Dobja az ATI brand-et az AMD

Címkék

Az a hír járja, hogy az AMD az ATI-val való egyesülés után nem kívánja megtartani az ATI nevet az termékei számára. Ez azt jelentheti, hogy a merge után jöhetnek majd az AMD néven futó Radeon VGA chipek.

Az AMD-s Gareth Cater azt nyilakozta egy online lapnak, hogy az egyesülés után a cég neve AMD lesz. Arra a kérdésre, hogy az ATI névvel együtt eltűnik-e majd az ismert Radeon név is, a szintén AMD-s Richard Baker annyi mondott, hogy még nem hoztak végleges döntéseket, de személy szerint meglepődne, ha ezeket a neveket is dobnák.

Bővebben itt.

Hozzászólások

Remélem, hogy az Ati név eltűnésével javul a Linux-os bináris driverek minősége és tényleg felveszik a versenyt az NVidiával ebben is.

Az ATi-s csoka nem igazan csattan ki oromeben, amikor ot kerdeztek a dologrol. Elintezte annyival, hogy 'nincsenek erzeseim a dologgal kapcsolatban...'. Vagy titkolja, hogy szarul esik neki(k), hogy az ATi nevet elhagyjak (kerdes, hogy tudtak-e rola ezt megelozoen - en nem merem megtippelni, de nem ugy tunik), vagy tenyleg ennyire jo uzletember, es minden szava igaz, amikor azt mondja, hogy 'mindegy minden nev alatt, a lenyeg, hogy jo termeket gyartsunk'.

Masodszor erdemes megjegyezni, hogy az AMD-s Richard Baker igyekszik kihangsulyozni, hogy a tevhittel ellentetben nem egyesulesrol, hanem felvasarlasrol van szo, tehat egy az egyben az AMD viseli a nadragot, es az (is) teljesen normalis, hogy ilyenkor a felvasarolt ceg nevenek mennie kell (ebben az esetben valoban normalis).

Where ATI is an initialism for Array Technologies Incorporated.

Nekem annyira nem ugy tunik, hogy kellene ehez ragaszkodni - akar - erzelmi alapon. Nem az alapito neve, vagy hasonlo a rovidites. Persze, ha egy uzletember ennyi energiat fektetett egy cegbe, gondolom nem boldog, hogy beolvasztjak a borg^H^H^H^H AMD-be....

(@ wikipedia.org: On July 24, 2006, AMD and ATI announced a plan to merge together in a deal valued at US $5.4 billion. The merger is expected to complete in Q4 of the 2006 fiscal year. The acquisition is being paid for with $4.2 billion in cash, which includes over $2 billion financed from a loan, as well as 56 million shares of AMD stock. The acquisition has been approved by AMD shareholders, though is still subject to the approval of the FTC and ATI shareholders. [1] )

Nem egeszen ertem, hogy miert masoltad ezt be ide (a hozzaszolasodhoz nem kapcsolodik szigoruan), de ha megfigyeljuk az idezet elso reszeben itt is egyesulesrol beszelnek, viszont az utolso 2 mondatban mar felvasarlasrol van szo. Gondolom az ehhez hasonlo tevedesek, felreertesek elkerulese wget hangsulyozta ennyire az AMD-s csoka a dolgot.

Ertem en, csak ha azt mondod, hogy egyesules, abbol meg nem derul ki egyertelmuen, hogy a kesobbiekben ki viseli a nadragot, kie a donto szo. Termeszetesen, ha az ember tisztaban van az eroviszonyokkal, akkor vagja, hogy mi a helyzet, megis igyekeztek eloszlatni minden felreertest. A merge eleg megteveszto. Nalunk a cegnel 2 diviziobol lett 1, de mindenki ossze keverve, mert a management nem mergenek, hanem rebrandingnek kommunikalta a dolgot. Persze azota is mindenki a merge kifejezest hasznalja, hiszen 2 => 1. :-)

milyen érdekes lesz megvenni az új gépet amd radeon x1800-zal. vagy már lehet a gpu egyben lesz a cpu-val?? =)

3DFx is eltünt a süllyesztőben miután az Nvidia felvásárolta. Sajnos ez a dolgok menete. És mondjuk kissé sajnálom. Ezzel valahogy szürkébbé válik a hardverek világa.
---
Az ember mindig szerepet játszik. Ha másnak nem, hát saját magának.

attol meg szakadjanak meg, neha meg most is hasznalnom kell a jok kis voodoo3000 -emet es mindig elcsodalkozom, hogy milyen gyonyoru kepeket tudott kihozni... sose lesz meg egy olyan kartya.. a maiak tamogatnak minden szart, meg tobbet fogyasztanak mint az egesz gep ugy egyebkent de egy normalis kodot (vagy elsimitast) nem latni..

Én is Voodoo-n kezdtem (Diamond Monster 3dfx 4 MB azt hiszem), sokáig 3dfx fan voltam. De érdekes módon én úgy emlékszem a voodoo kártyákra, hogy kicsi felbontás / homályos kép. Pláne az első kábelátkötős témák. Az nVIDIA már akkor tűéles képet csinált 3D-be (a voodoo kártyákhoz képest). A voodoo utolsó napjai pedig burlesk filmbe illőek voltak, pláne amikor már VGA kártyához külső táppal riogatták az embert. Nem tudom, hogy mit kellene rajta sajnálni. Szép volt, jó volt (pláne, hogy egyes területeken úttörő volt), de kifulladt. R.I.P.

--
trey @ gépház

Nekem egy ideig volt egy Voodoo4 PCI 32MB-m ami 2D sebessegben es kepminosegben is odavert egy mostani low-end Radeonnak, raadasul passziv hutessel uzemelt. A 3D persze lassabb, de abban a gepben amiben hasznaltam, nem ez volt a szempont.

Aztan lenyultak ex-melohelyen az asztalomrol (eppen ki volt szerelve a gepbol) mikozben korhazban voltam 1,5 honapig. Fuck.

-=- Mire a programozó: "Na és szerintetek ki csinálta a káoszt?" -=-

Nakam is volt akkoriban ('99 korul) Voodoo 3-am, nvidia TNT-m majd Matrox G400, 1 even belul.
Velemeny:
A Voodoo3 16bpp-re volt optimalizalva, nagyon jo hardveres dither-je volt, igy teljesen szep, elvezheto kepe volt 16bpp-ben is. Ugyanakkor az nvidia TNT-ket 32bpp-re terveztek, 16bpp-ben nagyon gaz kepe volt, 32bpp-ben viszont nagyon gaz sebessege, mert akkoriban a video ram-ok meg nem voltak valami gyorsak, es a dupla buffermeret lefelezte nekik a sebesseget...

Raadasul linux alatt a TNT drivere (utah-glx) meg eleg gyerekcipoben jart foleg 3D teren, bugos es ettu lassu volt ezerrel, mig a Voodoo-khoz ott volt a tobbplatformos Glide amit a legtobb 3d-s program alapbol tamogatott, de volt hozza korrekt opengl wrapper is.

Aztan vettem egy Matrox G400-at, ehhez is meg sokaig fejlesztettek a 3D drivert (en is), viszont kepminosegben magasrol verte mind a voodoo mind a tnt kartyakat. A G400MAX a kulon hutott es kicsit overclockolt 5ns-os ram-javal meg meg gyors is volt.

A'rpi

Tudom, hogy a nosztalgia szép meg jó és az idő mindent szebbé tesz, de a voodoo3-as chipek 3D-ben csak 16 bites színmélységben mentek, az meg egy kissebb köd effektnél már igen émelyítően ocsmány.
A voodoo2-es chipek 256x256 max textúraméretet támogattak és szintén 16 bites színmélységet, ami ugyan abban az időben jónak számított, de az nvidia TNT-je simán lekőrözte. Nekem Diamond Monster 2-es kártyám volt (voodoo2) már-már hihetetlen mennyiségű 12MB-nyi rammal és 3dfx fan voltam, de az nvidia megjelenése akkor is serkentőleg hatott a gyorsítókártyák területén. A 3dfx valahogy soha nem fejlesztett magától, hanem csak akkor amikor már nagyon szorongatták őket.
__________________________________________
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?
Ja! ... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.

hát, most ez kicsit érdekes, amit mondasz. nem az nvidia tehet róla, hogy a 3dfx utsó fejesének nem volt üzleti érzéke. mert amit cikket olvastam régen a 3dfx "diadalútjáról", abban erről volt szó. egyébként akkoriban akartak előrukkolni valami nagy durranással, de már nem volt idejük befejezni...

szép kép. arra ott vannak a matrox karik, állítólag olyan 2D képük van, hogy húúú. annak idején pl a parhelia-t nagyon dicsérték, de persze én sosem ültem ilyen kártyával szerelt gép előtt. más kérdés, hogy voodoo-s előtt se:)

"nagy durranás" = Voodoo 5 6000, 256 MB RAM, 4 GPU, 2xAGP, és olyan hosszú volt, mint egy XT videokártyája (az a km-es 8 bites CGA fajta).

Nem tudom értékelni, hiszen meg sem jelent, de ha nagy áttörést jelentett volna, a felvásárló nVidia szépen lassan beolvasztotta volna a technológiái közé a javát. Így 6 év távlatából, még mindig nincsenek több GPU-s megoldások, illetve ami van, távolról sem hasonlít a 3dfx-félére. (kivétel persze az elterjedni látszó plusz tápbemenet, de ilyet ATi kártyákon is látni - biztos ellopták a létfontosságú technológiát ;) )
Szóval inkább tűnik kétségbeesett kapaszkodásnak, a meglévő erőforrásokkal (és raktárkészlettel) való bűvészkedésnek (telenyomjuk rammal ozt jóvan), mint technológiai innovációnak...

Nalam az XFree86 es az X.org a Matrox G200 kartyat 1024x768-ban "magatol", "nativan" kezeli.
Ebben az evben hozzajutottam egy NVIdia 5200 kartyahoz, sokaig egy 14"-os monitoron ment 640x???(talan 800x600is) nativan.
Egyszer ra kellett tennem egy 17"-os monitort az NVidia-ra, nem ment 1024x786-ban, akkor probaltam eletemben eloszor es utoljara NVidia drivert. Azzal ment, ha jol emlekszem.
Ebbol ugy gondolom, hogy a MAtrox kartyakhoz nem kell zart forrasu driver. (Nem is neztem meg utana).
Amig birja a gepem NAGYON ORULOK, hogy nem kell a zart forrasu driverekkel bibelodnom!!
Az Intel videokartyak hogy allnak ezen a teren, nekik kell zart forrasu driver?

Hmm, na mindegy, akkor hagyjuk abba ezt a szalat, mert videot nagyon-nagyon regen neztem, proci terhelesre nem emlekszem. 3D cucc, jatek nem igazan ment meg rajta.
Sajnalom, hogy nem tudtuk megvalaszolni a kerdesedet,
engem annyira azert nem erdekel a 3D, ahogy a fentiekbol latszik.

Ja, a Pingus-ra (Lemmings) emlekszem, az azert eleg megeroltette a gepet egy ido utan(load ~2 korul), pedig akkor megcsak 800x600-on ment (448MB SDRAM).
Volt meg egy web-es flash-has jatek, scroll-ozo kepernyon buzogannyal kellett utogetni targyakat/miegymast(:)), annal nem volt erzekelheto lassulas.
Bar a web-es jatek memoria fuggo is volt, egy masik gepen is neztem, ami kisebb memoriaval (64v192?MB SDRAM)rendelkezett, ott joval intenzivebb halozati kapcsolat volt megfigyelheto, de kb ugyanugy futott(S3Trio64V+ 2MB).
Volt meg nehany web-es flash-has jatek, szerintem elvezhetoek voltak.

Mar bocs, de a video lejatszas miota 3D fuggo???
Az egy kulon teszta, de inkabb a 2D-hez sorolnam...
Video gyorsitasban amugy az ATI messze veri a tobbit, nagyon jo hardveres deinterlacere van, igaz semmi se tamogatja :(
De amugy a Matrox kartyakon sincs gond vele, a G200 ota van YUV scaler (planar es packed is) a GPU-ban.
Sot, a parheliaban 10 bites a yuv d/a, sot YCbCr kimenet is van, ha valakinek van ilyen plazma tvje...

3D gyorsitas meg volt anno az S3 Trio-kban is, de nem egeszen azt ertettek alatta mint manapsag...
Alapjaiban a 3D gyorsitas csak annyit tesz, hogy tud pligont fillezni, jobb esetben texturazni is es van z-buffer.
Manapsag viszont ez nagyon az alap, ezen kivul sok textura egyszerre, perspektiv korrekt texturazas, hardveres T&L, sot TC&L, vertex es pixel shaderek stb...
A parhelia tudja mindezt, a regebbiek (G sorozat) csak a texturazast es alap 3d dolgokat (fog, stencil buffer stb), de T&L nelkul, azt meg a cpu csinalja.

A'rpi

Azt hiszem kezdek örülni, hogy leszoktam a 3D játékokról...
Igaz, leginkább azért történt mert nem találok olyat ami lekötne - utolsó két ilyen a Soldier of fortune II és az Il2 széria voltak.

--
Fel! Támadunk!

En ugy fogalmaznek hogy van nem 3D-s jatek? Mindegy mire megy ki a jatek a "legnepszerubb" hogy vegyunk nehany iszonyat szogletes alakot zuzzuk agyon texturaval, jol mossuk el amitol a kedves felhasznalo majd jol elszedul es akkor milyen szep meg kafaaaa.... Ja es igazabol akinek atlagos kartyaja van "meglepo" modon nem erzekel semmit az uj motorokbol hisz neki a lenyeges funkciok "hal istennek" elerhetetlenek.... Mondjuk a memoriazabalassal ugyis agyonvagjak az egeszet... Ha a jatek nem a "toltsuk be a teljes palyat a memoriaba" elvet koveti akkor amint a diszkhez nyul a rendszer megall az egesz ezerrel... Azt mar meg sem merem kerdezni akkor mi a halalnak van a gepben szabad 300 mega fizikai memoria... A kedvencem megis a palyavaltas: 500 megat ki akar a jatek a memoriabol dobni majd beolvasni az ujabb palya 500 megajat... Micsinal a draga ringyoz? Elkezdi kitolni swap-re... Ja hogy ugyanarrol a diszkrol akarna a nyomorult jatek is memoriaba tolteni? Hat igy jartam... Talan az NCQ segit de ebben nincs tapasztalatom...

Egy kis ATI sztori... Anno a Ryzom nevu jatekkal kezdtem el az MMORPG-k vilagat es a kedvencem az ATI kartya es az egyik yodafej komboja volt... Ha olyan karakterrel vki ATI kartyas talalkozott a jatek hanyattdobta magat ;o))

A masik erdekes dolog a multitasking vs. PATA/SATA disk. Irod a nyomorult dvd-t 8x-an 12MB/sec-cel iso-bol... Ha elinditok egy nyomorult firefoxot (30-40 MB) a hatterben hogy ne unjam mar halalra magam miert kell puffer uderrunba rohanni??? (OK az iro korrigalja de akkor is gaz) Miert nem lehet szep lassan olvasgatni ki a firefox file-jait... en kivarnam... egy mai 45 MB/sec-et olvaso diszk-kel ez miert problema?

"A masik erdekes dolog a multitasking vs. PATA/SATA disk. Irod a nyomorult dvd-t 8x-an 12MB/sec-cel iso-bol... Ha elinditok egy nyomorult firefoxot (30-40 MB) a hatterben hogy ne unjam mar halalra magam miert kell puffer uderrunba rohanni??? (OK az iro korrigalja de akkor is gaz) Miert nem lehet szep lassan olvasgatni ki a firefox file-jait... en kivarnam... egy mai 45 MB/sec-et olvaso diszk-kel ez miert problema?"

Crappy I/O scheduler...

Sajnálom az egész felvásárlás dolgot:-((((((((((((( Ez a legelfuseráltabb üzleti lépés a techszektorban.
Már rövid távon is csődbe juttathatja mindkét céget. Volt két cég. Az egyiknek voltak forrásai a fejlesztésre, a másiknak alig. Most van egy cég 0, esetleg MÍNUSZ erőforrással, miközben mindkét cég defenzívába szórult profittermeló vezárcikkeinek piacán.

Lényegében az egész arra jó, hogy az AMD tudjon versenyképes alaplapi vga megoldást felmutzatni az Intellel szemben. /Köztudott, hogy az Intel a legnagyobb vga chipgyártó. Messze nagyobb mint az Nvidia/Ati, mivel az irodai és otthoni tesco-gazdaságos gépek zöme alaplapi chipsettes./
Igy az ATI (RIP) ki fog kopni a nemcsak a csúcskategóriából, hanem még a középből is. Pont ezért röhög az egészen az Nvidia. Neki a legjobb bussiness, versenytárs nélkül marad. ByByBy Video kari erőltetett fejlődés.
Csak az AMD csődbe ne menjen!!!! Akkor lenne csak sírás rívás a tech fanok majd userek körében is. A prociárak szépen felfele a fejlődésük gyorsasága lefele menne.

-Annak ellenére, hogy az utóbbi időben kizárólag Nvidia kártyát vettem. Ennek
oka csak az ATI gyengusz harware támogatása volt. Ez még win alatt sem volt tökéletes
pláne Linux alatt. /Ez nagyban változott + irányban/
- Talán az Ati kártyák képe kicsit mindíg jobb volt mint az Nvidia.
- Nekem 2 Nvidia kártyám is ment tönkre Tnt2 no propelleres(5/6 éves kb.). Geforce 4200 (2 évet működött
még propellercsere sem mentette meg szép lassan behalt). Neten is sok hasonló történetet olvasok. Elllenben tönkrement Ati kártyákról szinte soha... Nekem is van egy működő 6 éves darab /Ubuntu nem ismeri fel sajna, marad a karakteres üzemmód, úgyis házi szerverben dolgozik) Ja és egy radeon 7200 is, még egy két ujjabb játék el is indul rajta. No meg ő az egyetlen aminek opensouce-s 3d meghajtója volt Debian alatt.

Az, hogy van egy 6 éves ATI kártyád, még nem jelenti, hogy az megbízhatóbb lenne (lehet, én nem tudom). Nekem is van egy Nvidia GeForce2 Mx400-am, én négy éve használtan vettem, gondolom az is van legalább 5-6 éves, elégedett használója vagyok. De ezen az alapon még nem mondanám, hogy az Nvidia jobb. Neked épp rosszak voltak a tapasztalataid, másoknak meg lehet, hogy pont fordítva.
Az egyiknek voltak forrásai a fejlesztésre, a másiknak alig. Most van egy cég 0, esetleg MÍNUSZ erőforrással
Melyiknek voltak és melyiknek alig szerinted? És ha a sok forrást és a (szerinted) alig forrást összeadjuk (tudom nem ilyen egyszerű, de az eddigi forrásaik csak nem párologtak el), akkor hogy jön ki a 0 esetleg mínusz? Az nem érv, hogy kp.-ban fizetett az AMD, hisz a cég vagyoni helyzete nem változott (feltéve, hogy az ATI annyit ért, amennyit fizettek érte, de csak nem pénzügyi analfabéta egyik cég pénzügyi osztálya sem), max hitelt kell felvennie a fejlesztésre (ami megszokott dolog az üzleti életben).

A kártyák ATI/Nvidia tartósságáról mondott véleményem szubjektív, NA ÉS!!!
Én ezt tapasztaltam. Aki mást tapasztalt írja le legyen szíves. Nem akarok vitába szálni vele. Egyszerűen csak kiváncsi vagyok a többiek véleményére pro és kontra.
A valamennyi forrás + Alig forrás = MÍNUSZ alatt azt kell érteni, hogy Az AMD beáldozta Kp. tartalékait és felvett egy irdatlan hitelt és már volt is neki(Anyagi erejéhez képest). /A KP. forrás részben abból eredt, hogy visszafogta a fejlesztéseit/ Az ATI ebben a képletben nem nagyon rúg labdába....
Ráadásul az Intel Core procijai túl jól sikerültek az AMD szemszögéből. Ugye emlékszünk arra mikor a kis AMD kihívta a P4 -est nagy csinnadrattával egy performanci challangéra. Most kuss van és hullaszag, illetve korrekten elismerték nem övék a korona. De semmi probléma mert ez folyton folyvást változik az iparágban...Bla Bla Bla... /Ez amolyan nyögjünk valami biztatót is, ne látszon mennyire be vagyunk..../
Hirtelen mást nem is tudtak csinálni, mint felezték a proci áraikat (No nem egyszerre). Nem kicsitt kiizélve azokkal akik tőlük vettek procit az előző hónapokba.
Na most hirtelen kéne az a KP. amit bespájzoltak, na még hitel ami 2-3x annyi mint az eltapsolt kp.
Ugyanis az erőltetett procifejlesztés igön drága mulatság. Most ujra oda kéne állniuk a hitelezők elé:
Hogy izé bocsi ez a Fránya Intel nagyon lelépett minket, úgy, hogy még csak át se vette a mi újjításainkat, hanem saját uton indult el. Ellenben tervbe vette hogy később igen. Emiatt most megint nagy sok hitel kéne...

Ez egy lehetséges fantazmagória, de ha igaz...
Persze iszonyatosan szubjektív is :-)

"Aki mást tapasztalt írja le legyen szíves."

Nekem az alábbi nVIDIA kártyáim vannak / vagy éppen vannak másnál, mert eladtam, de a mai napig működnek:

Asus V3400 TNT AGP
Asus Geforce MX400 Pro AGP
GeForce FX 5700 (Inno3D) AGP
GeForce FX 6600 (Inno3D) PCI Express

Egyikkel sem volt semmi bajom. Ezek közül a legidősebb már biztos van 6-7 éves.

Persze ez sem jelent semmit.

--
trey @ gépház

Asus V3000 Riva128 AGP 4MB, én nyertem! Még 1998-ból, ami azt jelenti, hogy 8 éves.
Ez volt az első és az utolsó nvidia kártyám. :) Gyorsan leszoktam róla, mert akkor a gyártók közül egyedüliként az nvidia nem támogatta az interlaced üzemmódot. Most meg jóformán már csak az Ati támogatja. Pedig milyen jó is az, 2048x1536 120Hz-en...
---
Az ember mindig szerepet játszik. Ha másnak nem, hát saját magának.

Már látom lelki szemeim előtt a hírt: "Az Intel bekebelezte az nVidiat!"
Akkor viszon óriási előnyre tesz szert az AMD-vel szemben. Az Intel video chipek sem az utolsók, de az nVidiaval behozhatatlan lenne az előnye.

Azt sajnálom, hogy az AMD nem az nVidiat vette meg,ugyanis nVidia chip-setes alaplapokatmár láttam AMD CPU-khoz, ATI-sat még nem.

Az Intel video chipek sem az utolsók
De azok. Teljesítményben mindenképpen. Driverek minőségében pedig keményen versenyben vannak az Ati-val a sereghajtó pozícióért. FYI: ma talán az intel integrált szemetjei az egyetlenek a piacon, ahol még 2D-s üzemmóddal is komoly gondok vannak.
---
Az ember mindig szerepet játszik. Ha másnak nem, hát saját magának.

Nemtudom ezzel milyen pénzügyi helyzetbe került AMD és mennyi tartaléka maradt, de ha van elég erőforrása még sok jó sülhet ki belőle.

Ati vgaknak mindíg is a driver volt a gyenge pontja, az AMD reméljük majd változtat ezen a hozzáálásával.
Az Intel egyik nagy előnye pedig, hogy a chipseteket is saját maga gyártja, így együtt tudja fejleszteni cpu-kal. Az ati chipsetek eddíg, nem arattak valami nagy sikert, de az AMD keze alatt ezis együtt fejlődhetne a cpu-kal. Kérdés, hogy minderre mennyi tartaléka maradt?