Középiskola: távoktatás, lehetőségek

Fórumok

Gyermekem a többi osztálytársához hasonlóan ma hazahozott mindent a gimnáziumból. Hétfőn-kedden itthon lesz, utána nem biztos a folytatás.
Ennek okán merült fel, hogy célszerű összeszedni a távoktatáshoz a szoftveres lehetőségeket, hasznos ötletekkel megsegítendő a lelkesen oktatni akaró tanárokat, hogy minél kevesebbet csússzanak a diákok.

Valakinek van ilyesmiben tapasztalata?

Hozzászólások

Hatékonyan használják a discordot:
Dirscord: https://discordapp.com/

Emellett Google keretrendszerét és a Zoom-ot:
Google Classroom: https://classroom.google.com/
Google Jamboard: https://gsuite.google.com/products/jamboard/
Zoom https://zoom.us/

És a szokásos FB csoportos nyüzsgés + mail.
Ezek a tapasztalatok felénk.
Moodle ezer éve fent van sok helyen, döcög a bevezetés, nem szeretik, nem használják.

-s-

A lányoméknál feladat kiosztásra/beadásra az Edmodo-t használják, plusz G Suite for Education keretében mindenkinek van sulis címe, illetve az alkalmazásokat is használják elég rendesen.

Szerkesztve: 2020. 03. 13., p – 20:44

a fentiek mellé:

https://microsoftteams.eventbuilder.com/TeamsEducation  

Augusztus 31ig az oktatási intézményeknek:

https://news.avaya.com/cp-spaces-coronavirus-response-reg?CTA=20US2-UC-DG-SPCOR&TAC=20US2-UC-DG-SPCOR-CO 

Ez ha jól láttam inkább csak konferencia eszköz és elsősorban 90 napra szól.

https://blog.webex.com/video-conferencing/cisco-webex-supporting-customers-during-this-unprecedented-time/  

Valamint a logmein alkalmzása is  három hónapra:

https://blog.gotomeeting.com/coronavirus-disruptions-and-support/  

csak a "felajánlások" rovatba :), használhatóságban téma függő, hogy valami whiteboard-ra, videóra, vagy valami animálható prezentáció + interaktív feladatos felületre van szükség..

mateking :)

Én kevésbé a penetrációja miatt aggódnék, mint inkább azért, hogy nem fogják bírni a megnövekedett terhelést. Oké, hogy ingyenes szolgáltatásként futtatják, de már az olasz megnövekedett forgalom miatt a Jitsinek plusz erőforrásokat kellett pakolnia (úgy rémlik, Twitteren azt írták kb. egy hete, hogy háromszorozták), tegnap már ötvenszeres infrát tettek alá (https://twitter.com/jitsinews/status/1238034751136686080).
Az biztos, hogy most ki fog derülni, hogy mi hogy tud skálázódni :)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

azt tudom, hogy ők voltak az elsők akik a (*magyar*) egyetemeknek -is- kész eszközöket kínáltak fel *ingyen*, ha megkötésekkel is. van egy csomó másik cég is, én ezeket találtam szerda este-csütörtök nap közben.

engem a legkevésbé se érdekel, hogy ki írja a sw-t amíg az jól működik és beválik arra amire most kb azonnal szükség van. (nem most kell hegeszteni, hanem már most működik).

Nem létszükséglet, én (részletesen lásd lentebb) most azért javaslom nálunk mindenkinek az élőzést, mert más a minőségi elvárás egy élő izé és egy elvileg "elkészített" tananyag között (tényleg csak idézőjelben, egy rendesen megcsinált távoktatásos tananyag elkészítése nem egy pár nap, ha meg gyakorlata és eszközei sincsenek a készítőknek, még több idő...).

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Nem feltétlenül kell az iskolából élőzni, távoktatásnál az oktató sincs helyhez kötve :) [erre vonatkozott mondjuk az "eszközei" rész valahol fentebb, mert nem biztos, hogy minden tanárnak van otthon egy értelmes streamre alkalmas gépe, kamerája, hang cucca stb.]

Ha meg nem P2P, hanem valami szerverre (triviálisan: tecső, facebook live, twitch, pornhub :) ) megy, és onnan nézik a többiek, még akár egy mobilnet is elbírja és csak egy mobil kell hozzá. Arisztotelésznek anno hogy bejött a sétálva oktatás :)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Igen. Sajnos, ez van. Vagy tudsz bármi jobbat? Vagy emiatt a mondjuk 10% (oké, területtől függ, van ahol jóval több, van ahol 0) miatt inkább ne is csináljunk semmit és a 90% se tudjon haladni?

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Nem. Teljes mértékben egyetértek. Talán annyi, hogy a rendkívül sikeres "Digitális szakadék csökkentése" programban (vagy mi a neve)  feleslegesen ajándékba random jelentkezőknek (legtöbbször meg sem tartott IKER akárhány képzésekhez)  szétdobált ultragagyi tabletek közül ha maradt szétszorhatnák azon diákok között akinek nincs eszköze. 

teljesen más minőség egy "élő"ben megtartott kontakt óra ahol vissza is tudsz kérdezni akár (általános & középiskolákról is szó van!!) mint egy videó. ha már videózás akkor kb bármelyik meglevő tananyagos oldallal jobban járnak mint a sebtiben összeollózott webkamerás videókkal..

Cserébe ha mindent egy-az-egyben élősítesz, akkor megint raksz egy szép nagy terhet az oktatóra: azon kívül, hogy a korábbi óraszámának megfelelő órát meg kell tartania, ki kell találni a távoktatás-kompatibilis számonkérési módot, az új módnak megfelelő számonkérési eszközöket meg kell valósítania (igen, még egy tesztsor összekattintgatása is terhelés), meg kell tanulnia az új eszközök használatát, kezelnie kell (egy pontig) a diákok nyávogását ("tanárúrtanárúr, nem hallom!!!!négy!" "kapcsold be a hangfalat te szerencsétlen"...) stb. (a másik oldalon meg ha most gyárt új tananyagot, az lehet még több energiabefeketetés, még ha az eredmény rosszabb is)

Lehet rajta valamennyit segíteni, pl. átrendezni az órarendet úgy, hogy össze legyenek vonva az egy tanárnak az egy évfolyamban levő azonos órái (ha vannak A-tól D-ig osztályok és a 6A-t és 6B-t viszi Béla, a 6C-t és 6D-t Gizi, akkor Bélának és Gizinek is elég egy-egy "kontakt"órát megtartani, csak egyszerre mindkét osztálynak, hogy mindkettő élőben lássa és vissza is tudjon kérdezni), de az biztos, hogy most nem irigylem sem az oktatókat, se az oktatásszervezőket.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Nem a moodleét feldobni nehéz. Hanem megtanítani rá a tanárokat, diákokat mind kettőt rá is kell venni hogy használja (nemrég fenyegették meg a tanárokat azzal hogy no iskola no pénz). Most úgymond szabad a vásár lesz a 30-80 fős tanári karból 3 aki tök mást akar moodle, vs showbie vs Google Classroom. Lesz egy pár aki értetlen 20x megmutathatod és nem szóval 0 ról elkezdeni szívás. 

Szerintem a gyerek a másik gyerektől tanul a legjobban, de ez igaz a tanára is ha a másik felrakott egy jó tesztet szívesen átvenné (valaki szerint ez lopás, szerző jog meg minden, lusta tanár másét használja) szerintem csak tanul. 

egyik oldalról jogos az egységesítésre való törekvés, másik oldalról ahány tantárgy annyira más igények vannak :). És még saját magamat is felülbírálom, anno elekotrnika tanárunk szegény annyira monoton hangon magyarázott, hogy ha leírva megkapjuk az anyagot többen ébren maradtak volna :)

Személyesen egy előadó mondta, hogy már most is tart órát

 - magyar & idegen nyelvű szaknak

 - időnként estiseknek

és ezek mellé még távoktatásban is részt vesz: a nappali-n elhangzó előadásokat videóra veszik és a távoktatásban azokat nézhetik meg a hallgatók, cserébe mikor az előadó hazamegy este még bejelentkezik személyes konzultációra. Mindezt hatalmas odaadással és lelkesedéssel. És személy szerint Ő mondta, hogy mennyire sajnálja, hogy a távoktatásra "csak" a videós anyag jut, ha rajta múlna hogy a napnak legyen 25ik órája is akkor megtartaná azt is élőben..

Szóval abszolút értelek..

Értem, hogy azonnali megoldást nyújtanak, de nem ebbe az irányba kellene elmenni.

Vagy epp ellenkezoleg. Eloszor oldjuk meg a problemat, ami jelenleg 1.7 millio koz- es felsooktatasban resztvevo allampolgart erint, es utana vitatkozzunk az ideologiakon.

Illetve ha van magyar szoftverceged, ami tud most megoldast/workaroundot adni a kerdesre, akkor szolj plz.

Ha van egy probléma akkor ezek szerint nem a megoldást kínáló által nyújtott értéket nézed, hanem azt, hogy az adott félnek mennyi haszna lesz belőle?

Erre csak azt  tudom mondani: tipikus

Nem vagyok  a magyar megoldások ellenfele, ha fel tudsz mutatni olyan magyar alternatívát, ami ugyanolyan jó, piacképes és hosszútávon is megfelelő, célszerű azt választani.

Hát így nulláról kemény lesz.

pl moodle

+1. Mi kari szinten (felsőoktatás) évek óta csináljuk a távoktatást, mint műfajt, de ha jól akarod csinálni, akkor nagyon más módszertan kell hozzá, mint a szokásos tantermi oktatáshoz. Mostanra valami hibrid rendszerben gondolkozunk, azoknál a kurzusoknál, ahol van kész távos tananyag, a nappalis hallgatókat is megpróbáljuk a távoktatási rendszerbe becsatornázni (külső fél üzemelteti, mi tartalmat szolgáltatunk), amelyiknél nincs, ott hallgatószámtól (mert ugye 3-tól 600 fős kurzusig minden van) és a tényleges kurzustól (középiskolában: egy történelmet egész más módszertannal kell oktatni, mint egy matematikát) függően a youtube livestream-től a Skype-on jelentkezzen be az a három hallgatóig minden is szóba jöhet, az értékelésre pedig próbálunk átállni beadandókra és online tesztekre.

Középiskolában ahol ez jót tehet a rendszernek, hogy a számonkérés módján kénytelenek lesznek változtatni a tanárok, a lexikális tudás helyett a gondolkodás, kutató munka stb.-t tudják csak érdemben értékelni (ha a standard dolgozatot kirakod nekik, hogy akkor ezt otthon bármikor csináld meg, a teszt mellett nyitva lesz egy másik ablak a Facebook chattel, és véletlenül mindenkinek max pontos lesz a dolgozata :) ).

[btw: a Play store-os "online oktatás" appokkal óvatosan, Wuhanban a diákok elkezdtek 1-es értékelést adni a használt appnak, úgyhogy a hirtelen zuhanó minősítés miatt a Google levette a Store-ról :D]

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Szakgimnázium, szakközépiskola (kőműves, ács, fodrász).

Szerintem az embereknek nincs meg, hogy az iskola a vizsgára készít fel. Frontális oktatás, a számonkérés lényeges eleme ne tudj puskázni. 

Upsz váltani kel, de a kérdés a záró vizsgán is változtatnak? 

Egyetemen az oktató a saját vizsgájára készít fel. Azaz megengedheti hogy használd a könyvet jegyzettet. Aztán az ilyen vizsgán mire mész vele az egy más kérdés. 

Egy hónapot nehogy ne tudjon már valaki tanár nélkül tanulni?megy sorba a könyvön és lesz. 

Aki másnak vermet ás, az stack pointer.

Valakinek van ilyesmiben tapasztalata?

Főni ma este mondta, hogy ezt már rég elkezdték, már csak be kell fejezni.

Problem solved.

Esetleg a Mozaikot meg lehetne most keresni, talán lesz rá ötletük. Nekünk nem kellett, kiléptek a világpiacra, nekik meg kellett amit tudnak. 

Szerkesztve: 2020. 03. 13., p – 22:53

Két alsós gyermekem van:

 

- van egy Smart TV, esetleg raspberry pi 1 model b hozzá

- van egy asztali számítógép

- egy notebook

- 2 nagyképernyős tablet

 

Én otthonról dolgozom, kell egy gép, az a kérdés, hogy a 2.-os és 4.-es alsós gyermek mit fog csinálni.

Elmenni számítógépet venni nem fogok. Nem azért, mert nincs rá pénzem, hanem mert nem hülyültem meg, hogy összeszedjek mindent. 

 

Remélem értelmes videoformátumban fogják tolni, hogy ne csak Windows 10 alatt menjen a sufnituning.exe elindítása után.

Üdv,

Asszonynak most rakom össze: https://www.showbie.com/

Kvázi le képzem a Krétán belüli osztály kiosztását.

Gyerekek kapnak meghívót, szülők szintén.

Ami miatt aggódom az a nyelvi nehézség, lesz akinek az angol nem fog menni.

 

Esetleg valakinek magyarul beszélő alternatíva?

mondjuk a Kréta is tudhatná :(

Köszönöm

próbaképpen össze rakom Google Classroom-ban is.

Hétfőn elkezdődik a 21. század első valódi közoktatási reformja. Nagyjából ugyanolyan súlyú lesz, mint az 1920-as években a Klebelsberg által végig vitt történet. Reméljük legalább olyan sikeres lesz.

en szerintem ez egy szelesebb reform mint csak az oktase. 

En bennem konkretan az merult fel, hogy most lesz az a pillanat amikor *mindenki* (kiveve a fizikai munkat vegzok, pl epito mesterek, komuvesek, gyarto sorokat kezelo dolgozok, stb.) ra fog jonni, hogy igazabol az a kifejezes, hogy "bemegyek dolgozni" az mekkora okorseg (volt mindig is) es talan megindul egy sulyosabb valtozas abba az iranyba ahol amit tenyleg *muszaj* helyben vegezni ahhoz fognak csak helyileg jelen levo munka erot hasznalni a vilagban. 

Most kell online munkavegzessel foglalkozo tanacsado ceget nyitni ami nem csak a technologiai oldalara fokuszal ennek a fajta eletmodnak. (ha valakinek van kedve es ideje en benne lennek)

Termeszetesen mindenkozben az oktatas is (kivedhetetlenul) atalakul - for the better.

Én a napi egy kötelező Tornaóra Live-ot várom. :D

Ó, hogy a hatalmas Kublaj kán üssön rajtad, és a házad népén!

Sziasztok!

Jelenleg én is az alternatívákat nézegetem, nálunk egy elsős osztály a célközönség.
Ezekre gondoltam, mint requirement:
- a tanulók nem csak írásban tudnak jelezni, hanem legyen valamilyen módja a jelentkezésnek. (pl. ha megnyom egy gombot, akkor látszik, h. szólni szeretne, és az oktató tud neki hangot adni.)
- az oktató tud live streamelni
- az oktató meg tudja nézni az egyes tanulók live streameit egyesével. (nyilván nem a fejüket, hanem ami épp a füzetükben van :))

Van ilyen tool?

Köszi, a NUC-on már próbálgatom, a hosted megoldásuk is jónak tűnik, de nem tudom, hogy hétközben mennyire lesz stabil.
Azt a featuret monjuk pont nem látom, hogy az oktató tudja vezérelni a tanulók streamjét, pedig hasznos lenne.

A google meet is jónak tűnik, júliusig most ingyenes.

Tud jelentkezni (mármint van rá gomb), és ha nem némítja/rejti el magát, akkor láthatod (kerestem én is, hogy lehet kényszeríteni, de - egyébként jogos - privacy aggályokra hivatkoznak). Ha meg a kijelzőjét akarod látni, akkor meg kell osztania.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Szerkesztve: 2020. 03. 14., szo – 11:00

Jit.si

Épp most teszteltem csak a video nem akar menni valamiért a rendesen Ubuntu alatt.

Az Ő rendszerüket nem terhelném.

Teszteltük régebben - nagyon jó egyébként.

Gabi

Teszt jelleggel én is kukáztam egy 10 USD-s VPS-t és feldobtam rá a Jitsi-t dockerből, kb. minden gyári defaulton, ha gondolod, azt használhatod teszt rendszernek: https://jitsi.doublenegative.eu (Hosterionnál [régen IntoVPS] Cluj datacenter, legyen az akárhol is :) )

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Az, hogy ékezetes és/vagy szóközt tartalmazó szobanevet bevesz, aztán nginx 404 hibalap, legalábbis tényleg nem túl bíztató... Az androidos appjukban nem találtam meg a "kézfeltétel" opciót (mármint a hozzászólásra jelentkezést). Megtlátjuk... (de legalább a deployment tényleg egyszerű :) )

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Office 365 ingyenes minden diáknak és tanárnak

https://o365.oh.gov.hu/

Az Office 365 ProPlus ingyenes használatára jogosult minden magyarországi, államilag elismert, állami, egyházi vagy alapítványi fenntartású általános és középiskola tanulója és tanára, valamint a Tisztaszoftver Programban részt vevő felsőoktatási intézmények hallgatói.

Ennek része a Teams is!

Az (https://techcommunity.microsoft.com/t5/microsoft-teams-blog/microsoft-t…), de a Wiki szerint tavaly novemberben "érték el" a 20 millió felhasználót... na most képzeld el, hogy EU szinten minden országban tolják ezt... itthon van kb. 1 millió ember a közoktatásban. Meglátjuk, tud-e az eddigi többszörösére skálázódni...

Szerk.: ill. ahol O365-ös Office-t telepítettem, ott találkoztam még csak a kliensével; még soha nem volt türelmem megvárni, hogy betöltsön :), de ez az izé beregisztrálja magát automatikus indításra és minden bekapcsoláskor kidobja a jajúristenjelentkezzélbeésaznekedretekjólesz ablakát.

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/microsoft-office-for-linux/7437ab78-86e8-41a9-b1b5-accd8de1d722

"To be honest, our category has limited resources on getting a real reason why our product developers hasn’t developed the Office applications on Linux. I’m sorry for that I can’t help you in checking on the reason further."

És ezt kell kombinálni a Moodle-lal. Sajnos ha mini úr elfelejtett szólni az iskolai informatikusnak péntek reggel (amikor még az iskolabezárás hülyeség volt), akkor valószínűleg már nem lesz kész mindenn iskola saját Moodle+BBB szervere, benne felvéve az összes pedagoigosz és diják, előkészítve az összes kurzussal.

Mondjuk szerintem durva a sávszélességigény - mármint ennél az elképzelt felhasználómennyiségnél.

Ha valaki abuzálna egy BBB-t és nem akarja a központi demót terhelni, a https://bbb.doublenegative.eu -n fenn van, nyitva van a regisztráció, az adatkezelési tájékoztató meg az, hogy a Hosterionnál futó VPS-ben van, egészen addig, amíg le nem cseszem a netről vagy le nem fogy az egyenlegem, akármelyik jön is előbb; a regisztrációnál nem küldök ki megerősítő e-mailt, úgyhogy mindenki {random.org password generátor kimenete}@example.com-al regisztráljon, mert nincs kedvem személyes adatot kezelni :)

(Szerk.: szar a URL regex, ugrott -n-re is :) )

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Látom, hogy néhányab beregisztráltak és kipróbálták. Ha valaki gondolkodik abban, hogy csinál egy saját telepítést, néhány tapasztalat: egy 4 magos + 16 GB RAM-os VPS instance-en ma lezavartunk egy 90 fős előadást, a CPU kihasználtság mind a négy magon 10 és 30% között ingázott, a memóriahasználat gyakorlatilag következetesen 4 és fél giga + cache, a hosting cég felülete szerint a csúcson 8.34 MB/s ment ki róla (ez 12.5 ezer csomag/sec). Ami utána gyilkolja a processzort az a felvétel exportálása értelmes formába (gyakorlatilag egy ffmpeg fut, ami csinál webm fájlokat, amiket a visszajátszó HTML betölt majd), ez attól függően, hogy éppen mit exportál (webkamera sáv, megosztott képernyő, prezentáció) 4 mag 30-50%-a és egy mag 100% között folyamatosan ugrál (úgyhogy ezt érdemes lehet "főműsoridőn" kívülre ütemezni és szólni a felhasználóknak, hogy nem azonnal jelenik meg a felvétel, ez a része sajnos retek lassú).

Ez alapján általános/középiskolában kb. egy évfolyam biztosan el tud futni egy ilyen instance-n, tehát szolgáltatótól függően havi 10-15-20k-ból megoldható.

Ha igazán lábon akarjátok magatokat lőni, akkor ti is utólag tegyétek fel a bbb-download (https://github.com/createwebinar/bbb-download) kiegészítő/plug-in/akármit hozzá [ez a standard online lejátszón kívül csinál mp4 exportot a videó/audió streamekből, de whiteboard és chat nélkül], hogy újra le akarja kódolni az összes felvételt :)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Él még, aktiváltam az example.com-os regisztrációd és töröltem a másikat (néhány oktató ismerősöm elkezdte közbe élesben használni, ami miatt a hallgatók is elkezdtek rá regisztrálni, úgyhogy kézzel aktiválgatom azoknak, akik jelzik)

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Van valahol egy hivatalos lista arról, hog milyen szoftvereknek kell meglennie a gyereknek otthon? (Gondolom logikusan minden Windowsra van).

A probléma többrétű lesz. Például:

  1.) távoktatást segítő szoftver tanári és diák oldalon - azaz hogyan? Van-e egyáltalán az okostelefonon túl egyebe a családnak, esetleg az se?
                  /* van a gimiben család, ahol csak okostelefon van otthon */
  2.) távoktatás tartalmi része - azaz mit? Ez igen nagy falat lesz, nincs erre még semmi összerakva, új a dolog. Bár bizonyos tárgyaknál jó YT kapaszkodók akadnak.
  3.) új módszertan ... távoktatásra vélhetőleg valamelyest eltérő módszer lesz a jó. Zéró tapasztalat, technikával is bírkózás lesz tanári és diák oldalon is.

Mellette még az aktívabb szülői kontroll elősegítése, például aznapi oktatási összefoglalóval. Hiszen a szülő látja leginkább a gyereket.
Fegyelmet és lelket is kell tartani a gyerekben. Főleg az alsósban, ahol a pedagógia szerepe kiemelt és most jelentősen otthonra hárul. Ez a szülőknek merőben új kihívás lesz.

A minisztérium már próbálkozik, de ahogy a kapkodásban természetes, az első nap még leginkább csak ötletelés és alapok szintjén:
   https://www.oktatas.hu/kozneveles/ajanlas_tantermen_kivuli_digitalis_mu…

Nincs most lehetőség folyamatosan kiépíteni otthonra hallgatói egység infrastruktúrát sem. Ami van, azzal kell az oktatást lebonyolítani az adott osztály hallgatóinak.
Oktatónak vagy van valamije otthon és ért is hozzá, vagy nincs és az iskolába bemenve az ott fellelhetőt használhatja, de ekkor vélhetőleg először találkozik ott sokmindennel.
Oktatás mellett fontos a számonkérés és némi biztatást is kell tudnia adni távolról a gyereknek.

Nagy falat lett, hirtelen szakadt rá az országra. Nem irigylem az oktatási módszertant előkészítő szakembereket. De otthon nekünk is meglesz a bajunk ... szülők homoffice + gyerekek homeschool => homlokra csapás

De majd meglátjuk, hogy milyen hatékonyságú lesz pár hét múlva.
Az elkövetkezendő hét sokunknak durva változást hoz (homeoffice + gyerek), az oktatás vélhetőleg újabb hét múlva fog valamit elkezdeni. Döcc döcc döcc és talán lassan beindul. De ez érthető a jelen rászakadásban.
Mindenesetre mi már jeleztük az osztályfőnök felé, hogy ha kell segítség a modern technikával való birkózásban, akkor megpróbálunk segíteni.

A probléma többrétű lesz

Lesz?

Szerintem az általad írt pontok közül azért (is) valid mindegyik, mert erre azért lehetett volna készülni. Nem egy világjárvanyra, hanem pl a tanítás változtatására. Eleve a tanítandó anyag újragondolására.

Mivel ez nem történt meg (több szinten sem: tanterv - pedagógusok utánképzése - infrastruktúra), még gondolati szinten sem szerintem, ezért ezt tényleg nehéz lesz most így a semmiből, kényszer hatására összerakni.

Tizennyolcadik század végről hopp a huszonegyedikbe :D Tegyük hozzá ami régen erény volt (pedagógus becsukta a teremajtót azt tanított amit akart 56 mi forradalom/ellenforradalom) az most nem biztos hogy előny (erre volt a tanfelügyelet, hát a hatékonysága akkor is csapnivaló volt számtalan gyereket megfertőztek azzal, hogy az forradalom volt). Most a tanárokat meggyőzni arról hogy ez nekik jó lesz, hát. Más szóval legyen együttműködő lelkes és motivált, ugye a tankönyvekben is úgy szerepel, ezt kezd ezt valami vaskos fenyegetéssel nem lesz fizetés, alakítsd ki a döntés hozok felé a bizalmat, mást mondunk reggel, mint este szerintem ez is mehet majd a tankönyvekbe. Jep :D

Ráadásul egy kézi vezérelt rendszerben vár kreativitást, döntéseket, ami a szolgai parancs végrehajtást jutalmazta. (Nemrég az igazgató még egy villanykörtét sem vehetett, WC papírt meg pláne, mindenről a központ dönt/ött).

pedagógus becsukta a teremajtót

Szerintem ez az egyik legfontosabb momentum, amire egyáltalán nem készült (nem is tudott készülni) senki. Egy teljesen új környezetben kell, hogy folyjon a tanítás. Eddig a tanterem kvázi valamiféle "szentély" volt, ahol (jó esetben) a tanárnak tekintélye volt. Ha ez működött, a tanár irányíthatta az órát, rászólhatott a tanulóra ha nem figyelt, stb...

Most abban a környezetben kell rávenni a gyerekeket, ahol amúgy ő normál esetben kikapcsolódik, játszik, a családjával van.

Azért a tekintélyhez nem jön rosszul ha a tanár többet keres mint egy pályára sem lépő focista.

Eddig a tanterem kvázi valamiféle "szentély" volt, ahol (jó esetben) a tanárnak tekintélye volt.   Furcsa nekem még volt rokonom aki a fasoriba járt. Aki idős korára ment vissza az időben az egy dolog hogy latinul beszélt :D Röhécselve mesélte hogy a Grófúr fiát úgy baszták ki mint macskát szarni pedig megígérte, hogy felújítja az egész oskolát.  Kérdés hogy érte el a tanár, hogy legyen tekintélye?

"amire egyáltalán nem készült (nem is tudott készülni) senki" Kína elég nagy senki. 

Tudom, hogy nem szép beleszólni ilyenekbe, de légyszi' formázd a hozzászólásaidat... :)

Azért a tekintélyhez nem jön rosszul ha a tanár többet keres mint egy pályára sem lépő focista.

A (magyar) focista pont jó példa - az ellenérvre. Szerintem a tekintély valahogy úgy alakul ki, ha a másik fél látja az alázatot rajtad, hogy tényleg megoldani akarod a feladatod, segíteni akarsz. Én nem hiszek abban, hogy ez pénz kérdése, de nyilván a kontrasztot jól mutatja az említett kontextus.

Furcsa nekem még volt rokonom aki a fasoriba járt. Aki idős korára ment vissza az időben ...

Ebből nem nagyon értek semmit.

Kérdés hogy érte el a tanár, hogy legyen tekintélye?

Esetleg megtanították neki? Szándékában állt jó tanárnak lenni? :)

Kína elég nagy senki.

Jó, azt hittem, most csak házonbelül mozgunk.

Én nem hiszek abban, hogy ez pénz kérdése, de nyilván a kontrasztot jól mutatja az említett kontextus.

A tekintély nem pénz kérdése, ebben igazad van. Viszont ha a tanárnak a keze is meg van kötve, és még meg se éri neki a széllel szembe pisilni, akkor vagy feladja, és szarul végzi a dolgát, vagy feladja és elhagyja a pályát. Esetleg eleve bele se kezd a potenciális tanárjelölt ismerve a körülményeket. 

A tanárok tekintélye és fizetése is - bár a kettő más téma - fontos kérdés. 

Szerkesztve: 2020. 03. 20., p – 09:13

Az egyik általános iskolában: Hangouts + Classroom

De ha elég a hang kapcsolat, akkor talán ez is elég: https://zello.com/

- Mivel szimplex (nyomni kell az adás gombot, ha beszélni akarsz) azaz egyszerre egy beszélhet, ezért pl. nincs hangzavar a háttérzajok miatt.

- Kis sávszélesség igényű.

- Visszahallgatható.

- Nagyon egyszerű a használata.

Az oktató létrehozhat egy csoportot, elmondja amit szeretne és egyesével szólíthatja válaszra a tanulókat.

De van még belőlük kínálat: https://www.digitaltrends.com/mobile/best-walkie-talkie-apps/

Szerkesztve: 2020. 03. 15., v – 17:47

Vannak jó tippek a szálban, de én inkább elosztott irányba mennék, nem pedig a központosítás felé. Ahogy írjátok egyáltalán nem biztos, hogy akik most segítséget ajánlanak, azok bírni fogják, vagy valójában jó dolog ezekre rászoktatni most egy ekkora tömeget. 

A tox-ot régen próbáltam, elég instabil volt, nem tudom hol járnak. 

https://jami.net/ jónak tűnik, még android tv -re is van app. Ezen szerintem mehetne az élőzés, amit pedig fel akar venni és később is használni, azt pedig szintén hasonló elosztott helyre tenném, nem pedig a youtube-ra:

https://joinpeertube.org/ esetleg https://www.bitchute.com/ vagy valami hasonló. 

És akkor csak egy weboldal kell ahol ezeket és egyéb dolgokat lehet listázni. Talán az is lehetne valami elosztott megoldás, nem pedig központi, de ez is megteszi:

https://www.odoo.com/page/learning-management-system - ha csak ez az app van bekapcsolva akkor online ingyenes, de a saját hosztolású ingyenes változatban is elérhető ez a modul. 

Mit gondoltok?

Ha valaki ezekbe az irányokba menne, szívesen segítek privátban. 

Bár szimpatikus a gondolat, de:

  • rövid távon valami gyorsan elérhető megoldás kell. Olyan ami egyszerű, jól skálázódik, stabil. Most kezdeni self hosted alapon túl rizikósnak tűnik. Hosszabb távon váltani jó lehet, bár ez a vendor lockin miatt nehéz lehet, illetve a tanároknak is probléma lehet az "átképzés".
  • a legtöbb helyen a self hosted nem lesz jó, mert nincs erőforrás/szakértelem üzemeltetni.
  • hosszabb távon központosított megoldás lesz, mert az állam igényt tart majd az ellenőrzésre/irányításra, idővel integrálódni kell majd digitális táblával/egyebekkel, a tartalom készítők nem fognak tudni 50 különböző megoldást támogatni, az állam nem akar majd minden iskolának erőforrást adni erre, és végül egy központosított megoldás olcsóbb, és jobban lehet belőle lopni.

Gondolom rövid távon mindenki abból főz majd amit ismer (youtube, facebook, viber, skype, nyomtató+levél, stb...), hoszab távon az állam meg majd vesz valami MS cuccot a haverokon kersztül.

Egyetértek, kb az a valóság, amit írsz. Csak a mostani helyzet egy olyan lehetőségnek tűnik, hogy az államtól is független irányba induljunk, mégpedig azért, mert nem biztos, hogy a központosított megoldások bírják a gyűrődést és végre az eredeti, helyes irányba mehetne az internet: 

https://zeronet.io/hu - szöveges tartalmakra és kommentekre tökéletes. Csak be kell ágyazni peertube-t és kész. 

 mert nem biztos, hogy a központosított megoldások bírják a gyűrődést

Ezt nem tudom hova tenni, az utcarol beesve, listaaron havi par euroba kerul a kozpontositott megoldassal egyszerre tizezer diakhoz streamelni egy tanorat. Iskolaknak meg ugye ingyen van. Erre talaltak ki, mire gondolsz, hogy nem fogja birni?

Lattam (par ezer, <10). Igaz, az nem magyarorszagi altalanos iskola volt. Egyebkent az "up to 10000" nem azt jelenti, hogy tizezer ember alatt nem indul el, hanem hogy annyit tamogat legfeljebb. De mindegy, mert a kerdes az volt, hogy birni fogja-e a kozpontositott megoldas. Ha tizezret bir, akkor valoszinuleg harminc diakot is birni fog.

A digitalizacio nekem nem azt jelenti, hogy ugyanazt a munkafolyamatot mas eszkozokkel csinaljuk. Ha egy kockas fuzet helyett SharePointon kell kitolteni egy formot, az nem digitalizacio, hanem egy nagy rakas szar porhintes. Miert ne allhatnanak ossze iskolak, leosztani egymas kozott a feladatokat: XY csinalja az elsos matekot, YZ a masodikast, stb. A tananyag nagy resze mehet aszinkron platformokon, pl. KRETA, konzultalni lehet szinten aszinkron modon a tanarral Teams-ben, ahol meg reszletesebb magyarazat kell, az igenis mehet egy nagyobb letszamu broadcast formajaban, "up to 10000" diaknak. :)

1 broadcast 10000 nézővel vs. 1000 broadcast 10 nézővel ugye nem ugyanazt a skálázódást igényli?

Még mindig: év közepén vagyunk, kb. minden osztály (valójában minden gyerek) máshol tart éppen. Amire te gondolsz, jó esetben (nagyon gondos felkészülés után) el lehet kezdeni év elején.

1 broadcast 10000 nézővel vs. 1000 broadcast 10 nézővel ugye nem ugyanazt a skálázódást igényli?

Nem teljesen mindegy? Csak a mi cegunknel ennek a tobbszorose megy minden nap.

Még mindig: év közepén vagyunk, kb. minden osztály (valójában minden gyerek) máshol tart éppen. Amire te gondolsz, jó esetben (nagyon gondos felkészülés után) el lehet kezdeni év elején.

Na, ebben igazad van, csak az a helyzet, hogy most nem az optimalis megoldast kell most keresni, hanem azt a workaroundot, hogy minel kevesebbet szopjon minden erintett. Itt valamennyi szivas mindenkeppen lesz, csak az a kerdes, hogy mennyi.

Csak a mi cegunknel ennek a tobbszorose megy minden nap.

Csak a gyerek sulijában ma eddig kétszer halt ki a Kréta…

 az optimalis megoldast kell most keresni, hanem azt a workaroundot, hogy minel kevesebbet szopjon minden erintett

Lehetne mindekinek HPV-oltást adni workaroundként, hogy ha már koronavírusos lesz, legalább jó eséllyel a méhnyakrákot megelőztük. :D

Csak a gyerek sulijában ma eddig kétszer halt ki a Kréta…

Es nem errol pofazok mar ki tudja miota? Hogy az itthon osszetakolt not-invented-here e-learning rendszernel sokkal megbizhatobb lenne egy kozpontositott megoldas (Teams, Google Classroom, etc.) amit emberek millioi hasznaltak napi szinten mar a valsag elott is?

Neked ebbe az allitasomba sikerult belekotni azzal, hogy tizezres osztaly nincs is. Igazad van, tenyleg nincs. Es?

Eddig az állami központosított rendszerekről volt szó. Azok pedig ilyen tákoltak.

Innen indultunk:

Csak a mostani helyzet egy olyan lehetőségnek tűnik, hogy az államtól is független irányba induljunk, mégpedig azért, mert nem biztos, hogy a központosított megoldások bírják a gyűrődést

A Kréta maga "a" központosított megoldás. Az állam központilag választotta, finanszírozza, és csak ezt használhatják az iskolák.

Mondjuk a kiválasztás szempontja nem az volt, hogy ne egy szarkupac legyen, hanem az, hogy a fejlesztőcég tulajdonosa az illetékes miniszter haverja. Így persze a végeredményen sem kell meglepődni...
 

"XY csinalja az elsos matekot, YZ a masodikast, stb. "

Az alsósoknál tipikusan az a felállás az iskolákban, hogy van egy tanár meg egy napközis tanár, és ő tanít nekik mindent negyedikig. (a nyelvet/hittant nem)
Fontos a személyes kötődés, nálunk az osztályfőnök az kb. a második anyukája minden gyereknek.

Egy nyílt forrású alternatíva: MultipartyMeeting

Döntsd el hogy honnan akarod felépíteni.

Ha forrás:

Ha Docker image:
 

Ha van egy debain-od egy pub ip címmel + dns a rekord, akkor itt egy ansible ami felhúz egy dockeres példányt.

Ha csak kipróbálnád:

Tudjuk hogy lehetne jobb is, így minden fejlesztést szívesen veszünk..

Bocs, de nem tudom megállni :(.

Linux alatt a webex-et életre lehet kelteni?

A centrum kötelez arra, hogy azzal tartsunk órákat.

Szerkesztve: 2020. 03. 17., k – 08:57

Nálunk a google class-t választották. Hogy ezidáig mért nem?

 

Update: Nincs itt szó semmiféle digitalizációról, kitolják a netre a tankönyv oldal- és feladatszámait aztán kalap kabát. Ez ált. iskola 1. osztályos gyermeknél azt jelenti, hogy gyakorlatilag magántanulóvá tették. Több értelme lenne a tanévet megszakítani, és szeptemberben ott folytatni ahol maradt. És persze kikukázni a felesleges hülyeséget a tantervből, pl. hittan és társait.

Ország romlására törsz már így is nehéz, elmarad a mindennapi testnevelés eddig hős honvédeinket Erélyből  a medvék kergették volna haza, most már a jövő generációit a tyúkok is hazakergetnék. Na jó a Kakas.

 

Féltették a tananyagot a gaz multitól ha ezt ellopná megtáltosodnának a .... tanulók máshol.  (... ahova ellopta)

El kellett volna tolni ezt az egészet 2–4 héttel, addig rendkívüli szünetet elrendelni, hogy a tanárok fel tudjanak készülni ennyivel előre. Az a kapkodás, ami most van, rosszabb, mintha mindenki évet ismételne.

Jelenleg pl. én kapom a gyerek bizonyos iskolai feladatait, mert van tanár aki nem tudja használnia a Krétát, és valamiért a szülőknek üzenget a gyerekek helyett. Van olyan, aki úgy vár választ, hogy nem ad elérhetőséget. Szép dolog itt álmodozni Google Classról, MS Teamsről, de sajnos a tanárok jelentős része még azt az eszközt (KRÉTA) sem tudja használni, ami amúgy az eddigi napi munkájához is elvileg kellett.

Szerkesztve: 2020. 03. 16., h – 21:18

Általános iskolás gyerekemnél: google classroom (ma kezdék el használni, nem tudom még megítélni, mennyire jó).

Gimnáziumba járó gyerekemnél: o365 + ms teams (ők ezeket már évek óta használják napi szinten, szóval semmi újdonság nem lesz nekik)

+ a zongoratanárnő (80+ éves) mondta, hogy skype-on fogja tartani a zongora órákat :-)

egyrészt először azt hittem, hogy hülyéskedsz, mert az oldalon mindenki csak kalimpált, de aztán láttam, hogy midis a dolog és lehet külön szobát létrehozni.

annyiban esélyes lehetne, hogy amire készült az egyik gyerekem, az pont egy négykezes darab... Megkérdezem a másik gyereket, hogy van-e midi képes eszközük (mert nekünk a zongora mellett van egy szinti is)

A normál zongora órával kapcsolatban: azért is írtam, hogy 80+-os a zongora tanárnő, mert örülök, hogy egyáltalán skype van. De ő is érzékeltette, hogy ez a rugalmasság már a maximum és azért ez érthető

https://news.microsoft.com/hu-hu/2020/03/16/megmutatjuk-milyen-jo-lehetoseg-a-digitalis-oktatas/

A következő webinárok időpontja:

Március 18. szerda 9:00-11:00 Folytatás rendszergazdáknak
https://aka.ms/tavtanulaswebinar3

Március 18. szerda 16:00 – 17:30 Teams 2.0 pedagógusoknak
https://aka.ms/tavtanulaswebinar2

Március 19. csütörtök 17:00-18:30 A Microsoft Teams használata alsósoknak
https://aka.ms/tavtanulaswebinar4

Miután az eKreta - Office 365 konvertáló eszközt ingyenessé és MIT licenc alatt nyílt forrásúvá tettük e hét hétfőn (https://github.com/sulikon/eKreta2SDS), most itt az újabb webinar!

 

Elérhető itt: https://aka.ms/tavtanulaswebinar3 (most még csak a regisztrációs oldal, de itt lesz a webinar is)

 

Témák:

 

Mi a teendő, ha már van felvéve pár tanár vagy diák és ki kéne terjeszteni az Office 365-öt mindenkire?​

Mi legyen a már meglévő Teams csoportokkal?​

Hogyan segíti az Azure AD az iskolai infrastruktúra korszerűsítését?​

Milyen kérdések merültek fel eddig? Kérdezz-felelek

Üdv,
Marci

Melyik soproni iskolát használjátok tesztelésre? :) (a kódban maradt egy változóra hivatkozás, de nem találtam, hogy adtok neki értéket)

Szerk.: ha nem lenne egyértelmű, nem érdekel igazából a válasz, csak jelezni akartam, hogy esélyesen maradt benne nem kívánt kód

BlackY

"Gyakran hasznos ugyanis, ha számlálni tudjuk, hányszor futott le már egy végtelenciklus." (haroldking)

Amikor elkezdődnek a számonkérések/osztályozások a Teams-ben, akkor tök szuper lenne egy olyan, ami a tanár oldaláról az osztályzatokat/értékeléseket szinkronizálja a KRÉTA-ba, hogy ne kelljen két külön helyen adminisztrálniuk a tanároknak.
Erre láttok megoldást?
Valami olyanra gondoltam, ami egy osztály tanulóinak az osztályzatait és szöveges értékeléseit kigenerálná pl. egy Excel sheet-be (hogy a tanár át tudja nézni), ez a része menne Power Automate-el.
A másik oldal, a KRÉTA rendszerbe való import, amit még nem látok, hogy hogyan lehetne kivitelezni.
Van erre ötletetek?

 

Krétában már zajlanak a fejlesztések nemsokára jó lesz mindenre is. Mivel a Kréta kötelező (ami problémát itt látsz az nincs). Illetve az egyházi iskolákban, az hiszem nem kötelező a kréta bár úgy hallatom napi mise/istentisztelet gyertyagyújtás van hogy végre bevezessék.

Komolyan minek olyanba időt rakni amit úgy is központosítanak, egységesítenek és beterelnek a bizonyítottan sikeres Krétába?

A Kréta rendszer designjának egyik alapvető eleme, hogy véletlenül se lehessen semmivel se integrálni. Azért, mert azzal elősegítenék bármilyen más rendszer létezését - és mivel a Krétának kb. nulla a támogatottsága a felhasználók körében (lévén egy foskupac), ezzel el is érnék, hogy soha ne legyen ez "A" rendszer, amit a felhasználók használnak. És ez ellentétes lenne a céljaikkal.
 

Én alapvetően egy technikai problémát szeretnék megoldani informatikusként, hogy ne kelljen duplán adminisztrálni.
Nem érdekel, hogy a háttérben milyen korrupciós folyamatok zajlanak, mert nem tudok tenni ellene, és a probléma megoldása szempontjából nem releváns.

Szerkesztve: 2020. 03. 20., p – 15:35

Itt most érdeklődött az igazgató, hogy minden tanárnak sikerült-e kialakítani a rendszert a gyerekekkel.

Ha igen, akkor kérik az összes szülő email címét, mert jövő héten egységesített rendszer lesz.

???

Lazán kapcsolódik: https://index.hu/belfold/2020/03/20/maruzsa_zoltan_kinai_koronavirus_ma…

"Maruzsa hozzátette: a módosított NAT-ot mindenképpen bevezetik szeptemberben, meglátása szerint pedig a pedagógusoknak a kialakult helyzetben több szabadideje van, így van lehetőségük elvégezni az alaptantervvel kapcsolatos feladatokat."

 

“Any book worth banning is a book worth reading.”

2 hét után mára kialakulni látszik az iskolában a megoldás. Az iskola bejelenkezett a Google-nál, mint oktatási intézmény.
Az összes hallgatónak generáltak [neve, iskola kezdés éve, osztálya (a,b,c,d)]@iskoladomainneve.hu szisztematikus emailcímet a Google-hoz, aztán
  - classroom
  - google meet
már használatba lett véve. Gondolom a többi Google-hasznosság is hamarosan a gyerekekre fog borulni.
Van nálunk is hiszti, nem könnyű a gyereknek sem a gyors változást megemészteni. A tanárnak szintén nagy változás, az tuti.

Most már a mozaNapló-t használó iskolák is automatizálhatják a Microsoft Teams létrehozást.

Még idénre is jópár helyen segítség lehet az eKréta vagy mozaNapló alapú rendszer, jövő tanévre pedig biztosan! Ha túl nagy lett az összevisszaság, érdemes a hivatalos adatokból feltölteni és benépesíteni a tanulókat, tanárokat és tanulócsoportokat. Ráadásul jövőálló is...

Ingyenes és szabad szoftver (nyílt forrású), elérhető itt: https://github.com/sulikon/eKreta2SDS

Kérdésekkel, problémákkal a help kukac sulikon.com -ra írhattok.

Üdv,
Marci

Végülis nem lenne baj, ha nem kizárólag Google vagy kizárólag Microsoft uralná az oktatási piacot, hanem körülbelül 40-40%-ban + legalább 20%-ban lenne még egyéb is. Továbbá a megoldásaik plattformfüggetlenek lennének, azaz Linux, MAC és Windows plattformon egyaránt normálisan működnének. Némelyike, amely tartalom fogyasztás irányultságú, az Android illetve IoS-t futtató tableten is.

Megjegyzem, eddig is volt problémám az oktatással, például amikor a gyereknek fel kellett varázsolni innen a Logo-t, mert a Wine korlátozottan futtatja ezeket a Microsoft-only csodákat.

Ahogy elnézem, sajnos ez a szoftver sem kivétel.

Előfeltételek:
   7) Windows 10-es számítógép

"sajnos ez a szoftver sem kivétel."

Igazad van, már iskolatitkárok/igazgatóhelyettesek tömegei ostromolnak minket, hogy nem megy a Linuxos gépükön. :)
Szerencsére szabad szoftver, úgyhogy aki találkozik ezzel az igénnyel, mindjárt meg is valósíthatja.

Üdv,
Marci