A konzol halott, wikipedia oldala is van

Fórumok

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:PlayStation_5-only_games

Ez 23 darab cím. PS2-nél még 515 volt, PS3-nál 180, PS4-nél 58 

A Nintendo az utolsó aki tudja még mi lenne az a konzol. A Valve pedig úgy mellékesen megalkotta a Steam Deckkel azt, amire a Sony és a Microsoft képtelen: megérteni az idők szavát! 

Hozzászólások

Az én időmben arról szólt a konzol, hogy ami játékot arra kiadtak, az mindig megfelelő teljesítménnyel működött. Nem szaggatott vagy ilyesmi. Nem az volt a lényeg, hogy az adott szoftver csak azon fusson.

Én már kiestem a PC-ből is. Nincs se kedvem se fix helyem ezzel tökölni. Vettem Gamer laptopot és ennyi.

Előzőleg egy Lenovo Ideapad volt, vagy 7 évig megvoltam vele, a végén már mondjuk nem volt valami profi, régebbi játékok se mentek már vele fullosan sokszor, végül munkásgép lett, végül a zsanér megadta magát. Azt megcsináltam, valamire jó lesz, de vettem új munkásgépet linux-al ami még játékokat is egész jól elfuttat, pl portal 2 gond nélkül ment vele fullon pedig integrált vga-s. Mellé meg vettem egy Lenovo Legion -t játékra. Jópár évig tuti kihúzom vele. Azon eddig elment minden fullosan amit próbáltam. Így mobilis vagyok, oda viszem ahova akarom. Persze a Legion egy kazán, de annyira nem zavar.

Engem a PC vonal elveszített a windows miatt. Gép megy otthon, be van állítva h frissítsen mindent magától (forzát is store-ból), haverom hív hogy csapassuk mert ráér, gyerekek pont alszanak, indítom, nem csatlakozik. Store megnyit, 12 gigás patch letöltésre vár. És ez akkor amikor még szutyok de legalább rohadt drága netem volt amin madzagon ha mákom volt jött 100 megabit de inkább kevesebb.

Vagy amikor egy driver update levágta a wifit és többet nem volt hálózatom, vagy amikor bootloopal fogadott a gép mert elakadt a rollback közben és húzhattam újra az egészet.

A fenti listát még tudnám hosszasan folytatni de felesleges, a konklúzió a lényeg.

Amiket írsz mind igaz és valid érvek, de ha valaha lesz is "gémer" PC-m akkor egészen biztosan nem lesz windows rajta.

A gimnáziumban Fortran volt a tárgy és csináltam egy "gyufaelvevős" játékot, amit ott az operátor lelyukasztott és futtatott (azt hiszem SZTAKI volt az intézmény neve a Kelenföldi pályaudvarnál). Amikor gyakorlatra mentünk, az operátor már ott ült a konzol előtt és játszott vele. Mindig a gép győzött. Nekünk persze nem volt szabad a konzolhoz ülni, jutott alfanumerikus terminál, szép zöld betűkkel. 

Semmi köze ehhez, azért ilyen kevés az exkluzív cím, mert jóval könnyebb lett a multiplatform fejlesztés.

A régebbi konzolokra nem azért fejlesztettek exkluzív címeket, mert PC-re vagy konkurens konzolra nem lehetett, legalább a PS3 óta. Jó pénzt fizetett az exkluzivitásért a konzol platform gazdája. A Sony kifejezetten ügyesen választotta ki az exkluzív játékokat magának. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Mit vegyen most a casual gamer, aki csak hétvégente játszana pár órát, kanapén, nagy képernyőn? Oké, hogy a Steam Deck fasza, meg kevesebb az exkluzív cím, de szerintem az nem ezt a szegmenst célozza.

"Gyerekkel nem kompatibilis a játék."

Dehogynem! Nintendo Switch kimondottan kompatibilis, lánygyerekkel exkluzívan. De szerintem az is egyfajta játék, hogy robotot építünk közösen, ami utána tök viccesen lebukfencezik a lépcsőn, mert arra még nem találtunk ki megoldást. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Két gyerekes apukaként nálam a recept így néz ki:

Series S 3 játékkal, egy single player story based, egy autós amivel ha csak 10-15 perced van is belefér egy verseny (nálam forza horizon 5), és egy szüttyögős ha csak nézelődni akarsz, nálam ez tipikusan cities skylines, kb digitális hangyafarm amikor már elindult a városod. Opcionálisan valami multi ha szereted.

Ezen felül előjött mostanában a retro láz, egy ősrégi gép be lett fogva "gémer PC"-nek hogy a W98-korai XP korszak játékait tudjam játszani rajta ha épp olyan a hangulat, főleg régi stratégiákra pattantam rá.

 

Kicsit lentebb felmerült hogy a játék nem szülőkompatibilis: De az, csak le kell tenni egy rakat felesleges timewastert, social mediát, youtube szörfölést, fórumtrollkodás, rémhírolvasást, sorozatfüggést és hipp-hopp lesz napi 2-3 órád még két gyerek mellett is.

Amennyiben pedig gyerek vs játékok: Nekem 4 éves kisgyerek néha mahjongozik tableten, de elég időszakos, most pl több mint egy hónapja eszébe se jutott, de ha kedve van szól, játszik vele 15-20 percet aztán leteszi és megy mást játszani, annyira nem fogja meg a képernyő szerencsére.

Nem a konzol halott, hanem az exkluzív játékok.

Ma már csak mulitplatform éri meg fejleszteni, és akkor is első körben mobilra, ugyanis a mobil adja a játékipar bevételeinek túlnyomó többségét: https://www.spglobal.com/market-intelligence/en/news-insights/research/…

A mobil az több, mint a konzol + PC összesen. Csak úgy éri meg kiadni valamit, hogy az többplatformos, az exkluzív játékok nem termelnek annyi pénzt, amennyibe a fejlesztésük kerül.

Ma már csak mulitplatform éri meg fejleszteni, és akkor is első körben mobilra, ugyanis a mobil adja a játékipar bevételeinek túlnyomó többségét [...] A mobil az több, mint a konzol + PC összesen. Csak úgy éri meg kiadni valamit, hogy az többplatformos, az exkluzív játékok nem termelnek annyi pénzt, amennyibe a fejlesztésük kerül.

Teljesen más piac a kettő, a best selling mobile és a best selling konzol + PC lista között gyakorlatilag nincs átfedés...

Komolyan mondom te vagy a hup Zuzu Petalsa! Az megvan, hogy volt az elmúlt időszakban némi erőteljes pofozkodás Epic kontra Mobilok önkényuralkodói között, ami még Eu bizottság ingerküszöbét is megütötte? 

Biztos lehetsz benne, amint megtelepedik az Epic bolt mobilokon PC-vel összemérhető, ha nem egyenesen több bevételt fog hozni mobilokon. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Komolyan mondom te vagy a hup Zuzu Petalsa!

Szerintem ez te vagy, amikor fogalmatlanul írsz hülyeségeket.

Az megvan, hogy volt az elmúlt időszakban némi erőteljes pofozkodás Epic kontra Mobilok önkényuralkodói között, ami még Eu bizottság ingerküszöbét is megütötte? 

Oszt ez hol releváns abban, hogy a bevételeinek nagyon nagy részét PC-n hozta össze? Nyilván lehajoljak pár száz millió dollárért, de a 26 milliárdos eddigi bevétel nagyon nagy része nem mobilról jött.

Biztos lehetsz benne, amint megtelepedik az Epic bolt mobilokon PC-vel összemérhető, ha nem egyenesen több bevételt fog hozni mobilokon. 

Nem fog jelentősen több bevételt hozni, mitől táltosodna meg, mitől lenne hirtelen jelentősen több mobil játékos?

Miután write-only módban fittyet hánytál a korábban leírt számtalan érvre, és Andrej Januarjevics Visinszkij imitátorként ráolvasás-szerűen ismételgeted a dogmatikus elképzeléseidet, ez volt a minimum amit megérdemeltél. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Nem igazán hoztál érveket, bedobtad, hogy a konzol halott, mert alig van már konzolra exkluzív játék, aztán meg képtelen vagy feldolgozni, hogy hülyeséget állítottál, amikor meg elfogytak az érveid, akkor jött a szokásos durva személyeskedés.

Konkrétan három ismert eredendően nagy-képernyős PC eredetű játékot soroltam fel. Ezt egészítette ki persicsb egy linkelt listával, ahol legalább kettő további cím hasonlóan PC,(konzol)/Mobil többplatformos játék. 
Ebben a szálban már régen a nagy-képernyő (PC vagy konzol) AND Mobil kis-képernyő a téma, ahol minden érved többszörösen cáfolva lett kedves fekete-lovag. 
Mellesleg pont te térítetted el a témát, amikor persicsb hozzászólására próbáltál rákontrázni. 

Ami a kiinduló felvetést illeti, miszerint kevés exkluzív játék van PS5-re (ott nem írtam de Xbox Series X-re még annyi sincs) és ez egy válságtünete a 9-ig generációs konzoloknak az ma egy felkapott téma. Nem én találtam ki, hanem számtalan cikk foglalkozik ezzel a témával hasonló következtetéseket levonva. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Konkrétan három ismert eredendően nagy-képernyős PC eredetű játékot soroltam fel.

Amelyek közül egyik se ugyanaz mobilon, mint PC-n és amelyek közül egyedül a Fortnite az, ami Top 10 és annak a mobil verziója szinte sehol nincs. Nem azért, mert a Google mohó, hanem azért, mert ez a formátum nem játszható jól mobilon (ezért nincs cross-play se).

Ebben a szálban már régen a nagy-képernyő (PC vagy konzol) AND Mobil kis-képernyő a téma, ahol minden érved többszörösen cáfolva lett kedves fekete-lovag. 

Továbbra sincs cáfolva az, hogy mobil first lenne a játékfejlesztés, hiába hozol fel olyat, hogy a Android-ra van Windows emulátor, amiben futtathatóak azok a tavalyi és idei AAA PC játékok, amelyeknek nincs mobil kiadása.

Ami a kiinduló felvetést illeti, miszerint kevés exkluzív játék van PS5-re (ott nem írtam de Xbox Series X-re még annyi sincs) és ez egy válságtünete a 9-ig generációs konzoloknak az ma egy felkapott téma.

Szeretnék én úgy válságban lenni, mint a konzolok... :D

Xbox MAU most haladta meg az 120 milliót (év-év növekszik), a PS MAU is kissé lemaradva 120 millió körül jár (év-év növekszik). Hagyjuk már ezt a válságot, ami oldalt felhoztál azon egyszerűen az van, hogy a vásárlók nem szeretik az exkluzív platform specifikus játékokat, ezért az a trend, hogy évek óta mindenre kijönnek a nagyobb játékok (PC + Xbox + PS) és a régi nagy címeket is portolják PC-re (lásd például God of War legutóbb).

"Amelyek közül egyik se ugyanaz mobilon, mint PC-n és amelyek közül egyedül a Fortnite az, ami Top 10 és annak a mobil verziója szinte sehol nincs. Nem azért, mert a Google mohó, hanem azért, mert ez a formátum nem játszható jól mobilon (ezért nincs cross-play se)."

Nemcsak Fornite. Ott volt a listámban a Minecraft is. Volt még más is, de nem akarom leterhelni az agyadat. 

Érved megcáfolva!

"Továbbra sincs cáfolva az, hogy mobil first lenne a játékfejlesztés, hiába hozol fel olyat, hogy a Android-ra van Windows emulátor, amiben futtathatóak azok a tavalyi és idei AAA PC játékok, amelyeknek nincs mobil kiadása."

Mobile-first érvet nem én hoztam fel, nem velem kell megvitatnod. Abban egyetértek Persicsbvel, hogy egyre fontosabb a mobil a játékfejlesztőknek ha a jövőre tekintenek. Az Android egyébként sem kizárólag kis-képernyőt jelent. Okostévé rendszerként is jelen van az Android. Ott pedig lesz egy egyre láthatóbb piac, amely fogyaszt OkosTv tartalmat, pláne ha van érdemi tartalom mint Android Tv-nél. Konzolra vagy gamer pc-re sohasem költene. De ha egy két valóban nagy játékcím megjelenne az okostévéje boltjában akkor megfontolná, hogy kipróbálja és még fizetne is érte. 
Én a winlator témájával egészítettem ki a szálat. Adott egy ma már érett technológia, amivel eljuttathatóak kis költséggel a nagy AAA játékok mobil os platformokra is. Nincs licencdíj, sőt nyílt forráskód miatt még módosítható is a winlator ilyen igény esetén. Ezért olcsó egy ilyen port. A mobile hardver esetleges teljesítményproblémáira megoldás a minimal követelmény alacsonyabb szintre helyezése. B megoldás, hogy később adják ki a mobil verziót, amikor már alkalmas az időközben megjelent mobilhardver. Jelentek már meg így is eredendően PC (konzol) világból származó játékok mobilra. A Steam havi toplistái szerint több éves játékok is előkelő helyen szoktak szerepelni. 

