Max 6V-os led, melyik alkalmas sötétben bevilágítani a motor előtti utat?

Hajlok arra, hogy a Babetta generátorával, 6V-os akkut töltsek és onnan menjen a világítás is, ami remélem led lehet. Egyrészt van-e olyan led, ami alkalmas az első lámpa helyettesítésére a fényerejét tekintve, illetve ez a 6V-os eszköz jó-e feszültség szabályozásra?

https://jaszmotor.hu/termek/7096/feszultseg-szabalyzo-6v-mz-125250-inpa…

Mekkora teljesítményű 6V-os zselés akkut képes egy Babetta generátor rendesen tölteni?

Hozzászólások

KRESZ szerint nincs. Ugyanis nem találsz a járműre típusengedélyezettet. Abban kizárólag a gyárilag előírt izzót alkalmazhatod.

Megnéztem egy leírást, gyári kiépítésben 15W-os az első fényszóró. Ha valóban jut rá 15W, akkor abból azért elég sok fényt ki lehet csiholni LED-del. Alapból a Babetta olyan, hogy a fényereje a fordulatszámtól függ? Itt nézem a 47. oldalt és semmi szabályzást nem látok benne: https://docplayer.hu/10800008-Jawa-babetta-28-tipusu.html

Először csinálni kell egy elektronikát, ami akksitöltőként üzemel a Babetta alternátor kimenetéről. Gondolom ez volna amit linkeltél, de nem vennék mérget rá, hogy működne.

Aztán én vennék egy komolyabb LED bringalámpát, amit mondjuk DH-hoz találtak ki. És egy ilyet hajtanék az akksiról. Ha nem jön senki szembe, vagy erdei ösvényen megyek haza, akkor ezt égetném. Ha meg jönnek, vagy rendőrt látok, akkor visszaállnék a gyárira.

Valóban, nincs fesz stabilizálás, emiatt szeretném, ha lenne egy. Akksiról megnyugtatóbb világítani, mint egy bármikor megmakkanó generátorról. Nézegettem, hogy cseresznye foglalatként hivatkoznak az izzóra, ami kell az első lámpába, de hogy ennek milyen foglalata van, arra nem jöttem rá, mármint hogy ilyen foglalattal létezik-e ledes lehetőség.

Ha megmakkan a generátor, akkor megáll a motor is.

Nem tudom hogyan használod a járgányt, de csak világításra az is megoldás lehet, ha tényleg DH-s lámpát veszel, amit otthon töltesz. Tuti, hogy órákat bírnak ezek, gondolom nem Babettázol több órát éjszakánként.

Én úgy tudom, hogy a feszültségszabályzók úgy működnek, hogy a generátor gerjesztési áramát állítják be. Ezeknél a generátor nem állandó mágneses, hanem egy gerjesztő áram mágnesezi fel. És ezt a gerjesztő áramot szabályozva lehet beállítani a kimeneti feszültséget. Állandó mágneses generátorhoz nem használható egy ilyen feszültségszabályzó. De ez részemről főként tipp, 1-2 videót néztem csak meg a témában régebben.

A Babetta generátorából kijövő váltóáramot lehetne egyenirányítani és valami kapcsolóüzemű dologgal akksit tölteni róla. Szerintem az benne a nehéz, hogy a bemeneti feszültség változó, a terhelést is korlátozni kell - akár dinamikusan a fordulatszám szerint - meg az akksit is szabályozottan illik tölteni. Egy ilyet megtervezni egyáltalán nem triviális, és nem tudom, hogy kész modulokból hogyan lehetne felépíteni? Épp mostanában csináltam egy kézi generátoros zseblámpát, amit lehetne erre a célra átalakítani (1-2 dolog méretezése volna csak más), de ezt sem volna kevés idő újraépíteni. Szóval jókora elszántság kellene ehhez a projekthez, munkaórában több lesz, mint a Babetta ára.

Abból indulok ki, hogy 2 külön kör mind a gyújtás, mind a világítési rész a generátornál. Persze, ha a gyújtás adja be a kulcsot, akkor nem indul a motor, de ha csak a világítási kör sztrájkol, akkor van értelme az akkus megoldásnak.

Igen, tudom, hogy csak akkor tölthet a generátor, ha a fordulatszám alapján, már eléri a 6V feletti feszültségtartományt a kimenete a generátornak. Azt gondolom, hogy egy dióda megoldhatja, hogy a generátor alacsonyabb feszültségénél ne dolgozzon vissza az akku, de még nem merültem bele mélyebben, így ez pillanatnyolag csak tipp. 

Még azon kell elgondolkodjak, hogy ha 6V feletti a generátor feszültsége, csak akkor jusson áram a feszültségszabályzóhoz. Hogy ez egy tranzisztor lesz, vagy valami más kapcsoló üzemű izé, azt még nem tudom.

Lendkerékmágnes dolgozik a Babettában. A tekercsek nem szolgáltatnak annyi teljesítményt, hogy akksit tölts, teljesen át kellene építeni a rendszert és úgy méretezni a töltés részt, hogy minden fogyasztó, értsd világítás valamennyi eleme, gyújtás és az akksi töltéshez elegendő legyen. A gyári rendszerből soha nem fogsz kivenni elegendő teljesítményt ehhez. Amiben egyedülálló volt a maga idejében ('70-es éves) a Babetta elektromos rendszere, az a megszakító nélküli tranzisztoros gyújtás. Az megelőzte a korát.

Gondolj bele, hogy ha egy izzóból kihoz a teljesítménye egy pislákoló fényt, akkor egy jól megtervezett elektronikával egy LED-ből többször annyi fényt ki lehet hozni ugyanabból a generátorból. Csak éppenséggel egyáltalán nem egyszerű megcsinálni, de elvileg így kell lennie.

Lead persze, de nem a teljes fordulatszám tartományban. Ezért is parázslik. Ha meghajtod a ledeket, a led áramkör is vesz fel teljesítményt. Ilyen kis teljesítményű tekercseknél ez nem járható út.

Van egy Sachs Madess 50es 4 ütemű kismotorom. Építem rá a 125ös változat elektronikaját. 3 fázisú, 100W teljesítményű generátor résszel. De itt volt opció. En sem láttam semmit a 15Wos P26S izzóval. Most majd megy bele H3 halogén 35W-tal.

Babettáról beszélünk. Vagy most a Sachsomra célzol? Nincs nagy különbség az 50es és 125ös lendkerémágnes között. Kb 2008tól a 125ös elektronikával jött ki, 3 fázisú generátorral. Mielőtt ebbe kötnek bele, természetesen nem klasszikus generátorról beszélünk, csillagpontban kapcsolt tekercsek állandó mágneses lendkerékmágnessel.

Teljesen mindegy - a kérdés az, hogy a motor teljesítményéből mennyit használsz el világításra? Mert oké, hogy levehető a generátorról 100W teljesítmény - csak az nem mindegy, hogy az a teljesítmény harmada vagy a másik végletben 2.5%-a...
Kutyakiképző topictársunk adott teljesítményből szeretne jobb megvilágítást csiholni, ha jól értem a felvetését, amit egy jól kitalált LED-es megoldással talán meg tud csípni - igaz, az áramgenerátort kifejezetten alaposan át kell gondolni, hogy ne zavarja az akár jelentősen is ingadozó tápfeszültség.

Pontosan ez a kihívás benne szerintem is. A generátorhoz illeszteni kell a terhelést ahhoz, hogy ideális teljesítmény levehető legyen. Esetleg az is probléma lehet, hogy túlságosan visszafogja a motort, bár ettől nem tartanék, hogy annyira jól működne az a generátor. Ha csak simán ráköti a LED-et direktben, akkor ugyanúgy ingadozni fog, mint eredetileg. Ha az akksitöltőt köti rá, akkor kis fordulatnál nem fog tölteni, nagynál meg túl nagy teljesítménnyel. Egy aktív elektronika kellene, ami a változó bemeneti feszültséggel ésszerűen tud kezdeni valamit. Azzal kellene kezdeni, hogy meg kellene mérni (szkóppal), hogy milyen feszültség milyen függvény szerint jön a generátorból: lehet, hogy meglepődnénk! Úgy csinálunk mintha mérget vennénk arra, hogy 6V :-). Terheletlenül simán lehet az jóval több is, alacsony fordulaton meg sokkal kevesebb. Ez a tippem. Az izzó azért nagyon jó terhelés, mert a feszültség növelésével növeli a terhelést is magától.

A gyújtás hogy működik? Szinkronban forog a generátor a motorral és mindig akkor ad feszültséget amikor kell, vagy a gyújtásvezérlő csodadobozban van egy kondenzátor amiben tárolja az energiát? Számomra ez az áramkör még talány.

Szerk.: rákerestem és a hobbielektronika fórumon ugyanezt akarta megcsinálni egy user 2007-ben: https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2189826.html

Ez a poszt csak 5 éves: https://www.hobbielektronika.hu/forum/topic_post_2190366.html#2190366

"Nekem ne mondja senki, hogy ne legyek kemény. Anyámmal élek, Babettával járok, macskám van..." (Üvegtigris)

Fényerőben/fényáramban biztosan van olyan - a fény vetítési képét tekintve viszont tuti nincs. Lehet, hogy egy biciklire tervezett LED-es első lámpával jobban jársz, bár jogilag az is átalakítás...

A foglalat az egy dolog, a kérdés az, hogy az eredeti izzóhoz képest a fényt kibocsátó elem geometriailag mennyire eltérő helyen lesz, mennyire lesz más a kiterjedése, illetve az általa kibocsátott fény irányítottsága mennyire lesz más, mint az izzószálnál.
Ahogy emlékszem, a Babetta lámpájának az üvege is lencseszegmenseket formáz, úgyhogy a led-es biciklilámpát "csak úgy" belerakni nem lenne nyerő, ergo ebben az esetben marad a lámpa teljes cseréje, vagy épp a tetejére szerelt biciklilámpa :-)

Mert mi először megtanultuk az elektronikát és utána akartunk áramkört építeni.
Javaslom számodra is ezt az sorrendet. Őszintén.

Tényleg jó elektronikai szakkönyvek vannak. Némelyiket még magyar nyelven is megkapod, akár könyvesboltban, némelyikét antikváriumban.
Olvass, tanulj. És nem csak a Babetta-projektedhez lesz hasznos, hanem a későbbi többihez is.