Linux VOIP Engineer-t keresünk

Fórumok

Keresünk egy senior, a témához magas szinten értő, ügyfélorientált beállítottságú embert.

Hol?  Preferáltam kishazánkban szeretnénk jelölteket találni, de ha nem megy, akkor akár külföldön is.

 

Milyen forumokon, site-okon érdemes keresni az ilyen szaktudású embereket? Sajnos nekem a téma még új, nem tudom, hova járnak kávézni, sörözni, flame-elni és talán a szakmai dolgokat megvitatni a releváns beállítottságú kollégák.

 

Kösz,

Hozzászólások

Ezt nem értem. Linux/voip enginier,  DE doménhez magas szinten értő ?

Milyen domain ? AD ? .hu ? Ezeknek mi köze a voiphoz ?

Fedora 41, Thinkpad x280

Pedig domain (knowledge) alatt sok helyen pont nem ezt értik. Ha a hirdető pl. egy könyvelőcéghez keres embert, aki "voip expert domain tudással", akkor olyan voip szakembert keres, aki valamennyire már járatos az adott iparágban is. Szóval jogos volt a kötözködés, OP nem specifikálta, hogy milyen domainben mozog a cég. :)

A részletekről tudnál pár szót mondani?

Találtam közben egy angol nyelvű hirdetést nagyon hasonló elvárásokkal, magyar cégtől. Mivel nincs tömegével, gondolom ez az, így bemásolom: (ha nem is ugyanaz, hasonló lehet az elvárás itt is) Fontos, hogy nem én vagyok a hirdető, csak Google a barátom alapon keresgéltem.

WHAT YOU WILL DO

As an Experienced Linux VOIP engineer, you will collaborate with providers and partners of customers in projects for creating SIP trunks, implement unique solutions, troubleshooting problems, and also participate in the design and improvement process of the system.

In this role, you will also support the management in creating and updating the high-level vision, writing user stories, and be a mentor to the team members in the VOIP domain.

Eventually, you will act as an owner of the domain. 

WHO YOU ARE

You have at least 5+ years of experience in a relevant position.

  • Proven knowledge of:
  • Solid knowledge of SIP/RTP/WebRTC.
  • Wireshark VoIP packet analysis.
  • Kamailio and/or OpenSIPS, and with an RTP proxy solution (Rtpengine, MediaProxy, RTPProxy).
  • VoIP monitoring (eg. VOIPmonitor, HOMER) and tooling (eg. SIPP, Sipsak).
  • B2BUA experience (eg. FreeSWITCH/Asterisk/Janus/etc.).
  • Automation knowledge (Ansible, GIT).
  • Always into improving the call quality, efficiency, latency, optimization
  • Have solid Linux and network administration experience (for design and debug purposes).
  • Have advanced written and verbal communication skills in English.
  • Willing to participate in on-call duty.

CONSIDERED AS AN ADVANTAGE

  • Strong Linux (Ubuntu) and network admin capabilities.
  • Scripting language knowledge (eg. Python, bash).
  • Kubernetes knowledge.
  • KVM, LXD/LXC, Docker knowledge.

WHAT WE OFFER 

  • The opportunity to work at a financially stable, growing company with a strong international presence and market position in Europe, America, and East Asia.
  • We commit to investing in your personal growth in the long run (attractive salary package, benefits, and career opportunities).
  • A multicultural work environment in the Budapest One office that was awarded “The Most Loveable Workplaces” prize.
  • A healthy work-life balance with flexible work options. During the pandemic home office is optional for everyone.
  • A company with regular team buildings, sports events, charity programs, birthday celebrations. 
  • We create your career path together to help you reach your maximum potential. 

Nagy Péter

Én próbáltam is válaszolni, mert pár technikai kérdés felmerült, amire nem HR választ szerettem volna :)

Viszont érzésre nem juttott el hozzád a levél:

 

The recipient server did not accept our requests to connect. [xxx.ch.bme.hu. xxx.66.68.121: FAILED_PRECONDITION: connect error (111): Connection refused]

Nahh akkor igy mar erthetobb nekem is. Szoval hol talalhato ? Hat #hup.hu ofkorz :D

Fedora 41, Thinkpad x280

Itt a hupon a legritkabb esetekben talalkoztam ilyen temaval, igy gondolom az expertek tomeges jelenletere sem szamithatok.

Viszont ugy latom, a voip engineer egy kulon alfaja a kockanak, igy gondolom van sajat kocsmajuk is, ahova osszejarnak. Akar magyar, akar vmilyen kulfoldi. Az erdekel, h vajon mi lehet ez a hely.

Nem erre a  weboldalra gondoltam, hanem az irc csatornára :D Ott eleve meg kell ugrani egy szintet, tudni kell mi az az irc ;>

Kíváncsi lennék mennyire kell expertnek lenni ? 2005 csöppentem a voip világába asterisk 1.x, meg hw-es kártyákkal stb (ez a szerver mai napig megy, még szerintem). Persze ettől még nem  írnék hozzá, voip modult vagy új protokollt.

Fedora 41, Thinkpad x280

Ha a Kamailioval, OpenSIPS-szel es/vagy vmi RTP proxy megoldassal van tapasztalatod, akkor jo esellyel erdemes lehet beszelgetnunk.

Ha ezekkel konkretan nincs, de pl. a protokollokat vagod, tudsz es hajlando vagy trunk-ot epiteni, hibakat debuggolni, es ugyfelekkel, partner szolgaltatokkal vacakolni es izgat a temakor es akarsz benne expert lenni, akkor valoszinuleg szinten.

Anno 11 éve volt olyan projektünk, amikor asterisk alapon csináltunk proof of concept hangosmenüs rendszert, aws-es terheléshez igazodó mennyiségű backenddel. De az főleg konfigurálás volt és php alapon a logika megírása a menükhöz (felesleges binárissal szívni, ha script nyelvekkel is megy és nem az a szűk keresztmetszet). Mai szemmel nézve jó hülyék voltunk, mert ahelyett, hogy beszerezek volna a projekthez célhardvert... sőőőőt, valamelyik telcoval akár voip vonalat, amit interneten át simán be lehetett volna szoftverrel kötni a rendszerbe, mi két mobilt használtunk be- és ki-lépő lábnak bluetoothon. Na, ha valaki ilyet akar, akkor ne tegye, teljesen random a kompatibilitás. Egyik kolégával meg kellett patchelni azt a bt lábas modulják az asterisknek, hogy kb működjön :D Szóval ma már pláne nem látok perspektívát saját "telefon" hardverben, tuti, hogy a szolgáltatókhoz eleve voip alapon beköthető saját rendszer és akár párhuzamosan több hívást is tudhat úgy bonyolítani egy számon át. Sajna pont akkor lőtték le a projektet, amikor a barkács helyett egy telco rendszerével integrálás lépés jött volna.

Aztán visszatért még akkoriban a voip téma egy teljesen másik projektnél is, ahol meg egyedi tervezésű karkötőn futó mikrokontollerről jövő egyedi codec és az freeswitch közé csináltunk egy gatewayt, ami traszkódolta oda-vissza a spéci hardverek és a szabványos sip központ közt a kommunikációt. De ott már volt annyi eszünk pár doksi elolvasása után, hogy nem akartunk mi implementálni sip-et, hanem licenszeltünk egy libet, amire építettük a sip oldalát a gw-nek. Úgy is volt azért benne kihívás. Már akkor tudtunk szólni KITT-nek, hogy száljon be az autóba, amikor még nem voltak okosórák :D

Régi szép emlékek, k&f projektes időkből. De hogy ne legyen félreértés, vagy 8 éve nem foglalkoztam ilyesmivel :) Hupon néha hozzászolók ilyesmi témához, de jellemzően teljesen alap dolgoknál el szoktak akadni az emberek. 

Én az otthoni rendszert vittem át VoIP szolgáltatóhoz és tettem be Asterisk alá úgy tíz éve.
Akkortájt elég pofátlanok voltak a telemarketingesek rejtett hívószámmal, így készítettem nekik egy IVR rendszert, ami rejtett számos hívókat szórakoztat, és megkérdezi tőlük, hogy marketing vagy valid hívás, nyomjanak gombot.

No meg volt/van néhány egyéb szolgáltató, kimenő / bejövő vonalak, adott hívószám esetén visszahívás, meg néhány készülék rajt.

Ez még működik és használatban van amúgy, elég sok mindent meg lehet valósítani Asteriskkel...
Ja, természetesen több kimenő/bejövő hivás kezelése is szépen megy azonoson trunk-ön keresztül.

Nézegettem amúgy a mobiltelefonos kapcsolatot is anno, valamit próbáltam is, de nem tűnt túl stabil dolognak és megfelelő készüléket is kellett vadászni hozzá...

Mi is egy kollégával Asteriskezünk, igaz, mi még aktívan. 
Rackforestnél egy VPS, azon fut asterisk, oda mennek a kliensek, és egy random pincében VPN-en át IAX egy másik asteriskes géphez, ami fogad egy meg nem nevezett szolgáltató voip számát és ezt küldi oda.
Telenyomtuk php-s, nodered-es és mikrotikes scriptekkel úgy mint:
-Elérjük a havi 5000 perc ingyen-t, akkor IVR bemondással nem enged kihívni
-Foglalt trunk esetén értelmesen megfogalmazott bemondás
-kimenő trunk hívás esetén 2 órán belül ha visszahívják a számot, akkor a kiinduló melléknél csörög

-Hívásrögzítés, de csak trunk forgalmat, belsőt nem
-A trunk állapota és kerethasználtsága MQTT felé is pusholódik, ESP32-re kötött OLED kijelzőn látszik, ha foglalt a vonal vagy hogy mi van
-bejövő hívásnál 'beszélgetését rögzítjük' bemondás, majd kéri a 4 jegyű mellékszámot, hogy kit kapcsoljon
-Mivel térerőmentes helyen lakok, csak wifin van a telefonon net, ezért kerül bele még egy olyan fordítás is, hogy ha az én mobilszámomon keresztül irányítódik át szám, akkor az fixen adott mellékre kerül mindenféle IVR és bemondás nélkül, ami ugyanazon a telefonon csörög, csak zoiperen.

Erősen hobbiprojekt, most kicsit szét is van szedve egy-két része, viszont közben készül hozzá webes easy felület is, ami tudni fog cisco ip telefonokhoz tftp-s konfig xml-eket és telefonkönyveket generálni. Durva, hogy mennyire komolyan bele lehet avatkozni az asterisk működésébe kívülről

Nagyjából ugyanezt csinálom én is, csak egy kisebb pénzügyi cég telefonközpontján.

Asterisket probléma nélkül beállítom, megoldom az IVR-t meg a többit, ügyfélszolgálatnak PHP-s felület van, hogy lássa a hívásazonosítót, szünetre tudja tenni magát, stb. 
De önmagában a VoIP működése (mondjuk nulláról hangkodek írása, vagy ilyesmi) nem megy.

Nagy Péter

Szintén. Mi is csak élvezzük, amit asterisk ad vagy kiegészíthető, hogy adjon. Routerekben is betuszkolom VPN-be, lekezelem a NAT balhékat, routingokat, backup vonalakat,  mikrotiket megscriptelem, hogy ha beragad valami session, azt megoldja. SIP/RTP szinten viszont szerencsére asterisknél nem kell belenyúlni, tulajdonképpen mindent biztosít, ami egy frankó voip rendszerhez kellhet.

A VoIP-os szakma akarcsak a network-os eleg vendor specifikus altalaban. Van preferalt vendor?

Hát a Freeswitch dokumentáltsága nem túl jó. A fellelhető cuccok jó része outdated.
Q sok példa túrás/tesztelés és nemegyszer forrás olvasással lehet eredményt elérni. Pl utoljára a VoLTE-vel szívtunk.
Nem mindent szabályt lehet adatbázisba tolni. :(
De ha átlátod a töméntelen XML hierarchiát, akkor már van sikerélmény.
Ha most kéne 0-ról rendszert építeni, akkor biztosan olyan rendszert 'álmodnék', ami az XML-eket legenerálja.

A fentiek alapján nekem még nem jött át, hogy olyan kocsmát keresel, ahová az ilyen kockák járnak, vagy inkább a kockát magát keresed, aki megállítja neked sok szétguruló golyóbist. Vagy van egy konkrét feladat amit meg kéne oldani? :-)

Leven, hogy mar 10+ eve vagy a hupon, es aktiv tag vagy, itt is megprobalhatod. Irsz treynek, hogy a "szabadkartyadat" fel akarod hasznalni erre az evre, es elkuldod neki a hirdetes szoveget. Ha nem vagy gyakori hirdeto (iden nem akarsz masikat feltenni), akkor nem veszitesz vele semmit. (ha megis, max. megkersz valakit, akinek meg van)

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

AFAIK azt akkor tudnam megtenni csak, ha a Profession-on kint lenne a hirdetes, ami nincs, ha jol tudom.

De erre nem is lonem el a szabadkartyat, kis eselyet latom, h a HUP-ra jar ennyire voip specifikus emberke (vagy legalabbis tomegevel).

Ezert leginkabb tenyleg az erdekel, h mi az a forum, ahova jarnak a voip expertek.

Szabadkartyas AFAIR nem kerul ki a Profession-re. Ami a Profession-on kint van, azt viszont idemasolja valami script (szoval a fizetosok maguktol megjelennek mindket helyen). Viszont itt szigorubban megkoveteli trey a formai kovetelmenyek betartasat (mi mindennek kell benne lennie a hirdetesben). Persze ha iden meg varhatoan keresni fogsz valakit a huprol, akkor megertem, ha nem akarod elloni. Nalam eddig egy evben max. egyszer kellett (es altalaban nem is eltem a lehetoseggel), szoval nem volt gond.

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Durva, egy szakmai specifiks forumot sem talalok. Elszortan van egy-egy topic v. szekcio, mint itt, de ennel nincs tobb.

Mi az oka, ennyire kevesen muvelik?

Szerintem, FTP specifikus embertkét se nagyon találnál, vagy mondhatnék más protokollt is.

Mit értesz művelés alatt ? 

A voip szerintem annyira nem  menő, hogy napi 8 órában csak ezt tolják. inkább a körülmények biztosítása, fentartása ami munka.

Van 1x éve belőtt asteriskem és megy azóta is. Telefoniaban nincsenek, nagy innovációk, igények beállítom amit akar és megy, néha változtatok a szabályrendszeren és ennyi. Sőt a freepbx és hasonló cuccok miatt csak  kattingatással, bőven sok funkciót el lehet érni (nem is tudom mikor írtam valamit kézzel konfig fájlba).

VoIP szolgáltató sincsen sok  hazánkban (szerintem), mármint tényleg olyan aki a nagyokkal van szerződve, akár külföldiekkel is, és nem csak vesz valakitől egy trunkot és továbbadja 10% haszonnal. Szóval mivel nincsenek sokan, így igazán sok emberre sincsen szükség.

Szerintem, ott is inkább a korülmények biztosítása a nagy munka, azaz a feltörések, DDoS stb elhárítása, net loadbalancing, számlázas stb az pedig már nem VoIP speicifikus. 

Szóval egy VoIP szolgáltató munkájának kis % kell voip tudás, a többi minden más.

Fedora 41, Thinkpad x280

"Szóval egy VoIP szolgáltató munkájának kis % kell voip tudás, a többi minden más."

Abszolúte igaz, mondom ezt úgy, hogy az utóbbi 10 évben nem dolgoztam voip cégnél. Sokszor inkább ügyfelezés volt, mert némelyik ügyfél megoldotta "okosba" olyan eszközzel, ami nem igazán volt 100%-ban SIP kompatibilis, de volt olyan is, hogy a G.729 maradt ki a támogatott kodekek közül. Meg aztán sok olyan alkalmazás/platform felbukkant - vagy tökéletesedett - az utóbbi időkben, ami tovább csökkentette a klasszikus VoIP arányát.

Hol? Preferáltam kishazánkban szeretnénk jelölteket találni, de ha nem megy, akkor akár külföldön is.

Indiában.
A speciális szaktudást igénylő pozíciókat már
Magyarország helyett oda tragetáljuk elsődlegesen, mert sokkal gyorsabban tudunk erőforrást találni rá.
Persze nagy segítséget jelent, hogy megvan már a kinti recruiter hálózat.

Kazoo platformot próbáltátok? Nekem elég jó tapasztalataim voltak vele igaz csak centrex vonalon és csak sok ügyfél esetén éri meg bevezetni. "Főközpont" esetén meg csakis Deverto TSS, egyszerűen jobb mint az open változatok (persze ez azóta változhatott). 

Pár ezer végpont alatt bőven elég egy sima asterisk/freeswitch megfelelő beállítással. Igény esetén n szer létrehozva... 

 

Üdv Csabka

 

Ui nem keresek állást, de mivel mégis csak 10+ évet voipoztam, programoztam ránéztem erre a hírre...

Bár állást kifejezetten én sem keresek, mérsékelten komplex asteriskes,webguis SIP/IAX megoldásokat meg tudok kreálni.

Majdnem sikerult vkit felvenni, aztan vhogy megsem jott ossze.

Kozben valtozott a helyzet annyit, h mar nem seniort keresunk, sot akar juniorral is megelegszunk.

 

A kerdes, h kezdo voip-ozni akaro embereket merre talalunk. Gondoltam pl. a bme-re, csak nem tudom, hogyan lehet elerni ott a diakokat. Anno a Kandon is kepeztek hasonlo emberkeket talan, arrol aztan vegkepp fogalmam nincs, hogy lehet megkozeliteni, mar a neve sem ugyanaz.

Tovabbi nehezites, h nem facebookozok. Ott esetleg van vmi konkret csoport, amit lehetne a recruiterunk figyelmebe ajanlani?