Szerinted normális esetben a Full Stack Developernek feladata a .psd-ből/egyéb designfájlból PNG-k pixelkiszámolt kivágása?

Címkék

Igen, feladata, akár még Photoshop licenc nélkül is (pl. GIMP-pel)
10% (25 szavazat)
Igen, feladata, de csak ha a cég állta a Photoshop licencet
5% (13 szavazat)
Nem, nem feladata, de egy Frontend fejlesztőnek Photoshop licenc nélkül is feladata
7% (17 szavazat)
Nem, nem feladata, de egy Photoshop licenccel rendelkező frontendesnek már feladata
10% (26 szavazat)
Nem, nem feladata, még a frontend fejlesztőnek sem feladata
18% (46 szavazat)
Egyéb, leírom hozzászólásban
7% (17 szavazat)
Nem tudom mi az a Full Stack Developer és/vagy frontend fejlesztő
44% (112 szavazat)
Összes szavazat: 256

Hozzászólások

Cserébe odaad a grafikusnak egy kis kódot, hogy írjon rá UT-t.
Esetleg elkéri a megfelelő óradíjat a grafikai munkáért a főnöktől.

Ha a főnök nem ad pénzt, mert nincs grafikus vagy sóher, akkor grafikusi pótlékkal újratárgyalni a bérezést.

Ha ez sem megy, elköszönni és egy új helyen grafikusként elhelyezkedni és megkérni ott a kódert, hogy pixelvadásszon helyettünk, míg mi röhögünk a kódján. :)

Hat nem tudom, nekem azert akkor is pazarlasnak tunik mar orabert tekintve is, hogy a designer altal amugy 2 perces layerkattintgatos feladattal szenvedjen akar erzek nelkul orakig masok layerein az az ember, aki tegnapelott visszaallitotta a beszart oldalt a helyes commitra es atkonfigolta az nginxet, tegnap meg az adatbazis replikaciot finomitotta meg uj, hatekonyabb cache-elesi mechanizmust irt.

Jo, de nincs helyetted mas, aki helyetted 2 perc alatt levezetne azt az utat, amit te egy ora alatt vezetsz le, itt inkabb ezen a reszen van a hangsuly. Foleg, ha a designer meg meg is magyarazza hogy az ket perces munka, miert nem tudjak a fejlesztok maguknak megcsinalni, holott Photoshopjuk sincs es eletukben nem is haszanaltak,d e szedjenek ki layerekbol 100 png-t.

Meg ha melled betesznek egy sofort, akkor nem egy hanem ket ember orabere ketyeg az uton, vegeredmenykent meg neked igy is ugy is a kocsiban kell ulnod, mert csak te tudod beszerelni a hardvert. Ez inkabb logisztikai jellegu operaciokutatasi feladat, aminek az az optimalis megoldasa, hogy te vezetsz

Egy szintig. De volt már olyan meló, hogy a gyárilag teleszerelt 42U-s rack szekrényt a frissen, a pincében kialakított szerverterembe kellett elhelyezni, ahova csak egy személylift járt. Azt meg akkorára méretezték, hogy a rackszekrény éppen nem fért bele, úgyhogy úgy jutott le, hogy egy darut kellett hívni, ami kiemelte a több tonnás ablaküveget, amin keresztül a daru emelte le a pinyóba a rackszekrényt. Azért ehhez már kevesek voltunk, főként, hogy nem volt mivel mozgatni a cuccot.

--
trey @ gépház

Pedig én is megcsinálom néha melóban is (igaz nem Photoshop-ban, hanem Gimp-ben), de nem esik le a gyűrű az ujjamról. Pedig ez marha messze van a munkakörömtől. Mint ahogy mondjuk a vízcsap, vagy radiátorleszerelés, -csere is. Mindegyiket csináltam már a munkahelyemen.

Én úgy vettem észre, hogy van becsülete annak, ha valaki több mindent meg tud csinálni. Nem azt mondom, hogy ezentúl ne hívjanak vízszerelőt, de ha valamit meg lehet oldani 10 perc alatt, akkor ne hívjanak már hozzá iparost.

Pl. választhattam, hogy várok egy munkával 2 napot az iparosra, vagy megcsinálom helyette én, hogy haladni tudjak a sajátommal. Inkább megcsináltam.

--
trey @ gépház

Nyilván össze tudom vagdosni, valahogy és valamennyi idő alatt. Ha ráér nekik, hogy kb. fel sem tudommérni, hogy mennyi idő alatt vagyok meg vele és még hozzá HTML+CSS-t is generálgatok, akkor nekem végülis mind1. Igen, kb. 10 éve nem használtam grafikai alkalmazást átmérezetésen és szkennelésen kívül és Windows-t pedig csak mások gépén látok. Nemrég volt egy ilyen PSD-s történet. Kolléga hozzám képest fénysebességgel túlvolt rajta és mindenki boldog volt.

Tehát még egyszer: az 5 perces PS tutorialokban nem hiszek. :P

Szerk: Most jut eszembe, hogy zsenge ifjúkoromban még bőven gyártottam néhány weboldalt is, valamelyik ősrégi PS-el és később a Macromedia-s cuccokkal. Nos nem véletlenül mentem a PHP-s és később a rendszergazdai irányba. :)

Persze, én se véletlen kerülöm a webet úgy általában (nem csak PHP, Java és .NET vonalon is), de azért félelmetes, hogy egyesek milyen apróságokat nem hajlandóak megtanulni, még akkor sem, ha összefügg a munkájával.

Márpedig ha valaki frontenddel foglalkozik, az szerintem nem tudja megúszni, hogy ne nyúljon HTML-hez meg CSS-hez weben, onnan meg már csak egy lépés az, hogy annak megfelelően, hogy így vagy úgy old meg valamit, hogyan kell kép.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

Ez pontosan így van. Rendszergazdaként milliónyi olyan feladatot elvégzek/meg tudok csinálni ami nem tartozik a feladatkörömhöz, mert nem derogál a munka.
Googlit meg nem olyan nehéz használni, ha valamit nem tud fejből az ember, legalábbis én így látom.
Ha adott egy feladat, meg kell csinálni és kész. Minket a cégnél a főnök azért alkalmaz, mert számtalanszor állított már minket olyan helyzetbe, amiről mi azt hittük, hogy nem tudjuk megcsinálni, ő viszont biztos volt benne, hogy megcsináljuk. És ez valahol így is van rendjén. Csak kreatívnak kell lenni.

Szóval a témaindító kérdésfelvetést sem igazán értem.

Szoktam mondani, hogy van az a pénz, amiért a főnök bármit elvállal, hogy mi majd megcsináljuk.

Egyébként ez a "nem derogál a munka" azért valószínűleg ott divat, ahol "versenyképes fizetésért" lehet dolgozni olyasmit, ami "remek tanulási lehetőség" az "önálló problémamegoldó képesség" fejlesztése közben. De szokott lenni hasonló közalkalmazotti minimálbérért (bértábla által definiált alsó korláton nem túllépve) is. Persze vannak még a startupok, ahol lényegében saját céget fejlesztenek a résztvevők. Egyéb esetben pedig, jó hogy van balek, aki fél fizetésért négy ember helyett dolgozik.
Persze a jelen lévők mindig kivételek.

A fizetés versenyképes, ez nyilvánvaló. De korábbi munkahelyeimen is ilyen volt a mentalitás, amit rámbíztak megoldottam, még ha nem is a munkakörömhöz tartozott a feladat vagy probléma. Szerintem ez például elég jó kreativitás/problémamegoldás és tudásfejlesztésre, lényegében autodidakta módon.
Mi egy KKV vagyunk és szerencsére olyan a csapat (25 főről beszélünk), hogy mindenki tisztában van vele, egy csónakban evezünk és egy irányba. Így tudunk folyamatosan fejlődni.

mindenki tisztában van vele, egy csónakban evezünk és egy irányba

ez tiszta sor. Viszont valaki fentebb felvetette, hogy a fotoboltos vagdosas az egyiknek 2 perc, a masiknak 2 frusztralo ora. Ebben az esetben van racio abban, ha ennek megfeleloen osztjak el a feladatokat...

--
"nem tárgyszerűen nézem a dolgot, hanem a vádló szerepéből. Sok bosszúságot okoztak, örülnék ha megbüntetnék őket - tudom gyarló dolog, de hát nem vagyok tökéletes." (BehringerZoltan)

Ahogy az is lehetséges, hogy a 2 perces vagdosás előtt 2 frusztráló órába telik elmagyarázni a vagdosónak, hogy pontosan mit, hogyan és honnan kellene kivágnia.

A hozzászólók között erre is láttunk példát, hogy ezért inkább maga vágja. Lehet, hogy neki több időbe kerül vágni, mint a profinak, de mégis kevesebbe, mintha magyaráznia kellene, hogy mit is szeretne.

Mind a két feladatfelosztásban van ráció.

Szerintem meg az ég mentsen meg mindenkit, amikor a művészűr önkényesen nekiáll darabolni. Ha meg már valaki HTML+CSS kódot kezd el írni és ahhoz neki kell grafika, akkor tudjon már egy képet összevágni.

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

+0.5
Ha a művész urat ilyen feladattal bízták meg, akkor legyen róla sejtése, hogy hogyan kell szétvágni. Viszont a feladat szerintem is annál van, aki a HTML+CSS-t írja. Ha ez pont full stack developer, annak pont senki sem fog örülni. ☺

int getRandomNumber() { return 4; }  // ← aláírás
//szabályos kockadobással választva. garantáltan véletlenszerű.  xkcd

Nem, az a sitebuilder feladata. A frontedes szerintem csak a javascriptig terjed meg persze minimal css és html ami kell. De az külön szakma jól összerakni css-el egy oldalt, mint ahogy valamilyen javascript frameworkkel programozni is.

Viszont a frontendi javascripthez már lehet elvárás a backend, akár nodejssel és akkor az is javascript. Így látom értelmét a "full stack"-nek

--
http://pyftpadmin.earthquake.hu

Aha, szóval ez a fullstack. Olyan devops stílusú mindenhez picit értő valaki.

Ha képes rá és esetleg nincs is alkalmasabb személy a stábban akkor miért ne? A munkaidőben a vezető megbízta egy feladattal.
--
Tertilla; Tisztelem a botladozó embert és nem rokonszenvezem a tökéletessel! Hagyd már abba!; DropBox

Igen, csak ilyenkor mi a helyesebb kommunikacio? Szolni elore, hogy neki ez 10x ennyi ido neki, mint a design keszitojenek, vagy szo nelkul elkezdeni es utolag hallgatni a lebaszast, hogy miert nem haladt a tobbi feladataval, es hogy az nem lehetett a design miatt hisz a designer megmondta hogy az 2 perces feladat.

Ha valamihez nem ért az ember, akkor kommunikáció!!! Aztán majd a projekt vezető eldönti, hogy belefér-e, hogy mondjuk 4 napig képeket vágsz ki egy psd-ből, vagy inkább
odaadja a grafikusnak, hogy csinálja meg. De persze lehet bunkózni a fejlesztővel, csak akkor nem kell meglepődni, hogy nagy a fluktuáció, és majdnem lehetetlen normális
embert találni.

Jaja :) Egyébként a hócipőm kivan, amikor olyanokkal jönnek, hogy java fejlesztőként linux szervert kellene konfigurálni, meg ikonokat rajzolgatni, meg
hasonló ökörségek (zenét még nem kellett szerezni, de már alig várom). Nem az, hogy nem tudom megcsinálni, csak tisztába vagyok vele, hogy nem véletlen külön
szakma a rendszergazda, meg a grafikus, ugyanis ők ezt csinálják egész nap, én meg nem.

Sziasztok,
Kicsit lehet, perverz a véleményem, de... Az a grafikus, aki kiad a kezéből egy .psd-t, és úgy érzi végzett, szerintem kissé erősen trehány és igénytelen munkát végzett.
Szerintem neki a látványelemek megtervezése a feladat, nem pedig egy kép elkészítése.
A Developerek feladata pedig az lenne, hogy ebből a látványtervből ( a .psd ) és a látványelemekből "vászonra vigye" azt, amit a grafikus és a megrendelő megálmodott.
A Full stack fejlesztő szerintem csak a frontend és a backend (illetve opcionálisan, ha van szükség rá , a middleware réteget ) valósítja meg, nem pedig a grafikát.
Az én kis képzelt világomban a frontend fejlesztő a javascript megvalósítást adja a backend fejlesztő által kínált adatokból, miközben a sitebuilder megkomponálja a templatekkel és a többiek noszogatásával a komplett végeredményt. Természetesen, ilyet még soha nem láttam, de olyat sem, hogy a managementnek lenne elképzelése arról, hogy a JS/CSS/HTML5 nem a php/perl/lópikula része...
Persze, mint említettem, ez az én kis fantázia világom, és lehet, nagyon messze áll a valóságtól.
Üdv,
LuiseX

Ez lenne a normális, nem kéne vágyálomnak lennie. Viszont ha körbeolvasol minket, akkor sértődött embereket látsz, mert 'minek még egy ember ilyen piszlicsáré munkákra'. A végeredmény látható, jött az ocsmány flat design, meg a lentebb olvasható bloatware automatzált grafikai megoldások.

☼☆♫♪♫♪☆☼
AGA@
Fork portal és az egyik logóm :)

Én nem értem ezt a finnyáskodást. Ami feladatot el kell végezni, hogy elérjük a célt, az elvégezzük. Nyilván megpróbáljuk ésszerűen kiosztani a munkát, hogy mindenki olyat csinálhasson, amihez jól ért és amit szeret, de egy néhány órás pixelbaszós feladatot mindenkinek ki kell bírni, és kész. Még egy full stack developernek is (akármit is jelentsen ez a kifejezés :-). Ha elér egy bizonyos a kiméretet ez a munka, akkor érdemes vele külön embert megbízni, addig nem.

a kérdés illeszkedik a jelenlegi élethelyzetemhez, november 6-i határidővel, többek között ezért hagyom el a céget, ahol dolgozom,
egy olyanért, ahol jó esetben nem fordul elő ilyen... ebből adódik, hogy erre szavaztam:
"Nem, nem feladata, de egy Photoshop licenccel rendelkező frontendesnek már feladata"
--
Syrakuza
http://www.syrakuza.hu

Full Stack Developer: Frontend Developer és Backend Developer

A Frontend Developer szakirány már régóta kettészakadt – egy ideális világban és cégnél. Azt nevezzük Frontend Developernek, aki tisztában az MV* kliensoldali keretrendszereket használatával, látott már API-t, tisztában a frontend és backend közötti kommunikáció működésével, esetleg rendszer üzemeltetéssel kapcsolatban is van tapasztalata. Egy Sitebuildernek ez nem feldata, ellenben az adott grafikai anyagból előállítani akár egy ikon készletet, image sprite-ot gyártani belőle annál inkább.

Verdikt: Mivel a Frontend Developer nem Sitebuilder, így nem feladata.

Egyéb: senkinek nem feladata a grafikai elemek kivagdosása!

Ha a grafikus rendes munkát végez, akkor már rengeteg olyan szoftver/plugin van, ami automatikusan megcsinálja az assetek generálását.
Mi ezt használjuk PS-hez és Sketch-hez is: www.invisionapp.com
Illetve Sketch-hez nagyon jó a http://zeplin.io plugin is.
De, ha valaki Adobefan, annak ott az Adobe Extract (http://www.adobe.com/hu/creativecloud/extract.html)

Én nem tudom mi az Full Stack Developer, de szerintem normális helyen nem kényszerítik a programozót képszabdalásra. Más kérdés ha szorgalomból/praktikumból megcsinálja, de ez legyen az ő döntése!

Dizájner: psd
Builder: html, css, js
Frontend: programozás

Én elsősorban frontendes vagyok, meg admint és modulokat csinálgatok.
Ha azt mondanák, hogy fogjam a psd-t és csináljak vele valamit akkor egyszerű lenne a válaszom: nincs PS-om telepítve.

És látom, a főnököm is tisztában van azzal, hogy ne bízzon rám dizájn feladatokat, mert ha meg is tudom csinálni az neki sokkal többe kerülne, mintha a builderrel/dizájnerrel csináltatná meg... :)

---------------------------------------
Devmeme - fejlesztői pillanatok

"a főnököm is tisztában van azzal, hogy ne bízzon rám dizájn feladatokat"

Ez nem dizájn feladat. A Dizájner a psd elkészítésével kvázi elvégezte a munkáját.
A Buildernek (frontend programozónak, ahol nincs ez külön választva) az adott dizájn alapján kell "leprogramoznia" a kinézetet.
Ugye a probléma abban rejlik, hogy a Buildernek nem abban a formában kell a dizájn, ahogy a Dizájner elkészítette.
A Dizájner is mutogathat a Builderre, hogy ez a Builder feladata, hiszen a Builder igényei miatt kell a "dizájnt" átalakítani.
A Builder is mutogathat a Dizájnerre, hogy a "dizájnt" kell átalakítani, ahhoz meg a Dizájner ért jobban.
Tehát ez egy senki területe, ahol a két oldal között kell átadni az adatokat. Ez meg már döntéstől, munkaszervezéstől és/vagy egyéb tényezőktől függ, hogy A alakítja B esetleges változó igényei szerint az átadandó adatot, vagy B az A-tól kapott adatot alakítja a saját igényei szerint.
Ha a Dizájner egy külső Dizájner studió, akkor jellemzően a másik oldal alakítja a saját igényei szerint a kapott anyagot.

Ha már a grafikai elemek exportjával is a fejlesztőnek kellene foglalkozni, akkor miért nem vele csináltatják a dizájnt is?

A kommenteket olvasva szerintem azt sem árt tisztába tenni, hogy egy kezelőfelületen nem arról van szó tipipikusan, hogy egy png-t kell darabolni téglalapokra. A hátteret és a rajta lévő, részben áttetsző elemeket, más rétegeket külön kell választani.

Volt olyan "grafikus", amelyiknek hiába mondtam, hogy hány dpi-s változatokat kérek az elemekből. Neki mindenképpen képernyő felbontások kellettek. Valamint, amikor jeleztem, hogy rossz felbontással adott valamit, akkor simán átméretezte a korábban exportált png-ket. Aztán elmagyaráztam neki (fejlesztőként) a helyes folyamatot, hogy mondjuk a psd-ből kellene újra exportálni helyes felbontással, amire persze azt mondta, hogy tudja. A végére csak kiderült, hogy talán nem ő volt ennyire értetlen, hanem elhagyták a psd-ket...
Volt hogy inkább már azt mondtam adja egy felbontásban, aztán rábízom a rendszerre, hogy majd ő abból legenerálja a kisebbeket is.

Később volt, hogy azt mondták, csak egyszer kérhetünk képeket, szóval elsőre mindennek jónak kell lennie. Na itt, inkább azt mondtam hogy ide a psd-ket, mert a korábbi tapasztalatok alapján, ha a grafikus nem érti, hogy háttér nélkül, dpi értékek szerint exportált, szövegektől mentes elemek kellenek, akkor meg lennék lőve az egy lehetőséggel. Itt jött be, hogy akkor szépen mindent magam választottam ki a layerekből, olyan módon exportálva, hogy a legjobban felhasználható legyen. Egyébként ehhez elég jól bevált a https://assets.adobe.com/ webes felülete. Innen kiválasztott rétegek és elemek szépen exportálhatóak psd-be. Az utómunka, ahol kellett, ott pedig gimppel történt (például gombokat átszabni úgy, hogy androidon .9.png-ként lehessen használni). Néha kellett közbedobni egy másik ingyenes képszerkeszőt is, mert az adobe olyan png formátumot használ, amit gimpben megnyitva az átlátszóságok eltorzulnak. Psd-t gimbpen megnyitva csak valami torz színű paca látszott. Szóval azt hiszem ez lett a legjobb minőségű megoldás. Viszont cserébe jó pár napnyi munka elment azzal, hogy a képekkel pöcsöltem.
Ha a grafikus megtanulja, hogy milyen formátumban praktikus felhasználni a képeket, akkor sokat tud lendíteni a haladáson. De ezek tróger "grafikusok" voltak.

Azóta azért sikerült találkozni értelmesebbel is.

Ja és az sem mindegy, hogy alkalmazottként telnek az órák, vagy fix díjas projektként.

"Ha már a grafikai elemek exportjával is a fejlesztőnek kellene foglalkozni, akkor miért nem vele csináltatják a dizájnt is?"

Miért kellene? Te kapsz egy megtervezett designet, amiből neked egy weboldalt kell előállítanod. Hogyan akarod előállítani a neked szükséges darabokat, ha nem tudod feldarabolni?

"hanem elhagyták a psd-ket..."

Mondjuk előző munkahelyen megpróbáltuk a grafikusokat is rászoktatni az SVN-re, 0 sikerrel. "Merthogy eddig is e-mailben ment".

----------------
Lvl86 Troll, "hobbifejlesztő" - Think Wishfully™

"Ha már a grafikai elemek exportjával is a fejlesztőnek kellene foglalkozni, akkor miért nem vele csináltatják a dizájnt is?

A kommenteket olvasva szerintem azt sem árt tisztába tenni, hogy egy kezelőfelületen nem arról van szó tipipikusan, hogy egy png-t kell darabolni téglalapokra. A hátteret és a rajta lévő, részben áttetsző elemeket, más rétegeket külön kell választani."

Pontosan leírtad, hogy miért NE a designer vagdossa ki előre a dolgokat.

Azért mert ő nem ért hozzá, nem tudja azt, hogy te (frontend fejlesztő/sitebulder) hogy akarod majd összerakni.

Ha tőle elvárod azt, hogy ugyanolyan szinten értse a sitebuild (css/html/js) oldalt is mint te (és még a fejedbe is belelásson, hogy te majd hogy állítod össze az oldalt), akkor fordítva miért nem elvárható, hogy a frontendes is kezelje a fotosoppot (csak annyira, hogy boldoguljon a saját munkájával)?

A grafikus dolga, hogy elkészítse és megfelelően előkészítse a designt úgy (logikusan csoportosított layerek, nagy felbontású beágyazott képek stb), hogy utána a PSD-ből a sitebuilder könnyen ki tudja bányászni ami neki kell, és ÚGY, ahogy neki kell. A hogyant a designer nem tudhatja előre, nem tudja, hogy te majd egy 1px-es csíkot vágsz csak a háttérből, nem tudja, hogy majd az ikonokat/gombokat egy sprite-ba teszed, vagy hogy a gombok neked nem is kellenek grafikaként, mert pl full css-el oldod majd meg.

Én a fenti kommentekben eléggé sokmindent nem értek egyébként, azt sem, hogy sokan a frontend fejlesztést és sitebuildet élesen szétválasztják. Van ilyen? Van ahol a sitebuilder szigorúan _csak_ html-t csinál és pl egy js layer kapcsolgatást vagy form validációt már külön a frontend fejlesztő csinál? El nem tudom képzelni, hogy ez hatékony (de persze biztos van az komplexitás, ahol ez már így jobb).

Nem arról van szó, hogy neki magától kellene mindent tudnia. Persze az legyen már alap, ha egy gombot fel tud rajzolni, akkor képes legyen a háttér nélkül csak a gombot kiexportálni, úgy hogy nincs beégetve rajta szöveg. Az se legyen értetlenkedés kérdése, ha pl az 5" kijelzőre tervezett alap dizájn elemeiből kérek különböző meghatározott dpi változatokat. Ne kelljen már számolgatnom, hogy hány pixeles legyen a kép, amikor neki a dpi alapismeret kellene legyen.

Az szerintem teljesen normális, hogy a grafikusnak figyelembe kell vennie, hogy milyen platformra készül a dizájn és valamennyire ismerje azt, hogy milyen kontrollok lehetnek a felületen. Erre is vannak toolok, amit használ a felület tervezésekor. Ha nem veszi figyelembe, akkor nem úgy fog kinézni a termék, mert vagy megvalósíthatatlan a rajza, vagy a funkcionalitás miatt nem lehet úgy. (Pl ios dizájnnál ahol kell vissza gomb a felületre, ott tervezze már bele, mert nincs rá külön gomb, mint androidon. Vagy ha lehet akkor ne ios kontrollokat rajzoljon az androidosra.)

Aztán persze ha az adott platformon valamilyen speciális megoldást használunk a képeknél (pl android .9.png) azt már a kiexportált flat rétegű png-n megoldom akár gimppel is és az erre való tool-lal az sdk-ból. A lényeg, hogy legyen megfelelő nyersanyag ehhez. Például volt olyan grafikus, aki készített egy külön oldalt, ahol a különböző kontrollok egymás mellett szépen fel voltak sorolva. Színek szintúgy. Hogy könnyen ki lehessen szedni a tervből.

Nagyobb projekteknél szerintem természetes, hogy jobban szét vannak szedve a feladatok.

Mondjuk én alapvetően webről beszéltem, ott szerintem picit más a dolog, mint egy mobil appnál. Webnél van egy komplett oldal terv, azon belül a sitebuildernek elég nagy szabadsága van, hogy a trendeknek és a követelményeknek megfelelően mit hogy rak össze. Onnantól kezdve, hogy az egész oldal lehet 1db nagy kép (csak a példa kedvéért) odáig, hogy grafika nélkül csak modern css megoldásokkal van minden porcikája összerakva. Ezért nem tudhatja előre a designer, hogy mit és hogy vagdosson és szerintem ez nem is elvárható.

Persze nyilván azért a designernek is tudnia kell, hogy mit, mire tervez.

A mobil app tervezés szerintem más, egy sokkal kötöttebb dolog. Ott egyrészt sokkal jobban lehet előre tudni -és tudnia/ismernie kell a platformot a designernek is, ha erre tervez-, hogy "mi merre hány méter". Pl lehet tudni, hogy androidon egy ikonból kell vagy 5 féle méret (mdpi-től xxhdpi-ig) és ezeket pontosan méretezve kell elkészíteni.

Szerintem webnél a grafikai és sb munka között van átfedés, sokkal jobban része a grafika is a sitebulder munkájának, mint egy mobil appnál. Egy mobil appnál megértem, hogy a programozó nem akar ikonokat méretezgetni, mert ha egyszer előre tudható, hogy mekkorák kellenek, akkor azt kapja készen.

Szia,
Bocs, hogy ide pofátlankodok, de a te kommented sugall valamit, amit meg kell kérdeznem: Itt a weblap tervezés alatt mindenki az egyetlen statikus designra gondol?
Csak amiatt kérdezem, mert lehet teljesen félreértettem akkor a felvető kérdést. Nálam, a jelenlegi technológiákat figyelembe véve a grafikai feladat nem ér véget egyetlen egy statikus látványtervvel. A gomb designok legalább 2, vagy 3 állapot takarnak, ahogy egy menü látványterve sem ér véget a háttérképnél, hanem tartalmazza az esetleges dinamikus hatásokat.
Persze , lehet, az én korábbi munkáimban volt a hiba, de amiken eddig dolgoztam, ott soha nem lehetett, pontosabban volt szabad egyetlen képpel lefedni a teljes tartalmat ( mind site design, mind grafikai design terén), mivel akkor az implementálandó dinamika részletei vesztek volna el.
Természetesen, ha statik siteról beszélünk, ahol 0, vagy csak maximum gomb dinamika jelenik meg, egyszerű rolloverekkel, akkor amondó vagyok jó magam is, hogy a grafikustól származó kimenet függvényében a frontend-es megtanulhatja azt a kontentet felszabdalni/kiexportálni a .psd-kből.
Személy szerint komplexebb munkákra gondoltam, ahol a JS már nem csak form validációt végez (tehát elválik ténylegesen a backend és a frontend feladat), és a site dinamika nem írható le feltétlenül 1 vagy két képpel, illetve ahol a frontend fejlesztő sem csak html/css/js finomhangolást hajt végre, hanem a backend adatait renderelteti le, esetlegesen pre-cacheli is őket :)
Üdv,
LuiseX

Nem tudom a többiek mire gondolnak, valsz a többség webes feladatokra. Nekem mobil app fejlesztés kapcsán voltak rossz tapasztalataim a "grafikusok" képességeivel. De akár app, akár web, természetesen több állapot és akár valamilyen animáció is szükséges lehet. Nem a grafikusnak kell programozni, de a grafikus erőltesse már meg magát és produkáljon olyan nyersanyagot, amit aztán fel lehet használni további feldolgozásra. Persze ebben az is benne lehet, hogy sokan nem fizetnek meg rendes grafikust, hanem csak valami kóklert. Normális helyen érdekes módon azért vannak grafikusok a cégnél, hogy a specifikált feladatot megcsinálják és a kért formában, formátumban készítsék el. A programozók vagy scrum masterek csak akkor állanak le ps-ezni, ha nem elérhető a grafikus vagy épp kedvük van hozzá.

Szia,
Alapvetően +1, ellenben, amit én szerintem félreértettem, hogy van különbség webes és webes közt is.
Van az a fajta, ahol egész komoly applikáció fut már a JS oldalán is, még ha nem is villogó gifek armadája fogadja az odatévedőt, és van, ahol csak egy designolt template van, ami áll 1-2 dinamikus elemből, de a többi alapvetően statikus, maximum adatbázisból kiszórt adatokat tartalmaz.
Szerintem én azt értettem félre, hogy míg az első említettre gondolva, a szemem előtt egy egész komoly feladatkört belátó frontend dev-re gondoltam, addig a többiek (talán a kérdést felvető is) egyszerű webshop jellegű, gyorsan, RAD stílusban is legyártható weblapokra, ahol sokszor két termék között csak a "grafikai design" különbözik ( bár itt ezekben az esetekben még a design szót is szívesen elhagynám... ).
Ahol jelenleg dolgozok, ott szerencsére az első fajta a számottevő, tekintve nem megengedhető, hogy a backend feldolgozás elegye a számítási időt a termék többi része elől, miközben ez a frontenden is generálható lenne. Persze, ahány alkalmazás és felhasználás, annyiféle megközelítés :)
Üdv,
LuiseX

A Full stack developer az egyben frontend fejlesztő is, így ha egyiknek kötelessége, akkor a másiknak is az, ha egyiknek nem, akkor a másiknak sem. Így kicsit értelmetlennek tűnik a szavazás válaszainak ilyetén szétbontása.

Kollégám szerint (csak átadom az üzenetet): Ne panaszkodj, örülj, hogy van munkád! :((

mi ez, hupproxy? Btw. attol is fugg a panaszkodj vagy sem dilemmaja, hogy mennyire konnyen talalsz szebbet, jobbat? A kollegad valoszinuleg eleg nehezen, ugyhogy inkabb nyel - mindent...

--
"nem tárgyszerűen nézem a dolgot, hanem a vádló szerepéből. Sok bosszúságot okoztak, örülnék ha megbüntetnék őket - tudom gyarló dolog, de hát nem vagyok tökéletes." (BehringerZoltan)

Front-end fejlesztő vagyok, alkalmanként sitebuildelek. Sosem vagdalnék PSD-ből asseteket. Erre van a grafikusunk, kettő is, ők tudják, mihez milyen formátumot célszerű használni, milyen tömörítési eljárást, milyen beállításokkal. Nem az én asztalom.

alias killall='echo "Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja. Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput." | espeak -vde' #That's not funny.

Szerintem senkinek nem esik le a karikagyuru az ujjarol ha be kell vagdosnia nehany kepet. Nekem is itt figyel a PS a gepemen (igen, legalis) es ha a frontendes eppen el van havazva, vagy dokumentacioba kell egy jo kis abra, akkor siman megcsinalom.

--
Pásztor János
Sole Proprietor @ Opsbears
Development Lead @ IXOLIT

Szerintem simán megcsinálhatja ezt egy full-stack fejlesztő. De az más kérdés, hogy egy full-stack fejlesztő órabére bőven a grafikus órabére felett van; szóval ha ezt kérik, akkor ostoba a vezető, le kell lépni mielőbb. Vannak normális munkahelyek is.