Indiai Enterprise IT support minősége 2023-ban

Akik multinál dolgoznak, azoknak ismerős lehet majd a lenti történet. A többieknek pedig legyen intő példa, hogy miért nem jó ötlet alacsonyan képzett "szaktudást" vásárolni keletről. Van is két történetem....

Szóval van egy ügyfelünk, akinek szolgáltatunk országos szinten. A cég egy magát multinak képzelő startup (azért mondom ezt, mert a multi első számú ismérve az, hogy mindenre van process, a startup meg "on-the-fly" megoldja valahogy). Anno amikor a céget megalapították, úgy gondolták, hogy jó ötlet lesz local IT nélküli struktúrát kialakítani. Ezt elnevezték "Self Service IT"-nak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden informatikai problémára jegyet kell nyitni és majd egy kedves indiai (Kumar Badalandabad és társai) majd megpróbálkoznak a megoldással.

Ez papíron szép és jó, viszont a userek -jogosan- rühellik. A megoldási idők irgalmatlan lassúak, a legalapabb R0 taskok is kihívást jelentenek.

Nézzünk is meg egy nyomtató telepítést.

A helyi business unit kitalálta, hogy szeretnének egy nyomtatót az irodába. Az irodai infrastruktúra -mondjuk úgy- elég lightweight, a nyomtató is standalone mindenféle központi managemant nélkül (printserver). Ez azt eredményezi, hogy a usereknek kellett egyesével ticketelni ha nyomtatót szeretnének.

Az első 2-3 ticket után leesett nekem, hogy az indiaiak nincsenek a helyzet magaslatán mivel a userek elkezdtek panaszkodni, hogy 1 óra volt a folyamat (úgy, hogy a ticketbe beírtam a driver letöltési linkjét). A következő user mellé már odaültem, hogy megnézzem Kumar mit művel. Röviden? Balfaszkodik. A driver nem interaktív (szóval nincs setup.exe csak egy oem.ini), viszont manapság ezt megugrani egy mezei Service Desk Agent-nek már nem megy. A csóka lelkesen nyomkodta az oem.ini-t és csodálkozott hogy notepad nyílt meg.

A vége az lett, hogy írnom kellett egy  5-6 lépéses step-by-step guidet a Service Desknek, hogy hogyan is kell nyomtatót telepíteni exe nélkül.... ROFL

 

A másik történet egy Excel anomália volt. Egyik napról a másikra meghalt a user Pivot táblája (konkrétabban gombokra kitett automata filterek), nem reagált kattintásra. Mármint a filter.

Userünk nyitott erről egy jegyet március 5-én (igen, rofl). Az SD vért izzadva próbálta megoldani a hibát, volt ott minden az Office reinstalltól kezdve a Windows updaten át egészen a registry szerkesztésig. El is basztak rá több mint 15 óra remote sessiont. A user a múlt héten szólt nekem, hogy tudnék-e eszkalálni, mert kezdi unni, hogy nem tud dolgozni és hogy minden egyes Agentnek újra és újra el kell mondani a problémát, és mindegyik ugyanazt csinálja.

Írtam is egy levelet a Head of SD-nek, akivel jóban vagyok és már többször is oldottunk fel így problémákat. Elmondtam neki a történetet és kértem, hogy egy magasabb kvalitású beosztottját delegálja a feladathoz. Meg is kaptuk Senior Kumart.

Senior Kumar   nagy lelkesedéssel ugrott a taskra, első nekifutásra 3 órát (!) töltött a debuggal. Siker? Na, az nem volt, csak fejvakarás és ígéret, hogy majd "tomorrow".

 

User megint jött sírni hozzám, hogy megint töketlenkedés van.

 

Itt már eldurrant az agyam és megnéztem a szituációt közelebbről is. User prezentálja a hibát, tényleg nem működnek a filter gombok. Jelzem, sosem dolgoztam Pivottal, halvány lila fingom sincs a lelki világáról. Hibaüzenet, notification nem volt. Elvergődtem addig, hogy megnézzem, hogy a Pivot milyen external data sourceokat használ. Itt az tűnt fel, hogy hiába van beállítva a data source, frissítésnél nem fut le query.

Nosza, nézzük meg mit mutat a Trust Center (File -> Settings -> Security Center -> Trust Center). Mit gondoltok mi volt ott?

"Block all external data source". Anyád. Átraktam "Prompt user when external data source is being used", Save, Excel restart, Voila.  A user szerint épp Senior Kumar játszott itt tegnap....

 

User majd kiugrott a bőréből, ment a hálálkodás ezerrel.

A call kerek 36 percig tartott, ebbe beletartozott a 10 perc szenvedés mire sikerült egy Teamviewert letölteni és elindítani.

 

Ezután megírtam a teljes történetet a Head of SD-nek, csak hogy tudjon róla mennyi pénzt és időd basztak el feleslegesen.

Hozzászólások

Ennél hallottunk már meredekebb sztorit, helyben, indiai indíttatással (ejj de szépen hangzik), csak aki megosztotta a történetet az le is törölte asszem. Kár, tanulságos volt az is, csak ott már ijesztőbe hajlott a dolog. Az a verzió, amikor a megbízó vállalat majdnem megy a levesbe.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Nem én voltam, de jártam én is úgy, hogy random indiai "kolléga" kiszedett egy táblát alólunk a production adatbázisból, mondván, hogy "túl nagy". Az, hogy éppen országos promóció (nagy multi magyar leányáról van szó) futott közben napi sokezres regisztrációval, az nem annyira zavarta. Az, hogy emiatt a rendszer aznap újra kiosztotta az addig kisorsolt összes nyereményt (a promóció közepén jártunk), szintén nem. :)

Az már csak hab volt a tortán, hogy ezt pont akkor sikerült neki meglépni, amikor egy hosszú hétvégére szabin voltam (nagyon hosszú idő után először).

Nem tudom, hogy mi lett emberünkkel (nálam fentebbi szinteken leverekedték), de nem hiszem, hogy nagyon megdicsérték. :) Illetve azóta a cég átszervezte a hosting outsourcingját (szóval nem ez volt az egyetlen probléma), úgyhogy már nem az indiaiakkal kell megküdzeni.

Tanulsag. Ceget kicsit sem fogja erdekelni, mi tortent.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Indiai Fillér*szó Enterprise IT support minősége 2023-ban

Az van, hogy a cégek kitalálják, hogy spórolni kellene. Eddig oké. Kiszervezik a supportot Indiába. Eddig még mindig oké. Csakhogy valahogy a tisztelt vezetőség nem lát összefüggést a "munka" minősége, és aközött, hogy az agent napi egy tál rizsnek megfelelő pénzért dolgozik.

Merthogy van olyan indiai is, aki szintén remote dolgozik budapesti cégnek, majdnem budapesti fizetésért, és amúgy van annyira értelmes, mint a budapesti átlag. De ugye ezzel nem csökken eléggé a költség, olyan humánerőforrást kell választani, akinek elég az egy tál rizs. Csak hát ugye ha Kumar okos lenne, akkor budapesti bért kérne a budapesti munkáért, vagy ha még okosabb lenne, akkor letojná Budapestet, és new yorki cégnek dolgozna new yorki fizetésért, és ő lenne a kibaszott gettómilliomos.

De nem. Ő puszta szívjóságból inkább gályázik valamit egy magyar startupnak napi egy-két dollárért.

Volt egy indiai kollégám, rendes arc, lelkes, egész ügyes is. AWS infrán dolgoztunk. Nagyon pusholta magát, egyszer eszembe jutott, h megnézzem mit csinál. a végtelen hosszú git blame kivétel nélkül"File edit" commit message-ekkel. OMG bzdmg nekem nem dolgom, lexarom, ha ez így jó vkinek, felőlem. Mert nyilván azért commitolok, mert hozzányúltam, nem azért, mert kifújtam az orromat. 

Szerkesztve: 2023. 04. 22., szo – 14:56

Ez a felsővezetői fillérbaszós kőccségcsökkentés oda vezetett, hogy ami megoldott volt 20 évvel ezelőtt, az ma 2023-ban nem létező és csodaszámba menő fícsöröknek számít. Mindez azért, mert a felhős szolgáltatók behülyítették a pénzembereket, hogy nem kell IT-hoz (tényleg) értő embereket alkalmazni, ki lehet szervezni vmi ticketelős indiai idiótáknak, akik távolról ~50-100x akkora időelbaszással, de végül megoldani se tudják napi szinten az informatikai jellegű gondokat. Aki meg jó IT-s, érti az alapokat, azt érzi h. a tudása tapasztalata ment a kukába, mert senki nem hajlandó főállásban alkalmazni. Mer' minek? Az indiai egy tál rizsért dolgozik. Az ilyeneknek marad az egyéni vállalkozói lét, és a Mr Wolf stílusú egyedi megoldandók.

Nézd: lett felsővezetői botrány abból, hogy az emberek nem tudnak nyomtatni? Akkor "megérte" kiszervezni. azon a szinten. Ha operatív szinten a cég bármilyen lassan de üzemel addig nem érdekli őket: az emberek mindig túlélik / megoldják az ilyesmit. Majd akkor jön a meglepődés mikor a security audit feltárja, hogy az irodaházzal szemben levő fénymásolóhoz járnak céges iratokat nyomtatni :) .. ..és az abból esetleg (csak esetleg) kirobbanó botrány sem atz fogja seggbe harapni akinek ezt a fajta költségcsökkentést meg kéne "hálálni".

+1, nagyon egyszerű ennek a problémának a megoldása, már számtalanszor le lett írva itt a hupon is

  1. hoznak egy döntést a fejed felett, ami objektíven baromság
  2. írásban előadod a fenntartásaidat
  3. írásban megkapod a megerősítést, hogy ennek ellenére is végrehajtják hülyeséget
  4. ezt a dokumentumot archiválod magadnak

:)