utcai háttérzajmentesítés ffmpeg-gel?

 ( MG | 2017. augusztus 27., vasárnap - 20:21 )

Sziasztok,

van 1 utcai bömbi felvételem, egy MTS fájl, amiből csinálnék egy webm-et, amin sokat javíthatna, ha kicsit tudnám mérsékelni az utcai háttérzajt, alapvetően az ffmpeg-et használom az átkódoláshoz, ti hogy csinálnátok, ki tud tippet adni?

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

nem pont ffmpeg, de mi van akkor ha leszeded a hangot, Audacity-vel megokosítod, aztán visszarakod?

Emlékeim szerint tud olyant hogy mutatsz neki egy részletet ami a "zaj" és utána szépen kiszedi azt mindenhonnan.

üdv:
KoviX

+1. Elég értelmes eredmény szokott belőle lenni, minden féle lentebb ecsetelt faszkodás nélkül.

--
openSUSE 42.1 x86_64

hej, nekem ez úgy jött le, hogy a live utcai zajt ellentétes szinuszgörbéjű ugyanazon zaj visszajátszásával ki kell oltani, az lenne a király!!! :D

biztos Kubában is ezzel kísérleteztek...

Ha erre van valakinek megoldása, leírása, akkor érdekelne. Legutóbb amikor ebbe belefutottam, akkor kb. azt a segítséget kaptam, hogy nagyon egyszerű, olvass utána. Nekem azért nem tűnt annyira egyszerűnek.

Az Audition effektkészletéhez tartozik egy noise reduction is, úgy működik hogy a betöltött hanganyag kizárólag a szűrendő zajt tartalmazó részéből mintát veszel, és azzal a mintával ráengeded az effektet az egész hanganyagra. Előtte állítsd be a hatás mértékét (mennyire nyúljon bele), és a felbontóképesség pontosságát (mennyire legyen szép az eredmény - a max értékre told ki, számításigényesebb, de szebben fog szólni).

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Oké, nem az a nehézség hogy kijelöl, effekt, ésatöbbi. Hanem hogy van egy mondjuk tízperces vagy háromórás felvétel, tökmindegy, és egy másik mikrofonnal közben felvett zaj, amit ellenfázisba kell rakni és úgy kell rákalapálni a fő hullámformára, hogy a hasznos adat maradjon meg, kiszűrve a villamost, szirénát, miegyebet a háttérből. Elvileg tényleg nem nagy puki, gyakorlatilag viszont már a felvételi fázisban nyakon lehet szúrni úgy, hogy használhatatlan legyen.

Hasonlót ügyeskedik itt valaki: https://www.youtube.com/watch?v=yUJMvWSAIz8

Anno találtam egy filtert, ami kb. annyit csinál hogy invertál és mixel, de persze most nem lelem. Elég elkeserítő eredményt kaptam, pedig pl. az audiosávok elvileg teljesen szinkronban voltak. Szóval van egy elméletem, de nem tudom hogy az tényleg jó-e, és csak a megvalósítás lett olyan, amilyen.

„Szóval van egy elméletem, de nem tudom hogy az tényleg jó-e, és csak a megvalósítás lett olyan, amilyen.”

Az elmélet tökéletes. A megvalósítás nem triviális.

Egyszerűbb megoldások:
- Legközelebb megpróbálod megelőzni a problémát. Például irányított mikrofonnal (esetleg többel, ha a hasznos jel több forrásból érkezik) veszed fel a hangot, így kisebb térrészből fog beszűrődni a zaj.
- Esetleg meg lehet próbálni a hangfelvétel sávszélességének csökkentését addig, amíg a beszéd még érthető. Ez is szokott javítani a jel-zaj viszonyon.

Engem pont a megvalósítás érdekel. A hagyományos megoldások okésak, nem azzal van a gond. Azokat ismerem, tudom - viszonylag - pl. hogy melyik mikrofonnal mi várható.

Tehát most se az van, hogy ha nehéz a diót feltörni, akkor vegyek a boltban hámozottat, a feltörés módja az érdekes. A tecsőn nagyon sok dolog fent van, de nem mindig tudom hogy pontosan mit is kellene keresnem.

Pontosan ezt csinálja a noise reduction. A vételéhez zaj minta alapján szűri a mintával megegyező felépítésű tartományt az anyagból és ami marad, az a hasznos jel. Akkor van gond, ha a szűrendő minta olyan hangelemeket tartalmaz, ami a hasznos jelben is benne van, azt nyilván elveszíted.
Amit te akarsz, az olyan felvételi technikát igényel, amikor a hasznos jel rögzítése mellett külön még a háttérzaj több pozícióból való rögzítését is elvégzed , majd a több felvételből aztán lehet mindenféle ellenfázisú mókolást végezni, nyilván megfelelő előkezelés és utómunka során. Nagy meló és soha nem lesz tökéletes.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Igen, a háttérzaj külön van rögzítve. Ezt írtam. Nem zajprofilt csinálok, konkrét zajfelvétel van, nincs benne (illetve csak minimális, amit a mikrofon a háta mögül felvett, de kb. elhanyagolható mértékben) a hasznos jel, csakis a zaj. Nem is lett tökéletes, pláne nem a "nagyon egyszerű, olvass utána"-hoz képest.

Ha a zajt külön mikrofonnal veszed fel, akkor a két mikrofon távolsága miatt már eleve fáziskülönbség lesz a „tiszta zaj”, és a hasznos jelben levő zaj között. Tehát ha a zajt egyszerűen invertálod és hozzáadod a jelhez, akkor bármi lehet a végeredmény. Akár még erősödhet is a zaj.

- Tehát a távolság miatti fáziskülönbséget is figyelembe kell venned.
- Ha a két mikrofon esetén a jelfeldolgozási idő is különbözik (pl. más a hardware, vezetékhossz,…), akkor azt is figyelembe kell venni.

Sok kísérletezéssel (vagy méréssel és számolással) megtalálható a zaj helyes fázistolása. Azonban ha változik a hardware, akkor változni fog a jelfeldolgozási idő. Ha máshova teszed a mikrofonokat, akkor a távolság miatti fázistolás fog változni. Tehát minden felvétel után lehet kísérletezni, vagy mérni.

Így van, pontosan emiatt ez a fajta komplex háttérzaj szűrés házi körülmények között nem nagyon valósítható meg.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

No igen, nagyjából én is erre tippeltem. Eleve maga a mikrofonozás se triviális, hiszen a "zajmikrofon" a zaj felől veszi a jelet, a "hangmikrofon" viszont a zajt jórészt visszaverődéseken át veszi (szoba fala, hangszer, előadó, bármi), aminek a fáziskülönbsége gyakorlatilag folyamatosan változik (változhat, de ami változhat, az változni is fog). De mint mondtam, állítólag nagyon egyszerű, csak utána kell olvasni.

Most azon gondolkodom, hogy ha van egy nem determinisztikus fehérzajod, amelynek a spektruma minden frekvencián azonos teljesítményű, ahhoz hogyan adsz bármit ellenfázisban. Nem mondom, hogy a zaj szűrése lehetetlen, hiszen fft után gondolom, meg lehet csinálni, hogy minden együtthatóból levonják, ami a fehérzaj spektruma, aztán inverz fft, de félő, hogy még az sincs rendben, amit most mondtam. Én csak azt tudom, hogy a nV/sqrt(Hz) dimenziójú mennyiséget szorozni kell a sávszélességgel, illetve ellenállás esetében a zajfeszültség effektív értéke sqrt(4*k*T*B*R), ahol k a Boltzmann-állandó, T az abszolút hőmérséklet, B a sávszélesség, R az ellenállás. Meg az dereng, hogy ezeket négyzetesen lehet összeadni, majd a végén négyzetgyököt vonni. Meg a stochasztikus mivoltából az is jön, hogy nincs értelme a zaj csúcsértékéről beszélni, csak arról, hogy Gauss-eloszlás szerint milyen valószínűséghez milyen csúcsérték tartozik, s a 0.1 %-nál kisebb valószínűséggel akkor fordul elő az adott zaj csúcstól csúcsig mért értéke, ha az az effektív érték 6.6-szorosa. Ezzel szokás számolni a gyakorlatban. :)


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Sehogy, de nem is fehérzajról volt szó, hanem nemkívánatos háttérzajról.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

Tehát valami determinisztikus, ismert dologra gondolsz?


tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A zaj elnyomás, zaj kioltás ismert technológia, már vagy negyven évvel ezelőtt is volt rá gyakorlati felhasználási példa. Nem egy háztáji műfaj.

--
"Nem akkor van baj amikor nincs baj, hanem amikor van!"
Népi bölcsesség

IMHO Rossz irányban ülsz a lovon...
A profik ezt foley-val oldják meg - nem zaj redukcióval... ;->