"Nem is olyan rossz az állampapírok hozama, mint gondoltuk"

Hozzászólások

2029/I szépen fog fialni!

🍻

trey @ gépház

Hogyne, itt a strandon nekiállok majd neked hozamokra számított hozamokat számolni több állampapír sorozat tekintetében 🤣 Neked mi jött ki?

Tekintve, hogy úgy rendelkeztél, hogy a fordulókon kifizetett hozamokat az akkor éppen elérhető legjobb állampapírba fektetted vissza?

És akkor még nem jöttem azzal, hogy ha a hozamot nem a legkisebb kockázatú állampapírba fektettem, hanem adott esetben rizikósabba és az is bejött! 🤣

trey @ gépház

Az is csak addig számolja ki, amíg egy fajtában van és annak hozamát. Ha már a hozamot PMáP esetén minden fordulón kifizetik (ellenben az egykori MÁP+-szal), rendelkezni kell, hogy hogyan tovább. A hozamot neked kell újra befektetned. Kétlem, hogy azt tudja tovább számolni, hiszen ezer félébe teheted.

trey @ gépház

+1

Egyszerűen nincs kedvem folytatni az új házam. Építési költségek esnek, a kamat meg jövőre ~19%.

Szeptemberben óriási kilengés volt az energia árak miatt. Pontosan akkor szaladtunk el, amikor a gázár, mert brutálisan megnőtt a kitettség. Azóta már az infáció árazódik, úgy látszik.

Ezzel szemben 2022-t 360 körül kezdtük, majd volt egy februári átmeneti erősödés, most 390-et karistoljuk, hol alulról, hol felülről. Meglátjuk merre megy, nagyon örülnék, ha inkább 380 felé indulna, és nem vinné át a 400-at.

Ne már, nem olyan nehéz.

 

 

Hát a baloldalt külföldről finanszírozzák! Az most szerencsére nem állami cégek áron aluli eladásából jön, bár a városházát majdnem eladták az oroszoknak.

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

Nehogy, hisz államcsőőőd!!!

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

Idén szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 12,2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,4 százalékkal nőttek, ezen belül az élelmiszerek 0,2 százalékkal csökkentek – tájékoztatott erről kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

[...]

Beteljesülni látszik Orbán Viktor jóslata

Augusztusban a fogyasztói árak átlagosan 16,4 százalékkal haladták meg a tavalyit, míg hónapról hónapra vizsgált infláció 0,7 százalékkal növekedett. Júliusban az árak átlagosan 17,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, az árak egy hónap alatt átlagosan 0,3 százalékkal nőttek. A 20,1 százalékos júniusi inflációs adat pedig még magas volt, de már nagy előrelépést mutatott a januári 25,7 százalékos csúcs és a májusi 21,5 százalékos értékről.

A TENDENCIÁBÓL JÓL LÁTHATÓ, TOVÁBBRA IS CSAK EGY KÉRDÉS MARADT: OKTÓBERBEN VAGY NOVEMBERBEN LESZ EGYSZÁMJEGYŰ AZ INFLÁCIÓ.

Link: https://index.hu/gazdasag/2023/10/10/inflacio-ksh-orban-viktor-dragulas…

trey @ gépház

Már előjöttek a retardáltak egy "kétéves" havi bontású inflációs "valamivel", amiben nagyobbak a számok :D Mi jön még? Ha lemegy az infláció 10 alá, akkor vajon imt találnak ki? Vajon megint jön az államcsőd? (AZ OTP-nél ha feltöröd az állampapírt és eladod, csak névértéken veheted ki!)

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

Marmint mi volt a 28% "aprilisra nezve"? Aprilisi YoY? Vagy a YTD? Ha az ACWI indexhez nezem, akkor az elobbi sem rossz, de az utobbi mar szinte tul szep, hogy igaz legyen.

Amugy milyen erdekes, hogy amikor ~kotelezo volt ott tartani a penzed, addig ilyen par tizezres nominalis hozamok ropkodtek, most meg, hogy hirtelen kuzdeni kell az ugyfelmegtartasert, megy a 28% is.

Áprilisi YoY.

2014 9,85%
2015 7,56%
2016 11,17%
2017 11,37%
2018 -0,84%
2019 12,8%
2020 5,5%
2021 6,29%
2022 -7,94%
2023 23,46%
2024 YTD 4,65%
   

Itt vannak a teljes éves hozamok, korábbról nincs adatom.

Így érzésre 10 év alatt a treykedvenc állampapírokat elég jól megverte.

Állampapírban nem volt negatív éve a lakosságnak

"10 év alatt"

Ha a reálértéket nézed, garantáltan negatív éve volt a lakosságnak, kb. bármelyik évet is nézed az elmúlt 10 évben.

Állampapír felvehető, nyugdíj meg nem.

Más horizont, más jellegű megtakarítás. Az, hogy van egy hosszú távú, nem elverhető megtakarítása az embernek, szerintem kifejezetten kívánatos az átlagmagyar esetében.

Ha már nincs adat, akkor gondolkozz, attól, hogy a két dolog különböző, a nap végén mindkettő befektetés. Ezért összehasonlítható főleg az állam és a társadalom által "preferált" hosszú távú tulajdonságban. 

De abban igazad van hogy Viktor a pilóta, és ha azzal jobban jár, hogy ha a hegynek vezeti a gépet akkor annak vezeti, jobb ha van ejtőernyő nálad. 

attól, hogy a két dolog különböző, a nap végén mindkettő befektetés

Attol, hogy a szemelyauto es a kamion kulonbozo, a nap vegen mindeketto gepjarmu - igen, csak utana nem erdemes kizarolag fogyasztas alapjan osszehasonlitani oket, mert akkor az jon ki, hogy nem erdemes kamiont hasznalni.

Az allampapir definicio szerint az adott lokalis piac kockazatmentes befektetese. Nyilvan relativ ertendo, mert van egy implicit kockazata a piacnak, de ez benne van a tobbi befektetesben is. Ha az allampapir rovidtavon tulteljesiti a kockazatos befektetesek, az egy anomalia, ha hosszutavon, akkor viszont kurva nagy baj van.

A hülye hasonlatodat követve:

Itt a kérdés arról szólt mivel szállítod át a cuccaidat A-ból  B-be költözködéskor, mert alapvetően ezek olyan eszközök amik erre képesek, és ha olyan dolgaid vannak csak amit el tudsz szállítani a személyautóval, akkor elszállítod azzal, de nem biztos hogy minden belefér, lehet kamion kell. 

A nap végén pedig az eredmény ugyanaz, át lett szállítva. A különbség az ez mennyibe került.  

A fenti kérdésben a két magtakarítás (a buta hasonlatodtól eltérően) etikusan használva sokkal közelebb van egymáshoz. Ha állampapírt kizárólag nyerészkedés szempontjából vásárolsz, rövid távra, akkor valóban, ez nem hasonlítható össze a nyugdíj megtakarításokkal. A nyugdíj megtakarításnál a hozamot később tudod felvenni, és magadra költeni.  Természetesen senki nem tiltja meg, hogy a felhalmozott hozamot a nyugdíj kifizetésekor feltedd a pirosra, vagy esetleg befektesd, de a nyugdíj megtakarítás az a társadalomról levett teher, hosszútávú öngondoskodás.  Míg az állampapír akár lehetne az is, ha úgy vásárolnád. 

Fent azonban azt hasonlítottuk össze, mi a helyzet akkor ha valaki ugyanannyi pénzt az utóbbi 10/15 évet nem állapapírba fektette, hanem nyugdíj-előtakarékosságra (ugye emlékszünk még, azóta mióta Viktor ellopta a pénzünket megvádolva a magánnyugdíj  pénztárakat azzal, hogy lopják a pénzt). Nos, akkor a rendelkezésre álló adatok szerint az járt jobban aki előtakarékoskodott. Nem mellesleg,  a magánnyugdíj előtakarékosság hozama után járó kamatok csak része állampapír ergo egy kis szeletét fizetik az adófizetők. 

A hülye hasonlatodat követve:

A hasonlatom szuper jo volt, de valoban, nem a valosag, csak egy hasonlat. A hasonlat altal kozvetiteni probalt gondolat: a ket eszkoz masra valo.

Itt a kérdés arról szólt mivel szállítod át a cuccaidat A-ból  B-be költözködéskor, mert alapvetően ezek olyan eszközök amik erre képesek

Nem willy, teherautoval koltozkodok, es szemelyautoval jarok munkaba. Lehetne forditva is, de az faszsag lenne.

Fent azonban azt hasonlítottuk össze, mi a helyzet akkor ha valaki ugyanannyi pénzt az utóbbi 10/15 évet nem állapapírba fektette

Sot, aki meg 2009-ben ment nyugdijba, az a tiz eves megtakaritasanak ~harmadat bukta be. Marmint nominalisan. Marmint ha tulelte az alapkezelo a valsagot.

Erről beszélek, az én állításom az volt, hogy mindkettő befektetésre való. És azt is állítottam, hogy ha az állampapírral nem a nyerészkedés a célod (kereskedni, lejárat előtt visszaforgatni), hanem a társadalmilag is hasznos hosszú távú befektetés, akkor nagyon közel vannak egymáshoz. 
Miért nem valami áruértékesítéshez akarod azonnal hasonlítani? Vagy miért nem hasonlítod FX-hez vagy Crypto spekulációhoz a nyugdíjt? 

Itt mint hosszú távú befektetésről beszéltünk erről. De látom mindegy is, csak neked legyen igazad :)

Hát nem. A nyugdíj az inkább egy fogadás! :) Vagy egy olyan lottószelvény, aminek a legkorábbi beváltási időpontja a távoli jövőben van, elég magas nyerésii eséllyel.

 

Kettőtök között árnyalatnyi különbség egy MBA, amivel gelei rendelkezik. :) Mire oda eljutott, talán volt pár olyan kurzus is, aminek a neve lehetne "közgazdaságtan nem csak informatikusoknak" :P

Annyira imádom, hogy mikor elfogynak az érvek akkor jön a személyeskedés. Rájöhettél volna, hogy rohadtul nem számít. Amúgy tök jól öregednek az okoskodások amiket ide tolsz:)

Hát nem. A nyugdíj az inkább egy fogadás! :)

Nem zavar ugye, hogy nem a nyugdíjról beszéltünk?

Erről beszélek, az én állításom az volt, hogy mindkettő befektetésre való.

Igen, ahogy a peldamban is mindket gepjarmujvel el lehet jutni az olasz tengerpartra, csak az egyiknel alacsony a fogyasztas es konnyu vele parkolni, a masikkal viszont Oregon el tudja magaval vinni a butorait a tengerparti lakasaba.

Mindketto "kozelekedesre valo", de ennel jobban mar nem akarom senki szajaba ragni a peldat. Persze, hogy mindketto befektetes, nem vitatom en ezt egy pillanatig sem. Csak ertelmetlennek tartom a nominalis osszehasonlitasat az arfolyamoknak.

És azt is állítottam, hogy ha az állampapírral nem a nyerészkedés a célod (kereskedni, lejárat előtt visszaforgatni)

Nekem az allampapirral az a celom, hogy relativ kockazatmentesen tarthassam valahol a penzem ugy, hogy kozben a realerteket tobbe-kevesbe tartja. Ez azert jo, mert ha/amikor talalsz jobb befektetest, akkor van egy ~teljesen likvid toked. Peldaul learazas van a kamionboltban (tovabb utom a peldat, mert latom, bejott :)), neked meg kamionos ceged van, akkor gyorsan vehetsz meg nehany vontatot, meg embert hozza.

Ha minden penzed reszvenyben van, akkor lehet, hogy szinten tudsz vontatokat venni, de az is lehet, hogy a gazdasagi folyamatok, amik lenyomtak a kamionok arat, azok lenyomtak a befektetesed erteket is. Ha meg nyugdijbiztositasban, nyugdijpenztarban, stb. van a penzed, akkor meg beszoptad, ebbol a korbol kimaradsz.

Ne erts felre, nekem van ONYP-m is, meg nyugdijbiztositas is (elobbi azert, mert a ceg fizette, utobbi azert, mert szorakoztat, hogy a sok kiszamolos kommentelo sivalkodik, hogy a unitlinked a satan muve az az egyik forras, ahonnan a csalad gyorsan penzhez jut, ha ido elott feldobnam a pacskert), de messze nem ugyanannyi penz van itt, mintha kotelezoen le kene adnom a bevetelem X szazalekat.

Miért nem valami áruértékesítéshez akarod azonnal hasonlítani? Vagy miért nem hasonlítod FX-hez vagy Crypto spekulációhoz a nyugdíjt? 

#define nyugdij

Amugy meg nem ertem a kerdest. Nekem a nyugdij kb. azt jelenti, hogy jon a penz akkor is, ha mar befejeztem az aktiv tevekenyseget. Hogy ezt az ONYF kuldi, vagy az AKK, vagy az IBKR, az nekem mindegy, lehetoleg kuldjenek mindenhonnan. :)

Állampapír felvehető, nyugdíj meg nem.

Hülyeség! A pénztárak működése teljesen szabályozott, jogszabályban meghatározott módon történik, ennek működési feltételeit az 1993. évi XCVI. törvény határozza meg. A lejáratra a nyugdíjkorhatár elérésekor kerül sor, ekkor a pénztártag dönthet a kifizetés lehetőségeiről, hogy egy összegben vagy járadékként kéri az összegyűlt összeget. A pénztártagnak lehetősége van arra is, hogy tovább fizeti megtakarítását és csak egy későbbi időpontban igényli a kifizetést.

Jakubovicsék sorozatban négy orbáni kétharmad után sem fejlesztettek maguknak önkritikát, de valamibe kapaszkodniuk kell. Az ábra szerint saját, érdemi tettekbe nem tudnak, ezért a szavakat ragadják meg. Gyk.: nem a szavak megragadása ellen vagyok, hanem a szembenézés hiányát és az ebből fakadó értékes cselekedetek elmaradását kritizálom.

:)

A kockázatos, de a részvénytúlsúlyosban nem vagyok biztos (ugyebár voltak mindenféle kormányzati kényszerítő erők, hogy hány %-ot kell miben tartani). Esélyes, hogy azért is csak 28%, mert nagyrésze valamilyen állampapír.

Igen, kiderült, hogy ez is egy nagy hazugság volt a Fidesztől. :)

Igen, kiderült, hogy ez is egy nagy hazugság volt a Fidesztől. :)

Persze, mert csak egyféle portfólió van! (nem)

Elég, ha csak az akkori fiatalok a "kajak kockázatos" portfóliót választották, varázsgömb nélkül kurva nagy problémába lehetett volna futni. Ha most te azt kezded ecsetelni majd, hogy a tőzsdézés mennyire okos dolog a nyugdíjrendszer alapjaként ...

trey @ gépház

Én a kockázatosat választottam, mivel eleve úgy tekintettem erre, mint egy kiegészítés, plusz még fiatal voltam :). (ez sajnos azóta elmúlt)

Eddig megverte az állampapírt, még úgy is, hogy volt benne lejtmenet.

40+ éves távlatban egy aktívan, jól menedzselt eszköz szerintem teljesen rendben van. Nyilván azok, akik pont belenéznek a nyugdíjbavonuláskor egy összeomlásba mást gondolnak, de ha nem egyösszegű a kifizetés, még ez sem feltétlenül katasztrófa.

BTW: https://horizontmagannyugdijpenztar.hu/tempo-eszkozosszetetel, a "kockázatos" portfólió nagy része állampapír...

Kedden kiderült, az infláció átlagosan 12,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi adatokat idén szeptemberben. Ebből egyértelműen következik, hogy beléptünk a pozitív reálkamatok időszakába. Erről akkor beszélhetünk, ha a nominális kamat magasabb, mint az infláció mértéke. Érdemes megvizsgálni a lakossági állampapírok hozamszintjét, amely korlátozott mennyiségben elérhető: a PMÁP 2033/I állampapír 14,75 százalékos kamatot fizet. Év végére az alapkamat-infláció relációban jelentősebb lehet a pozitív reálkamat, amelynek egyenes következménye lehet, hogy a lakosság és a vállalati szektor a befektetések felé fordul a fogyasztás helyett – emelte ki Varga Zoltán, az Equilor elemzője.

🤷

trey @ gépház

Nézd mellé az állampapír kamatszintet és lassan meglesz, hogy miről beszélek. (Ráadásul mivel nem € van nálunk a kamatszint eldobása azonnal megrogyasztaná a Ft-ot is és az infláció újra kilőne.)

Nekem fura ez a poszt. Stagflációban magas kamatnak örülni az olyan, mint a Titanic-on a víznek.

A 20% kamat az 4-ese az 5%-nak, tehát fele annyi a kamatterhük. (És mivel nem próbálnak előfinanszírozni nagy projekteket, valószínű az adósság struktúrája is jobb.)

Ahogy nézem 3 nagy ember Orbán körül mást mond. Szerintem nem tudjuk, hogy hogyan lesz megoldva. Jelenleg a török modell felé megyünk, az árstop kb. azt mutatta meg, hogy értelmes közgazdász már rég nincs döntési pozícióban.

Szerintem érted te, nem menjünk le kutyába.

A nap végén egy egészséges gazdaságban alacsony mind az infláció, a jegybanki és az államkötvény kamat. Ezért az emberek cégekbe (működő gazdaságba fektetnek). Jelenleg messze vagyunk ettől és annak örülünk, hogy magas a kamat. 🤦‍♂️

Még nem látjuk, hogy hogyan lesz megoldva a stagfláció otthon. Az egyik módja, hogy te befektetőként sz@rul jársz. A másik az, ha nem lesznek közszolgáltatások (sok lassan már nincs vagy leépül most is.)

Szóval nem értem ezt a hatalmas örömöt. (Nekem egyébként úgy tűnik, hogy annak örülsz, aminek lehet. Egy ideig az alacsony infláció volt az. Most, hogy jó ideje nem az, a kamatszint a fontos…)

Szerintem egy erősebb olaj ár mellett a károgóknak lesz igazuk (marad a magas infláció és nem fenntartható hosszútávon az a magas kamat, ami jelenleg van: egy ponton, mint a kő fog esni a Ft), alacsonyabb olaj ár mellett meg talán megússzuk és hallgatjuk majd a sok győzelmi beszédet.

Ami szomorú, hogy jelenleg ezekhez a folyamatokhoz nem sok köze van a kormánynak, mert elégette a mozgásteret a konjuktúra idején. Szóval ezt a posztot fáj olvasni, mert a magas hozam egy tünet. A rossz gazdaságpolitika tünete.

A kamat kiadás hiányozni fog a költségvetésből, ami leépülő közszolgáltatást jelent. Levezetem:

Az államnak nincs pénze, vagy eladósodik (államkötvény) vagy adót szed vagy költséget csökkent. A költségvetés bevétele nem nő az infláció ellenére (az az csökken a fogyasztás, tehát az emberek elszegényednek), az adóprés már így is magas (és tervben is van adóemelés) és közszolgáltatások már most folyamatosan romlanak, GDP arányosan egyre kevesebbet költünk oktatásra és egészségügyre (miközben GDP arányosan egyre többet költ az állam).

Ha egyensúlyt akarnak tartani, a fentiekhez lehet nyúlni. Mindezt 10-15% inflációval és 9-10%-os államháztartási hiánnyal. Legutóbb egy hasonló sztorinak az IMF lett a vége.

Hogy válaszoljak is a mondatodra: te magad sem hiszed ezek szerint, hogy a kamatbevételeid pótolják azt, ha kvázi nincs többet TB otthon. Szóval csak nem tiszta örömünnep ez…

Te sem hiszed, hogy keleti (összegű) TB-befizetésekből nyugat-európai csúcs egészségügyi szolgáltatást lehet nyújtani ~10M embernek ...

Mert ez a romantikus elképzelése a szocialistáknak és szavazóiknak ...

trey @ gépház

Igazából volt 10 év konjuktúra és mellé a GDP 5-10%-a EU-s forrás, amit tisztán Magyarország osztott be, mindezt folyamatos 2/3-ad mellett. Megvolt a történelmi esély egy Ausztria szintű egészségügyre, oktatásra és tömegközlekedésre, de mi Mészáros Lőrincet választottuk. Neked - 50 éves, egész életében adó és TB fizetőként - lassan molotov koktélokat kéne gyártanod és nem a gazdaságpolitika kudarcának vegytiszta jelének kéne örülnöd.

Tehát még egyszer: itt mindenki fillérekért akar nyugati egészségügyet, nem akar senki drága egészségügyet.

Nem, nem lehetett volna 5M+ embert egy-két társadalmi osztállyal feljebb léptetni ennyiből és ennyi idő alatt, hogy fizetni tudja.

Ábránd. A 150 forintos vizitdíjat is sokallták.

trey @ gépház

Bullshit:

  • amikor elhagytam Magyarországot multinál dolgozva, teljesen bejelentve, havi 90.000 Ft ment TB-re. Ezért már elvárható szolgáltatás, ez nem a KATAs szint (és a bejelentett munkaerő nagy része szintén nem gombokat fizet). A TB fizetés otthon aszimmetrikus és az állam úgy viselkedik, mintha csak a KATAs szint lenne,
  • a 2/3-ad lehetőséged adhatott volna egy rendes TB reformnak, nem csak a napi életet nem érintő bullshitek (nem váltó műtét, az). Gyávák voltak, inkább képzelt ellenség ellen harcolnak (Soros, persze),
  • GBP arányosan is kevesebbet költünk, nem csak nominálisan,
  • lett volna pénz egy új rendszer kiépítésre, az EU-s források mellett ott van pl. az MNB 200 milliárdos alapítványa (ami a konjuktúra eredménye). Ez az ami elvesztette közpénz jellegét.

Ha nekem nem is válaszolsz, azért gondold végig, hogy mi lett volna, ha más struktúrában lett volna elköltve az a halom pénz, ami ma térkőben, stadionban, 50 cm magas kilátóban stb. áll.

Én egy elszalasztott évtizednek látom az első 10 év kormányzást, de szívesen hallok fontos eredményeket, szóval ne tarts magadban!

Ó, bakker! Én hülye! Hogy nem olvasok híreket!

Mar mindent értek!

https://444.hu/2023/10/14/gyurcsany-ferenc-az-ellenzeki-tarajos-sul?

a DK, amely az eddigi ellenzéki passzivitással első látásra radikálisan szakító, nagyszabásúként beharangozott politikai kampányt indít. A Gyurcsány-párt saját állítása szerint ugyanis egymillió példányban nyomtatott ki egy brosúrát, aminek az a címe, hogy „Leplezd le Orbánt!”, és amihez konkrét akcióterv is tartozik.

...

A 15 pont sorvezető ahhoz, hogy a DK-val rokonszenvező állapolgárok egyfajta grassroots mozgalmat indítva elkezdjék meggyőzni, elbizonytalanítani, megtéríteni, kijózanítani a közvetlen környezetükben élőket. Úgy is, mint a saját családtagjaikat, kormánykriktikus, de az ellenzéket sem kedvelő haverjaikat, esetleges fideszes ismerőseiket, sőt társasházi szomszédaikat.

Minden világos!

🤣🤣🤣

trey @ gépház

Hogy

  • Az AI fejlesztése szempontjából mennyi tudósra van a világnak szüksége összesen
  • Mennyi Nobel-díjasra van a világnak szüksége összesen
  • Ha megvannak a számok
    • biztos, hogy ezeket Magyarországnak kell-e kitermelnie
      • ha nem, akkor mi a bánatos fasznak kéne Magyarországon 10 millió diplomást termelni (semminek)

trey @ gépház

  • Az AI fejlesztése szempontjából mennyi tudósra van a világnak szüksége összesen

Az fejlesztése szempontjából mennyi írástudóra van szükség Magyarországon? Miért kell mindenkit megtanítani írni-olvasni?

Javaslom, hogy kérdéseid mögé tedd ki a "?" jelet, mert így az írástudó azt hiszi hogy kinyilatkoztatsz... Aztán meg hisztizel, hogy nem kapsz választ sem!

2003 környékén az SZDSZ 20 évet mondott az oktatás változtatásának a hatására. Ha igazuk volt, akkor a mostani állapot az ő művük. 

Megjegyzem nem tudom mi a baj az oktatással. Kevés tanár? Vagy az oktatás minősége a szar? Lehetne akkor több szar tanár?  

Amikor  én nyomtam életem első 12 évét iskolában, akkor sem volt_normális_ fizikatanárom. Most az ilyen faszok is eltűntek. Kár értük. 

Tény: a gyerekkel kell tanulni otthon is. Ennek oka, hogy felesleges dolgokat is tanulnak és a lényegre nem marad idő. A kevesebb, több elvét alkalmaznám itt is. Itt megjegyzem, hogy szerintem az én gyerekkoromban kevesebb volt az anyag.

 

Ismétlés:
"Amúgy te hová teszed a pénzed? Ezeknek nem adod mert ellopják?"

Írhatsz. Mindenki jön a Pisa teszttel, amire több ország rákészül. Eközben ahíres finn oktatás termeli ki a legkevesebb diplomást az EU-ban. Megnéznék egy Pisa teszt átlagot csak Budapestre.

Kompetencia teszt íme: https://okm.kir.hu/fit2

ez a cikk egy általános iskoláról szól, te pedig középiskolát említettél (azt, amelyiknek "2002-es jublieumi kiadványában található egy interjú, amely során Krausz Ferenc úgy fogalmazott, a móri gimnáziumban eltöltött négy évnek, ill. az akkori matematika és fizikai szakos pedagógusoknak köszönheti, hogy elindult a pályáján.")

Node akkor tessenek azt mondani, hogy a minimál TB az nem 9433Ft hanem 15k, vagy 20k, és tessék a fizuknál is minimumot húzni, a szocho maximumot pedig emelni. Az is lehet, hogy kár volt csökkenteni ennyire a TB járulékot. Adóbevétel nélkül nem fog menni, vagy mondjuk azt, hogy aki akarja, engedje el az államit, fizessen egy biztosítót, ami A-tól Z-ig magánkórházazik (vagy ha államiba megy, akkor kapja az állami kórháztól a biztosító a számlát), és csak egy "elvisz a mentőhabajvan" havidíj legyen. Legyen kötelező néhány szűrővizsgálat, aki nem megy el, az fizessen TB pótdíjat stb.

Kettővel előbb írtad, hogy ha pénzed van, akkor hogyhogy nem a magánból átszivárog az illető, nagy szerencse, hogy megszűnt a hálapénz. Itthon ez kb. a lakosság ötöde talán, aki megteheti, szóval az hogy nem tiszták a szabályok, az eléggé problémás.

Egyébként pont a mostani kormányoldal féle történet egy brutális liberális irány, miszerint majd valahogy megoldja a nép, hiszen a szent piac elhozza a csodát.

Nincs is eü miniszter... Egyébként ezek a dolgok sajnos nem az aktuális minisztériumban dőlnek el, hanem van egy keretösszeg, hozzá egy valamilyen koncepció, és oldd meg pls. Van egy egészségügyi államtitkár, aki akár még egész jónak túnik, de picit úgy érzem, hogy betették a járókába, hogy "és tessék".

Most nincs tetsziktudni. A belügyminisztériumnak van egészségügyi államtitkára. Az oké, hogy az EU-s dolgokkal nem vagy képben, van ott misimosi bőven, de azért a hazaiakkal nem ártana. Egyébként a formátum lényegtelen, hogy ha jól csinálják, és jól működik.

Hatalomra... hát igen, az a fontos látom, de megnyugodhatsz, mindíg olyan kerül kormányra, aki kellően mindent is megígér, és megvéd mindentől is. Örömbódottá mindíg.

Emitt egy aktuális felmérés: https://telex.hu/belfold/2023/10/13/megelhetes-havi-bevetel-eletvitel-e… Ezt érdemes az átlagbér, és medián átlagbérrel összenézni, hogy ez akkor hogy lesz a többségnél.

Az egészségügyben az ezeréves korrupció a legnagyobb probléma. Amikor hazai termelők valamit 500 hufért adtak, a kórházaknak csak a külföldi volt jó 5000 huf-ért. Vajon miért? Az 5k-s termék mellé családi házat adtak a beszállítók). Na ez ilyen majdnem az egész világon.

Ezeket mind tűzzel vassal fel kell számolni, és ez tényleg nemzetstratégiai érdek lenne, hogy a kórházi ellátmány (A-tól Z-ig) lehetőség hazai legyen, ÉS jó minőségű, de akár még kiváló is lehet. Ha adott termékcsoport nincs, vagy alig, akkor oda kéne valahogy betolni az EU-s pénzt, ésatöbbi, valójában ez nem atomfizika... Pont az eü államtitkár mondott példákat, hogy gumikesztyű vagy hasonló fogyóeszköz az egyik kórházban 80ft/db, a másikban 150ft/db jellegű áron volt, és ez így finoman szólva sem logikus.

Az egészségügyben az ezeréves korrupció a legnagyobb probléma.

Szerintem a krónikus forráshiány, és a túlterheltség a fő ok. Jártál te mostanában kórház közelében?

Amikor hazai termelők valamit 500 hufért adtak, a kórházaknak csak a külföldi volt jó 5000 huf-ért.

Ez a közbeszerzési rendszer  eredménye. Az 5000Ft-os valami beszerzési ára is talán 100Ft körül lehet.

Az 5k-s termék mellé családi házat adtak a beszállítók)

Ez az elmúlt 13 évben már nem így volt?

 

Az év végére nem csak teljesül Orbán Viktor jóslata, de egy váratlan csavar is lesz benne

A magyar miniszterelnök még tavaly októberben nyilatkozta, hogy 2023 végére a kormány egy számjegyűre csökkenti az inflációt. Az Index kérésére a legmeghatározóbb hazai elemzők elővették a kockás füzetet, és kiszámolták, pontosan mekkora lesz az áremelkedési ütem az idei év végére. Több szakértőnek az jött ki, hogy a jelenlegi értékhez képest csaknem feleződhet év végére az infláció.

Orbán Viktor még tavaly október végén egy rádióinterjúban jelentette be , hogy a kormány célja az idei évben az egy számjegyű infláció. Akkor így fogalmazott: „A kormánynak mindenképpen el kell érnie, hogy 2023 végére az infláció egy számjegyű legyen.” Mostanra az elemzők szerint ez biztosan valóra is válik, sőt bőven tíz százalék alá kúszik az áremelkedési ütem: decemberben 6-7 százalék lehet, amely a legfrissebb szeptemberi 12,2 százalékos érték közel fele.

🤷

trey @ gépház

Na igen, de ezzel lerabolták a saját nemzetüket, csak azért mert kellett a hatalom. A második kör pedig még csak most fog jönni. Az ilyen felelőtlen és teljhatalmú bandától kellett volna megkímélni az országot. Sajnos ahogy a topic mutatja az opportunizmus győz. Nem igazán érdekel senkit, hogy azt az adósságszolgálatot amit az állam finanszírozása generál megint csak az adófizetők fogják kicsengetni, rosszabb esetben ágazati adók formájában tovább emelve az inflációs hatást (hisz a gonosz multi ... :( ) 

Lehet, hogy ki se kell venni a lóvét, csak hagyni tovább:

Ami eddig volt, az semmi, most jön majd csak az igazi háborús infláció

Bár Izrael nem olajkitermelő ország, a világ fontosabb tranzitútvonalai azon a környéken haladnak át. Az egyik fő útvonalat pedig Irán ellenőrzi, amely valószínűleg ki fogja használni ezt a lehetőséget. Mindez jelentősen meg fogja dobni az olajárakat, amely még jobban fel fogja pörgetni az inflációt. Különösen Európában.

trey @ gépház

Eurostat: 75,2 százalékra csökkent Magyarország GDP-arányos államadóssága

[...]

Az euróövezetben stagnált, az EU-ban nőtt a GDP-hez mért államháztartási hiány és mérséklődött az államadósság a második negyedévben.

[...]

Az idei második negyedév végén a legmagasabb GDP-arányos államadósságot Görögországban (166,5 százalék), Olaszországban (142,4 százalék) és Franciaországban (111,9 százalék) regisztrálták, a legalacsonyabbat pedig Észtországban (18,5 százalék), Bulgáriában (21,5 százalék) és Luxemburgban (28,2 százalék) mérték.

Az Eurostat honlapján szereplő adatok szerint Magyarország GDP-arányos államadóssága az első negyedévi 75,4 százalékról a második negyedévben 75,2 százalékra csökkent, a GDP-arányos államháztartási hiánya pedig 10,2 százalékról, 6,6 százalékra esett.

Link: https://www.economx.hu/nemzetkozi-gazdasag/eurostat-magyarorszag-gdp-ar…

trey @ gépház

A kamatokat az adófizetők fizetik meg (mindent mi fizetünk!)!

Ha a lakosságnak jó, az nekünk nemjó!

Ha a külföldi jó sokat keres rajtunk, az nekünk jó!

Ha veszünk egy céget (állam) az nekünk rossz!

Ha eladunk egy céget (állami), mondjuk egy közműcéget, akkor az nekünk jó!

Ha külföldi nyeri a pályázatot, az nekünk jó!

Ha hazai nyeri a pályázatot akkor Pénztáros LőrincOrbán!

stb..

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

De, a matematikát úgy kell érteni, hogy az elmeroggyant haverjaid szerint tilos állampapírba tenni, mert az "órbán elópja", tehát az illető a ti javaslatotokra nem teszi abba (-16% kötőjel -20% esik el idén és jövőre minimum, hozamra nem számoltam még semmit) vs. aki beleteszi, ugye?

trey @ gépház

De, a matematikát úgy kell érteni, hogy ...

az elmeroggyant haverjaid szerint tilos állampapírba tenni,

Nem tilos, sőt ajánlott. Csak kellő tisztelet, mert az én adóbból is van fizetve a kamata, amit azért kell fizetni, mert a kormány elb*szta.

mert az "órbán elópja",

Ez nem vélekedés ez tény, a mértékről lehet vitatkozni.

tehát az illető a ti javaslatotokra nem teszi abba (-16% kötőjel -20% esik el idén és jövőre minimum, hozamra nem számoltam még semmit) vs. aki beleteszi, ugye?

Nem pénzügyi tanács okán járok ide, csak azt kívántam bemutatni, hogy az valójában  számodra is veszteség amit nyereségnek próbálsz bemutatni, mert függetlenül kezeled a kamatot az inflációs környezettől.  De legyen neked ajánlat: Pl. csinálhatnál valami saját céget valami értelmes termékkel, az jóval többet hozhat, talán még a társadalom számára is hasznos.
 

Nem változott, csak azt kellene érteni, hogy attól, hogy te felmagasztalod csak elfeded azt:

- lóf*szt se hoz, max értéket tart, -> de te úgy adod elő mint egy pénzesbányát
- véres verejtékkel keresik meg az emberek a rávalót (adó)

 

Mindez azért mert a kormány elpacsázta, és az olyanok miatt mint amit most csinálsz (féligazságok terjesztése) a társadalom nem akarja látni ezeket a hibákat hisz "nincs más". Holott pont elég lenne ha nem lenne 2/3-uk és nem csinálhatnának mindent kényük kedvük szerint, hanem egyezkedni kellene. Ehelyett magzatpózba húzódva "prüsszeleznek" 2/3-os törvényhozási felhatalmazással. 

Ez egy társadalmi tragédia, aminek a következő nemzedék issza meg a levét (tudom lesz*rod, de a gyereked nem biztos hogy egyetért majd)

- lóf*szt se hoz, max értéket tart, -> de te úgy adod elő mint egy pénzesbányát

Persze, persze. Ti itt arra biztattátok az embereket, hogy ne rakják állampapírba, csinálva nekik egy jókora bukót. Vagyis, a ti felbiztatásotokhoz képest kurva sokat hoz, a vaskos mínuszhoz a 0 igencsak pénzkereset. De, fogyasztói kosár összetétele függvényében még plusz is bőven lehet. Nem mindenki 190 ezret keres és sajtot vásárol kizárólag, ugyebár?

Vagyis willy, minden relatív. Kevesebb propaganda kéne, főleg a csórók kárára.

trey @ gépház

Ti itt arra biztattátok az embereket, hogy ne rakják állampapírba,

Légyszi hagyd már ezt a királyi többesszámot, be tudnád mutatni (nekem válaszoltál itt ezért kérem), hogy hol biztattam embert arra hogy NE rakja állampapírba? Ha nem tudsz ilyet hozni, akkor a bocsánatkérésedet is itt helyezd el kérlek.

 a vaskos mínuszhoz a 0 igencsak pénzkereset.

Itt senki nem vitatkozott azon, hogy valaki _jobban jár_ ha csinál valamit mintha nem csinál a vita azon volt, hogy az _állampapír egy adófizetők által finanszírozott termék_ azaz az előbb utóbb adófizetéssel lesz kiváltva, ergo ha  *mindenki* állampapírt venne, gyakorlatilag nem nyerne semmit, mert a "nyereségét" azt utána adóban fogja befizetni az államkasszába. Te pedig épp azzal vagánykodtál, hogy mekkora _nyereséged_ lesz ezen. 

Valamint azon, hogy nem a zsömle kicsi a pofád nagy, mivel az ország 80%-a bérből és fizetésből él mindenfajta megtakarítás nélkül, ezért *esélye sincs* így csökkenteni a terheit. Cserében fizetni fogja a kamatok fizetése miatt az adót. 

Szóval jó lenne egy picit visszavenni az arcból hogy "akinek nem telik annyit is ér" meg sejtetni a látszólagos nyereséget. Mert ez így hányingerkeltő.

valaki _jobban jár_ ha csinál valamit mintha nem csinál

Fene tudja. Pl. a választási eredményeket nézve talán jobb lett volna, ha egyes pártok semmit sem csinálnak.

 

Szóval jó lenne egy picit visszavenni az arcból hogy "akinek nem telik annyit is ér" meg sejtetni a látszólagos nyereséget. Mert ez így hányingerkeltő.

A kapitalizmus és a demokrácia már csak ilyen. Nem ma lett ilyenné, és nem is Magyarországon.

:)

A kapitalizmus és a demokrácia már csak ilyen. Nem ma lett ilyenné, és nem is Magyarországon.

De az infláció mértékét, ami azoknak fáj a legjobban akik bérből és  fizetésből élnek azt a jelenlegi és leváltott kormány komcsi intézkedései okozták (árstop, pénz osztogatás /szja/, egyéb). 
Igen, tisztességes kapitalizmus esetén is hányingert keltő ez a fajta kivagyiság, de egy ilyen mesterséges, "nekem a haza az első" -> "azaz neki a hatalom az első" haszonleső politikai vezetésről nem veszi le a felelősséget a kialakult helyzetről, ha valaki csak tompán érzéketlenül ír ilyeneket mint fent Trey. 

Majd bocsánatot kérek, ha kiderül, hogy nem baloldali és szövetségesei szavazó vagy, azé a baloldalé, amelyik hergel folyamatosan az állampapírok ellen.

Ha pedig az vagy, akkor a "Ti" teljesen helyénvaló. Vagyis nincs miért elnézést kérnem.

A 10 éves (vagy több) futamidejű állampapírok hozamát pedig nem 1 és 2 éves szakaszokban vizsgáljuk, pláne nem úgy, ahogy te csinálod.

Erre már mások is felhívták a figyelmed.

Eleve, az, hogy itt ilyen ellenséges hangot ütsz meg, jól jelzi, hogy mi a bajod. Savanyú a szőlő.

Inkább vásároltál volna be belőle, neked is lenne idén 16% feletti, jövőre meg 20% közeli hozamod. Nem, nem érdekel, hogy "Ti" nem létező inflációs rátákat éreztek. Az nem a valóság 😄

trey @ gépház

Majd bocsánatot kérek, ha kiderül, hogy nem baloldali és szövetségesei szavazó vagy, azé a baloldalé, amelyik hergel folyamatosan az állampapírok ellen.

Ha pedig az vagy, akkor a "Ti" teljesen helyénvaló. Vagyis nincs miért elnézést kérnem.

Trey, most árazod be a szavaidat. *soha* nem mondtam, hogy ne vegyen akárki állampapírt. Én a körülményekre hívtam fel a figyelmet, amelyek meglepetés *igazak*.  

A 10 éves (vagy több) futamidejű állampapírok hozamát pedig nem 1 és 2 éves szakaszokban vizsgáljuk

Fent írtam egy levezetést amiben nem 2-évre mutattam be a hozamot. 

Szánalmas a relatívizációd, ez már a megafon hatás, hogy azt hiszed, hogy alternatív valóságban létezel? A világban ezt csak simán kamunak nevezik (ahogy fentebbi állításaidról egyenként kiderült) 

Tehát, még egyszer, a "Ti" itt a politikai közösséged összessége. Ők (ha bele tartozol Ti - ezt még nem tagadtad, így hát ...) hergelnek az állampapírok ellen.    

Persze, kiderült. Ezért sírtok, hogy az államnak mennyi pénzébe kerül az állampapír hozamok kifizetése :D :D :D

Egyik oldalon a sírás-rívás megy, hogy mennyit fizetnek ki, a másik oldalon meg tagadod, hogy ez befolyik a befektetőkhöz? :D Általatok érzékelt (tehát nem valóságos) inflációs rátákkal számolsz, miközben még a baloldalhoz közeli gazdaságkutató is azt állítja, hogy az egy érzékelt szám?

Hogy Matolcsy arról beszél, hogy pozitív reálkamat van? :D

Hogy azzal csúsztatsz, hogy rám akarod húzni egy borsodi közfoglalkoztatott inflációs kosarát?

trey @ gépház

Ők (ha bele tartozol Ti - ezt még nem tagadtad, így hát ...) hergelnek az állampapírok ellen.    

Nem tudom ki hergelt ez ellen, én ilyet itt nem olvastam, de nem zárom ki, hogy valaki valahol ezt tette, de te nekem válaszoltál.

 Ezért sírtok, hogy az államnak mennyi pénzébe kerül az állampapír hozamok kifizetése :

Senki nem sírt, én közöltem veled, hogy vegyél vissza az arcodból, mert amiről azt állítod mekkora üzlet, az valójában még az inflációs veszteségedet sem kezeli, valamit, hogy kivagyiság, mert az emberek 80% nem tud egyszerűen erre pénzt fordítani, cserében fizetik neked azt, hogy neked több pénzed legyen. Ami ténnyel nekem nincs bajom, csak ahhoz te ezt hogy éled meg. 

 :D Általatok érzékelt (tehát nem valóságos) inflációs rátákkal számolsz

Ez is hazugság. Végig a KSH által kiadott hivatalos inflációs adatokkal számoltam, a jövőre vonatkozó becsléseket pedig direkt az *optimista* becslések fölé pozicionáltam.

Már megint kezd kibújni a szög a zsákból. Te az én állításom kezdted el vitatni, miszerint egy rakás pénzt keresek (nominálisan egyértelműen igaz, reálértéken is, de te ezt vitatod). Anélkül, hogy fogalmad nincs az életvitelemről, hogy mennyit költök rezsire, energiára, élelmiszerre, üzemanyagra, tartós fogyasztási cikkekre, milyen a fogyasztási kosaram. Nekiállsz kiszámolni a rám vonatkozó inflációs rátát ilyen-olyan statisztikákra hivatkozva. Amikor ezt szóvá teszem és rámutatok, hogy itt megy a sírás-rívás, hogy az országnak mennyibe kerül ezen pénzek kifizetése, akkor meg jössz azzal, hogy az emberek 80%-a. Hol érdekel ez engem? Rólam volt szó, nem a csórókról. Ebbe álltál bele, hogy velem mi van.

Meg hogy én hogyan élem meg a pénzügyi befektetéseim alakulását. Ez is milyen már? :D Elmondom: érzelemmentesen. Ez egy üzlet. Nem keverek bele érzelmeket.

Szóval, amíg pontosan nem tudod, hogy én mire költöm a pénzem, hogyan stb. Addig fogalmad sem lehet arról, hogy én mennyit keresek adott esetben a 17-20%-os hozamokon. Amíg rólam van szó, addig kérlek ne számolj nekem statisztikákkal. Hadd tudja én, hogy mi az én pénzügyi helyzetem.

Hint neked:

Az inflációt leginkább megtoló tételek ezek voltak:

  • üzemanyag árak
  • energiaárak
  • élelmiszer

Akinek ezek a fogyasztási kosarában kisebb súllyal vannak jelen (jelen!), azt nyilvánvalóan kisebb mértékben érinti. Egyszerű a matek.

  • Élelmiszerek: Honnan a faszból tudod, hogy én nem magam sütök kenyeret negyede-fele annyiból, mint amennyiből te a boltban veszed? Sehonnan.
  • Üzemagyag: Honnan tudod, hogy én szinte minden nap gyalog intézek mindent? A munkába járástól kezdve bevásárlásig? Sehonnan.
  • Energiaárak: Honnan tudod, hogy én beleférek a lakossági kedvezményes fogyasztásba és gyakorlatilag semmit sem nőttek a rezsiköltségeim? Sehonnan. 

Maradjunk annyiban, hogy fogalmad sincs arról, hogy én mire mennyit költök. így lövésed sem lehet arról, hogy mennyit keresek az állampapíron.

trey @ gépház

Maradjunk annyiban, hogy fogalmad sincs arról, hogy én mire mennyit költök.

Ebben igazad van és nem is érdekel. Semmit nem írtam erről, te kavarod ide. Én a kivagyiságodat ostoroztam amivel ítéletet mondasz azokról az emberekről akik összekalapozzák neked a fizudat.  

 fogalmad nincs az életvitelemről, hogy mennyit költök rezsire, energiára, élelmiszerre, üzemanyagra

ez igy igaz. viszont valojaban ugyanugy neked sincs fogalmad hogy a tobbi 99% ember hogy el, mit kolt rezsire, elelmiszerre. ellemben azt hiszed hogy ugyanannyit koltenek es ugyanugy, tehat ha neked nemfaj az inflacio, akkor nekik sem! \o/

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Ne keverj ide semmi ilyesmit! Itt egyetlen kérdésről megy az eszmecsere: keresek-e az állampapíron vagy nem. Ezt vitatta willy. Ez egy minden érzelemtől független ténykérdés: igen/nem

Hogy a faszba jön ide ehhez a kérdéshez, hogy a borsodi közmunkás mit csinál? Eleve, mit keres a borsodi közmunkás és egyéb nincstelen, aki azt sem tudja mi az állampapír, ebben a topikban?

trey @ gépház

Ne keverj ide semmi ilyesmit! Itt egyetlen kérdésről megy az eszmecsere: keresek-e az állampapíron vagy nem. Ezt vitatta willy.

Részben. Neked a szokásod keverni a kérdéseket és a témákat, ha épp nincs válaszod. Pontosan két pontot vitattam, az első az volt, hogy úgy mutatod be mint nyereség, holott ez a veszteség mérséklése, a másik azt, ahogy teszed -- kivagyi módon -- feltételezve, hogy ez bárki számára lehetőség. Az már csak a hab a tortán, hogy a nap végén nagy részt azok adják neked össze a pénzt a kamatra, akiknek nincs lehetőségük állampapírt venni.

Így teljes.

feltételezve, hogy ez bárki számára lehetőség.

Pont, hogy bárki számára elérhető. Vannak állampapírok, aminek a címlete 1 Ft, szóval akár pár ezer forinttal "be lehet szállni". Számlavezetés a MÁK-nál ingyenes, ki sem kell mozdulni a nyitáshoz, mivel Ügyfélkapuval online is intézhető.

Aláírás _Franko_ miatt törölve.
neut @

Szóval akkor 

- akinek van nettó 380eFt fizetése (példa, átlagfizetés) és fizet ez után a munkáltatója 260eFt-ot az élete nagyjából 210eFt állandó és 120-150eFt változó költségből áll, gy nagyságrendileg kifizetve még 110eFt forgalmi jellegű adót (370eFt adó/járulék), mennyit rak át állampapírba, hogy a 2 év alatt 34%-ot romló pénzt kompenzálja? (igen ezeknek nincs esélye jelentős mértékű állampapírt venni

- akinek volt annyija hogy tehermentesítve a jövő államát saját maga fektet a nyugdíj előtakarékosságba, hirtelen majd kiveszi és átteszi lakossági állampapírba? (igen ezek a hosszú távú megtakarításuk jelentős részét kidobták ebben az évben, de sebaj... van még idejük, hacsak nem jövőre lesz a nyugdíj :))

... (folytathatnám, direkt olyanokat választottam akik tudnak magukért tenni)

Jó lenne ha nem ilyen undorító módon ajnároznád a kivagyiságot és nem sejtetnéd, hogy "mindenki egyenlő" ebből a szempontból. 

Amikor nettó 120k-t kerestem, akkor is havonta félreraktam 10k-t CIB malacperselybe, fizettem magamnak önkéntes NYP-t (ha jól emlékszem 7500 Ft/hó) és cafeteria terhére EP-t is. Nem, nem mamahotelban laktunk. 

Nem, nem kompenzálja az inflációt, de azért mégis jobb mint nézni a pl. 10 millió forintomat, ahogy 2 éve még 10 milliót ért, ma meg már csak 7-et. Betette az ember állampapírba és máris csak 1 milliót bukott, nem pedig 3-at. Persze akinek nincs pénze, annak ez kurvára mindegy.

Szóval igen, mindenki a saját szintjén nyomorog. Ma is teszek félre, csak pár nulla az összegek végére került és bekerült a portfólióba az állampapír is, mert kényelmes.

Jó lenne ha leszállnál arról a bizonyos lóról, mert fingod nincs a világról.

Aláírás _Franko_ miatt törölve.
neut @

Akiről fent szó volt, ott 500e megtakarítás sincs, nemhogy 8 számjegyű. Azért amikor 120k-t kerestél az vajon akkor milyennek számított, mennyi volt a rezsi, és a havi bevásárlás? A havi 120k már 10-12 éve is igén vékony volt, esetleg ha volt hol lakni (szülőknél pl), akkor működhetett. Gondolom megvan, hogy se a GYES, se a családi pótlék nem követte az inlációt, immár 15 éve, és hogy pl. az ONYP/EP éves adóvisszatérítés felső limit sem követte.

Biztos van olyan, aki szorgosan amennyit csak tud, azt félreteszi, jól teszi, legyen az pl. állampapír.

Ha kompenzálja, mert pont a kaja és társaira, amire ez a csapat fizetése jelentős részét költi, bőven az átlag infláció felett emelkedett. Nem érzelmi, hanem KSH alapon. Pontosan ezért nincs megtakarításuk, és könnyen lehet, hogy vissza kellett váltaniuk a kevésbé jó minőségű élelmiszerre. Igen, lehet hogy nem kell minden nap 3 malomkerék rántotthúst betolni, ezt elfogadom, de ez megint messzire vezet. :)

Beköszöntött persze, meg a lakosság villamos energia is olcsóbb lett a KSH szerint. Ismét jelzem, hogy a reálbér emelés az átlagos inflációhoz mér. Eközben ha téged a 30-40-50%-os élelmiszer, benzin/gázolaj infláció érint a legjobban, mert a fizud jelentős részét erre költöd, akkor a hajadra kenheted a KSH-t. Aki messze az átlagbér felett keres, ott lehet örömködni a reálbér növekedésnek, de valszin náluk is jelentős téttellel nőtt a kajára költött pénz, csak nem nézik, nem számít. Azért más érzés, hogy ha nettó 1 millióból költesz 100k-val többet (pláne ha kapsz mondjuk egy 20%-os emelést mondjuk szeptemberben, és már netto 1,2-ről beszélünk), vagy ha 300k-ból 50k-val több lesz a történet (rezslimitek included).

Gondolom azt is tudod, hogy a KSH az 5 főnél nagyobb cégeket számolja bele az átlagbérbe, és ezekbe a statisztikákba.

Mondok mást, hogy ha már állampapír. Mivel jól keresel, prémium módon, ezért egy csomó SZJA-t fizetsz. Te örülsz annak, hogy a befizetett adód mindenféle államkötvény vásárlóhoz megy? Nem a hazai vásárlókra gondolok, hajrá, tök jó, hanem az nemzetközi pénzpiacos USD és EUR kötvényekre, amik nem lakosságiak. Igen, ezeket perpill forintból fizetik, nem feltétlenül EUR és USD bevételből.

A számok nyelvén ez úgy nézki, hogy 2022-re 1265 mrd volt az előirányzott kamatkiadás (költségvetési törvény), és végülis 1845 mrd lett, erre az évre már 2074 mrd az előirányzat, de 2567 mrd már a prognózis (ÁKK, és havi adatok alapján). Jövőre valszin 3000mrd körül lesz, mert a szent piac, csak ennyiért volt hajlandó a finanszírozásra. Nemrégen még óriási hökölés volt, hogy a tanári bérek feljebb tornázása pár száz milliárdos tétel lenne, és az milyen sok. Ez a kamatkiadás nem sok?

Nem arról van szó, hogy a valós világpiacot érintő problémák ne okoztak volna inflációt itthon, de hogy a félrekezeléssel sikerült tolni rajta (és ezt Matolcsy mondja, nem a DK mantra, vagy akit épp halucinálsz), arra mégjobb esély van. (Ráadásul most a csodálatos keleti dömpingáru megint odaver sokaknak, ezzel pláne kéne a kedves EU-nak foglalkoznia, és nem a szolidaritást mantrázniuk. Nemrég épp méhész ismerős mondta, hogy a méz piacnak is keményen odatett a dömping import.)

Nemrég épp méhész ismerős mondta, hogy a méz piacnak is keményen odatett a dömping import.)
 

És az EU foglalkozik is a mézimport korlátozásának lehetőségével, de egyes (talán Lengyel o. Románia, Bulgária) tagállamok erősen ellenállnak is, mert üzlet a mézimport. 

Annyira jó, hogy a vitában egyszer előhúzzátok nekem a KSH-, egyszer  meg meg pont azt mondjátok, hogy az nem mérvadó, természetesen mindig úgy, ahogy a narratívátokat alátámasztja 🤣

Nem, nem sok. A piacról drágább lenne. A kifizetett hozam pedig a belső piacon marad, ebben a gazdaságban.

trey @ gépház

Nekem nincs narratívám, és mindíg egyféleképp mondom a KSH-t. Folyamatosan a fentire próbálunk rávilágítani, amit mindenféle vihogással, meg narratíva magyarázással, meg DK-vel, meg "ti"-zéssel próbálsz elütni. A lényeg az, hogy te prémium lehetsz a 60-70%-ban erősen kűzdökkel meg majd lesz valami.

Ha rendes (értsd hanyatló nyugati) SZJA limitek vannak (pláne ha fizuk...), akkor br. 1M-nál akár még több is maradhat a zsebedben. A kulcsszó, hogy SÁVOS, ráadásul évente infláció követően emelt ugye. A másik dolog, hogy pl. a családi pótléknak sem ilyen vicc 15k-nak kéne lennie. Az lenne a lényeg, hogy pont az EU-s (nyugati) szinten nem túl magasnak számító 1-2-3-4k EUR-os bruttó fizukat nettó értékben feljebb lehessen tornázni, viszont inkább az újraelosztásban jobban segíteni akinél gyerek van. (Nem kell mindenképp pénzt adni, hogy piára költse, van ám ez a SZÉP kártya, szóval gondolkodni kéne, mert biztosan lenne a már kitalált dolgokból egy olyan mix, ami sokkal jobban segítené az ország fejlődését.)

En nem tudom, mibol gondolod, hogy ha itt savos adozas lenne, akkor azt nem a magyar fizetesi adatokhoz igazitanak, hanem a nyugat-EU-s nominalis ertekekhez.

Ha az egy fore juto jovedelmet nezed, 2020-ban eleg volt evente 4.1 millio forint netto, hogy a legfelso decilisbe tartozz. Az havi netto 340k per fo, hogy benne legyel a top 10%-ban. Mibol gondolod, hogy egy atlag IT-s fizuval nem a legfelso savba lennel berakva?

Nem kell mindenképp pénzt adni, hogy piára költse, van ám ez a SZÉP kártya

Naiv vagy, a SZEP kartyas juttatast 80%-os arfolyamon el lehet adni. 

Mert különben értelmetlen erről pofázni, ilyen eccerű. Egyébként a sávos adózás nyomokban már itt-ott megvalósult azért, csak néhány példa:

  • 25 év alattiak SZJA kedvezménye/mentessége
  • gyerekes családok adóvisszatérítése, bár ez eddig egyszeri volt, hogyhogynem választási év elején
  • ÖNYP és EP adóvisszatérítés, hiszen ezt valójában az engedheti meg magának, akinek van miből visszakérnie

Pont azon kéne szerelni, hogy havi 340k nettóval azért ne a felső 10%-ba kerüljön az illető.

Majd amikor a mostani hitelmoratóriumos emberkéknek élesedik a felhalmozott, átütemezett kamat, az sem lesz egy örömteli esemény.

Egyébként egy bank bemondásra még az ajtót sem nyitja ki. Csupacsupa jövedelem igazolást kértek, az ingatlan értékének 60%-a volt a maximális fedezet, és lehetőleg legyen még kezesed is... Nem akarom őket védeni, mert igencsak jól kerestek ezen, de hogy bemondásra adtak volna bármit az egyszerűen nem igaz. Cserébe a bankok sok esetben nem is nagyon akartak forint hitelt adni, hiszen ott nem keresnek plusz pénzt a deviza váltáson. Azzal nem számolt senki sem, hogy:

  • A banki "önkéntes" kamatmoratórium után hirtelen véletlenül megjelennek a piaci folyamatok, kockázatos adós lesz (nekem komoly 16k-s törlesztővel kiküldték...), és akkor emelnek. Ez egy 15-20-25-30 éves hitelnél az első években nem túl vicces, pláne nem nagyobb összegnél. Esetemben hiába kértem 10 éves futamidőt a kis összegre, csak 15 évre tudtak "sajjjjnos" adni.
  • Amikor a 2008-as krach meglódult, akkor hirtelen megint emeltek a kamaton, megint mindenki a hitel futamidő elején volt.
  • Azzal pláne nem számolt senki, hogy 300Ft fölé halad be később a CHF (a svájci jegybank megunta, hogy mesterségesen gyengítik), például nekünk a folyósítás napján (2008 legeleje, jó ütemérzékkel) 166Ft-os CHF árfolyam volt, év végén 240.

Pluszban minden bank rögtön nyilván azt kéri, hogy nála legyen a bankszámlád (nála is...)  hamár akkor véletlenül hitelt veszel fel.

Egy rosszul csinált sávos adózással persze. Egy vicc volt minden sávhatár már akkor, különösebben nem lepődtünk meg, hogy olyan volt amilyen. Cserébe most a fogyasztáson fizeted ki ugyanazt, sőt többet, és rejtett módon szedik be az adót. Az is sávos adózás, hogy aki teheti, az megy a magánegészségügybe (értsd: duplán fizet), és aki pedig nem, az türelmesen vár. Fizeted mellé a 27%-os áfát, a mindenféle továbbhárított különadókat, a jövedéki adókat (igen a 430Ft-os EUR árfolyamon számolt az roppant gáláns).

Mi a garancia arra, hogy sávos adózás mellett kisebb lesz az ÁFA? Hogy kevesebb adó lesz? Milyen könyvből olvasod ezeket?

A fogyasztásom én szabályzom. Arra tudok ráhatással lenni. Arra nem, hogy az ingyenélők eltartására lekarmolják a bérem 40%-át.

Az megvan, hogy olyan fasza volt a sávos rendszer, hogy voltak akik kaptak pár ezer forint béremelést, magasabb sávba kerültek és előállt az a fasz helyzet, hogy béremeles után jóval kevesebb nettót vittek haza? Sírva könyörögtek, hogy nem kérik az "emelést". Tényleg ösztönző 🤣

Te ezt sírod vissza?

trey @ gépház

Adó nominálisan nem lesz kevesebb. Az állam (ugye a nép képviselői), adott működéséhez kellő forintokat kell előteremteni. Viszont nem biztos, hogy a nyugdíjasoknak kéne a 27%-os áfával, meg a különadókkal közvetetten. Az áfa attól kisebb, hogy rendszerben kell gondolkodni. Az a probléma, hogy mindíg ilyen DK-s, meg fletós (kisbetűsen) dolgokból indulsz ki, mert mi volt, de ezeket (is) el kell felejteni, és ilyen big reset alapon kellene újraongodlni. Láthatóan valamilyen hibridebb megoldás lenne járható, és közben esetleg a kevésbé szerencsés rétegeket se tapossák le, vagy nem költöznek nagyüzemben külföldre a népek. Egyébként az sem állapot, hogy 20-30-40 milliós elektromos autókra nincs érdemi adó, szóval vannak még bőven ötleteim. :)

A béred jelentős részét lekarmolják, plusz a munkáltató is fizet. A munkáltatói költségnek kb. az 57%-át kapod kézhez, ha nincs adókedvezményed. A munkáltató felelőssége, hogy jól emeljen, és jelen munkaerőpiaci helyzetben csak a bátrak akarnak embert veszteni.

Egyébként ismét frenetikus, hogy nem értitek a sávos rendszert. A sávos rendszer NEM azt jelenti, hogy a teljes bér N %-át elviszik, hanem hogy adott sávig egy adott %-ot, a második sáv közé eső rész nagyobb %-át, ésatöbbi. Ott valami egészen más történet volt valszin, de az minimálbér környéki adójóváírás megszűnést, vagy hasonlót jelent. Cserébe pont te mondod, hogy beslattyogsz a magándokihoz ha kell, és van minden hiszen fizeted, ez egy bújtatott adó, mert normál esetben, csak különleges elvárás esetén kéne erre szükségnek lennie. Ugyanakkor azzal sincs bajom, hogy ha aszondjuk, hogy oké csak egy ilyen mentőelvivős járadék van a központba, és onnantól jön a kérdés, hogy na akkor melyik kórházba vihetjük biztosítás alapján. Minden megfelelő, ami egy tiszta helyzetet ad, és nem ilyen misimosit, csak el kéne dönteni, hogy akkor fizetjük a közösbe a mindent, és közben ahhoz képest gyér a közszolgáltatás, vagy legyen patent piaci.

Az oktatás úgy néz ki, hogy jellemzően van sulis alapítvány, ahova vagy elvárás, vagy erősen ajánlott a befizetés, hogy ha épkézlábabb suliba megy a gyerek. Megint duplán fizetést érzek, de nagyon jó, hogy mindenki "egyenlően" fizet.

Tehát egy példa, mondjuk 1 000 000Ft-os bruttóval, és mondjuk 8%-os határral 500e-ig, 16%-os határral 500 0001-től 1 000 000-ig, és 1 000 001-től 24%-kal. Így 120e adót fizetnél a mostani 150e helyett, és igen, akinek messze az átlag feletti a bére, az többet vállalna, ez van. Most is többet vállal, csak máshol, viszont aki szerényebb pénzből él, az teljesen leszakad. Ez egyben segítene a közszférában szükséges béremeléseken is.

az első az volt, hogy úgy mutatod be mint nyereség, holott ez a veszteség mérséklése,

Pedig nyereség. Lásd: fogalmad sincs, milyen a fogyasztói kosaram, általánosítottál

ahogy teszed -- kivagyi módon

 Érzelemmentesen. Ez egy üzleti befektetés. Nem keverem az üzletet az érzelmekkel.

feltételezve, hogy ez bárki számára lehetőség

Ez nettó baromság.

Az már csak a hab a tortán, hogy a nap végén nagy részt azok adják neked össze a pénzt a kamatra, akiknek nincs lehetőségük állampapírt venni.

A világ már csak ilyen. A pénz nem magától születik. Javaslok ebben a témában megtekinteni néhány oktatóvideót a pénzügyi rendszer alapjairól. Mindazonáltal az ország jól jár azzal, hogy ha nem külföldi befektető hitelez az államnak, több okból is. Kérlek ezt is említsd meg!

trey @ gépház

Mindenki erre figyel, bejöhetett Orbán Viktor nagy jóslata

[...]

„A kormánynak mindenképpen el kell érnie, hogy 2023 végére az infláció egy számjegyű legyen” – mondta tavaly október végén Orbán Viktor egy rádióinterjúban. 

Ezen vállalás teljesíthetőségét az év elején sokan megkérdőjelezték vagy egyenesen állították: ehhez bűvészmutatványra lesz szükség. 

[...]

Sok balfasz, amelyik az óbégatók hatására párnacihába dugta a lovettát :D

 

trey @ gépház

Gulyás Gergely: Tartani tudjuk a vállalást, jön az egy számjegyű infláció

Gulyás Gergely azzal kezdte, hogy a tegnapi kormányülésen foglalkoztak a gazdasági helyzettel. A problémák közül a legnagyobb ellenfél az infláció volt, a kormány az elmúlt egy évben a legfontosabb döntéseket annak érdekében hozta, hogy letörjék az inflációt. Tavaly év végén azt a célt tűzték ki, hogy az idei év végére egy számjegyű legyen az infláció, Gulyás Gergely arról számolt be, hogy ezt a vállalást tartani tudják, holnap délutánra lesznek meg a friss inflációs adatok. Azt már lehet tudni, hogy a 10 százalékhoz közeli érték lesz, minden mai előrejelzés szerint a decemberi infláció mértéke 7 százalék körüli lesz.

trey @ gépház

A problémák közül a legnagyobb ellenfél az infláció volt, a kormány az elmúlt egy évben a legfontosabb döntéseket annak érdekében hozta, hogy letörjék az inflációt.

És megcsinálták! - Csak így műltidőben, ha már a múltidőre megy a válasz!

Becsúszott 10 százalék alá az infláció

A fogyasztói árak októberben átlagosan 9,9 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat, szeptemberhez viszonyítva pedig átlagosan 0,1 százalékkal csökkentek, ezen belül a járműüzemanyagok 3,8, az élelmiszerek 0,1 százalékkal lettek olcsóbbak – jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

[...]

Orbánnak megint igaza volt!

trey @ gépház

Annak tényleg örülni kell, hogy nem baszták el jobban. Ennek szeptemberben kellett volna megtörténni. Ha nem csinálnak _semmit_, de taposták. 

2021. október 31-éhez képest a forint értéke 33.1%-ot romlott. Ez azt jelenti, hogy amiért 2021 október 31-én 1000Ft-ot kellett fizetni átlagosan azért neked most 1331Ft kell. 
Tudom, a lakosság 99% beteszi államkötvénybe amivel akár 10% körülire lehet csökkenteni ezt a veszteséget (majd), de a realitás az, hogy a szerencsésebbek kaptak valamennyire gáláns fizetés emelést, hogy ne annyira érezzék. De pl. akinek bármilyen lekötött (nyugdíjpénztár, stb tudod amit a középosztály nem használ) hatalmas veszteségeket könyvel el. Mindannyian örülünk, hogy finanszírozhatjuk ezt a veszteségcsökkentést neked az adónkból. 

Miért írom ezt sokadjára? Azért hogy látható legyen az "egy számjegyű" inflációban semmi pozitív szerepe nincs a kormánynak, természetes folyamat a vásárlóerő csökkenése okán. 

Szóval ha tudjuk, hogy 2022 éves átlagos infláció 14.5% és idei éves infláció 17.5%-17.8% közt várható akkor a két év alatt 34% átlagosan romló forint értékében egyértelműen hibás kormány látszatintézkedéseit miért kell ilyen módon túlértékelni? Nem érthetőek a számok? Miért nem mutatod be mennyi a "nyereséged" rohadt könnyű lenne ezt cáfolnod

Willy vette XY dátumal egy államkötvényt, ennyit utaltam át X-én és azóta kaptam ennyi kamatot.

pl.:

2022 szeptember 30-án vettem 1000 Ft-ért (ami ugye 825Ft-ot 2021-es Ft-ot ért akkor mellékesen) egy 2029/I államkötvényt, a 2023. február 21. kamatkifizetés alapján már 1046Ft ér hivatalosan, de ugye közben 2023 szeptember 30-án az az 1046Ft már csak 933 Ft-ot ért, de ugye mégiscsak jobb hisz ha veszek belőle parizert akkor csak 892Ft értékű parizert tudok belőle venni, sok az a 34Ft. De előttünk a szép jövő mert 2024 február 21-én jön a habzsi-dőzsi, 1216Ft -fog érni a befektetésem a kamatokkal együtt... (ami ugye ekkor éri el majd a  2021 -es 827Ft értéket,  de mennyivel jobb hogy nem ettél belőle parizert, hisz csak 680Ft értékű parizert vehettél volna belőle, ha végig dunyhában tartod). Látható, hogy nagy üzlet van ebben, mivel 2025 február 21-én már 1452Ft-ot fog érni a kötvény (józan becslés az ide infláció majdnem pontos ismerétben) amit ha (3%-os inflációval számolunk, hogy mutassuk a jövőbe vetett hitet) már eléri a 2021-es 972Ft értékét. Ne álljunk itt meg, mert minden ilyen napos, akkor 2026 február 21-én végre megérkezik a pénzes vonat és 1597Ft (józan becslés) ami már 1039 2021-es forintot fog érni. Ehhez az adófizetőknek 597Ft-ot kell hozzátenni, természetesen ezt nem adóemeléssel oldjuk meg, mert biztosan fog 3 év alatt a GDP 20%-ot bővülni :) 

Miért nem mesélsz el ilyen sikertörténetet? Vagy cáfolod a fentit, így láthatná a sok parizer zabáló, hogy mekkora hülye. 

*mindenki érti, hogy van értelme államkötvénybe rakni, de aki tud számolni az pontosan tudja, hogy ez maximum értékkövetést jelent hosszú idő múlva és rengeteg terhet a magyar költségvetésnek, és azt is látja, ha nincs Orbán osztogatás a dolog nem lenne ennyire gáz*

Számolj 13 éves inflációval, ott nagyobbak a számok. Bezzeg máshol sokkal jobb. Pedig Illés a 444-től szólt a kormánynak, hogy ne ezt tegye, hanem mást, ami nyilvánvaló faszság, de akkoris az jobb lett volna

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

Szerkesztve: 2023. 11. 10., p – 10:49

 Sokan fogadtak ellene, mégis teljesült Orbán Viktor legmerészebb ígérete

„A kormánynak mindenképpen el kell érnie, hogy 2023 végére az infláció egy számjegyű legyen” – mondta tavaly október végén Orbán Viktor egy rádióinterjúban. Ezen vállalás teljesíthetőségét az év elején sokan megkérdőjelezték, vagy egyenesen állították, ehhez bűvészmutatványra lesz szükség. Péntek reggel azonban megérkeztek a KSH legfrissebb inflációs számai, amelyekből kiderült, hogy a miniszterelnök ígérete még az év vége előtt teljesült: októberben tíz százalék alá olvadt az infláció.

[...]

trey @ gépház

Kik fogadtak ellene? Ha sokak, akkor biztos van ilyen, meg lehet osztani.
A kormány elérte a vállalását ? ("becsszó nem k*rom el jobban" az már vállalásnak tekinthető?) vagy pontosan melyik intézkedés is segítette hogy ezt elérjük? Lehetne akár egy elemű listát csinálni? De ne olyat lécci, hogy "árfigyelő" :)

Mondjuk te? Most sajnos savanyú a szőlő. Csak a véletlen miatt sikerült, Orbánék hibái ellenére. Ilyen ez a popszakma. A kesergés, a sírás, az áldozati póz nem állhat meg. A baloldal, az isteni baloldal, ahol nem kell dolgozni, gondolkodni, csak azt tenni, amit a kedves vezető mond! Bárcsak eljönne már! Úgy elköltöznék nyugatra, egy muszlim negyedbe, ahol boldogan élhetnék!

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

Őrült tempóban vágtat a forint, négyhavi csúcsra tört

Szépen szerepel a pénteki kereskedésben a forint: már a 377-es szint alatt is járt az euró-forint árfolyam.

A pénteki kereskedésben nagyon szépen szerepel eddig a forint, az euró ellenében már a 377-es szint alatt is járt az árfolyam – közölte Portfólió .

Csütörtök este még az Egyesült Államokból érkező kedvezőtlen piaci fejlemények miatt a 380-as szintig emelkedtek az euró-forint jegyzései. 

A hazai fizetőeszköz erejének segített a vártnál alacsonyabb infláció, ami azt jelezheti a befektetők felé, hogy a korábbiaknál magasabb lehet a magyar reálkamat

 

trey @ gépház

Így van, ha beváltunk 13 milliárd eurót, amiatt csak 3 forintot csökkent az euró! Nem-nem-nem lehet! Akkor is egy kis fos gazdaságunknak kell lennie, Illés megmondta a 444-en, a nagyágyú!

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

2024-ben jön csak az igazi reálkamat!

Egy hónappal ezelőtt bemutattuk, hogy egy évre visszatekintve már pozitív reálkamatról beszélhettünk, lévén az inflációkövető állampapírral elérhető nettó nyereség (13,0%) meghaladta az áremelkedést (12,2%). Az októberi adat ismeretében hasonlóan jó hírt mondhatunk: az elmúlt 1 évben kb. 13,3% hozamra tehettek szert a PMÁP vásárlói, ez pedig jelentősen meghaladja az időközben tapasztalt 9,9%-os inflációt, vagyis reálhozam keletkezett.

A legnagyobb reálhozamot termelő év azonban még előttünk van. Jövőre a kormány 6%-os, a jegybank 4-6% közti drágulásra számít, miközben az aktuálisan elérhető inflációkövető állampapír az év nagy részében feltehetően 18,05 vagy 18,15 százalékos kamatot fog termelni. A kettő eredőjeként megkapjuk, hogy a PMÁP vásárlásával jó eséllyel kétszámjegyű reálkamatot (!) is zsebre tehetnek majd a befektetők.

trey @ gépház

Miért reagált így a forint a reggeli adatra?

Elvileg a vártnál alacsonyabb inflációs adat inkább negatív a forint szempontjából, hiszen így felbátorodhat az MNB és akár a vártnál nagyobb kamatcsökkentésbe kezdhet. Azonban a jegybank eddig az óvatosságot hangsúlyozta, így várhatóan kivár majd a jövő év elején érkező inflációs számokig, addig legfeljebb az októberi 75 bázispontos ütemben folytatja a lazítást. Ez pedig az alacsonyabb infláció mellett

AZ EDDIG VÁRTNÁL MAGASABB REÁLKAMATOT JELENT, ÚGY TŰNIK, HOGY EZT ÉRTÉKELI MOST POZITÍVAN A PIAC.

trey @ gépház

https://telex.hu/gazdasag/2023/11/12/hetvegi-bevasarlas-arak-elelmiszer…

A vásárlói kosarunk így tavaly decemberben még 23263 forintba került, most novemberben viszont már csak 21515 forintba. Ez azt jelenti, hogy:

közel egy év alatt 8 százalékkal lett olcsóbb ugyanaz a hétvégi nagybevásárlás.

 

Pezsgőt bontanunk azért nem kell: a most 21515 forintba kerülő vásárlói kosarunk 2021 decemberében még csak 16136 forintba került. Közel két év alatt tehát 33,3 százalékkal lett drágább egy ilyen hétvégi nagybevásárlás.

:(

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

A bérünk közben meg 99%-kal csökkent! Klára úr üzeni!

Nálunk kiszámoltál a cégnél, hogy az elmúlt 7 évben mennyi volt az infláció és megnézték, hogy a bérek az alatt vagy felett növekedtek. Felette.

Ráadásul, ebben a növekedésben nincs benne az életpályamodellből fakadó előléptetések után járó emelés 🤷‍♂️

trey @ gépház

Szerkesztve: 2023. 11. 23., cs – 12:41

Az Európai Bizottság 1 milliárd euró uniós forrást engedélyezett Magyarországnak

Mintegy 1 milliárd eurónyi uniós forrás folyósítását engedélyezte Magyarországnak csütörtökön az Európai Bizottság. A döntés értelmében az előleg első részletei a jövő év elején érkezhetnek meg, és azt a RePowerEU fejezet fejlesztéseire használhatják.

Az Európai Bizottság jóváhagyta a kormány augusztusban beadott módosítását a helyreállítási és ellenállóképességi eszköz esetében, így mintegy 1 milliárd eurónyi uniós támogatáshoz juthat hozzá Magyarország a RePowerEU fejezet fejlesztéseire – tudta meg a Portfolio.

[...]

Óbánn ezt se tutta elintézni! Ne' az EU csicskult be a ukrán források miatttt!!!!111 Klára asszony má' hazahozta vóna! Minden magyar zsebibe' ott lenne a másfél millió!!!%

trey @ gépház

Nem. Az az RRF* és 2021 és 2027 között elméletben lehívható hagyományos EU-források (kohéziós pénzek).

Ez a RepowerEU:

A REPowerEU révén az EU meg kívánja szüntetni az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függőségét az energiatakarékosság, a beszerzési források diverzifikálása, továbbá a tiszta energiára való átállás felgyorsítása révén.

(* Bár, egyesesek szerint az RFF nem fordítható erre.)

trey @ gépház

Kivezetik az utolsó szabályos inflációkövető állampapírt, a tízéves futamidejű 2033/I sorozatot. És ami jön helyette. Jó hír ez a nyuggereknek, mert az infláció megy a béka segge alá!

a kovid para utan kezd berobbanni a repules, laikuskent egy epp kezdo felfutasu bizniszbe erdemes belevagni. (aztan majd megmondjak ha nem igy van) -> ez jo.

amibe az tugyukkiallam bevasarolja magat ott minden megdragul, lasd voda/digi. megint dragulni fog a repules -> nemjo (legalabbis nekem) :(

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

A Vodafone egy ország infrája? Meg kell venni a Yettelt meg a T-t is!? Amúgy a Voda sem került az államhoz, hanem Lőlőhöz!

Mert emlékszünk még Lőlő és a Mátrai Erőmű esetére? Valami hasonló megy ott is meg itt is sokkal nagyobb volumenben.

kornyek lakoi igy is sikongatnak a hangero miatt, helybol elgancsolnak a tervet. es nyilvan erre meg nem gondoltak! :)

nagyon tavolra meg nem teheted, az utasoknak valahogy (es idoben) be/ki kell ernie a varosbol. talan a cargot lehetne atrakni egy teljesen kulon helyre...

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Ez a része a vitának zsákutca, ami a szokásos Orbán/Gyurcsányban ér véget. Engedd el!

A cikk azt mutatja meg jól, hogy mennyire szerencsés, ha az adós és a szabályozó ugyanaz. És azt is, hogy egy ponton a lakossági állampapír nem lesz fényes befektetés és akkor az exit drága lesz.

Pontosan ismert, hogy mennyi az idő előtti kilépés ára. 

Ez igy nem teljesen igaz, az viszont pontosan ismert, hogy az ido elotti kilepes ara nem pontosan ismert, de ezt mindenki tudta, mielott vasarolt volna belole. Ugye? :)

Bar meg lennek lepve, ha pont a PMAP-bol valo kiszallast buntetne az AKK, mikozben oriasi penzek mennek el a kamatfizetesre.

Ti. ez nem egy törvény, hanem egy üzleti szerződés. A befektetők pedig tisztában vannak a kockázatokkal és azok ismeretében fektetnek be, beárazzák azt.

Bírom, amikor valaki üzleti ügyekbe hülyeséget kever. Amikor valaki változó kamatozású hitelt vesz fel, ott is szóvá teszi, hogy miért nőnek a kamatok? Ja, várj! Elfelejtettem, hogy ez több millió pénzügyi analfabéta országa!

Tényleg fel kell mérni, hogy tisztában vannak-e azzal, hogy az állampapír futamideje alatt bizonyos nem szabályozott lehetőségek változhatnak.

Amelyik sorozatnál a nyilvános ajánlattételben benne van, hogy visszaváltják, ennyiért-annyiért, itt-ott, ott azt számon lehet kérni. Ahol nincs, csak valakik odahaluzták, vagy éppen abban bíztak, hogy most így van, de az nem változik, azok IJ.

Legközelebb olvassák el, hogy mit vettek.

trey @ gépház

A hír arról szól, hogy menet közben változtathatják a feltételeket

Nem. A feltetelek most igy szolnak, ezt kellett megismerni es elfogadni vasarlas elott:

A Prémium Magyar Állampapírt a Kibocsátó [= AKK] lejárat előtt nem váltja vissza. [...] A Forgalmazók [pl. Allamkincstar, bankok, stb.] napi vételi árfolyamot jegyeznek a Prémium Magyar Állampapírra, így náluk az üzletszabályzatukban leírtak szerint a Prémium Magyar Állampapír futamideje alatt is eladható.

Jelenleg is mas visszavasarlasi arat jegyez pl. az Allamkincstar, mint mondjuk az OTP. 

FUD

Varga Mihály megígérte, hogy a kormány nem nyúl hozzá az állampapírok visszaváltási feltételeihez

[...]

A minisztert Jámbor András kérdezte a témában. Vélhetően a Telex cikke nyomán merült fel a kérdés. A lap ugyanis észre vette, hogy a Magyar Államkincstár (MÁK) az állampapír-tulajdonosok körében, azok Webkincstár-fiókjának felületén közzé tett egy kérdőívet, amelyben egy furcsa kérdés is szerepel: „Saját bevallása szerint ismeri az állampapírok visszaváltásával (lejárat előtti eladhatóságával) kapcsolatos szabályokat?” Mindez azért fontos, mert most egy egyszázalékos díj fejében bármikor vissza lehet váltani a Prémium Magyar Állampapírokat, ám ennek a díjnak a mértékét az állampapír kibocsátója bármikor megváltoztathatja. A miniszter így tisztázta, hogy nincs ilyen terv.

Varga szerint vannak olyan szereplők ezen a piacon, akik az állampapír vonzereje ellen beszélnek.* Kiemelte, hogy nehéz versenyezni azzal a befektetéssel, amilyen az állampapír, amelynek a nyeresége adómentes, a számlavezetése és vásárlása díjmentes és az állam garanciája áll mögötte. Jámbor András ellenzéki képviselőnek azt javasolta, hogy bátran vásároljon a jövőben is magyar állampapírt, mert megéri.

(* Itt is vannak bőven.)

trey @ gépház

Na látod. Ezért nem kockázatmentes befektetés az állampapír. Csak, a legkockázatmentesebbek közé tartozik.

Mindenesetre, mindenki tudja a kockázat vs. profit arányt mérlegelni és annak megfelelően dönteni.

A legrosszabb forgatókönyv (amire itt te célzol és amit tagadtak), hogy nem 2 év múlva veszem ki, hanem 6-10 év múlva, de ha így is lesz, akkor is infláció felett fog hozni, minden egyéb költségtől mentes lesz stb.. Mi a kérdés? Aki ezt nem mérlegelte befizetés előtt, az egy kretén.

trey @ gépház

A ballib szerint.

Az átlagfogyasztásig megmaradt. Ezzel kihúzták a méregfogát annak, hogy azt mondhassák korlátlanul támogatnak.

Egyébként nem értem ezt, a ballib szerint a rezsicsökkentés rossz, piactorzító, nem hogy meg kellett volna szüntetni, el se kellett volna indítani. Most meg rováznak, hogy korlátozva (észszerűsítve) lett. Ki érti ezt?

trey @ gépház

Unokahugom teljes állású volt a cégnél, ahol dolgozott, majd olyan 2018 körül mondenkinek fel kellett mondani és Kata-s vállalkozó lett az összes alkalmazott. Burkolt foglalkoztatás, szarabb, mertt nincs szabi, táppénz, stb, de csinálták. 2022januárban terhes lett, most valami 27.000 gyes/gyed/csed-et kap, ugye az alig befizetett adó miatt. De jó is volt az a KATA! Azóta is tüntetnek az utcán. Ja nem. :)

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]

De utálom ezt a ballib nyünnyögést... Gondolom az unokahugod értelmes felnőtt ember és mérlegelte a lehetőségeket. Ha jobban járt, akkor nem eltapsolta a nála maradt zsetont, hanem félretett/befektetett, mert tisztábban volt az esetleges hátrányokkal. Ha meg pénzben nem változott a dolog, akkor minek maradt ott, ugyebár... Gondolom véletlenül sem úgy járt, hogy meglepetés volt neki a gyes/gyed/csed mértéke, hanem tudta hogy ez fog következni, ennek tudatában döntött/ek a gyerekvállalás mellett.

A feleségem is katas, de ő ezt lehetőségként fogja fel. Jobban bánik a pénzzel, mint az állam bánna vele, többet tesz félre, fektet be (nem stadionra meg random NER-es faszfej feltápolására költi a soha el nem érkező szép új világ reményében). Tisztában van minden aspektusával, de úgy döntött jobb ez így neki, jobban a saját kezében van az élete.

Legfeljebb 48 órán belüli fordulásról volt szó, így egy koronavírusos és háborús időszakból 1+ éves váltást hozni...

Ha jól rémlik, 2018-ban azt ígérték, hogy folytatják, 2022-ben meg semmit nem ígértek. Szerintem mindkettőt nagyjából betartották, betartják.

:)

Ha ilyen egyszerű lenne ez, senki sem venne államkötvény.

Minden cselekvésnek van hatása, arra pedig van a piacnak egy reakciója.  Alapvetően nem az államkötvényen keresel, hanem az arbitrázson valamihez képest. Az, hogy a valóságban ki mennyit keres kötvénnyel, az függ  a megtakarítás céljától. Van aki kiflit vesz, van aki ingatlant. Nekik nem ugyanannyi az infláció.

Van aki kiflit vesz, van aki ingatlant. Nekik nem ugyanannyi az infláció.

Ezt itt hiába magyarázom. Ha pl. Rolexet (kedvelt téma ez itt) akarok venni, de várnom kell rá 2 évet, addig az árát (legyen 50 millió) beteszem állampapírba, nézzük mi történik:

2029/I-vel indulva lesz belőle mondjuk 68 millió.

A Rolex emelt 10%-ot azon a modellen, vagyis 55.000.000 lesz az óra, 68.000.000-55.000.000=13.000.000 profit

Ha párnacihában tartottam volna, akkor az 55.000.000 forintos órához 5.000.000 bukta.

Ugye? :D Mi is történt itt? 5.000.000 buktával szemben 13.000.000 profit? :D

Ez még akkor is megéri, ha közben a visszaváltási díjat felemelik.

🤷‍♂️

Willy bizonygatja, nem keresek rajta.

Ő 200 ezer nettóval meg nem ársapkás sajttal számolt, aminek tízbillió százalék volt az inflációja.

trey @ gépház

Surányi György szerint súlyos hibák eredménye, hogy ma ilyen nagyot lehet kaszálni az állampapírokkal

<s>Ááá, dehogy! Nem lehet velük keresni! Ne higyjetek a Telexnek! Kész ráfizetés az egész!</s>

A Telexnél egyesek lemaradhattak az állampapírokról, hogy ennyire tolják a FUD-ot.

trey @ gépház

Ő 200 ezer nettóval meg nem ársapkás sajttal számol

Kérem ennek a hivatkozását. Ez már a sokadik ordító hazugság nálad. Azt értem, hogy elolvasod gyorsan amit írok, rossz érzést kelt, mert tudod, hogy igaz és nem tetszik, de ettől nem kell megpróbálnod igazolni légbőlkapott állításokkal (például hogy figyelembe vettem volna a vásárlói kosarad). A pénzromlást érteni kell, ahhoz hogy egy befektetést helyén kezelj.  

Persze, persze. Én nem értem. A pénzem magától lett több, én nem kellettem hozzá. Eleve érteni kellene, hogy a PMAP állampapír az előző évi infláció felett fizet kamatprémiumot vagyis eleve pozitív reálkamatot kapsz.

Most fogsz terelni, hogy az infláció nem annyi, amennyit a KSH megállapít. Ugye? Miről szeretnél még beszélgetni?

Példa, 2029/I:

A kamat mértéke:

Az éves kamat mértéke - az első kamatperiódus kivételével – a kamatbázis és a kamatprémium összege. A kamatbázis – az első kamatperiódus kivételével – megegyezik a megállapítás évét megelőző naptári évre vonatkozóan a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves átlagos fogyasztói árindex-változás százalékos mértékével, azzal, hogy amennyiben ez az érték nulla vagy negatív lenne, akkor a kamatbázis 0%-kal, azaz nulla százalékkal egyenlő.

A kamatprémium mértéke 1,50% p.a., azaz évi egy egész öt tized százalék.

Tehát, elve keresel rajta a KSH-s inflációs rátához képest 1,5%-ot. 

Most jön az a rész, hogy te eddig a KSH-ra hivatkoztál, de most már nem arra fogsz, hanem az érzéseidre (sajt whatever ára, a nyuggerek érzéseire (70%), meg a DK balfaszságaira) ... Ugye?

trey @ gépház

Az milyen szar technika már (megafonos?), hogy tudatosan figyelmen kívül hagyod amiről beszélünk "salalala", tereled a témát, majd megvádolod a másikkal hogy terel.

Világosan leírtam, a hozamot nem lehet a pénzromlástól elkülönítve kezelni, számolással alátámasztottam a mondandómat. Azt is, hogy a pénzromlás mértékért a kormányzat tehető felelőssé a felelőtlen osztogatás és a buta árkorlátozások bevezetése, illetve a rosszul meghozott beruházási döntések miatt. 

Hivatkozhatnék másra mint a KSH, mert a KSH statisztikai módszerével vannak problémák a magyar társadalmat illetőleg, de ettől még sztenderd és összehasonlítható.

Így senki nem fog komolyan venni, ha állandóan mellédumálsz. 

https://hup.hu/comment/2988423#comment-2988423

Kifejtettem. Konkrétan azzal az adattal amit egyedül megadtál mégpedig mit vettél

1, nem mondtad meg mikor vetted ezért azt feltételeztem az első napon megvetted -> nagyon jó fej voltam

2, leírtam mennyit kaptál a kamatfizetési napon februárban -> cáfold ha nem így van. 

3, levezettem több évre, tudatosan előnyös pénzromlási mutatókkal számolva mi a helyzetet 

Persze énekelheted a "salalala"-t 

Elfogyott willy :( Sosem tudjuk meg tőle, hogy miért rossz igazán az infláció fölött fizető állampapír. Lehet bevásárolt 430Ft-s euróból anno, mert még lesz az 1000 forint is (via telex.hu), de nem nyert vele. Én a 350Ft-s euróból vásároltam egy kisebb összeget, meg egy nagyobbat az állampapírból. Jövőre majd annyit hoz, mint az ÉVES FIZETÉSEM!!! De tutira szarul jártam, mert érzésre az infláció 3476146127649127634981726439871243%-os

hup.hu##article[data-comment-user-id="16401"]

hup.hu##article[data-comment-user-id="4199"]