Asus alaplap, 12 centis Noctua ventillator a haz hatuljan. Az tortenik, hogy ha rarakom valamelyik ellenallast, hogy lassabban forogjon kicsit, rogton pirosra valt a fordulatszam kijelzese a biosban. Ha potmetert teszek ele, akkor nem csinal ilyet (de nincs minden ventillatorhoz potmeterem, szoval be kell ernie ellenallassal). Ez miert van, ill. mit akar jelezni?
- 2466 megtekintés
Hozzászólások
Na a fene egye meg, elkezdett kerregni az egyik ilyen Noctua (NF-P12) ket het folyamatos uzem utan(nem az, amelyik piros szinnel volt kijelezve). Egyszer veszek markas ventillatort, erre tessek, szerelhettem szet az egesz gepet.. most visszaraktam a negy eves noname-et, annak semmi baja. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
biztos potmeter és nem egy pwm?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyen. Esetleg lehetseges, hogy ezt nem szereti a ventillator?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a fordulatszám a potmeternél max akkora mint az ellenállásnál?
a képen ugyan az a fémhenger biztos egy potmeter, nem hiszem hogy pwm lenne, tehát _ekvivalens_ az ellenállással, max ugye annyi különbség lehet akkor hogy a fordulatszámmérő is kap vagy nem kap ellenállást
(a ventilátornak mindegy hogy ellenállás (=potmeter) vagy pwm, az alaplap és a venti mérőjének és a fogyasztásnak nem mindegy)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az a furcsa, hogy potmeterrel nem piros (mindegy hova tekerem), (gyari) ellenallasokkal meg igen. A fordulatszamokat nem hasonlitgattam ossze..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hát pedig tippre a legvalószínűbb hogy egy fordulatszám alatt pirosodik, csak biztos ami biztos kérdeztem ;)
nézd meg a (fordulatszám után) hogy az ellenállás mindhárom vezetéken ugyanazt produkálja-e mint a potmeternél egy bármilyen multimeterrel ( ha nincs egy zseblámpa fényerőcsökkenésének mértéke szemre is tökéletes)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, most jottem ra, h az egyik a "power-", a masik pedig a "chassis fan" csatlakozoja es elkepzelheto, hogy nem egyforma fordulatszam alatt pirosodnak (nem probaltam ki mindkettot minden fordulatszamon). Ha megjon az uj ventillator probalgatom tovabb, most meguntam. Csak azt nem tudom miert nem mindegy neki, hogy mennyit forog a haz hatuljan levo ventillator..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha érdekel, szedd ki :)!
Aztán takarítsd ki az elfüstölt alkatrészeket...
---
WGábor
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mit szedjek ki? Ezt most nem egeszen ertem..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A ventillátort. És akkor meeglátod, miért nem mindegy neki, mennyivel forog. Elismerem, gyenge volt.
---
WGábor
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ja, ok. :) Amugy most a hatsot ki is szetdtem, de eleg szellos a haz anelkul is, vagy ket het mire vegez vele a szerviz. Nem tudom amugy milyen ventillatort kellene vennem, hogy ne legyen gondom ra par evig.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Ez miert van, ill. mit akar jelezni?"
Gondolom x fordulatszám alatt úgy veszi, hogy hibás a ventillátor.
Ha csak enniyt csinál, akkor ne nézegesd a bios-t :)
Nekem valamelyik régebbi lapom elkezdett hangosan sípolni, ha a processzorhűtő fordulatszáma egy bizonyos érték alatt volt, így nem volt egyszerű halk hűtést rárakni :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is arra tippelek, hogy a fordulatszám lehet a gond. A jobban konfigurálható BIOS-okban van olyasféle funkció, hogy "Fan Failure Alarm", ami nem akkor jelez, ha egyáltalán nem forog a ventilátor, hanem akkor, ha egy bizonyos érték alá megy a fordulatszám (pl. egy 200-zal tekerő CPU fan gyakorlatilag döglöttnek tekinthető). Ez a jelzés lehet piros szín a BIOS-ban, sípolás, vagy azonnali kikapcsolás.
Van még egy dolog ezzel kapcsolatban, amire figyelni kell: az alaplapon általában nem egyetlen ventilátor csatlakozó van, hanem több, és nem mindegy, hogy melyiket hova dugod: van CPU fan, power fan, chassis fan. Mindhez külön érzékelő tartozik, és más az elvárt fordulatszám is (pl. nálam a CPU fan 2100 körül teker, a power fan meg 700 körül). Szóval ha máshova dugod, akkor nem csak a kijelző szoftverekben jelenik meg rossz helyen, hanem még hibásnak is tűnhet az eltérő normál "üzemi" fordulatszám miatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni