Sziasztok!
Új laptop vásárlása előtt állok. Paraméterek: AMD cpu (3XXX) (az integrált vga erősebb és ez most számítani fog) 8 gb ram, 512-es ssd, 15-ös méret, full hd felbontás és numberikus billentyűzet.
Hol tudom ellenőrizni, hogy a kiszemelt laptopnak van-e linux támogatása? Vagy hogy nincsen! Létezik valamiféle összegyűjtő, összehasonlító oldal?
Esetleg konkrét típust is ajánlhattok. Budget lesz, 150 ezer ft körüli max árral. Fölfelé mehetünk 200-ig, ha van értelme. Intel sincsen kizárva, ha van hozzá valami különálló vga.
- 3118 megtekintés
Hozzászólások
Túl van ez misztifikálva. Ezer éve volt velem olyan, hogy valami nem működött egy random laptopom amire Linuxot tettem. Pláne ebben az árkategóriában amit megjelöltél. Ezek kb a full alapgépek (általában régebbi hardverrel). Semmi extra cuccal. Ami szimpatikus vedd meg.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ujjlenyomatolvaso, webcam, specko billentyuk, minden menni szokott poccre?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
mint a pinty!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez milyen disztóval/disztrókkal?
És a méltán híres linuxos akkumulátoros üzemidő hogy alakul? Átlagban még mindig csak a felét tudja, mint Windowszal?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudom mi a tökömről beszélsz. 5 laptopot használok a melóhelyen különböző feladatokra minden Lubuntu van (22.04). Van egy irodai gépem is szintén Lubuntuval. Ezek különböző tipusú Dell laptopk 5400, 7440, 5450, 6440, 5440, ezen kívül pár optiplex PC-t Kubuntuval (a kollégáknak az volt a legkönnyebb használni) . A többi cégnél telepített kismillió gépet most nem veszem lajstromba.
Amivel bajom van az egy másik 5400-es laptop amin a vállalti Windows fut (10 enterprise) na az egy katasztrófa hulladék, szakadozó bluetooth-al baszkodó VGA kimentekkel otvar Type-C támogatással, hol megy a dokkoló hol nem. Nézem amikor az indiai kollégák huzzák lefelé az "500GB"-os driver telepítőcsomagokat és küzdenek a gépemmel ami mindig csak egyre szarabb lesz. Amikor meg egy Dell Latitude 7220-ra kellet az indiaiaknak Windowst tenni a végén már a sírás környékezte őket (hetek alatt sikerült is, az aksija ideje meg van tán egy óra is valamiért pörgeti a procit és nem sikerült megoldaniuk). Régen volt a Windows-nak driver fronton előnye.
Bírom mikor nekem akarják megmagyarázni, hogy amit 20 éve használok az szar. Nyilván ha valami nem oké meg kell oldani Linuxon is. De már állítom egy átlag laptop nulláról telepítve hamarabb hadrafogható mint egy Win11 de még talán a Win10-nél is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem akartam semmit sem megmagyarázni neked. Csupán feltettem két kérdést, melyek közül az üzemidőre vonatkozóra nem kaptam választ. Ami már csak azért is roppantul érdekelne, mert már tizenéve próbálkozok a GNU/Linux desktoppal a saját gépeimen, melyek között szép számmal volt desktop és különböző márkájú és árkategóriájú laptopok is. Utóbbiak esetében minden esetben arra jutottam, hogy az akkus üzemidő elfogadhatatlanul kevés, ugyanazok a gépem Windows esetében __nálam__ mindig tovább bírták egy feltöltéssel. Igen, tudom, van kismillió trükk meg feketemágia-szintű paraméterezési lehetőség, melyek nálam inkább csak kis mértékben javítottak a helyzeten, de hátha végre megtudom egy elégedett Linux felhasználótól, hogy mit csináltam rosszul, vagy miért rossz hardverekkel próbálkoztam.
Ne vedd támadásnak, nem annak szántam.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
hogy az akkus üzemidő elfogadhatatlanul kevés,
Az ember feltalálta az idő mérésére a perc, óra izét. Tudnál mondani órát, ami neked már nem kevés?
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Tizenhárom óra negynenhét perc nyolc másodperc! Ami ennél kevesebbet tud, az szar :D
Viccen kívül, minél többet, amit a hardver elérhetővé tesz. Azaz ne a szoftver határolja be az üzemidőt (s már látom is, hogy írjátok: "De a szoftver fogja meghatározni bazzeg, mert nem mindegy, hogy egy statikus képet nézegetsz minimális fényerővel, vagy üvegen használod az összes CPU-magot 3D renderelésre). Mert ha Windows és tetszőleges desktop Linux alatt is Firefox-szal böngészek, VSCode-ban fejlesztek, emellett a háttérben megy egy zenelejátszó, terminál pár SSH session-nal meg valami üzengető (mondjuk a Viber, mert annak létezik Windows és Linux esetében is hivatalos kilensprogramja), és Windows alatt 5-6 órát elvagyok, míg Linuxon ugyanez jó esetben két és fél óráig megy egy feltöltéssel, akkor a Linuxos eredmény számomra elfogahdatatlan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
és Windows alatt 5-6 órát elvagyok, míg Linuxon ugyanez jó esetben két és fél óráig megy egy feltöltéssel, akkor a Linuxos eredmény számomra elfogahdatatlan.
Kb. ugyanabban a power módban? Az az 2,5 óra rohadt gagyinak tűnik nekem, pedig egy 3+ éves laptop előtt ülök.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kb ugyanakkora fényerővel (azért nem írom, hogy tök ugyanazzal, mert ahogy észrevettem, általában más lépésközzel lehet állítani Windows és Linux alatt), Wifi be, Bluetooth ki (amelyik gépemen volt), kártyaolvasó letiltva (sok laptopban szívja az energiát akkor is, ha nincs használatban), CPU automatikus órajel-szabályozással. Mást nem szoktam átállítani egyik rendszer esetében sem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Alaposan kipróbált Thinkpad T450s (dual akku) ma 6 órát elmegy Debianon (korábban 8-at is elment, amikor friss volt benne az akksi). 2015-ös gyártás, egyszer cseréltem benne eddig akkut (mind a kettőt) jó három éve.
$ sudo apt install tlp tlp-rdw
Nem hiszem hogy ez rendkívüli lenne Linuxon, ha minden rendben telepítve van. Ubuntuval és deriváltjaival is ennyi ideig ment. Nincsen tapasztalatom arról, hogy a Windows mennyi ideig menne rajta, sose volt rajta olyan.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nálam úgy megy kb. 5 órát, hogy maximum a beállított 85%-ra tölt fel (utána 75%-ig merül, majd kezdi előlről). Bluetooth-os füles+egér, WiFi, teljes lemeztitkosítás kombóval (Lenovo L14).
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen van egy állításod, hogy ez nálad rossz. Nekem meg van egy állításom, hogy nálam no problem. Teljesen elégedett vagyok az üzemidővel az 5400-es új korában 5 - 7 órát elment a kollégák gépei Win-el szintén kb ezt az üzemidőt hozta. Nem csinálok semmi mágiát. Lubuntu és kiteszek két indikátort az egyik a CPU terheltséget mutatja a másik a memóriát. Ha valami nagyon eszi a gépet rögtön látom. Csak közhelyes dolgokat tudok mondani, használattól is függ, böngészőverziótól, reklámblokkolótól stb.. és igen rossz akkumlátorkezelés is lehetséges. Dell laptopjaimon nem tapasztaltam másra meg nem emlékszem hirtelen. Nálam az is gond nem hasonlítgatom Wines gépekhez a gépeimet ha 4 - 5 óra üzemidő megvan nem érdekel tovább.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekem csak ThinkPad modellekkell vannak tartós használati tapasztalataim (>10 év), de mindegyikre el tudom mondani, hogy a Linuxos akku-üzemidő legalább annyi, mint Windózon. Netezés/filmnézés (sok idle, kevés cpu) esetén kb ugyannyi, munkára (fejlesztés) még több is szokott lenni.
Feketemágia sajnos kellett, mivel az Intel 8xxx-es CPU-inál el lett basszarintva a thermal throttling paraméter táblázata (amit az Intel szállít az alaplapgyártók számára), és ennek a workaround-ja benne van a windózos driverekben (mind az Intel, mind az alaplapgyártók bekaphatják!), és linuxon kell a https://github.com/erpalma/throttled ennek a kijavításához.
Ezen kívül tlp és a libva, ami viszont egyáltalán nem feketemágia, pl. a tlp-t is default beállításokkal használom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És a méltán híres linuxos akkumulátoros üzemidő hogy alakul? Átlagban még mindig csak a felét tudja, mint Windowszal?
Nem tudom mennyire meltan hires, de nekem ~10 eve nem volt gondom linuxon akkuidovel, csak szutyok programokkal, amik megettek a procit, es emiatt bezuhant az akkuido (es folyamatosan ment a venti). Anno Adobe flash volt az egyik ilyen csoda, foleg a website bannerek, manapsag leginkabb a Zoom linuxos kliense ami mindenaron megeszi a gepet a hatterben (nem, nem csak call kozben). Neha egy egy weboldal ami leakasztja a bongeszot, de alapvetoen ennyi.
Elozo notin a ~6-8 oras akkuidot a Zoom call ~1% discharge/percre -> ~2 orara csokkentette.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nana! Ujjlenyomatolvasóval rendszeresen küzdöttem, kihívásként tekintve rá (Lenovo vonalon). Mára elengedtem a kérdést...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is, de mindig sikerült működésre bírni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
De, ha jól értem, itt nem a homályos emlékeidre kíváncsiak, hanem a mai helyzetre.
trey @ gépház
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
x280, nem megy most sem (2023. jún. 14.):
https://www.reddit.com/r/LinuxOnThinkpad/comments/149bdrt/is_there_a_wa…
q: Is there a way to get my fingerprint reader working on my x280?
a: X280 is unsupported for fprint which is basically the only good tool you can use so, not really
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Thinkpad E15 power button-ba integralt ujjlenyomatolvaso (<1cm atmeroju kor, Elan Microelectronics Corp. ELAN:Fingerprint): felismeri, be is olvassa az ujjlenyomatot, viszont nem lehet belole match-et kieroszakolni. Amennyire sikerult utana jarni a linuxos driver nem kepes kis olvasoknal eleg reszletes ujjlenyomatot leolvasni es eltarolni ahhoz, hogy rendsesen lehessen hasznalni.
eff@eff-tp:~$ fprintd-enroll eff
Using device /net/reactivated/Fprint/Device/0
Enrolling right-index-finger finger.
Enroll result: enroll-retry-scan
Enroll result: enroll-stage-passed
Enroll result: enroll-stage-passed
Enroll result: enroll-retry-scan
Enroll result: enroll-stage-passed
Enroll result: enroll-stage-passed
Enroll result: enroll-stage-passed
Enroll result: enroll-completed
eff@eff-tp:~$ fprintd-verify eff
Using device /net/reactivated/Fprint/Device/0
Listing enrolled fingers:
- #0: right-index-finger
- #1: right-little-finger
Verify started!
Verifying: right-index-finger
Verify result: verify-no-match (done)
Korabban volt egy Dell Latitude-om, abban valami olyan leolvaso volt, amihez semmilyen linuxos driver nem letezett, az NFC-t ugy lehetett elvileg mukodesre birni, hogy freedos live boot, onnan bekapcsolni (by default disabled volt), es onnantol mukododott linuxon is.
Szoval az exotikus periferiakkal azert lehetnek gondok linuxon, foleg ha a gyartok nem irnak hozza drivert, es max reverse engineered verzio van hozza.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
En Lenovo t560n-on mukodesre birtam, de annyira hulladek volt a mind a szoftver (linuxon), mind a hardver (huzkodni kellett az ujjad egy kb 1mm-es csik folott).
Egy het utan rauntam, azota se.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ujjlenyomat olvaso poccre eddig 3 gepbol 0-n mukodott, hosszas cseszegetessel is 0-n maradt a szamlalo.
annyira nem erdekelt, hogy par oranal tobbet tokoljek vele; szamits ra, hogy jo esellyel nehezkesen vagy sehogy se fog menni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
általában régebbi hardverrel
Francokat, inkább fos, olcsó, semmire való hw-el aminek még windows alatt is fos a támogatása, nemhogy linux.
Friss példa hp pavilion 13 aero ryzen 7, amd gpu de a wifi egy realtek fos.
Fedora 42, Thinkpad x280
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Windows az magától is egy használhatatlan operációs rendszer. Ott valóban nézegetni kell mit veszel. Linuxon mostanság minden prima.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vettem egy hasonlót, kb yt-n hallgat vele a kolléga zenét a laborban (irodában van másik gépe), ha kell pár dologra ránéz a neten.
Realtek wifi 10mbit-et tud Linux alatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
03:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8852AE 802.11ax PCIe Wireless Network Adapter
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ezzel nekem sincsen/volt gondom, hanem ssh -val beléptem egy szerverre és ott nyomtam egy bill-t folyamatosan, akkor a terminalon szaggatott ...
Fedora 42, Thinkpad x280
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
csereld ki, ha nem jo en ki szoktam cserelni
neked aztan fura humorod van...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mire ? Kollega notija is ilyen ! Ráadásul hivatalosan windows only, ott 3. kolega szerint jól, megy szóval a sóhivatalba mehetek a gondommal ...
Ha érdekel keress a RTL8852AE linux szavakra, nem csak nálam lesz gond ...
Fedora 42, Thinkpad x280
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az egesz laptopot vagy csak a wifi kartyara gondolsz? Nyilvan utobbit nem szerencses dolog piszkalni egy garis gepnel.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A wifi kari drivere fos linux alatt, ennyi. Másik linuxos munkatársamnak is, windows alatt jól megy.
Fedora 42, Thinkpad x280
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Bocs, elozo kommentelotol akartam kerdezni, hogy mit csereljen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en a wifi kartyat szoktam cserelni. ugyanugy lehet mint a memoriat vagy az ssd-t.
ha nem akarod szemelyesen, a szakszervizben is biztos megcsinaljak.
neked aztan fura humorod van...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezer éve volt velem olyan, hogy valami nem működött egy random laptopom amire Linuxot tettem.
