"Megérkezett a törvénymódosítás, már biztosan elveszik a plug-in hibridek zöld rendszámát"

  • Tegnap megjelent a rendeletmódosítás ebben a kérdésben, szeptember elsejétől már csak tisztán elektromos autónak adnak ki zöld rendszámot.
  • Önkéntes alapon 2026 november 30-ig van ideje a jelenlegi zöld rendszámos plug-in hibrid autóval rendelkezőknek leadniuk a hatósági jelzést egy fehér hátteresért cserébe.
  • Több kutatás is arra jutott, hogy a plug-in hibridek valójában nem érdemlik meg a környezetkímélő járműveknek szánt kedvezményeket.

Részletek:

Hozzászólások

Szerkesztve: 2024. 08. 01., cs – 19:11
  1. Az RTL esti híradója szerint a Főváros egyetért a kormány döntésével
  2. Autókereskedők szerint az új plug-in hibridek iránti kereslet visszaesik, a meglevő ára csökkenni fog

trey @ gépház

A rendszám zöld színét csak a parkolásnál használták. Az adókedvezményeket meg lehetett volna szüntetni (vagy csökkenteni) rendszámcsere nélkül is. Azokat nem a rendszám miatt kapták hanem a környezetvédelmi besorolások alapján.

Rendkívül visszás dolog volt két kipufogóval óriás SUVoknak zöld rendszámot adni, de nagy hirtelenséggel elvenni is visszás.

A napelemeseknek is adtak 10 évet a szaldó kivezetésére - ami egy viszonlyag korrekt megoldása volt egy ugyanennyire átgondoltalan régi szabályozásnak. Igaz itt is adtak 2 évet a jelenlegi tulajoknak...

Szóval a kedvezmény megszüntetése teljesen oké a kivitelezése viszont kicsit hirtelen (bár tavasz óta pletykálták). Ilyenkor kicsit megértem az autógyártókat és kereskedőket amikor a szabályozáskra panaszkodnak. Erre nehéz felkészülni...

Az érintettek szerint visszás. Kurva kicsi kisebbség. A többség eddig is ferde szemmel nézte a kiskaput, szerintük éppen ideje volt a világ rendjének visszaállása. A zöld meg azért zöld, hogy mindenkinek első látásra tiszta legyen, Legyen az egy nem túlképzett parkolóőr akár.

trey @ gépház

Szerintem szimplán csak irigyek vagytok! Mert ha bemegy a városba/faluba egy phev akkor tud zero emisszióval közlekedni. Te meg csak azt látod, hogy a burzsuj pénzeszsák vett egy PHEV SUV-ot! De azt nem, hogy neked is kevesebb rákkeltő nitrogéndioxidot rittyen a tüdődbe! Mondjuk tollfelvásárló/ószeres a lógóbelű transzporterrel pont az 1000x-esét odaköpi neked. Az öreg szarokat kéne büntetni, hogy már ne érje meg gurítani, nem a korszerű PHEV-eket! Meg azt, hogyha lakotterületen a PHEV nem elektromos hajtással megy! Ezeket a szar mildhibrideket meg kitiltani a picsába, mert ott csak a száguldozásról szól a történet, meg a CO2 számolás csalásról!

Pontosan. Arra kellene használni, amire való.

Én pl. a legutolsó tankolásom óta már beleraktam 3500 km-t, és még mindig több mint félig van a 40 literes tank.
Csak annyi kell hozzá, hogy esténként töltőre dugom. Az bőven hozza a napi ingázásomat, klímával, fűtéssel mindennel együtt.
Ha meg kirándulni megyünk, akkor meg dolgozik a benzinmotor. Persze még ekkor is hibrid, szóval autópályán sem könnyű 4 liter fölé vinni a fogyasztását.

Számomra ez ebben az esetben fekete-fehér kérdés, így örülök a változtatásnak. Van-e mocsok kipuffogás, vagy nincs. Plug-ineknél van - jobb esetben csak lakott területen kívül, de akár belül is lehet a sima hibridnél rosszabb is. Tehát bizony ne lehessen zöld, mert egész biztosan nem mindenhol az.

Szerintem meg a szürke 50 árnyalata :)

Nyilván senki nem fogja 100%-ban elektromosan használni, én is kb. 98-99% körülire saccolom a saját használatomat, és sajnos biztos vagyok benne, hogy van rengeteg taplóparaszt, aki az életben nem rakja töltőre.

Hogy zöld, sárga, hupikék vagy fehér rendszámot kap, arra meg igazából hatalmas ívben teszek. A parkolási kedvezményt szerintem soha nem használtam (itthon garázsban áll, egyébként meg céges parkolóban). Az egyéb kedvezmények is inkább csak kényelmi mint anyagi szempontból jelentősek. Az az éves szinten több mint 1 milla, amit a benzinen megspórolok, nekem elég nagy "kedvezmény".

És még a lelkem is megnyugtathatom, hogy 2 köbméter benzinnel kevesebbet égetek el évente.

A lelked nyugodt, működik a placebo hatás

Valószínűleg tényleg placebo, mert a napelemek közel sem olyan tiszta energiaforrások, mint legtöbben gondolják.
De olyan placebot, ami évente 1 misit hoz a konyhára, szívesen bevennék még párat :)

Akkor mi a baj? Ehhez nem kell zöld rendszám.

Nekem semmi gondom!
Mint írtam is, ívesen leszarom, hogy zöld rendszám tartozik-e hozzá, vagy sem. Lesz évente 5-10 perc plusz munkám az utalásokkal.
Ami érdekel, az az, hogy nekem még fehér rendszámmal is bőven megéri anyagilag.

Én esetemben ez eddig télen úgy nézett ki hogy az autó reggel 7-kor felfűtötte magát elektromosan. Iskoláig meg haza be se kapcsolt a benzinmotor. 
Következő benzinesben is lesz állófűtés, az is szépen fel fogja fűteni magát. Benzinből, mi másból.

Óriási környezetvédelmi előrelépés lássuk be.

Aki eddig PHEV-et vett az plusz költséget és kockázatot is vett, mert ha az elektromos rész meghibásodik az nem két forint.
Valamiért sokan azt gondolják hogy a PHEV-esek mind EV-t vesznek ezután pedig ez egyáltalán nem magától értetődő.

Gábriel Ákos

Melyiknek nagyobb a karosanyag-kibocsatasa a teljes eletciklusban:

  1. 1 db PHEV, a hetkoznapokban csak elektromos uzem, napelemrol toltve, evente max 2-3 ezer km benzinnel
  2. 1 db EV, napelemrol toltve, evente max 2-3 ezer km-re 1 db benzinest berelni

Nem annyira fekete-feher ez, mint gondolod.

Örülök, hogy ebbe a scam-be nem tudtak behúzni. Ahogy mondtam évekkel ezelőtt, ahogy megyünk előre, úgy csökkennek előbb a kedvezményezettek köre, majd a kedvezmények és természetesen - ahogy kell - jönnek majd az adók is. Az EV-kre is.

trey @ gépház

 Ahogy mondtam évekkel ezelőtt, ahogy megyünk előre, úgy csökkennek előbb a kedvezményezettek köre,  Az EV-kre is.

Hát pont ez az! Évek alatt komoly, akár több milliós megtakarítást is el lehetett a kedvezményekkel érni. Teljesen érthetetlen,  hogy az egyenlő bűnásmód itt hol érvényesül. 

"Állami támogatás igényelhető elektromos autó vásárlására.
– Céges autó esetében, ha az autót lízingelik, akkor ennek az ÁFÁ-ja visszaigényelhető. Az ÁFÁ-t a céges villanyszámlából a töltés után is vissza lehet igényelni.
– Éjszakai árammal otthoni töltés esetén kedvezményes kilométer-költség érhető el."

 Regisztrációs adó,  Teljesítmény adó,  Átírási illeték. ungyenes parkolás.

Ez alapján kis szerencsével egy fél vagy egész új autó árát is össze tudja valaki spórolni, míg a hagyományosak fizetik a ¬240Ft-os literenkénti jövedéki adót.

Éjszakai árammal otthoni töltés esetén kedvezményes kilométer-költség érhető el."

 

Ha mar lopsz, miert nem az utcai lamparol teszed? Az full ingye' van.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

mostmár arra is van hivatalos megoldás, hogy a munkavállaló otthon (a privát konnektorából) feltölti a céges verdát és azzal közlekedik - a cégtől pedig megkaphatja ennek ellenértékét és nem saját zsebből kell fizetnie. (persze, miután nem kevés cégautó-adót befizet a vélt v valós privát használat után)

Nálunk az EV eleve bele sem fért a kínálatba, ráadásul tavaly pont lebutították a flottát jelentősen, mert papíron "csóróság van", és örüljenek a jobbágyok h. egyáltalán van még kocsi amit lehet választani. Nemhogy ez a suttyó cég még kifizetni a villanyomat amit a kocsiba beletöltök otthon! Aztán egy ilyen cég is az 5ft / kwh áron számítaná be, mint az MVM az átvételi áron? Cserébe még jól be is szopatnának annak a havi 500 forintnak a leadminisztrálásával? Kössz nem ;)

 scam-be nem tudtak behúzni

Ez mitől lenne scam? Egy technológiának mindig vannak korai alkalmazói. Ezek költsége és kockázata magasabb. Erre támogatást adni ésszerű, így nagyobb elterjedés érhető el. Ez nem scam attól. Egy nem túl távoli nap (30 éven belül) a személyautók 95% elektromos lesz. Egyértelmű, hogy az adókedvezményt és egyéb terjedést segítő támogatásokat addig biztosítják míg a terjedés beindul.

Véleményem szerint soha nem is szabadott volna zöld rendszámot adni plug-in hibrideknek. Adhattak volna nekik mondjuk valami más színt vagy plakettet, mint a németeknél.

Csak bizonyos körülmények között tudnak takarékosabbak lenni üzemanyag fogyasztásban (sok start-stop, <50 km/nap, városi-országúti forgalom).

Nem lett volna szerintem hülyeség eredetileg. Amikor ezt a kategóriát kitalálták, akkor kb a Prius meg Auris-okra gondolhattak, mint kicsi, range-extenderes EV-re. Amit az átlagos munkábajárásra elektromosan használsz (mert úgy olcsó), de ha le kell menni pályán vidékre, akkor ott a benzinmotor és nincs hatótávpara.

A baj az volt, hogy a német prémiumok rájöttek a joghézagra és elkezdték a kifezetten alibi-hibrideket csinálni. Emlékszem sok-sok évvel ezelőtt cikkeztek már róla, hogy az akkor újonnan megjelenő plugin SUV-k a kategória megcsúfolásai és eleve nem volna szabad engedni a zöld rendszámot ezekre (persze a döntéshozók nem mozdultak rá...)

Ez még a jóhiszemű értelmezése a dolgoknak. A rosszabbik, hogy eleve a német autógyártók lobbizták ki a kategóriát, hogy lehessen a kőgazdagoknak greenwasholt, ingyenparkolós prémiumkocsikat kínálni. Amivel persze a flotta-CO2 kibocsátást is lehet tuningolni, mert a l/100km fogyasztást a telitöltött akksival mérik, anélkül hogy az áramtermelés CO2 kibocsátása bárhova beszámítana...

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

A "német prémium" plugin  műszaki értelemben egyáltalán nem kamu.
100% biztos vagyok benne hogy sokkal kevesebb a környezetterhelése mint a sima benzinesnek.
Az én esetemben a városi 10-12l-es fogyasztás helyett van 5-6 és a benzinmotor kopása is sokkal alacsonyabb.
Eleve feleannyit megy mintha sima benzines lenne másrészt hidegen nem erőlteti egyáltalán.
Ezen dolgok egy része akkor is igaz lenne ha sose tölteném.

Ezzel nem azt akarom mondani hogy "megérdemli" a zöld rendszámot, de a kép nem teljesen fekete és fehér.

Gábriel Ákos

Igen, meg meséltem a haveromról, aki megvett egy dízel-plugin hibrid Volvo-t használtan, amiben le volt könyökölve az akkupakk. Kapott egy 2 milliós ajánlatot használt akkupakkra, erre azt mondta:

Akkor ott rohad meg, mától ez egy dízel autó.

Hát, ez a baj ezzel. Hogy az autóról éppen lejárt az akkugar. onnantól meg az élete végéig (magyar viszonylatban ez még 8-10 év kb.) ramaty dízelként lesz hajtva.

trey @ gépház

Igen, meg meséltem a haveromról, aki megvett egy dízel-plugin hibrid Volvo-t használtan, amiben le volt könyökölve az akkupakk. Kapott egy 2 milliós ajánlatot használt akkupakkra...

Miert mondod, hogy dizel-plugin hibridet vett? Mukodo akku nelkul az egy dizel auto.

(Nem derul ki a kommentedbol, hogy az akku problemat vasarlas elott v. utan tudta meg, feltetelezem elotte, mert ha utana ellenorizte akkor igazan nem is erdekelte, hogy mukodik-e benne az akku)

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Miert mondod, hogy dizel-plugin hibridet vett?

:sóhaj:

b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);

^ Ez nem az aktuális műszaki állapotát írja le.

trey @ gépház

Nem mondod! Nem is örült neki, amikor kiderült, hogy mennyibe kerülne :D

Nem vilagos miert nem nezette meg vasarlas elott, egy dragabb mobilnal is megnezi az aksi allapotat az ember, nem? Elvileg a rendszer is meg tudja mondani gondolom (nincs EV tapasztalatom). Bizonyos mobiloknal ez lathato is, gondolom autoknal is implementalhato lenne (es hackelheto is gondolom, mint ahogy visszatekerheto a km allas).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Az említett típusnál kb. Google első találat lett volna. Volvo V60 PHEV nagyhatalom vagyunk, mert egy százhalombattai mókus annyira ráment a javításukra, hogy már a Volvo márkaszervizekben is odasugdosták az ügyfélnek, hogy hozzá kell vinni az autót, valamint az EU-ból különféle országokból is hozzá jártak/járnak, híres fazon, neki köszönhető főleg, hogy ilyen sokat látni itthon ebből az autóból. Olyan típushibákat tudott eliminálni végleg jelképes összegekből, amire a Volvo eleinte nem volt képes, majd később lemásolta az ötletet. Ha bárki ilyet akar venni, tényleg 10 percen belül szembe jön a neve és az elérhetősége. De az akkupakk állapota nélküle is látszik, szóval még oda se kellett volna menni. Sajnos ha valaki 0 utánanézéssel szór ki milliókat az ablakon az előbb-utóbb így jár, tökmindegy milyen autót vesz. Be is jött a bad luck, mert ezek az autók bár most kezdtek 10 éves korba lépni, nagy baj azért nincs velük, 1 éve még egy ilyen esetről se lehetett hallani, idén már van néhány, de azért még mindig nem annyira jellemző.

Az enyémet (pontosabban a feleségemét) egyébként év elején adtam el, 280e km volt benne, 10 éves volt, és 87%-os volt az akkuja, kb. 35-40km-et ment még el tisztán elektromosan. 70% alatt kapcsolja le az elektronika teljesen az EV hajtást. Ha jól tudom, itt még van olcsó megoldás az emberünknél (commentek alapján ha minden igaz 300eFt körüli összeg), amivel pár évvel ki lehet tolni a dolgot, de ezt annyira nem követtem már.

A haverod szőke és nő? :D (bocs a szőke nőktől)

Ha valaki annyira lusta, hogy elvigye egy állapotfelmérésre az autót 30-50e Ft-ért, akkor vessen magára. Meg ha utánanézett volna, akkor tudta volna, hogy Hollandiában adókedvezmény miatt tömegével lízingelték a cégek. Lízing lejárta után meg elpasszolták bagóért keletre.
Ha elmegy egy független Volvo szakemberhez, akkor meg lehet, hogy 30-50%-kal olcsóbban megúszta volna a bulit. Nem csak az Ivanicstól / Hoványtól kell árajánlatot kérni.

Mellesleg az a dízel hibrid Volvo az egyik legjobb Volvo konstrukció, ami valaha létezett. Majdnem ezt vettem 2018-ban, így eléggé utánanéztem a típusnak.

(hogyan használják, ha beszart az akku)

Ezt megvalaszolni nem kell agysebesznek lenni, szepen kipengetik a 2 millat az uj akkupakkra es kesz. Ha pedig nem akkor gyakorlatilag egy dizelt autot vettek es nem hibridet, mint fentebb emlitettem. Ugy tunik nem fektettek energiat abba hogy kideritsek az akku allapotat vasarlas elott, igy feltetelezem nem nagyon erdekelte oket.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Az nyilvánosan hirdetett, hogy 70%-nál letilt? Mert ha ez nem lenne, semmi baj nem lenne azzal hogy megvesz valaki egy 70%-os kocsit, az ICE esetén is van ennyi különbség az új és a 10 éves közt

Mit ertessz azon, hogy "nyilvanosan"? Gondolom a Volvo szervizek tudjak (de lehet mas szervizek is). En beleulve egy ilyenbe azt sem tudnam hol nezzem meg ezt a parametert, mivel nem volt ilyen autom. Ilyenkor kell elvinni hozzaertohoz ha valaki plugin-hibridet akar hajtani, ha a dizel is eleg akkor nem muszaj megnezetni.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Szerintem nem nyilvános, Volvo szerviz azt fogja rá mondani, hogy döglött az akku, ki kell cserélni, ez ilyen, és kész. Független szakik jöttek rá, hogy kb. 70%-ra degradálódott akkunál kapcsolja ki teljesen az elektromos hajtást, és nekik van erre megoldásuk, ami nem tudom, hogy pontosan miből áll, ezt tőlük kellene megkérdezni, árajánlatot kérni, stb...

Egyébéként az autó csak Volvo diagnosztikának árulja el az SOH-t, viszont tök egyszerűen ellenőrizhető, hogy van e vele komolyabb baj: maxra töltve mindig 50km hatótávot ír ki, 10 éves korára hidegebb időben esetleg 45-öt, ez még nem gond. De ha itt 35-öt meg úgy általában 50-nél jóval kisebb értékeket lehet látni, azt ott kell hagyni.

A példában szereplő autóval nem biztos, hogy megéri foglalkozni, gondolom csutkára merítve állt valahol nagyon sokáig, és a megvásárlás után sem hiszem, hogy egyből rohantak vele a megfelelő helyre, így a mostani állapotában már lehet, hogy a szaki se vállalná az alternatív javítást.

Lehet, hogy ez az egész valami elképesztő bonyolult rókatáncnak tűnik, de semmivel sem kíván nagyobb tudatosságot, mint bármilyen használt autó vásárlása esetén (pláne ha az egy 10 éves prémium) beverni a gugliba, hogy mire figyeljek, releváns FB csoportba benézni, feltenni a kérdést, stb.. Ezek az autók most 8-10 évesen 3-5mFt között cserélnek gazdát, miközben az új áruk 25mFt-nyi EUR körül mozgott 2014-ben (viszonyítás képpen: akkor 8mFt volt egy jól felszerelt 3-as BMW...). Már csak ezért meg kellene szólalnia a vészcsengőnek, és rászánni azt a fél órát a tájékozódásra, pláne hogy simán lehet találni jót, ami még sokáig használható.

A példában szereplő autóval nem biztos, hogy megéri foglalkozni, gondolom csutkára merítve állt valahol nagyon sokáig

A példában szereplő autóval tipikusan az történhetett, hogy mentek vele 400-500 ezer kilométert, és ahelyett, hogy betolták volna a bontóba, visszatekerték 200 ezer alá és kerestek egy balekot, aki megveszi. Valószínűleg nem csak az akkuval van probléma, hanem majd mindennel is.

Ennek a motornak 500e km nem sok, a Volvo legjobb dízele (4 hengeres 2.4 literes, a világból kimegy a PHEV-ben meg pláne, mert kapott olyan upgradeket amiket a sima nem, pl. olaj melegítés és nyomás fenntartása amikor nem jár az ICE). Persze az olajcseréket illik időben elvégezni ehhez.

Ennek a motornak 500e km nem sok,

Hogyne lenne sok. Ez csak ilyen melldöngető öblöshangú mondogatás, hogy a világból kimegy, ha meg körbenézel, akkor azt látod, hogy alig van 500 ezer kilométer feletti autó, pláne olyan, amihez nem kellett még komolyabban hozzányúlni...

Bocsánat, elírtam, 5 hengeres. És körbenéztem, csak éppen én a típus csoportjában, közösségében (csak a hazaiban kb. 5000 tag), ott elég nagy a merítés, és rengeteg van már 500e felett, 300e alatt meg kb. csak elvétve. Az ICE-vel kb. senkinek semmi gondja nincs, pedig ott aztán azonnal kérdez/rinyál mindenki, mert a keresőt nem tudják használni.

Komolyabb hozzányúlás itt max a vezérléscsere (kopás miatt, megadott periódusonként), de azt hibának soroljuk? Ha annak, akkor igazad van.

És körbenéztem, csak éppen én a típus csoportjában, közösségében (csak a hazaiban kb. 5000 tag), ott elég nagy a merítés, és rengeteg van már 500e felett, 300e alatt meg kb. csak elvétve.

Ez ún. selection bias, megjegyzed, mert annyira ritka (mennyi az a rengeteg? 10-50-100?). Egyáltalán nem átlagos, ráadásul nagy részét nem az első tulaj hajtja, hanem megvették használtan a ronggyá hajtott szemetet külföldről, ami még lábon tud közlekedni, a többi ott került bontóba, nem jutott el ide.

És ezt is jobban tudod, a nélkül hogy bármi infód is lenne a típusról, de ezt már megszoktuk itt, nyilván ehhez is értesz :) Azért jegyzem meg, mert nekem is ilyen autóm volt, és aktív tagja voltam a közösségnek. Ameddig követtem, 1500db autóval rendelkező tulaj volt benne, a mostani 5000 tagból nem tudom mennyi a tulajdonos, de sanszos hogy már több. Ráadásul ennek az általad írtaknál nagyobb íve volt, mert az első lízingek 2017-ben jártak le kint, már akkor elég sokat hoztak be, én is akkor vettem. 3 évesen nem szoktak autókat bontóba küldeni. Egyébként már 3 évesen is elég nehéz volt volt ~150k km alattit találni, mert kint rengeteget mentek ezekkel. Szóval 7 év volt a +350e -re jó esetben, rosszban inkább csak 250-300e-re.Ebből adódóan nem 10 meg 50db van ami ennyit futott, hanem jóval több. Lehet fingreszelni még ezeket a számokat sokáig, hogy de akkor "csak" 300e van a többségében, de akárhogyis próbálod tekergetni, a tapasztalat az, hogy az ICE résznek az égvilágon semmi baja nincs magas futás esetén sem, mert a motor alaphangon egy legendás darab a PHEV-ben meg pluszban körbe is van bástyázva. Ami pedig különösen ritka dolog, hogy ezek szinte kivétel nélkül ugyanabban a szervizben kötnek ki, ahova ráadásul nem csak magyarok járnak ezzel a típussal. A szerviz pedig nagyon aktív, blogol, mély technikai részeket oszt meg az ice és az ev részről is folyamatosan.

16 év a magyar autok átlagéletkora, évi 20e futással, akkor már sok autónál megvan a 300e. Csak hát, 200e-ről nem 200 001-re ugrik, hanem 100 001 a számláló...

Itt alapvetően a mediánt lenne érdemes nézni, ráadásul relatív sok idős autó van 250-300 ezer kilométerrel, mondok példát, amit idén vettem, abba 6 év alatt tettek 280 ezer kilométert, aztán még 5 év alatt 30 ezret, 11 évesen vettem meg 310e kilométerrel. Amit lecseréltem, abba 16 év alatt tettem 180 ezret. Amit eladtam, az nem fogja soha megérni a 300 ezret, mert addigra szétrohad és szétesik. Amit most vettem, az nem fogja megérni a 400 ezret, mert szétrohad és szétesik. Az első autómat pár hónapja néztem meg kíváncsiságból, még forgalomban van, 24 éves és 256 ezer kilométer van benne de rozsdafoltos-rozsdacsíkos már a fehér fényezés több helyen, éppen szétrohad és szétesik.

Nagyon ritka a 400-500 ezres futás, pláne nagyobb javítások/szervizek nélkül.

Az nyilvánosan hirdetett, hogy 70%-nál letilt?

Általánosságban nincs olyan, hogy 70 százaléknál letilt, ezek pakkok, sorban és párhuzamosan van kötve bennük egy csomó cella és a legtöbb probléma az, hogy egy-egy modul (amiben van párhuzamosan és sorban is cella) döglik meg, mert cellazárlatos lesz vagy elveszti a kapacitásának jelentős részét. Az autó ebből annyit szokott észrevenni, hogy nem jön ki annyi amper az akkuból, amennyi kellene, mert egy-egy modul belső ellenállása jelentősen megnövekszik és/vagy elveszti a kapacitásának jelentős részét, mert a leggyengébb modul nagyon hamar lemerül és ezzel leesik a teljes pakk feszültsége.

A márkaszerviz ilyenkor pakkot cserél, a kis műhelyek viszont szét tudják szedni a pakkot, kimérik, hogy melyik modul a beteg, kicserélik a 20-50-100 modulból azt az egyet-kettőt és utána még évekig jó a kocsi.

Annyiban azért nem teljesen, hogy

1) a napelemtáblákon pont erre az esetre van egy "bypass dióda". Ettől még persze az inverter optimális munkapontkereső algoritmusát eléggé meg tudja borítani, és sokszor aránytalanul leesik a termelés, ha a láncban 1 panel árnyékot kap.

2) az akkupakkokban külön van cellánkénti feszültségmérés, mert kb 2,7V alá kisült cellát visszatölteni már veszélyes (felfújódik, felrobbanhat). Ha a sorbakötött cellák bármelyikének ez alá esik a feszültsége, akkor a BMS letiltja a teljes pakkot. Nem tudok róla, hogy bármelyik gyártónál lenne megoldás a sorbakötött cella bypass-olására. Párhuzamosan kötött cellát zárlat esetén biztosíték ki tudja iktatni (Teslánál biztosan van ilyen, gondolom másnál is). Viszont akkor a vegyes kapcsolásban felborul a cellák kapacitása közötti egyensúly és megintcsak aránytalanul csökken a teljes pakk kapacitása (de legalább nem 0-ra).

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Általánosságban nincs olyan, hogy 70 százaléknál letilt

Viszont itt konkrét típusról van szó, nem "általánosságról", SOH-t kalkulál, és 70% környékén tilt. És nem cserélget senki semmit, mert annyira bonyolult és időigénye a munka, hogy az ügyfél nem fizetné ki, valamint hatalmas kockázatra kellene a szerviznek felelősséget/garanciát vállalni. Van erről a megfelelő csoportban egy jó analízis, fotókkal illusztrálva, annyira szét van bonyolítva az akku hűtése, hogy valami 200+ helyen kellene megbontani a csöveket, majd visszaépíteni úgy, hogy jól szigeteljen, nyilván ezt épeszű cég nem vállalja. Megnézték sokszor, pörögtek rajta ezerrel, mert igen nagy a klientúra és a cummunity a kocsi kürül, de arra jutottak, hogy no go, pedig kapacitálták őket eleget. Volt olyan projektjük is, aminek a keretében bele akartak pakolni 20kWh-nyi akkut (a gyári 11kWh helyett), prototípust készítettek, de ott sem adta ki a matek, pár elvakultat kivéve senki nem vette volna meg.

Igen, meg meséltem a haveromról, aki megvett egy dízel-plugin hibrid Volvo-t használtan, amiben le volt könyökölve az akkupakk.

Ha a dizelmotor döglik meg (ami előfordul), akkor menne elektromosan és az egész egy tanmese lenne a dízel ellen? :D

Hogy az autóról éppen lejárt az akkugar.

A dízelgar is lejárt gondolom... sőt, jóval korábban. Vett egy hulladékot, amiről az előző tulaj pontosan tudta, hogy szarráhajtotta, megjelent az akku releváns hibakód, elvitte magic-műhelybe, ahol kitörölték az autó memóriájából, hogy bármi baj lenne az akkuval, eladta rögtön az első baleknek és az autó idővel újra rájött, hogy baj van az akkuval, kitette újra a hibakódot. Mindennapos dolog neppereknél benzin és dízel autóknál is, hogy átbasszák a balekot, mégse hozod szakmányban elrettentésképp.

Mert? Semmit ertelme az egesz zoldites mantranak igy. Ezeket a csodas 6 literes fogyasztasokat mar hozta 30 eve us egy kisauto… Ha tenyleg zoldites lenne a cel nem pirospontnak szamitana a boszme nagy al terepjarok forgalmazasa, es buntetessel a kisautoke, hanem pont forditva.

> Ezeket a csodas 6 literes fogyasztasokat mar hozta 30 eve us egy kisauto… 

 

Na igen, de nem is nyomott 2+ tonnat, es nem volt egy garzonlakas meretu homlokfelulete. Az olajvalsag idejen pedig kisautok, akar hibrid kivitelben ennel meg sokkal jobb fogyasztasokat is produkaltak. 

Nem mondtam, hogy műszakilag kamu. De azt igen, hogy az egész kategória a szabályozási joghézag miatt jött egyáltalán létre. És kb a lehető legellentétesebb az eredeti célkitűzéssel.

Nyugtass meg, hogy az 5-6 liter úgy jön ki, hogy töltve _is_ van konnentorról, ugye?

Miközben a nem plugin Priusok is tudtak ~3l-es fogyasztást...

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Azt hiszem talán azért nem lehetett papíron 0-ra kihozni, mert ahhoz jóval több mint 50km hatótávot kellett volna tisztán akkuval teljesíteni. Ezeknek a SUV-oknak mindegyike kb éppen a kötelező minimumot tudta.

De ez pontosan rámutat az egész problémájára. Az ilyen hibridek megadott fogyasztása még annyit valóságtartalommal sem bír, mint korábban a tiszta benzines vagy dízeleseknél, pedig ott is ügyesen fudge-olták a gyártók a tesztciklust.

Régóta vágyok én, az androidok mezonkincsére már!

Azt hiszem talán azért nem lehetett papíron 0-ra kihozni, mert ahhoz jóval több mint 50km hatótávot kellett volna tisztán akkuval teljesíteni.

De en nem a hivatalos tesztadatrol beszelek, abban igazad lenne, hanem arrol, hogy a teljes eves munkabajarasomat meg tudnam oldalni 0,0 benzinfogyasztassal. Csak akkor kellene tankolnom, ha nyaralni megyek.

Csak bizonyos körülmények között tudnak takarékosabbak lenni üzemanyag fogyasztásban (sok start-stop, <50 km/nap, városi-országúti forgalom).

A legtobb ember eleve igy hasznalja az autot, szoval nem ez a baj, hanem hogy megvettek a PHEV-et, aztan soha nem lett toltve.

En pont azert szemezek vele, mert lenne evente 48-50 het, amikor napelemrol megtoltom 0 forintbol, es a maradek 2-4 hetben, amikor nyaralni megyunk, akkor siman csak megtankolnak, aztan hadd szoljon.

Azért ez is érdekes. Sokszor hivatkoztak arra, hogy a töltőkábeleket kicsomagolatlanul adják vissza cégautó tulajok. Ez nálunk is így van, de nem azért mert nem töltik őket. A cégnél minden nap töltik őket, csak van kábel a töltőinken, nem kell a hozzáadott. Otthon és nyilvánosan nem töltenek, de a bejárást a céghez teljesen elektromosan intézik. A dedikált parkolókat használják így mindig jut parkolóhely. Igaz kell is nekik a nap nagy része, hogy teljesen feltöltődjenek mert nagyon lassan töltenek.

Egy mostani, "2. generációs" PHEV-nek, ami elmegy 80-100 km-t elektromosan, nagyon is van így értelme. Igaz, olyankor meg minek viszi magával a bonyolult belső égésű cuccot folyamatosan, kikapcsolt állapotban...

Valójában ezt a problémát a kapitalisának is tetsző müdon lehetne a leghatékonyabban megoldani: egy tiszán EV kiskocsi (Renault Zoe vagy hasonló) a mindennapokra, és egy belső égésű nagyobb méretű a hosszabb/családos utakra. Utóbbi kiváltható bérautóval, carsharing, vagy "havertól elkérem két hétre módon", akár.

Sot, akkor mar egybol harom!

  1. kis EV nekem, munkaba jarni
  2. nagy EV a felesegemnek munkaba jarni es gyereket hordozni
  3. nagy ICE a nyaralasokhoz

Nekunk a legjobbnak tuno megoldas: 1 nagyobb PHEV + egy kicsi barmi, akar EV. Nem akarok harmadik autot, csak hogy legyen mivel nyaralni. :)

Csak bizonyos körülmények között tudnak takarékosabbak lenni üzemanyag fogyasztásban (sok start-stop, <50 km/nap, városi-országúti forgalom).

A nem-plug-in hibrid is minden körülmények között takarékosabb, mint egy ugyanakkora és olyanolyan nem hibrid autó. A plug-in hibrid még takarékosabb minden körülmények között, mint a hibrid. Volt/van neked bármilyen hibrid autód?

Mivel az összes plug-in hibrid elenyésző kis százalékát használják úgy, ahogy a gyártó szánta (megtöltik amikor lemerül, és annyit mennek villannyal amennyit csak lehet), hanem a legtöbbet a zöld rendszámért vették (cégautóadó mentesség főleg, az ingyen parkolás nem tétel), és sohasem töltik meg villannyal, szerintem helyes, hogy visszavonják.

Mondom ezt úgy, hogy munkatársam kocsija ilyen plug-in hibrid, és majdnem csak villannyal jár, mert mindig tölti ahogy kezd lemerülni (ami szerintem egyébként óriási önszivatás ilyen hatótáv mellett), és megszívja, mert cégre vettük és most majd fizetheti a nem kevés adót havonta.

A nem-plug-in hibridnek van értelme, mert ott nem a felhasználón múlik a környezetbarátság mértéke.

A nem-plug-in hibridnek van értelme, mert ott nem a felhasználón múlik a környezetbarátság mértéke.

Az ugye azért megvan, hogy a plug-in ha lemerül, akkor onnantól "normál hétköznapi" hibridként működik? Szóval a legszarabb esetben (=a büdös életben egyszer sem feltöltve) is pont hozza a normál hibrid szintjét. Sőt, valószínűleg a nagyobb akksija miatt még jobb is.

Ez az egész téma onnan indult, hogy mindenki hitt abban, amit írsz, csak sajnos nem jött be. Egyrészt nem minden phev megy át valódi hibrid működésbe (van amelyik simán full lekapcsol, és ha bekapcsolod, hogy töltsön, akkor tizensok litert fogyaszt, egyes gyártók külön hirdetik, ha az övék képes rá), másrészt amelyik igen, annak is kell küzdenie a plusz súllyal, így a sima hibridre 0.5-1.5l rájön átlagos fogyasztásban még gyári adat szerint is, hát még valójában.

Hát igen, többek között ezért is kellene árnyaltabban kezelni a képet, csak hát ahhoz tényleg kellene gondolkozni is, meg kicsit dolgozni is.

Vannak (sajnos sokan), akik nem jutnak tovább annál a felosztásnál, hogy diesel, benzin, hibrid, phev, elektro.
Pedig ahogy egy 20+ éves, soha karban nem tartott 500e+ km-es diesel sem ugyanaz, mint a maiak, ugyanúgy nagy különbségek vannak a PHEV-ek meg főleg a mindenféle egyéb hibridek között is.

Én marokszámra téptem a hajam 2010-ben is, mikor a kötelező környezetvédelmi vizsgálatot kivezették. Onnantól jött, hogy az a bölcsesség, hogy tudjuk milyen motorral volt gyártva az autó, annak megfelelően rárakjuk a zöld/sárga/piros/fekete stb. matricát. Mint ha a 10-20 évnyi használati szokás, a karbantartási gyakoriság semmit sem számítana. De hát ez így eccerű, nics vele munka. Ha ejuróhatos motor van benne, akkor az tiszta mint a patyolat, akkor is ha olyan füst van mögötte mint ide Moszkva.

Sajnos a hülyeség (és annak részhalmazaként az általánosítás) örök.

Igen, a hibrid az mindenkeppen csokkenti a kibocsatast,  azonos tomeg meg teljesitmeny eseten. Csak a problema ezekkel a monstrumokkal, hogy ahhoz kepest, hogy szemelyautok, a tomeguk  es teljesitmenyuk joval nagyobb egy kisebb, konnyebb benzinesnel. Igy hiaba hibrid, az ossz kibocsatas nem lesz kisebb, es ennek ellenere vannak agyontamogatva. Mikozben egy kis motoru, konnyui,  modern euro6+ Suzuki Swift meg szarra van adoztatva, meg plusz meg a meg ujabb euro szabvanyok miatt megdragitva. Es emiatt az elbaszott szabalyozas miatt  fogynak el a kinalatbol az uj kicsi benzines autok. 

Mivel az összes plug-in hibrid elenyésző kis százalékát használják úgy, ahogy a gyártó szánta

vs

Mondom ezt úgy, hogy munkatársam kocsija ilyen plug-in hibrid, és majdnem csak villannyal jár

Igen, én is hallottam az elsőt, de a tapasztalatom nekem is inkább a másodikat mutatja. Én magam és az összes plugin hibrid-es ismerősöm is mind így használja.

Az egész zöld rendszám mizéria úgymond baromság. két tonnás autók semmiféle hajtóanyaggal nem lehetnek a környezettudatosság szinonímái.

Szerintem nem is akarnak a szinonimái lenni.

De én megértem, hogy egy belvárosi területen (ahol fizetős parkolás egyáltalán értelmezhető) bizony irtó nagy előny egy semmilyen mérget nem pufogó, akárhány tonnás EV, mint bármelyik 1000 kilós, 3 hengeres miniautó.

És ezt ma még van értelme támogatni, hogy inkább zéró kibocsátású autót vegyél városi forgalomra és ne belsőégésűt, ami iszonyat szennyet ereget az emberek orra alá, akárhány kilós is.

Ha már átvették az uralmat az EV-k és már nincs levegőminőségi probléma a városban, utána lehet azzal foglalkozni, hogy ne 2 tonnás legyen, meg kisebb, mert sok helyet elfoglal. De azért a két probléma egészen más súlyú.

Az EV-k liftime emmisziója nagyobb, mint egy hasonló paraméterekkel rendelkező belsőégésű járműé, és ebben nincs benne az akkupakk újrahasznosítása. Valóban van létjogosultsága, mind a hibrideknek, mind a tisztán elektromosoknak is, de nem a 2-3 tonnás böszme, megfizethetetlen luxusautoknak. Az európai e-autogyártás - már kijelenthető - ebbe bukott bele. 

> közben meg híznak az autók mint a fene

Igen, ez az (autoslobbi altal szandekosan) elbaszott szabalyozas eredmenye. Illetve a hasonloan szabalyozas altal indukalt amerikai SUV-divat beszivargasanak. 

A kornyezetvedelmi szabalyok pont az egyszeru, pici, hatekony es olcso benzinmotort oli meg. 

Piac. A kicsi emisszió drága és bonyolult technikával valósítható meg. Ha nagyon sarkítok, akkor egy ugyanolyan technikai színvonalon lévő törpe autó és egy suv közt csak 500kg olcsó vas a különbség. A vevő nem akar vagyonokat fizetni egy törpe autóért, bezzeg egy suvért igen. A gyártó meg nem hülye, neki szinte ugyanannyiba kerül a kettőt előállítani. 

Látszólag feloldhatatlan a probléma, mert ugye innen szeretnénk oda ugrani, hogy kicsi és hatékony = könnyű = vagy szuper drága vagy nem biztonságos autókra térünk át. Egy biztos, fájdalom (erős kompromisszum) nélkül ez csak végtelenül lassan tud megtörténni. 

A nagy városok fogjanak össze, és mondják azt, hogy a külső határuktól csak 1200kg alatti saját tömegű autóval lehet bemenni. Igen, a teherautók is. Ami ennél nagyobb, az éjszaka útvonal engedéllyel, illetve erre a célra dedikált, nagy logisztikai központhoz vezető úton mehet. Második lépés: csak olyan autó hajthat be, amely nem képes 70 fölött menni (auditált automata korlátozás is lehet, mint a kamionok esetében). Harmadik lépés: csak elektromos. Negyedik lépés: az ezeknek megfelelő jármű kategória legyen megkülönböztetve, mivel ekkorra már nincs veszély, hogy letarolja egy suv, városi belső használatú autók esetén lehet megengedő a törésteszt, hisz védett környezetben fut. Ekkor lejjebb lehet venni a maximális megengedett saját tömeget, tovább csökkentve a fogyasztást

> A nagy városok fogjanak össze, és mondják azt, hogy a külső határuktól csak 1200kg alatti saját tömegű autóval lehet bemenni. Igen, a teherautók is. Ami ennél nagyobb, az éjszaka útvonal engedéllyel, illetve erre a célra dedikált, nagy logisztikai központhoz vezető úton mehet.

Ugye ez meglepheto lenne, ha nem az elitek jarnanak kettonnas "szemelyautokkal". 

A súlynövekedést közvetetten az EU-s CO2 kvótarendszer miatt van. Nehezebb autónak nagyobb co2 kibocsátás engedhető meg. Ez azt okozza, hogy aki nem tudja/akarja csökkenteni a flottakibocsátást nehezebb autók gyártásával elkerülheti a büntit...

 

https://villanyautosok.hu/2022/01/30/a-gyartok-tobbsege-nem-fizetett-co2-buntetest-2021-ben/

 

Nem a korrekciós tényezők közé tartozik, mégis jelentős, talán a legfontosabb kedvezmény, hogy az a cég, amely nehezebb autókat gyárt, többet szennyezhet. A gyártók tehát érdekeltek a minél nehezebb autók gyártásában, különösen akkor, ha az adott autó elektromos, tehát önmaga nem bocsát ki káros anyagot. A szuperkreditek tovább ösztönzik a gyártókat a minél nehezebb elektromos vagy hibrid járművek gyártására.

Mármint a megtermelt áram emissziójáról beszélünk, ami nagyobb mint egy belsőégésű emissziója?

Mert egyrészt az áramtermelés emisszója borzasztó képlékeny, országok között, de még egyénenként is, másrészt én bármikor becserélem az emberek pofájába fújt, lokális emisszót, az erőművi emisszióra, két okból:

1. Az erőművi emisszót egy helyen kell megfogni, monitorozni, optimalizálni, mig a városokban, a megbütykölt, elhanyagolt, füstokádó hulladékok ellen egy örökös szélmalom harc megy

2. Az erőművi emisszó szétoszlik, eleve nem városok közepén történik, ahol az emberek élnek, messze nem okoz még megközelitőleg sem olyan szmogot, mint ugyanakkora, ugyanolyan emisszió a városban eleresztve

 

Tehát, még ha igaz is lenne a lifetime emisszó összehasonlithatósága, akkor is nagyságrendekkel jobban járunk, ha az emisszó nem a város közepén történik. Konkrét emberi életek 100 ezreit mentenénk meg, ha zéró emissziójú EV-k járnának csak a városban, még akkor is, ha megdupláznánk az erőművi kibocsátásunkat. (ami persze nem is igaz, sem atomerőművel, sem megújuló árammal)

Node mikor lesz gépjárműadó minimum, és szorzó a tömeg lóerő alapon? Azért a 2,5 tonnás csoda pluginsuvoknál kicsit meredeknek érzem, hogy nulla gépjárműadóval mennek. A fenti rendeletben nincs szó a gépjárműadóról, csak, hogy nem lesz zöld a rendszám.

Nem. Az adott környezetvédelmi besorolás alapján van zöld rendszám, estünkben az 5N és 5P kategória kiesett. Egy másik jogszabály határozza meg, hogy mennyi gépjárműadót fizetsz adott besorolású autóért. Az hogy ez eddig egybevágott, az nem jelenti azt, hogy ugyanazon múlik.

Szerkesztve: 2024. 08. 02., p – 07:49

Most hogy a plugin hibridek kikerultek, vajon azok a varosok, amelyek azert szuntettek meg a zold rendszamos ingyen parkolast, mert a pakolo or nem tudja eldonteni, hogy melyik a tisztan elektromos (hint: kipufogo),

vajon azok visszallitjak a zold rendszamosok ingyen parkolasat, vagy csak kamuztak?

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A közterületen parkolásért jelenleg is fizetek alkalmanként. Az autóm és motorom saját garázsban, illetve a cégem által biztosított mélygarázsban parkol tartósan. Nem közterületen. 

Ezekért nyilván fizettem (vételár, adó amikor volt) és fizetek (munkakörömhöz jár).

trey @ gépház

Cégautó áll cég tulajdonában álló helyen. A cégautó juttatás, természetesen, az adó be van utána fizetve. Igen, sheriff úr, útnyilvántartás is van írva.

Természetesen, minden ki van fizetve. Tehát, goto eleje, fizetek érte.

trey @ gépház

Nem, ezt mifelénk kétféleképpen hívják:

  • nem ütjük más dolgába az orrunk
  • nem turkálunk más zsebében

ez ilyen általános, mások által is megszívelendő életviteli és életmeghosszabbító szokás errefelé, és semmi köze az űrhajós majmokhoz ... :D

trey @ gépház

Es? Mit szamit az a munkavallalo (parkolassal kedvezmenyezett) szempontjabol, hogy a ceg megveszi zsebbol, hitelbol, berli, vagy esotancot jar, hogy juttatast adhasson?

Teljesen mindegy, hogy milyen modon, de juttataskent adnak egy parkolohelyet, hisz egy random helyert fizethetnel (ha ma nem, akkor holnaptol mar igen) is az adott teruleten. Adhat ingyen 50 kilo fustolt lazacot, esetleg egy csaladi hazat, mert hat lakni is kell valahol a kozelben?

Szoval, ha en lenek a penzugyminiszter, tuti lenne meg par jo otletem.

Nem a zöld rendszámos plug-in hibridek miatt törölték el az ingyen parkolást, hanem azért mert az EV-k is pont annyi helyet foglalnak, mint menet közben kiderült.

Magát a koncepciót sem, és a hozzá való ilyen mértékű ragaszkodást sem értem.

Ugyanis, addig oké, hogy ingyen parkolással csalogassuk be az embereket lokálisan nem szennyező akutót vásárolni. De ezek az autók olyan drágák (magas a feláruk a nem EV-hez képest), hogy az ingyen parkolás már semmi módon nem segíti meg anyagilag a vevőt. Ezek felül maga a parkolás azért kerül pénzbe, hogy NE PARKOLJON OTT SENKI, vagy csak minimális ideig, ergo, ha ingyen adjuk, pont ezt az elvet köpjük arcon.

A ragaszkodás pedig azért fura, mert ugyen egy akciósan támogatással 13 millióért megvett Tesla tulaja az adómentes villany töltés (adott esetben napelemről, ingyen) után mennyivel lesz még elégedettebb, ha megspórol 463 Ft parkolási díjat, ha olyan helyen van dolga? A valóságban semennyivel, egy gombóc fagyit nem tud venni a parkoláson spórolt pénzből.

Meg érdekelne annak az EV tulajnak az arca, aki a belvárosban intézne valamit, de sehol sem tud leparkolni, mert az összes hely folyamatosan el van foglalva ingyen parkoló EV-k által. Akkor is örülne-e, hogy végül is milyen jó, 43 perc körözés, helykeresés után ingyen parkolva tudja elintézni az amúgy 10 perces dolgát...

Szegénységi bizonyítvány megint. Vezessen be teljesítmény és/vagy súlyhatárt és akkor azt támogatja, aki "tényleg" zöldülni akar.

Az itt megjelent kommentek 99,9%-a soha nem látott közelről EV-t vagy PHEV-et, és csak önigazolásként kommentel marhaságokat. A valóság meg az, hogy kurvára üres a zsebe, hogy autót vegyen, és korszerű autót csak az interneten lát Vályi Pista fejével. Pista faszságait meg csont nélkül benyeli…

Így van, fizetni fognak. Pont ez a bajom nekem is, egyáltalán nem úgy néz ki hogy az EV lenne a legértelmesebb továbblépés még akkor se ha itthon van a napelem és tudnám tölteni ingyen.
Egyelőre a legracionálisabb lépésnek egy régebbi háromezres v6-os kombi tűnik arra a párezer km-re amit évente megyek.
Igen, trambulini magasságokból szarok a környezetvédelemre, a legjobb total cost of fun-t szeretném elérni.

Gábriel Ákos

Ezek "bevezetési" kedvezmények a elektromos autósoknak. Teljesen természetes, hogy a kedvezmények előbb utóbb kivezetésre kerülnek.

Ha jól csinálják addigra a technológia fejlődik annyit, hogy az elektromos autók jóval olcsóbbak legyenek. (ezzel a technológiai életciklus eleji kezdeti magasabb költségeket támogatják - a fejlesztést/fejlődést)

Az ég kék a fű zöld 😊 - igazad van 🤣

Ó, nem. A jövendölésem úgy szól, hogy lesz majd ilyen-olyan adó az otthontöltésre is, amikor majd spéci óra fogja mérni. Emlékszel még? :D

Az ég kék a fű zöld 😊 - igazad van 🤣

Jaja! Nem volt ez mindenkinek egyértelmű itt és HUP-on kívül se ... :D

trey @ gépház

Nah ott pont nem volt igazad. Ahol már van adó ott egyik helyen sincs spéci óra.

Mindenhol az van amit írtam/javasoltam (én a súlyadót szorgalmaztam). Megoldják másként. USA-ban van pár példa. Évi fix útadó (otthontöltés miatt), nyilvános töltésen adó (érdekes módon még ezt elég kevés állam választja) és nincs brutális bürokrácia...

Lásd: https://www.atlasevhub.com/data_story/ev-drivers-in-36-states-pay-a-surplus-of-fees-each-year/

Mondjuk ezek után a %-ok után itthon senki se menne a falnak a BEV adók miatt :)

Nah ott pont nem volt igazad. Ahol már van adó ott egyik helyen sincs spéci óra.

Majd lesz.

Örülök, hogy ebbe a scam-be nem tudtak behúzni. Ahogy mondtam évekkel ezelőtt, ahogy megyünk előre, úgy csökkennek előbb a kedvezményezettek köre, majd a kedvezmények és természetesen - ahogy kell - jönnek majd az adók is. Az EV-kre is.

trey @ gépház

Nem lesz. Minek ha be lehet szedni sokkal okosabban is lásd az USA államainak nagyrészét. Sőt ezeket a BEV penetrációval növelni sem kell, mert úgy vannak kiszámolva, hogy amikor polgár BEV-re cserél akkor is megmarad az adóbevétel. Sőt még enyhén emelni is lehet, mert ha a polgár olcsóbban autózik így több adót bír el és akkor a polgár is meg az állam is jól jár 😉

 

Nem kell ehhez spéci órás házmesterkedés...

Na jó - értelmes helyen nem lesz. Brutál EU és Magyar bürokráciából mindent kinézek én is 😭, de talán nem lesznek ennyire hülyék.

Amúgy kivitelezhetetlen is mert hiába van spéci óra, ha bármely konnektorból tudsz tölteni otthon (családi ház esetén). Ezt csak az autóban tudnád megfogni de akkor meg felesleges a külső óra.

Társasházi töltésnél előfordulhat, hogy a nyilvános töltéshez hasonlóan kezelik amit lehet adóztatni - lásd ma is adózik mert ÁFA van rajta.

És mit csinálnak a már futó autókkal? Visszamenőlegesen tetetnek bele készüléket? Mit csinálnak a buherátorokkal? Megannyi probléma.

Ez ugyanaz a problematika mint az autópályás fizetőkapuk vagy a matricázás. Az első macerás a felhasználónak sok embert tud feleslegesen foglalkoztatni és jókora bürokráciát lehet rá építeni. A második baromi egyszerű. A pénzt mindkét esetben ugyanúgy beszedik...

"A kommunizmus akkor fog véget érni amikor a jegyrendszer."

Ez a Balkán sarka, a legkisebb kiskapun is ezrek férnek át és minden egyes szabálynak megvan a kivétele, ha meg nincs, akkor elég csak a pártnál jól feküdni és máris görbül a tér.

Eleve nevetséges és gusztustalan dolog volt kamuhibrid 3 tonnás lexus suvokra bármilyen kedvezményt adni 10. 10 éve is nevetséges volt és most is az. Főleg, hogy tipikusan csak azok kaptak ebben is kedvezményt akiknek pont semmiszükségük rá.

Akkor most felértékelődnek az igazi EV-k!

En el fogom adni valoszinuleg sajnos. Pedig nagyon szeretem. De anno mikor szamoltam hogy milyen autot vegyek cegre akkor ugy voltam hogy ok benyelem a joval magasabb arat mert talan visszahozza majd ugy hogy arammal jarok es nem kell cegauto adot fizetni. En nagyon nagy reszben elektromosan jarok az enyemmel (KIA optima SW PHEV) de nagyon jol jott hogy ha valamikor nagy tavon autopalyazni kellett akkor csak megtankoltam es kesz.
Most igy nem nagyon latok mas megoldast minthogy eladom es veszek egy dizel pickup-ot. Az olcsobb mint az ev joval.

Cegbe vennem, es meg nem tudom milyet. Ez egyelore csak egy kosza otlet.
En is elfiloztam rajta hogy atvegyem maganba az automat mert tenyleg nagyon szeretem. Ahogy neztem hahun a kocsim meg mindig meger 8-10 milliot ha lehet hinni a hirdetesnek. A penzem nekem a cegembol van (fizetes es osztalek). Ha megveszem a ceges autot abbol a penzbol amit a cegembol vettem ki kurva sokat adozva az nem tunik tul jo uzletnek.

Meh. Nem azért vettem mert zöld rajta a rendszám hanem mert a lehető legpraktikusabb megoldás ha tényleg úgy használom ahogy azt megálmodták a tervezői.

Amúgy én a villanyokról is levenném és súly + teljesítmény alapján adóztatnék meghajtástól függetlenül, egyből eszébe jutna a gyártóknak értelmes autókat csinálni.

A meghajtasra (uzemanyag / energia felhasznalas) kell adot tenni, ami jol korrelal a gazdasagossagava (karosanyag kibocsajtasi normakat meg baromi szigoruan venni, bukas=motorgeneral vagy forgalmi elvetele). Illetve a jarmu fizikai jelenletere kell kivetni adokat/dijakat (tarolas, uthasznalat, bahajtas), ami lehet meret es/vagy tomeg alapu.

Jovedeki ado van a benzinen, dizelen. Hogy ez sok, vagy keves, azon lehet morfondirozni. Lassan kell majd valami az elektromos energiara is, de jelenleg meg nem eleg elterjedt. Lehet kibuvokat keresni, de a HTO - Dizel eseteben is megoldottak.

Letezik uthasznalati dij, "dugodij", parkolasi dijak, adok a parkolasra stb. Az ilyen marhasagok, hogy a keruleti lakosok ingyen parkolhatnak mekkora egy vicc mar? Miert vegyen ki tobbet a helyi kozosseg eroforrasaibol egy batar autoval rendelkezo, mint aki banyatankkal megy a piacra?

Ezeket kell(ene) ertelmesen beallitani, felvazolni egy hosszutavu tervet, es ahhoz tartani magunkat, illetve kemenyen betartatni.

1. Tény hogy nem szép hogy szokás szerint aug 31-én 23:59-kor kijön majd a közlöny róla, de ezt már kb megszoktuk.

2. Linkelt oldal szerint 12 éves, forgalmi alapján 111kw teljesítményű autómra az éves díj 20.535 pénz lesz, még így is bőven vastagon megéri az én felhasználásommal. Igaz pont az ellenkezője vagyok a céges szarok bele mentalitásnak és amikor tudom villannyal hajtom, hülye lennék szaldós napelemmel nem így csinálni.

3. Aki autózik, annak számolnia kell plusz költségekkel, ha egy ilyen összeg valakinek gyomros akkor el kell gondolkodni rajta hogy valóban belefér-e az életébe az autó "luxusa".

Mert nem úgy használták ki a lehetőséget ahogy az el lett képzelve hanem kiskapuként több kárt okozva mint hasznot.

Plugin tulajként én teljesen egyetértek a zöld rendszám elvételével. Egyetlen érvem ellene hogy a fekete autómon jobban mutat a zöld mint a fehér, de ez legyen a legnagyobb baj :)

Az Európai Bizottság július végi jelentése szerint a 2021-ben és 2022-ben, Európában újként forgalomba helyezett hagyományos típusok átlagosan 20 százalékkal, vagyis száz kilométerenként nagyjából 1 literrel több benzint, illetve gázolajat égettek el, mint amennyit a gyártók az egységesen alkalmazott WLTP-szabvány (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) alapján megadtak, illetve amennyit az autóvásárlók a prospektusokban és internetes újautó-konfigurátorokban láthatnak.

[...]

A Bizottság friss jelentése ennél is sötétebb képet fest a Magyarországon hamarosan zöld rendszámukat veszítő, sokáig környezetbarátnak mondott plug-in hibrid autókról. A 2021-ben forgalomba helyezett mintegy 320 ezer ilyen felépítésű autóból nyert adatok alapján a hálózatról tölthető, jellemzően benzines és elektromos hajtású típusok szén-dioxid-kibocsátása három és félszeresen (!) meghaladta a típusbizonyítványukban szereplő szintet.

Ha érdeklené egy felelős döntéshozót az ötletem, akkor a városban benzinnel közlekedő plugin hibrideket szarrá büntetném. Pl. hőkamerát a rendőrautóba, aztán ha füstöl akkor 300e helyszíni bírság... A tisztán ICE-ket meg úgy megadóztatnám, hogy nem érné meg üzemben tartani őket.

Szerkesztve: 2024. 08. 11., v – 08:47

Ki felelős a plug-in hidridek lebukásáért?

A Bizottság friss jelentése ennél is sötétebb képet fest a Magyarországon hamarosan zöld rendszámukat veszítő, sokáig környezetbarátnak mondott plug-in hibrid autókról. A 2021-ben forgalomba helyezett mintegy 320 ezer ilyen felépítésű autóból nyert adatok alapján a hálózatról tölthető, jellemzően benzines és elektromos hajtású típusok szén-dioxid-kibocsátása három és félszeresen (!) meghaladta a típusbizonyítványukban szereplő szintet.

[...]

A plug-in hibrid autók valós károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos eredmények megerősítik azt a korábbi feltételezést, amely szerint a tisztán elektromos hajtással is használható típusok gazdái sok esetben nem töltik fel az akkumulátort, így nem használják ki a helyikibocsátás-mentes működés előnyeit. Amikor viszont a benzin- ritkább esetben a dízelmotor mozgatja a sokszor a hagyományos típusoknál nehezebb autót, elérhetetlenül távol kerül a valós átlagfogyasztás a jól csengő katalógusadatoktól.

[...]

Inkább arra enged következtetni, hogy a kezdeti lelkesedés után rengetegen leszoknak az otthoni és munkahelyi töltögetésről, mert az autó enélkül is használható marad. Más lenne a helyzet, ha minden városban geofencing rendszert üzemelnének be, és a plug-inek a városhatárok közt csak elektromos hajtással tudnának közlekedni. Ebben az esetben ugyanis minden tulajdonos elkezdene ügyelni arra, hogy feltöltött hajtóakkumulátorral induljon el a rövidebb, városi útjaira.

trey @ gépház

A 2021-ben forgalomba helyezett mintegy 320 ezer ilyen felépítésű autóból nyert adatok alapján a hálózatról tölthető, jellemzően benzines és elektromos hajtású típusok szén-dioxid-kibocsátása három és félszeresen (!) meghaladta a típusbizonyítványukban szereplő szintet.

Ennek nagyon egyszerű magyarázata van:

1, céges autónak szinte kizárólag plug-in hibrid autót érdemes venni adózási okokból,
2, a benzin és dízel üzemanyag adható kedvező adózású juttatásként, elektromos töltést nem lehet juttatásként adni kedvező adózással.

Ha létezik értelmes és/vagy bármilyen kicsit is értelmesen gondolkodó ember a kormányban, akkor könnyen el tud jutni arra a következtetésre, amire egy óvodás is képes lenne, hogy a hibrideket úgy fogják használni, mint egy normál ICE motoros autót. Ahhoz, hogy ez változzon, szimplán az adózási környezethez kellene hozzányúlni, de mivel balfaszok ülnek döntési pozícióban, ez nem igazán fog bekövetkezni. Amúgy még ilyen használattal is sokkal jobb az emissziója, mint egy azonos méretű és típusú tisztán ICE autóé, mert hozható egy 1,5 tonnás autóval benzinből a 4,5-5 l/100km fogyasztás, ha sose tölti elektromosan.

Ha saját adózott zsebből kell fizetni a benzint vagy a töltést, mint magánember, akkor már sokkal-sokkal jobbak az arányok, simán hozható budapesti viszonylatban az 1 l/100km alatti fogyasztás.

HA HA HA

Az Európai Bizottság július végi jelentése szerint a 2021-ben és 2022-ben, Európában újként forgalomba helyezett hagyományos típus [...] A Bizottság friss jelentése ennél is sötétebb képet fest a Magyarországon hamarosan zöld rendszámukat veszítő, sokáig környezetbarátnak mondott plug-in hibrid autókról.

Ügyes próbálkozás volt ezt Magyarországra, a magyar kormányra és a magyar adózási környezetre redukálni ... de, sajna ... 🤷‍♂️

trey @ gépház

Attól tartok, sokkal jobban térdeltek, mint a gazdáitok – és a csak egy kávét kérő Orbán – valaha is álmodták. Nagyon cuki pl., amikor úgy kéritek számon a demokráciához való hozzáállást másokon, hogy – ha már véleményetek szerint a fajtátok általánosságban a politika felett áll – tüntetéseken nem mutatjátok be az álláspontotokat* az általatok** gigantikusan nagy horderejűnek beállított közéleti kérdések és kormányzati intézkedések ill. azok hiánya (összefoglalóan ún. problémák) kapcsán. De az se kutya, hogy vagy eleve nem szerveztek politikai pártot, vagy amit szerveztek, annak pár belterjesen létrejött degenerálton kívül nincs _saját_ társadalmi bázisa***. Külön poén, hogy a szürke moslékotokban képesek összekeveredni a kirekesztő demokraták, az állami költségtérítésért**** síró anarchisták (szia BlinTux) és a többi. Sokat elárul rólatok, hogy Orbán miniszterelnökségét***** a magyarok – vagy inkább a világ – történelme legalacsonyabb lécének állítjátok be, legyőzni mégsem tudjátok. A tények azt mutatják, hogy egy az ugatáson kívül önálló cselekvésre képtelen, gondolatmentes szeméthalom vagytok. Az évek során ezt ezerszer elmondták már nektek, mire a ti válaszotok nem az őszinte önkritika és az értékes fejlődés volt, hanem a kreténségeteket emeltétek négyzetre. Nem Orbán csinálja, nem a fideszesek és nem én, hanem ti. Mert ilyenek vagytok. Azért van kétharmad******, mert az emberek egy szignifikáns része okád a gondolkodásotok főbb elemeitől és a viselkedésetektől.

 

 

* térdelve biztos nehéz
** ld. első mondat (kétlem, hogy érted az összefüggést, de azért mégis visszautaltam, hátha nem szopósodott ki teljesen az elméd)
*** ld. pl. az idei nagy "átszavazást" a Tisza Pártra
**** ami említett esetben amúgy adott volt, csak be kellett volna nyújtani a papírt, de ugye sírni könnyebb volt
***** nektek hála folytonos miniszterelnökségeit
****** jelenleg sorban a negyedik

:)