpeg-gel beleírni a videó metainfói közé.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

A tárolókapacitás kérdése nagyban függ, hogy

 - milyen hosszú videókat
 - milyen minőségben

Nem mondod!? Ezt nem gondoltam volna! :-D Tehát a problemaz, h nem tudni milyen hosszú és milyen minőségű videók lesznek tárolva, miként a yt esetében sem tudni, h ha általában a yt videókról beszélünk, akkor azok milyen hosszúak és milyen minőségűek. Ennek ellenére kell meghatározni valami módon a szükségs tároló kapacitást! Hány 20 terás hdd-re lesz szükség? 

Köszi a PeerTube -ot, megnézem! 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Nem biztos, hogy értem a kérdést, de ha egy órányi full hd videó mondjuk 2.5 Gb, és nagyüzemben nyomod, és hetente letöltesz 4 órát, akkor 52 * 4 * 2.5 Gb-nál fogsz tartani egy év alatt, azaz kb 520 Gb. Ha napi szinten (amit nem nagyon tudok elképzelni), akkor kb 3.5 Tb egy év alatt. Egy 20 terrás hdd jó sokáig elég, pár évig nincs gondod erre. (szerintem hamarabb megy tönkre a hdd, és a napi, sőt a heti 4 órát sem tudom elképzelni, hogy reális, annál jóval kevesebbről lehet szó. Maradjunk a havi 1-2 videónál (egy hardcore usernél). :) )

Ugyanis erre érdemes tartalom is kell.

Hát el kell gondolkozni azon, h miként működne ez a gyakorlatban! Mindent bezsákolok amit érdekesnek gondolok a cím alapján, azzal h késöbb megnézem és döntök felőle vagy tényleg csak a kedvencek lennének mentve? pl simán lenne olyan h komplett csatornát húznék le az összes videóval.  Sőt akár lenne rát automatizmus ami leszedné az újakat is - gondolom ezt valahogy meg lehetne oldani szkriptből. Ha abból indulok ki, h hány csatornára vagyok feliratkozva - tulképp fogalmam sincs, de elég sokra - ezekről mind leszedné az új tartalmakat akkor lenne adatforgalom szépen, és telnének be a hdd-k.
Tehát odáig elmenve, hogy a koncepció az az, h amikor leölük a gép elé tartalmat fogyazstani, már nem is yt címét írom be, hanem a házi-yt címét és böngésznék az új [és régi] tartalmak között. 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Biztos felhasználója válogatja, de a szűk keresztmetszet szerintem az, hogy mennyit tudsz megnézni. Érdemes lehet azt leszedni, ami érdekel, és meg akarod tartani. (Nekem pl arra sem lenne elég időm).

Vagy ha már ötletelünk: az lenne jó, ha lehetne valami flag-et állítani, hogy mit akarsz megtartani, és a többi automatikusan törlődik az utolsó lejátszás után X hónappal.

> mennyit tudsz megnézni. Érdemes lehet azt leszedni, ami érdekel, és meg akarod tartani.

Na de hát pont ez az ellentmondás. Ahhoz h tudjam érdemes megtartani meg kell néznem. Így a mondat úgy módosul, h azon videókat érdemes leszedni, amikről feltételezhető h érdekesek lesznek számomra. És alapvetően minden maradjon meg, kivéve amibe belenézek és törlendőnek gondolom. Tehát h legyenek olyan videók nagy számban amik potencionálisan érdekesek lehetnek számomra, de még nem néztem meg őket. És ebből annyi legyen h ne kelljen külön a yt-on nézelődnöm, csak az házi-yt -omon :-)

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Igen, ez 1 nagyon jó kérdés. Én ezért úgy vagyok vele, h. mindent leszedek, amit érdekesnek találok. Aztán utólag ha valamit megnéztem, és úgy találom h. nem érdemes megőrzésre, azt kitörlöm.

Itt viszont egyből jön az a probléma, h. ha töröltem, mi akadályozza meg h. 6 hónap múlva megint ne töltsem le? Mert addigra már a videó címére és témájára sem emlékszem, h. ezt láttam volna, de anno rossznak találtam?

Erre is lesz megoldás, folyt köv... ;)

Hú, de messziről indulunk.

Szóval, ha tudod, hogy kb milyen jellegű tartalmakat gyűjtögetsz, akkor annak azért meg lehet BECSÜLNI a tárkapacitását.

Például, ha a Short videókra buksz, azok 2 percben vannak limitálva, tárkapacitásuk mondjuk 300 mega per darab, ha heti 10 darabot mentesz le, és két évre elég tárhelyet akarsz, az innentől matek kérdése.

De ha hosszú YouTube live-ok VOD-jait akarod lementeni az utókornak, azok akár 12 órásak is lehetnek, mondjuk 20 giga per darab, de heti egy ilyen van, két évre megint van egy képleted.

Ezért szoktam ilyenkor mindig rákérdezni, hogy de mi az eredeti igény? A YouTube videók letöltése az már egy technikai megvalósítás, de mindig szokott lenni egy kb elképzelés, hogy pontosan miket akarunk lementeni, azokon végig lehet menni, lehet egy tól-ig hosszt nézni, abból átlagot vonni, a formátum meg kiadja a tárkapacitást, stb. Ezt hívják előre tervezésnek. Van aki pl főzős videókat gyűjt, mert csak az alapján tud bizonyos ritkán készített kajákat megfőzni. Más természetfilmeket, megint más végigjátszásokat. Ezeknek mind van egy kvázi-standard műsorszerkezetük, kb meg lehet tippelni, hogy milyen hosszú egy film, és ismerve a tartalmakat lehet tudni, hogy heti vagy havi hány rész kerül ki, abból mennyi lesz megőrzendő.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Par eset ami miatt en letoltom a videokat (es utana nezem meg).

 

1) strike-ot kap a video

Pl. Louis Rossmann BwE-s videoi (utolso 3), kapott 18+-t, meg regiokorlatozast is.

 

2) Az eredeti keszito utolag megvagja a videojat

Rengeteg profi zongorista van, aki az utcan lehengerli a tudasaval a jo noket.

Amikor eloszor feltolti meg a zene 90%-a felismerheto. Egy het utan van ugy, hogy a zenebol kb. semmi se marad, csak 1-2 sec az elejebol es a vegebol, es a csaj reakciojat lathatod.

Engem szorakoztat, igy amikor ilyenekre fel vagyok iratkozva, rogton letoltom, mielott kenyszerusegbol agyonvagna.

 

3) A videobol kivagnak/kisipolnak reszleteket.

Multkor egy egesz jelenetet kivagott a keszitoje, mert latszodott a telefonszama az elkeszult mu oldalan.

En nem akarom felhivni, es igy teljesebb a video is.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=gyyjReM5xN0

 

4) A keszitoje veletlenul torli a sajat videojat, es utana visszakuncsorogja a nezotol, hogy hatha valaki letoltotte.

Konkret pelda (egyebkent egy mestermu a maga 1 ora 42 percevel):

https://www.youtube.com/watch?v=EDeIq3SZNRs

 

5) Vannak olyan videok, amiket egyszeruen archivalni kell, akkora mestermu. Ott van Tim Hunkin csatornaja. A ficko olyan 80 ev korul lehet, nem hiszem, hogy halala utan csak ugy elerhetoek lesznek a videoi.

*MINDEN* *EGYES* videoja egy remekmu.

https://www.youtube.com/watch?v=FNnP84tTSFY

 

6) Vannak tematikus videok, amik tanulasra is jok, mutatok 2 csatornat:

 

Fesz electronics:

https://www.youtube.com/watch?v=G1WghmIjbK8

Phil's lab:

https://www.youtube.com/watch?v=lLknjLemY-M

 

7) Savszelesseg:

Letoltom, es utana meghallgatom olyan helyen ahol nincs mobilnet.

Ilyenek JRE podcastjai a maga 2-3 oras adagjaval.

 

8) Idegen nyelv, amihez feliratot kell gyogyitani.

Van par vietnami csatorna amit szoktam nezegetni (es par kinai, orosz is).

Nehany pelda, itt egy JCB markolo makettjet csinalta meg, ugy, hogy foldmunkat tud vele vegezni (fukasza motor hajtja a hidraulikat):

https://www.youtube.com/watch?v=IoateZbZ16A&list=PLlviZMf7pdL-ONopK6IIG…

 

Van egy, ahol pvc-bol csinal mindenfele makettot, meg hidraulika munkahengert is:

https://www.youtube.com/watch?v=qcvkZELctKw

 

Vagy itt van ez az orosz ficko, aki a vadonban szokott barkacsolni:

https://www.youtube.com/watch?v=MmGm6eCKrU0

 

Le szoktam tolteni az eredeti autogeneralt feliratot (vagy az eredeti feliratot ha van), es chatgpt-vel lefordittatom,

es visszateszem subtitle fajlba (mindezt csak mobilon, desktop gep nelkul).

 

Foleg amikor vegigmagyarazza vietnamiul, hogy melyik hidraulikat hova kototte, es mit modositott rajta,

es igazabol ez nem is hidraulika henger, hanem pneumatika henger, csak a tomitest kicserelte. Erre felirat nelkul en nem jottem ra.

 

9) Youtube ujratomoriti a videokat.

Eloszor elerheto eredeti, 720p, 360p. Aztan megvan minden: 144p, 240p, 360p, 720p, 1080p, 1440p.

De ezek minden ujratomoritettek. Ha a legelejen sikerul elcsipni amikor meg csak 720p es 360p van, akkor az eredeti felbontas jobb minosegu,

mint amikor mar ujra van tomoritve. (persze joval tobbet is foglal).

 

Van millio egyeb pelda. Ezek csak ugy hirtelen.

Tarhely:

256GB-tal teljesen jol el lehet lenni.

1) Amit csak hallgatok, azokat 144p-ben toltom le (louis rossmann tipikusan, vagy jre). Neha ha valamiert ra kell nezni, azert ra tudok (pl. egy weboldalt mutat meg), es esetleg arra a reszre nagyfelbontasban odatekerek (100-bol 1x).

Ezek tipikusan 5-10MB-osak.

2) Amit meg is nezek mobilon azokat 480p-ben szedem. Ezek altalaban kisebbek, mint a 360p-sek.

30-40MB 10-20perces videok. De vannak 100MB felettiek is, amikor orasak vagy felette.

3) amit archivalok, azokat az elerheto legnagyobban: 720p, 1080p, 1440p.

500-1.2GB korul is lehet.

 

Lehet meg sorolni. De igy is eleg hosszu.

Mostanaban newpipe-nal le kell tiltani a webview komponenst, hogy ne csak 360p-t dobja fel videonak, hanem meglegyen a teljes skala.

Reboot utan ujra le kell tiltani, mert urjaengedelyezi sajat magat:(

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Plusz egy. Én is szoktam olyat csinálni, hogy otthoni "végtelen" neten letöltök egy műsort és a kocsiban telefonról hallgatom. Egy csomó olyat hallgatok, ahol a beszéd a lényeg, a videó csak a sávszélességet viszi. Illetve a közepébe vágnak be reklámot. A Rumble-n is van amit hallgatok (arra is működik az yt-dlp), ott főleg borzasztóan sok a reklám, és a lejátszója elképesztően szar, mert elakad és kézzel kell odatekerni ahol voltál, hogy folytasd. Autóban képtelenség. Ezeket nem archiválási célból töltöm le, hanem hogy normálisan tudjam hallgatni. Van szkriptem arra is, hogy sok kicsi mp3-ra tördeljek egy hosszú audiót: ez arra jó, hogy ami lejátszón nem lehet pontosan tekerni, ott lépkedni lehet helyette.

Miért viselkedne ellenségesen? Van egy szabályozási keret, aminek megfelelően igénybe veheted a szolgáltatását. Ha nem felel meg ez a szabályhalmaz, akkor nem kell használni. Ha meg csak azért is "elvből" nem fizetsz, és a fizetős szintű szolgáltatást, vagy annál többet csikarsz ki, akkor ne csodálkozz, ha ellenségesen viselkedik a szolgáltató, és esetleg szemét tolvajnak bélyegeznek.

Tessék megint csak megnézni a felhasználási feltételeket, illetve a tartalmak elérhetőségére vonatkozó vállalásokat. Van, amit területileg nem tehet elérhetővé, van, amit törvényileg kell elérhetetlenné tenni/törölni, stb. És igen, van szabad döntési joga is arra vonatkozólag, hogy milyen tartalmakat szolgáltat. Merthát milyen dolog az, hogy egy art moziban nem megy a legújabb b...szós-kardozós film? (Annak az esetnek a jogi hátterét is láttad, vagy csak a habzószájú barmok rinyálását, hogy őketcenzúráztákésapénzüketiselvették...?)

De talán írtam is: nem kötelező igénybe venni a szolgáltatásukat - van videa meg más videómegosztó portál, tessék ott keresgélni, és a számodra fontos tartalmak készítőit is noszogatni, hogy itt (is) jelenjenek meg. Aztán vagy foglalkoznak veled, vagy azt mondják, hogy bocs, egy userért nem fognak költözni. 

> Tessék megint csak megnézni a felhasználási feltételeket,

 

Megis minek? Kb. hetente valtozik: "living standard".

 

De ha te ettol jobban alszol el estenkent, vagy esti mesenek bevalt, akkor lelked rajta, olvasgasd csak. Kit mi nyugtat meg.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Szivesen latunk az r/DataHoarder -en ;)

Ami tetszik azt en is archivalom mert az eredeti videok (foleg zene) egyszeruen eltunnek vagy lecserelik oket megvagott sipolos verziora...

Most kisérletezem másodjára a spotify-vel, és valamit jól csinálnak, mert több új zenét elkezdtem hallgatni. A yt-on pedig azokat találtam meg valahogy, amiket ismerek régóta. Családi csomagunk van, a kölkök is rákaptak.

Ezzel csak azt akartam mondani, hogy nem csak az a funkciója a streaming szolgáltatásnak, hogy elérjek egy tartalmat, hanem hogy a tartalom megtaláljon, és ebben a spotify egész ügyes.

... mert nem minden alkotó teszi fel oda (is) a művét és nem akarja lekorlátozni magát előadók tekintetében?

Különben meg, a YouTube zenei szolgáltatóként is hirdeti magát, az ún YouTube Music részeként, ez egyébként ugyanúgy benne van a prémiumban.

Blog | @hron84

valahol egy üzemeltetőmaci most mérgesen toppant a lábával 

via @snq-

Ott jellemzően az a gond, hogy a szerzői jog tulajdonlása rendezetlen, és általában a megszűnés kapcsán ezt a jogi részt nem intézik/teszik rendbe. Ekkor ugye nincs meg, hogy ki a jogtulajdonos, kinek kell fizetni, kivel kell megállapodni, stb. így (failsafe módon) megy  tartalom a levesbe.

Szerintem ez a legkényelmesebb (interaktív) használat:

yt-dlp -f - ID

Ugyanis itt kilistázza a formátumokat, és egyből várja is, hogy begépeld a választásodat:

Enter format selector (Press ENTER for default, or Ctrl+C to quit):