Sziasztok!
Ki mit hallott, tud a témáról így fél év távlatában? Váltanék deb vonalról rpm-re. Rocky lett volna a választás de elbizonytalanodtam a hírek hallatán.
A RHEL berágott kb fél éve, hogy ma már "bárki" újra fordíthatja a kódjaikat aztán ingyen adja azt amiért ők "keményen" melóznak.
Nem otthoni környezetről van szó, legyen inkább enterspájz. A deb kezd fapados lenni (mióta RIP Murdock és Mikrofoscht bought Cannonical), de 40-50.000 dollár sincs évente X darab linux os support licenszre....Az Ubuntu épp csak 112.000 USD lenne per év...
Szóval nem mindegy...Nincs bajom azzal ha valamiért fizetni kell, de már bocsánat...a Windows is olcsóbb.(el se hiszem hogy ezt leírtam...20 év Debianozással a hátamban...)
Kezd tényleg elk*vulni a linux világa is. (szerintem)
- 1245 megtekintés
Hozzászólások
Han rhel licencet neztel ami 40-50k usd lenne evente?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pont emiatt a dilemma miatt váltottunk Oracle Linuxra. Itthon már mind a 4x gépemen átmigráltam már.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Enterspájzban az alkalmazás szokta megmondani hogy milyen oprendszert kér, nem?
20 év deb után pláne nem látom racionálisnak az rpm-re váltást.
Meg (a mai világban) pláne azt látom hogy kezd majdnem mindegy lenni az alap oprendszer, minden megy konténerbe úgyis,
Ez ilyen seggfájásnak tűnik nekem egyelőre…
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azon kívül, hogy a nagy buktát nehéz kockázat nélkül elkerülni, semmi okát nem látom a váltásnak Debianról. Enterspájzban aztán a legkevésbé.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha van hozzá dedikált, jól megfogott szerződéssel/SLA-val support, akkor hajrá... Egyébként meg a Buguntu per gép, illetve per VMlicenszelése erősen pariban van a RHEL-lel, ha VM-eket kell felpakolni, akkor érdemes megnézni datacneter-es licenszt a RHEL-nél - egy két cpu-foglalattal rendelkező hostra (tetszőlegesen sokmagos/sebességű CPU-val és RAM-mal) csillió+1 rhel VM-et fel lehet pakolni... Egy darab két socketes datacenter licenszet használva.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Amúgy ez a "support" egy nagyon vicces kérdés tud lenni enterspájban.
Egyrészt ugye van a "kötelező valakivel szerződni" - aminek a betömésére kiválóan alkalmas egy szerződés és egy számla.
Hogy aztán ezt a supportot az adott enterspájz ténylegesen mennyire vette igénybe, annak igénybevétele Gipsz Jakab rendszergazda számára mennyire lehetséges/megszokott/triviális az egy ettől tök független kérdés.
Pár helyen voltam olyan paraszt és megkérdeztem - igen változatosak a válaszok, de bőven kisebbségben van az, hogy "van accountom és simán nyitok support ticketet".
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Off: nem volna rossz egy külön topik és/vagy szavazás arra, hogy "hányszor/hogyan segített a fizetett support, vs google/stackexchange vs saját hibakeresés"
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mondjuk én meg rendszeresen szoktam mantrázni, hogy mi lenne, ha nyitnátok egy ticketet....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez már nagyon más topic: "céges kultúra", stb stb stb.
De amúgy ja, sokan másképpen vannak szocializálva, meg kell szokniuk hogy van egy ilyen lehetőség amit használniuk lehet és kell.
zászló, zászló, szív
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ez, legalábbis részben, ugyan annak az érmének a másik oldala.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"Üdvözlöm, Rajesh Ramajan Kootrapali vagyok, én leszek az Ön segítője. Indítsa újra, hátha megjavul."
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Multkor a Microsoft support (free tier, raadasul) segitett kibogozni egy Azure arazasi kerdest, amirol se a neten nem volt ertelmes doksi, se a kollegakkal nem tudtuk osszerakni fejben.
Szoval ja, jol kell kerdezni, mint a ChatGPT-nel, aztan ugy mar nem olyan esejtelen Rajesh-sel dulore jutni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, a csavar pont az, hogy azt hiszed ez van, aztán könnyen lehet, hogy egyébként meg nem. :)
(Meg az is, hogy ha igen, akkor is lehet vele valamit kezdeni, olyat is láttunk már.)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Úgyvan.
2018-ban adtuk ki a dolgozóknak home-office-ra a Debianos laptopokat, amiket SSH-val menedzselünk központilag. Bombabiztos support szerződés van hozzá, kitűnő szolgáltatóval. A kiadott másféltucat gépen 5 év alatt egyetlen egyszer sem kellett a felhasználóknak a supportot igénybe venni. Egyetlen egyszer sem. Most lesz aktuális egy felülvizsgálat, mert az OpenVPN-ről átállunk Wireguardra. Ha valaki azt a szót előhozza, hogy Windows a laptopra, nem tudom röhögjek-e vagy sírva fakadjak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mikrofoscht bought Cannonical
ez mégis mi?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hunglisöcöhö, de az is rosszul...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tényleg megvette volna? Nem hallottam erről, valaki tud linket adni?
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem a Linux világa k*vul el, hanem a céges disztróké, nagy multik beérték pénzéhségben a M$-ot. Ez van, ha corporate support-os licenc kell, akkor pengessetek érte. Ha más nem az RHEL-nek, vagy akinek akartok. Rocky, Oracle helyzete bizonytalan, mert most létrehozták ezt az alapítványt, de kérdés az IBM mit lép ellene. Az Alma külön utakon jár. Ott van még a Suse, de az is keményen fizetős, hacsak az OpenSuse valamelyik kiadása nem jó nektek.
A Debian az miben fapados nektek?
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdeklődöm, hogy mekkora környezetről van szó? Hány host, VM? Hány VM per host?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni