MP3 hangjerejének növelése

Fórumok

Sziasztok!

Milyen szoftvert javasolnátok MP3 hangjerejének növelésére?
Illetve, van-e olyan amivel megtudható milyen erősségre van beállítva.
Lehet-e több fájlt is így megváltoztatni egyetlen menetben?

Előre is köszi a segítséget.

Hozzászólások

Összebarkácsoltam egy ilyen parancsot:

ffmpeg -i "filename" -filter:a volumedetect -f null /dev/null~

Ez rengeteg dolgot kiír csak több olyan szó is van benne amiben a volume megtalálható...
Szóval jól jönne valami segítség.

Még nincs aláírásom.

Milyen szoftvert javasolnátok MP3 hangjerejének növelésére?

Ha már ffmpeg, akkor mondjuk +20%-os hangerő növeléshez:

ffmpeg -i "filename" -filter:a "volume=1.2" -c:a -f mp3 "destination"

Illetve, van-e olyan amivel megtudható milyen erősségre van beállítva.

Ezt a kérdést nem tudom értelmezni. Normalizálni szeretnél?

Lehet-e több fájlt is így megváltoztatni egyetlen menetben?

find "dir" -name "*.mp3" -exec <a futtatandó parancs> \;

Köszi!
Igazából szeretném megtudni, hogy amelyik mp3 hangereje tetszik, annál mennyi az érték.
Utána pedig az összeset arra beállítani, fixen. Ez tehát változó mennyiséget jelenthet több esetben is.
Ezért kellene tudnom egy pontos értéket, és a többit pontosan arra beállítani. Így a példának felhozott "volume=1.2" paraméter rossz eredményt adna. gondolom...

Még nincs aláírásom.

A hangerő emelése gyakran dinamika csökkenést jelent.

A legtöbb wave hangfájl -32768 - 32767 között bármilyen értéket felvehet. Az átlag mondjuk legyen 5000, tehát egy halk zene, ezt akarod 10.000-re emelni, ami dupla hangos. Magyarul kicsit megszűröd az ugrásokat, hogy -16384 - 16383 tartományba essen, majd duplázod az amplitúdót és láss csodát, 2x olyan hangos lesz.

Vedd félhangra az új fájl hangerejét és hasonlítsd össze az eredetivel. Hallani fogod, hogy bár hangosabb lett, de zajosabb is mellette.

Nyilván azért váltott az ipar, mert a pórnép a hangerőre izgul, nem a dinamikára. Emiatt az újabb mp3-ak nagyobb hangerőn alacsonyabb dinamikával lettek felvéve.

Nem nagyon értek a hangfájlokhoz. Én mp3 témában szeretnék utazni, ahhoz a wave taglalása nekem furcsának tűnik. Bár azt is el tudom képzelni, hogy az mp3 igazából csak egy jól becsomagolt és tömörített wave. Végül is lehet, hogy mindegy.
Ami fontos nekem, hogy a hangerő beállítását, ami lehet emelés vagy csökkentés is, úgy szeretném elérni, hogy minimális legyen a torzítás. Vagyis, ha lehet, akkor a "zajosabb" az legyen minél kisebb. Ez működhetne akár mp3 állományok esetében is?

Még nincs aláírásom.

Minden lehetséges, de torzítás az lesz. Persze nem biztos  hogy kihallod, főleg ha hangos a zene, tele dobbal.

 

Az mp3-at wav-ba kell kódolni, majd normalizálni, majd vissza mp3-ba. Minden program ezt csinálja,  ha 1 lépésben, akkor is.

Az mp3 veszteséges, hangerő növelésre meg nem való. Az eredetit tartsd meg.

OK, torzítás az lesz. Mi a válasz - még torzítás esetén is - arra a két kérdésre, hogy:

1. Hogyan tudom megállapítani egy adott mp3 esetében, hogy milyen hangerő értékre van beállítva?
2. Hogyan tudom az összes többi mp3-at pontosan arra az értékre átalakítani?

Még nincs aláírásom.

Vegyük Verditől a rabszolgák kórusát. Mi a hangos, mi a halk?

Honnan tudja a normalizáló program felismerni, hogy ez most forte, az meg piano? Von egy átlagot és az lesz a norma.

Nagyon sok szubjektív dolog van szerintem az egyenlő hangerő érzetben. Te tudod, hogy ez most a forte, a program meg nem. Normalizálsz mindent és ugyanolyan zűrzavar lesz, mint előtte.

Szerintem.

for file in *.wav; do sox "$file" "n_$file" norm -0.1; done 

izé

A probléma, h egy számnak nincs hangossági értéke. Mit keresel peak-et, vagy avg-t?  Természetesen lehet állítani a hangerőt, csak azt nehéz automatizálni, hogy több számot azonos hangerőszintre hozzon (youtubenak sem sikerül). mp3nál meg figyelni kell arra is h ne legyen további veszteség a formátumból adódóan! 

"antiegalitarian, antiliberal, antidemocratic, and antipopular"

Szerkesztve: 2024. 11. 20., sze – 21:52

Köszönöm a hozzászólásokat. Külön köszönet mauzi-nak, és Rhiannon-nak akik konkrétumokkal tudtak szolgálni.

Úgy néz ki, nem jutok itt dűlöre, akkor majd egyedileg kikisérletezem, hogy melyik ffmpeg attribútum változtatása jelent az én fülemnek hangerőváltozást. Utánap pedig kendácsolok valami szkriptet ami egyesével kiszedi a fájlokból annak az attribútumnak az értékét és minta fájlban lévő érték különbségével majd megtoldom. Aztán majd lesz valami.

Még nincs aláírásom.

Szinte minden player tud normalizalni hallgatáskor, az nem lenne jó neked?

Érdemes amúgy összevetni a nálad lévő mp3-at az eredeti losslessel is hallásra pl Tidal-on meghallgatva. Objektiven meg pl Audirvana eleg jo erre, a free trial idő bőven elég kísérletezni, bár lehet ha mp3-at adsz neki megsértődik ;)

https://help.audirvana.com/en/support/solutions/articles/202000050820-h…-

Azzal legyél tisztában, hogy az itt ismertetett megoldások között van olyan, ami újrakódolja a fájlt, és ez minőségromlást jelenthet. Nem mindegyik, de néhány, pl. Audacity.

A másik, hogy ezt a normalizációt nem a fájlban kéne megoldani, hanem lejátszáskor. Kulturáltabb megoldás. Mert mikor normalizálsz egy mp3 fájlt, akkor mihez normalizálód fájlszinten? Nem fogod látni, hogy mikkel együtt fogod hallgatni.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Az mp3gain tud hangerőt változtatni újratömörítés nélkül. Illetve az Mp3DirectCut is ilyen, az vágást is tud, de hangerőmódosítást is, szintén újrakódolás nélkül, így nem lesz minőségromlás. Azt nem írtad, hogy milyen OS-hez kell.

The world runs on Excel spreadsheets. (Dylan Beattie)

Szerkesztve: 2024. 11. 21., cs – 14:09

Kifejezetten szórakoztató olvasni, amikor az MP3-at úton-útfélen elavultazó, temető, kőkorszakozó fősodor teljes fogalmatlanságáról tesz tanúbizonyságot, mp3-at mp3-ba (vagyis először PCM-be, aztán újra mp3-ba, valami default szar bitrátával) konvertáló parancssorokat nyomatnak be ide. 🤡 Miközben a legkiforrottabb, legszélesebb körben kompatíbilis, legsokszínűbb hangformátum, amire bőven az ffmpeg-en kívül is elérhető egy csomó specifikus tool.

Az MP3 szabványos megoldása erre újratömörítés nélkül a ReplayGain, aminek beállítására számos alkalmazás létezik. Emellett maga az MP3 szabvány, fix ReplayGain értéken kívül is hordoz a hangerőre vonatkozó információt, utóbbit MP3 editorokkal lehet módosítani.

MP3Gain (Linux: mp3gain, easymp3gain-gtk vagy easymp3gain-qt) és mp3DirectCut (Windows, de Wine-nal is jól fut) alkalmazásokat ajánlom. mp3DirectCut egyes kijelölt részek (vagy a teljes anyag) hangerejét is képes módosítani újratömörítés nélkül, fade in - fade out -okat is bele tud rakni.

Ha MP3 (vagy bármilyen más, veszteségesen tömörített hang)fájlokat módosítasz, mindenképpen próbáld meg megúszni az újratömörítést!

Azt még tegyük hozzá, hogy a hangerő és a szubjektív hangosságérzet két külön dolog - hiába állít minden hangfájt egy adott referencia jelszintje (mondjuk -0.1dB), ha a dinamika szintek eltérnek. Ha pedig a dinamikába belenyúl (kompresszál), akkor nem mindegy mennyire, hogyan csinálja, de akkor sem lesz egységes az eredmény, viszont lesz egy rakat szarul szóló, tömörített hangfájlja, ami csak fejfájást okoz, zenei élményt nem.

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Lehet, hogy én bénáztam, de eddig nem sikerült algoritmikusan azonos hangerővel szóló zenét legyártanom.

Még wav fájlokkal sem, az mp3 itt lényegtelen. Pedig wav fájlt minden majom képes kezelni.

 

Szóval lehet, hogy gyorsabb lenne kézzel beállítani a kívánt szinteket, bár megértem hogy 300 számnál ez mondjuk problémás.

Erre a problémakörre meg a ReplayGain-en belül a külön Track Gain-t és Album Gain-t találták ki, ami egymáshoz képest hozza egy szintre az egyes trackek hangerejét (nem dinamikáját!).

Érdemes inkább utána olvasni, próbálgatás előtt.

https://en.wikipedia.org/wiki/ReplayGain#Track-gain_and_album-gain

Mivel minden egyes hangfájlnak eltér a dinamika szintje, ezért először mérni kell, majd a mérés eredményétől függően különböző mértékű dinamika kompressziót kell alkalmazni - a normalizálás nem alkalmas erre, hiszen az nem változtatja meg a dinamikai arányokat, kizárólag a hangfájl leghangosabb részletét alapul véve igazítja a hangerőt beállított jelszintre a dinamika arányok megtartásával. Mivel a dinamika kompressziót egy végleges belenyúlás az eredeti dinamika arányokba, én nem javasolnám ezt a megoldást, mivel véglegesen elrontja azt, amit a hangmérnök kikevert, ráadásul ami egy bizbasz fülhallgatón még lehet hogy nem drasztikus, az egy jobb hangcuccon már halkgathatqtlan eredményt produkál! Ne tedd tönkre a gyűjteményt, ha semmiképpen nem tudod nélkülözni a loudness-élményt, akkor használj valami külső eszközt, effektet, amit legalább igény és hangulat szerint lehet állítgatni/kikapcsolni!

"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség