Szóval megvolt az elhatározás, beszereztem minden kelléket hozzá, és tegnap belevágtam a projektbe. Van sok bontott 18650-es cellám laptop akkukból, vettem 4S1P BMS-t, CV/CC töltőt. Kiválogattam 4 nagyon hasonló kapacitású cellát, amik két évet álltak feltöltve a fiókban, ehhez képest csak 4,15 V-ra esett a feszültségük. Összeszigszallagoztam őket 2x2-es tömbbé, majd a ponthegesztőmmel összekötöttem a végeiket. Kb ez a bekötési rajz.
A köztes vezetékek segítségével tudja egyesével mérni a cellákat, kisütéskor leold, ha kritikus a feszültség, töltéskor szintén, valamint, ha az adott cella hamarabb feltöltődött, akkor azt ideiglenesen kiiktatja, hogy a még nem teljesen feltöltött kapjon továbbra is töltést.
Első körben szétszedtem egy akkut, kivettem belőle minden cellát, a BMS-t is rászigszalagoztam a már előkészített Li-Ion cellákra, ráforrasztottam mindent a BMS-re, majd összekötöttem a kupak tetején lévő érintkezőkkel. Nekem csak a +- sarura volt szükségem, a gyári biztosíték és hőszenzor kuka. Összeszerelés után próba, fúróba be, tökéletesen megy, nem old le indításkor sem, ezt azért emelem ki, mert az első BMS-em "csak" 30 A-es volt papíron, és ha padlógázzal indítottam, leoldott a védelem, csak finoman engedte gyorsítani a motort. A helyette beszerzett 40 A-es BMS-nél ilyen bug már nincs :-)
Következett a töltő. Első nekifutásra azt terveztem, hogy megtartok benne mindent, gyárilag 60 W-os táp, nekem a felére se lesz szükségem, így a CV/CC töltő áramkört kvázi sorba kötöttem a táp és akku bölcső közé. És itt jött az első pofára esés. Üresjáratban kiadja a töltő feszültséget, ami segítségével be tudtam állítani a szükséges 4,2*4 Voltot, azaz a 16,8 V-os töltő feszültséget. Következett a töltő áram maximumának beállítása, amit multiméterrel kell végezni, árammérő módban rövidre kell zárni az áramkör kimenetét. Na ez nem ment, a gyári töltő védelme nem engedte.
Sajnos nagyon régóta (kb 25 éve) nem foglalkozom elektronikával, így az a kis tudásom is megkopott, szóval nem találtam olyan pontot a tápon, ami még a védelem előtti lett volna. Ezért elővettem egy felesleges adaptert a szekrényből (LG 19 V 1,7 A), kidobtam a gyári panelt, szétszedtem az LG adaptert, mert dobozostól nem fért bele a makita töltőbe. A panelt pedig ragasztó pisztollyal rögzítettem az üressé vált dobozba. A CV/CC áramkört úgy sikerült elhelyeznem (szintén ragasztással rögzítve), hogy a 3 LED-je ugyan oda került, mint a gyári LED-ek, így a fölötte lévő "fényvezető" cső a dobozon kívülről is láthatóvá teszi a LED-eket. A képen középtájon a bal szélén látható.
Megvártam, amíg a ragasztó kihűl, összeraktam a töltő dobozát, majd éles próba, szerencsére tökéletesen tette a dolgát!
Nézzük az anyagköltségeket:
- 4 db bontott Samsung cella: 0 Ft
- 1 db CV/CC töltő áramkör: kb. 1000 Ft
- 4S1P BMS 40 A-es modul: kb. 1000 Ft
- 1 db LG 19 V 1,7 A adapter: 0 Ft
Szóval durván 2'000- Ft-ból meglett a Li-Ion kompatibilis töltő és egy 2,6 Ah-s akku (a gyári csak 1,3 Ah-s volt). Úgy gondolom, hogy ez nem tétel, így viszont még nagyon sokáig tudom használni ezt a remek kis fúró-csavarozót!
Annyira belejöttem a dologba, hogy a 17 éve vásárolt Tesco-s csavarozót is át fogom alakítani (abban nincs sebváltó, így fúráshoz csak nagy duzzogva használható). Alkatrészeim vannak hozzá, akkucella is van dögivel, még ma nekiállok...
- msandor blogja
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
- 653 megtekintés
Hozzászólások
Azért arra készüljél, hogy a notiból bontott cellák nem Hi-drainesek, azaz nem nagy áramfelvételre lettek kitalálva. A fúró/csavarozó témakör meg pont arról híres, hogy vannak szép áramok.
amik két évet álltak feltöltve a fiókban,
FYI: Li-ion cellákat célszerű tárolási feszültségre (~3.7V-ra) merítve tárolni.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon megterhelő dologra már nem fogom használni, de akkor sem fogok kétségbe esni, ha nem fogják bírni, mivel ingyen voltak a cellák. Az adatlapja szerint a Max. Discharge Current 5200 mA, és emlékeim szerint tartósan nem vesz fel ennél többet.
Sőt, párhuzamosan is köthetek többet, akkor már talán ez sem lesz nagy gond neki, csak akkor meg kell növelni a dobozt, mert nem fér bele több :-)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Discharge az a kisütés/terhelés a cella amikor lead, abból is a max discharge szerintem az szakaszos legnagyobb megengedett kisütés (max pár másodpercig tartó), nem pedig folyamatos kisütés.
Ha ICR típusú cella azzal nem kéne, neked INR v. IMR cella kell ami nagy áramleadásra készült (discharge-re). A cellában nincs semmilyen védelmi áramkör!
Nézz meg egy Sony 18650 VTC6 cella spec-t, folyamatos megengedett terhelés 15A, maximális terhelés 30A. Mennyit tudhat a Samsung biztonságos terhelésnél ha a max discharge 5A, talán 0.5-1 ampert?
A bontott samsung cellád:
1 nem védett túlmerítéstől, liion cellát nem kéne 3 volt alá meríteni
2 IMR helyett ICR
3 ha túlterheled a fostos Samsung ICR akkut akkor megpróbálja kitolni neked azért az ampereket, melegedni fog amitől apró tüske szerű lithium áthidalások és rövidzárak keletkeznek a cellán belül, jó esetben csak kapacitásvesztést okozva.
4 Betérdel az akku, hirtelen veszít az erejéből túlterhelés alatt. Pld 4,1 voltról egy másodperc után leesik 3 voltra amit ki tud tolnimagából. Laptop cella arra van hogy 0.5-1ampert toljon ki órákon át.
Egy Sony VTC6 pld nem térdelne terhelés alatt tud 10 ampert amíg spec alá nem merül (3,4volt).
Laptopból bontott cella elemlámpába való.
Lítium tüzet nem lehet eloltani..
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A BMS védi a túlmerítéstől, lekapcsolja a kimenetét, ha egy bizonyos szint alá esik a feszültség.
Egyetértek a többi kijelentéseddel, tisztába vagyok a kockázatokkal.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ebay-en lehet még ezekhez is új akkut kapni.
Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha nem lennék építkezés közben lehet én is nekiállnék barkácsolni lithiumra, de így inkább rendelek kettő újat egy tizesért :D
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Hány V-os az eredeti akkumlátor?
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
14,4 V-os a matrica szerint, de ez a névleges feszültsége. 12 db 1,2 V-os Ni-Cd cella van benne gyárilag.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
azért kérdezem, mert a töltőm hasonló és ha jól emlékszem nekem 12V-os az akku. Én 3db 18650-el gondoltam megoldani. a 3S BMS és akku már meg van, egyelőre időm nem volt rá. Az egyik régi akku még töltés után használható, így halogattam az átépítést. A blogon felbuzdulva talán a hétvégén sort kerítek rá.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A gyári akkutól a liion akku maximális feszültsége kb 0,4 V-al magasabb, ezt észre se veszi a fúró, hasonló lesz nálad is.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ezek a bontott akkuk csak játékra jók leginkább. Én is csináltam ilyen átalakítást, de nagyon gyorsan cseréltem hi-drain akkura. Azzal brutális lett a gép, újkorában nem volt ilyen nyomatékos.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ez a makita már csak másodlagos szerszám, a régóta gyengélkedő akkuk miatt átvette a szerepét egy lidl-s liion fúró-csavarozó. Szóval ezt max akkor veszem elő, ha az már kimerült, és épp töltöm. Ha kipurcannak a cellák, pont leszarom, van még vagy 50 db a szekrényben, 1-2 facsavar becsavarásához elég lesz. Nagy fúrásokhoz meg van 230V-os fúróm. Kb évente egyszer van olyan szitu, hogy mind a két akkus fúrót használjuk, most már három is van, kész lettem a tescos átalakításával is :-)
Ha egyszer úgy döntök, hogy rendelek hozzá 4 db hi-drain cellát, akkor is olcsóbban ki fogok jönni, mint egy utángyártott akkuval.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ha egyszer úgy döntök, hogy rendelek hozzá 4 db hi-drain cellát, akkor is olcsóbban ki fogok jönni, mint egy utángyártott akkuval.
Tény, én is ezért csináltam meg. Az hogy még jobb is lett csak hab a tortán.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni