-

-

Hozzászólások

A kormány tevékenységében logikát ne keress.

Szerintem valamiféle eu-s szabály állhat a háttérben, ami miatt kell ilyen a kocsikba.

A lekapcsolást meg nagyon jól megindokolta egy újságíró: analóg frekiből kevés van, de a digitális adókból sok rossz is elfér kis helyen. Ha elszaporodnának, a Hivatalnak megszűnne a frekikiosztási monopóliuma, nem lenne szükség rá.

 

Az meg olyan unalmas, hogy folyamatosan hallgassák a rádiókat, hogy a Bocskor vagy a Fiala kimondta-e, hogy bazmeg.

Pedig tudhatnák, hogy ebben az országban 10 percen belül 50-en is feljelentik.

"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli

George Carlin a kulcsszo, keress ra youtubeon, ez az o talalmanya erdekes figura aki standup comedybe csomagolt kvazi filozofuskent nagyon nagy hatassal volt a mindenre is.

Ha nem egy szektai vallaskozossegben nott volna fel es szabadult volna ki, a nezeteivel siman alapithatott volna egyhazat is, ha ez nem lett volna nagyon nagy onellentmondas reszerol.

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Ott van benne a rendeletben:

9.§ (2) bekezdés szerint csak az újonnan üzembe helyezett vagy bérbeadott gépjárművekre vonatkozik.

A 11.§ pedig megnevezi a két uniós jogszabályt, aminek ezzel a rendelettel igyekeznek megfelelni.

Ha jól értem, ez a használt autó kereskedelmet nem érinti.

Az autógyártók szűkíteni akarják a keleti konkurencia lehetőségeit és az EUn keresztül benyomtak valami, amit ész nélkül átvettek a magyar jogalkotók.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Oda, hogy a kínai, indiai piacra filléres analóg készülékekkel gyártanak autókat. Egy eltérő készülék esetében, teljes típusengedélyezést, az összes dokumentáció legyártásával végig kell játszani. A hatóság, pl. kezelőszervek megváltoztatása esetén, kérheti a tanusítását, hogy  menetbiztonságot az új elrendezés nem befolyásolja.
Az autóipar, egy véges méretű medence, felosztva, leosztva minden négyzetcentije. Az adott regionális autógyártók, a teljes politikai befolyásukat latba vetik, hogy kizárják a kívülről jövő konkurenciát és kellően magasan tarthassák az árakat. Ez többrétegű játék, egy részt kellenek a különféle tanúsítások, megfelelőségek. Nem egy törésteszt úgy van megalkotva, hogy adott méretű és technológiájú autóval ne lehessen megcsinálni. Ezeken a teszteken a gyártók régi modelljei is látványosan megbuknának, de ugye itt az a cél, hogy vegyél új autót.
Aztán ott vannak az emissziós normák és kritériumok. Ezzel, pl. itt európában már túltolták a dolgot a gyártók, de ez legyen az ő problémájuk.
Utána ott vannak az EU által előírt kötelező, biztonsági berendezések. Pl. míg az ABS egyértelműen kihatással rendelkezik a balesetek számára, addig a vezetéknélküli abroncsmonitorozás már piacszabályozási szándékkal került be.
És akkor ott van még a fogyasztói árak kérdése. A telített autópiacon, gyártóként, halálos ítélet árat emelni. Ha viszont ezt minden gyártóként kötelező jellegűen kell megtenni már más tészta. Az autógyártónak nem célja olcsó autót gyártani és nem szabad elfeljteni, hogy minden dollár pozitív, negatív irányban,  harmincszorosan jelenik meg a piacon. Visszakanyarodva nyomásmérő szenzorra, ez jelentősen megdobta a szakszervizek bevételét, mert immáron a sima kerékcserélgetés is speciális tevékenység lett. Ugyanis egy autógyártó, nem egyszer ad el autót, de csap hozzá majd még egy autó árat jelentő kötelező szolgáltatáscsomagot.
Elektromos autó téren nagyon keméby küzdelmek mennek, hogy a töltéscsatlakozók és a töltőelektronikák, csakis valamilyen fizetős szolgáltatáson keresztül engedjék pl. az on-grid töltés. Ebben a jogalkotók is partnerek, mert ők meg az adóztatását szeretnék elérni a villanyautóknak. Innne kezdve, egy villanyautó megvétele után, tulajdonosként, kénytelen leszel 5-10 évi tolni az előfizetést.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

https://industryeurope.com/digital-radios-in-cars-compulsory-under-eu-m…

Ennek az alkalmazásához nem kell ész, egyszerűen végre kell hajtania annak, aki tag az EU-ban. A szabadságharcot már korábban megvívták nagyjaink, amikor leállították a kísérleti adást, és elkaszálták az országos digitális rádiózást.

Ez semmilyen problémát nem okoz egyik keleti gyártónak sem, miért is okozna? Nekünk sem árt, ha van ilyen képesség az autókban, előbb-utóbb itt is lesz DAB+, senki nem kormányoz örökké.

Az analóg műsorszórásban az a probléma, hogy túl egyszerű és nem termel elég pénzt. A digitális rendszerben 5-10 évente lehet fogyasztást generálni. Pl. a mostani földfelszíni  TV sugárzás sem teljesen kompatbilis azzal, ami indult eredetileg.
Az autógyártók nyűgje nem a rádió becsavarozása, hanem az ahhoz tartozó engedélyezési herce-hurca, és az a 20-30 dollár különbség, ami a kocsi árában 2-300 dollárként jelenik eg.

"Maradt még 2 kB-om. Teszek bele egy TCP-IP stacket és egy bootlogót. "

Amilyen elánnal a tesztelés zajlott, mire itt lenne belőle valami, addigra a világ már a DAB/DAB+/DAB++...+ kivezetésén fog munkálkodni... Tetszik, vagy sem, a DAB/DAB+ a hallgatói igényeket csak pici részben fedi le, köszönhetően a streaming média térhódításának. Itthon ezt tetézte azzal a "tesztelés", hogy gyakorlatilag a szakmai, illetve a technika iránt komolyabban érdeklődő közönségen kívül nem igazán volt ismert, nem igazán volt marketingelve, hogy van ilyen - igaz, a készülékez forgalmazása is erősen esetleges volt, hiszen semmilyen kötelező határidőt nem szabtak semmilyen DAB/DAB+ átállásra, ami mondjuk nem véletlen. Nem véletlen, mert nagyon széles az a paletta, ahol az FM-vevők jelen vannak, de DAB/DAB+ vételre képes eszköz nincs, vagy nincs elfogadható áron. 
Tehát nem volt "harsogva" az, hogy ez a jövő, tessék ilyen készülékeket vásárolni és használni... Mire is? Arra a néhány a jó ég tudja mi alapján kiválasztott, nem igazán tömegeket vonzó adás hallgatására... Budapesten és közvetlen környékén.
Nomostan ez még pilotan is gyengének tűnik a számomra, nem pedig fogyasztói szokásokat legalább picit a DAB/DAB+ felé terelő valós akaratnak arra nézve, hogy legyen itthon digitális rádiózás.

Sokan jönnek azzal, hogy de a DAB/DAB+ sokkal-sokkal több műsorkészítő produktumát tudná eljuttatni kvázi szabályozatlanul a világvégére is.
A sokkal több, az teljesen igaz. A szabályozatlan/könnyebb hozzáférés technikailag igaz, jogilag meg olyan törvényeket és rendeleteket alkotnak, amilyeneket akarnak, ha az az igény, hogy csak a hatalomnak kedves csatornák működhessenek, ennyi az egész.

Hogy lesz-e idehaza valóban országos lefedettségű, széles választékot nyújtó DAB/DAB+ műsorszórás valamikor? Fene tudja; nem hiszem, hogy a sok-sok éves "teszt" berendezéseire lehetne hosszabb időtávra építeni, úgyhogy nagyon úgy érzem, hogy egy "GOTO 10"-re futott a program :-) és majd-valamikor-talán lesz egy újabb, remélhetőleg értelmesebb tesztidőszak, értelmesebb lefedettséggel és csatornakínálattal, megspékelve azzal, hogy az asztali és egyéb vevőkészülékek piacát is felpezsdítik valamennyire hozzá.

Zenehallgatáshoz nem rádió kell, hanem mediaplayer. Rádióban a zenét elnyomják az idétlen reklámok, ha meg hírek érdekelnének, azt nem lehet hallani a folyamatosan mögényomott cicergés miatt.

Marad a SD-kártya...

"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli

Ami pluszkütyü :-) Én a Retró rádiót teljesen hallgathatónak tartom (a reggeli műsor kivételével - Bocsi...), vagy épp Klasszik, ha olyan kedvem van - egyik sem az a elviselhetetlen reklámmal agyonnyomott f0stalicska adó - igaz, az előbbi "kívánságműsora" néha azért kiveri a biztosítékot (betelefonál, mond valamit, esetleg kiböki az előadó nevét, vagy azt,a mit a párbeszéd sugalmaz neki, aztán a "szerkesztő" benyomja az automata által következőnek jelölt felvételt az adott előadótól - néha nagyon érezni, hogy az automata szerkesztéshez vágják be a felvett telefonhívást...), na akkor szokott befigyelni a spotify - szerencsére  nagyjából ugyanannyi a rádióról átváltani rá, mint egy másik adásra.

Újonnan üzembehelyezett körbe beletartozik az idehaza honosított külföldről behozott használt autó is? Vagyis csak olyan külföldről behozott használt autót lehet Magyarországon üzembe helyezni, amiben van DAB?

Egyébként az nem érv, hogy csak a szakmai illetve a technika iránt komolyabban érdeklődő nagyközönségnek szólt a DAB. Szerintem, ha van adás, és van az autómban DAB vételre képes rádió, akkor nem foglalkozom az adásrendszerrel, csak bekapcsolom, és szól, ami szól. Ha a gyártó nem szerelt bele DAB vételre képes rádiót, akkor így jártam. Ha a kormány betiltotta a DAB-ot, akkor is így jártam. Mindig azt hallgatom, ami jön (vagy nem, mert az adások 99%-a idegesít). De ha 10x annyi csatorna jönne, akkor ez a 99% talán lemenne 90%-ra, másképpen 100-ból 10 hallgatható műsort találhatnék (vagy nem, mert mindegyiken ugyanaz a szemét dőlne, tehát talán mégis jó, hogy betiltották).

"hogy csak a szakmai illetve a technika iránt komolyabban érdeklődő nagyközönségnek szólt a DAB" - a tesztidőszakban gyakorlatilag minimálisan forgott a közbeszédben ennek a ténye, ergo jellemzően csak azok tudtak róla, akiket komolyabban érdekelt a téma. Viszont a csatornakínálat... Mondjuk úgy, hogy nem igazán volt vonzó.

Akinek persze _volt_ DAB/DAB+ vevőkészüléke, az tudta használni, de a tesztidőszakban a készülékek forgalmazása is... mondjuk úgy, hogy kívánnivalókat hagyott maga után.

"Ha a kormány betiltotta a DAB-ot, akkor is így jártam" - nem ez történt: a tesztidőszakra szóló sukárzási engedély lejárt, és nem lett meghosszabbítva.

"Ha a kormány betiltotta a DAB-ot, akkor is így jártam" - nem ez történt: a tesztidőszakra szóló sukárzási engedély lejárt, és nem lett meghosszabbítva.

Azért nem olyan nehéz nyelv ez a magyar annak, akinek ez az anyanyelve :)

Ami engedélyezett, az nem tiltott. Ami nem engedélyezett, az tiltott.

Ott a KESMA, mostmár épitenek mellé még párat. Na most ha 10x annyi adó lenne akkor eljöne az igazság pilanata mert annyit már ők sem akarnak/tudnak fentartani. Persze lehetne 10 katolikus rádió, meg 8 protestáns, de azért ott az egyház elöbb utobb megáljt parancsolna, személyzeteztt se lehetne enyihez szerezni meg technikust. 

Nézzük csak meg jobban azt a jogszabályt (2020. dec. 17-es Magyar Közlöny):
https://magyarkozlony.hu/hivatalos-lapok/QbRAFglCtTf66ODBGSjH5fd4e6bcc4f16/dokumentumok/63862de2cd672db802ad212e66be659224e5c5da/letoltes
9662. oldaltól 2 oldal.

És egy 2018. decemberi (!!) EU rendelet:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018L1972&qid=1608555058232&from=EN
170. oldal 3. pontja írja elő a 2020. december 21-et. Tehát már 2018 végén.

Szerkesztve: 2020. 12. 21., h – 16:35

Egy 100kW-os ERP-vel üzemelő korszerű rádióadó tényleges áramfogyasztása kb. 14kW. A Rohde & Schwarz TMV9 ugyan ekkora területet DAB+ sugárzással 1,5kW adóteljesítménnyel tud lefedni, aminek 3,2kW-os a tényleges áramfogyasztása. Tovább lehet számolni, hogy 100kW ERP, ami multiplexelés után 178W fogyasztást jelent csatornánként.

A Petőfit jelenlegi lefedettségével összesen 282kW ERP-vel sugározzák ami >40kW energiafogyasztást jelent. (Ez csak számítás, a valós adat nyilván sokkal több.)

Azért ez modulációra válogatja. 3 órája voltam egy kis adót karbantartani.
Kijön belőle 100 watt ERP 26,06 MHz-en DRM üzemmódban. Ami végfokot fel kellett ehhez építeni, az 1 kW-os lineáris végfok és nincs 3 dB-nél több tartalék benne.
Igaz ezt a 100 wattos adót már sikerrel vették holland rádióamatőrök is.

Egyébként ha valaki figyelni akarja, most 64QAM-ben ad még, de már be van készítve a 16QAM "robust" módú tesztanyag is.
Vétele:
  - vagy DRM képes vevőkészülékkel, nálunk volt egy akkumulátoros kisrádió
  - vagy otthoni barkácsolással le kell keverni az RF-et, netán RTL-SDR/RSP1A és társai. A 12 kHz középre kevert jelet bedig egy módosított Dream szoftverbe engedve, mivel xHE-AAC hangkódolással van sugározva a hang.
       Forráskód:
         https://sourceforge.net/p/drm/code/HEAD/tree/branches/dream-rafa/
         https://github.com/mstorsjo/fdk-aac/

Szerkesztve: 2020. 12. 21., h – 17:38

Még egy plusz érv arra, hogy már soha többé nem lesz új autóm. Az eunak úgy látom az a szórakozása, hogy midenféle felesleges szart kötelezően belerakat az autókba. Kezdve a "vezetést segítő" béta(meg alfa) állapotú eszközöktől most meg a digitális rádió.

Persze lehet egyszerűen csak így akarják a tömegközlekedés felé terelni a kedves polgárt. :)

Az autóba lévő, amúgy egész jó hangú (analóg)rádiót se hallgatom sose, max ha várom az asszonyt a bolt előtt, és nagyon unom magam.

Szóval ha nem akarok rádiót, ugyan ne kelljen már megvennem egyet.

Egyre inkább azt érzem, hogy drága Eu-politikusainkat kilóra veszik meg a cégek kijáró emberei.

Nemsokára a  CD-t is kivezetik, mint anno a műsoros kazettát. Tessék streamelni, hadd fogyjon a mobilnet. Éljenek a mobilszolgáltatók (is valamiből)!