"Fékezés helyett egyre csak gyorsult, két halálos áldozatot követelő balesetet okozott Kínában egy Tesla"

November 5-én egy nagy sebességgel haladó Tesla Model Y két halálos áldozattal és három sérülttel járó balesetet okozott a kínai Kuangtung tartományban, és egyelőre nincsenek pontos információk arról, hogy miért nem fékezett, vagy fékezték le az autót, írta a Reuters.

A Tesla azt állítja, hogy a balesetről készült videófelvételek – alább mi is közöljük, de csak erős idegzetűek nézzék meg – azt mutatják, hogy nem gyulladt ki a féklámpa, ami arra utal, hogy meg sem próbálták lefékezni az autót.

A kínai médiában viszont családtagtól származó információra hivatkozva azt állítják, hogy az 55 éves vezető megpróbált megállni a családi üzletük előtt, ám a fékpedál még akkor sem reagált megfelelően, amikor nagy erővel próbálta benyomni, majd a parkolási mód kiválasztása sem segített. [...]
Link: https://telex.hu/kulfold/2022/11/14/kina-tesla-baleset-nagy-sebesseg-nincs-fekezes-ket-halott

Hozzászólások

Elég sok a Tesla-val kapcsolatban a "ezt csináltam, de nem azt csinálta" hír ...

trey @ gépház

Sok, mert ezek az önvezető autók sose fogják a helyüket megállni. Mindegy mennyire fejlődik a technológia, az emberi sofőr figyelmét meg felelősségtudatát semmi nem fogja kiváltani, semmilyen AI meg egyéb buzzword. Ennek ellenére ez itt most nem csak a Tesla hibája (persze azé is, mert a GPS alapján detektálnia kellett volna, hogy lakott településen van, és a jogilag megengedett sebességhatár +x %-ánál jobban semmilyen körülmény miatt nem gyorsul fel), az utasok közül egynek kellett volna a volánnál ülni és beavatkozni fékezéssel vagy valami vészkapcsolóval, ha látja, hogy valami veszélyes szitu, fékezéshiány, fokozatos gyorsulás van. Ez nem így működik, hogy hárítsuk a felelősséget a robotikára, mert azt úgyse tudják megbüntetni.

Egyébként meg a videót megnézve ez a többi közlekedő hibája is volt. A biciklis még oké, mert annak háttal jött, meg ő a járdaszélen közlekedett, de pl. a forgalomban a többi autós sem próbálta meg elkerülni a szitut, ott töttyögtek az útban (volt azért egy másik teherautós meg egy bringás, aki ügyesen kitért előle, ezt kellett volna a többieknek is alkalmazni). Egy rutinos vezetőnek ilyenkor ezt már látnia kéne, hogy valaki ámokfutásban érkezik, az ilyet már messziről látni, meg kell próbálni kitérni előle, stb., nem ott cammogni az útjában, mintha minden rendben lenne, meg arra számítani, hogy úgyis visszavesz, megáll.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Megszerzés alatt van, ha ez vigasztal. De előtte utasként, gyalogosként, biciklisként közlekedtem már, úgyhogy kösz, van róla egyébként is fogalmam, láttam már ámokfutást, rendőrségi üldözést is. Az nehogy bemeséld ám nekem, hogy önvezető autó, megy mint a golyó, és megállíthatatlan, mint a Száguldás című filmben. Olyan nincs, hogy egy jármű megállíthatatlan, még akkor se, ha kimenne mondjuk a fék vagy ilyesmi. Ezt maximum még egy 10 éves elhiszi, aki eddig csak matchboxot tologatott.

Ha a kitérésre érted, azon el lehet vitatkozni, de látod, a videón is látszik, hogy akinek volt rutinja, és annyi figyelme, hogy észrevegye mi zajlik körülötte, azok szépen letértek előle az út szélén, 0:35-nél látszik rá egy nagyon szép példa, hogy felelős közlekedők ezt miként reagálják le, ha nem zombi módjára vesznek részt a forgalomban. Nem azt mondom, hogy erre kötelesek, de ha valaki nincs elborulva a saját kis világában, akkor ezt azért észre kéne vennie, és le kéne reagálja, ha nem akar megdögleni, meg van rá akár egy minimális lehetősége is (lehet egy lovaskocsinak, meg egy lassú kamionosnak, aki most indul meg, annak nem lesz lehetősége villámmanőverre, nem halad hozzá elég gyorsan). Mert azért hallható volt hogy jött, nyomták a dudát, hatalmas porfelhő felverve körülötte, éktelen gumicsikorgás, stb..

Nem mondom, hogy nem volt elcseszett, morbid szitu, de itt az az érzésem, hogy megint mindenki a saját zombiságát és töketlenségét az AI-re próbálja rákenni.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Nem vigasztal egyáltalán. Csak gyanakodtam, hogy nincs gyakorlatod vezető sofőrként. Rohadtul nincs fogalmad az autó vezetésről, ha még nem vezettél egyedül autót, nem vettél részt a forgalomban a kormány mögött. Gyalogosként, biciklisként, utasként teljesen máshogy tudod megítélni ezt a szitut, vagy bármelyiket.
Itt a "szüttyögők" lakott területen belül közlekedtek, annak szabályai szerint. Ide robbant be ez a száguldó monstrum.
Rengeteg gyakorlott sofőrnek, úrvezetőnek az is gondot okoz, ha a forgalomban felbukkan egy szirénázó, villogó. Megkülönböztetett jelzést használó jármű észlelése, nem hogy az elengedése.
Mit tennél pl. a nulláson 100-nál, ha szembe jövőből feléd repülne hirtelen, mondjuk teherautó kerék? Én leseggeltem már pár km-ert, de valószínűleg semmit. Az esemény olyan gyorsan bekövetkezik, hogy mire észleled a veszélyt és cselekedsz (nem okozva másik balesetet). Addigra vagy szerencséd volt, vagy telibe vert az elszabadult kerék.
A Tesla meg az AI felelőssége, hibája és a vezető mit tett vagy mit nem. Az majd kiderül vagy nem.

Azért nem kéne észt osztani jogsi nélkül egy ilyen speciális szituban. Már ne is haragudj.

Szerintem simán félreérted, amiket írok. Nem azt állítom, hogy nem az AI hibája. Értelemszerűen nagyrészt ez most a Tesla és az AI felelőssége, őket mindenképp elő kell szedni az ilyenért, még abban az esetben is, ha mondjuk ez egy hacker támadása volt, aki távolról átvette az irányítást mondjuk a jármű felett (nem hinném, de ez is egy lehetőség). Viszont maga a közlekedés az a résztvevőkön is múlik, nem megállíthatatlan, sínekre kötött járművekkel mennek. Tesla nélkül is mindig számítani kell egy ámokfutó, meg szabálytalankodó baromra, aki behúz valami olyat, amire nem számítasz, és igen, az ő hibája lesz, de azért jobb nem belevezetni ilyenekbe, meg hagyni, hogy beléd menjen.

Azt is elismerem, hogy nem cselekedhet minden forgalmomban résztvevő mindig egyformán hibátlanul. Van, aki ilyen vészhelyzetben pánikba esik, megijed, lemerevedik, stb., és nem lehet rajta számon kérni.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

 Tesla nélkül is mindig számítani kell egy ámokfutó, meg szabálytalankodó baromra, aki behúz valami olyat, amire nem számítasz, és igen, az ő hibája lesz, de azért jobb nem belevezetni ilyenekbe, meg hagyni, hogy beléd menjen.

Kérlek, ha már úgyis most készülsz, engedd meg, hogy idézzem neked a KRESZ első két mondatát:

A közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják

Oktatáson erre mint bizalmi elv szoktak hivatkozni. Azért van ez így, mert úgy nem lehet közlekedni, hogy folyamatosan arra számítasz, hogy hol jön most egy teljesen idióta seggfej. Természetesen az ember figyel és hárít, ha van valami bazmeg, de amikor megjelenik valaki mögötted belterületen, háát, ránézésre is nagyon bőven 100 feletti tempóban, és kontrollálatlanul elsuhan, azt én úgy, hogy nem most szerzek majd jogsit, azt mondom, hogy rohadt esélytelen, hogy a) meglásd, b) felfogd c) lereagáld. Az hogy még érdemben hozzá is járuljon a reakciód a mentéshez, meg főleg. És nem, ilyen szintű bazmegnél nincs neked felelősséged. Ha véletlen sikerül, ügyes vagy, de nincs felelősséged, ha nem.

kicsi off:

A bizalmi elv egy marhaság.

A deffenzív vezetésnek van értelme. Ebben az országban mindenképpen, ahol jellemzően jobbra kis ívben sem képesek úgy bekanyarodni az emberek, hogy ne térjenek át a szembesávba.

Amikor a jogsit csináltam, akkor azért lettem lebaxva, mert a  jobbos kereszteződésben kinéztem balra is. Nem érdekel a bizalmi elv, nem szeretném, hogy megsérüljön a 2 gyerek a kocsiban és az új verdát se horpasztatnám be.

Múltkor a kereszteződésben indexelt jobbra egy nő. Nem mentem ki elé, mert furcsa érzés fogott el. Nos, nem kanyarodott be mellettem, hanem továbbment és a kereszteződés utáni parkolóban tért le.

Ha megbíztam volna benne....

Ebben az országban nem lehet megbízni senkiben sem, úgy összességében sem, de a közúton főleg nem.

Egyébként gyere az 51-es főútra Lacháza-Pest irányban, párszor letolod csúcsidőben, utána tutira minden alkalommal fogsz számítani valami hülyére :)

 

Amúgy abban egyetértek, hogy a videóban a közlekeds többi résztvevője nem számíthatott ilyen jellegű helyzetre. Nem lehet őket hináztatni.

A bizalmi elv egy marhaság.

Ha a bizalmi elv marhaság, vagyis nem feltételezzük, hogy a többiek követik a szabályokat, akkor minden kereszteződésnél erősen lassítani kell, akár megállásig is, hogy meggyőződjünk róla, hogy a keresztbe jövő megáll-e a piros lámpánál vagy stop táblánál.

Én nem láttam még senkit, aki így autózott volna.

Talán mégsem annyira nagy marhaság.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Dehogynem lett volna, nagyon megengedően max egy hét alatt valaki belecsattant volna a seggébe, mikor megáll zöldnél.

Erre konkrétat tudok mesélni. Egyszer meghúztak forgalmin, mert Csepelen átmentem a kikapcsolt hév lámpán megállás nélkül. TI. kb harmadik hónapja nem járt, az átjáró két oldalán nem voltak konkrétan sínek. De hát nyilván, a szabály az szabály.

Fater megpróbálta megmutatni, hogy kellett volna. A mögöttünk levő 5 centin beül állt meg mögöttünk, és ordítva szállt ki a kocsiból. Pedig ott tényleg munkások és munkásokat kerülgető emberek mászkáltak,  meg valóban volt egy kikapcsolt lámpa.

Járkálok olyan helyeken az országban (több városban is), ahol a kisebb utcákban teljesen egyenrangú ("jobbkezes") kereszteződések vannak mindenhol. Tudok mondani olyan konkrét kereszteződéseket, ahol 80% fölötti arányban nem adják meg az elsőbbséget. Ezekután én általában úgy megyek be ezekbe a kereszteződésekbe, mintha nekem elsőbbségadás kötelező tábla lenne. Valószínűleg ez egy öngerjesztő folyamat, mert ennek hatására a keresztutcákban még nagyobb önbizalommal mennek át keresztbe, elsőbbségadás nélkül.

Vannak azert fokozatok. Ugyebar arra sem szamitok, hogy belemcsap egy meteorit.

Az viszonylag ritka eset, hogy lampas keresztezodesben csont piroson beledmennek. Egyebkent arra itt is szamitok, hogy meg utolso pillanatban atrohannvalaki. Pl Hungaria-Kerepesi keresztezodes jo pelda.

Ugyanigy arra se szamitok, hogy valaki atter hirtelen az autopalyan a betonkeritesen a szembesavbol.

Attol, hogy 1-2 esetben igy allok hozza, meg nem erositi a bizalmi elvet, csak epp figyelmen kivul hagyom a lehetseges veszelyeket a kicsi eselyek miatt.

Én simán belassítok a védett útvonalon is, ha nem látom egyértelműen, hogy a keresztező meg is fogja adni az elsőbbséget. (pl. túl lendületesen közelít, aztán szinte becsúszik a kereszteződésbe)

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

gee-nek is írhattam volna, de itt is igaz: biztosan lehet a fentebb leírtakat józan ésszel is értelmezni :)

Értelemszerűen nem kell mindig megállni, de én simán lassítok zöldnél is, ha azt látom, hogy oldalról még túl gyorsan jön a barom, és nem egyértelmű, hogy meg fog-e állni. 

biztosan lehet a fentebb leírtakat józan ésszel is értelmezni :)

Biztosan lehet, csak hát denton mondta gyakorlatilag azt, hogy a defenzív vezetés a bizalmi elv ellentéte, úgy meg nem lehet :)

Nekem anno valami olyan mondat rémlik ez ügyben oktató szájából, hogy a bizalmi elv addig tart, míg a konkrét szereplőn nem látod, hogy valamit megszegett, onnan meg óvatosak vagyunk vele, és ez imho mint ökölszabály megállja a helyét. Csak ettől nem lesz a bizalmi elv marhaság.

ne jatszunk dedosat. nyilvan hogyha mindenhol mindenki all, akkor kovetheted az elotted levot a zoldnel. nem veszhelyzetre szamitunk, hogy hirtelen berobban elenk a semmibol egy autos, hanem arra hogy megse ad elsobbseget valaki/lelep a zebran/stb.

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

A bizalmi elv egy marhaság.

A deffenzív vezetésnek van értelme. Ebben az országban mindenképpen, ahol jellemzően jobbra kis ívben sem képesek úgy bekanyarodni az emberek, hogy ne térjenek át a szembesávba.

Lásd a másik, a defenzív vezetés nem ellentéte a bizalmi elvnek.

Egyébként gyere az 51-es főútra Lacháza-Pest irányban, párszor letolod csúcsidőben, utána tutira minden alkalommal fogsz számítani valami hülyére :)

A környéken lakom, jártam arra párszor életemben :)

Ezen rész miatt merült fel bennem a kérdés a jogsidra vonatkozóan:

"Egyébként meg a videót megnézve ez a többi közlekedő hibája is volt. A biciklis még oké, mert annak háttal jött, meg ő a járdaszélen közlekedett, de pl. a forgalomban a többi autós sem próbálta meg elkerülni a szitut, ott töttyögtek az útban (volt azért egy másik teherautós meg egy bringás, aki ügyesen kitért előle, ezt kellett volna a többieknek is alkalmazni). Egy rutinos vezetőnek ilyenkor ezt már látnia kéne, hogy valaki ámokfutásban érkezik, az ilyet már messziről látni, meg kell próbálni kitérni előle, stb., nem ott cammogni az útjában, mintha minden rendben lenne, meg arra számítani, hogy úgyis visszavesz, megáll."

Van a KRESZ, mint elméleti ismeret és van az élet. Az éles forgalmi helyzetekkel, meg van az eltöltött km-erek alapján összerakott rutin, gyakorlat. Ezeknek az optimális kombinációiból kell meg valósítani a baleset mentes közlekedést. Idézték itt a bizalmi elvet, nagyon helyesen. Van ám egy másik fontos elv is. Miszerint, úgy nem szabad baleset veszélyes esetet hárítani, hogy a Te hárító manővereddel egy másik balesetet okozol. Ezt is rohadt gyorsan kell mérlegelned az adott szituban. Pl.: jobbról valaki beléd menne, mert nem figyeli az elsőbbség adás táblát (besorolás, felhajtás). Akkor Te felelőtlenül nem húzhatsz balra a másik sávba, mert hárítassz. Gondolj bele ott neked fel kell tudni mérni, hogy beléd mennek-e vagy nem és ki tudsz-e menni a másik sávba szabályosan. Itt még mindig csak egy, az adott viszonyoknak megfelelő sebesség tartományról beszélünk (lakott terület 50km/h), csak egy figyelmetlen lehet beléd jön. Szóval ezt így jogsi és gyakorlat nélkül elég nehéz átérezni.

Majd, ha sikerül a jogsid és vezetni fogsz. Gyűlnek a vezetett km-ek és a megélt szituk. Máshogy fogod látni még ezt az esetet is.

Engem ebből az esetből az érdekel a legjobban, hogy miért a szabályos megállás után kezdődött el egyáltalán. Ott azon a ponton valami abnormális történt. Meg a teljes felgyorsulásig is lehetett volna még kisebb sebességgel félre kormányozni valahová, ahol megáll az autó. De láthatóan az autó mindenképp az úton akart közlekedni. Ehhez mennyire járult hozzá a sofőr és a szoftver. Azt én nem tudom megítélni.   
 

Mindenkepp kell valamilyen override. Tegyuk fel, hogy radtamadnak gyalogosan es amugy megallna tamado elott veszfekkel. De te mondjuk nem akarsz meghalni, akkor tolsz egy padlogazt es atmesz rajtuk.

Vagy beledjonne egy kamion hatulrol fekezes nelkul, mert eppen alszik a sofor. Elotted gyalogos/bicajos van es csak arra tudsz menekulni. Akkor fogod, padlogaz es atmesz rajtuk, hogy tuleld.

Nem tudom, hogy ezt most jópofaságnak szántad, vagy minek. Nem vagyok otthon Tesla ügyileg (és amennyibe kerül, valószínű még évtizedekig sem fog hasonló a kezem között járni, úgyhogy sokat nem vesztek vele), de a nyakam tenném rá, hogy az a mérnökcsapat, aki techonológiaileg egy ilyen önvezető high tech járművet összehoz, azért gondolnak ilyenre, és van erre valami beavatkozási eszköz. Most a kedvetekért nem nézek utána, meg nem fogok Teslából levizsgázni, ha neked van tudomásod róla, hogy valóban nincs rajta ilyen beavatkozási feature, akkor kérnék valami linket róla. Erősen meglepne, mert mostanában, főleg ilyen angolszász területeken extra mértékű polkorrektségre, meg idiótabiztos ultra safety-ségre szoktak rágyúrni, de olyan szinten, hogy az már sokszor agyrém, hogy pont erre ne lenne semmi. Ha meg tényleg nincs ilyen manual override, akkor simán be kéne tiltani ezeket a fajta járműveket a közutakról mindenhol, amíg legalább ilyen szinten a biztonsági funkciókat nem építik bele.

Az a baj, hogy felerészt amúgy is csak találgatni lehet, mert a felvételen nem sok látszik. Eleve még az üveg is sötétített, nem látni, ki vezeti, mivel próbálkozik, még az se biztos, hogy AI, lehet simán kézileg vezették így eleve. Nekem AI hibának tűnik, mert a repesztés közben úgy látszik, hogy próbál azért kacsázni, meg dudálni. Fékezés nyoma valóban nem látszik, az lesz itt a nagy kérdés.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

az önvezető autók sose fogják a helyüket megállni. Mindegy mennyire fejlődik a technológia, az emberi sofőr figyelmét meg felelősségtudatát semmi nem fogja kiváltani

Nem tudom, hogy ez az állítás igaz-e vagy nem.

Van egy sejtésem, hogy inkább nem igaz. (A soha az nagyon hosszú idő, fogalmunk sincs, hová fejlődik majd a technika és tudomány).

Viszont kérdésem is van: azt tudod, hogy statisztikát nézve a kikapcsolt önvezető rendszerű de működő vezetés segítő rendszerű Teslák kevesebbet baleseteznek, mint a csak emberi sofőr által vezetett más autók (utaskilométerre nézve)? A bekapcsolt önvezető rendszerű Teslák pedig még kevesebbet.

Ezek alapján nem merném nagy mellénnyel kijelenteni, hogy az emberi sofőr jobb, mint az AI. Nekem úgy tűnik, hogy annak ellenére, hogy még csak egy félkész izé, már jobb bizonyos dolgokban, mint az elméletileg figyelmes és felelősségtudatos emberi sofőr.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A Mercedes-nek van olyan autója, ami bizonyos körülmények között önvezető. Level 3, szóval még úgy is emberi felügyeletre van szüksége, hogy az említett körülmények nagyon szűkre vannak szabva.

Nem tudok más olyan autóról, ami legalább level 3 és meg lehet venni a boltban most.

A Tesla pl. level 2. Ez nem számít önvezetőnek.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

 Drive Pilot is approved for use on about 13,000 km (8,100 miles) German highways at speeds of 60 kph or less, meaning its primary use would be in congested traffic or traffic jams.

The system can ask the driver to take control at any time, a prerequisite for Level 3 autonomy. If the driver does not respond within 10 seconds, the car will come to an emergency stop.

Ezek tényleg erős limitációk.

Szerkesztve: 2022. 11. 14., h – 15:01

Ez van ha kezi valtohoz szokott ember, automata valtos autoba ul. Az csak sulyosbit a helyzeten, hogy a kinaiak nem nyitjak ki a szemuket vezeteshez teljesen. Csak resnyire.

Amugy ugyis van log. Eddig mindig bebizonyosodott a log alapjan, hogy a vezeto volt a balfasz. Fek/gaz osszekeveres panaszoknal a legkisebb gyanu sem merult fel soha, hogy a gyarto lenne a hibas.

Ha ilyen gyakori az user error, akkor felmerül a kérdésként

  • mennyire intuitív a használata
  • mennyire balfaszbiztos
  • ergonomikus
  • használható
  • stb.

Azért aggasztó kérdések ezek, mert míg egy elektronikai eszköz esetén is kérdések ezek, mégsem aggódok annyira. Ugyanis egy laptop, mobil stb. ritkán jön szembe az úton 200 Km/h sebességgel ...

trey @ gépház

Sok millió autóból előfordul néhány ilyen. Csak tesla esetén kerül be a hírekbe. 
A gyakoriság amúgy nem olyan nagy az 1.4 milliárd forgalomban lévő járműhöz képest.

Gyors keresésre, az usában évi 16 ezer pedál mellényomásos baleset?
https://www.automotiveworld.com/news-releases/nhtsa-safety-advisory-red…

Van pár youtube csatorna, ami balfasz soförőkről gyűjt videót. Hihetetlen kik kapnak jogsit.

Igen, jó lenne. Eddig csak régebbi adatokról szóló egyik állambélit találtam, amiben még nem lehetett tesla. Ott a honda és cadilac miatt kell félni, ha mögéd ér :D 

A "visszahívásos" adatbázisból van szűrhető. (azért idézőjel, mert az OTA updatet is úgy hívják.) Balesetesből még nem láttam.
https://datahub.transportation.gov/stories/s/NHTSA-Recalls-by-Manufactu…

hacsak nincs valahol ilyen frissebb publikációjuk eldugva
https://crashstats.nhtsa.dot.gov/#!/

nincs a Teslában vész STOP ? 

Minden szerszámgépnek vagy munkagépnek kötelező biztonsági tartozéka a vész leállító, ami megszünteti a kapcsolatot az elektromos hálózat (jelen esetben akkupack) és a elektromos motor közt..

Targoncánál kötelező egy Teslánál nem ??

Műszerfalon ott virítana egy nagy piros gomb: Emergency Stop

HK - Harcosok Klubja

Olybá tűnik, hogy a Teslában is külön akkumulátoron vannak a meghajtástól független fogyasztók.
Tehát el tudod venni a hajtást úgy, hogy a koporsó irányítható és fékezhető marad.

De hol voltak ilyenkor a kötelező biztonsági eszközök, mint a vészfék asszisztens?

úgy teszel, mintha egészen más hírt olvastál volna. A sofőr tőgázzal száguldozott, ő nyomta a gázt. Nem fékezett és nem nyomta a féket, nem tartotta nyomva a park módot sem. Nem tud vezetni és ezzel balesetet okozott.

Nem állnak meg az autók tőgáz nyomásakor. Kis sebességnél, ha valaminek neki akar menni, akkor van esetleg némelyik autóban beavatkozás, de nagy sebességnél már nincs. Ez nem tesla hiba, valsz minden autóban így van.

az meg van, amikor terveztem egy gyártósort azt nézték meg először ?

melyik veszélyesebb üzem - egy célgép, ami max. a kezedet tépi le vagy egy autó, ami 200 km/h -val megy megállíthatatlanul.

Azt értem, hogy nem olyan triviális megcsinálni..

De nem is én vagyok a Tesla mérnöke - oldják meg.

HK - Harcosok Klubja

nincs a Teslában vész STOP ? 

Minden szerszámgépnek vagy munkagépnek kötelező biztonsági tartozéka a vész leállító, ami megszünteti a kapcsolatot az elektromos hálózat (jelen esetben akkupack) és a elektromos motor közt..

Műszerfalon ott virítana egy nagy piros gomb: Emergency Stop

Miért, milyen autóban van ilyen nagy piros Emergency Stop gomb? Nem ismerem az összes autómárkát, eddig csak kb. 12 különböző márkájú autót vezettem, ezekben nem volt semmi ilyen.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

leveszed a gyújtás menni fog egy belsőégésű autó ?

ne add már az értetlent - ennyi transzformációnak menni kéne..

NEM azt mondtam, hogy a minden kocsiban ott van egy sárga alapon nagy piros gomb a műszerfalon - szólok, ne keresd !

valahogy így van megfogalmazva:

kb. Minden automata üzemű berendezést tudni kell a beépített program/automatika/vezérlés -től függetlenül leállítani.

HK - Harcosok Klubja

leveszed a gyújtás menni fog egy belsőégésű autó ?

OK, hogy veszed le a gyújtást? Megnyomod a start/stop gombot, amit majd egy elektronika kielemez, és vagy reagál rá, vagy nem.

A mostani autómban nem tudom, hogyan kell haladó autónál a stop gombbal levenni a gyújtást. Amikor még Renault-t vezettem, abban menet közben vagy hosszan lenyomva kellett tartani (több másodperc rémlik), vagy meg kellett nyomni egymás után mittudomén 10-szer (már nem emlékszem, melyik, lehet, hogy mindkettő megközelítés kellett csak különböző szituációban).

Ilyen, amit mondasz, a Teslában is van. A Park gombot hosszan nyomva ugyanúgy leáll (elméletileg), ahogy a Renault leállt (szintén elméletileg).

Minden automata üzemű berendezést tudni kell a beépített program/automatika/vezérlés -től függetlenül leállítani.

Na ez az, ami nincs meg a legtöbb mai belsőégésű motorral szerelt autóban sem. A régiekben, ahol még volt egy mechanikus gyújtás kapcsoló, igen. Ott el tudtad venni a gyújtást.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

úgy emlékszem volt is ilyen baleset pár éve a hírekben, hogy valaki rosszul lett az autopályán és elkezdte pánikban csapdosni a start/stop gombot. Viszont a véletlen megnyomás ellen van védelem, pár másodpercig nyomva kell tartani Persze fejreállt, mert nem folyamatosan nyomta. Az nem tesla volt. Ott is először az autógyártót hibáztatták, hogy nem áll le a kocsi. Az elemzés meg kihozta, hogy hát persze, hogy nem áll le. Talán ott változtattak és tettek be valami ismétlődő csapdosást is leállításként értékelő logikát.

De most a teslánál a park gombnál is ilyesmit írtak, hogy csapdosta, de nem nyomta folyamatosan. 

De most a teslánál a park gombnál is ilyesmit írtak, hogy csapdosta, de nem nyomta folyamatosan. 

Igen, valaki beidézte, hogy 4x megnyomta röviden, amire az autó nem reagált, mert hosszú nyomást figyel.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

ja és az üzemanyag pumpa meg áram nélkül magától tolja fel a dízelt :-)

tisztában vagyok azzal hogy működik a diesel motor, nagyobb kompresszió miatt gyorsan meg fog torpanni a kocsi - 30éve Golf I-em volt és télen a HTO-s dugulás úgy megfogta a kocsit, mintha padlót fékeztem volna..

Akadt már fent motor gázbowden alattam a kereszteződés előtt...

HK - Harcosok Klubja

Golf II-vel simán volt ilyen esetünk pedig. Ment volna az alapjáraton a végtelenségig. Kuplungról leugrással meg kellett ölni hogy leálljon.
Olyan régen volt hogy már nem is emlékszem milyen üzemnyag pumpája volt, de az biztos hogy az még nem volt magas nyomású diesel.

zászló, zászló, szív

Nem baj, ha nem értesz hozzá. :) Ilyenkor a motorolajat eszi a vas, és addig megy tiltáson, míg el nem fogy a motorolaj, utána meg beáll a mocc, és motor csere. Ilyenkor csak úgy tudod megállítani a dízel motort, h elveszed a levegőt, mivel az üzemanyagot nem tudod. Csak ugye elég nehéz történet, mert az ember egy ilyen üvöltő géptől ösztönszerűen el akar futni.

Egyes kétütemű dízelek képesek erre akár üzemszerűen is. Kisebb hajómotorokban használják ki főleg ezt a tudást. Ha a Dunán komppal vagy kishajóval kelsz át, a kikötés előtt hallhatod, ahogy a motor leáll, majd újból beindul. Ekkor indítják ellenirányban a motort, hogy ne előre, hanem hátrafele hajtson.

Az a 12 márka az önvezető autó volt? Mert egy Suzuki Swiftre valóban nem kell ilyen gomb. Nekem az az érzésem, hogy itt sokan az értetlent adjátok, meg tereltek, de lehet csak én értem félre, sőt, még az is lehet, hogy valóban nektek van igazatok és nincs rajta ilyen mechanizmus, akkor az meg önmagában ok, még baleset nélkül is, hogy kivonják ezeket a forgalomból.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Az a 12 márka az önvezető autó volt? Mert egy Suzuki Swiftre valóban nem kell ilyen gomb.

Nem létezik jelenleg önvezető autó.

Tempomat ezek közül több autóban is volt, szóval igen, a gázpedál taposása nélkül is tudtak menni, rendeltetésszerűen.

még az is lehet, hogy valóban nektek van igazatok és nincs rajta ilyen mechanizmus, akkor az meg önmagában ok, még baleset nélkül is, hogy kivonják ezeket a forgalomból.

Azt próbálom mondani, hogy a szabályozás az minden autóra vonatkozik. Nem kezelik sehol a Tesla autókat másként, mint mondjuk egy Mercedes-t vagy egy Suzuki Swiftet. Ha a többi autóban nem kötelező a nagy piros vészleállító gomb, márpedig nem kötelező, akkor nem várhatod el, hogy a Teslákat kivonják a forgalomból, mert azokban sincs ilyen gomb.

Ha úgy gondolod, hogy ilyen gomb nélkül autó ne vehessen részt a forgalomban (mindegy, hogy Tesla vagy Suzuki), akkor kezdeményezheted, hogy ezt a törvényhozás tegye bele a jogszabályokba. (Aztán vagy beleteszik, vagy nem).

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ha ilyen gyakori az user error, akkor felmerül a kérdésként

  • mennyire intuitív a használata

Szerintem eléggé intuitív. Amióta megtanultam vezetni, még nem fordult elő, hogy amikor fékezni akartam, a gázpedált tapostam volna.

De az azért látható, hogy időnként előfordul ilyesmi. Láttunk elég ilyen YT videót, amikor valaki ütközéskor (vagy akárcsak parkoláskor nehéz helyzetben) megijedt és fék helyett a gázba taposott és aztán csak nyomta, nyomta.

Gondolom pont azért hír az ilyen, mert nem szokott olyan gyakran előfordulni.

De igazad van, tehetnék teljesen más helyre a gázt és a féket, mondjuk lehetne az egyik pedál a másik meg mondjuk egy kézzel működtethető kar. De ez az elrendezés eléggé régen megszokott ahhoz, hogy nehéz legyen megváltoztatni csupán azért, mert ritkán, néhányan elrontják.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

  • mennyire intuitív a használata

A fek es gazpedal mar regota hasznalt dolog. Szerintem intuitiv. Jogsihoz megtanuljak a hasznalatat. Kozben meg megis csomo baleset van belole. Anyosulesen ulve volt reszem pedalfelcserelesben. (Kezi valtosbol automataba ult at sofor)

Lehet az a baj, hogy tul olcson kapnak tul sok loerot es nyomatekot a userek, akik nincsenek ehhez hozzaszokva.

En is remelem, hogy lesz valami vedelem es szabalyozas, ami megfogja ezeket a soforoket (vagy akar hibas softwareket). Ha nem akkor eleg szar vilag lesz, hogy barhonnan szamitani lehet 200km/h-val becsapodo 2.5T agyugolyora. Mert az lehet, hogy a Tesla/Merci/Audi/VW megcsinalja majd a sajat kis cuccat elobb utobb, de az olcso kinai autok szabalyozas nelkul eleg szopo lehet. Mert arban, loeroben es nyomatekban meg lehet akar jobbak is lesznek, mint a nagy gyartok autoi.

Lehet az a baj, hogy tul olcson kapnak tul sok loerot es nyomatekot a userek, akik nincsenek ehhez hozzaszokva.

+1

Be kéne vezetni, hogy ha valaki új autót vesz, az mondjuk csak 20%-kal lehet erősebb az előzőnél, és legalább 10.000 km-t kell vezetni, mielőtt lecserélheti egy újabbra... ;-)

Az érintőképernyő a másik olyan dolog, amit bannolni kéne az autóiparból. Mármint a rádión/navi-n oké, de hogy vezetéshez kapcsolódó dolgokat azon állíts, az odaver. Pl. amikor az autópályán beterít valaki vízzel, és nem látok ~semmit, akkor izommemóriából egy ablaktörlés kb. 0.5 másodperc, érintőképernyőn fasz tudja mennyi.

Valakitől azt hallottam, hogy Teslán az emberek (kb. pont ezért, amit mondasz) automata állásban tartják jellemzően az ablaktörlőt, így ha valaki beterít vízzel (vagy elkezd esni), akkor automatán töröl.

Nekem most épp egy Fordom van, ebben elég jól működik az automata ablaktörlő. De nem szoktam folyamatosan bekapcsolva hagyni. Előfordul, hogy úgy felejtem, nem szokott belőle gond lenni. Viszont előfordul ritkán (mondjuk több nap száraz idő eltelte után) fantom törlés, amikor semmi víz nincs az ablakon, de váratlanul kalimpál egyet. Ilyenkor szoktam észrevenni, hogy úgy maradt, és kikapcsolom.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Vezetés közben nem kéne a kormány gombjain kívül semmit sem nyomkodnia, legfeljebb a klíma tekerőit, amit csukott szemmel is tudna már kezelni. Le kéne tiltani az érintést egy adott sebesség felett, ha nem ül senki az anyósülésen. Én a bajuszkapcsoló végén lévő tempomat billenőgombját is csak kisujjal állítom, hogy a kezem a kormányon legyen.

Én se láttam még ilyesmit úgy, hogy ott ültem volna, de YT videót sokat láttam már, ahol pl. egy ütközés után az egyik autó elkezdett száguldani (jellemzően valami köríven), és csak akkor állt meg, amikor már letarolt még néhány autót, fát, oszlopot, épületet.

Legutóbb pár napja láttam egy ilyen felvételt, valami parkolás gátló oszlopra sikerült felmásznia így a kocsival, és még amikor a hajtott kereke a levegőben volt és már rég állt az autó, még akkor is taposta a gázt. Pörgött a kerék, ömlött a füst, az autó meg csak billegett a levegőben.

Gondolom pánikreakció.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

viccen kívül, volt két youtubber (avdchina), akik kínában éltek évekig és ők csináltak videókat arról is, hogy mennyire rossz a közlekedési kultúra kínában. Mivel csak rövid ideje elérhető az autózás szélesebb rétegnek a gazdasági berobbanás hatására. Így sokan nem tudnak vezetni, de azért hajtják. 

Kár, hogy a két ország közti ellenséges viszony miatt átmentek ezek a vloggerek is színtiszta politikai propagandába, régen sok érdekes videójuk volt kínáról. 

Aki keresi, inkabb ADVChina neven keresse!A ket alkotonak kulon-kulon is van csatornaja, serpentza es laowhy86. Meg mindig erdekes videokat csinalnak a korabbi felveteleikbol, de elegge tarthatatlanna valt az ottani helyzet, ugyhogy mar nem ott laknak. Most viszont olyan temakat is elohozhatnak, amit nem tehetnenek a kommunista part miatt, ha meg ott lennenek.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Csak YT dashcam videókat nézve levontam a következtetést, hogy nem akarok olyan országban vezetni, ahol kék a rendszámtábla :-D

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Elektromos autóban nincs váltó.

Gondolom ez valami kotekedes lesz valami autobuzi megnevezesre.  https://i.ytimg.com/vi/4sqKL3V-4U8/maxresdefault.jpg Itt van a gear selector. Ha jobban tetszik a neve ugy. Hiszen ki kell valasztani hogy hatramenetben vagy eloremenetben szeretnel balesetezni.

De nem is ez a lenyeg, hanem a fantomkuplungozas.

Ha nem tudom, nekem van 4 fele sebessegfokozatom, plusz ures, plusz hatramenet, plusz parkolas.

Menetkozben rendszeresen valtok ures, es 2 sebessegfokozat kozott. Full elektromos.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Nagyon kevés elektromos autóban van több sebesség fokozat, azokban is jellemzően csak 2.

Nem lehet, hogy összekevered a regeneratív fékezés erősségének állításával?

plusz ures, plusz hatramenet, plusz parkolas.

Ezekre meg az irányváltó kifejezést szokták használni.

/ Nem kötekedésnek írtam, csak helyesbítésként ;-) /

Még szerencse, hogy Kínában minden sarkon van pár kamera :)

“Any book worth banning is a book worth reading.”

Utálom, ha az autó bele tud nyúlni a vezetésbe.

Na meg, egy kormánypolitika, amikor fentről messzemenően "nincs érdekeltség" nyugati cégek üzleti sikereit illetően, főként, hogy azok érdekes módon minden eladott okoseszközükkel egy újabb megfigyelő ügynököt, (eszközt,) állítanak csatasorba, kifejezetten távoli országok lehúzása, gyarmatosítása céljából (is!). - Így azután meg is hekkelhetik azokat.

Nagyon sokáig ment, kizárt hogy ennyi időn keresztül nem jutott eszébe hogy rossz pedált tapos, vagy akár csak simán lelépett volna róla.

Kicsit arra emlékeztet amikor haver egy mocival egy gázfröccs után belerongyolt a szemközti parkoló kocsisorba, és már majdnem magát is meggyőzte hogy ő volt a hülye, amikor a javítás után újra előjött a hiba. A gyártó persze nézett ártatlanul, de végül egy anyagtechnológiában jártas szakértő bizonyította, hogy a gázkarban lévő bizbasz nem az ütközés következtében tört el (és amiatt akadt fel a gáz)

Amúgy a Tesla-ban elvileg van agresszív vészfék asszisztens amire az a sok hype-olt videó mutogat, hogy a vezető még nem is látta a veszélyt, de az autó megoldotta a helyzetet. Ebben a videóban egyszer sem látszik hogy az autó a legkisebb mértékben is fékezni akart volna, pedig ütközés vagy ütközés közeli helyzet több is volt. Ezzel a történéssel valami nagyon nem stimmel

Nektek ilyenkor egyebkent nincs lelkiismeretfurdalasotok?

Ertem ezalatt, hogy amikor elrontjatok a kepfelismeros captchat (valassza ki a kerekparokat a keprol), es elrontod, de megis beenged.

Mert itt az eredmenye.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ugye ez nem egy kimagyarázási kísérlet volt, hogy a Tesla százcsillió kamerája miért nem észlelte ezt az ámokfutást és avatkozott be? Az én alig kamerázott Audim is bejelez bazeg, ha ütközési szituációt prediktel ... előre ... Ez tényleg kivitelezhetetlen szerinted? Ma meg csak ennyit ér, mint a  videón látni, akkor csak ennyit ér. Akkor felesleges védeni.

trey @ gépház

Tízezer paramétert ad egy korszerű autó minden egyes pillanatban. Szerinted az üzemszerű, hogy egy ilyen autó - teleszarva kamerákkal -  0-ról 200-ra gyorsít egy autó gazdája, flat out, miközben a kameraképek az úton lassan haladó járműveket észlelnek, miközben a közlekedési táblák kinn vannak, miután már bekövetkezett majdnem több baleset és miután megtörtént egy gázolás? Komolyan ezt akarod védeni? :D

trey @ gépház

1. Szerintem az autók túlnyomó többségénél jelenleg így működik. Ha még van is asszisztens, azt is felül lehet bírálni.

2. Nagyon sokan vagyunk, akik nem szeretnék, ha az autó durván beavatkozna a vezetésbe, ha a sofőrnek más a szándéka. Ha jobbra húzom a kormányt, akkor ne forduljon balra, ha gyorsítok, akkor ne kezdjen fékezni, ha fékezek, akkor ne kezdjen gyorsítani. Az ilyen autóknál a felelősség 100%-ban a sofőrön van. Az olyanoknál, amelyek felülbírálják a sofőr szándékát, ott pedig az autón és gyártóján kellene legyen, de ilyen szerintem még nincs.

Az biztosan növelné általában a közlekedés biztonságát, ha sok ilyen autó lenne, de én még azt remélem, hogy a választás sokáig meglesz, hogy lehessen irányítható autót is venni.

1. Szerintem az autók túlnyomó többségénél jelenleg így működik. Ha még van is asszisztens, azt is felül lehet bírálni.

Nem mentség arra, ha szar. 

2. Nagyon sokan vagyunk, akik nem szeretnék, ha az autó durván beavatkozna a vezetésbe, ha a sofőrnek más a szándéka. Ha jobbra húzom a kormányt, akkor ne forduljon balra, ha gyorsítok, akkor ne kezdjen fékezni, ha fékezek, akkor ne kezdjen gyorsítani. Az ilyen autóknál a felelősség 100%-ban a sofőrön van. Az olyanoknál, amelyek felülbírálják a sofőr szándékát, ott pedig az autón és gyártóján kellene legyen, de ilyen szerintem még nincs.

Nem kéne a mazsolák kezébe ilyen alapbeállítást adni. Egy Lambóban is van Corsa (verseny) mód, külön kell kapcsolni egy piros gombbal (talán nem véletlen). Alapértelmezetten egy saját maga és a környezete számára is biztonságos autót kell adni. Lehessen felülbírálni, az EULA elfogadásával.

trey @ gépház

Nem tudok olyan szituációt elképzelni (mondjuk egy zombi apokalipszis kivételével), ahol helyes lenne az, hogy a sofőr a padlógázzal felülbírálja az automata ütközés elkerülést.

De lehet, hogy csak nincs képzelőerőm. Soroljátok, mikor lenne ez hasznos!

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Hát, hogy padlógázzal-e, az passz, de amikor éppen fantomvészmegáll, akkor lehetne rá valami, a gáz normális reakciónak tűnik. Én egyszer álltam már meg teljesen feleslegesen kb 3 méterrel a körforgalomba előttem (végül nem) behajtó mögött, nem bántam volna, ha azt nem a potenciálisan mögöttem levőtől veszi az asszisztens. (Mondjuk szerintem lereagálni akkor se tudtam volna időben, ha tudom mit kell tenni).

Pár éve dobták az ötletet, hogy kötelező legyen a gáz pedál felülbírálás, arra az esetre, ha mindkét pedált nyomja a félkegyelmű. Meg kínában lehet mások a szabályok.
https://eu.detroitnews.com/story/business/autos/2019/05/13/nhtsa-scraps…

Van olyan autó, ami kis sebességnél megáll akadály esetén. De alapvetően a gázadás felülbírálja, nagy sebességnél már kb minden autóban. 

150 kmh felett már nem fékez be a tesla sem, akkor sem, ha aktív az ütközéselkerülő rendszer
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_us/GUID-8EA7EF10-7D27-42AC…
Pilótánk nem akart ütközni kis sebességnél, nagynál meg már lassítania kellett volna gázadás helyett. Vagy folyamatosan nyomnia a park gombot, ha nem tudja mit csinál. De idegállapotba került. 

A jelentes szerint a szerencsetlen kitaposta a padlolemezt is, ugy nyomta a gazt. 

Ne már!

OK, nem láttam a jelentést, de nem igazán tudok elképzelni olyan szituációt, hogy valaki izomerővel a padlólemezt átalakítsa.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

tuktukot hogy ketévágta? mintha ott se lett volna.
azért elég undorító a tesla hibakezelése az ügyben...nem a cucc a rossz a júzer a hülye mindig...

Viszont a sofor tulelte. Nem veletlen kapott fasza safety ratinget az auto :)

A csaladja mindig azt mondja az emberrol, hogy milyen rendes ficko volt pedig. Pl Berki Krisztian esete. :) Vagy kb barmelyik pedofil/gyilkos/stb esete. Milyen kedves volt a gyerekekkel, mindenkinek segitett :)

A Tesla meg onmagat fogja fenyezni termeszetesen es vedi a segget amig lehet.

De majd a fuggetlen szakertok kiolvassak a feketedobozt es nyilvanossagra hozzak, hogy mekkora geci a Tesla, ahogy eddig is tortent (vagy nem, mert eddig mindig kiderult, hogy a user hazudott, de azt mar nem fogjuk itt a megtudni, mert arrol nem lesz cikk).

https://www.teslarati.com/tesla-fatal-model-y-crash-china-response/

Tesla China, for its part, has denied the driver’s claims that the vehicle’s brakes were unresponsive during the incident. According to the electric vehicle maker, data from the ill-fated Model Y showed that the vehicle’s accelerator pedal was depressed deeply for an extended period of time, even reaching 100% at one point. Tesla China also noted that the driver did not press the brakes during the incident. 

That being said, the electric vehicle maker did note that while the vehicle was in motion, the driver briefly pressed the Park button four times, and the brake lights turned on and off quickly. It should be noted that tests from Tesla owners have shown that pressing the Park button while the vehicle is in motion would stop a Tesla, but the button has to be pressed for an extended period of time. 

Ja, hogy nem lesz hup cikk?

Én úgy értelmeztem, hogy nem lesz újságcikk, mert nem elég szenzációs az, ha emberi hiba okozta a balesetet és nem a gép hibázott. Ha nincs újságcikk, akkor nem fogunk tudni az eredményről, így nem fogjuk tudni, hogy valamit be kéne írni a hupra.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

> vagy nem, mert eddig mindig kiderult, hogy a user hazudott, de azt mar nem fogjuk itt a megtudni, mert arrol nem lesz cikk

Természetesen a balesetes autó logjából fogják kiolvasni, hogy a user nyomta-e a féket. Aztán ha az lesz benne, hogy nem, akkor véletlenül se a szenzor alrendszer lesz a hibás, hanem a user.

Az megvan, hogy a Tesla nemzeti büszkeség az USA-ban

Az megvan, hogy rendszeresen kihagyják az amerikai autók felsorolásából, pár éve volt, hogy a kormányzatból valaki (már azt se tudom, hogy Trump vagy Obama alatt) valamelyik tradícionális amerikai márka főnökével beszélgetve azon örvendett, hogy az a márka az elektromos autózás úttörője és zászlóvívője az USA-ban (miközben persze a Tesla elektromos autó gyártásban (pl. darabszámot vagy bevételt nézve) is és a cég teljes értékét nézve is erősebb volt. Vagy azt hiszem Trump alatt volt hír, hogy olyan embert neveztek ki valami önvezető autó engedélyezős vagy esetleg pont az általános autó engedélyezős hatóság vezetésére, aki híresen Tesla utáló?

Maradjunk annyiban, hogy vannak Tesla fanok, vannak Tesla haterek és vannak, akik szarnak az egészre :-)

Sokan örülnének, ha beomolna. Sokan ott tesznek keresztbe neki, ahol tudnak.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Az ilyen high-tech autókban nincs még olyan, hogy ne engedje az autót gyorsabban menni mint a megengedett max. sebesség? Ez elég durva, hogy hirtelen teljes gőzzel kezd száguldani.

Sehol nincs, mert balesetveszélyes. Gondolj bele: pályán bekattan neki valami, ás úgy hiszi, h 30-as területen megy, máris megvan a baleset. Vagy városban kitalálja, h 130. Esetleg a táblafelismerő téved egyet...

Remélem, ilyen soha nem is lesz. Ha biztonságot akarnak, kevesebb balesetet, akkor a sofőröket kellene megszűrni. Pszihésen is kiszűrni a lappangó/kompenzáló kispöcsű, aggresszív idiótákat. Szimplán nem kell mindenkinek vezetni.

Egyetertek, sok az agressziv vagy szorongo sofor es sok bajt csinalnak. 
 

En gyorsan kozlekedek varoson kivul, de nem vallalom tul. Nem zuhanok ra senkire, nem tolom le, nem indexelek palyan mogotte vagy villogom le. Szepen megvarom amig kisorol. Nem azert megyek gyorsabban, hogy kompenzaljak vagy folenyeskedjek. Egy szerpentinen meg palyanapon kell megmutatni a tudast, sok kispocsu azt hiszi az a vezetes, ha lenyomja az entert egy egyenes szakaszon. 

Nekem GPS és kamera alapján együttesen dolgozik (Peugeot 5008) és max 70% a találati arány. A térkép frissítés olyan amilyen, a kamera meg az autópálya melletti úton lévő táblának is megörül. Waze sokkal jobb, de abban a kamera hiánya miatt az ideiglenes táblák nem mindig jók. Hatály végét nem minden országban kezelik ugyanúgy, na ezt a beépített és a Waze egymással versenyezve cseszi el

Jó, de mikor 150-160-nal tépsz már folyamatosan, meg állandó, be nem fejeződő gyorsulással, ott már az elektronika rájöhetne, hogy olyan legális sebességhatár nincs sehol sem. Még 130-as autópályán sem, ha valaki épp előzik, mert ott meg lehet megy annyival, de akkor sem percekig nonstop padlózva gyorsul, hanem csak egyes szakaszokon, átmenetileg. És ha fékezni hirtelen nem is, de legalább a gázt kiiktatni ilyenkor rövidebb időkre. Ebben az esetben jól jöhetett volna.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Nem hiszek ebben.

Egyfelől ha a padlógázas gyorsulásba beleszólsz, akkor mindenki aki gyorsulási versenyen méregeti az autókat vagy versenypályára jár, az nekikezd hangoskodni, hogy ez szar - negatív sajtóvisszhang, eladások visszaesnek, részvény esik, tragédia.

Másfelől vannak már korlátozások. Több motorbicikli 299-nél nem megy gyorsabban, Volvo 180-nál nem megy gyorsabban, stb.

De egy ilyen esetben mit ér ez? Ha le lenne korlátozva 130-ra, a városban elszabadulva 130-cal is simán meg tud ölni néhány embert.

Nem tudom, mennyivel ment ez az autó az ütközés előtt, de nem érzem úgy, hogy egy 150-160-as végsebesség korlátozással bármennyiben más lett volna ennek az esetnek a végkimenele.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

> Nem tudom, mennyivel ment ez az autó az ütközés előtt

Engem ez érdekelne. A videó és a helyszín alapján objektíve meg lehetne állapítani az autó sebességét. Ha abból indulunk ki, hogy végig padlógázzal ment, akkor brutál gyors lett a végére, valami 2-3 másodperc alatt már százzal mennek ezek a kocsik, nem?

Versenyezni vegyenek külön versenyautót. Azok úgyse elektromosak, meg AI-sek amúgy sem, hanem tipikusan átalakított, rendes benzines, kézi váltós verdák. Ott tapossa csak a pedált, nincs úgyse közúton. De közúton, normál, utazásra szánt gépkogyiban ne engedjék már ezt a végtelen padlózást. Nincs olyan életszerű helyzet, mikor erre szükség van. Mert az egy dolog, hogy ha átmenetileg valamit gázadással próbál valaki korrigálni meg megúszni, és akkor a kocsi nem avatkozik be, de mikor nonstop tapossa már akkor ott gyanúsnak kéne lennie.

Igen, abban egyébként egyetértek, hogy önmagában a 130 km/h is elég veszélyes, főleg lakott területen. De itt jelen esetben mégis segített volna, mert amit én látok sebességet a felvételen, az 160 meg talán még afölött volt. 130-nál még lehet hogy könnyebben megúszták volna.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

Az ilyen high-tech autókban nincs még olyan, hogy ne engedje az autót gyorsabban menni mint a megengedett max. sebesség?

High-tech autókban és motorokban olyan szokott lenni, hogy pl. ne engedje 300 km/h-nál gyorsabban menni.

Kb. minden mostani autóban be lehet állítani kézzel sebesség korlátot, de egyfelől szinte senki nem használja (én pl. be szoktam állítani 20 mérföldes zónában 25-re, de más sebességhatárok esetén nagyon ritkán használom), másfelől ha be is van állítva a limit, a padlógáz felülbírálja.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Esetleg jó kis kínai belpiacos aftermarket kiegészítők, lassítás utáni lendületesebb gyorsításhoz booster sw upgrade hatása...?

Off-topic, de mikor megnéztem ezt a videót eszembe jutott gyerekkorom egyik kedvenc játéka (Stunts - 1990), ahol az egyik autó egy bug miatt néha "kiakadt" és full tempóval ment míg neki nem mentél valaminek :D Szóval bug definitely tud ilyet okozni :D

https://www.youtube.com/watch?v=pcMeCUzZ6sA

Kíváncsi leszek majd mit fog hozni a jövő. Az itteni példa is jól mutatja, hogy már nem olyan tiszta a helyzet.

20 éve mi volt ? Fogta az igazságügyi szarkértő, megvizsgálta a kocsit és megállapította ha gond volt vele. Megtehette mert majdnem minden direktbe volt, kormány fék gáz stb. Így gyártó se nagyon kellett hozzá. 

Most mi van, kapsz egy jalom hw-t egy halom sw -t aztán, hogy mi szarik be ember legyen a talpán aki megmondja. Főleg ha nem is érdeke. (Ha jól rémlik Ricsi elhiresült ügyében is próbálták a mercedeszt megkeresni, hogy az adatokat kinyerjek a komputerből (főleg a sebesség), de ammenyire tudom ez nem jött össze.)

Szerintem hasonló kéne mint repülésben. Minden kocsiban lenne "fekete" doboz, amibe szabványosan rögzíti  a fő adatokat. így ha gond van, rögtön bármelyik szakértő fogja és elemezheti az adatokat. Rögtön kiderül nyomta-e a féket vagy nem stb.

Fedora 41, Thinkpad x280

Nekem az a gyanús, hogy akkor se ég a féklámpa amikor a vidó legelején lassit és félre áll. Elvileg ha "motorfékkel" áll meg akkor is fel kéne villanjon a féklámpa. Lehet tényleg meghibásodás okozt és nem user error?

Meg egyébként se áll össze a mese. Azt még csak csak beveszi az ember gyomra, hogy vmi pánikhelyzetben valaki a gázra ugrik rá. Mondjuk az enyém már ezt is nehezen, de jó, biztos aki rutintalan, annál előjöhet. De ennek itt az elején nem volt pánikhelyzet, meg aztán hosszú hosszú ideig kellett még nyomni azt a gázt. És hát hacsak az ember nem kamázik durván (amire azért természetesen van esély), akkor azért nem áll össze, hogy észreveszem, hogy furán kemény a pedál (egyébként mikor kemény a gáz?), magamnál vagyok annyira, hogy P-t próbálok nyomni, észnél vagyok annyira, hogy rézsűt keresek, de literally percekig nem tűník fel, hogy ugyanazt a rossz pedált rugdosom.

Le kellett hozni a hirt. De mivel egyelore csak arrol van "bizonyitek", hogy osszetevesztette a pedalt, igy csak amelle tud beallni a bemondo. Ha majd jon hivatalos report, hogy moddolt tesla volt es forditva dugtak be a kabelt vagy mittomen, akkor meg majd azt mondja be a totalcaros musorban. Ilyen egyszeru.

Mindig abbol kell kiindulni, hogy a human balfasz es hazudik. (Akkor is ha gyartasi hiba all a hatterben es ez fog kiderulni)

Az uj modellek meg nepautok nagyon olcson. Egyertelmu, hogy ezekrol lesz a legtobb hir, hiszen ezekbol van a legtobb az utakon.

Persze, szerintem sem áll meg. Ha még véletlen valaki a gázt is nyomja, max. néhány mp. után rá kéne jönnie, hogyt rosszat nyomott, és korrigálnia kéne. Az a baj, hogy még mindig semmit nem tudunk az esetről. A sofőr ugyan túlélte, meg elmondta, hogy mikkel próbálkozott, de nem nyert még műszaki oldalról megerősítést. Egyébként én hiszek neki, hogy próbálkozott, mert látszik, hogy kormányzásnál manőverezett valamit, ha öngyilkosjelölt lett volna, és tényleg szándékosan nyomja a gáz, akkor a kormánnyal sem bűvészkedett volna ennyit.

Meg az a baj, hogy sokan itt a topikban az AI-val foglalkoznak, pedig nem az volt itt most a történet főhőse, hanem hogy a sofőr miért nem tudott beavatkozni, mi nem engedte neki. Mert az egy dolog, hogy az AI hibázik, persze már az is önmagában ok a tömeges visszahívásra, hanem itt a beavatkozás hiánya, ami miatt konkrétan ezt a típust teljesen ki kéne tiltani minden közútról, amíg ezt a Tesla meg nem oldja, hogy tényleg GARANTÁLHATÓAN be lehessen avatkozni hasonló helyzetekben, mert enélkül a járművei mozgó koporsók.

A másik meg, hogy itt jelen esetben hiába is vizsgálódik és nyilatkozik akármit a Tesla, nem adok a szavukra. Elfogultak, nekik nem érdekük bevallani, ha egy termék szar, persze, hogy köntörfalazni fognak, meg megpróbálni másra kenni.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

jó lenne látni, hogy milyen adatok alapján állítják azt, hogy a teslával történik leggyakrabban. Ha csak a tesla riportálja telemetriával, főleg a teslát javíttatják márkaszervizben, akkor nem lesz a többieknek csúnya értéke.

Itt a hivatalos oldal
https://www.nhtsa.gov/laws-regulations/standing-general-order-crash-rep…
Nem látom szürhetőnek, hogy telemetriát milyen entitások jelentettek.

Alatta írják is a lenyílókban
"The vehicle’s ability to remotely transmit this data to the manufacturer for notification purposes can also widely vary. Furthermore, Level 2 ADAS-equipped vehicles are generally privately owned; as a result, when a reportable crash does occur, manufacturers may not know of it unless contacted by the vehicle owner"

Nem a rendszer aktívsága, hanem beépítettség szerint odasorolt járművek szerinti adatok, amiket beküldtek. (fontos különbség, mert az ADS stat használat szerinti). 

"Looking at the total number of ADAS crash reports submitted in the past year, Tesla dominates, although this is likely linked to the fact that there are more ADAS-equipped Teslas on the road than other vehicles."

Az nice. :)

"manufacturers could simply opt not to report an accident."

Pont ezert reportol mindent a tesla. Mert annak ellenere, hogy nem reportolja kulon egy gyarto a balesetet, baleseti statisztikak publikusak es abban szerepelni fog a baleset gyarto nelkul. Igy ki tudja szamolni, hogy hany levezetett merfoldenkent van baleset atlagosan minden mas autoval es mennyi teslaval.

Mindenki kovethetne a peldajat.

Szerkesztve: 2022. 11. 22., k – 08:49

HUP-száj:

biztos nem fékezett, mert nem világított a hátsó lámpa!

Egyéb hírekben:

A Tesla több mint 300 ezer járművet hív vissza

A Tesla több mint 300 ezer járművet hív vissza az Egyesült Államokban hátsó lámpákkal kapcsolatos problémák miatt.

🤔   😂

trey @ gépház

Érne, ha lenne ilyen. Ha van is, akkor nem túl gyakori. Lásd pl. az általam kicsit feljebb megosztott baleseti statisztikát, amiben messze jobb a Tesla, mint az autók nagy része.

Visszahívásban meg messze rosszabb, mint az autók nagy része. Persze ebben benne vannak a távoli sw. javítások is, mint a fenti fék lámpa probléma javítása.

Láttam én, érdekes (bár eléggé egy aspektus, és arról sem mond szerintem olyan sokat a többi adat nélkül, mint az ember elsőre gondolná, szokás ugye mondani, hogy aki statisztikában átlagra hivatkozik, az más gonoszságra is képes :) ), meg nyilván költői kérdés volt. Ezzel együtt az azért ijesztő, mikor pl féklámpával van visszahívós para.

Értem én, hogy igazándiból ezzel a regenerative break dologgal sikerült faszságot csinálni elég rossz oldalra fogadni a range/biztonságos közlekedés tengelyen, és nem a féklámpával van a baj, hanem azzal, hogy hagyják, hogy így erős fékezés legyen, aztán próbálják megtippelni, hogy ez most fékezés-e, de ettől még ijesztő. 

Hát, ugye a tesla itt azt választotta, hogy a fék lámpával jelzi, csak ugye ettől az eddig megszokott nyomom a féket, ég a lámpa dolog nem lett egyszerűbb műszakilag. Meg én élnék a gyanúperrel, hogy értem én, hogy az a technika más, mint egy belső égésű motor, ezzel együtt ez nem az F1, lehet hogy inkább be kéne nyelni a potenciális hatótáv csökkenést, és nem hagyni nagyobbat fékezni ezzel az autót, nem featuret csinálni belőle. Tudom, hogy boomer vagyok, de ez az álljunk félre fék nélkül... hátizé.

Nem értem ezt a mondatot. Teljesen tökmindegy hogy milyen okból lassul az autó, van egy objektív mértéke a lassulásnak amire már azt mondjuk hogy "kéne égjen a féklámpa".
Na ezt tessék eltalálni, ennyi a feladat.

Van olyan regeneratív fékezés amikor az ember rálép a pedálra (de még nem akkorát h kelljen az üzemi fék is) meg amikor nem.

zászló, zászló, szív

Nem tök mindegy, egyrészt a jelenleg széles körben megszokott kapcsolat nem csak a fékezés mértékét, hanem annak szándékát is egész jól jelzi. Kicsit ráteszed a praclid a fékre, és felgyullad, aztán lehet, hogy erősebbet lassítani csak később fogsz, de addigra már a mögötted levő tudja, hogy ez várható.

Másrészt igen, ezt kell eltalálni, csak ezt már el kell találni, meg bonyolódik az egész féklámpa dolog ahhoz képest az viszonylag egyszerű állapothoz képest, hogy nyomom a pedált -> ég a lámpa. És aztán lehet visszahívni a vasat féklámpa miatt.

Ráadásul ha jól értem, te azt gondolod, hogy csak akkor van regen fék, ha fékezel, ezzel szemben elég levenni (sőt, visszavenni) a gázt, és már akkor is.

Szerintem nem jól értelmezted amit írtam. 

Tovább gondolva igazad van, bővítsük a feladatot:

- akkor is égnie kell a féklámpának ha az ember rátette a lábát
- akkor is égnie kell a féklámpának ha az autó lassul bármiért, bármilyen fékezéssel egy határon felül

zászló, zászló, szív

Van szabalyozas. Annak erteket allitottak be. Motorfek eseten sincs feklampa ugy tudom. Viszont regen brake lehet joval erosebb sik uton is, mint a motorfek. Ezert motorfeknel nagyobb fekezes eseten jelez a feklampa. Sztem ez korrekt.

Meg termeszetesen akkor is ha ralepsz a fekre :) A feklampa pedig fixen vilagit az onvezeto szamitogeptol. Tehat ha full kikapcsolod fedelzeti szamitogepet(alapbol nincs ilyen kikapcsolas feature, foleg nem menet kozben), akkor megszunik az index visszajelzo hang nincs semmilyen kijelzo, de fek, gaz, index, lampak, stb mukodnek termeszetesen :)

amcsi autó visszahívás adatbázis
https://datahub.transportation.gov/stories/s/NHTSA-Recalls-by-Manufactu…

lehet szemezgetni, hogy melyik gyártónak hány autóját "hívták vissza". A konkrét rekordnál meg lehet nézni, hogy mi a konkrét kötelezettség: szoftver update azért, mert a gyalogosok figyelmeztetésére szolgáltó zajgenerátort nem lehet hallani, ha bömböl a zene az autóból és ezért nem veszik észre az autót (wtf) vagy pedig lerepülő motorháztető, elfolyó váltóolaj vagy hasonló.

A visszahívás az onsite munkavégzést szokta jelenteni. Pl. ki kell cserélni egy potenciálisan balesetveszélyes, hibás stb. alkatrészt.

Hogy 2022-ben egy "nincs egy parancsikon a Tesla tablet kijelzőjén és azt OTA pótoljuk" annak számít-e azt nem tudom, de ha rajtam múlna, az nem visszahívás lenne.

trey @ gépház

Amcsiknál visszahívás néven megy az OTA update kényszer is. Másik szálon linkeltem a hivatalos adatbázist, régebben átpörgettem párat és 99,9% darabszámra OTA update volt Tesla esetén, nagyon ritka volt a fizikailag orvosolandó hiba. Más gyártóknál van, hogy a szoftverfrissítéshez is szervizbe kell vinni a kocsit (az adatlap alapján), talán a legutóbbi szériáknál már lehet ott is OTA, de nem jellemző.

Amúgy leginkább azoknál fogtam a fejemet, hogy vacak ragasztó miatt több százezer autó motorháza volt potenciálisan lerepülő többféle gyártónál. Tesla esetén pedig szenzációs hírek voltak arról, hogy a másodlagos motorháztető rögzítőből kis számú hibásan volt beállítva (fizikailag) - ami csak tartalék az elsődleges mellett.

Ez max. azóta mehet így, amióta az OTA, mint fogalom egyáltalán létezik és széles körben használatos. Ez még mobilok esetén is csak 10 egynéhány év. Azért a visszahívás intézménye ennél messzebbre nyúlik vissza.

Értem, hogy azt is így hívják, de nem értem.

trey @ gépház

Amúgy igen, egyetértünk. Mással vitatkoztunk már azon, hogy azért nem ugyanaz a súlyú egy ota update és egy lerepülő motorháztető vagy széteső váltó :D 

Annyiból erősebb a sima OTA-nál ez, hogy kötelezik őket a javításra, nem csak önszántából csinálja. És persze sokkal olcsóbb a Teslának ez, mint minden autót kézzel, óradíjjal mókolgatni.

Levezettem már pár százezer kilométert, de automata váltóst meg elektromost még sose. Pár éve egy nő elakadt előttem a hóban az automata gépével megkért segítsek neki kijönni a szituból. Mondtam neki ne haragudjon nem vezettem még ilyen típusú autót sose keressen más én meg várok türelmesen.  Jött  valami csóka az vállalta. Beszállt a gépbe adott neki egy kövér gázt megindult majd azzal a lendülettel bele is állt egy parkoló autóba. Szerencsére kicsi koccanás volt nem lett jelentős kár de rávilágít arra, hogy ha évtizedekig máshogy vezettél nem biztos, hogy rögtön forgalomban kéne menned egy váltó nélküli kétpedálos autóval.

Ezt hiába mondod Treynek, nem fogják befolyásolni holmi tények, meg vizsgálatok, mikor lehet FUD-olni. Ezek a szenzációhajhász ekéző, semmiféle tényeket nem tartalmazó csak feltételezgető hírek mind megjelennek, a későbbi vizsgálatok eredményei, a tények pedig valahogy sohasem. Nevetségesen szánalmas.

A Tesla rendszere elég sok gyermekbetegséggel küzd, emiatt az "Autopilot" megnevezést némelyik országban már bírósági döntés alapján nem használhatja a Tesla.

Az azonban eddig minden balesetnél kiderült, hogy vagy a Tesla jelezte a vezetőnek, hogy be kell avatkozni, vagy a vezető volt végtelenül balfasz. Mint jelen esetben is, ahol a gázt nyomta a fék helyett.

Az is megérne egy misét, hogy a sok agyhalottra hogyan hatnak azok az urban legend-ek, miszerint a Tesla önvezető. Gondolok itt a hátsó ülésre ülő sofőrre, aki az Autopilottal próbálta magát munkába vitetni.

Szerkesztve: 2023. 03. 07., k – 09:28

most hol van trey? az is a tesla hibája ha valaki izomból tövig nyomja a gázpedált és a kocsi hagyja neki hogy hülye legyen? :D ezt egy audiban nem lehet megcsináni? :DDD

Nem csak a Teslának van egypedálos rendszere (hanem pl. a BMW i3-ban is van ilyen).
Szerintem maga az egypedálos rendszer veszélyes, én nem engedném.

Pánikhelyzetben nincs meg az az izommemória hogy a "másik pedált" kéne nyomni.
Pánik van, "valamit kéne nyomni", az ember nyilván nyomja - a gázt.

zászló, zászló, szív

hogy jön ide az egy pedálos vezetés amúgy, de komolyan... 2 pedál van a teslába és az i3-ban is. van egy fék és egy gyorsító pedál. amiről beszélsz az kurvára más. vagy akkor a motorféket is kiraknád a belső égésű motorokból hiszen veszélyes dolog lassítani azzal hogy elengeded a gázpedált?  :D az elektromos autókban is van rá beállítási lehetőség hogy teljesen megálljon ha elengeded a gyorsító pedált vagy hasonló legyen mint a belső égésű társaiban. jobb autókban úgy állítod be ahogy neked kényelmes. 

attól hogy egy pedállal vezetsz ugyanúgy van lehetőséged a fék pedálra nyomni mikor meg akarsz állni. de tényleg, nehogy már 1 ember kőbalfaszsága miatt tiltsunk be olyan funkciókat amit több ezer másik ember használ és szeret azért mert jó. ha valaki meg akar állni és e helyett a gyorsítópedált vagy a gázpedált nyomja izomból az kurvára nem az autó hibája. az ilyen embernél meg kell vizsgálni hogy vezetésre alkalmas-e egyáltalán...

ha délután hazamegyek és torkon szúrom magam a konyhakéssel akkor betiltatod mert veszélyes?

de akkor a logikád szerint a fenti esetben is el kellett volna engednie a gyorsítópedált a tesla tulajnak, hiszen az egy pedálos vezetéshez szokott szerinted és emiatt történt a baj. :D

én rengeteget használom a motorféket, szinte alig fékezek. ha mégis fékezni kell akkor használom a pedált. nem szoktam el tőle, nem lettem balfaszabb. az a baj 1 hülye miatt fasságokat beszélsz, és még az sem biztos hogy 1 pedálos vezetéshez volt a kocsi configolva.

te nem szoktál motorfékkel lassítani? és ha igen akkor nem félsz hogy elszoksz a fék használatától? :D

az a baj, hogy mindenképpen a teslát meg az elektromos autókat próbálja a sok okos kihozni hibásként, de nem. az ember hibázott. csak az ő hibája, senki másé.

Se a Tesla se a villanyautó ellen nem vagyok, én is PHEV-et vezetek. Az autómban a 3 különböző üzemmódban nagyon másképpen van motorfék, eco-pro-ban például nincs is, rekuperáció van.
Sport üzemmódban van motorfék is meg rekuperáció is keményen.

Félreértettél, másodszor is, egyáltalán nem a Teslát próbálom kihozni hibásnak se itt se máshol. Például azért sem mert nekünk innen aztán tényleg nincs objektív és teljeskörű információnk ezekről az esetekről. Kivizsgálja az akinek ez a dolga.

Egyetértek, ha egypedálosra volt konfigolva az autó, ha nem, ez mindenképpen emberi hiba volt. 
Csak és kizárólag azt mondom hogy szerintem az egypedálos konfig veszélyesebb mint a kétpedálos, mert a balfasz hozzászokik és pánikhelyzetben hibázni fog. 
 

zászló, zászló, szív

Dehogy szokik hozzá, ne dőlj be az elnevezésnek, "egypedálos" módban is kell fékezni, olyan nincs hogy nem kell. Elég komoly rutin és figyelem kell hozzá, hogy mindig mindent ki tudj számolni úgy, hogy az autó pont akkor álljon meg amikor kell (sor végére érkezve, megálló sor közben, stb..). És ez csak az ilyen előre kiszámolható helyzetekben működik, _ha_ ügyes vagy. Ha valaki féket nyom előtted, akkor az "egypedálos" autókban is fékezni kell, tehát erről nem fog senki leszokni, ez teljesen hülyeség, 1 órán belül törné valaki össze magát, ha ténylegesen csak a gázpedállal akarná vezetni. Inkább pozitív hatása van, mert ha valaki ki akarja használni a benne rejlő lehetőségeket (hatékonyabb energiafelhasználás), akkor ahhoz roppant tudatos, fegyelmezett, előrelátó vezetési stílus kell.

Ha abból a kontextusból vizsgáljuk, hogy ez az általad említett hatást produkálja, akkor tényleg alig több mint egy sima autó motorfékje. Intenzívebb annál valamivel, és a végén nem kúszik az autó hanem szép lassan megáll, de ennél semmi több. Ráadásul ne felejtsd el, hogy nem nyomni kell pedált ehhez a kis fékező hatáshoz, hanem felengedni, tehát nem okozhatja egy ezzel ellentétes mozdulat berögzülését.

Írom mindezt úgy, hogy közel 2 évig használtam egy i3-at, 1 hete lett lecserélve. Volt benne fék, és használtam is :)

Aki ennyire balfasz, az nem képes úgy ráhangolódni az egypedálos funkcióra, hogy ne kelljen féket használnia. Hogy valóban egy pedállal tudj tartósan közlekedni, ahhoz érezni kell az autót. Ennyi.

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

Szerintem a videón szépen látszik, hogy meg akar állni, de nem tud műszaki hiba miatt. Persze az, hogy pontosan mi lehetett a gond, soha nem tudjuk meg. A sofőr túlélte, az eszméletét is visszanyerte, elmondta, hogy nyomta a féket, de az nem működött egyáltalán. A Tesla részéről meg nincs nyilatkozat, ami többet mond ezer szónál. Ki kéne ezeket a csodákat tiltani az utakról.

Ezt a véletlenül a gázt nyomta a fék helyett szöveget meg nem fogjátok tudni senkinek beadni. Igen, előfordul, hogy valaki a gázt nyomja fék helyett, de az életszerűség miatt általában rövid távon észreveszi, néhány mp., és nem percekig téveszti össze.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

már bocs, de te amúgy direkt vagy hülye? :D

Mégsem gyilkos a Tesla: lezárult a vizsgálat

A Tesla a baleset során rögzített adatokat a kivizsgáló hivatalos szervek rendelkezésére bocsátotta, így kiderült: Az autóban nem volt bekapcsolva az Autopilot vezetéstámogató rendszer, illetve a gázpedál majdnem végig teljesen be volt nyomva.

eddig ment a hiszti hogy nem nyilatkozott a tesla, meg hogy nem vizsgálták ki hivatalos szervek. most mindez megtörtént és lezárult a vizsgálat, ti pedig továbbra is hajtjátok a hülyeségeteket :D megáll az ész. :D

„Lehet, rossz pedált nyomtam” – átment ismerőse lábfején autójával egy budapesti nő

ennél az esetnél gondolom elhiszed hogy a nő volt a hibás, hiszen a kocsi nem egy Tesla volt. :D

Az egy dolog, hogy mit mond a hatóság és egy másik, hogy mit hiszek el. Arra akartam rámutatni, hogy kételynek mindig van helye az informatikában.

A hatóság azt is mondta, hogy a vakcina hatékony és biztonságos, akkor amikor egyik állítás alátámasztására sem telt elegendő idő.

Azért, hogy ne csak linkek legyenek a rossz pedál nyomkodásáról, én ezennel vallomást teszek. Évtizedekkel ezelőtt ezer éves autó, hobbiként hajszolt üzemanyag takarékos vezetés, enyhe lejtő elején sebességváltó üresbe, vitorlázás. Lehet tippelni mi történt amikor a lejtő alján vissza akartam lépni a gázra.

Amit eddig vezettem automatát, abban mind így volt.

Előnyét nem látom, viszont szerintem is balesetveszélyes. Mostanra már hozzászoktam, de valószínűleg kb. mindenki az első automata váltós vezetése során fog véletlenül satuzni.

Nem tudom, miért így csinálják, én boldogan vezetnék automatát normális méretű gáz és fékpedállal.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem tudom, miért így csinálják

Talán azért, mert ha egy amcsi piacra szánt batárban elmegy a rásegítés, akkor is meg kéne tudni állni. Mivel Amerikából jött az automata váltó hétköznapisága, így aki Európában is automatához van szokva, az valószínűleg az amerikai iskola pedáljaihoz van szokva.

:)

És akkor a széles pedált két lábbal is tudja nyomni? Nem lehetetlen, de mondjuk egy normális méretű európai autóban is leizzad az ember, ha elmegy a rásegítés és gyorsan meg kéne állni.

Én arra tippeltem, hogy mivel Amerikában sokan úgy vezetnek, hogy jobb láb nyomja a gázt a bal meg a féket, talán egyszerűbb (kényelmesebb), ha a fékpedál bal oldalon is ott van, nem csak középen. De az USÁn kívül ez az előny szerintem nem jelentkezik, csak hátrányként.

Lehetne USA változat nagy fékpedállal és Non-US változat rendes fékpedállal.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Képzeld magad az ötvenes-hatvanas évek Amerikájába! Mész le a hegyről a fémkoporsóban, és elmegy a fékrásegítés (úgy emlékszem, az USA-ban volt először széles körben elterjedt a fékrásegítés, de lehet, hogy ez idő tájt még nem szerelték be minden autóba). Szerintem az összes lábaddal nyomod a pedált, hogy a négy dobfék csináljon valamit. Tehát akkoriban nem csupán a hétköznapi kényelmet szolgálhatta a széles pedál, hanem a biztonságot is. Az egyszerű ember számára elérhető kényelmes autózás az USA terméke, ezért az ott tömegessé váló innovációk/szokások kisebb-nagyobb mértékben kihatnak az egész világra (térben és időben egyaránt). A biztonság/tradíció mellett az is egy ok lehet, hogy ha egy autó nem kapható kézi váltóval, akkor olcsóbb egyféle pedáltartó konzolt és egyféle fékpedált tervezni és gyártani.

:)

Én még egyetlen olyan automata autót sem láttam, ahol baloldalt, a kuplng helyén van az üzemi fékpedál. A fékpedál középen van és jó széles, hogy a pánikbeteg anyukák nehogy a magassarkúban mellélépjenek, vagy a lábuk beszoruljon a két pedál közé.

Egyébként nagyon sok amcsi autóban van bal lábnál egy kis pedál, ami viszont a rögzítőfék (mifelénk kézifék). De ilyet találsz például a régebbi Mercikben is, meg néhány japán típusban is. Mivel Amerikában még ma is akadnak elöl egybeülések három személynek, így nyilván a kéziféknek nem maradna hely.

Trey e-car és iphone gyűlölő cikkei jól elbuknak itt mert fos jhon doo odafosott írásokat átvesz megszállottan a twitteről.

Mikor lesz Trey szava hihetettlen, illetve örökké tudja tolni a fost, hogy ez a valóság mert a twitteren megírták?

Semmi gond holnap twittelem, hogy banán alakú a föld, remélem lehozza, mert nem lapos föld hívő!

Azért én várom, hogy valamelyik frissítésben kijön egy olyan ficsőr amivel le tudod állítani az autó pedig nyomod a gázt. A parancs lehetne az hogy Stop the f*ck*ng car!!! Persze akkor a kamera figyelhetné, hogy a sofőr mondja-e...