Francia diákok szabad szoftvereket kapnak USB pendrive-on

Címkék

Francia hatóságok úgy döntöttek, hogy a következő tanévtől 175 000 párizsi diáknak adnak USB pendrive-on szabad szoftvereket. A pendrive-okat 15-16 éves középiskolások kapják. A rajta található szoftverek lehetővé teszik majd a tulajdonosaik számára, hogy hozzáférhessenek leveleikhez, webes könyvjelzőikhez és egyéb dokumentumaikhoz az iskolában, internetkávézókban, barátoknál. Greater Paris Regional Council szóvivője szerint mindezt sokkal olcsóbban teszik így, mintha ezeknek a diákoknak notebook-okat osztanának szét.

A pendrive-ok várhatóan a következő szoftvereket fogják tartalmazni:

  • Firefox 2 böngésző
  • Thunderbird email kliens
  • OpenOffice.org irodai csomag
  • audio ás video lejátszó
  • IM kliens

A pendrive tartalmának végleges összeállítását ugyan az a cég végzi majd, aki megnyeri a pendrive szállításra kiírt pályázatot, de a szoftvereknek nyílt forrásúnak kell lenniük.

Tristan Nitot, a Mozilla Europe elnöke örömmel fogadta a hír, és "kiváló meglepetésnek" nevezte. Szerinte az ilyen szoftverterjesztéssel harcolni lehet a szoftverkalózkodás ellen is.

Ha az akció sikeres lesz, akkor az illetékes hatóság nem látja akadályát, hogy jövőre is megismételjék. Az akcióra a bizottság 2.6 millió eurót költ ebben az évben, ami csak egy kis hányada az oktatásra fordítható keretüknek.

Bővebben itt.

Hozzászólások

"Greater Paris Regional Council szóvivője szerint mindezt sokkal olcsóbban teszik így, mintha ezeknek a diákoknak notebook-okat osztanának szét."

Ez aztán a helyettesítő termék! :/

Ha már úgyis vannak számítógépek akkor nem nehéz személyreszabott pendrive-okat készíteni.

http://portableapps.com/

PortableApps Suite (Standard Edition): ClamWin Portable (antivirus), Mozilla Firefox - Portable Edition (web browser), Gaim Portable (instant messaging), OpenOffice.org Portable (office suite), Sudoku Portable (puzzle game), Mozilla Sunbird - Portable Edition (calendar/task manager) and Mozilla Thunderbird - Portable Edition (email client) and runs comfortably from a 512MB drive.

--
A nyúl egy igazi jellem. Ott ül a fűben, de akkor sem szívja!

Nézd, he eleve ezen szoftverek supportáltak/elvártak, akkor nyilván fel is lehet ezeket telepíteni az adott intézmény gépeire. Illetve nyilván a diákok otthoni gépeire sem nagy nehézség feltolni egy éppen megkívánt foss szoftvert. Annak a kevés szerencsétlennek akinek meg semelyik lehetőség nem elérhető (nyugat-európai országról van szó) tényleg nem hiszem hogy nagy dolog lett volna egy itteni Sulinet-Express programhoz hasonlót (netán átgondoltabbat ;) ) kiírni a pendriveok kiosztása helyett.

Nezd, egy pendrive azert tobb, mint a software-ek halmaza. Ott tarthatjak a dokumentumjaikat, nem kell kozos drive-rol gondolkodni az egyetemi halozaton, es otthon sem.
Akar hiszed, akar nem, nyugateuropaban sincs pl. mindenkinek internete, kulonosen a kolegiumban, vagy alberletben lako diakok eseten. Ezeknek pedig jo dolog hogy eben kapnak minden programot, ami kell a tanulasukhoz.
Tovabba, mikor egy egy szak spec programot kell hasznaljon (pl. epiteszek statikai programjai, matematikusok sepcialis dolgai) igencsak praktikuslehet, ha az adott program mindig elerheto a diakoknak.
Tovabba - lattam en belulrol egyetemi szamitogep termet franciaknal - nem mindig kejhompoly az elore telepitett programokat hasznalni a szamitogepen, kulonosen ha azok meglehetosen idejetmultak, a tisztelt rendszergazdak tulterheltsege miatt.

A pendrive szepintem igenis szelesebb korben hasznalhato megoldas, mint adjuk-az-embereknek-penzt-es-oldak-meg-maguk megoldas, ami szmaomra bizonyithatoan megbukott magyarorszagon.

Meg valami. Ilyen pendrivot kapnak a bolcseszek is, akik nem epp szamitogep guruk. Igy nem kell az alberletukbe venniuk egy lestrapalt laptopot, csak hogy a szovegeiket beirkalhassak a megkivant formatumban, hanem barhol megtehetik ezt. (netcafe, barat szamitogepe, iskolai halozat) ahova pedig nem telepithetnek programokat.

A pendrive nem több hanem más, lévén hw eszköz. Nyilván hasznos lehet ha az ember a porfilját ezen keresztül bárhol el tudja érni. Az hogy ez a megoldás mennyire kézenfekvő, vagy kényelmes azt majd nyilván a jövő dönti el.
A nincs mindenkinek internete, az elég nyilvánvaló, de a központi profil még ilyen csórikám helyen is mint kishazánk elég sok helyen megoldja ezt pendrive nélkül is. Bár a hordozhatóságot nyilván nem, viszont az esetek nagy részében nincs szüksége a felhasználóknak az egész profiljukra a napi munkához. (Illetve ha odahaza teszem azt nincs net akkor baromira nem megy semmire pl a bookmarkjával otthon.)
A spec szoftver dolog klassz, csak alapban ilyet nem láttam a listában. Ha így nézzük akkor Én is lobogtathatom a pendriveomat mivel van rajta spec szoftver, csak éppen Én tettem rá. :)

Úgy látom csak félreérthető voltam: nem azt kérdőjelezem meg hogy a pendrive osztogatása frankó dolog, csak éppen nem biztos hogy a rajta lévő stuffok olyan sok Francia diák életét könnyítik meg hogy teszem azt egy hétnél tovább ne töröljék, és rakjanak rá helyette mást (legyen az szakdoga, warez, oktatóanyag).

Mondom ezt úgy hogy párom nem olyan rég végzett idehaza, és azért volt némi előnye hogy volt egy gépe is, és pendriveja is. (mert ugye lóbálhatta volna a pendriveját, azzal nem tud pl vizsgára jelentkezni ha nincs szabad gép+net :))

lehet, le vagyok maradva; nem ismertem..
a lite-ot (pendrive hijan) most raktam fol a telefonra (W300i).
neha jol jonne.
telefonrol viszont eleg lassu: FF/Sunbird ~68sec mire elindul.
venni kell +1 pendrive-ot ;)

[megj.] ja, ezt a telos firefox portable alol irom ;)

---
"... nem zsaru vagyok, hanem a rendorfonok."

És ilyenre igény is van, úgyhogy a franciák eltalálták :)
Nem rég láttam egy olyan "patakzós" oldalon egy alkalmazáscsomagot, ami néhány népszerű program hordozható változatát tartalmazta 256 MB-ban, és elég sok comment vélekedett az ötletről ott is pozitvían.

A volt munkahelyemen (SZTE) a fonok anno kitalalta, hogy szep es jo, hogy a hallgatok Linuxolnak a termekben, de jo lenne nekik odaadni lemezen is. Igy szepen hozott a hallgato N db cd-t, aztan ment ki ra linux (asszem RH 7.3-al kezdtunk) ket-harom napos hataridovel.
Persze azota mar tobbminden van a listan (Fedora, Debian, Knoppix, stb.)

Valamikor ezen otlet utan egy evvel agyaltunk, hogy mekkora josag lenne, ha csinalnank egy-egy CD-t Linux es Windows ala, amin freeware es opensource cuccok lennenek. (Affele helyi TheOpenCD projekt egy kis freeware kiegeszitessel.)

Ez szép, megkapják a szoftvert, de a szabad szoftverek egyik legjobb tulajdonsága a gyors fejlődés, állandó frissítések. Vajon hogy oldják meg a frissítést?

Vagy lesz valami keretrendszer is azon a pendrive-on? Mondjuk egy Linux disztrib?

--

- Hogyan lehet tanulni? - Jól kell tudni kérdezni. - Hogyan lehet jól kérdezni? - Ahhoz sokat kell tudni...

Epp tegnap hallottam veletlenul felfullel a tv-ben (mert nem szoktam nezni), hogy a mai diakok (az iskolazotabbaja kozul) 25%-a a tanulmanyai vegen funkcionalis analfabeta. Alacsonyabb vegzetsegnel meg rosszabb ez az arany. Ahelyett (amellett), hogy teleszorjuk oket 200e db veszelyes hulladekkal, nem inkabb arra kene ramenni, hogy irni-olvasni-szamolni-ertelmezni tanuljanak meg eloszor ?

Sajna, amig foiskolan tanitottam ezt en is eszleltem. Evrol evre egyre szanalmasabb lett az ifjusag ertelmi szinvonala. ;-(

---
pontscho / fresh!mindworkz

Ugyan ez már OFF, de mivel testközelből kapom ezeket a dolgokat így megkérdezem: Mivel motiválnád a mai fiatalságot arra hogy tanuljon?

Ma hogy már a papírral önmagában kitörölheted a hátsódat. A tömegből pedig hamarabb lehet alternatív utakon (értsd: "bunkóbb tudok lenni mint az átlag", "jobban be tudok szólni mint a többiek"...stb) kitűnni, így nem csoda ha a lázadó fiatalságnak ez vonzóbb mint a fárasztóbb és szokványos út követése. De hogy ez mennyire lerágott csont (vagy sem), arra Kálmán blogját olvasva döbbentem rá.
Jah, és nem hinném hogy a mai Francia fiatalság lényegesen másként gondolkodna.."We don't need no education, we don't need no thought control."

Tényleg OFF, de semmivel nem motiválnám a mai fiatalságot arra hogy tanuljon. Nincs ma sem kevesebb értelmes fiatal, mint 20 éve, csak ma azt is belehajszolják a közép- és felsőfokú oktatásba, aki nem oda való. Az egyszerűbb elmék régen megtalálták a boldogulásukat diploma nélkül is. Ma pont azért nem ér semmit a diploma, mert mindenkinek lehet.

Az rendben lévő hogy nem kell ennyi diplomás, és még az érettségizettből se kéne fele ennyi sem (ilyen szinten pláne). De mi lesz azokkal akik régen a szakképzés (vagy még az alatti) szintet adták? A szakképzés elfuserált lett (a sokszori átszervezés csak rontott a dolgokon), és igazából csak az emberek ide-oda tologatása megy és nem tényleges képzés a munkarő piac számára. Bár elnézve a felvevő piac milyenségét ez nem is csoda.

Így szerintem önmagában az oktatást hibáztatni olyan mint az öszvért ütlegelni amiért hagyta magát árokba vezetni. :/

Jah. Annyira tul van ertekelve a diploma, hogy mar semmit nem er. Egyre tobb az olyan allashirdetes, ahol a GDF/DUF/SZIF/stb automatikusan kizaro tenyezo. Anno volt olyan szak a BME-n, ahol masoddiplomas kepzesnel nem vettek figyelembe a fentebb jelolt foiskolak diplomait.

Nekem nem az a bajom a felsooktatassal, hogy sok gyerek jelentkezik, hanem az a mentalitas, hogy aki jelentkezett, az - szinte - automatikusan kap diplomat is.

Motivalas viszont jo kerdes. Anno - volt hogy egyszerre tobb iskolaban is tanitottam - sosem volt bajom a motivalassal. De az is igaz, hogy pl. mikor kozepiskolaban tanitottam, en kivittem ora kereteben a kolkoket hogolyozni, hallgattunk Vagtazo Halottkemeket. Cserebe elertem azt, hogy minden oramon figyeltek es egyutt dolgoztak velem. Partnerkent tekintettem rajuk, es nem budos kolokkent.

De ez igaz volt foiskolan is. Volt olyan sztori, hogy vizsgan lebukott az egyik gyerek puskazasert (sosem zavartam ki senkit, csak a puskat vettem el), es megkoszonte, hogy nem rugtam ki.

De ez mar tenyleg OFF.

---
pontscho / fresh!mindworkz

> GDF/DUF/SZIF/stb.
En mint lendo GDF diplomas mindig jot mosolygok ezen :).
Ezzel az a bajom, hogy GDF-bol is kerunek ki nagyon jo szakemberek (elsosorban nem a GDF erdeme).

> Nekem nem az a bajom a felsooktatassal, hogy sok gyerek jelentkezik, hanem az a
> mentalitas, hogy aki jelentkezett, az - szinte - automatikusan kap diplomat is.
Vajon miert?
Fej kvota... diakok szama * X Ft. Ez van kozepiskolatol... Megis mit varunk?
Akibol jo szakember valna azt is elzavarjak eretsegizni diplomazni...
Es az a gyerek aki 8 altalanos szintjen megragadt volna, abbol lesz szakebmber...

York.

------
"Nyugi! Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

En mint lendo GDF diplomas mindig jot mosolygok ezen :).
Ezzel az a bajom, hogy GDF-bol is kerunek ki nagyon jo szakemberek (elsosorban nem a GDF erdeme).

En nem. Sajnos eleg sok GDF-en vegzett "szakemberrel" hozott ossze a sors. 99.5%-a selejt volt. Pl. kedvenc sztorim, sűdő koromban elballagtam tanarhoz, hogy majd o megtanit pascalban programozni. A vege az lett, hogy en tanitottam meg ot... a masik ilyen aprosag, egy ismerosom anno lelepett masodik honap utan DUF-rol. GDF-es matekszigorlatot lenyomta lazan azzal a ket honap ismerettel, amit a DUF-on szedett fel... :-) (Azt meg azert tudni erdemes, hogy DUF matekszigorlat pl. BME-n az elso fel ev elvegzesehez sem elegendo.:-)

---
pontscho / fresh!mindworkz

En arra probaltam celozni, hogy egy ember szakmai tudasat nem feltetlen az altala elvegzett iskola szinvonala hatarozza meg. Ismerek elten, bmen vegzett koklereket is...
En mondhatom szerencsesnek magam, mert eleg jo szakmai tanaraink voltak.
Azzal hogy GDF-rol sok hozza nem erto kerul ki ezt nem vitatom, en is rengeteget ismerek, de ahogy anno egyik prog tanarom mondta, nem konkurencia :).
Matekot alairom, nem igazan komoly a tobbi fosulihoz kepest, es igaz ez a programozasra is, megis ez a ketto a szoro tantargy.
A masik az hogy olyan emberek jottek hozzank aki azt se tudja hol kell bekapcsolni a gepet, de azert vegig rugdossak kell a penze :).
(En se tartom magam hu de jo meg magas kvalitasu szakembernek...)

York.

------
"Nyugi! Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

azt hiszem itt a lényege ennek a kérdésnek. bármelyik suliban is végzel, ha az előtted levők a béka segge alá nyomták a suli hírét. nálunk dolgoznak olyan bme-sek, akik majdhogynem számolni sem tudnak, olyanok, akiknek majdnem csak alap suliban szerzett papír van és kenterbe verik bármelyik kollegájukat. sajna a gdf is jó ötlet volt de elszúrták atom módja c. koreográfiában zajlik... akárcsak a bme, ami nagy hírű jó suli volt. ma meg csak nagy hírű... de bármelyikre igaz, csak a romlás szinvonala és sebessége változik. és a szinvonal esést mára intézményesített keretek között művelik (ld. felvételi matekból: % számítás 1 számjegyű százalékot nyom a pontokban... én ezreléket se adnék rá...)

Ha jo suliba jarsz jo tanarok oktatnak es erdekel a tema akkor jobban tudsz fejlodni, mintha kozepes vagy gyenge oktatok tanitanak es mindent neked magadtol kell kitalalni megkeresni, ez rengeteg idot felemeszt.
Az, hogy az oktatas szinvonala romlik az nagyban koszonheto annak, hogy a diakok szama alapjan finanszirozzak az oktatasi intezmenyeket, es a minoseget sehol nem kovetelik meg.

York.

------
"Nyugi! Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

egyetértek. viszont azért a finanszírozás nem sokat ér/jelent. humán irányban se jönnek egálba a költségekkel ha csa ezt nézed. hát még ahol laborok, meg egyebek is vannak... ez egy tyúk-tojás kérdés szerintem. a hallgatók szinvonala vonja maga után az oktatókét, de az oktatók és a suli szinvonala meg nyomja le a hallgatókét (bár a mai követelmény szint olyan bőven elmarad a régiektől, hogy hihetetlen... 80 éves bácsika pengén vágja a régi tételeit esetleg, mert megkötötték a fejében, a mai hallgatók meg bevágják, vizsga és utána olyan rohamosan felejt, hogy szigorlatra már gyakorlatilag mindent újra kell tanuljon...

nem egyszerű ez... egy viszont biztos. az a cég, amely a diploma kiadóját nézi egyedül, szerintem többet veszít, mint azt az időt, amit egy korrekt "teszt" segítségével elbukna, de esetleg nyerve egy profi, szakmailag ott levő embert.

Azert vannak alacsonyan a kovetelmenyek, hogy ne kelljen a hallgatok 90%-at kivagni, ugyanis ha nincs hallgato nincs penz... igy van hallgato van penz, az eredmenyt meg ismerjuk.

Ceges resszel teljesen egyetertek.

York.

------
"Nyugi! Minden a legnagyobb rendben csúszik ki a kezeim közül..."

azért van ekkora szükség szerintem arra, hogy ennyi hallgatót felvegyenek, mert el lehet mondani, hogy milyen jók az oktatási statisztikáink. ld. felvettek aránya, stb. de mivel a fele bent sem maradna, ezért valahogy be kell rugdalni és bent is kell tartani. sztem lényegesen színvonalasabb lenne az oktatás újra, ha nem lenne mindenki felvéve... mellesleg értelmesebb egyetemi pénzgazdálkodás sem ártana és akkor nem menne minden egyetem csődbe csak azért, mert nem 3x annyi hallgatót vesznek fel...

nem félreérteni, de meglepett, hogy tanítottál fősulin

Volt par szep evem. Effektive masodik evtol tanitottam, majd szakoktatokent jottem el. Csak azert nem lettem tanarseged, esatobbi, mert kirohogtem a brutto 90e HUF-os csucsfizetest (tanarsegedi pozicioert ajanlottak ennyit), es kapasbol a duplajaert (es nettoben) helyezkedtem el mashol. Hiaba az elhatarozas, az elhivatottsag, ha ehenhalashoz is keves a ber. ;(

---
pontscho / fresh!mindworkz

nagyon off, úgyhogy utsó postom ide emiatt :)

nem az volt a meglepő, hogy eljöttél, hanem az, hogy tanítottál. valahogy, valamiért fiatalabbnak gondoltalak.

hogy ne full off legyen: sztem az oktatás minőségéhez ideális háttéradat, hogy "lekergetik" a tanárokat a pályáról azzal, hogy nem fizetik meg...

Nem lehet, hogy akkor a TV-ben épp Magyarországról volt szó? Mert tegnap én is figyeltem egy műsort fél füllel, ott mintha nem a Párizsi diákok bénaságáról lett volna szó. Egyébként ez elég durva:

"A nyolc általánost vagy annál kevesebbet végzettek foglakoztatása Magyarországon 37 százalékos az OECD országok 49 és 65 százalék közötti mutatóihoz képest. Ez is mutatja, hogy nem önmagában az alacsony képzettséggel van a probléma: a gond az alapfokú iskolázottak tényleges tudásának alacsony színvonala.

Egy 1998-as felmérés szerint a magyar 16-32 évesek 70 százaléka egy ötös skálán való osztályzásban 1,2-es osztályzattal bír a szövegértési készséget – azt a képesség, hogy érti-e, amit elolvas – mérve. Ez az arány az alacsony iskolázottság mellett is csak 45 százalékos Nyugat-Európában."

(idézet innen: http://index.hu/gazdasag/magyar/gyurkon07020/?print)

igen. és gondolj bele, hogy az index milyen "hírforrás"... ennél sajna néha rosszabb a valóságban... és ez az elkeserítő. ld. amikor az user felhív, hogy mikor is lesz az a leállás amiről a körlevél szólt, meg mi is lesz az pontosan. mondom csak azt a 3 sort tudom én is mondani neki, ami a levélben volt... 3 sor... botrány, ez neki már gondot okoz...

RTL Klub híradó most mondta - nemtom' igaz-e - hogy a Dunaújvárosi Főiskola az idén felvett tanulóknak notebookot fog adni.

--
trey @ gépház