(II) NOUVEAU: driver for NVIDIA chipsets: RIVA 128, RIVA 128ZX, RIVA TNT, RIVA TNT2, Unknown TNT2, Vanta, RIVA TNT2 Ultra, RIVA TNT2 Model 64, Aladdin TNT2, GeForce 256, GeForce DDR, Quadro, GeForce2 MX/MX 400, GeForce2 MX 100/200, GeForce2 Go, Quadro2 MXR/EX/Go, GeForce2 Integrated GPU, GeForce2 GTS, GeForce2 Ti, GeForce2 Ultra, Quadro2 Pro, GeForce4 MX 460, GeForce4 MX 440, GeForce4 MX 420, GeForce4 MX 440-SE, GeForce4 440 Go, GeForce4 420 Go, GeForce4 420 Go 32M, GeForce4 460 Go, Quadro4 550 XGL, GeForce4 440 Go 64M, Quadro NVS, Quadro4 500 GoGL, GeForce4 410 Go 16M, GeForce4 MX 440 with AGP8X, GeForce4 MX 440SE with AGP8X, GeForce4 MX 420 with AGP8X, GeForce4 MX 4000, GeForce4 448 Go, GeForce4 488 Go, Quadro4 580 XGL, Quadro4 NVS 280 SD, Quadro4 380 XGL, Quadro NVS 50 PCI, GeForce4 448 Go, GeForce4 MX Integrated GPU, GeForce3, GeForce3 Ti 200, GeForce3 Ti 500, Quadro DCC, GeForce4 Ti 4600, GeForce4 Ti 4400, GeForce4 Ti 4200, Quadro4 900 XGL, Quadro4 750 XGL, Quadro4 700 XGL, GeForce4 Ti 4800, GeForce4 Ti 4200 with AGP8X, GeForce4 Ti 4800 SE, GeForce4 4200 Go, Quadro4 700 GoGL, Quadro4 980 XGL, Quadro4 780 XGL, GeForce FX 5800 Ultra, GeForce FX 5800, Quadro FX 2000, Quadro FX 1000, GeForce FX 5600 Ultra, GeForce FX 5600, GeForce FX 5600XT, GeForce FX Go5600, GeForce FX Go5650, Quadro FX Go700, GeForce FX 5200, GeForce FX 5200 Ultra, GeForce FX 5200, GeForce FX 5200LE, GeForce FX Go5200, GeForce FX Go5250, GeForce FX 5500, GeForce FX 5100, GeForce FX Go5200 32M/64M, Quadro NVS 55/280 PCI, Quadro FX 500/600 PCI, GeForce FX Go53xx Series, GeForce FX Go5100, GeForce FX 5900 Ultra, GeForce FX 5900, GeForce FX 5900XT, GeForce FX 5950 Ultra, GeForce FX 5900ZT, Quadro FX 3000, Quadro FX 700, GeForce FX 5700 Ultra, GeForce FX 5700, GeForce FX 5700LE, GeForce FX 5700VE, GeForce FX Go5700, GeForce FX Go5700, Quadro FX Go1000, Quadro FX 1100, GeForce 6800 Ultra, GeForce 6800, GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XE, GeForce 6800 XT, GeForce 6800 GT, GeForce 6800 GT, GeForce 6800 GS, GeForce 6800 XT, Quadro FX 4000, GeForce 6800 GS, GeForce 6800, GeForce 6800 LE, GeForce 6800 XT, GeForce Go 6800, GeForce Go 6800 Ultra, Quadro FX Go1400, Quadro FX 3450/4000 SDI, Quadro FX 1400, GeForce 6600 GT, GeForce 6600, GeForce 6600 LE, GeForce 6600 VE, GeForce Go 6600, GeForce 6610 XL, GeForce Go 6600 TE/6200 TE, GeForce 6700 XL, GeForce Go 6600, GeForce Go 6600 GT, Quadro FX 550, Quadro FX 550, Quadro FX 540, GeForce 6200, GeForce 6500, GeForce 6200 TurboCache(TM), GeForce 6200SE TurboCache(TM), GeForce 6200 LE, GeForce Go 6200, Quadro NVS 285, GeForce Go 6400, GeForce Go 6200, GeForce Go 6400, GeForce 6250, GeForce 6800, GeForce 6800 LE, GeForce 6800 GT, GeForce 6800 XT, GeForce 6200, GeForce 6200 A-LE, GeForce 7800 GTX, GeForce 7800 GTX, GeForce 7800 GT, GeForce 7800 GS, GeForce 7800 SLI, GeForce Go 7800, GeForce Go 7800 GTX, Quadro FX 4500, GeForce 7300 LE, GeForce 7300 SE, GeForce Go 7200, GeForce Go 7300, GeForce Go 7400, GeForce Go 7400 GS, Quadro NVS 110M, Quadro NVS 120M, Quadro FX 350M, GeForce 7500 LE, Quadro FX 350, GeForce 7300 GS, GeForce 7600 GT, GeForce 7600 GS, GeForce 7300 GT, GeForce 7600 LE, GeForce 7300 GT, GeForce Go 7700, GeForce Go 7600, GeForce Go 7600 GT, Quadro NVS 300M, GeForce Go 7900 SE, Quadro FX 550M, Quadro FX 560, GeForce 7900 GTX, GeForce 7900 GT, GeForce 7900 GS, GeForce Go 7900 GS, GeForce Go 7900 GTX, Quadro FX 2500M, Quadro FX 1500M, Quadro FX 5500, Quadro FX 3500, Quadro FX 1500, Quadro FX 4500 X2, GeForce 6150, GeForce 6150 LE, GeForce 6100, GeForce Go 6150, GeForce Go 6100
A Nouveau fejlesztők az alapfunkciók támogatása mellett olyan szolgáltatások támogatását is ígérik, amelyet a zárt forrású linuxos NVIDIA driver is csak nem olyan rég tud: például az NVIDIA SLI (Scalable Link Interface) támogatást.
A projektet a felhasználók is segíthetik például azzal, hogy a kártyájuk GPU-járól register dump-okat küldenek. Ezt a REnouveau eszközzel lehet elkövetni. Alapvető dokumentációt ehhez itt lehet találni. A használatához újabb (6xxx, 7xxx, 8xxx) működő bináris NVIDIA driverek kellenek. A program alapvető OpenGL teszteket futtat és figyeli a kártya belső működését (regiszterek változásait). Ebből a fejlesztők következtethetnek arra, hogy hogyan kell a kártyát programozni.
A projektet anyagilag is lehet majd segíteni. Szerveződik egy gyűjtés a PledgeBank-on, ahol 10 dollár összegtől lehet támogatást ígérni. A tervezett 1 000-ből eddig kb. 400 támogató ígért anyagi segítséget. Mivel a Nouveau projekt tagjai mind dolgoznak, valószínű, hogy a befolyt pénzt hardverek vásárlására fordítanák.
A Phoronix kipróbálta a drivert NVIDIA GeForce 6150 (integrált), GeForce 6600GT, és GeForce 7800GTX chip-ekkel. The driver detektálta a hardvereket, a 2D részt nagyrészt stabilan működött, de a várakozásnak megfelelően a 3D rész még messze van a teljestől.
A driver - ha valaha használható lesz - a várakozások szerint akkor is jóval lassabb lesz a bináris NVIDIA által adott driver-nél, viszont arra elegendő lesz, hogy desktop célokra felhasználhassuk. További előnye lehet, hogy támogatást ígér PowerPC platformra is, amelyet az NVIDIA bináris driverek jelenleg nem támogatnak Linux alatt.
Hogy mikorra várható felhasználók számára is használható Nouveau driver? A várakozások szerint 2007 nyarára-őszére, Keith Packard szerint akár az X.Org 7.3 megjelenésére.
Reméljük, hogy a kezdeti lendület nem törik meg, és sikeres lesz a projekt!
A Phoronix cikke itt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 10423 megtekintés
Hozzászólások
Most, hogy a Ryzom projekt nem jött össze (ahol az FSF 60 000 dolláros támogatási ígéretet tett), az FSF elkezdhetné anyagilag támogatni a megmozdulást. Ide elég lenne egy kezdő löketnek 20K dollár is. Egy linket küldeni kellene nekik...
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagy örömmel hallanám, ha tényleg támogatnák.
Ez a projekt adta meg nekem a végső lökést, hogy a régi radeon 9200SE-met, amit mindig is gyűlöltem, most karácsonyra lecseréltem egy 7600GS-re. Ezzel már kihúzza a gépem a következő 5-6 évben, esetleg lepasszolom valamelyik rokon gyereknek, mert így még játékra is jó még egy darabig.
Bízom benne, hogy előbb-utóbb lesz olyan Open Source 3D támogatás a Linux kernelben Nvidiához, amivel legalább a desktop effektek jól működnek Azt már el se merem képzelni, hogy majd a Doom3 úgy fusson vele, mint most a bináris driverrel. De sose lehet tudni. Mert az OS Ati driver már majdnem tökéletes volt a régi kártyámon, mire megszabadultam tőle. Stabil volt, és egy-két játékot leszámítva szinte minden működött vele.
De az is igaz, hogy ha ez a projekt sikeres lesz, akkor nyílt videókártya öszzehozásával próbálkozóknak semmi esélyük sincsen szerintem. Persze sokak szerint egyébként sem lenne.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"De az is igaz, hogy ha ez a projekt sikeres lesz, akkor nyílt videókártya öszzehozásával próbálkozóknak semmi esélyük sincsen szerintem. Persze sokak szerint egyébként sem lenne."
Egy mai modern videokártyának kb. 200 millió kapuja van. Egy erősebb FPGA max 10 Millió kapunak feleltethető meg. -> Egy FPGA -n ezzel versenyképes dolgot nem lehet előállítani. De kevesebb Vertex/Pixel Shader processort tartalmazó áramkört talán (2-re), Ha ezek számát, egy paraméterként tartalmazza kód, az ASIC -ra szánt változatban elég csak megnövelni, és lehet tesztpédányokat gyártani.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amennyire én sejtem, ők nem jobb kártyát akarnak csinálni, és úgy versenyezni, hanem a fő vonzerő a nyílt, és emiatt tiszta és korrekt meghajtóprogram lenne. De ha az Nvidia kártyákhoz is lenne nyílt driver, és nem 3-4 évvel lennének lemaradva a fejlesztésben, mint az Ati esetében, hanem mondjuk csak 1-el, akkor a fő vonzerejüket veszítenék el. Azért az Nvidiát nem utálják annyira OS körökben.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A várakozások szerint 2007 nyarára-őszére, Keith Packard szerint akár az X.Org 7.3 megjelenésére.
Ugy legyen. Csak Keith Packard miatt van eselye.
---
pontscho / fresh!mindworkz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Úgy tűnik, hogy a Phoronix-es cikk megírása óta (pár nap alatt) is haladt a projekt szekere. Megjelent a TiNDC ( The irregular Nouveau-Development companion) 10. száma, amelyben már működő glxgears-ről számolnak be:
Kép a glxgears-ről: itt
--
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azert vicces ott azaz 'import -window root glxgears_good.png' :)
---
pontscho / fresh!mindworkz
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
najo nem fastfudolok
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az import-tal mentették le a képet nem?
Mi ebben a mókás? A fájl neve?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a furcsa az reszben az hogy root ablak nem egeszen a fullscreent jelenti, masreszt hw GL contentet nem ment az imagemagick
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ööö... nekem bináris nvidia driverem van, és elmenti a glxgears képét... Biztos én csináltam valamit rosszul...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
a keszitoknek is az a driver van meg
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te most akkor mit is próbálsz bizonyítani?
Az előbb azt állítottad, nem lehet hw GL, mert azt az import nem tudja elmenteni => sw-ből csinálja a driver, tehát a nouveau használhatatlan.
Most viszont azt állítod, a screenshot a hivatalos nvidia driverrel készült.
Tehát, konklúzió: a hivatalos nvidia driver fake-project, mivel sw-ből emulálja a GL gyorsítást.
Gabu, fáradsz... Menj el nyaralni. Nem megy ez ma neked.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem bizonyitani akarok hanem rohogni, megfazasbol kifolyolag szar kedvem van :(
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
jobbulást
--
TheReplaced - С Кем Ты?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
es meg vannak emberek, akik azt hiszik jo szakember...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Talan az Xv layert kevered a GL-el???
Zsiraf
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem feltetlen keveri, sok driver (alt. opcionalisan) az overlayt (amit az Xv is hasznal) hasznalja a gl backbuffer mutatasara, mert gyorsabb mintha mindig blittelne, foleg fullscreenben.
Egy ideig ezert anyaztak sokan hogy az ati gyari drivereben ez lett a default es emiatt nem ment tobbet az mplayer xv-vel... ha meg kikapcsoltak ezt a featuret akkor lassult a glxgears...
A'rpi
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Akkor nem csak nekem nem, ment a glxgears eddig :)
2D funkciók stabilak gyorsak.
glxgears eddig fagyot, de akkor frissítek :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A 2006.12.07-i snapshottal minden működik (bár még kissé bugos, ha konzolba váltok, meghal az X), viszont az azutániakkal sosem jut el a
(II) NOUVEAU(0): [drm] DRM interface version 1.3
(II) NOUVEAU(0): [drm] created "nouveau" driver at busid "pci:0000:03:00.0"
(II) NOUVEAU(0): [drm] added 8192 byte SAREA at 0xe0c2b000
(II) NOUVEAU(0): [drm] mapped SAREA 0xe0c2b000 to 0xb7f19000
(II) NOUVEAU(0): [drm] framebuffer handle = 0xd0000000
(II) NOUVEAU(0): [drm] added 1 reserved context for kernel
után, egyszerűen megáll (visszajön az üres konzol az álló kurzorral, billentyűzet nuku, de a gép megy tovább).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én nem vitatom, hogy tök izgi egy ilyen drivert összedobni. Igazi embert próbáló feladat. De az elszomorít, hogy szükség van ilyesmire, főleg ilyen módon, reverse-engineeringgel.
Az NVidia nyilván okkal nem szeretné megnyitni a drivere kódját. Vagy valami nagyon ügyes algoritmus van benne vagy valami takargatnivalójuk van. Ügyes algoritmusa az ATI-nak is van, tehát ha ezért titokzatoskodnak, akkor egy újabb gyártótól félnek.
Azt sem értem, hogy a HW specifikációban mi lehet a nagy titok. Ingyen írnak nekik egy jó drivert. Ráadásul nem is egyedi ez a fajta titkolózás. Ezt egyrészt nem értem, másrészt igen fájdalmas az OSS világnak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Volt már róla szó egy régebbi nouveau hír kapcsán, bizonyos "optimalizációk" (poligonspórolás ahol nem feltűnő) sw-ből emulált csoda"technológiák", stb...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Annak ellenére, hogy még nincs teljes GPU támogatás, vannak olyan funkciók, amelyek már most működnek."
Az az oldal félreérthető, az ami DONE az nem kész, hanem az amiről tudják, hogy hogyan működik, az működik ami IMP azaz implementált. Egyébként meg nem frissített odlal, úgyhogy nem sok derül ki róla.
Software is like sex, it's better with a penguin. :D (r)(tm)(c)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni