Ubuntu-val fejlesztik a világ első ember vezette óriásrobotját

 ( trey | 2017. január 4., szerda - 12:51 )

Amikor Ellen Ripley hadnagy Power Loader-je már (majdnem) nem csak sci-fi....

A világ első ember vezette óriásrobotját "Method-2"-nek hívják. Dél-Koreában fejlesztik és szemmel láthatóan előrehaladott állapotban van. Részletek itt.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Ez mitől robot?

Üdv,
Marci

biztos van benne autopilot funkcio :D

Hááát... legyen. Akkor a konyhai vízforraló, a Kempelen-féle Török meg a távirányítós kisautó is mind robot?

Üdv,
Marci

Egy egyszerű python szkriptet is lehet botnak hivni. Egy sima pneumatikus kart is lehet robotnak nevezni. Nagyon tág fogalom lett a robot. Kit érdekel, úgyis mindenki tudja miről van szó...

--
GPLv3-as hozzászólás.

"Kit érdekel, úgyis mindenki tudja miről van szó..."
Ha egy fogalom ennyire tággá válik, akkor inkább senki sem tudja, miről van szó... :)
Az én értelmezésemben a vízforraló eddig nem volt robot. Fenti Wikipedia cikk szerint pedig az.

Üdv,
Marci

No és a Wikipedia mióta számít hiteles információforrásnak...? :)

Változik a világ: https://xkcd.com/911/

Üdv,
Marci

Neves szaklapban megjelent cikkben is olvastam már akkora sületlenséget, amiből nyilvánvaló volt, hogy a szerző nemhogy nem tett hozzá semmit az adott témához, de gyakorlatilag addig se jutott el, hogy felfogja, egyáltalán mi is itt a kérdés.

Ezek után őszintén érdekelne, mi számít szerinted hiteles információforrásnak? :-)
---
Science for fun...

Ez nem inkább az Avatar robot? :)

url

-------
It is our choices that define us.

A 2000. után születetteknek. Az Avatar-ból - noha akkoriban tetszett - annyira emlékszem, hogy kék volt és farkuk volt.

--
trey @ gépház

k :D

-------
It is our choices that define us.

Pont mint a törpök apraja falvában :D Ott csak törpilla volt csaj. (pár gangbang kezdődik így :D )

-42-

Ez a faszinak a becsipodese. Szerintem lesz meg filmje amiben latni fogod...

Mi az a feladat, amihez kell majd bele ember? Ilyen csomag pakoláshoz, mint a filmben van nem hiszem. Mire kész lesz teljesen, addigra az ember sem kell majd bele.

Úgy hiszem, hogy ezt hívják kutatásnak. Csomagrakodásra valószínűleg nem fog kelleni, arra praktikusabb egy targonca.

--
trey @ gépház

7 mérföldes csizma lesz belőle :)

Hogy megharcoljal az Alien kiralynovel!

Alien kiralynot kidobni a legzsilipen?

alien? nálunk nem él ilyen.

szóval arra biztos nem :)

Még :)
---------------------------
Oszt jónapot!

A robotot megépíteni, amibe néha ember is befér, egy ügy. De kifejlett alienkirálynőt készíteni már kurva nagy feladat lesz, kell hozzá előbb egy fekete massza, amiből elő-alien-arctámadó fejlődik ki.

---
--- A gond akkor van, ha látszólag minden működik. ---
---

Gyanús vagy te nekem. Démont akarsz létrehozni, aztán meg ez is...

apósomék háza mellett a nagy diófa ágait megnyeshetné :D

a végén a pilóta kapna egy 4-es csomag Kőbányait meg egy fél szilvát. talán valamelyik ismerőshöz még el lenne irányítva egy grátisz mosásra. falu sci-fi yeah!

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Na végre, itt az AT-DP és az AT-AT alapja :-)

És akkor az ilyen AT-AT-ben mi lesz a pilóta? Elefánt? :D

Üdv,
Marci

mármint, hogy apja. ezt akartad írni, ugye? :D

Soha nem értettem, a robotoknál miért erőltetik a két lábon járást. Ok hogy technikai kihívás, de tök haszontalan. Sokkal stabilabb egy kerekes/lánctalpas cucc.
Nekem az eredeti (Alien-es) exoskeleton jellege jobban tetszik amúgy, hogy nem beleülni kell, hanem csak felvenni, mint egy kezes-lábast.

> Soha nem értettem, a robotoknál miért erőltetik a két lábon járást. Ok hogy technikai kihívás, de tök haszontalan.

Egyáltalán nem haszontalan. Sokkal változatosabb terepviszonyokon használható. Nem véletlen, hogy az amerikai hadsereg négylábú robotokban is gondolkodik.

Változatos terepviszonyok esetén jogos, de rakodni nem hegyoldalban szoktak :)

Egy lábakon járó robot miért csak rakodásra lenne jó?

"de rakodni nem hegyoldalban szoktak"
Szerinted. Pl: fakitermelésnél jól jöhet, vagy külszíni bányákban, mikor a robbantás után kispolski méretű szikladarabok gurulnak szét.

vagy pl. ha a hármashatárhegyen akarunk stadiont építeni, amikor átköltözik a kormányhivatal a várból, miután már ott felépítettek 3 stadiont, 6 sportcsarnokot, 1-2 uszodát, 22 kisvasútmegállót, meg 1 budit a miniszterelnöki kert végébe.

mégse rohadjon ott az a marha drága gép a rózsadombon, ahol leparkolták a vár-rózsadomb-alsófelcsút 5-ös metró lejáratánál.

Ezért kár volt. Egy ilyen robotot nagyon sok helyen lehet használni (most nem fogok példákat sorolni). Igény van rá, van értelme fejleszteni. Amit te idehánytál, annak semmi.

nem mondtam hogy nincs.

az értetlenség, és/vagy a mások okvetetlensége viszont ilyen irracionális iliberalitásokat hoz ki belőlem :)

a 'sajátomé' persze nem! :)

Bishop, az android az Alien II-ben elmondta, hogy szentimentalizmus a 2 láb, ő jobban szeretett volna kerekeket, mert akkor a csatornában gyorsabban haladna az antenna felé.

---
--- A gond akkor van, ha látszólag minden működik. ---
---

mert neki amúgy is hiányzott egy kereke.

pont ezért

uhh de jó, hogy még időben lefektették a techporn alapjait a scifi alapművekben.

ha 20 évvel később készült volna az Aliens, akkor Ripley érintőképernyős exoskeleton segítségével pakolna, a fejére meg rá lenne húzva egy VR sisak, ami mutatja mit hová kell tennie, tök gagyi célkeresztes grafikával, ahol mondjuk egy Linux boot üzeneteit látná a néző iszonyat komoly real-time "rakodási" üzeneteknek eladva.

á, mit is beszélek: Ripley feküdne egy ágyban és a fejéből kiolvasott adatokkal vezérelne egy valószerűtlenül steril megjelenésű renderelt robotot, lehetőleg Audi felségjelzéssel. sőt, a parancsnok szájában jó esetben e-cigi lenne, rosszabb esetben egy bio-sárgarépa :)

á, mit is beszélek, még ez is sok. egy renderelt önjáró robot bepakolna mindent a helyére, és ehhez nem is kellene Ripley, meg talán nem kellenének jelenetek sem.

pfejj.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

A videon lathato szoftver valami ilyesmi lehet.
https://github.com/vedderb/bldc-tool

Titanfall 2 ? ;)
Ott azért előny, ha fém vesz körül. ;)

Hogy egy kicsit okoskodjak én is... :-)

Szeritnem van értelme a kétlábúságnak és annak, hogy az ember benne van, nem távolról irányít és nagyjából az embert imitáló végtagokat mozgat. Egy ilyen cucc sokkal stabilabb és rugalmasabb lehet, mint egy távvezérlet targonca.

stabilabb: nem függ az adatátvitel szakadozásától, az ember közvetlen láthatja a környezetet, jobb a térérzékelése, stb.

rugalmasabb: az ember közvetlenül hasznosíthatja megszokott rutinjait, a 2 láb kis támaszkodó felületet és nagyobb fordulékonyságot, lépcsőre felllépést, stb. biztosít

Aztán persze majd a gyakorlat dönti el, hol lesz ez jobb, mint pl. a targoncák. Egy meglevő raktárban, ahol minden szabvány raklapon van, feltehetően a tartgonca a nyertes. Kevésbé szabványos elemekből álló környezetben ez lehet a nyerő. Már persze, ha majd stabilan működik.

Szerintem.

Pl. katonáék? Terepi viszonyok nem annyira kedveznek a szabvány logisztikai megoldásoknak.

Üdv,
Marci

a 2 láb kis támaszkodó felületet és nagyobb fordulékonyságot, lépcsőre felllépést, stb. biztosít.

Lattal te mar egy helyben megfordulo kerekes valamit? Ugyanazt megcsinalni labon (marmint nem emberi lenykent nem kicsi bravur es egyensulyozasi kezseg kell)

> marmint nem emberi lenykent nem kicsi bravur es egyensulyozasi kezseg kell

Épp ezért kellenek a robotok. Egy katonai hátraarc pl. elég hatékony megfordulás. Ha már egy robot tud galoppozni és vágtázni, akkor a helyben megfordulás már gyerekjáték.

De abban megegyezhetunk hogy kerekkel ez gyorsabb es stabilabban megy ?

Attól függ, hol: egyenetlen, süppedős, meredek terepen aligha.
Ezt csináld meg kerekes járgánnyal...

Üdv,
Marci

Lattad mar mire kepes egy lanctalpas jarmu? Amin mikrobi botladozott az minden csak nem egyenetlen terep.

"Lattad mar mire kepes egy lanctalpas jarmu?"
Az előbb még kerekeknél jártunk.

Üdv,
Marci

> Lattad mar mire kepes egy lanctalpas jarmu?

Pont ez az egyik hátránya is, képes lebontani a talajt maga alatt.
A másik hátránya pedig az, hogy elég nagy terjedelmű kell legyen, hogy stabil maradjon, míg egy lábas robot tud egyensúlyozni.

Én a 4 láb PLUSZ kerékre szavazok :-)
Ha járás közben egy lábat felemel, még mindig marad 3 ami biztosítja a stabilitást. Ahogy a Bostoniak Robo-Dog-jánál is.
Viszont a lábak végére kereket tennék, ami járás közben fékezve van és csak pataként szolgál.
Ha gyorsan fordulni kell, akkor a fékek kiengedésével, motorikusan hajtva egy helyben is foroghat, illetve guruló üzemmódban gyorsabb is.
Sőt, ha járás üzemmódban lábváltás közben változik a talaj (megcsúszik a sáron, legördül egy kövön) akkor a kerekek kiengedésével, meghajtásával végrehajtható egy csomó finom mikro-korrekció is.
Valami ilyesmi:
http://www.unusuallocomotion.com/medias/images/70-micro-hydraulic-toolkit.jpg
vagy
http://robotgossip.blogspot.hu/2006/07/skating-roller-walker-robot.html
Itt egy csomó lábas-jószág összegyűjtve:
http://www.unusuallocomotion.com/pages/locomotion/walking-vehicles.html
Mondjuk ahol a giroszkópok és vezérléseik tartanak, lehet 2 láb + kerék is :-)

Hát igen, ez a két lábas jószág billeg is rendesen, hogy lábváltáskor ne boruljon oldalra. A pilótának keményen kellene szednie a tablettát tengeribetegség ellen :-)

én a 3 gyerek, négy kerékre! wuff :)

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Idézet:
stabilabb: nem függ az adatátvitel szakadozásától, az ember közvetlen láthatja a környezetet, jobb a térérzékelése, stb.

Tom Scott csinált egy videót egy atomerőmű nem-robot karjának a távoli irányításáról (https://www.youtube.com/watch?v=Lsiq_3-cSHs), aztán a másik csatornáján (https://www.youtube.com/watch?v=JQGQpGJcXIY 8:52-től) részletesebben mondta, hogy nincs érzékelhető "lag" a kezelésében, van "feedback", hogy mit csinál a kar, stb.

Persze gondolom az rendes vezetékes "hálón" ül, de ha nem a világ másik feléről akarod használni, pár msec késleltetéssel wireless is megoldható lenne.

Na nem kis ugrás a síneken száguldó GlaDOS utánzathoz ez a mostani, de szvsz. még két-három generáció (amikorra stabilizálódik a mozgás és vezérlés) és már nem lesz ott a vezetőfülke, már meg van a technológiánk a távoli vezérléshez.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Amikor lépeget nincs benne a fószer. Ennyire biztak a sétáló algoritmusban?


"Belépés díjtalan, kilépés bizonytalan."
"Vajon mit várok a sorstól, ha hányok az édestől, és izzadok a sóstól."

A pilota vajon hany perc mulva lesz tengeribeteg? :)

ebben a videóban jobban feltűnik, hogy mozgás közben elég jó amplitúdóval remeg a karja és alkalmanként 1-2 fokot elmegy a felsőtest egésze.

a kar lengését a szelvények súlyához és méreteihez képest nem megfelelő anyagszilárdság + a csapoknál/tengelyeknél fellépő elégtelen alaphelyzeti rögzítés okozza. ekkora méretekben összetett mozgásra való szerkezetet nem kis pénz lenne legyártani merev és könnyű anyagokból. de legalább katonai célú használat nem fenyeget egyelőre.

btw a katonai használatról jut eszembe, a Google-nek végül azért nem kellett a Boston Dymamics, mert ott a közvélemény (és én is) már egyenesen katonai használatot látott? vagy csak "kivette belőle" amit akart és már nem kellett?

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Vagy csak a prototípuson nem akarták (és nem is lett volna gazdaságos) megcsinálni. Hiszen még messze nem ott tartanak.

--
trey @ gépház

meglehet, de prototípus vagy tanulmány létére meg egész jól ki van dolgozva, figyeld a hajtásokat a karlemezeken.

a kész termék árához képest akár egy tank aprópénz lenne, szóval ekkora méretben titánötvözetet -ezt akár a hajtásláncban is- valamint szénszálas technikát alkalmazni egyelőre csak nagyon költséges játékként tudok elképzelni.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Ó, köszi.


"Belépés díjtalan, kilépés bizonytalan."
"Vajon mit várok a sorstól, ha hányok az édestől, és izzadok a sóstól."