"Xbox MAU most haladta meg az 120 milliót (év-év növekszik), a PS MAU is kissé lemaradva 120 millió körül jár (év-év növekszik)."

Monthly Active Usersben benne vannak a PS4 és Xbox One gamerek is! 
Nem szokásuk rendszeres eladási statisztikákat publikálása a konzolgyártóknak. Becslések szerint mostanáig PS5-ből 44 millió kelt el, de kerekítsük fel 50 millióra. Az Xbox Series X és S 23 millió körül jár. Az eltérés oka, az elemzők többsége szerint éppen az exkluzív játékcímek száma, ami ugyan kevés a korábbi Playstation generációkhoz képest de lényegesen nagyobb mint Xbox S|X konzolnál. 
Tehát a csodálatos 120 milliós MAU számnak csak töredékét teszik ki az Xbox Series S és X konzolosok. 

Olvastam 500 milliós MAU számot is a Microsofttól. Vagy szeretnek kreatívan statisztikát kozmetikázni a Microsoftnál, vagy ha igaz mindkét adat akkor erőteljes a PC túlsúly Xbox konzolokkal szemben. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

A játékból eredő bevételt nézd, ne az eladott (telepített) darabszámot. Tudod, in-app purchase, mikrotranzakciók. Paradox módon a legnagyobb bevételt hozó játékok ingyenesek.

https://www.visualcapitalist.com/sp/video-games-industry-revenue-growth…

An impressive 85% of gaming revenue comes from free-to-play (F2P) games. These games are free upfront and generate revenue through ads, in-game transactions, and optional purchases.

For example, Dungeon Fighter Online, a massively popular F2P online game, ranks among the highest-grossing video games ever. In fact, most of the top revenue-generating games, including Fortnite, Pokemon Go, and PUBG, are F2P.

 

Érdemes megnézni ezt a listát: https://vgsales.fandom.com/wiki/List_of_highest-grossing_video_games

Hány multi-platform játék van benne és hány exkluzív.

A játékból eredő bevételt nézd, ne az eladott (telepített) darabszámot.

Te két heterogén masszát hasonlítasz össze, újra: nincs játéknál olyan, hogy mobile first. Jelenleg az van, hogy egy játék van mobile only (sőt, iOS only) vagy konzol + PC és nagyon-nagyon ritkán van az, hogy konzol + PC platformról átmegy mobilra és ennél gyakrabban, de mégis ritkán van az, hogy a mobilról átmegy konzol + PC platformra is.

Hány multi-platform játék van benne és hány exkluzív.

A multi-platform az nem azt jelenti, hogy mobil + konzol + PC, multi-platform az is, hogy PC only, de Windows + Linux. De még az se jelent semmit, ha ugyanazon névvel kijön mobilra és PC-re, mondok konkrét példát a PUBG annyira más azonos név ellenére, hogy két külön cég viszi a PC és a mobile játékot és nincs crossplay lehetőség, csak Xbox és PS között.

 multi-platform az is, hogy PC only, de Windows + Linux. 

Dehogy, a gaming statisztikákban az OS nem számít külön, ez mind PC eladásnak számít. A Linux gaming az kerekítési hiba a maga 1.4% körüli részesedésével.

De még az se jelent semmit, ha ugyanazon névvel kijön mobilra és PC-re, mondok konkrét példát a PUBG annyira más azonos név ellenére, hogy két külön cég viszi a PC és a mobile játékot és nincs crossplay lehetőség, csak Xbox és PS között.

Ez a jogtulajdonost nem érdekli, a bevétel egy helyre megy.

Dehogy, a gaming statisztikákban az OS nem számít külön, ez mind PC eladásnak számít.

A listádban, amít írtál, ott nem ezt jelenti.

A Linux gaming az kerekítési hiba a maga 1.4% körüli részesedésével.

Sok játék esetén a mobile vagy PC szintén.

Ez a jogtulajdonost nem érdekli, a bevétel egy helyre megy.

Én még mindig ezt az egy állításod vitatom: "csak mulitplatform éri meg fejleszteni, és akkor is első körben mobilra", mert ez hülyeség. Baldur's Gate 3 ki se jött mobilra, ahogy a Starfield se, ahogy megszámlálhatatlan egyéb PC + konzol játék se. A God of War Ragnarök most jött ki PC-re szeptemberben, konzol only volt, mobilra soha nem fog kerülni. Cserébe a tavalyi top 10 mobil játékok közül egy se jött ki konzolra vagy PC-re.

How to Install a Game on Winlator for Android

Baldur's Gate 3 (DXVK 2.4, Turnip 24.3.0 R5) on Winlator 7.1

Mivel mindez jelenleg nulla játékfejlesztői erőforrás ráfordítással is működik, nem kell sok idő ahhoz, hogy rájöjjenek a játékfejlesztők ha ráköltik a fejlesztési költség kevesebb mint 1%-át egy mobil kiadásra, már akkor is megérte nekik ha +10% pont a mobil verzió miatt fogja megvenni. Különösen a távolkeleten fogékonyak a mobilos megoldásokra. A megkerülhetetlen 30%, ill 15% sarc kivezetését épp mostanában tolják le a mobilplatfrom uraságok torkán erőből. Így már ez sem lesz akadály. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

How to Install a Game on Winlator for Android Baldur's Gate 3 (DXVK 2.4, Turnip 24.3.0 R5) on Winlator 7.1

Meglepőt mondok, van mobilra például GeForce Now, sőt, e-book olvasóra is feltelepítettem már, ott is "fut" bármilyen PC-s játék, de ettől még nem lesz mobilon futó a játék, hanem felhőben fut, aminek a képét lehet mobilon látni, de játszani kb. alkalmatlan, nem is használják.

Mivel mindez jelenleg nulla játékfejlesztői erőforrás ráfordítással is működik, nem kell sok idő ahhoz, hogy rájöjjenek a játékfejlesztők ha ráköltik a fejlesztési költség kevesebb mint 1%-át egy mobil kiadásra, már akkor is megérte nekik, hogy +10% pont a mobil verzió miatt fogja megvenni.

A sok balfasz játékfejlesztő a játékiparban, lófaszhoz se ért, bezzeg jevgenyij a hupon megmondja a jövőt... :D

Különösen a távolkeleten fogékonyak a mobilos megoldásokra. A megkerülhetetlen 30%, ill 15% sarc kivezetését épp mostanában tolják le a mobilplatfrom uraságok torkán erőből. Így már ez sem lesz akadály. 

Egyrészt nem csak ott, mindenhol, de ettől még a mobil és a konzol és a PC teljesen külön tábor, másrészt a 15-30% jutalék kiváltása nem lesz aranykor, eddig se ez volt az akadály, hanem az, hogy mobilon, konzolon és PC-n teljesen másképp és más játékokkal szoktak játszani akár ugyanazok az emberek és ez nem fog megváltozni.

"Meglepőt mondok, van mobilra például GeForce Now, sőt, e-book olvasóra is feltelepítettem már, ott is "fut" bármilyen PC-s játék"

Nem nem ott fut! Az Nvidia gamerserverén fut, nálad pedig egy arra kapcsolódó terminál van. A jó öreg X-Window terminál koncepció egyfajta késői spirituális utóda. 

"de ettől még nem lesz mobilon futó a játék, hanem felhőben fut"

Ez igaz! Pont ezért teljesen felesleges volt a mondat első része. Teljesen irreleváns ennél a témánál a remote-play. 

"aminek a képét lehet mobilon látni, de játszani kb. alkalmatlan, nem is használják."

Nem a falu végén, ide ilyen jutott internetszolgáltató hálózatán kellene kipróbálni, akkor működne! Geforce Now nem egy ma indult szolgáltatás és nem is az egyetlen. Ha dogmatikus kinyilatkoztatásodnak, miszerint "alkalmatlan" lenne bármilyen valóságalapja már régen felhagytak volna vele. Ehelyett van több tízmilliós aktív felhasználói bázisa a Geforce Nownak. 

"A sok balfasz játékfejlesztő a játékiparban, lófaszhoz se ért, bezzeg jevgenyij a hupon megmondja a jövőt... :D"

Láthatóan anyanyelveden sem megy neked az értő olvasás. A Winlator mostanában jutott abba az állapotba, hogy az újabb játékok is működésre bírhatóak elfogadható fps mellett felső-kategóriás mobilokon, sőt már lassan közép-kategórián is. Továbbá a Play és AppStore restriktív, lehúzós szerződési feltételei is eltántorítottak sok fejlesztőt. 

"Egyrészt nem csak ott, mindenhol, de ettől még a mobil és a konzol és a PC teljesen külön tábor, másrészt a 15-30% jutalék kiváltása nem lesz aranykor, eddig se ez volt az akadály, hanem az, hogy mobilon, konzolon és PC-n teljesen másképp és más játékokkal szoktak játszani akár ugyanazok az emberek és ez nem fog megváltozni.

Megértem, hogy zárt világodban számodra elképzelhetetlen, hogy másik ember fejével gondolkodj vagy csak kicsit is megértsd. Gamer világban is már 100 milliókban kell gondolkozni. Sok kultúra, sok regionális, helyi szokás, igény létezik. 
Az Epic Games és a Google közötti vita az Epic által indított perhez vezetett, amelyben az Epic Games azt állította, hogy a Google tisztességtelen monopóliumot tart fenn az Android rendszerre szánt alkalmazásboltjával, a Google Play Store-ral. Az Epic 2020-ban saját fizetési rendszert vezetett be az Android verziójú Fortnite-ban, megkerülve a Google által megkövetelt tranzakciós díjakat. Ezért a Google eltávolította a Fortnite-ot az alkalmazásboltjából. Az Epic azzal érvelt, hogy a Google korlátozza a versenyt azáltal, hogy nem engedi meg a harmadik féltől származó app-store-okat, és hogy a fejlesztőknek irreálisan magas díjakat kell fizetniük.
Az 2024-es ítélet szerint a illegális monopólium a Google Play. Az Epic Games azzal érvelt, hogy a Google olyan exkluzív megállapodásokat kötött fejlesztőkkel, szolgáltatókkal és gyártókkal, amelyek megakadályozták a rivális alkalmazás-áruházak létrejöttét és növekedését. A bírósági döntés következtében a Google-t kötelezték arra, hogy 2025-től megnyissa a Play Store-t harmadik fél áruházai számára, és engedélyezze az alternatív fizetési lehetőségek használatát az alkalmazásokon belül. A Google fellebbezett a döntés ellen, de az előírásokat várhatóan be kell tartania az új eljárásig.
Ami az Applet illeti, nekik 2024-től lehetővé kell tenniük, hogy alternatív alkalmazás-áruházak is megjelenhessenek az iPhone készülékeken, valamint hogy a fejlesztők saját fizetési rendszereiket is használhassák az Apple fizetési rendszere helyett. Ezt az EU a verseny erősítésére és a monopol helyzetek megszüntetésére hozta meg, mivel az Apple jelenleg szigorúan korlátozza az alternatív áruházakat és fizetési lehetőségeket.

“Az ellenség keze betette a lábát”

Nem nem ott fut! Az Nvidia gamerserverén fut, nálad pedig egy arra kapcsolódó terminál van. A jó öreg X-Window terminál koncepció egyfajta késői spirituális utóda. 

Na, akkor kezdődnek a definíciós problémák, hogy mobilon fut-e az adott játék, amikor a mobilnak a hardvere kevés hozzá...

Láthatóan anyanyelveden sem megy neked az értő olvasás. A Winlator mostanában jutott abba az állapotba, hogy az újabb játékok is működésre bírhatóak elfogadható fps mellett felső-kategóriás mobilokon, sőt már lassan közép-kategórián is.

Onnan indultunk, hogy Baldur's Gate játékot kiadták-e mobilra. Nem, nem adták ki. Attól, hogy emulátoron VGA@7 fps futtatható és/vagy felhőben fut és mobilon jelenik meg a képe, attól még nem lesz mobiljáték, ahogy a mobiljáték se lesz PC-s, hogy Android emulátorban fut.

Továbbá a Play és AppStore restriktív, lehúzós szerződési feltételei is eltántorítottak sok fejlesztőt. 

Lófaszt tántorítottak el sok fejlesztőt, a fejlesztők maradni fognak a Play-en is, mert ott van a potenciális ügyfélkörük.

Megértem, hogy zárt világodban számodra elképzelhetetlen, hogy másik ember fejével gondolkodj vagy csak kicsit is megértsd. Gamer világban is már 100 milliókban kell gondolkozni. Sok kultúra, sok regionális, helyi szokás, igény létezik. 

Segíts már: hova akarsz mindebből kilyukadni a katyvaszból? Mit akarsz bizonyítani? Azon kívül, hogy zsigerből ellent akarsz mondani, csak a fingóversenyben időnként lefosod a bokádat?

"Na, akkor kezdődnek a definíciós problémák, hogy mobilon fut-e az adott játék, amikor a mobilnak a hardvere kevés hozzá..."

Hú bazd+! Nagy zavar van a fejedben. Próbálom egyszerűen megfogalmazni: ha egy játék nem működik egy internetről levágott mobilon, ahol legfeljebb a multis játékszerverhez van hozzáférés, nos az a játék biztosan nem a mobil hardverén fut. Ha viszont ilyen feltételek mellett is elindul és működik egy játék, akkor az abban az esetben is a mobilon fut, azaz a mobil hardverét használva működik ha történetesen néha az fps 7-re is leesik néha. Ezen a fejlesztő tud segíteni például a grafika részletességének csökkentésével, erőforrás-igényes fícsörök kikapcsolásával. 

"Onnan indultunk, hogy Baldur's Gate játékot kiadták-e mobilra. Nem, nem adták ki. Attól, hogy emulátoron VGA@7 fps futtatható és/vagy felhőben fut és mobilon jelenik meg a képe, attól még nem lesz mobiljáték, ahogy a mobiljáték se lesz PC-s, hogy Android emulátorban fut."

A Baldur's Gate 3-at konkrétan te citáltad ide. Erre linkeltem két videót is, ahol láthatóan működik Android mobilon a Baldur's Gate 3. Azt is hozzátettem, hogy ez a játékfejlesztőknek lehetőség arra, hogy minimális extra befektetéssel Android verziót is készítsenek. Amennyiben minimál beállítások mellett nem kielégítő a mobil teljesítmény, minden eszköz adott a játékfejlesztő kezében ahhoz, hogy lejjebb tegye a minimális hardvertől elvárt követelményt. Máris van egy használható mobil kiadás minimális ráfordítással. Ez ugyan Auth Gábort nem érdekli, talán az európai vagy észak-amerikai piacon sem érdekel sok játékost, de ha történetesen a Fülöp szigeteken van rá jelentős kereslet és még a térség pár másik országában már megérte. 

"Lófaszt tántorítottak el sok fejlesztőt, a fejlesztők maradni fognak a Play-en is, mert ott van a potenciális ügyfélkörük."

Nincs gyógypedagógiai végzettségem, nem is tervezek ilyen irányú tanulmányokat folytatni. Ráadásul már nagyon unom, hogy sokadjára írom le a csökönyös egódnak, hogy a "fejlesztők" nem egy egységes massza. Vannak csak mobilra fejlesztők, vannak mobilra, PC-re, konzolokra párhuzamosan fejlesztők. Vannak olyanok is mint az Epic, akinek saját boltja van PC-n és játéka amit mobilokra is eljuttatna úgy, hogy közvetlenül ő szedje be a mobilokon is a pénzt utána. Ez "eltántorított fejlesztők" erre az utóbbi típusra vonatkozik. Azaz akik nagy költségvetésű PC (konzol) játékaikat vinnék Mobilra. Dzsízasz! Ilyen gyenge asszociációs képességet amit itt mutatsz mennyi égetett szeszes italt kell inni? :-) Mintha egy rossz mesterséges intelligenciával vitatkoznék. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Nem! Nem is írtam ilyet. A Gamer PC nem haldoklik. Éppen arról írtam több hozzászólásban is, egyre több érv szól a PC mellett a konzolok ellenében. Olcsóbb játékok, nagyobb rugalmasság, Steam big-picture miatt hasonló konzolos élmény.
Az egyik fő hátrány a lassú és megkerülhetetlen letöltések, pláne lassú internet mellett ugyanúgy érintik ma már a Playstation és Xbox konzolokat is. 
A címbe ugyan nem került be, már az elején írtam, hogy a Nintendot kiveszem a "hanyatló konzol" kategóriából. Az utolsó konzolgyártó a Nintendo, aki nem felejtette el mitől jó egy konzol és egyben a jövő igényeit helyesen felmérve fejlesztette a Switchet. Ebből 50 milliót adott el a Nintendo 2020 novembere, azaz a PS5 megjelenése óta. Azaz legalább ugyanannyi kelt el az akkor már bő 3,5 éve piacon levő Switchből mint az optimistább becslés szerint PS5-ből. 
2020 novembere előtt 80 millió Switch fogyott, azaz összesen eddig 130 millió. 

A gamer PC eladások jövőjét leginkább a PC piacra belépő Arm módosíthatja. Ma már nem lehetetlen, hogy Arm alapú PC kiszerelésű gépek jelentős részesedést szerezzenek a gamer pc piacból. Ha így lesz, akkor az mai gamer pc-khez hasonló, sok gyártós, moduláris, fejleszthető és legfőképp nyitott arm gamer pc-ket fog jelenteni. De arra is reális lehetőség van, hogy megmarad x86/amd64 platform dominanciája a gamer pc piacon. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

A listádban, amít írtál, ott nem ezt jelenti.

Dehogy ezt jelenti. Nem tudsz olyan, a listában multi-platformként megjelenített játékot mondani, ami NEM jelent meg konzolra vagy mobilra, csak PC-re, és azon belül több OS-re.

Csak egy példa: A World of Warcraft megjelent Windowsra és Mac OS-re, mégis PC-ként szerepel a listában - nyilván, mivel nem jelent meg sem konzolra, sem mobilra.

Dehogy ezt jelenti. Nem tudsz olyan, a listában multi-platformként megjelenített játékot mondani, ami NEM jelent meg konzolra vagy mobilra, csak PC-re, és azon belül több OS-re.

Nincs rajta ilyen, viszont attól még nem ezt jelenti és pláne nem is azt jelenti, hogy mobile-ra kiadták, amiről épp beszélünk...

Csak egy példa: A World of Warcraft megjelent Windowsra és Mac OS-re, mégis PC-ként szerepel a listában - nyilván, mivel nem jelent meg sem konzolra, sem mobilra.

Mert PC-n fut alapvetően, Mac OS verziója egy emulátoron fut kb, nem natív. A játékiparban a "PC" kifejezés alatt azt értik, hogy Windows PC, lásd keresőben például play PC games on Mac, szinte kivétel nélkül Windows lesz a PC értelmezése.

Hát nem tudom. Most ránéztem erre a Steam Deckre, és kb. egy árban van a PS5-tel. Handheld konzoltól szignifikánsan alacsonyabb árat várnék.

... ami olcsóbb mint a PS5 játékok. A rendszeres 80% 90% akciók miatt pedig sokkal olcsóbbak. Olvastam kamionos gamerektől, hogy ők azért veszik a Steam Decket mert sokat kell várakozniuk és azon ott vannak ilyenkor a kedvenc PC játékaik. 

“Az ellenség keze betette a lábát”

Ember láttál te már az életben Steam Deck-et? Nekem van, használom de az életben nem találkoztam még Steam boltból vásárolt játékkal amit felhőből tolna a Steam! Nincs is ilyen szolgáltatása jelenleg a Valve-nek. SteamOS fut a Steam Deck-en, a 3.0 verzió óta ez Arch Linux alapú rendszer. Proton biztosítja a kompatibilitást a windows-only játékoknál meglepően jól. 

Eddig két játékba futottam bele ami nem működött Deck-el: Starfield és Microsoft Flight Simulator 40th Anniversary Edition. Nyilván van még pár, de nagyon kevés. Doom Eternal, Baldur's Gate 3, Witcher 3, Cyberpunk 2077 játszhatóak Deck-en. Természetesen nem maxolt grafikával. Phantom Liberty DLC az utóbbinál néha akad az új helyszíneken de nem vészes. Mindegyik a Deck hardverét használja, ott fut helyben. 

Honnan vetted ezt a felhős dolgot? Citation needed! Ha tévednék és lenne ilyen Steam Deck-en én kérek elnézést, eddig nemcsak nem találkoztam ilyen megoldással de nem is hallottam erről Deck-kel kapcsolatban. 

Lehet rá Windows-t telepíteni de miért tennél ilyet? :-) Az fentebb említett két játék közül a Starfield valószínűleg Windowson sem menne megfelelően Deck-en. Illetve van még két ismert játék ami nem megy SteamOS-en, Fortnite és a Destiny 2. Ezek Windows telepítése után működnek, a SteamOS-en egyébként az anti-cheat miatt nem játszhatóak. Egyik sem érdekel különösebben. Akik szeretik ezeket a játékokat, azoknak valóban kell a Windows Deck-re. De ebben az esetben is érdemesebb szerintem dual-boot telepíteni a Windows-t és csak ahhoz as néhány játékhoz bootolni, ami csak Windows-on működik. 

SteamOS alatt hosszabb az aksiidő, és a kezelőfelület is jobb, kézreállóbb, kényelmesebb SteamOS alatt.