Ubuntu-val fejlesztik a világ első ember vezette óriásrobotját

Címkék

Amikor Ellen Ripley hadnagy Power Loader-je már (majdnem) nem csak sci-fi....

A világ első ember vezette óriásrobotját "Method-2"-nek hívják. Dél-Koreában fejlesztik és szemmel láthatóan előrehaladott állapotban van. Részletek itt.

Hozzászólások

Neves szaklapban megjelent cikkben is olvastam már akkora sületlenséget, amiből nyilvánvaló volt, hogy a szerző nemhogy nem tett hozzá semmit az adott témához, de gyakorlatilag addig se jutott el, hogy felfogja, egyáltalán mi is itt a kérdés.

Ezek után őszintén érdekelne, mi számít szerinted hiteles információforrásnak? :-)
---
Science for fun...

Ez nem inkább az Avatar robot? :)

url

-------
It is our choices that define us.

Mi az a feladat, amihez kell majd bele ember? Ilyen csomag pakoláshoz, mint a filmben van nem hiszem. Mire kész lesz teljesen, addigra az ember sem kell majd bele.

Na végre, itt az AT-DP és az AT-AT alapja :-)

Soha nem értettem, a robotoknál miért erőltetik a két lábon járást. Ok hogy technikai kihívás, de tök haszontalan. Sokkal stabilabb egy kerekes/lánctalpas cucc.
Nekem az eredeti (Alien-es) exoskeleton jellege jobban tetszik amúgy, hogy nem beleülni kell, hanem csak felvenni, mint egy kezes-lábast.

> Soha nem értettem, a robotoknál miért erőltetik a két lábon járást. Ok hogy technikai kihívás, de tök haszontalan.

Egyáltalán nem haszontalan. Sokkal változatosabb terepviszonyokon használható. Nem véletlen, hogy az amerikai hadsereg négylábú robotokban is gondolkodik.

vagy pl. ha a hármashatárhegyen akarunk stadiont építeni, amikor átköltözik a kormányhivatal a várból, miután már ott felépítettek 3 stadiont, 6 sportcsarnokot, 1-2 uszodát, 22 kisvasútmegállót, meg 1 budit a miniszterelnöki kert végébe.

mégse rohadjon ott az a marha drága gép a rózsadombon, ahol leparkolták a vár-rózsadomb-alsófelcsút 5-ös metró lejáratánál.

uhh de jó, hogy még időben lefektették a techporn alapjait a scifi alapművekben.

ha 20 évvel később készült volna az Aliens, akkor Ripley érintőképernyős exoskeleton segítségével pakolna, a fejére meg rá lenne húzva egy VR sisak, ami mutatja mit hová kell tennie, tök gagyi célkeresztes grafikával, ahol mondjuk egy Linux boot üzeneteit látná a néző iszonyat komoly real-time "rakodási" üzeneteknek eladva.

á, mit is beszélek: Ripley feküdne egy ágyban és a fejéből kiolvasott adatokkal vezérelne egy valószerűtlenül steril megjelenésű renderelt robotot, lehetőleg Audi felségjelzéssel. sőt, a parancsnok szájában jó esetben e-cigi lenne, rosszabb esetben egy bio-sárgarépa :)

á, mit is beszélek, még ez is sok. egy renderelt önjáró robot bepakolna mindent a helyére, és ehhez nem is kellene Ripley, meg talán nem kellenének jelenetek sem.

pfejj.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

Titanfall 2 ? ;)
Ott azért előny, ha fém vesz körül. ;)

Hogy egy kicsit okoskodjak én is... :-)

Szeritnem van értelme a kétlábúságnak és annak, hogy az ember benne van, nem távolról irányít és nagyjából az embert imitáló végtagokat mozgat. Egy ilyen cucc sokkal stabilabb és rugalmasabb lehet, mint egy távvezérlet targonca.

stabilabb: nem függ az adatátvitel szakadozásától, az ember közvetlen láthatja a környezetet, jobb a térérzékelése, stb.

rugalmasabb: az ember közvetlenül hasznosíthatja megszokott rutinjait, a 2 láb kis támaszkodó felületet és nagyobb fordulékonyságot, lépcsőre felllépést, stb. biztosít

Aztán persze majd a gyakorlat dönti el, hol lesz ez jobb, mint pl. a targoncák. Egy meglevő raktárban, ahol minden szabvány raklapon van, feltehetően a tartgonca a nyertes. Kevésbé szabványos elemekből álló környezetben ez lehet a nyerő. Már persze, ha majd stabilan működik.

Szerintem.

Én a 4 láb PLUSZ kerékre szavazok :-)
Ha járás közben egy lábat felemel, még mindig marad 3 ami biztosítja a stabilitást. Ahogy a Bostoniak Robo-Dog-jánál is.
Viszont a lábak végére kereket tennék, ami járás közben fékezve van és csak pataként szolgál.
Ha gyorsan fordulni kell, akkor a fékek kiengedésével, motorikusan hajtva egy helyben is foroghat, illetve guruló üzemmódban gyorsabb is.
Sőt, ha járás üzemmódban lábváltás közben változik a talaj (megcsúszik a sáron, legördül egy kövön) akkor a kerekek kiengedésével, meghajtásával végrehajtható egy csomó finom mikro-korrekció is.
Valami ilyesmi:
http://www.unusuallocomotion.com/medias/images/70-micro-hydraulic-toolk…
vagy
http://robotgossip.blogspot.hu/2006/07/skating-roller-walker-robot.html
Itt egy csomó lábas-jószág összegyűjtve:
http://www.unusuallocomotion.com/pages/locomotion/walking-vehicles.html
Mondjuk ahol a giroszkópok és vezérléseik tartanak, lehet 2 láb + kerék is :-)

stabilabb: nem függ az adatátvitel szakadozásától, az ember közvetlen láthatja a környezetet, jobb a térérzékelése, stb.

Tom Scott csinált egy videót egy atomerőmű nem-robot karjának a távoli irányításáról (https://www.youtube.com/watch?v=Lsiq_3-cSHs), aztán a másik csatornáján (https://www.youtube.com/watch?v=JQGQpGJcXIY 8:52-től) részletesebben mondta, hogy nincs érzékelhető "lag" a kezelésében, van "feedback", hogy mit csinál a kar, stb.

Persze gondolom az rendes vezetékes "hálón" ül, de ha nem a világ másik feléről akarod használni, pár msec késleltetéssel wireless is megoldható lenne.

Na nem kis ugrás a síneken száguldó GlaDOS utánzathoz ez a mostani, de szvsz. még két-három generáció (amikorra stabilizálódik a mozgás és vezérlés) és már nem lesz ott a vezetőfülke, már meg van a technológiánk a távoli vezérléshez.

BlackY
--
"en is amikor bejovok dolgozni, nem egy pc-t [..] kapcsolok be, hanem a mainframe-et..." (sj)

Amikor lépeget nincs benne a fószer. Ennyire biztak a sétáló algoritmusban?

"Belépés díjtalan, kilépés bizonytalan."
"Vajon mit várok a sorstól, ha hányok az édestől, és izzadok a sóstól."

ebben a videóban jobban feltűnik, hogy mozgás közben elég jó amplitúdóval remeg a karja és alkalmanként 1-2 fokot elmegy a felsőtest egésze.

a kar lengését a szelvények súlyához és méreteihez képest nem megfelelő anyagszilárdság + a csapoknál/tengelyeknél fellépő elégtelen alaphelyzeti rögzítés okozza. ekkora méretekben összetett mozgásra való szerkezetet nem kis pénz lenne legyártani merev és könnyű anyagokból. de legalább katonai célú használat nem fenyeget egyelőre.

btw a katonai használatról jut eszembe, a Google-nek végül azért nem kellett a Boston Dymamics, mert ott a közvélemény (és én is) már egyenesen katonai használatot látott? vagy csak "kivette belőle" amit akart és már nem kellett?

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS

meglehet, de prototípus vagy tanulmány létére meg egész jól ki van dolgozva, figyeld a hajtásokat a karlemezeken.

a kész termék árához képest akár egy tank aprópénz lenne, szóval ekkora méretben titánötvözetet -ezt akár a hajtásláncban is- valamint szénszálas technikát alkalmazni egyelőre csak nagyon költséges játékként tudok elképzelni.

--
Vortex Rikers NC114-85EKLS