cp Futár V-Busz

 ( szz | 2019. szeptember 1., vasárnap - 15:04 )

Örömmel fedeztem föl, hogy a Veszprémben kialakított tömegközlekedési informatikai rendszer nagyban hasonlít a BKK Futárra.
https://utas.vbusz.hu/
https://play.google.com/store/apps/details?id=io.realcity.mobile.vbusz

A mobil alkalmazás térképe is nagyban hasonlít az általam megszokotthoz (csak eltérnek a színek/nevek/helyszínek, de a struktúra ugyanaz).

Persze a jegykiadó automaták is ugyanolyanok (csak más színre vannak festve).

Jó példája ez a "használjuk máshol is, ha valami bevált" (code recycling) elvnek.

Más városban is terveznek hasonlót?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Az újrahasznosított termék eléggé drága -a a VBusz szolgáltatása a városnak hatszor annyiba kerül, mint az előző évben az ÉNYKK, és masszívan veszteséges a rendszer. Eléggé jó kis balhé van belőle Veszprémben.

Ott, ahol a fizetos parkolas tud veszteseges lenni ott semmin sem csodalkozni.

Kerdezni egyet lehet, hogy a veszteseg kinek a haszna...

A FUTÁR újabb verziót futtat, legalábbis a weben.

https://futar.bkk.hu/updates/ -> Verzió: 3.2.4-19639-9a6d560c
https://utas.vbusz.hu/updates/ -> Verzió: 3.1.1-17072-db4f419d

Egyébként +1, így kell egy terméket többször eladni.

-1. Ahelyett, hogy midnenki csinál egy saját verziót, kellene egy országos integrált rendszer.

Viszont nagy pozitívum, hogy legalább nem akarták újra feltalálni a spanyol viaszt és egy bevállt rendszert használnak.

Miért kellene országos integrált rendszer? Az semmi mást nem jelentene, mint egy vendor lock-int, ahol a szállító annyi pénzt kérhet a teljesen mindegy milyen minőségű szolgáltatásért, amilyet nem szégyell. Hiszen nagyon is látjuk, milyen jól működnek az országos integrált rendszerek, a MÁV, a Posta, a Volán.

Mert el kellene szakadni attól a gondolkodástól, hogy van a BKV meg a MÁV és a Volán meg a kiscsillió helyi megoldás, és el kellene jutni oda, hogy közlekedés van.

Hollandiában miért tudják megoldani azt, hogy van egy országos szintű közlekedési rendszer, ami képes az egyes társaságok közt működni? Ha teszem azt Budapestről Békásmegyerről Kecskemétre akarok utazni, miért kell 3 menetrendtervező alkalmazást használnom plusz a kecskeméti menetrendet böngészni? Stb.

"Hollandiában miért tudják megoldani azt, hogy van egy országos szintű közlekedési rendszer, ami képes az egyes társaságok közt működni?"

Egységes menetrendtervezőt, vagy egységes közlekedési szolgáltatást akarsz? Nem ugyanaz.
Az előbbire ott a Google Maps, a BKK, a Volán és a MÁV is publikálja GTFS formátumban az adatait, amire bárki építhet menetrend-tervező szolgáltatást, ha akar. A V-Busznál nem találtam meg a publikus GTFS adatforrást, de a Google Mapsben benne vannak ők is.

> amire bárki építhet menetrend-tervező szolgáltatást, ha akar.

Szep is lenne, de sajnos a kiadott GTFS-ben nincs minden benne, amit pl. a google maps megkap. Legalabbis nemreg meg ez volt a helyzet.

Akkor a feladat nem az az állam felé, hogy csináljon egy egységes menetrendtervezési szolgáltatást, hanem írja elő a közfeladatot ellátó személyszállítási szolgáltatásokra, hogy minden menetrendi adatot géppel feldolgozható formában teljeskörűen tegye közzé. Az államtól ezt kell elvárni - nem egy szolgáltatást, hanem a szolgáltatások megszületésének megkönnyebbítését.

related thread, ahol a kisember megpróbálja a Google-nek adott infokat kiverni a BKKból:

https://kimittud.atlatszo.hu/request/futar_gtfs_realtime_api_elerheto

szerk.: és akkor még arról szó sem volt, hogy a MucsaröcsögeVolán, meg a mávos realtime vonatinfó, meg az anyámkínja még véletlenül sincs se publikálva, se bekötve a Googlehöz :\

A GTFS-RT meg a menetrend az útvonaltervezéshez azért nem ugyanaz. Ettől függetlenül a BKK eléggé fasz, de tegyük hozzá, hogy a GTFS-RT hozzáférhetőségének bejelentése 2014 novemberi, amikor is még Vitézy Dávid volt a BKK főnök (még egy hónapig), azóta meg nem a szakértelem, hanem a lojalitás a fontos.

de az államot kb. ennyire érdekli, hogy az általa rendelkezésre álló adatokat ne csak szenzitíven adja ki... a G, mint amerikai cég persze megkaphatja a gtfsrt-t, mert nagy, meg izé, de ha te akarsz fancybb, magyarországra reszelt menetrendtervezőt, akkor oda is kellene eléggé a realtime... :\

na mindegy, ebből úgyse lesz itt semmi...

El kéne szakadni attól a gondolkodástól, hogy minden adat titok (az állami cégeknél), mindent közpénzből kell megoldani. Rábízni a piacra hogy megoldja. Ha van rá igény meg fogja oldani. Igaz abba belekerülne esetleg a telekocsi és az egyéb szolgáltatások is.

Valóban, de szerintem nem mondtam, hogy ki oldja meg a feladatot.

Az országos integrált nem lenne egy rossz dolog: beírom hogy Győrből indulok az Ikva utcából, és el akarok jutni Veszprémben az egyetemhez, böfögje ki a távolsági buszt, vonatot, helyi közlekedést automatikusan.
(más kérdés hogy nyilván autóval megyek, és ha egyedül, felveszek az oszkáron magam mellé három telekocsis emberkét, de tegyük fel hogy mégse:)

szerk.: Győrben már ~10 éve kiépült hasonló rendszer, de csak futólag láttam a jegyautomatákat és kijelzőket, így nem tudom hogy mit tud egy FUTÁR-hoz képest.

--
arch,ubuntu,windows,android
zbook/elitebook/rpi3/nexus5_hammerhead

A héten Tatabányán mentünk keresztül, és ott is ugyanilyen kijelzőket láttam. Megnéztem, van webes és mobil tervezőjük is, de valós idejű járatkövetés (nem foglalkoztatott annyira, lehet, hogy csak még) nincs.