Az a feladat, hogy kb 8 méter magasra kell feljuttatni különböző súlyú tárgyakat, csigás szerkezettel, aminek a meghajtómotorja, jó volna, valamilyen 12V-os, egyenáramú motor, aminek a fordulatszáma 0-mondjuk 50-ig terjed percenként és a terhelhetősége is akkor, hogy elbírja, ha mondjuk 100kg-ot kell majd felhúznia a csigán keresztül. Fontos szempont, hogy képes legyen, akár az 1 fordulat/percet is bírni könnyedén a motor.
Az is elég nekem, ha olyan kulcsszavakat adtok, amivel jó eséllyel rátalálok a gugliban, eddig a 12v dc motor 0-50 rpm nem segített.
- 1127 megtekintés
Hozzászólások
Ez nem csupán elektronikai probléma. Ehhez reduktor kell, azaz fogaskerekes áttétel, különben egy motor sem fog 50 rpm-mel 100 kg-t emelni. A 12 V is elég gyanús.
If you don't know what it is, you don't need it.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kulcsszavak: Elektromos emelő csörlő 12v
Kész megoldásokat találsz. A meghajtó motor fordulatszáma nem lényeges (153:1-es áttételnél), súlyra meg az adatlapokon kitérnek.
...úgyis jönnek...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olyannyira nem ritkaság, hogy a sok-sok internetes kereskedés mellett még a Praktikerben is kapható. Készen, csak meg kell venni és fel kell szerelni.
12V és 1 kW vagy nagyobb motorteljesítménnyel. Elterjedt felhasználás: ahol nincs 230V, például autó, hajó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akár jó is lenne ez a kész emelő, ami nekem a probléma ezzel, hogy azonos sebességgel csörlőz, nem tudom a sebességét módosítani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
PWM sem jo? Gondolom meghajtod valamivel..
Fogsz egy mikrokontrollert, H-hidat, es ennyi. Esetleg az elobbi helyett valami trukkosebb 555-os kapcsolast, attol fuggoen, hogy akarod hasznalni.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A PWM jó lesz azt gondolom, csak azt nem tudom, hogy a nagy nyomatékkal működő motorok, mennyire viselik el az alacsony fordulatszámot a kisebb feszültség miatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az attetel elott sima motor van, ott nincs nagy nyomatek. Ha attetel nelkul akarnad, az tobb problemat is behozna, egyreszt tul gyors lenne, masreszt nem lenne onzaro. Szoval ha elmegy a villany (vagy egyeb problema eseten), a szerkezeted - meg ami benne van - zuhanna par metert.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mindegyik villamosgép típussal tudsz akár négy negyedes hajtást csinálni. Tehát megoldható az is, hogy nulla fordulatszám mellett tartja a terhet, vagy emeli, vagy engedi le. Ez még csak két negyed, negatív teher esetére a két irány a másik kettő. Bajuk nem lesz. Esetleg abból lehet gond, hogy amit állandó fordulatszámra terveztek, az megoldja a saját szellőztetését, alacsony fordulaton viszont nem lesz elegendő térfogatáramú légáramlás a hűtéshez. Ha ez a gond, legfeljebb kívülről kell áramoltatni a levegőt, ventilátorral kell hűteni.
Persze aszinkron géppel ilyen négy negyedes hajtást csinálni nem egyszerű, de nem is lehetetlen. Ha jól emlékszem, a Ganz trolikban aszinkron villamosgépek vannak. Egy ilyen gép fordulatszám szabályozásához jellemzően háromfázisú szinuszos táplálásra van szükség, ahol a feszültséget és a frekvenciát is változtatni kell, hogy ne legyen egyszerű az élet. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Először energetikai oldalról közelítsd ezt meg. Mekkora sebességgel szeretnéd azt az 1 kN erőt? Ha ezt tudod, máris van egy teljesítményed. Becsülj egy hatásfokot, oszd el a nettó teljesítményedet vele, majd ezt oszd el 12 V-tal, s megkapod, mekkora áramra lesz szükséged. Aztán lehet, hogy itt fel is adod az egészet.
Ha kifejezetten alacsony fordulatszám kell, akkor léptetőmotor lehet, hogy jobb választás. Az elektronikát semmiképp sem úszod, meg, akkor meg már nem mindegy, mihez építesz hardware-t, s írsz firmware-t?
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha fontos a pontos pozicionalas, akkor valoban leptetomoci kell, de a leirasod alapjan a tippem az, hogy nem az.
Elsosorban valami gyakoribb auto utangyartott/bontott ablaktorlomotorjat neznem meg, amellett szokott lenni olyan attetel, ami kitepi a vallad, ha nem vigyazol. (a csigahajtas sokszor keprol is felismerheto, egy nagy fogaskereket hajt egy hosszukas csiga, durvan nagy attetellel, altalaban onzaro raadasul)
Auto leven 12V-os motor van bennuk (azert jo ellenorizni, ujabb autoknal gondolom CAN buszon van ez is, ill. kamione mehet 24V DC-rol).
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom mi célt fog szolgálni az eszköz. De így elsőre max. 100kg és akár 8m magasra is. Nekem a barkácsolás helyett a biztonságos emelő gépek és a munka és baleset védelem fordult meg a fejemben.
Ha kész lesz, kié lesz a felelősség. Egy esetleges személyi sérülés esetén?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezért szeretne képbe hozni a kolléga. :(
"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezért szeretne képbe hozni a kolléga. :(
Mivel nem kértem ilyen jellegű segítséget, így ezt a képbehozatalt ignorálom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor erre az életveszélyes baromságra ne várj érdemi tanácsot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Helikopter efektus, úgy látom mailserver ügyben is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Messziről indulunk úgy látom és nem is biztos h jó felé...
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor erre az életveszélyes baromságra ne várj érdemi tanácsot.
Örülök, hogy jópár hozzád hasonló, mindent is jobban tudok tag van itt, akik telibeszarják, hogy mi az alaptéma, majd ők eldöntik veled együtt, hogy merre kell vinni a topic indítónak a fonalat. Hiányoztatok.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem telibeszarjak, csak felhivjak a figyelmet (talan van tapasztalatuk) arra hogy bizonyos dolgok tulmutathat az emberek kepessegein. Talan erdemes lenne egy szakembert hivni ehhez? Mar ha komoly a dolog. Ha nem, akkor egy potmeter a motor ele. De az olyan is lesz.
Egy forum topikot nyitsz, ahol a kerdesedre varsz csak valaszt, a tobbiek pedig elkezdenek beszelgetni errol. Te probalod moderalni, de a többiek csak beszelnek tovabb. Ez egy ilyen hely.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy forum topikot nyitsz, ahol a kerdesedre varsz csak valaszt, a tobbiek pedig elkezdenek beszelgetni errol. Te probalod moderalni, de a többiek csak beszelnek tovabb. Ez egy ilyen hely.
Azt gondolom, joggal várok csak arra választ, amit kérdezek. Van ugye különbség aközött, hogy valakik beszélgetnek az adott témáról, vagy nekem akarnak olyan utat mutatni, amire nem vagyok kíváncsi?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én pl. nem egyszer kérdeztem már itt a HUP-on úgy, hogy nagyon jó volt, hogy nálam az adott témában tapasztaltabb, nagyobb rálátással rendelkező kollégák visszakérdeztek, hogy és azt ugye tudod hogy ... ?
Főleg ha balesetvédelmi, vagy életvédelmi dologról van szó, furcsa az "azt majd én tudom..." stílusú választ olvasni a segítséget kérőtől.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor kérj valahol pénzért szaktanácsadást és biztosan azt kapod amit kérdeztél és csak annyit amennyit fizettél. Lehet évek múlva valaki más rákeres a témára és neki fontosak lesznek ezek a hozzászólások is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az alázat fogalma úgy látszik teljesen hiányzik a fogalomtáradból. Ez nem nekem baj, ez neked baj.
Meg tudom jósolni a reakciódat erre is, ezzel sincs gond, nem te vagy az első (és nem is az utolsó).
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor kérj valahol pénzért szaktanácsadást és biztosan azt kapod amit kérdeztél
Nocsak... egy fórumon nem lehet pénz nélkül csak is annyi segítséget adni, mint amire valakinek valójában szóksége van?
Az alázat fogalma úgy látszik teljesen hiányzik a fogalomtáradból.
Ezt miből szűrted le? Abból esetleg, hogy nem hajbókolok a hozzád hasonlók előtt és nem úgy hajlok, ahogyan te és a hozzád hasonlók elképzelitek? Azt gondolom, pont azok a megmondóemberek ebben a témában, akik a saját nézeteiket akarják másokra erőltetni, mintegy szentírást, merthogy mindent IS tudnak, még akkor is, ha arra az adott témakörben nincs szükség. Márpedig azt, hogy mire van szüksége egy témakörben a kérdezőnek, nehogy már valami okostojás döntse már el.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
egy fórumon nem lehet pénz nélkül csak is annyi segítséget adni, mint amire valakinek valójában szóksége van?
De lehet, de kéretlenül belepofázni is lehet (értsd: joga és képessége is van hozzá) saját ötletekkel, meg véleményekkel. Van olyan platform, ahol ilyet nem szabad, pl.: https://engineering.stackexchange.com/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Neha kicsit tobb info tenyleg jobb lenne toled. Itt is elkezdtunk otletelni, aztan kiderult, hogy rossz iranyba indult el mindenki, mert valami felvonot/emelot/csorlot gondoltak az emberek (en is), ami nem igazan osszeegyeztetheto a 4m/s sebesseggel. Ha itt tisztessegesen leirtad volna, hogy mit szeretnel csinalni, es ahhoz milyen ertelmes parameterek tartoznak (kell neked tenyleg 4m/s?), mar megoldodott volna a problemad. Mert nem kizart, hogy neked megiscsak az a csorlomodul kell (vagy csigahajtas tetszoleges 12V-os motorral). Valamint, ha kiderult volna, hogy mit akarsz, a biztonsag is egyertelmuve valhatott volna. Ha csak targyakat emelsz, ugy, hogy ember/allat nincs a kozelben, tobb dolog megengedheto, mint ha alatta allsz.
No mindegy, idovel ra fogsz jonni, hogy a eletben mennyi olyan dolog van, ami nem kutya.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez nem neked szól, mert te értelmesen elmondtad a véleményedet. Alapvetően az a gondom itt pár nagyon okos emberrel, hogy ezt képzelik, mások hülyék. Ugyan mit tud itt bárki azokról az emberekről, akiket nem ismer? Semmit sem. Honnan veszi bárki magának a bátorságot arra, hogy észt osszon olyan témában, amiben nem kér valaki segítséget? Ilyen például a biztonság kérdése. Biztos, hogy ezt erőltetni kell olyannak, aki ebből évekig vizsgázott és vizsgáztatott? Egyébként teljesen mindegy mi az erőltetett kitérő, ha valaki nem arra kérdezett rá, akkor értelmes ember nem erőltet olyat. Ennek ellenére, voltak itt olyanok, akik nemcsak megértették egy fórum lényegét, hanem hasznos és okos tanácsokat, ötleteket is adtak, ami alapján át tudom már gondolni a lehetőségeimet. Így is lehet fórumozni és úgy is, hogy csak fontoskodik valaki.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én aztán nem erőltetek semmit, azt csinálsz amit akarsz :) Azt is gondolsz amit akarsz, nyilván.
Az okostojás-ozást kikérném magamnak de nem érdemes, ezt is leszarom.
A szálat később olvasók kedvéért azért ideszúrom hogy a Dunning-Kruger görbét érdemes lehet tanulmányozni:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez valóban válasz a feltett kérdésemre, gratulálok. Ja várj már... hát ez sem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bár hangoztatod, hogy mások nem értik mi is egy fórum lényege, szerintem viszont te nem vagy ezzel tisztában.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bár hangoztatod, hogy mások nem értik mi is egy fórum lényege, szerintem viszont te nem vagy ezzel tisztában.
Nem bánom, ha egymásnak osztjátok az észt akkor is, ha valaki nem kéri, csak engem kíméljetek meg tőle. Vannak itt, akik velem együtt még nem értik a fórum lényegét, ők viszont tudtak hasznos ötletekkel, tanácsokkal inspirálni. Ebben az esetben mi tévedtünk el.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te ilyen kis filozofálós vagy? :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te ilyen kis filozofálós vagy? :-)
Látod, nem bírok magammal :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amugy az kiderult mar valahol, hogy mit akar csinalni? Gondolom nem liftet, meg ala sem akar allni a tehernek emeles kozben. Szoval akkor honnan tudjuk, hogy eletveszelyes?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kikepzo kartars nem arul el sokat a dologrol, gyakran csak egy reszfeladat megoldasa erdekli es csak a kerdesere adott pontos valaszt fogadja el. Legyen a kerdes emelő vagy php for ciklus vagy mysql hibauzenet.
Itt csak sejteni lehet hogy kutyat vagy kutyatapot akar emelni mondjuk egy padlasra vagy auto platora. Vagy egy bazi nagy drotkoteles 3d nyomtatót, amivel kutyahotelt nyomtat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én a magam részéről -- látatlanban -- elektromos meghajtású hajítógépre gondolnék...
"Share what you know. Learn what you don't."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
olvasd vissza akkor pls a topic indítót. csigás szerkezet, felemelni, kötél ...
szó nem volt hajítógépről, ez "közben alakult át".
nem korrekt kommunikáció.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Srácok tudna nekem valaki segíteni? Rakétát akarok csinálni, amivel a Plútóig el tudok menni és vissza. Kb. zéró előzetes információm nincs róla, de tuti sikerülni fog.
Kb. ilyen érzésem van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem az a bajom, hogy minden témához így áll hozzá és kb semmilyen tanácsot nem képes még csak fontolóra se venni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ráadásul kész megoldásként elfogadható áron kapható. Képtelenek megérteni egyesek, hogy a fejlesztés nagyön költséges mutatvány. Valószínűleg a kivitelezés sem lesz olyan professzionális, mint a megvásárolt kész termék, és a saját változat sokkal, nagyon sokkal drágább lesz. Ha meg az is olyan professzionális kivitelű, akkor az nagyon nagy fejlesztési idő, és iszonyú sok pénz. Tudom, fejlesztésen dolgozom, és forintban tíz számjegyű az ilyesmi. Jó, esetünkben nyilván nem egy emelő a cél.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
gyanítom h messze nem kell szó szerint venni amit ír.
szerintem a 4m/s is egy benézés, 4m/perc lesz az (emelőnek teljesen jó is)
egy hajítógép ami 100kg-t eldob 4m/s -al, nos annak még a rögzítését is meg kell tervezni
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
egy hajítógép ami 100kg-t eldob 4m/s -al, nos annak még a rögzítését is meg kell tervezni
Már mé kéne :D az nem része a kérdésnek :D majd egy másik topicba felteszi azt, hogy mekkora csavarral kel rögzíteni (más egyéb támpont nem lesz benne).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
12v dc pwm a kulcsszó amire én keresnék
Nyilván nem 0-50 rpm között kell a motort szabályoznod, hanem annak a teljes (normál) tartományában.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, ez egy fontos kiegészítője lehet annak a motornak, amit szabályozni szeretnék fordulatszámilag, már csak a motor tipusa a kérdéses számomra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
én biztos hogy egyben megvenném mondjuk a praktikerben ajánlott egységet (motor,váltó,kötélzet) egyben.
lehet hogy nem is lesz szükséged a szabályozásra csak egy ki-be kapcsolóra.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szükségem lesz sebességszabályozásra is néha. Emiatt vagyok bajban és emiatt keresek olyan motort, ami elbírja a sebességváltást is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez jó feladat, mert terhelés függvényében pl az ajánlott csörlők lassulnak...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A PWM szabályozás pont erre való, nem teszi tönkre a motort.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A PWM szabályozás pont erre való, nem teszi tönkre a motort.
Igen, emiatt éreztem úgy, hogy ezt tekintem kiindulási pontnak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha a penz nem szamit, ezzen kulcsszavak segithetnek : electronic windlass. Erre azt mondjak folemel majdnem fel tonnat (ha lehet nekik hinni) https://www.marinesuperstore.com/anchoring-mooring/anchor-windlass/lewm…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A részletek nélkül a 12V borzasztó nagy áramot feltételez >50A. Milyen kábellel vezeted oda?
Talán az elektromos targoncák háza táján néznék körül, de szerintem ott is 48V (azaz 4db 12V -os akku sorba kötve).
* Én egy indián vagyok. Minden indián hazudik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Áttételekkel, reményeim szerint, meg lehet úszni akár 200W-os motorral is, annak meg ugye nem sok az áramfelvétele.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Végülis lemehetsz a villanymotor teljesítményével igen kicsire. Ez csak a felvonszolandó tömeg és a felhúzáshoz rendelkezésre álló idő kérdése.
Egy valamivel nem tudsz lassú mozgatáskor optimálisan bánni, méghozzá az adott tárgy felvonszolásához szükséges össz energiával, ami akkumulátoros táplálás esetén kényes kérdés.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Valóban, itt az akku miatt lesz érdekes az áramfelvétel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
No, akkor másképp teszem fel a kérdést: Milyen minimális/maximális sebesség és gyorsulás az, amik között kell maradnia a mozgásnak? Ebből kell kiindulni a hajtás megtervezésekor, eldöntve, hogy csiga/csigasor legyen-e, milyen átmérőkkel, milyen kötéllel, mekkora legyen a dob mérete, annak a hajtásához milyen nyomaték- és fordulatszám tartományt kell az áttételnek tudnia, azt milyen motorral és hajtóművel (áttétel) tudod produkálni, kitérve arra, hogy a dob reteszelését a hajtómű kialakításával vagy más módon oldod meg... Satöbbi...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na látod, ezzel már lehet kezdenem valamit, mert jó irány, átgondolom és írok rá.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minimális a 0, maximális csak kb, az 4m/sec a mozgás. Ezen értékek között, bármi lehetséges. Gondolom a nyomatéknak a sőlyhoz van köze, ami jelen helyzetben kb 100kg maximum, de ezen kívül bármennyi lehet, ami kevesebb. A hajtott dob átmérője kb 10cm-20 cm lesz, lánchajtást tudok elképzelni erre a célra. A motor tipusa a nagy kérdés, mert van rohadt drága is, ami nekem sok(k).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
8 méter magasra kell feljuttatni
A kiírás szerint. Trebusé masina? Repül a nehéz kő ki tudja hol áll meg?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha szukseg van a 4m/s sebessegre, akkor kb. elfelejthetsz mindent, amit eddig ajanlottunk (nagy atteteles motort, csorlot). Az rengeteg. Plusz akkor szukseged lesz valamire, ami szepen lassan felgyorsitja az eszkozt, es utana szepen lelassitja. Kulonben kilo felfele. Szabalyzashoz meg valoszinu kelleni fog valami jelado (amitol tudja, hol van), meg valami, aminek megadod, hol legyen a kocsi, mert mar joval korabban el kell kezdened lassitani.
(ha fent 4m/s-kel elengeded a kosaradat, kb. 80cm-t meg fel fog emelkedni, utana onnan visszazuhan)
Akkor visszajutottunk oda, hogy reszletesen ird le, mit szeretnel csinalni, es milyen parameterekkel, mert anelkul nem fog menni.
Ja, szelsoseges esetben a 4m/s-hez es 100kg-hoz tisztan 4kW-os teljesitmeny tartozik (a kotel es kosar tomegevel es surlodassal nem szamolva), ami 12V-rol 330A aramot jelent.
A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm szépen, itt nagy a gyanúm, szűk keresztmetszet lesz a nagy áramerősség, át kell gondoljam a feladatot újra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg a dob méretét/hajtását, mert az a max. 100kg-os teher kifejezetten "szép" indítónyomatékot igényel, úgyhogy valamilyen nyomatéknövelő áttétel nélkül nem fog menni. És ha kell a 4m/s-os max. sebesség, akkor ki lehet számolni, hogy ahhoz mekkora fordulatszámon kell pörögnie a kötéldobnak - ezt a fordulatszámot persze csak lassan érheti el (kérdeztem: mekkora gyorsulás engedhető meg a teher, illetve a kötél(!) szempontjából?) Ez jellemzően egyébként a motorindító/meghajtó elektronika és a hajtás paramétereiből "kiadódó" érték, mert ilyen lágyindítású motornál a felpörgés "meredeksége" kisebb, mint amit a maximális gyorsulás megengedne.
Egy ilyen emelőgép tervezése jóval távolabbról indul, mint hogy "milyen 12V-os motort rakj bele"... Mire oda eljutsz, hogy motort válassz, már jó néhány oldalnyi számoláson túl kell legyél. Ha a Diószegit (ISBN: 963-10-2921-2 ) nem forgatod készségszinten, akkor szerintem kifejezetten nehéz dolgod lesz...
Én egyébként csigahajtáson gondolkodnék el (önzárás "pipa"), jelentős az áttétel, aránylag kis nyomatékú motorral is lehet hajtani - igaz, egy normális, a számodra szükséges kimenő oldali nyomatékot tudó hajtómű azért nem 2 fillér...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Most először képedtem el a tudásodon. Mármint amit ebben a témakörben megmutattál. Köszönöm az iránymutatásaidat, hidd el, elgondolkodok ezeken.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én kb 80 % hatásfokkal számoltam a 420 A-t, de ugyanott vagyunk. :)
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy szempillantás kb. 1sec. Kettőt pislogsz és 8 méter magasan van a 100kg terhed. :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez 12 V-ról 420 A. Felejtsd el. Egy Tátra villamos amikor vaskosan gyorsul, ekkora az áramfelvétele.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A Tátra villamos 12 V-os? :)
Egy Suzuki motorkerékpár (kívánságra megkérdezem a pontos típust) 750 A áramcsúccsal indul. Jó lesz erre a feladatra egy önindító, a motorkerékpár akkunál nagyobbal felszerelve.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem, az 550...600 V körül van. Arra utaltam, hogy 420 A-hez olyan vezeték keresztmetszetek, kötések, szorítások, megoldások kellenek, mint egy ilyen villamosban lévők, mert árammal ugyanott vagyunk.
Az a 750 A gondolom, egy másodpercnél rövidebb ideig folyik, nem tartósan akkora áramra méretezték.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az akku kúpos csatlakozója elég jól bírja az ilyen terhelést.
A 750 A az tényleg csak csúcs, aztán megmozdul a rotor és másik képlet lép érvénybe... azaz...mikor a főnök sebességbe tette a mikrobuszt, hogy kipróbálja az 1200 A méréshatárt...akkor sem a kábel égett le, hanem a rotor. Az áram legfeljebb 600 A volt. :-D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg azt se feledjük, hogy ebben a példában a teljes kör, ideértve az akku belső ellenállását is, mindössze 20 mΩ lehet.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na várjál, a Tátra villamos nem 12V-on kéri el a 400A-t. :)
Ez még nem olyan durva, attól függ mennyi ideig kell ekkora amper.
Egy autó indítómotorja is elkér ennyit (és az akku le is adja, rá van írva, nézd meg...) pár másodpercig.
Most már tudjuk hogy hajítás, tehát nem kell sokáig tudni, szerintem megoldható.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Aztán vannak még extrémebb áramok. A következő videón látható cuccban folyamats 185 000 A-rel dobálóznak: https://youtu.be/zpLSBWeKIQY?t=726
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha tenyleg dobni kell valamit... hazi barkacs kivitelben en azt tudom elkepzelni, hogy van ket egymassal szemben allando sebesseggel forgo, nagy tomegu kerek, amik koze belokod az eldobando targyat. Amig koztuk van, gyorsul, utana repul. Ha mindez egy mozgathato asztalon van, meg celozni is lehet vele.
De egyebkent szerintem nem ez a feladat, ehhez mire kellene a sebesseg nagyon picire valo szabalyozasa? Es miert fuggolegesen akar 8m-t emelni? Es miert 100kg-ot? Trebuchet epit varostromhoz? :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Na tessek, mar megint nem talaltam fel a spanyolviaszt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lényegtelen a feszültség, a vezeték keresztmetszet, az átmeneti ellenállás problémája áramtól függ. Sőt, kisebb feszültségszinten kisebb feszültségesést engedhetsz meg, hogy arányaiban, a teljes táphoz képest ne legyen sok.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Még mindig nem világos mire is kell neked egy ilyen szerkezet, így egy elrugaszkodott ötlet - ellensúly.
Pl. felhúzod az ellensúlyt lassan, majd elereszted, az már lehet 4m/s.
Az "ellensúly" lehet akár egy összetekeredő (gumi) kötél köteg a lényeg, hogy eltárolja az energiát és akár egyben kieresztheti.
* Én egy indián vagyok. Minden indián hazudik.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az Kiss Ádám után szabadon: "kilövés a gecibe". :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm szépen mindenkinek a segítő hozzászólásokat ( az önmaguk fényezőket ignorálom), van min elgondolkodjak ebben a témában, utána kell olvassak dolgoknak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egy tervezés során álmodik az ember valamit, utána kiszámolja, mennyire reális az elképzelés. Kiderül, hogy nagyon nem az, akkor azon tűnődik, hol lehet kompromisszumot kötni. Ezért írtam már az elején, hogy számolj teljesítményt, mert mindegy, milyen villamosgépet választasz, örökmozgót nem tudsz csinálni, a szükséges teljesítményt bele kell tolnod, akárhogyan is működjön a szerkezet.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az elgondolkodás időszerűségéről jut eszembe: az Elittagon még mindig nem olvashatók el regisztráció nélkül az adatvédelmi irányelvek, viszont a regisztrációhoz el kell fogadni őket egy jelölőnégyzettel...
:)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amúgy rém egyszerű az egész. Kell hozzá:
-1 db csápos emelő,
-1 db tetszőleges Tesla elektromos autó (némi átalakítással, vagy ideiglenes szerkezettel a feladathoz specifikusan),
-1 db általad összetákolt emelő szerkezet (amit elgondolás alapján a képzelő erőd birtokában "megheftelsz")
-1 db valahonnan összebugázott cséplőgép hajtáshoz használt lapos szíj (minél hosszabb, annál jobb).
Működési elv:
-Figyelembe véve az összebugázott lapos szíj hosszát, letelepíted a csápos emelőt,
-A csápos emelőre fel állsz a Teslával, felemeled annyira, hogy ne ugorjon le róla,
-Itt most két megoldás is lehetséges:
1: lebontod a Tesla kaszniját, hogy a hajtott kerekére akadály mentesen tudd csatlakoztatni a bugázott lapos szíjat,
vagy
2: elgondolás és képzelőerő birtokában eszkábálsz előzetesen a Tesla felnijéhez passzoló lapos szíj kereket és felszereled.
-Miután valamelyik meghajtási megoldást kiválasztottad, annak függvényében. A cséplőgép lapos szíját egyesíted a meghajtó szerkezet és a meghajtandó szerkezet csatlakozási pontjain keresztül (2 db lapos szíj kerék). Magyarán szólva: felbaszod rá a lapos szíjat, meg meg is spannolod egy kicsit.
-Az emelő kosarat megterheled 100 kg-al. (Azt el tudom képzelni rólad, hogy az emelő szerkezet hasra ütés szerű össze heftelésébe bele álmodtál egy min. 1.5x-es biztonsági szorzót.)
-Mielőtt a Tesla-t beröffented, a környékről 1km-es körben elhajtassz a halálfaszára mindenkit, mert főpróba következik.
-Innentől kezdve csak annyi dolgod van, hogy megtaláld azt a "gázpedál" állást. Amire ha rátaposol, az 0 m/s-ról a nyugvó 100kg terhedet megindítja 4m/s sebességgel és pont 8 m magasra a felső holt pontig szállítja. Ahol biztonsággal meg is áll. (nem bimbammozik kurva nagy amplitúdóval, mint a bazilika harangja).
Na és ez volt az első teszt fázis.
Ha és amennyiben újfent angolos udvariassággal hozod tudtunkra. Azt a tényt, hogy Te ismét ignorálod az önmagukat fényezőket. Azt csak abban az esetben tudom elfogadni, ha látnánk egy olyan csendéletet, amely azt ábrázolja. Amint nyíróerő ábrákat gyűrsz össze és vágod a kukába. Mert a tervezés nem azt az eredményt hozta, mint amit a biztonságos kivitelezés és baleset mentes működés megkíván.
Csak halkan jegyezném meg. Az elektronikus meghajtás mikéntje csak bolha faszán a pattanás léptékű probléma. Amikor 100kg-t akarsz felbaszni 2sec alatt 8m magasra.
Ha ezen megsértődsz, az is hátráltat ennek a féke vesztett baromságnak a maszek kivitelezésének a megvalósításában.
4m/min sebességgel máris biztonságosabb halmazba kerülne a projekted.
Ezt az eszme futtatást nem tudtam ki hagyni, már ne is haragudj. Én kurva sok nyíró erő ábrát rajzoltam és számoltam anno. Tanultam mechanikát, fémszerkezet tant, meg egyéb nyalánkságokat.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azt már tudjuk, hogy miért éppen DC motor kell? Azt a legnehezebb gyártani.
tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni