Mark Zuckerberg addig erőlteti őrült ötletét, a metaverzumot, amíg elfogy alóla a cég

Mark Zuckerberg addig erőlteti őrült ötletét, a metaverzumot, amíg elfogy alóla a cég

Forrás: qubit.hu

Érdekes cikk a metaverzumról, mert jól összefoglalja az egészet: mi is ez, hol tart, mi vele a probléma. Ha eddig valakinek zavaros volt ez a metaverzum dolog, akkor érdemes elolvasni, hogy képbe kerüljön.

Néhány erős állítás a cikkből:

  • 2015. októbere óta nem volt olyan alacsony a Meta (Facebook) részvényárfolyama, mint most.
  • Már 36 milliárd USD-t (!) költött a Meta a metaverzum projektre
  • Még mindig nem teljesen tiszta, hogy pontosan mit is jelent a metaverzum, állítólag a Meta alkalmazottak egy része sem érti pontosan, hogy mi ez, és mi a stratégia
  • VR-headset kell hozzá, hogy beléphessünk a metaverzumba, de egy erre alkalmas VR-headset ára jelenleg 160 000 - 600 000 Ft között mozog (!)
  • "A potenciális felhasználókat már az első pillanatban elriaszthatja, hogy a Meta promóvideóiban bemutatott realisztikus látványvilághoz képest a tényleges metaverzum grafikája olyan, mint ha egy 2001-es PC Guru-szám CD mellékletén bukkant volna rá az ember."
  • Trollok és virtuális zaklatók ellen nem igazán van fellépés jelenleg a metaverzumban - ez is elég erős állítás, én biztos nem lépnék be egy ilyen platformra, ahol 3D-ben zaklatnak, kirabolnak, megvernek stb. Pedig ez elég húsbavágó kérdés, konkrétan hogyan fogják kiszűrni a teljes metaverzumon belül, valós időben a trollokat, erőszakoskodókat, bűnözőket?
  • John Carmack (id Software, Oculus) is kritizálta a metaverzum fejlesztési irányát

Hozzászólások

Elolvasva a cikket értettem meg, hogy ez már egy létező, elérhető platform, nem valami jövőre vonatkozó terv... Nem is gondoltam eddig. Azt hittem, csak valami kísérlet. Ráadásul itt olvastam először életemben olyan más virtuális rendszerekről, amit az amerikai gyerekek fele napi szinten használ...

Az én véleményem most az erről, hogy nem látom kizártnak, hogy bejön Zucherberg terve, és óriást kaszál majd vele. Csak a grafika minőségén kell javítani valamennyit (nem kell élethű, csak ennél a vonalasnál kicsit jobb), és az amerikai lélektani hardver ár  határ alá kell csinálniuk egy VR cuccot. Ez tippre olyan 100-200 USD között lehet most.

Ha az emberek ráéreznek, hogy a metaverzumban folyamatosan, erőlködés nélkül adhatják ki magukat  tök másnak mint a valóság, és nem kell folyton kamu fotókat és videókat gyártani ennek elérésére (ahogyan most teszik a FB-on, Intsagramon, stb. tömegek, jobb/szebb életet mutatva a világnak, mint amit élnek), akkor nagyon fel fogják kapni. Szerintem addiktívabb lesz, mint a pia vagy a cigi, biztos vagyok benne, hogy nagyon sokan csak WCzni meg enni "jönnek ki", aztán irány a virtuális világ újra...

Ez simán lehet, de ez csak egy hipotézis, amit tesztelni kell valós felhasználókon, hogy tényleg így van-e. Lásd:

https://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_viable_product

https://en.wikipedia.org/wiki/Lean_startup

(ezeket az elveket lehet alkalmazni egy nagy cégen belül is, amikor egy új projektet indít, mint pl. a metaverzum)

Tehát az az alapelv, hogy addig nem lehet tudni, hogy adott termék vagy szolgáltatás sikeres lesz, amíg nem tesztelik valós vásárlókon, akik tényleg használják / pénzt adnak érte. Ezt nem helyettesíti semmilyen piackutatás. Az egy dolog, hogy valaki egy kérdőívben azt állítja, hogy szívesen ülne naponta órákat VR-ral a fején a metaverzumban barangolva. Teljesen másik dolog, hogy valaki ezt tényleg meg is csinálja-e önszántából.

Ezért kell minél előbb, minél kevesebb pénzből megcsinálni az MVP-t (Minimum viable product), és tesztelni valós felhasználókon és nézni a visszajelzéseket.

Ami nekem a gondom, hogy elment már 36 milliárd USD a metaverzumra, és a felhasználók visszajelzései nem jók. Az MVP-szemlélet szerint eleve nem kellett volna ennyit elkölteni, de ha már ennyit elköltöttek, és még mindig nem jött be, akkor drasztikus irányváltásra lenne szükség, vagy akár a teljes projekt kukázására.

Max. pár száz millió dollárból kellett volna építeni egy metaverzum-prototípust és tesztelni pár ezer emberrel, és a visszajelzéseket alapján módosítani a fejlesztésen, nem elkölteni hirtelen 36 milliárd USD-t...

Meg hát ugye az adatvédelem, internetes zaklatás témák... Képzeld el, hogy fellépsz a metaverzumba, szembejön egy másik avatar és meg akar verni vagy kirabolni (mert épp olyanja van), ekkor mi fog történni?

Nem jó az online szavazás, valós embereken kell tesztelni a prototípust és gyűjteni a visszajelzéseiket. Megcsinálod az MVP metaverzumot gyorsan, kis pénzből (szar lesz, de elmagyarázod, hogy ez egy kezdeti verzió és folyamatosan fejlesztik), leültetsz 1000 embert, adsz nekik VR-t, utána részletesen kikérdezed őket és az alapján fejleszted tovább a cuccot.

Egyébként a Facebook is így indult mint MVP: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Facebook

Zuckerberg írta meg egyedül 1 hónap alatt és 1000 dollárt költött rá. Ennyi elég is volt egy működő MVP-hez és már jöhettek is a valós felhasználók tesztelni.

(ezeket az elveket lehet alkalmazni egy nagy cégen belül is, amikor egy új projektet indít, mint pl. a metaverzum)

Azért itt két dolog is eszembe jut:

  1. Amire már 36 milliárd dollár elment, az nem MVP, vagy ha igen, akkor lol
  2. Ilyen esetben nem az értékes brandet szokták egy-két rosszul sikerült projekttel szétbaszni, hanem máshogy validálnak

Pedig nekem egyelőre erősen MVP-szagú a dolog, lásd:

"A potenciális felhasználókat már az első pillanatban elriaszthatja, hogy a Meta promóvideóiban bemutatott realisztikus látványvilághoz képest a tényleges metaverzum grafikája olyan, mint ha egy 2001-es PC Guru-szám CD mellékletén bukkant volna rá az ember."

Ezt látom komoly bajnak, hogy elment ennyi pénz, de még csak az MVP van meg. Akkor már vagy késznek kellene lennie az 1.0-ás, komoly dolgokra használható verziónak, vagy töredék pénzt kellett volna elkölteni ehhez az eredményhez.

Szerintem nincs azzal baj, ha elindul egy új projekt egy multicégen belül, aztán később lelövik, a Google-nál is már számos szolgáltatást megszüntettek:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Google_products#Discontinued_prod…

Google has retired many offerings, either because of obsolescence, integration into other Google products, or lack of interest.

36 mililrád dollárból százas nagyságrendben lehetne MVP-ket előállítani.

Itt valami alapvető baj van - leginkább Zuckerberg fejében.   

Ha tartós rendszert építesz és okos csapatot nevelsz, akkor száz kiadásban sem érheti baj; ha csak a gépekre hagyatkozol, akkor egyszer jól jársz, máskor rosszul; de ha sem a rendszer nem bírja a terhet, sem a csapat nem tanul a hibákból, akkor minden egyes kiadás kockázat.

Igazából ez egy érdekes dolog, de nem teljesen látom, hogy miért futna be ez váratlanul. 

Van, amire jó lehet, de a facebook jelenlegi tudását sem tudja rendesen kiváltani. 

  • Nem tudom elképzelni, hogy bármilyen irodai munkára kényelmesebb lenne ezt használni, mint egy sima laptopot: a gépelés nehezebb, kézzel kalimpálni a levegőben fárasztóbb, mint egérrel kattintani, és a legtöbb nagyvállalatnak van valami belső fejlesztésű rendszere, amit használ a napi munka során, de nem akar elkölteni vagyonokat a VR-ra való portoláshoz. Sokan arra sem akarnak költeni, hogy Windows server 2003-ról portolják újabb OS-re a rendszerüket.
  • A facebookot, instagrammot jelenleg is sokan főleg akkor használják, amikor épp utaznak, ebédszünetük van, WC-n ülnek, és nem tudják mással elfoglalni magukat. Erre a VR szemüveg nem alkalmas, jelenleg nem tűnik életszerűnek, hogy a héven utazva felpattintassz magadra reggel egy VR szemüveget, és vakon kalimpálsz az utasok közt a Metaverzumban. Utcán sétálni 
  • Youtube videót, Twitch streamet sem gondolom, hogy kényelmesebb lenne egy VR szemüvegben nézni, ha magát a játékot ugyanúgy 2D-ben látod. (Ezt pár éve próbáltam, de igazából pár nap után ráuntam. Ugyanazt láttam, mint a telefon kijelzőjén, semmi hozzáadott értéke nem volt.) 
  • Játékra, csetelésre, alkalmas, de erre mondjuk a Second Life-ot is felvásárolhatták volna ennek a töredékéért, és kompatiblilissá tehették volna az Oculussal, szintén töredék áron.

Apróhírdetésre, termékek eladására sem gondolom, hogy alkalmasabb lenne, mint a jelenlegi weblapok. Amíg a termékekről 2D képek készülnek, addig ugyanazt látod, mint VR szemüveg nélkül.

Ha mondjuk VR-ban meg tudom fogni a kinézett porszívót, vagy be tudom virtuálisan illetszteni a konyhába az új sütőt, annak látom értelmét. De hogy ki fogja elkészíteni a termékek 3D modelljét, és ennyi plussz munkával hogy nem lesz sokkal drágább, mint azok, akik csak lőnek egy fotót a weblapra a termékről, azt nem tudom. 

Nem mondom, hogy 30 év múlva nem lesz majd nagy igény a VR világra, de szerintem most még túl korán van hozzá. Kicsit olyan érzésem van, mint a Microsoft 90-es években megjelent okosórájával: még nem tartott ott a technológia, hogy igény legyen rá. 

Nagy Péter

Szerintem egyáltalán nem a munkavégzés a célterülete a metaverzumnak, hanem a szórakozás/időtöltés/pénzköltés.

Az, hogy értekezletet szerveznek oda, az jópofa marketing kamu, de ha szuper is lenne egy ilyen esemény élménye, értekezlet közben nem lehet eladni semmit érdemben a résztvevőknek (a platform üzemeltetője által). Ellenben ha barangolnak egy virtuális világban, ami tele van tolva reklámmal (ami szerintem sokkal jobban megragad az emberben, mint egy weboldalon látott reklám, mert sokkal valóságosabbnak éli meg), és ráadásul úgy néznek ki, ahogy szeretnék, hogy lássák őket mások, az nagy vonzerő lehet tömegeknek.

A VR világnak szerintem pont az lenne a lényege, hogy maga az ott való részvétel az időtöltés a Twitch, Youtube, FB, Insta nézegetés _helyett_.
Nem az a cél, hogy a virtuális világban pont ugyan azt csináljam, mint az igaziban, hogy gubbsztok egy széken, telefonnal a kézben, és nézem a képernyőt. Az valóban unalmas lehet.

Szerintem meg semmilyen módon nem életképes a dolog, mert egyelőre olyan céleszköz kell neki, amit baromi macerás még otthon is magadon tartani. Konkrétan egy sisakot kell felvenned egy könnyd barangoláshoz is, namost ez a 3. héten már a "rohaggyámeg" kategória lesz. szerintem még akkor is rezegne a léc, ha az egész kóceráj akkora méretű és súlyú lenne mint egy olvasószemüveg.

Ezzel nem tudsz időt tölteni a budin, vagy a villamoson mert életszerűtlen. Ha nekem adnának 36mrd dollárt egy VR világ kitalálására azzal kezdeném, hogy a végpontot piacképessé tegyem, és magának a világnak a felépítését csak specifikáció szinten kezelném, hogy legyen mihez fejleszteni a végpontot. Amíg egy bukósisak méretű a dolog addig k. mindegy hány K-s a grafika mert max otthon fogod felvenni és ott sem sokáig. Életszerűtlen :)

Tipikusan a VR játékok sem lettek a következő technológiai robbanás előidézői, mert egy kontroller/egérmogás-t akar kiváltani egy komplett tornaórával. Egy ujjad mozog vs. ugrabugrálsz a lakásban mint egy idióta. Ez fun 3-4x, vagy ha éppen kajak részegen társasággal dance játékot játszol évente 1x, de amúgy semmire sem jó. A kinect is kihalt a francba, pont ezért.

-42-

"Konkrétan egy sisakot kell felvenned egy könnyd barangoláshoz is, namost ez a 3. héten már a "rohaggyámeg" kategória lesz."

Azért nem egy olyan bonyolult mutatvány egy VR fejest felpattintani. Kb. 2 másodperccel több mint egy közönséges szemüveget.
Én bekapcsolom, ráhúzom a fejemre, kicsit igazítok raja, és mire ezzel megvagyok már be is bootolt, mehet a móka. 

Quest 2-öm van, ami egy kicsit valóban nagy, de az új Quest pro már még kisebb: https://www.meta.com/quest/quest-pro/
Igaz nem kifejezetten otthoni felhasználásra van, de ebből lesz majd a Quest 3.

 

"Ez fun 3-4x, vagy ha éppen kajak részegen társasággal dance játékot játszol évente 1x, de amúgy semmire sem jó. "

Ez nettó hülyeség! Én már több mint egy éve, szinte napi szinten használom edzéshez a VR-t! Igen, ugrálok a lakás közepén mint egy idióta, de kit érdekel, max párom látja meg a macskánk...
Cserébe viszont sokkal jobb kondiban vagyok, mint a VR-ozás előtt. 
És ezzel nem csak én vagyok igy, rengetegen edznek VR-ban. 
 

Én már több mint egy éve, szinte napi szinten használom edzéshez a VR-t!

Ezt hogy? Nem baszogatásból, tényleg érdekel. Mármint ha jóindulatúan eltekintek attól, hogy edzés közben rohadtul nem hiányzik egy ilyen szar a fejemre, hogy az izzadságot ne tudjam letörölni a homlokomról, meg megtalálni a kulacsomat, meg hogy nem látom a testemet, ami azért nem egy hátrány azért, de mit lehet ebben csinálni? Eszköz nuku, szóval (hacsak nincs antigravity cucc benne már) semmi súly, semmi ugrókötél, semmi húzás, tolás, basszus egy fekvőt nem lehet megcsinálni, mert a kezedben van a kontroller. Kb lehet saját súllyal guggolni, hadonászni a levegőben, törzsdönteni (módjával, mert azért a talajt nem látod), ugrálni (szintén módjával), kitörni, aztán kb ennyi? Mit lehet még? És ehhez minek VR? Meg mitől edzés ez?

Nem BlinTuxot basztatva, de vannak olyan emberek (néha-néha én is), akinek már az is edzésszámba megy, hogy fél órát állnak és megmozgatják a karjukat, lábukat, törzsüket.

Ettől nem lesz kigyúrt állat, de BlinTuxnak bejött, sokkal jobban érzi magát, szóval bizonyos szinten mindenképp hasznos.

Ugyebár a VR lightsaberezés mindenképpen több mozgás, mint a kanapén ülve vagdosni a dinnyéket a tableten (elfelejtettem a játék nevét. Fruit Ninja?).

Igazad van, a mitől edzés ez kérdés derogálónak hatott, pedig nem annak szántam, csak nem fejtettem ki.

Semmi baj nincs azzal, hogy ha couch potatoként akármi mozgást csinálsz. Közhiedelemmel ellentétben egyébként teremben sem fognak kinézni, meg kiröhögni, sőt. Viszont ha azt a mozgás repertoárt nézem, amit ezzel meg lehet tenni, akkor az nagyon limitált, és még ha nem is untat, hogy egy éven keresztül fruit ninjázol, vagy virtuális kockák elől urgrálsz, az egy éve napi szintenhez ez mint edzésprogram nagyon kevés. Napi szintű edzéssel (még ha korrigálom is az esetleges nagyotmondást, és legyen heti három) egy normális edzővel a hűbazmeg szintig lehet eljutni fittségben, kinézetben, teljesítményben. Én magamról tudom, hogy 4-5 hónap kellett ahhoz, hogy a heti háromból egyet kb dedikálva terem rekordig toljam fel a guggolásom, de egy év alatt a nulláról egy félmaratonra fel lehet készülni kb bárkinek, ha inkább az olyan jellegű mozgás jön be. Szóval akármi is legyen ez a VRes edzés, baromira nem tűnik hatékonynak, ha egy év után napi szinten még annak örülsz, hogy hát legalább nem a kanpén volt a segged. Illetve hát mondom, komolyan limitál egy csomó olyan dolgot, amit egyébként egy edzésprogramban az ember csinálna, szóval lehet, hogy ez nem fruitninja, hanem hipiszupi virtuális edző, de hogy ennél egy random bíroica sokkal jobb mint edzésprogram, abban meglehetősen biztos vagyok. Szóval nem BlinTuxot akartam én bántani, csak az a kijelentés tűnik nagyon erősnek, hogy ez a VR egy valós, jó alternatíva volna edzésnek. "És ezzel nem csak én vagyok igy, rengetegen edznek VR-ban."

Nem azt írtam, hogy ez kiváltja az edzőterembe járást, meg egy személyi edző meglétét!
Csak én alapesetben biztos nem mennék el edzőterembe, de még csak itthonra sem vennék súlyzót, vagy futópadot, meg semmilyen eszközt. Mondhatni, nincs a való világban olyan dolog ami motiválna a rendszeres mozgásra. 
Viszont imádom a sci-fi dolgokat, a kütyüket és izgalmasnak tartom a virtuális világokat. Itt szivessen "elmegyek" ilyen helyekre és veszek részt ilyen programokban. Mivel szeretek játszani, akár versenyszerűen is, így itt is motivál, hogy nagyobb pontszámot érjek el másoknál, ami ugye több, intenzívebb mozgással is jár pl. a Beat Saberben. 
Van egy amcsi csaj, akivel itt ismerkedtem meg és tök jókat szórakozunk és egymás rekordjait próbáljuk megdönteni :D
És látva a ranglistákat és VR csoportokban mások véleményét, rengetegen használják arra, hogy többet mozogjanak mint enélkül. 
Szóval biztos nem ez a leghatékonyabb dolog a kondíció növelésére, de a semminél biztos jobb. És ezt érzem is, amikor meg kell mászni egy pár emeletet, akkor nem fulladok ki 40 lépcső után mint anno. 

És kényelmetlennek nem mondanám. Jól illeszkedik a fejre. Igaz ezért vettem is hozzá egy kényelmesebb fejpántot. Nyilván izzadok benne mint állat, 1 óra után olyan vagyok mint aki most lépett ki a zuhany alól. De egyszerűen kipattintható a szivacs, amit utána kimosok, este megszárad és másnap ismét használható. 
 

Viszont imádom a sci-fi dolgokat, a kütyüket és izgalmasnak tartom a virtuális világokat. Itt szivessen "elmegyek" ilyen helyekre és veszek részt ilyen programokban. Mivel szeretek játszani, akár versenyszerűen is, így itt is motivál, hogy nagyobb pontszámot érjek el másoknál, ami ugye több, intenzívebb mozgással is jár pl. a Beat Saberben. 
Van egy amcsi csaj, akivel itt ismerkedtem meg és tök jókat szórakozunk és egymás rekordjait próbáljuk megdönteni :D
És látva a ranglistákat és VR csoportokban mások véleményét, rengetegen használják arra, hogy többet mozogjanak mint enélkül. 
Szóval biztos nem ez a leghatékonyabb dolog a kondíció növelésére, de a semminél biztos jobb. És ezt érzem is, amikor meg kell mászni egy pár emeletet, akkor nem fulladok ki 40 lépcső után mint anno. 

Semmi baj nincs ezzel az ég egy adta világon, tök jó, hogy többet mozogsz tőle, és nyilván megérzed, és természetesen ér szeretni játszani, én pl tök bánom, hogy a kinekt kikopott, csak nevezzük nevén a gyereket, ettől te még nem edzésre használod a VRt, hanem ugrálós játékot játszani, amitől mellesleg egy kicsit többet mozogsz. 

Csak én alapesetben biztos nem mennék el edzőterembe, de még csak itthonra sem vennék súlyzót, vagy futópadot, meg semmilyen eszközt. Mondhatni, nincs a való világban olyan dolog ami motiválna a rendszeres mozgásra.

Otthonra nem túl költséghatékony a dolog, én ha nagyon kompromisszumosra számolom az eszközigényét annak, hogy azért nagyjából normálisan tudjam csinálni azokat a dolgokat, amiket szoktam (és amihez literally bármilyen teremben találni eszközt), az csak súlyból legalább egy jó 400 ezer forint környéke lenne, és akkor kellene még legalább egy állvány, egy rúd, meg egy pad, meg némi apróbasz. És akkor még itthon nem nagyon megyek max közelébe, vagy bellt, vagy kézisúlyzót nem vettem, csak az egyiket, és durván limitáltam a rendelkezésre álló súlyokat.

"Versengeni" viszont remekül lehet ám sport közben is :) 

És kényelmetlennek nem mondanám. Jól illeszkedik a fejre. Igaz ezért vettem is hozzá egy kényelmesebb fejpántot. Nyilván izzadok benne mint állat, 1 óra után olyan vagyok mint aki most lépett ki a zuhany alól. De egyszerűen kipattintható a szivacs, amit utána kimosok, este megszárad és másnap ismét használható. 

 

 Volt már párszor ilyesmi a fejemen, izzadni nem szeretnék benne, ahhoz nagyon zavarna. Illetve amit eddig láttam, ott azt a problémát, hogy az emberek szignifikáns része szemüveges még nem sikerült feloldani értelmesen egyik példányon se. Megy, megy, de elég Zuzu Petals.

Ez Te vagy :) Vannak még a világon olyanok mint te, nem is kevesen, viszont az össz vásárlói réteghez elég kevesen. Megkockáztatom ha itt a hup-on csinálnánk egy szavazát ki használ ilyet rendszeresen és ki nem, akkor az itteni részarányt vetíthetjük globálisabbra is. Mondom csak hasra mondok egy számot: 1%.  Ez kevés, hogy eltartson egy termékvonalat egy nagy gyártónál. A témában szereplő meta meg szeretné ha a budin is sisakban ülnél kb :)

-42-

A VR világnak szerintem pont az lenne a lényege, hogy maga az ott való részvétel az időtöltés a Twitch, Youtube, FB, Insta nézegetés _helyett_.
Nem az a cél, hogy a virtuális világban pont ugyan azt csináljam, mint az igaziban, hogy gubbsztok egy széken, telefonnal a kézben, és nézem a képernyőt. Az valóban unalmas lehet.

Akkor viszont az a kérdés merül fel bennem, hogy ezt mégis mikor fogja tudni megtenni az ember (hogy a VR világában bolyong), és az minek a kárára megy?

A YouTube-on megnézett filmkritika, utazós vlog, vagy techvideó nem hiszem, hogy hatékonyan helyettesíthető valamilyen VR környezetben tartott előadással (talán az utazós vlog egy 360 fokos kamerával még igen). Egy gameplay videó meg pont olyan, mint a Youtubeon. Azt meg nem felételezem, hogy az emberek random barangolnának egy VR világban, ahelyett hogy olyan tartalmat fogyasztanak, ami érdekli őket.
Én például most gondolkozom egy Pixel 7 telefon beszerzésén. Erről már megnéztem a YouTubeon egy tucat videót, cikkeket olvastam a témával foglalkozó weboldalakon, próbáltam utánajárni, hogy mégis milyen termék. Nem csak a felhasználói felületnek, meg a szoftvernek, de a SOC-nak is. (nem is értem, hogy miért másfél éves CPU magokra épül a Tensor G2). Ha ezek a tartalmak nem elérhetőek a VR világban, akkor hiába szórakoztató, ami ott van, egyszerűen nem tudom ott tölteni az időmet a YouTube helyett. 

A játék-streamek nézésekor szerintem nagy hatása van az ott kialakuló közösségnek, ahol a stream közben egymással is beszélgetnek az emberek. Ez ekkora tömegnél szerintem csak írásban működik, ha mindenki szóban beszélgetne, ott egyszerűen nem tudna 50-100 ember egy helyen chatelni. Az instagramot megmondom ősziintén magam sem értem (jelenleg), régen még a telefonnal lőtt képekkel lehetett ott szórakoztatni az ismerőseinket, most meg céges márkák és influenszerek fényképeit lehet nézegetni két hírdetés között. 2012-2013 környékén még heti szinten lőttem oda egy képet, és napi szinten jártam oda nézelődni, most van, hogy 2 hónap után jut eszembe, hogy felnézzek oda, van-e ott valami érdekes. (és többnyire nincsen).

Abban meg ugya maximálisan egyetértek, hogy egy VR-ban előttem villodzó 3 méteres interaktív 3D reklám biztosan jobban megfog, mint egy pop-up banner; de a tapasztalatom szerint az emberek inkább azért hajlamosak fizetni, hogy ne kelljen reklámot nézniük. Ez az üzemeltetőnek kétségtelen előny, de ezzel nem fognak felhasználót szerezni, abban biztos vagyok. 

Van, amire szuperül működik a VR. Ilyen például a játék:

  • A GTA Roleplay verzióit tömegek játszák, és millók követik a Youtubeon, ez biztosan nagy élmény lenne VR-ban. Ehhez viszont nincs szükség a Metaverzumra, nem is ezt ígéri.
  • Amit pedig mégis sokan használnak virtuális világ, az a Roblox, az tulajdonképpen egy játék. Ugyanúgy élvezhető egy sima monitoron is, mint VR szemüvegben. És egy olyan cég fejleszti, amit ma is 7-szer megvásárolhatnának a Metaverzum fejlesztési költségéből, miközben 202 millió aktív felhasználója van havonta a metaverzum ~250 ezer felhasználójával szemben.

Számomra az egész Metaverzum létjogosultságának kérdését az mutatja meg a legjobban: hasonló virtuális valóságok lassan 20 éve léteznek, de tulajdonképpen alig használja őket valaki.

Nagy Péter

nem is értem, hogy miért másfél éves CPU magokra épül a Tensor G2)

Mert a G sose rakott normális vasat a pixeleibe. Mindig "leolcsósodott" CPU -t, mem vezérlőt stb rakott beléjük (pl a kamera vagy 4 generáción keresztül volt ua). S valamelyik legolcsóbb dzsunkán volt összeszerelve. Azt gondolták, hogy szofveresen majd rásegítenek. A kameránál ez elég sokáig működött is. De nézz bele bármelyik mobilos site  hozzászólásaiba ahol a Pixeleket vizsgálják. A kedves (főleg USA beli) vásárlók nagyon köpdösik az összeszerelés minőségét, a rengeteg hardveres hibát, a minősíthetettlen supportot.

A google nem mobilt tervező, gyártó cég. Nem ebből él. S ezért sokkal kevésbé fontos, hogy milyen a forgalma belőle. Próbálják eltalálni azt szarság szintet, ami a legolcsóbb és még elviselik a hívők.

A nem hívők meg úgy se Pixelt vesznek.

Igazából nagyon sok véleményt átfutottam már, és a Pixel telefonokra azért nem találtam sokkal több negatív kritikát, mint bármelyik konkurensére.
Még a régebbi CPU magokkal sem lőttek anynira mellé, ugyan le van maradva egy generációval a Snapdragon mögött, de így sem lassú.

Terhelés alatt pedig a Galaxy S22 Ultránál konzisztensebb működést produkál. (nem olyan gyors, de soha nem is esik vissza annyira a terhelése), a kamera megítélése ugyan szubjektív vélemény, de nekem a Pixel képei jobban tetszenek, és akkuidőben is a legjobbak között van. Persze legetne jobb meg gyorsabb is, de azért nem érzem úgy, hogy aki megveszi, az majd hatalmasat csalódik benne. A 3 főverziónyi garantált android upgrade, meg az 5 év garantált havi security upgrade meg mindenképpen élvonalbelinek számít. 

Nem mondom, hogy a legjobb telefon, de a sima Pixel 7 ár/érték aráyban szerintem az élvonalban helyezkedik el valahol. (legalábbis hasonló tudást/teljesítményt a többi márkánál 30-40 ezer forinttal drágábban találni)

Nagy Péter

Felteszem a költői kérdést: ésakkormivan? :D Bezár a facebook, majd törlöm a klienst, és  felrakok mást (mert tuti rögtön megjelenik egy alterntíva) Lehet ez a világ facebook függőit érdekli, engem nagyon nem, felőlem mehet a levesbe. Vagy nem. Bár jobban örülnék ha adatvédelmi okokból bunka meg, az legalább sarok poéldát adna más ilyen pofátlan cégeknek. (pl: nagyon remélem, hogy a google chorme részesedése durvén beszakad amikor elkezdik kitiltani a reklám blokkolókat.)

-42-

Kipróbáltam, de nekem is a grafika az ami nem tetszik. Túl gyerekes az egész. 

Egy olyan VR világot élnék, amiben közel valósághű a grafika, vagy legalább egy Half-Life Alyx minőségű.
Persze annak is megvannak a hátrányai emberi és technikai oldalról is. 

PC VR-ban viszont csodálkozom, hogy nincs realisztikus VR világ, ahol lehet másokkal egy térben ezt-azt csinálni.
Oké, van egy ami egész pofás VR-ban, de ez erősen 18+  :)

> Egy olyan VR világot élnék, amiben közel valósághű a grafika

Az is érdekes kérdés, hogy egyáltalán ennek utánaszámoltak-e. Valós felhasználói igény, hogy a grafika toppon legyen. De mindezt 24/7/365-ben kellene megvalósítani, úgy hogy közben maga a metaverzum folyamatosan növekedne, egyre több adattal, közben valós időben kellene megoldani az adatátvitelt (egyáltalán milyen internetkapcsolat kell ehhez?), közben rengeteg számítást kell végezni valós időben. Ha mondjuk lenne egy metaverzum 2 milliárd felhasználóval, akkor ehhez milyen vas kell szerver oldalon? Egyáltalán realitás ilyen adatközpontot építeni a következő években? Lehet, hogy csak kvantumszámítógépekkel lehetne megoldani ekkora számítási kapacitást, de azok még nem elérhetők. Már magát a keletkezett adatokat is kihívás lenne tárolni. Ha már az adatoknál tartunk, az egész egy rémálomnak tűnik adatvédelem szempontjából. Nekem az egész olyannak tűnik, mintha hirtelen egy valóságshow-ban lennék ahol be vagyok zárva a villába és minden mozdulatomat kamera követi, amit mások is látnak...

Szerintem simán megoldható. Vegyünk egy MMORPG játékot, pl. World of Warcraft
Milliók játszák, online, valós időben. 
Annyi, hogy ennek nincs VR támogatása és szolid (de nem ronda) a grafikája. Hmm, mondjuk a metaverzum lehetne ilyen!

Amit a bentlakók létrehoznak azok csak egyszerű adatok. Egy egyszerű kocka létrehozásához is csak három értéket kell letárolni. Max ha saját texturákat is lehetne bevinni az jelentősen megnyomná a helyigényt, de tudván, hogy az emberek naponta mennyi képet posztolgatnak facebookon, szerintem ez sem lenne probléma.
Összetettebb objektumokból pedig lehetne hivatalos repó, amit folyamatosan bővítenénk. És amolyan Sims szerűen lehetne velük lakberendezni/világot építeni. 
De ilyet már tud a fent linkelt 3DXChat is :)

Szerintem simán megoldható. Vegyünk egy MMORPG játékot, pl. World of Warcraft
Milliók játszák, online, valós időben.

haha, persze... tobb 100 szerveren kisebb 'csoportok' elszigetleve egymástól ;)

egy-egy open world esemény még így is simán lerohasztja az egészet :D

 

Más játékok esetén pl: EVE online, egy nagy sandbox van,  ebben vannak/voltak a legnagyobb csaták, ahol 5-6 ezer user egyszerre egy időben egy helyen harcolt egymással. It nincs VR, valójában grafika sem nagyon csak effektek. De még így is le kell lassítaniuk a játékbeli időt (TiDi) akár 5%-ra is, hogy egyátalán kivitelezhető legyen. Igen ez azt jelenti, hogy a játékban 20x lassabban telik az idő, mint a valóságban!

 

Ahol ez nem megengedhető, pl egy autóverseny, ott max 20-40 db kocsi tud jelen állás szerint egyszerre versenyezni, úgy hogy az még élvezhető legyen.

Szóval az elképzelés értelmezhető megvalósításától még eléggé mesze (évtizedek!) járunk - szerintem.

 

Nézd meg a 'Ready Player one' című filmet - ha eddig nem tetted volna.... Az pont olyan, mint amit cukimuki akar Metaverzum néven ;)

Láttam a filmet, nem is egyszer! :)

De miért ne lehetne instance-elni a világot, mint WoW esetében?
Nem kell, hogy mindenkit lásson mindenki pl. egy téren. Ha mész egy kört Budapest belvárosában, akkor sem találkozol az összes városlakóval. 

Az, hogy egy VR világban hány embert kell egyszerre lekezelni az attól függ milyen eseményen vannak. Nem hiszem hogy EVE szerű űrcsatára lenne ott igény. 
Talán egy VR focimeccs többezer nézővel már hasonló lenne. Na de a nézőket is lehet külön instákba rakni. És akkor mindegy, hogy 400 ember fél el a lelátón, mégis ottlehet 4000 is.

Most még kicsiben kell gondolkodni és ilyen trükkökkel megvalósítani a rendszert. Később ahogy a technológia, lehet még inkább korlátok nélkülire alakítani a világot. 

Valahol azt olvastam, hogy Robloxban valami énekesnő online koncertet adott. Volt egy csomó néző, akik hallgatták real-time a muzsikát + vásároltak merch-et (gondolom Roblox-os kinézetet, ruhát, frizurát) + bizonyára mászkálni is lehetett.

Azt nem tudom, hogy valósították ezt meg, simán lehet, hogy ahogy mondod, itt is volt n darab szerver, n darab párhuzamos vetítéssel, mind ugyanazt a koncertet látta, de csak a nézők / n darab karakterrel kellett együttműködnie.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

nem lehetne máshogyan megoldani, hanem mert nincs végtelen pénzük és erőforrásuk

Senkinek nincs végtelen erőforrása, szóval workaround kell. Minden esetben.

EVE-ben időlassítás, máshol (pl WoW) instance és/vagy per szerver csoportosítás - ami meg soft/hard szeparációt jelent, tehát az interakciók számár korlátozzák... 

A valós világgal való interakciót is 'demozták' már pl a pokemon go-val. :)

Mivel ezek valós és már bizonyítottan működő megoldások. Szóval nem lehetetlen, de továbbra is azt látom, hogy még igen messze van ez tőlünk.

 

A VR önmagában is eléggé korlátozott még, csak erre is kell még pár év(tized) hogy valóban használható legyen ilyesmire.

A metaverzumot szokták úgy promózni, hogy milyen gagyi már, hogy 2022-ben egy online meeting úgy néz ki, hogy kis négyzetekben látok fejeket magam előtt a képernyőn 2D-ben. Vagy ha ez nem tetszik, akkor össze kell ülni egy irodában személyesen.

Bezzeg majd a metaverzumban, ott felcsapom a VR-t bárhol, és majd 3D-ben tudok beszélgetni a meetingen a többiekkel, mintha csak valóság lenne.

De tegyük fel, van egy cég aki kávéfőzőket tervez és gyárt. Egy meetingen bemutatják a legújabb kávéfőző prototípust a mérnököknek és menedzsereknek. Végig lehet kattintgatni az összes funkcióját, szét lehet szedni, lehet vele kávét főzni, meg lehet kóstolni a kávét.

Vagy online meeting esetében a prezentációt vezető be tudja mutatni videón keresztül a kávégép működését kívül-belül.

Namost ezt át akarjuk ültetni a metaverzumba. Addig oké, hogy 3D-ben látom a többiek avatárját, amint ülnek az asztal körül. De hogyan mutatom be pontosan azt a kávéfőzőt a metaverzumban, aminek a prototípusát már legyártottuk és itt van előttünk az asztalon? Nem lehet akármilyen kávéfőzőt bemutatni, pontosan azt kellene, amit a tervek alapján legyártottunk.

Valahogyan át kellene vinni a metaverzumba ezt a létező tárgyat, vagy pedig a metaverzumban kellene legenerálni ezt a tárgyat (kávéfőzőt) a meglévő tervek alapján.

Igen ám, de utána a metaverzumban is pontosan ugyanúgy kellene működnie, mint a valóságban. Ha mondjuk a valóságban van egy olyan hibája, hogy hamar túlmelegszik és leáll, akkor a metaverzumos verziónak is pontosan ugyanígy kellene viselkednie, de akkor ehhez az kellene, hogy a teljes valóságos világ fizikáját lemodellezzük a metaverzumban, az meg eléggé sci-fi (ha egyáltalán lehetséges).

Nagyvonalúan azt nem is említettem, hogy a metaverzumban hogyan lehetne megkóstolni a lefőzött kávét...

Szóval össze lehetne hozni egy olyan meetinget a metaverzumban, ami semmire nem jó, hiszen az lett volna a cél, hogy a nyamvadt kávéfőzöt demózzuk.

Tehát nem látom be, hogy akár egy ilyen egyszerű esetben is, mint egy ilyen meeting, hogyan tudná a metaverzum kiváltani a valóságot vagy az online meetinget?

ehhez az kellene, hogy a teljes valóságos világ fizikáját lemodellezzük a metaverzumban

Ez a része szerintem is scifi - jelenleg biztosan. :)

 

Még a profi szimulátorok (autó, repülő) sem ezt csinálják, hanem tapasztalati úton megszerzett adatokkal érik el a szimuláció látszatát...

 

A még komolyabb szimulációk, mint pl időjárás, azok valóban szimulálják az elképzelhető jövöbeni változásokat, de azokat is folyamatosan korrigálják a valóságból kapott adatokkal.

De én azt olvastam a metaverzumról, hogy nem csak egy bugyuta játékot akarnak kifejleszteni, hanem egy olyan virtuális világot, ami munkára is alkalmas. Abban lenne a nagy pénz, hogy multicégek elkezdjék használni és fizessenek érte.

Pl. olyan dolgokra is akarják majd használni, hogy a valós világot modellezve lehessen mérnöki projekteket tesztelni a metaverzumban. Pl. a metaverzumban legyártanak egy repülőgépet valós méretben és tesztelik valós repülésekkel. Ha lezuhan, akkor nincsen semmi gond, mert ez csak a metaverzum. Tehát felépítenének egy konkrét repülőgépet valós méretekkel és a virtuális világban tesztelnék. Aztán ha sikeresek a tesztek, akkor átviszik a valós világba a terveket és már kész is a működő repülőgép.

Erre biztos, hogy nagyon nagy igény lenne, hiszen drasztikusan lehetne csökkenteni minden mérnöki projekt költségét és mindent jóval biztonságosabbá lehetne tenni. Visszatérve a repülős példára, egy adott repülőgép-prototípust lehetne szinten korlátlan alkalommal tesztelni valós repülések alkalmával a virtuális világban.

Itt egy cikk arról, hogy mennyi költségek tesztnek kell alávetni egy repülőgépet a fizikai világban, mielőtt repülne: https://www.bbc.com/future/article/20140319-stress-tests-for-safer-plan…

Elvileg ezeket a költséges fizikai teszteket kellene kiváltani a metaverzumnak, hogy lehessen használni komoly munkára.

De a repülő csak egy példa, lehetne használni akár egy atomerőmű megépítésére is a metaverzumot, vagy egy új autó kifejlesztéséhez. Autóknál nagyon hasznos lenne, ha a metaverzumban szabadon lehetne korlátlan számú töréstesztet végezni anélkül, hogy össze kellene törni valóságos autókat.

Igen ám, de ehhez konkrétan modellezni kellene a valós világ fizikáját. Ehhez még lehet, hogy a kvantumszámítógépek is kevesek lennének. Az is lehet, hogy fizikailag lehetetlen ezt megvalósítani, mert egyszerűen soha nem lesz elég számítási kapacitás ehhez (nem tudom, ezért érdekes kérdés, hogy egyáltalán ennek utánaszámoltak-e a Metánál, hogy fizikailag lehetséges-e ekkora számítási kapacitást valaha létrehozni).

Mert ha ezt nem fogja tudni a metaverzum, akkor tényleg marad csak egy bugyuta játék, de akkor meg minek költöttek el rá ekkora összeget?

De ez elég drasztikus ugrásnak tűnik nekem, maradjunk egy sokkal földhöz ragadtabb példánál. A sakk játékot még nem sikerült megoldani, mert egyszerűen nincsen elég számítási kapacitás a világon: https://en.wikipedia.org/wiki/Solving_chess

Pedig meg lehetne oldani, mert van egy olyan szabály a sakkban, hogyha az elmúlt 50 lépés során nem történt ütés vagy gyaloglépés, akkor döntetlen a parti. Viszont ha ütés vagy gyaloglépés van, akkor előbb-utóbb elfogynak a bábuk, tehát nincsen végleten sakkjátszma. Azaz véges számú lépéskombináció létezik a sakkban az 50 lépéses szabály miatt.

De még ezt a véges számú lépést sem tudták átszámolni mindet, mert még így is óriási számú kombinációt kellene átvizsgálni. Elvileg van olyan taktika, hogy ki lehetne mondani, hogy először lépd ezt, aztán ha a másik fél ezt lépi, akkor te meg lépd ezt stb. és garantáltan vagy mindig döntetlen lenne, vagy mindig egyik fél győzne.

De egyszerűen nincsen még ehhez elég számítási kapacitást, hogy megoldjuk a sakkot.

Ezért nekem kissé hihetetlennek tűnik, hogy legyen belátható időn belül metaverzum, ami a valós világot le tudja képezni. Ehhez szerintem olyan óriási számítási kapacitás kellene, amit el sem tudunk képzelni, nem hogy megépíteni.

Elvileg ezeket a költséges fizikai teszteket kellene kiváltani a metaverzumnak, hogy lehessen használni komoly munkára.

Ez csak egy irány.

Lehetne pl. egyszerű kollaborációs térnek használni. Pl. amit egy nagy teremben 200 ember meg tud csinálni ide-oda sétálva, megállva beszélgetni valakivel, feltenni post-it kártyákat táblákra, ide-oda firkálni, azt sokkal jobban tudná egy olyan csapat megoldani, akik nem tudnak egy helyen lenni (akár azért, mert otthonról dolgoznak, akár azért, mert különböző kontinensen vannak).

Én pl. nem szeretek se tréninget tartani remote módon, se tréningen részt venni így. Egy virtuális teremben az összes többi résztvevővel együtt valószínűleg jobban hasonlítana a valódi, személyes élményhez.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

"Ha lezuhan, akkor nincsen semmi gond, mert ez csak a metaverzum. Tehát felépítenének egy konkrét repülőgépet valós méretekkel és a virtuális világban tesztelnék. Aztán ha sikeresek a tesztek, akkor átviszik a valós világba a terveket és már kész is a működő repülőgép."

Na hat erre van az a mondas, hogy a papir mindent elbir. Aztan a valosag meg sokszor mast mutat. Nem tudsz mindent is lemodellezni mert akkor mar tudnod kellene, hogy a jovoben mi lesz a problema amire megoldast kell keresned. Nyilvan alap dolgokat lehet modellezni aztan megis a valosagban egy autot igenis ossze kell torni parszor, hogy napvilagra keruljenek az esetleges hibai...

De ha ezt nem tudja a metaverzum, akkor mégis mit tud, mire való? Visszatértünk az alap kérdéshez, hogy mi is a metaverzum?

Itt azt írják, hogy állítólag a Meta alkalmazottak sem értik teljesen a dolgot: https://futurism.com/facebook-employees-confused-metaverse

But the issue, it seems, isn't just that the employees don't like Zuck's metaverse. In an anonymous NYT survey of 1,000 Meta employees, conducted on the popular Silicon Valley app Blind, only 58 percent said that they even understand the strategy he's taking to get there — a sure recipe for chaos, confusion, and general unhappiness.

Elég nehezen hiszem, hogy bárki komolyan gondolhatja, hogy a teljes fizikát lehetséges lemodellezni ilyen mértékben, ami ehhez szükséges. Egy rendszer nem tud önmagánál komplexebb rendszert szimulálni, tehát valamilyen szinten egyszerűsíteni kell a modellt (ezért hívják modellnek, mert nem tökéletes szimuláció, hanem a valóság valamilyen egyszerűsítése), de egy modelltől nem lehet elvárni, hogy tökéletesen ugyanúgy működjön, mint a valóság, szóval a végén úgyis kellenek az igazi fizikai tesztek.

Amúgy ebben nincs semmi újdonság, most is így dolgoznak sok területen, pl nem véletlen, hogy manapság a Forma1-es csapatoknál egyre jobban előtérbe kerülnek az IT szolgáltató partnerek (Microsoft, AWS, Google, Oracle, etc.), ott is nagyon fontos, hogy minél gyorsabban és olcsóbban tudjanak iterálni.

Igen, ezt kéne tudnia a metaverzumnak, hogy komoly cégek is elkezdjék használni. Persze nem kell teljes mértékben modellezni a valóságot, de azért nem árt minél jobban :)

Pl. Forma-1-es autó tervezésére is használni lehetne a metaverzumot, de hol vannak még ettől? Ennyi pénz elköltése után már valami komolyat is tudnia kéne, azért idegesek a befektetők.

Felkerült a listámra, akiket majd sajnálnom kell, ha lesz rá időm. Eddig kb. 8 milliárdan vannak előtte.

Nincs semmilyen VR tapasztalatom és a metaverzumnak se néztem utána. Viszont ahogyan eddig értem, az alapján én se látom, mi lenne ebben a jó, pláne mire lenne érdemes feltenni egy sok milliárd dolláros céget. Ez elvileg valami virtuális világ, ahová beszállhatok ha felteszem a szemüveget, találkozhatok emberekkel, gondolom kereskedhetek. De ott kezdődik a probléma, hogy nem rohangálhatok otthon VR szemüvegben, mert falnak megyek. Kint elüt egy busz. Szóval esetleg leülhetek a gép elé a gép elé és ott nyomathatom. Ez volt eddig is, elvileg erről szól a Second Life.

Óriási technológiai ugrás kellene, hogy ez nyújtson valamilyen új élményt, konkrétan nevetségesen fejlett agy-gép interfész kellene, ami egyszerre elfogja a parancsokat az izmaim felé és fals érzékelést is biztosít, mint ahogy az már sci-fi történetben feltűnt (Total Recall, SAO, ...) Egy ilyen eszközt viszont nem mernék felrakni. Persze lehet, hogy mire ez meglesz, már annyi embernek lesz elbaszott, egymástól és a természettől elszakadt élete, veszíteni való nélkül, hogy igény lehet rá. De szerintem korábban döglik meg ez a civilizáció a Metával együtt.

"... nem rohangálhatok otthon VR szemüvegben, mert falnak megyek."

Vannak erre megoldások, hogy de, rohangálhatsz! :)
VR-ozáshoz elég már 5m2-es terület, persze ha minél nagyobb annál jobb.
Viszont létrehozhatsz VR-ban egy láthatatlan, biztonsági falat magad köré, ami szinkronban van a valósággal. Ha ennek a közelébe érsz, akkor látszik a fal, tudatva veled hogy a biztonságos tér szélére értél. Ha pedig átmész rajta, akkor a VR fejes kameráira vált át a kép és látod mi van elöted. 
Sőt, embert és állatot is tud érzékelni, ha az belép a ebbe a térbe és annak is kirajzolja a körvonalait. 

Szóval ettől nem kell félni. Én is szoktam olyan háborúkban rész venni, hogy esek-kelek a földön, de biztonságban vagyok, mert tudom, hogy nem fogok semmit eltrafálni :)

Futni is lehet, ha helyben futsz :) Van olyan VR játék (Westworld) ahol a valóságban is gyalogolnod kell, hogy VR-ban haladhass. 

 

"...fejlett agy-gép interfész kellene, ami egyszerre elfogja a parancsokat az izmaim felé és fals érzékelést is biztosít, "

Az már valóban sci-fi jelenleg, de lehet olyan is lesz egyszer. Mint pl. a Periféria c. sorozatban!

Beat Saber az abszolút kedvenc. Ezzel minden nap játszok :)
Egyébként FitXR amivel tök jól lehet mozogni. Van virtuális edzőbá/néni, másokkal közös edzőterem, többféle edzési mód. Nagyon klassz! 

Mindkettőnek van standalone verziója is, tehát elég hozzá a Quest 2. És pont ez a jó  Quest 2-ben, hogy bármikor, bárhol felpattintod és mehet a buli. 

Beat Sabert PC-vel játszom, mert az egyszerűbb modolni, custom mappeket felrakni. Meg persze szoktam izmosabb grafikájú játékokkal játszani. Azokhoz nem árt legalább egy RTX-es kártya, hogy a stabil minimum 72 FPS meglegyen. 
De mivel rengeteg játék / program van kifejezetten Quest-re is, így nem kell hogy legyen mellé erős számítógép is, csak ha szeretnél brútál jó grafikájú játékokat is játszani. 

/OFF

Ez a VR pl nekem totál kiesik -> szemüveges vagyok (oké ez még nem kizáró ok), de gyerekkor óta tompalátó a jobb szemem.. amit kb egy Hubble űrteleszkóppal lehetne "kompenzálni" :) Szóval, VR, 3D-tv, stb nálam alapból kiesik.

Pedig kiváncsi lennék rá, mmint nem feltétlen a Metára magára, hanem az egész VR dologra :) 

OFF/

Ebben az esetben VR-ban is úgy fogod látni a dolgokat, ahogy a valóságban. 
Szóval ha az életben ez okoz komolyabb problémát, akkor ott sem fog.

Ha a szemüveg zavar, akkor pedig lehet venni a VR-ba tehető lencsét. Meg kell adni a pontos adatait a lencséidnek (ezeket elvileg a szemüveg vásárláskor amúgy is megkaptad) és legyártják neked. 
Én is szemüveges vagyok és nagyon klassz érzés úgy VR-ozni, hogy nem kell szemüveg, mintha abban a világban tökéletes lenne a szemem :)

Ebben az esetben VR-ban is úgy fogod látni a dolgokat, ahogy a valóságban. 
Szóval ha az életben ez okoz komolyabb problémát, akkor ott sem fog.

 

Hmmm, na majd hétvégén megkérem a kollégát hogy had nézzek már bele egy ilyen VR cuccba :) Alapból nem gondoltam arra, hogy ez esetleg nem lehet blokk tényező :) 

Alapvetően nem okoz gondot amúgy semmiben, sem a közlekedésben, sem a tvzésben, sem semmi másban. Esetleg kicsit óvatosabban parkolok be XY helyre :)

Köszi a tippet BlinTux!

El tudom képzelni azt, hogy a fiatalokat megfogja ez az új világ, pláne ha figyelembe vesszük a GTA játék sikereit. Hogy aztán tartalmilag mikor unják meg a többség, arról fogalmam sincsen.

Nekem is őrültségnek hangzik a metaverse, de anno a faszbuk is teljesen pöcsségnek tűnt (és tűnik a mai napig), és mégis mennyire bejött neki. Belőle kinézem, hogy ezt az új hülyeséget is sikerre viszi. Van már annyi tapasztalata, hogy mibe kell pénzt tenni.

Windows 95/98: 32 bit extension and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.”

A metaverse annak a problemanak a megoldasa, hogy a nincstelen fiatalok virtualis ingatlanra verjek el a penzuket, ha mar valo ingatlanra sose lesz penzuk.

Most neztem egy kimutatast, hogy az amerikaiak atlagban a fizetesuk 47%-at alberletre koltik.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Én nem vagyok teljesen biztos benne, hogy az üzleti szférában nincs helye.

Képzelj el egy olyan megbeszélést, ahol kétszázan vannak jelen a világ minden tájáról, a résztvevők pedig szabadon beszélhetnek egymással úgy, hogy az avatar valós időben leköveti a mimikát, testbeszédet. Egészen érdekes townhall meetingek lehetnének ebből és erre jelenleg nincs a piacon más megoldás. De akár egy napi stand-up is közvetlenebb lenne a távolról dolgozó kollégák között.

Marketing terén is jól használható lenne:

- A hotelekben már most is gyakran lehet látni virtuális túrát a honlapon, ezt vinnék át a metaverzumba, konkrétan be tudnád járni az egész hotelt

- Ugyanez bármilyen turisztikai attrakciónál

- Egy webshop esetében be tudnál sétálni a fizikai üzletbe, látnád az összes terméket, ki tudnád próbálni (persze ez meló lenne mert a termékeknek meg kéne csinálni a 3D-s mását a metaverzumba)

- Autószalonok esetében be tudnál sétálni és tesztvezetésre elvinni bármelyik autót, ez elég cool lenne

stb.

Mondjuk az nem teljesen világos nekem, hogy ki csinálná meg ezeket a mini virtuális világokat, ezek hogyan viszonyulnának egymáshoz, hogyan lehetne köztük átjárni, melyik szerver tárolná az adatokat stb.

Pl. autó esetén miként valósítanád meg az útfekvést: futómű keménysége, zökkenések, imbolygás? Ez egyrészt modellezési szempontból is nagyon nehéz lehet, másrészt ha sikerül is, ezt érzékeltetni pláne. Ezenkívül számos egyéb paraméter van, pl. felületek tapintása, térérzet... Nagyon messzinek érzem. Nemcsak sisak, hanem egész testet beborító szkafander kellene mindenféle kütyüvel (hőérzet, nyomás, ...), vagy ahogy valaki megjegyezte: agyba kellene csipet ültetni.

Láttam 1-2 részt a Westworld-ből, ami kicsit rokon koncepcionálisan, de másfelől vannak kérdések: hatalmas területen játszódik, elvileg veszélytelen, de mi van az ökoszisztémákkal? Kiirtották az összes veszélyes kígyót, ragadozót? A Metaverzumban a sok "apróságot" ezzel szemben fel kellene építeni, hogy teljes érzet legyen, túlságosan sterilen/lecsupaszítva kérdés, hogy mennyire élvezetes hosszú távon.

Vannak már autószimulátorok, azokat kell továbbfejleszteni.

De én is elég messzinek érzem ezt a dolgot, pedig elvileg a metaverzumnak ilyet is tudnia kellene. Zuckerberg azt akarja elérni, hogy minél több ember használja. De ha egy sima autószimulátor játék szintjét sem éri el, akkor hogyan fogják sokan használni? Elvileg az lenne a lényeg, hogy felcsapod a VR-t, aztán már semmi mást nem akarsz használni, mert annyira sokféle élményt ad. Kiszorítaná a többi technológiát (elméletben...).

Mondjuk ha a megbeszélés az igény, akkor személy szerint inkább azt részesíteném előnyben, hogy lehessen mindenkinek bekapcsolni a kamerát anélkül, hogy lerohadna a rendszer, nem igazán látom át hogy miért lenne jobb ha az avatar követné le a mimikát és testbeszédet ahelyett, hogy csak simán látnám az igazi embereket, nem csirkefejű lovakat, vagy valami hasonlóan vicces karaktert. 

ps.: most jöttem rá, hogy boomer vagyok :) 

A teljes emberi leképzéshez kellenének külső szenzorok is, úgy máris nem lenne kényelmes használni a headsetet, hiszen körbe kellene pakolni a szobát kamerákkal. Van olyan headset is egyébként.

Másfelül a teljes alakos avatárok nagyobb teret adnának a szexuális és egyéb testi zaklatóknak is. 

Szerintem pont azaz előnye a online meetingeknek, hogy lehet közben multitaskolni, ha olyan. Szóval a szoros csapatommal szeretjük, ha kamera bekapcsolva, mert kevesen vagyunk, meg kicsit emberibb. De a nagyobb meetingeken, ahol meg sokan vannak és eleve nem nagyon beszélünk, csak képben kell lenni kicsit, ott meg nem hogy lődörgő avatarok, de kamera sem kell igazán. És még amikor kamerával toljuk is a csapattal, akkor is jobb szerintem, hogy nem látjuk, hogy testileg mit csinál a másik :D

attól még jó lehet, hogy mindenki képben lesz a végére kb dolgokkal, meg egyszer egyszer hozzászól, amikor az ő része jönnek. és nyilván nem a gondolkodós feladatokat lehet közben csinálni, de ilyen admin, vagy egyéb agyatlan dolgok beleférhetnek.

Jah meg amit még lehet, hogy headset és elmenni sétálni, vagy mosogatni meg ilyen szintén fejet nem kívánó dolgok. (nálunk a mozgást kifejezetten ajánlja a cég, ha olyan meeting van, ami ezzel kompatibilis)

Mondjuk érdekes, hogy a 3D TV komplett csőd lett, a 3D mozi nem szorította ki a 2D mozit, sőt a jegyek zöme továbbra is 2D-re szól, de egyesek szentül hisznek a virtuális világ jövőjében.

ez a mit vettem a múlt héten.

nincs aláírásom

Tömeges elbocsátás a Facebook anyacégénél: 11 ezer embert rúgnak ki

Mark Zuckerberg az anyacég egyik legnehezebb döntésének nevezte a mostanit.

A Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot is tulajdonló óriáscég, a Meta bejelentette, tömeges leépítésbe kezd, a munkavállalóik 13 százalékát küldik el világszerte. A hivatalos tájékoztatás szerint a 87 ezer munkavállaló közül 11 ezernek köszönik meg eddigi munkáját.

 

Érdekelne ebben milyen arányban vannak az IT illetve a woke aktivista pozícióban dolgozó munkatársak. 

Szerkesztve: 2022. 11. 09., sze – 13:23

-

Szerintem bomba ötlet ez a Metaverzum, ha

- meg tudják oldani a grafikat

- kellően gyors

Biztos a cukros bácsi is erre gondolt, és tolja bele a csilliárdokat, mert amit beletolt az lehet, hogy máshonnan nem hiányzik. Tele van lóvéval, akár őrültséget is költhet anélkül, hogy neki ez nagyon fájna.

A probléma nem az ötlet, hanem a megvalósítás.

Az emberiség jelenleg az internet technológia miatt azt éri meg fejlődésnek, hogy egyre jobban elszigetelődnek az emberek, egyre többen egyedül élnek, és a legjobb barátjuk/példaképük egy fantom, és céljuk a harácsolás. Nos ebbe a jövőbe cukrosbácsi projektje pont beleillik.

Jelentős embertömegnek az határozza meg az önértékelését, hogy hány követője van az instan, és a feszbukon. Nekik pont jó lenne a metaverzum, és itt milliárd emberről van szó…

A harácsolás pedig akkor indulna igazán, mert virtuális harácsolás rol lenne szó korlátok nélkül.

Én rosszabb eredményre számítottam! :)
Max ilyen 2%-ra akinek van és 6-7%-ra aki szeretne.
Mondjuk nem pont ez a jó közösség egy ilyen felmérésre, mert sokan a koruk miatt már nem vágnak egy ilyenbe bele, vagy nem is érdekli már őket a jövő szórakoztató eszközei, mint egy mai 20 évest. 

De összevetve a számokat, jelen állás alapján 27% az akinek van, vagy szeretne, ami azért nem is olyan rossz ha egy sokak által még ismeretlen, megtapasztalatlan jelenségről beszélünk. 

Igazából az a jelenlegi gond, hogy nem nagyon lehet (legalább is idehaza) úgy VR cuccot venni, hogy bemész a boltba és kipróbálod. Én pl. az első érintőképernyős mobilomat úgy vettem, hogy mivel semmi tapasztalatom nem volt vel, bementem a helyi T üzletbe megnézni, kipróbálni. És akkor mondtam is, hogy húú, ez baromi jó, kell egy ilyen! :)
Egy ilyen kipróbálási lehetőség kellene a VR számára is kb. minden városba. De majd talán idővel...

Viszont szerintem ez kb. a konzolok szintjén fog kikötni a jövőben. Lesz sok embernek, de nem mindenkinek.