Legiközlekedés 2024 nyár

Aki mostanában repül, az akár 1-5 órás késésre is számíthat. A nap folyamán minél később indul a gépe, valószínűleg annál többet fog késni.

Budapest-Bari tegnap: 1 órás késés
Budapest-Bari ma: >2 órás késés (még nem indult el)

Nagy szopás ez, aki a  reptérről tovább akar menni, mert vagy szálloda vagy reggelig dekkolhat pl. egy vonatállomáson. Persze ő még mázlista, mert aki átszállással menne...

Hozzászólások

Számomra nincs ebben semmi meglepő. Jó pár éve ez van nyaranta. Ahogy nő az utasszám, ahogy csökken a repülés ára, ahogy próbálnak minden petákot megfogni a légitársaságok, úgy alakulnak ki ezek a helyzetek.

A (közgazdaságtani) megoldás egyszerű: emelni kell a jegyárakat.
Légügyi megoldás: módosítani a repülési szabályokat (pl: résidő).

Ha ez így van, akkor nem sok. Azt várnám az államtól, hogy fejlesztések miatt nőne az áteresztőképesség, valamint bekapcsolnák a repteret a budapesti közlekedésbe. Kíváncsi leszek rá.

Megjegyzem, nem vagyok híve a nagy államnak, de annak igen, hogy stratégiai fontosságú dolgok (olyanok amelyből egy van, és nem olyan amit annak neveznek) a tulajdonukban legyen. Nálam speciel a fegyvergyártás is ilyen egy olyan országban, ahol nem viselhet akárki fegyvert.

Egyrészt a fejlesztések lehetnek:
- terminálon belüli fejlesztések (pl: kapuk számának növelése) -> látványos, de nem javítja a késések arányát
- terminálok számának növelése -> egy ideig javít csak
- futópályák / gurulópályák számának/hosszának növelése -> ez tudna érdemben javítani, de ennek fizikai akadályai vannak
- a légitársaságoknak a reptér felé fizetendő díjak módosítása -> érdekeltté kell tenni a feleket a késések elkerülésében

Nézzük konkrétan Ferihegyet (BUD) (nekem Ferihegy marad, túl öreg vagyok már az átszokáshoz):
Van 4 terminál. Ebből csak a 2A és 2B, amik nyitva vannak publikusan személyszállításra. Itt a tömegközlekedéssel való elérhetőséget kellene már megoldani 50 éve. Lezárták pont azt a terminált (1-es)  pár éve, ami pont elérhető kötöttpályás módon. Véleményem szerint az 1-es terminált kellene korszerűsíteni és újranyitni végre. Továbbá megoldani a kötöttpályás összeköttetést a terminálok között (lásd példának Frankfurtot).
Futópályából csak 2 van. Több - elsősorban aviatikai okokból - nem igazán lehet bővíteni a futópályák számát. A nagyobb kapacitáshoz és redundancia növeléséhez  kellene még 1 futópálya megfelelő hosszban (>4 km). De ez csak piros hó esése esetén fog megvalósulni.

Bármilyen fejlesztés is történik: safety first (aviatikai mondás).

Ha azt nézed, hogy már Bp. egyes részeiről sem biztos, hogy Bécs vagy Pozsony időben/kényelemben sokkal messzebb van... És az, hogy a repülőtérnek érdemi tömegközlekedési kapcsolata nem igazán van, az nem csak az indulási, hanem az érkezési oldalon id probléma. Sőt lehet olyan, aki azért választ más desztinációt, mert a reptérről "bárhova" eljutni olyan, amilyen...

terminálon belüli fejlesztések (pl: kapuk számának növelése)

Szerintem a tobb mint fele kihasznalatlan, miutan a troger legitarsasagok (W & R) az olcsobbik megoldast valasztjak: inkabb buszoztatjak vagy gyalogoltatjak (hoban, esoben) az utasokat. Ahelyett hogy hasznalnak a meglevo infrastrukturat (racuppanos kapuk), a W inkabb epitett maganak egy boderendszert kint az aszfalt kozepen...

Eurocontrolnál lehet reklamálni, hogy mikor oldják meg a teljes európai légtérben:
- szabad útvonal választás - nem csak a szigorúan vett repülési folyosókat kelljen használni
- törlik el a résidős korlátozást
- törlik el, hogy ha egy járat nem repül, akkor ne fizessen büntetést a légitársaság (ez a COVID alatt rengeteg pocséklást okozott, ezek voltak a "fantom járatok" utas nélkül)

A résidőről: https://blog.hungarocontrol.hu/cikk/a-menetrend-lelke-a-repuloteri-resi…

Irja is amugy a cikk, hogy ez nem igazan volt akkora gond:

A pandémia kezdetén, 2020 tavaszán rövid ideig „szellemjáratok” közlekedtek a kontinens fölött, a légitársaságok ugyanis nem akarták elveszíteni a korábbi szezonban megszerzett prioritársaikat a túl későn törölt járatok miatt. A szakemberek hamar észlelték a problémát és felhívásukra az uniós jogalkotók módosították a szabályozást. Így ha egy társaság a járványügyi korlátozások miatt kényszerül törölni járatát, akkor nem veszíti el történeti résidejét.

A probléma elég komplex szerintem. Vasútnál, villamosnál, autóbusznál teljesen mindegy, hogy 1 vagy 5 utas van - a szállító költségeinek szempontjából. Sok utas esetén egyszerűen vasúthoz hozzátoldanak plusz kocsikat például. Ez nem növeli érdemben a költségeket. A bevétel, költség mérleg szállítói oldalon könnyen kezelhető.

Viszont egy repülő kiszolgálásához, reptetéséhez rengeteg ember, eszköz kell - a szállító költségei eleve magasak. Tudomásom szerint egyetlen egy légitársaság se tudja kezelni, hogy ha egy adott járatra adott napra túl kicsi (5%) vagy túl nagy (150%) az utasigény. Egyszerűen képtelenek gyorsan az utazási igényekhez alkalmazkodni.
Nem tudnak egy nagy gép helyett kis gépet reptetni és vica versa. Ha tudnának, akkor megdrágulna a repülés.
Charter járatokkal próbálják kezelni az időszakos terhelési csúcsokat.

Az utas utazni akar. Akkor és oda. Nem egyszerű megtalálni az egyensúlyt.

"Sok utas esetén egyszerűen vasúthoz hozzátoldanak plusz kocsikat például."  - A szerelvényforduló miatt, de motorvonat vagy zárt forda esetén a szerelvényhez hozzácsapnak vagonokat nem igazán működik - plusz az adott vonalon a peronok hossza is korlátozott lehet...
A "nem növeli a költségeket" meg de, igen, növeli, hiszen a pluszban elvitt vagont/vagonokat vissza kell logisztikázni - akár úgy is, hogy üresen viszok, vagy akár szerelvénymenet lesz belőle...

Bari legendásan szar.

2 hete mentem este Bécsből Chania-ra (Kréta), időben indult. Majd szintén este Chania-ból Bécsbe, talán volt egy 30 perces csúszás.

Egyébként meg a légiközlekedés ilyen. Aki erre adja a fejét, számoljon ezzel.

trey @ gépház

Szerkesztve: 2024. 07. 02., k – 09:35

Ezért megyek olyan helyre nyaralni, amit kocsival elérek. Azaz max a horvát tengerpart távolság, 6-800km. Szombat éjjel jöttünk haza, fél 8-kor indultunk onnan, hajnal 1-kor már otthon voltunk, 2x 5 perc pisi megálló volt. Forgalom éjjel már nincs, lehet jönni 140-et gond nélkül. Nap sem süt, nem döglik bele az ember a kocsiba, hiába megy a klíma, ha közvetlen süti a nap.

Plusz egyéni nyomor, de a szülők már öregek, nekem nincs meg az a luxus, h majd jövök, amikor jön a repcsi, ha esetleg haza kell jönni, akkor nem tudok várni 1 hetet erre.

Az olasz es a nemet legter a szuk keresztmetszet. Minden nyaron. De kezd atlepni egy sulyossagi szintet, lassan foglalkozni is kell azzal, hogy mi legyen a megoldas.