Sleep és a hibernate is? Hybrid és Optimus? 144 Hz és 360 Hz frissítés is? Én általában ezekkel szopok pár órát, aztán a szopások jelentős része megmarad.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem tudok ezzel mit kezdeni. Nálam minden pengen megy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó neked. Látszólag tömegek szopnak a témával, akár itt nézzük, akár keresünk arra hogy "random laptop" és Linux, szóval nem nagyon lehet azt kijelenteni, hogy minden megy gond nélkül.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Spekuláció amit tolsz. Fogalmad nincs mennyien szopnak vele. A logikadat követve más OS-nel pontosan ez a helyzet. Nálam priman megy. Bármire is felrakom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Spekuláció amit tolsz.
Egyrészt konkrét saját tapasztalat, másrészt ebben a témában is már többen hozzászóltak, hogy volt és van gondjuk; a hup.hu többi témája között is előjön időnként, hogy vannak bajok és nem megy ez-meg-az. Ebből adódóan az, hogy nem lesz gondja, vegyen bármit, az szimpla hamis állítás. Az, hogy neked megy, az nem jelenti azt, hogy minden menni fog.
Szerintem vállalkozz arra, hogy akinek nem megy valami, odaviszik a laptopot és akkor menni fog, nyilván anélkül, hogy bármit csinálnál, pusztán a közelséged megjavítja a problémákat, mert ugye nem is léteznek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én is a saját tapasztalataimat mondom. Az hogy neked nem megy nem jelenti azt hogy másnak se.
Nem lesz vele gondja. Felteszi és ha valami nem megy Google, Chatgp, HUP, stb és megoldja.
Elcseszheti az idejét azzal, hogy válogat az az O döntése. Nem lesz vele előrébb.
A Linux egyik legjobb tulajdonsága szemben a Windows-al hogy szarrá konfigurálható. Ezért is használják millioszam mindenféle eszközön.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az hogy neked nem megy nem jelenti azt hogy másnak se.
Sehol nem állítottam, hogy minden laptoppal baj lesz. Te állítottad, hogy bármelyik laptop tökéletesen működik, ami erősen vitatható állítás.
Nem lesz vele gondja.
Látod?
Felteszi és ha valami nem megy Google, Chatgp, HUP, stb és megoldja.
Tehát úgy nem lesz vele gondja, hogy lesz vele gondja, és majd szop vele, hogy megoldja. Szerintem más fogalmaink vannak arról, hogy valami gond-e vagy sem... :D
A Linux egyik legjobb tulajdonsága szemben a Windows-al hogy szarrá konfigurálható. Ezért is használják millioszam mindenféle eszközön.
A másik tulajdonsága meg az, hogy dolgok nem mennek, mert félig írta meg valaki hozzá a modult. Vagy félig se. És akkor nem megy. Akkor se, ha szarrá konfigurálod. Ettől még milliószám lehet használni mindenféle eszközön, csak az az állítás hamis, hogy nem lesz vele gond.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kinek mi a gond. Most ha egy nyomorult gépet driverezni kell az gond? Vegyél almát és out of box használod.
A többi meg hülyeség vagy feligazssag. Vannak stabil ágak és kismillió választható disztrubucio anno gentoztam (jó rég) volt hogy napokat szarakodtam a felépítéssel de azt tudtam hogy nem értek hozzá de érdekelt és X idő lesz akkor az most gond volt? Kurvara nem!
Manapság felteszel egy Ubuntut és a legtöbb esetben néhány perc után használod. De nem mindig. Üdv a PC-k világában.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kinek mi a gond. Most ha egy nyomorult gépet driverezni kell az gond?
Mondjuk az, hogy például nem tudok felváltani 300Hz frekvenciára, mert a nyomorult driver-ben bug van, amit 4 - azaz négy - éven át nem javítanak. Workaround nincs és a javítás után se tökéletes.
Manapság felteszel egy Ubuntut és a legtöbb esetben néhány perc után használod. De nem mindig.
Na, végre egyetértünk. Szóval akkor már ott tartunk, hogy vannak esetek, amikor valami nem fog menni, nemhogy out-of-the-box, hanem sehogy?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem ott tartunk! Persze te ott tartasz. Neked nem való a Linux nem tartanak fegyvert a fejedhez. Válasz olyan OS-et ahol minden megy azonnal dobozból kibontva. Markinak is ez az igénye az irodában őt nem érdekli semmi csak menjen. Azonnal.
Amúgy Dell Edge 5200 gépeket vettünk a gyárba gyárilag Ubuntuval szállitva. És mi történt? Kibontása után azonnal használható volt.
De a 150 ezer forintos ársávban általában OS nélkül érkezik a cucc. A te stílusodban tökmindegy mit tesz rá mert a te értelmezésedben gondja lesz vele hiszen fel kell telepíteni egy OS-et és azt be is kell konfiguralni.
Vegyél almát aztán annyi. Boldog gondtalan életet!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem ott tartunk! Persze te ott tartasz.
Pedig ezt írtad... :D
Neked nem való a Linux nem tartanak fegyvert a fejedhez.
Könnyen lehet, hogy régebb óta használok Linux-ot, mint amennyi idős összesen vagy... :D
Amúgy Dell Edge 5200 gépeket vettünk a gyárba gyárilag Ubuntuval szállitva. És mi történt? Kibontása után azonnal használható volt.
Látod? Akkor ezt kell mondani, hogy van egy olyan típus, amivel nem volt gond.
A te stílusodban tökmindegy mit tesz rá mert a te értelmezésedben gondja lesz vele hiszen fel kell telepíteni egy OS-et és azt be is kell konfiguralni.
Szerintem komoly szövegértési problémáid vannak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kizártnak tartom. Meglehetősen öreg vagyok. És nem ebben az évezredben kezdtem használni.
Akkor majd legközelebb defiinald nekem nálad mit jelent a gond. Majd én is és miután megegyeztünk abban mi a gond kezdjük újra a vitát.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kizártnak tartom. Meglehetősen öreg vagyok. És nem ebben az évezredben kezdtem használni.
Sose lehet tudni... én akkor kezdtem, amikor egy floppy-n elfért... :D
Akkor majd legközelebb defiinald nekem nálad mit jelent a gond. Majd én is és miután megegyeztünk abban mi a gond kezdjük újra a vitát.
A gond az, amikor különösebb és mélyebb berhelés nélkül nem megy vagy nem megy megbízhatóan. És ilyenből van szép számmal laptop kapcsán Linux-releváns probléma, egyszerűen csak olvasd végig ezt a témát. Aki azt mondja, hogy minden működik bármelyik laptoppal Linux alatt gond nélkül, mint te is, hazudik és általában kis noszogatásra bevallja, hogy vannak problémák.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
csak a frissiteshez tudok hozzaszolni, mert nem olyan modon hasznalom a notebookot, hogy suspend to ram vagy suspend to disk kelljen, 60Hz-re es 300Hz-re is be lehet allitani a kijelzomet, feltetelezem a modelineokat a kijelzo vezerlotol kerdezi le.
neked aztan fura humorod van...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ennek örülök, igen, vannak, akiknél megy, de sokan meg szopnak azzal, hogy nem megy a 300Hz. Vagy úgy csinál, mintha menne, de az valójában csak 60Hz.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem allitom, hogy nem aggodtam a legujabb notebook kiadas vasarlasakor, de nem az elsodleges gepem, igy egyutt tudok elni vele, ha valami aprosag nem mukodik, javaslom, hogy legyen a notebook 1-2 evvel regebbi kiadas, ha biztosra akarsz menni hogy az aprosagok is inkabb mukodni fognak, vagy ha ez nem eleg, legyen linux tamogatott. debian 11-el nalam nem lehetett allitani a billentyuzet fenyerejet, debian 12-re ezt megcsinaltak. addig win alatt beallitottam egy ertekre es azt hasznaltam. wifi kartya (ax-es) csak forditassal mukodott volna, inkabb kicsereltem a kartyat egy intelre (ac-s), azt tapasztaltam, hogy azok jobban tamogatottak, bar azt tudni kell vasarlas elott, hogy hanyas kernelhez lesz.
neked aztan fura humorod van...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fujitsu nemtudommi Intel (most nem vagyok a közelében) nem túl régi, de nem is nagyon új, 1-2 éves. Új ára 250-280K körül volt.
Minden frankó, kivéve, hogy az akku nem nem látszik linux alatt. Próbáltam kideríteni miért, de nem sikerült. Úgy marad, a linux csak a másodlagos rajta.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ebben a threadben van az okosság erre ;)
Bug #1956177 “battery not detected by ACPI” : Bugs : linux package : Ubuntu (launchpad.net)
Hogy mi a gyászért kell ezt így hekkelni és miért nem megy alapból azt felfogni nem tudom (szerk.: állítólag a Fujtsu a köcsög, régebbi BIOS-szal nálam is működött aztán valamelyik update eltörte) de előző céges gépemmel (Fujtsu A3510) ugyanezzel szoptam és miután ezt megcsináltam hibátlanul működött.
#31 kommentben a megoldás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Rendes vasat kell venni: ThinkPad, Latitude, EliteBook
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Fél éves a laptopom, és sem a mikrofon, sem a hangszóró, sem a kamera nem működik linux alatt. 300e feletti kategória. Szerintem a kérdés jogos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Legalább nem tud lehallgatni a gyíkember-háttérhatalom :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
sem a mikrofon, sem a hangszóró, sem a kamera nem működik linux alatt
Egyszerű, de de megalapozottnak tűnő mérnöki sejtés, hogy nem a Linux miatt nem megy.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A kérdés nem az volt, hogy miért nem megy, hanem az, hogy megy-e linux alatt. Az én esetemben például a hardver gyártó szar adatokat rakott a BIOS-ba, emiatt az azt kiolvasó linux kernel nem tudja használni a hardvert. A windows driverbe meg beledrótozták a helyes paramétereket, így windows alatt megy. Ez tényleg nem a linux hibája, hanem a hardveré, de ettől még nem megy linux alatt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mégis, pontosan milyen hardverről van szó?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Asus Zenbook um3402ya
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Pedig az a képernyőfelbontás (2880x1800) csábító!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az mégcsábítóbb volt, hogy a boltban adták windows nélkül is, és felárért akár ők is feltelepítették volna rá a linuxot. Ebből azt hittem, hogy gond nélkül fog menni linuxxal.
Hát nem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ne add fel. Ez simán meni fog, gond nélkül.
Rengeteg forrás van rá, ha kikguglizod (én egy Budgie Desktoppal kezdeném valamilyen újabb kernellel).
Nekem van egy hasonló Asusom, amin csak a touchpad numerikus billentyűzete és a bekapcsológombba integrált Elan ujjlenyomatolvasó nem működik. A többi (OLED nagy felbontás, NVIDIA kártya stb.) simán megy akár Debianon is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Van rá megoldás, igen, valami alacsonyszintű matatás kell hozzá, amivel téglásítani is lehet a laptopot. A hibás BIOs paraméterezést kell átállítani jóra. Na, ebbe nem akartam belemenni. Egyelőre várom a 306-os BIOS firmware-t, hátha ott javítják. Egy másik ASUS típusnál is ugyanez volt a baj, ott az új BIOS már javította a hibát. Azért azt eldöntöttem, hogy ASUS-t soha többé.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Azért azt eldöntöttem, hogy ASUS-t soha többé.
Ebben van valami. Az ASUS az újabb hardvereibe előszeretettel épít Windows-lockos hardvert, mert úgy egyszerűbb neki. Viszont elfogadható áron tud adni OLED kijelzőt, nagy felbontással. Ez megéri.
Szerintem vidd vissza a fiúknak, előtte faggasd ki őket, hogy mit raknak fel neked rá, biztosan megoldják hibátlanul.
Ha beszéltél velük, tedd ide, mit mondtak, érdekes.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ilyenkor vajon azert a par ezer forintert addig reszelik, amig minden jo nem lesz, vagy ugy kapod meg, hogy fent van egy ezereves bubuntu image, jo hat a kamera nem megy, meg a sleep, meg az ujjlenyomat, de amugy fasza minden.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Semmit nem kell reszelni. Az ASUS-okban van pár olyan cucc, amihez alkalmas disztrót és asztali környezetet kell választani, mert van bennük néhány Windowsra tervezett hardver. Ha utánanézel, kevesebb szopás van a Linux telepítésével, mint akármelyik Windows esetén a driverek telepítésével.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha utánanézel, kevesebb szopás van a Linux telepítésével, mint akármelyik Windows esetén a driverek telepítésével.
Nem teljesen ertem, mire gondolsz. Nekem minden szukseges drivert leszedett Windows Update-rol az utolso ki tudja, hany laptopom.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem teljesen értem, mire gondolsz. Nekem minden szükséges drivert leszedett az apt az utolsó ki tudja hány laptopomon. Egy Linux telepítése is sokkal gyorsabb, nekem, legalábbis.
Ha mondjuk a Windows 11 hardver kompatibiliást tekintjük, akkor a Linux sokkal szélesebb körben telepíthető laptopra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Oke, de ha kontextusban ertelmezed a threadet, akkor onnan indultunk, hogy eppen az a laptop nem mukodott (jol) Linuxszal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Igen, úgy tűnik windows lockot épített bele valamilyen okból a tervező. Ezek nem szoktak hosszúéletű problémák lenni, vagy valamilyen workaround vagy egy újabb kernel megoldja a turpisságot. Szerintem speciális ügy, nagyon egyedi, nem általános.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Milyen optimista vagy! Van egy Asus t100-m, amin a kezdetek óta nem megy a webkamera. Ennek idestova 9 éve. Mit értesz nem hosszúéletűn?
Vagy van egy Huawei Matebook D16-m. Nem megy linux alatt az ujjlenyomat olvasó. A google még csak találatot sem ad. Vajon mi az a nem hosszú idő, míg lesz rá megoldás? Pláne hogy Ubuntu-n és talán Mint-en kívül egyetlen linux se települt rá, amit próbáltam. Pedig kipróbáltam párat. Nem akartam Ubuntu-t.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Vannak ilyen habverők. Kivételek vannak, egzotikus hardware-ek, persze.
Szerintem pl. az ujjlenyomat olvasó egy vicc. Nem releváns. Akinek releváns, az persze nézze meg mit vesz, vagy szopjon a Windowssal. Az fprintd hardver listája is bővül, talán, nem szoktam nézegetni.
Nekem is van egy ASUS Vivobook 14 OLED, amivel az elején azt gondoltam, hogy nagy szívás, mert a Medatek MT7921-hez nem volt WiFi a Debianban. Csak UTP-n keresztül látott netet és UTP meg persze nem volt rajta (USB adapter kellett hozzá, azzal lehetett a telepítést befejezni). Azóta bekerült a kernelbe az MT7921 a Debianon (friss kernelekbe régebben benne van). Ez a kis gyöngyszem Windowson világítós számológépet rajzol a touchpadre. Eszembe nem jutott volna, hogy ilyenre valaha is szükségem lehet. Akinek kell, az mehet Windowsra, egyébként egy csomó ASUS gépre már van ilyen cucc Linuxon, folyamatosan bővül a típuslista. Meg láttam olyan Gigabyte kisdobozt, amihez a firmware frissítés után jött meg a WiFi (az még stretch volt). Általában ezek a hatalmas szívások kb. 5 percnyi baszakodást jelentenek telepítéskor, ennyi idő alatt a Windows telepítője be sem töltődik a DVD-ről. De nézz körül mondjuk egy szélesebb körben és mérd meg, hogy az elérhető, használatban levő gépek mekkora hányadára lehet mondjuk W11-et rakni. Utána nézzük meg, hogy mennyire lehet Linuxot és azután jelentsük ki, hogy vajon nem a Windows-e egzotikus, hanem a Linux.
Szerintem a sohatöbbé ASUS a helyes kijelentés, legalábbis jelenleg (bár OLED 2880*1800@90Hz-et elérhető áron nem nagyon látok). Csak használt ThinkPadet vennék, az többnyire bejön mindenre. Ha mindenáron újat kell venni, akkor meg meg kell nézni, mit írnak a konkrét típusról és nagy ívben kerülni az olyan fost, amit annyira félreterveztek, hogy csak Windowst lehet rakni rá. Általában sem szeretem a vendor lockot.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem pl. az ujjlenyomat olvasó egy vicc. Nem releváns.
Szerintem de. Elfelejted, hogy felnőtt egy generáció a biometrikus azonosításon. Ja és persze, már engem is zavar, pedig fél évig eszembe se jutott windowson beállítani. De a jót könnyű megszokni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem releváns. Csak a felelőtlen emberek adnak meg mindenféle appon meg OS-n biometrikus azonosítást. Azt ellopják savazhatod le a kezed.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Semmit nem kell reszelni.
vs
Nekem van egy hasonló Asusom, amin csak a touchpad numerikus billentyűzete és a bekapcsológombba integrált Elan ujjlenyomatolvasó nem működik.
--
Ezt így 27 perc különbséggel leírni azért eléggé nevetséges.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezek szerintem semmiben nem befolyásolják a működést. Windowsra tervezett eszközökről van szó, de ennyiért nem kapsz Ryzen 7-et OLED kijielzővel GeForce RTX 3050-nel 2880x1800@90Hz. Nekem nem számít a tapipadon elhelyezett számológép vagy az ujjlenyomat olvasó. Amikor megvettem, nem is tudtam, hogy ezek benne vannak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezek szerintem semmiben nem befolyásolják a működést.
Egyrészt relatív, hogy kinek mi befolyásolja a működést, másrészt a "Semmit nem kell reszelni." állítástól igen messze van.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minden hozzaszolas elott ott all egy implicit 'IMHO' :)
Amugy szerintem igaza van, ezeket en se hasznaltam. Ujjlenyomatolvasonal ugye ott van az, hogy azt eroszakkal ki lehet nyitni (pl. rendorseg kotelezhet ra), a jelszot meg nem kell megadnod es nem is vagy kotelezheto ra.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Minden hozzaszolas elott ott all egy implicit 'IMHO' :)
Aham. Semmit nem kell reszelni, kivéve <felsorolás>. Akkor reszelni kell, mindegy, hogy kinek mennyire fontos.
Amugy szerintem igaza van, ezeket en se hasznaltam.
Oszt? A téma nem arról szól, hogy kinek mi az, amit nem használ az laptopban, hanem az, hogy működik-e minden. Márpedig nem működik.
Ujjlenyomatolvasonal ugye ott van az, hogy azt eroszakkal ki lehet nyitni (pl. rendorseg kotelezhet ra), a jelszot meg nem kell megadnod es nem is vagy kotelezheto ra.
Ez faszság.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha nem akarod hasznalni az ujjlenyomatolvasot, akkor nem kell, de ha azt mondod, hogy minden mukodik OOTB, kiveve az ujjlenyomat, meg a touchpad, meg a mittudomen, de hat az ugysem szukseges, akkor az egy csusztatas.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Alapvetoen igazad van, de kiragadod a kontextusbol az allitast.
Linuxot futtatni windows-os laptopon a mai napig voodoo, ez kozismert. Mainstream hardverrel valszeg menni fog, de garancia csak akkor van ra, ha valaki mar kiprobalta elotted. Random apro dolgok tipikusan nem vagy nyogvenyelosen mennek (pl. battery charge limit, touchpad nyalanksagok, touchscreen gesture-ok, OLED shifting, stb...), meg gyakorlatilag az osszes egzotikus hardver nem fog mukodni (rgb ledek, stylus, masodik kijelzo, ...). Ha peches vagy, akkor meg a wifi adapter se fog menni. Sajnos a non-mainstream wifi adapterek drivere eleg 50-50, de ha meg megy is, majdnem biztosan nem fog tudni mindent, amit a windowsos driver.
Namost ilyen kontextusban nyogte be $OP, hogy "worksforme ootb". Ertem, hogy nyelvtanilag/logikailag ez tenyleg hamis allitas, de 'emberi' ertelmezesben, a fenti kontextusban teljesen helytallo.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Linuxot futtatni windows-os laptopon a mai napig voodoo, ez kozismert.
Leestem a bicikliről.
Mi az a "windowsos laptop"?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
ASUS Vivobook S14X OLED. Minden megy, 120Hz is nagyon frankó, de elalvás után az USB portok nem jönnek vissza... Reboot sem elég, PowerOff kell...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
MIlyen kernel?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem lehet az usb port energiatakarekossagat kikapcsolni?
neked aztan fura humorod van...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Itt is erdemes lehet szetnezni: https://wiki.archlinux.org/title/Category:Laptops
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Erosen out of date wiki
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Erosen out of date oldal
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mire gondolsz? Perpill az utolsó beküldött adatsor, amit látok, most november 6-ai.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mar maga az oldal designja is - nem sokat segitenek "bekuldott adatsorok", nem eppen megoldascentrikus.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Lehet célzottan keresni gépre és alkatrészre is, meg lehet böngészni a beküldött adatok között is. Mi kell még? És mi az, hogy nem megoldáscentrikus? Nem lekerekített a doboz sarka, tehát nem tudod megnézni, hogy egy adott disztró adott váltzata támogat-e egy adott hardverelemet? Mi alapján döntesz, ha nem adatok alapján? Az oldal kinézete alapján? ("Nem elég fenszhy....") Működik, oszt' jó'van. :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az oldal dizájna számomra hitelességet és megbízhatóságot sugall. Az adatok nagyon frissnek tűnnek és részletesek. Bárcsak sokkal több ilyen weboldal lenne, amit láthatóan még igazi szakemberek készítettek - önmaguknak.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Csak annyit tennék hozzá, hogy én is szívtam meg azzal, hogy egyáltalán nem tudtam feléleszteni egy gépet Linuxszal. Ha jól emlékszem a billentyűzet nem volt hajlandó működni. Utánanéztem, és kiderült, hogy valami új cucc, amihez nincsen még Linux driver. Végül Windows lett rajta inkább. Ha csak a Wifi nem megy, akkor egy USB-s ministickkel még el tudok lenni. Az ujjlenyomat olvasót nem is akrom használni. De hogy a billentyűzet ne működjön egy laptopon az már nekem is több a soknál!
Ha cégre veszed, akkor nem él a 3 napon belüli csere, ha jól tudom. Én is ezzel szívtam meg. Szerencse volt, hogy tudtam repurpose-ölni.
Nézz jól utána előre! Más hibájából tanul az okos!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nálam Lenovo T14s gen 3 AMD ryzen 5 6xxx... minden megy, wifi, touchscreen és még az újjlenyomatolvasó is! nézz használt thinkpadeket inkább, ennyiért T490/T495 vagy korábbi T14..
ahogy fent is írták: https://linux-hardware.org/
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Mi ez a 3XXX AMD proci? A 8 giga RAM-ot csak akkor ajánlom, ha bővíthető gépet tudsz venni, a legtöbben oda van forrasztva a RAM és nem bővíthető, így én a helyedben a 16 gigára rámennék, hogy időtállóbb legyen.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Meg a Tuxedo. Viszont ezek a márkagépek árban jóval felette vannak annak az anyagi keretnek, amit a kolléga szánna rá.
Kb. 15 éve nem nagyon volt dolgom rossz Linux támogatású géppel, én magam is több laptopon linuxoztam már. Általában minden kompatibilis, egyedül a ujjlenyomat-olvasók nem szoktak azok lenni, minden más igen, GPU, LAN, Wi-Fi, Blutooth, audio, stb.. Az utóbbi években még ilyen speciális USB audio eszközökkel (DAC, audio interface hangszerhez) és USB Wi-Fi adapterekkel sem volt bajom, se nyomtatóval, még az egzotikusabbak is simán mentek.
Így én megfordítanám a kérdést, ne a Linux kompatiblitásra menjen rá elsősorban, hanem arra, hogy az adott keretből jó legyen a laptop. Ha talál olyat, akkor annak kell nézegetni a kompatibilitását.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Viszont ezek a márkagépek árban jóval felette vannak annak az anyagi keretnek, amit a kolléga szánna rá
Amennyiert o keres, annyiert csak hasznalt van, abbol is leginkabb Intel GPU-s, ami megy Linuxon.
Egy 1000-1300 EUR-t erdemes rakolteni egy gepre, hogy aztan 5-10 evig ne kelljen.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szerintem ryzenes is van ennyiért, akár újonnan is, de ennek utána kell nézzek. Nem ismerem a magyar árakat, meg ehhez azt is tudni kéne, hogy hol venné, melyik város, helyben vagy online, stb., mert akkor ott tudnék neki elkezdeni gépeket nézni, ajánlani. Így a nagy világba hiába is írom, hogy pl. itt Angliában XY 2023-as modell van ennyiért, ha azt otthon nem kapni, vagy ahol ő venné, ott nincs, vagy csak jóval drágábban.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Magyarországon fogom venni, online. Várok egy black friday akcióra.
A megoldásom: Amit jól leakcíióznak, azt beírom a keresőbe, mielőtt megvenném. Ha nincsen róla rossz visszajelzés, vagy csak jó van, akkor megrendelem. Nem kell ezt túlgondolni, csak egy 150 ezres laptop, nem egy 15 milliós autó.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Eddig a laptop.hu-t néztem, ott is ezeket:
1) 170k-ért Lenovo V15 G4 82YU00PSHV Black (AMD Ryzen 5 7520U, 256 NVMe SSD GB, 16384 (DDR5) MB, 15,6" FHD LED matt. AMD Radeon 610)
2) 190k-ért Lenovo IdeaPad 3 82KU020AHV Silver (AMD Ryzen 5 7520U, 256 NVMe SSD GB, 16384 (DDR5) MB, 15,6" FHD LED matt, AMD Radeon 610L)
Esetleg 150-170k között HP 15S (HP-nak nem vagyok nagy híve), kiszereltségtől függően, de Ryzen 3 5xxx-szel. Természetesen ezekben a panel mint TN, FullHD, matt, billentyűzet minden ISO magyar. Ez csak az első nekifutás, csak a laptop.hu, csak ryzenesek, árgéppel ugyanezekre lesz alacsonyabb ár, meg a fekete péntekes akció is csökkentheti az árat. Ebben az árkategóriában az IPS, OLED, 2K-4K, Ryzen 7-9, dedikált GPU, 32 giga RAM felejtős. A Ryzen 5-re sem muszáj rámenni, csak jövőtállóság okán, a Ryzen 3 sem annyira szar, régi Core i7-eket simán ver. Az árat tovább lehet csökkenteni, ha 8 gigával veszed, de akkor csak bővíthető gépet vegyél annyival.
MSI ebben az árkategóriában nem nagyon van, Asus és Dell az igen, de azok mind ilyen szutyok Celeron N és nagyon alap Core i3 modellek (korábbi i7-eket ezek is verhetnek azért). Ryzenből legalább a 4xxx-ekre rá kell menni, a 2xxx-3xxx-as szériához képest a későbbiek komoly teljesítményugrás.
Előbb ajánlom, hogy nézegess ezekről a gépekről teszteket, véleményeket, YouTube videókat, ahol szét is szedik, meg lehet nézni, hogy bővíthető-e a RAM, milyen SSD-k mennek bele, hűtése, kijelzője, aksija, billentyűzete milyen, stb.). Arra is nagyon figyelj, hogy mivel te integrált GPU-ra gyúrsz, hogy a gépben a memória dual channel legyen, vagy úgy, hogy gyárilag azzal jön, vagy single channel, de bővítheted másik modullal. Az integrált GPU-nál nagyon fontos a memóriasávszél miatt a dual channel, nagyon durván lerontja a teljesítményt a single.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem hogy 16, de nekem 8 giga ram sem kell, a 4-ből is 2 általában szabad :) De nagyon értékes a többi tanács, ezek mentén indulok! (Azért szeretnék 8-at, mert az pont kétszerese a maximumnak, amit el tudok képzelni a következő évtizedben igénynek)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Biztos, hogy 4-ből 2 giga szabad? Főleg, hogy az integrált GPU is levesz a memóriából, 0,5-2 gigát, használattól függően. Nálam nagyon sovány 64 bites Linux-szal, nincs login manager, nincs kompozitor, tiling WM (bspwm + alock), sovány simple terminal-ban futó terminálos appok (neovim, Vifm, mpv, Zathura, sxiv, stb.), böngészőből is Firefox (és nem a memóriaéhesebb Chrome meg azon alapuló böngészőt), és gyakran vagyok 2 giga felett, most is 3-at mutat majdnem (most megy a háttérben egy Elecron-alapú Signal kliens), és emellett még a kernel is cache-el most 1,5 gigát, az integrált GPU most nyugszik, de 0,5 gigát levesz, így a 16-ból máris 5 giga van használatban, ha beröffentek valami játékot, és a GPU is leveszi a maximumot, megy Steam vagy Wine/Proton, plusz a játék, akkor még pár giga. Ha ugyanezt nézed egy full DE-s, Snap-okkal, Flatpakkokkal, Elektron appokat futtató rendszeren, ott többszöröse lesz. Windows 10 alatt 1,1 gigáról indul az alapfogyasztás (üres, friss telepítésű, stock Win10 Pro x64), Win11 3-4 giga között indít alapból.
A 8 az elég lehet, valóban, az erősen felhasználásfüggő, ki milyen rendszert használ, mit szokott csinálni rajta, milyen programok futnak, mennyit hagy futva, mennyit hajlandó bezárni, milyen böngészővel, hány fülön böngészik, stb..
Ryzen 3 sem annyira rossz, de nem sokkal szokott olcsóbb lenni a Ryzen 5-tel szemben azonos gennél, kb. másfélszeres különbség. Meg relatív, mert a passmark listát nézve a Ryzen 3 5300U vagy 7330U majdnem hozza egy korábbi i7-10750H szintjét.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kimondottan a kép gépről:
1. Én kezem alatt megfordult egy V14 korábbi szériája még R3 3250-el de touchpadja valamiért nem akarta az igazat, linux alatt néha működött, néha nem, érdekes módon windows alatt viszont nem volt baja. OS nélkül vettem, egy friss mint installal adtam be a szervizbe hogy tapipad nem oké, visszaadták az árát (emagon vettem). Lehet hogy csak az enyém volt tényleg HW hibás vagy egyedi eset, de ártani nem árt ha tudod.
2. Kollégám régen ilyen ideapadokat (is) javított szervizesként és óva int tőle mindenkit. Gagyin van összerakva, recseg-ropog, zsanér 2 év után nyekereg, 3-4 év után törik, hűtés általában hulladék de legalább idegesítően hangos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A legújabb touchpad-ok néha igényelnek egy kis munkát, vagy mert a disztró tölt be rossz touchpad kernel modult, vagy nincs belefordítva a generic kernelbe a megfelelő kernelmodul, vagy valaki régi LTS disztrón próbálja, és az adott drivermodul csak az új kernelt használó friss disztrókon van. Ilyen előfordulhat, de mindig helyrehozható, ha van az embernek minimális tapasztalata, hozzáértése.
Nekem csak egy IdeaPad Flex 5 15ARE05 laptopon volt ez problémás, az Arch rossz drivert próbált betölteni, így létre kellett hozni egy saját scriptet, ami minden bootkor kinyomta a default betöltött kernelmodult (unbind elants_i2c), és betöltötte a jót (i2c_hid), utána probléma nélkül használható volt a tapipad. Egyébként a kollégádnak nincs igaza, én szerettem ezt az IdeaPad-ot, normális gép volt, jó teljesítménnyel (Ryzen 4700U Vega8 GPU-val, 16 giga RAM), hűtése is teljesen korrekt volt (bár azért max performance-on kicsit hangoska, de nem vészesen), kb. 1 évig használtam, csak én barom a szekrényen egy ruhástócon hagytam, onnan becsúszott a szekrény oszlopai közé, amik meg szorító hatást fejtettek ki rá, és széttört, nem lehetett megjavítani, hiába rendeltem hozzá alkatrészeket és próbáltam. Régen lehet igaz volt, hogy az IdeaPad-ok szutykok voltak, de jó ideje már nincs nagy különbség közöttük, meg a ThinkPad-ek között. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy feltétlen IdeaPad-ot vegyen mindenki, de nem szabad kizárni csak a termékvonal neve alapján, hanem meg kell nézni mi a legjobb vétel a piacon adott anyagi keretből.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Sajnos a ThinkPad-ek egyre szutykabbak. A régi, még rollcage-es T420-asom olyan, mint egy tank. Leejtettem többször, eláztattam többször (!) és még mindig hibátlanul működik, lassan 12 éve :) Ha ezt ejted be a szekrény mögé, biztos a szekrény törött volna el :D
Van egy T480-asaom is, érzésre sokkal gyengébb, nyeklik-nyaklik, nincs már meg az elpusztíthatatlanság érzés. Habár egyszer már ezt is leejtettem murvára, és nem lett baja, csak kicsit megkarcolódott.
Ha IdeaPad és egyéb konzumer laptopokat fogok a kezemben, mindig gagyi műanyag érzésem van. Pláne, ha szét is kell szedni: letörő pöckök, kitörő csavar foglalatok, gagyi zsanér felfogatás.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az IdeaPad-ról annyit, hogy a mostani laptopomat azért kellett megvennem, mert az előző IdeaPad annyira széttört, hogy már nem mertem használni.
Nem, nem esett le. Csak a hétköznapi használatot nem bírta a műanyag ház. Konkrétan két olyan terhelés van, amit nem viselt el:
1 - A laptop fedelét kinyitom. A két forgási pontnál kiszakadt a műanyag. Nem hirtelen, hanem szép lassan, egyre nagyobb rész.
2 - A laptopot egyik szélénél fogom meg, és úgy emelem fel. Na, ez kicsinálja a műanyag házat. Nem bírja el a saját súlyát.
Nem volt két éves, mikor lecseréltem.
Igaz, hogy az ASUS-ban nincs hang, de bármikor megemelhetem, foghatom bárhol. A ház atomstabil ... mármint az IdeaPad-hoz képest. Leejteni nem is merném ...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kimaradt, hogy a rossz kernelmodult nem lehetett csak úgy blacklistelni élből, mert akkor meg más eszköz sem működött, így mindenképp be kellett töltődnie a rossznak és utána kellett lecserélni jóra. Csak 1-2 hónapig állt fent ez az állapot, de a kezdeti 5 perces utánaolvasást, meg 1 percnyi szkriptírást, tesztelést ki lehetett bírni, utána nem volt vele semmi zavaró, működött végig a gép élettartama alatt.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kimaradt: ezeknek kompatibilisnek kéne lennie a Linuxszal, de mielőtt a konkrét gépet megveszed, azért utána kell nézni. HP-nál veszélyes, hogy az UEFI BIOS-uk gyakran a Windows UEFI boot managerhez van fixre drótozva, és ahhoz, hogy Linux induljon vele, trükközni kell, .efi bootfájlokat átnevezni. Nem minden HP gépen, de előrfordulhat. Lenovo-nál nincs ilyen veszély.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en is neztem oket, de kb. 1.5x annyiba kerul, mint ugyanaz a konfig "sima" gyartonal, egyszeruen nem eri meg, csak ha tenyleg fontos/kritikus szempont a fullos linux kompatibilitas.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem újak, és nincs numpad. Azért egy ránézést akár meg is érhet. Persze az a támogatás ....
https://www.marseus.hu/notebook-laptop/notebook-laptop-a-kategoria?page…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem rossz ez a használt ennyiért... azért a proci teljesítmény 1 szálon fele, összes szálon negyede a fent említett új laptopnak.
végülis korrekt, ha negyed akkora teljesítményt negyed pénzért adnak, valakinek jó lehet
https://www.cpubenchmark.net/compare/5258vs3500/AMD-Ryzen-7-7840HS-vs-A…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Én most vettem egy HP notebookot, Freedos-sal. Amit letesztelve elég furcsa volt, mivel egy Debian SID van rátéve amiben minden le van tiltva és betölt egy HP által gründolt Freedos img-t. Amúgy eddig amiket teszteltem rajta minden megy. Bár igaz hogy van ACPI error de nyomozásom szerint az csak az ACPI tábla windowsos mivolta miatt van. Ha manuálisan lefordítja magának az ember, akkor rendben lesz.
Most 50%-on van, és azt írja hogy 2:28 perc van hátra. Amúgy a desktop bejelentkezési ablak 10 mp alatt jelenik meg a bekapcsolástól számítva. optimalizálás nélkül.
HP 255 15.6 G9 Notebook PC, 8xAMD Ryzen 3 5425U with Radeon graphics 8GiB RAM https://tinyurl.com/4v8s6hhr
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezeken a modern gépeken natívan nem bootol a FreeDOS. Mert ezek csak AHCI vagy (a legmodernebbekben, legvékonyabbakban SATA vezérlő híján) még inkább NVMe módban bootolnak, a DOS-nak meg IDE mód kell, az is legacy BIOS módban. Azt hiszem 12. gentől kezdve Intelen nincs is legacy BIOS mód (csak UEFI), az új AMD-ken meg SATA IDE emulációs mód, így úgy oldják meg a gyártók, hogy Debian bootol, az indít el egy virtuális gépet, és abban indul a FreeDOS. A világ legnagyobb állatsága. Akkor bootoljon Debian, sokkal hasznosabb, mint egy FreeDOS, legalább meghajtja az összes hardvert, nyújt grafikus felületet, böngészőt, aztán ha a user úgyis a Windowst pattintja fel helyette, akkor meg úgyis mindegy, hogy FreeDOS vagy Linux.
Félreértés ne essék, nem vagyok a FreeDOS ellen, ha valaki retróra meg újfajta legacy DOS-os feljesztésre használja (pl. régi szoftvereket patch-el, új eszközhöz fejleszt retró DOS drivert, vagy új formátumhoz olvasóprogramot, stb.), de arra nem való, hogy új gépeket adjanak el vele. Valahogy pár évről ezelőttről divatban ragadt ez a FreeDOS-hoz ragaszkodás, mert sokan csak ezt ismerik free-nek. Közben meg ennél akár a FreeBSD is jobb választás lenne, és nem látom az indokot, hogy a gyártók miért ódzkodnak a Linuxtól. Még mindig kerülik, mint a pestist. Nevetséges ez a ragaszkodás.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
nem látom az indokot, hogy a gyártók miért ódzkodnak a Linuxtól
Marketing. A Linux szar. Nem kompatibilis. Nem működik. Vegyél Windowst, az működik. Ezt könnyen megeszi a nép.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó, de a FreeDOS sem kompatibilis. Lát jó esetben 256 mega memória körül, 16 bites módban hajtja a procit, se a GPU-t, se az USB-ket, se a hálózatot nem tudja meghajtani. Akkor már Linux. Értem egyébként, hogy sokakban rossz szájízt hagyott, hogy mikor 10-20 évvel ezelőtt bepróbálták a Linuxot, akkor voltak kompatiblitási gondjaik, meg meredeknek tűnt az egész terminálozás, és megfogadták, hogy soha többet, de azóta sokat fejlődött a Linux ebben a tekintetben.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
azóta sokat fejlődött a Linux
A 90-es évek elején DRS mainframere kötött, különböző telephelyeken működő terminálok előtt ülve leveleztünk egymással SRV4-en talk paranccsal.
És nem fejlesztők voltunk, csak használtuk a hálózati rendszert.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
talk-kal leveleztetek? Hogyan?
Az csak real time mukodott, nem?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem leveleztünk, arra más Unix alkalmazás volt (Office Power). A talk egyfajta rendszerszintű instant messaging szolgáltatást nyújtott Unixon. Ma is benne van a Linuxban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Te írtad, h leveleztetek.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
És most pontosítottam. Akkor még nem nagyon voltak levelezőrendszerek, nem volt internet sem publikusan Magyarországon, ez a vállalati belső hálón történő kommunikáció volt (levelezésnek hívtuk, de akkor még az email-ről csak hírből hallottunk). Ma már ez az alap Linux szolgáltatás értelmetlennek tűnik. Ezután jött ki a Windows for Workgroups.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
1. OS nélkül nem lehet teljes konfigot árulni, csak alkatrészt.
2. Ha fel van rakva egy OS, akkor azért felel az eladó, hogy az működik is.
3. Félnek tőle, hogy a Linuxot használja is a user, és akkor jogosan reklamálhat, ha nem működik.
4. A FreeDOS-t tuti nem használja senki, így nem lesz reklamáció sem.
Én így képzelem, ez a logikája.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezekkel a 3-4. pontokkal igazad lehet, erre nem gondoltam. De akkor ennyi erővel egy memtest86-ot is feltehetnének.
“Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nekunk system76 es slimbook pont mindig megfelelt meg eddig (Gazelle es KDE slimbook 15, mindketto 32 GB RAM-mal). Teszik a dolgukat hiba nelkul
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
CPU: AMD Ryzen 7840HS (8/16cores) -5.1GHz
Memory: 32GB LPDDR5-6400
VGA: AMD Radeon 780M (GPU: 12cores, 2.7GHz)
Display: 2880x1800, 120Hz/60Hz matte
two slots M.2 2280 via PCI Express 4.0 x4
Keyboard: HU, backlit
Ultra portable aluminium chassis 18mm thin, 1.4kg
Made in Germany
1920. augusztus 01. a Magyarországi Tanácsköztársaság vége.
1918. március 21. – 1920. augusztus 01. Magyarországi Szocialista Szövetséges Tanácsköztársaság.
Nagyon nagy történelmi bűn, hogy létrejöhetett Magyarországon, 1918-ban a tanácsköztársaság.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
"A crypted Linux- and Windows installation is technically not possible!" - itt mire is gondolt a költő? Teljes lemeztitkosítás?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
dualboot-nál nincs lemeztikosítás sztem
1920. augusztus 01. a Magyarországi Tanácsköztársaság vége.
1918. március 21. – 1920. augusztus 01. Magyarországi Szocialista Szövetséges Tanácsköztársaság.
Nagyon nagy történelmi bűn, hogy létrejöhetett Magyarországon, 1918-ban a tanácsköztársaság.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Olyat nem lehet, hogy az ESP nincs titkosítva, csak az OS-partíciók?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez egész érdekes. Ki lehet nyitni egy kézzel?
Kár, hogy nem választható 7840U és OLED.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
LOL A "Configure and order" fölötti képen a kódrészlet ötletes. Öt pont a Hugrabugnak! :)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nem rossz!
Én 2 éve vettem hasonlót, ASUS lett az OLED miatt, Ryzen7, NVIDIA GA107M [GeForce RTX 3050 Mobile], 16GB RAM, 2TB NMVe, 450kHUF körül volt.
A Mediatek szívással együtt kb fél óra alatt fenn volt rajta a Linux. Az OLED szerintem fontos opció.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez az oled dolog miért annyira fontos?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szubjektív preferencia. Szeretem ha a fekete fekete.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
barcsak ne lenne a kurzorvezerlo billentyu megnyomoritva.
vagy manapsag mar nem gepel senki? :)
neked aztan fura humorod van...
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
en kivarom a 16-ot, es annak is a masodik bugfix release-et amit kb. jovo nyarra saccolok.
szerk.: kb. a thinkpad t15gen3/t16gen2 (regebben t5x0, pl t560) lehet egy szinten.
Egy mostani thinkpad t16gen2 800-1.2Mft kozott van. Kb. ide saccolom ezt is. De ennyi penzert bugfixelt releaset varok. Ebben az arkategoriaban nekem mar kivul esik, hogy betatesztelo legyek.
Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni