Valóban szükséges az MS uralma az oktatásban?

Ez az a terület, ahol nem kellene hit alapján kezelni a helyzetet.

Alapvetően nem is értem, hogy miért nincs megkövetelve az oktatásban itthon az, hogy Linux oprendszerek működését-használatát is oktassák komolyabb szinten, illetve arra sem jövök rá, hogy miért kell a windows egyáltalán ilyen arányban, hiszen még irodai célú felhasználásban is megfelelő lehet egy bármilyen Linux választása, kivéve a ritka és speciális igényeket. Azt gondolom, ha nagyon speciális felhasználásra kell egy oprendszer, arra is le lehet fejleszteni Linux alatt is programokat. Világos, vannak kivételek, amikor megvan már winre, akkor minek fejlesztessünk drágán Linuxra.

Mi az oka annak, hogy Magyarországon nincs ma olyan szervezet, ami-aki követelné az oktatásügyben azt, hogy ne csak látszatilag legyen jelen a Linux oktatása, hanem minimum a windows-al egyenértékű szinten tanítsák a gyermekeknek már egészen kisiskolás kortól?

Hozzászólások

Gondolom ez költői kérdés volt. Ha esetleg nem, akkor a rövid válasz a pénz.

Egy, Egyből Kettő, Kettő meg Egy. Ez minden mérték alapja, minden élet csirája, számok, nevek építőköve.

Valóban szükséges az MS uralma az oktatásban?

Nem, bárki oktathat bármit, érettségin is opció a Linux. Az aktuális NAT-ot átpörgetve nem látok olyan kitételt, hogy Windows-t kell oktatni. Tudok olyan iskoláról, ahol Linux van és LibreOffice, nem olyan nagy mágia ez.

Mi az oka annak, hogy Magyarországon nincs ma olyan szervezet, ami-aki követelné az oktatásügyben azt, hogy ne csak látszatilag legyen jelen a Linux oktatása

Nosza, el kell kezdeni csinálni! Errefelé kezdj olvasni: https://www.nonprofit.hu/tudastar/alapitvany-vagy-egyesulet

Ezt nem szarkazmusnak szántam. Ha úgy gondolod, hogy neked menne valami, ami másoknak nem, de igény lenne rá, akkor el kell kezdeni, és majd kiderül.

Elég jó a csomag. A OneNote-ot nagyon kéne terjeszteni.

A Google csomagja jelenleg az alternatíva (Meet, Classroom), hát, elég alap. A Classroom-ot egy Moodle pl. messze veri.

Azért a Classroom - Moodle összevetés eléggé hevenyészett, mondhatni megalapozottság nélküli, vagy legalábbis nekem annak tűnik... (Moodle-t láttam megrogyni, mert néhány frissítés kimaradt (és más alapbetegsége is volt), Classroom azért még a "bárhonnan és bármikor is működik" kategória...

"A OneNote-ot nagyon kéne terjeszteni."

Szerintem irtani kéne tűzzel vassal. A OneNote(W10) egy tragédia. Agybajt kapok tőle, hogy pl a szövegboxok nem igazodnak sehova (nincs snap to grid vagy ilyesmi), nem lehet neki háttérszínt adni (egymásra húzva átlátszóak), illetve hogy nem lehet "megfogni" az egész page-t és úgy mozgatni. Lehetne nagyon jó is, de ahol csak lehet el van szabva és csak idegesít.

Alapvetően nem is értem, hogy miért nincs megkövetelve az oktatásban itthon az, hogy a MacOS működését-használatát is oktassák komolyabb szinten, illetve arra sem jövök rá, hogy miért kell a Windows egyáltalán ilyen arányban, hiszen még irodai célú felhasználásban is megfelelő lehet egy MacOS választása, kivéve a ritka és speciális igényeket. Azt gondolom, ha nagyon speciális felhasználásra kell egy oprendszer, arra is le lehet fejleszteni MacOS alatt is programokat. Világos, vannak kivételek, amikor megvan már Winre, akkor minek fejlesztessünk drágán MacOS-re.

Mi az oka annak, hogy Magyarországon nincs ma olyan szervezet, ami-aki követelné az oktatásügyben azt, hogy ne csak látszatilag legyen jelen a MacOS oktatása, hanem minimum a windows-al egyenértékű szinten tanítsák a gyermekeknek már egészen kisiskolás kortól?

Mert ha a kis fajankóknak piacképtelen tudást adnánk, akkor azért menne a sírás.

Szerintem ez inkább az általános tanári motivál(atlan)ságnak köszönhető. De azon se lepődnék meg, ha köze van az előző rendszerből ránkrohadt mentalitás.

És, ha már gondolkodás: alapelveket megtanulni bármilyen rendszeren meg lehetne tanulni. Linuxon, Windowson, OSX-en, teljesen mindegy*. De van egy olyan tippem, hogy az itt jelenlévők többségének igazából ez az aspektusa teljesen mindegy, lényeg, hogy Linux legyen.

* Más kérdés, hogy munkahelyen az elmúlt 20-25 évben elég nagy valószínűséggel Windowsszal és Officeal találkozott a jelentkező és tekintve, hogy az átlag user igazából szar az egészre, neki ez is csak megtanulandó valami, amihez semmi kedve sincs, nem, hogy még gondolkodni rajta, egy fokkal valóban piacképesebb az, hogy legalább azt a szoftvert látja, amivel valósínűleg ténylegesen találkozni is fog.

Mert különben amikor az első munkahelyén leültetik egy Windows elé, akkor csak néz maga elé.

Ez nem ok, és nem magyarázat. Azért használnak "mindenhol" Windowst, mertaz MS ügyesen elterjesztette, és ezt kezdték tanítani. És mivel ezt tanítják, ezt használják "mindenhol". A Windows elterjedtségének semmi köze a Windows állítólagos érdemeihez. (Hacsak nem annyi, hogy a Windows érdemei kimerülnek az elterjedtségében.)

Nem próbáltam, így elhiszem, hogy Linuxon macerásabb. De itt kezdhetnénk egy parttalan vitát, hogy mi mennyire jó Linuxon és Windows-on; én munkahelyen használtam Red Hat-et és Win 10-et is (értsd: a céges laptopon), és utóbbi összehasonlíthatatlanul több gondot okoz. A Plexre visszatérve: láttam pár anyagot, ami a Plex Linxon való telepítéséről és beállításáról szól; tényleg annyira vészes? Ha pedig igen, van használható alternatívája? Nem nagyon ástam bele magam, de tudtommal Linuxra is több "media center" meg "streaming server" megoldás van, ha pedig így van, akkor máris nem gond, ha a Plex nem tuti. (Nem feltétlenül kell ragaszkodni egy konkrét megoldáshoz, főleg, ha van alternatívája, márpedig Linuxon meg általában a szabad szoftver világában gyakran olyan sok a választási lehetőség, hogy néha épp az a "baj".)

Akkor sokat romlott az utóbbi 3-4 évben, mert én akkor telepítettem utoljára, az is igaz, FreeBSD-re és nem Linuxra. Persze az is igaz, volt már olyan, hogy gondolkodtam, meg elolvastam, hogy mi van odaírva. Ez egyre ritkább manapság, elismerem.

/OT

Én Linuxon nyomtam az info emelt érettségit 2006ban :) Gnome, Openoffice, valami SQL tool... Jó volt.

Nagyfiam két éve, kisebbik fiam a jövő hónapban érettségizik. A finn érettségihez dedikált disztrót kell bootolni USB-ről, ami természetesen egy spécin összepakolt Linux disztró. Szóval itt mindenki Linuxon nyomja az összes érettségit.

Mert egy átlagos iroda nem vesződik (nincs rá embere) Linux üzemeltetéssel..

Megveszi az Office 365-öt havi kb. 10 EUR/fő-ért és megvan minden oldva (levelezés, csoportmunka, Office alkalmazások, fejenként 1TB felhő tárhely, stb.), és igaza is van. Ennyiért ez jó ajánlat.

Abban egyetértek, hogy lehetne az oktatásban egy kicsit elmenni Linux irányba is, hogy legalább az alapok meglegyenek és ne legyen neki idegen ha véletlenül találkozik vele a gyerek.

Régen rossz, ha az alap informatikaoktatás arról szól, hogy hova kell klikkelni. Meg kellene érteni, hogy az adott feladat megoldása milyen lépésekből áll, és azt hogyan keresem meg. Ha ez már megy, akkor egy új szoftver használata csak egy kicsit lassítja a munkát eleinte. Ez a módszer ráadásul arra is nevel, hogy ha valamit meg akar oldani, akkor bontsa le lépésekre, keresse meg (google-vel vagy a dokumentációban), hogy hogyan kell megcsinálni, így lehet, hogy kevesebb konkrét feladat megoldását lehet bemutatni, de fejlődőképesebb lesz.

Szerintem az info tanárok egyetemi képzésénél lehet a probléma gyökere, nem mutatják be az alternatívákat kellő mélységükben. 

Ha nem is a windows, de ugy emlekszem, volt valami DOS-os program, ami be tudta tolteni a Linuxot. Ez meg akkoriban volt hasznos, amikor nem minden gep tudott CD-rol bootolni. (Debian 2.0-2.2 kornyeke remlik, talan Potato nevvel)

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Is. Illetve a tanárok nem érdekeltek abban, hogy változtassanak, hacsak ez nem egy belső késztetésük. Jellemzően úgymond adottság a windowsos infrastruktúra, a szabad szoftverekre való áttérés plusz erőfeszítést jelentene a tanár részéről, bármilyen kompenzáció nélkül. És az is egy egészségtelen állapot, hogy az informatikatanártól várjuk el a belső infra üzemeltetését, márpedig sok iskolában ez van.

Amikor egyetemre jartam, evfolyamtarsaim nyar vegen szerveztek egy szakiranyos bulit, amire az egyik profot is meghivtak. O mondta a kovetkezo tortenetet: egy volt diakja a Sun-nal dolgozott (akkor meg letezett), es panaszkodott neki, hogy nem talalnak Solarishoz embert, es hogy miert van az, hogy a tanszeken ott van a MS, IBM, Nokia, stb., de Sun nincs. Erre o felvilagositotta, hogy a MS adott mindenfele licenceket, es felszerelt geppel egy labort, az IBM felszerelt egy labort (meg egyebeket is adott), a Nokia felszerelt egy labort, es a Symbian targyhoz adott egy csomo telefont, stb.. Erre a diak rakerdezett, hogy esetleg felszerelhetne-e a Sun is egy labort. Osszel a Java kurzus mar az uj gepeken ment.

Ha a Microsoftnak fontos, hogy az o dolgait tanuljak a diakok, akkor fel fog szerelni par kozepiskolai geptermet, de legalabb ad egy csomo oktatasi licencet (meg tavoktatashoz software-eket). Ha valamelyik Linuxos cegnek, akkor ok fognak. Ha az Apple-nek, akkor ok. Ha egyik sem teszi, akkor meg azt fogjak tanitani, amihez ertenek, meg amire igeny van a kesobbiekben. Ez valoszinuleg az MS-t jelenti.

Egyebkent amilyen oraszamok vannak, szerintem jo, ha a hittan, erkolcstan meg testneveles melle meg befer egy kis windows is, es nem hullafaradtan ernek haza a diakok este 8-kor.

When you tear out a man's tongue, you are not proving him a liar, you're only telling the world that you fear what he might say. -George R.R. Martin

Egyebkent amilyen oraszamok vannak, szerintem jo, ha a hittan, erkolcstan meg testneveles melle meg befer egy kis windows is

A testnevelés az egyik legfontosabb tárgy, bármennyire is nem így érzik sokan. Az nem biztos, hogy jó a neve, nem biztos, hogy tökéletes a tanterve, de a testmozgás elengedhetetlen minden ember egész életében, így az iskolában is.

"A testnevelés az egyik legfontosabb tárgy" - testnevelőtanár-e-vagy-e? Ha és amennyiben nem lenne napi 6-7 óra már alsó tagozattól kezdve,  délutáni kötelezőkkel megspékelve, talán maradna idő szabadon mozogni, sportolni. Ezzel a "kötelező"-vel pont az ellenkezőjét érik el a nagy többségnél: ezzel a heti mozgást letudottnak tekintik, sőt megutálják sokan az egészet.

Nem vagyok testnevelőtanár. Írtam, hogy nem biztos, hogy pont ebben a formában kellene csinálni a mozgást, de hogy kell, az biztos. Nyilván játékosan kellene csinálni, nyilván úgy, hogy érdekes legyen, nyilván úgy, hogy a gyerekek az óra egy részében választhassanak, hogy mit szeretnének csinálni, de mozogniuk kell, nem lehet egész nap a padban ülni, délután meg nyomkodni a mobilt, ülni a TV, a PC vagy a játékkonzol előtt.

Az iskola mellett lehetne még sportolni, a hétvégén túrázni, ezért a szülők felelőssége sem kicsi, de az iskolai mozgás az alap.

"Az iskola mellett lehetne még sportolni" -  miután este hulla fáradtan hazaesik a gyerek a délutános műszakból (délelőttre be nem fért órák+napközi), szerintem totál nincs esély arra, hogy sportoljanak nagyobb arányban. Sporton itt a szabadidős sportra gondoltam - mert ugye szabadidő, na az nincs... A hét vége meg jellemzően azzal megy el, hogy csütörtökön-pénteken feladják "úgyis lesz időtök hét végén" alapon a fél világot minden tárgyból...

A testnevelés az egyik legfontosabb tárgy,

Egyetértek veled egy kicsit, viszont a szomorú tény az, hogy a heti 3 órából 2 az udvaron szaladgálás, mert az egy szem tornateremre nem lehet annyi órát tervezni, mint amennyit a nemzetünk eszei előírtak. Ha rossz az idő kint, akkor az osztályteremben tornáznak. Időszakosan ezt úgy hidalják át, hogy amíg van jég, addig lehet menni korcsolyázni. Nyáron meg akkor vagy udvar, vagy a játszótér. Ha esik akkor meg a terem.

Ezek a kicsik. A nagyok órái beférnek. (Gondolom direkt van így tervezve.)

(Anno állítólag az USA-ban a felsőoktatásban nagyon sok helyen használtak Sun-féle UNIX-ot - azaz akkor még SunOS-t - futtató gépeket; pontosan azért, mert baráti áron lehetett hozzájutnia az adott oktatási intézménynek.)

Mármint az asztali rendszerek piacának 1.9% birtokló Linugz Desktop oktatására gondolsz...?

> BERUS
Motor: Devuan 3.0.0

"Mármint az asztali rendszerek piacának 1.9% birtokló Linugz Desktop oktatására gondolsz...?"

A ránevelésnek elég sok köze van ahhoz, hogy később mit használ az ember, tehát az egyoldalú oktatás torzítja a -későbbi- piacot is. Nyilván ha az ember csak MS-t lát és tanul és csak ebben képes gondolkozni, akkor ezt fogja választani a feladatai megoldásához is, mert csak ezt ismeri.

 

mert csak ezt ismeri

Nem egészen. Hiába tanítanak GIMP-et meg Inkscape-et, nincs az az isten, hogy ezeket válasszam a munkámhoz. Ugyanis termelésre alkalmatlanok. Amire átlagember a Word/Excel párost használja, arra bármi jó. Én speciel rühellem az MS Office-t, ha nagyon kell, alap szinten tudom használni, van is előfizetett példányom, de elsődlegesen LibreOffice-t használok, illetve egyre inkább a G Suite-ot, mert az LO tudtommal jelenleg csoportmunkára alkalmatlan. Ráadásul egy böngésző mindig könnyebben van kéznél. Ez a döntés alapja.

Aki azért használ MSO-t, mert csak azt ismeri, az tapasztalataim szerint azt sem ismeri. :(

Hiába tanítanak GIMP-et meg Inkscape-et, nincs az az isten, hogy ezeket válasszam a munkámhoz. Ugyanis termelésre alkalmatlanok.

Ebben teljesen egyetértek veled. Ha úgy nézzük a linuxos desktop alkalmazások igen jelentős része megkaphatná a "termelésre alkalmatlan" plecsnit. A Windows és az alkalmazásai még mindig egy jól meghatározott irányba, valamint cél alapján fejlesztődnek. A másik oldal meg ilyen ökör-is-csak-vágtába-vizel elv alapján és az nem jó, hogy ha valamilyen feladatra alkalmas szoftverből van 1, vagy 2, mert 11-nek, vagy 12-nek kell lennie, de inkább a 21, vagy 22 a jó. Mindegyik szeretne olyan szintet elérni, mint a Windows-os megfelelője, aztán amikor már közel a cél, akkor a papírforma szerint bekövetkezik a "forkolás", mert a fejlesztők mondjuk összevesznek. Akkor ez a ragyogó projekt átmegy hullócsillagba. Összegyűr, kuka.

Ha lenne valami összetartás, vagy összefogás, valami közös irány. De mindegyik projekt csak önmegvalósít. Ez 15 év alatt sem változott. Lehet szidni a Windows-t, meg olyan okosságokat mantrázni, hogy a linux gondolkodásra nevel, a szomorú tény az, hogy az alkalmazásfejlesztés hozzá még mindig az amatőr ligában játszik.

Tudom, ki lehet emelni számos projektet, ami tényleg jó és nincs Windows-os megfelelője, de ez még mindig kevés az üdvösséghez. Az elaprózódás helyett összefogás kell, mert tényleg ha a tömeg csak önmegvalósít, akkor szar se lesz belőle. Ráadásul olyan szemlélettel, hogy a legtöbb ember, aki leül használni, az nem programozó.

+1, szoftverergonómia terén nagyon-nagyon-...-nagyon sokat kellene még fejlődni.

"Tudom, ki lehet emelni számos projektet, ami tényleg jó és nincs Windows-os megfelelője" - és viszont, épp emiatt szoktam mondani, hogy az OS+alkalmazások egy szerszámosláda, és az lenne a cél, hogy a feladathoz megtalálja az eszközt a szerszámos ládában a felhasználó.

Igen, meg, hogy ne legyen sok alkalmazásnak olyan IKEA-bútor fílingje. (Csak ez még rosszabb, mert onnan indul néha, hogy "Vágj ki egy fát.") Ne azzal kelljen vesződni, hogy rakd fel a csomagokat, rakj fel egy tetszőleges skúelt, csinálj benne júzert meg adatbázist, grentelj benne jogokat neki. Másolj át innen-onnan konfig fájlokat ide-oda, azokat írogasd át ahogy neked tetszik és ha még a dokumentáció sem lenne két éve elavult, akkor még gugliznod sem kellene napokat. Meg amikor rákérdezel, hogy van ez a pluginotok hozzá, ami kirajzolja azt a vackot, azzal a másik valami segítségével, de nem megy, akkor ne azt a választ kapd, hogy "Hát ez nem a mi dolgunk, mert azt a másik valamit nem mi fejlesztjük és ezért ezzel nem foglalkozunk." Há, bammeg, de a te pluginod nem?! Ha meg mész a másikhoz, az meg visszafele mutogat.

Az meg a másik, hogy hiba van a telepítés után, nem működik benne valami, de úgy senkinek sem, mert rengeteg a beírás. Megy a tamáskodás, logkérés, próbáld ezt, próbáld azt. Aztán egyik csávó megunja, nekiáll, átnézi a kódot, rájön a hibára, beírja mit kell javítani. Működik. Mindenki örül. A fejlesztő meg 3 éve nem volt képes ezt módosítást a saját kódjába belerakni.

Igen, a linux gondolkodásra nevel, mert amikor meglátod, rögtön gondolkodni kezdesz, hogy "bakker, ebből megint egy akkora szopás lesz..."

Tudom, ki lehet emelni számos projektet, ami tényleg jó és nincs Windows-os megfelelője

Na, ezek azok, amiket ma már WSL2-vel használok. Az elmúlt 15 év linuxos desktop „fejlődése” arra volt jó, hogy már VM szinten is megszüntessem a másodlagos munkaeszközként fenntartott desktop Linuxomat, és gyakorlatilag csak célfeladatokra, célszoftverrel vannak linuxos gépeim. (Na jó, van egy öreg Lenovo laptopom, amire tavasszal feldobtam egy Mintet, mert a kamerájához már Win8-as driver sem volt, így viszont jó a gyereknek távtanuláshoz.)