Chiptuning tanulása.

 ( emberk | 2014. október 24., péntek - 12:34 )

Sziasztok.

"Hobbi autóhekker" vagyok, és sok apró motyót összeszedtem már kocsi piszkáláshoz, és megütött a felismerés, hogy gyakorlatilag mindenem megvan az autó ecu programozáshoz, a szaktudást leszámítva (C,C++, és fortranban azért elég jól elvagyok). Egy öreg opel zafira A-m van (2000 gyártmány x20dtl-motorkód), amihez 2 tartalék motorvezérlő elektronikám is van. Gondoltam beletanulok. Google-vel már sok minden általános dolgot összeszedtem, de ennél a típusnál hogyan induljak, milyen szoftvert..... javasoltok ami már bevált. Nem baj ha fizetős, ha épeszű ára van akkor is érdekel.

Előre is köszönöm a segítséget.

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Miért nyúlnál bele ? Befáradsz az első márkaszervizbe és ráteszik a legfrissebb verziót (max 10k). Annál jobbat úgysem fogsz tudni csinálni ez nyilvánvaló.
A dízel korom erősen rákkeltő én a helyedben nem piszkálgatnám.

Alapbó nekem "játék" lenne. Ilyen öreg vasnál is felrakják a rávaló legújabb verziót?

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

igen

Köszönöm. Élni fogok a dologgal valószínüleg.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

a chiptuning és a gyári vezérlőszoftver frissítése két külön dolog. A gyári vezérlő programok lefednek egy elég nagy földrajzi területet, egy olyan általános program, ami széles tartományban működik (Szibériában és a Szaharában is.).
Emiatt közel sem optimális egy ilyen programmal vezérelt motor működése. Ilyenkor jön az, hogy optimalizálnak a programon az éghajlati viszonyoknak megfelelően (légnyomás, páratartalom, hőmérséklet, stb.). Ezek a programok máris jobbak, mint a gyári, mert figyelembe vesznek olyan körülményeket, amiket a gyári program nem. Közös jellemzőjük, hogy az optimalizáció miatt a teljesítmény ha nem is növekszik, a fogyasztás csökkenhet valamennyit.
Következő lépés a chiptuning, amikor a motorelektronika map-jét úgy tologatják, ahogy épp kedvük tartja. Akár agyament módon is.
Persze ahhoz, hogy ezek a tuningok működjenek sok minden más is kell még. A módosított programhoz hozzá kell igazítani a kipufogó rendszert, a gyújtást, a levegőszállítást, stb. Ha ezt nem teszik, akkor egy chiptuningos motor szinte biztos, hogy rosszabbul teljesít, mint egy gyári szoftveres.
Ha nem lehetne a gyárinál jobb programot írni, akkor a gyáriként működő tuningcégek (ABT, M Gmbh, AMG, stb.) sem léteznének, a többiről nem is beszélve. Mert nem lenne értelme. De vannak, léteznek, és köszönik szépen jól vannak.

Kb. olyan a dolog ez az egész chiptuning, mint amikor linux esetén használsz egy általános kernelt, amit a "gyártó" ad a distztribúcióhoz, vagy amikor fordítasz egyet magadnak.

Egy szó mint száz, ez egy elég összetett terület. Hobbinak pont tökéletes. :) korlátlan mennyiségben lehet rá időt elb*szni. :)

A tuningcégek annyit csinálnak, hogy a határértékeket jobban megközelítő üzemállapotot hoznak ki a teljes rendszerből, egyes alkatrészek cseréjével/átalakításával biztosítva a szoftveres módosítások használhatóságát.

Lehet, hogy hobbinak "tökéletes"-nek tűnik, de mivel vélhetően semmilyen műszerezettsége nincs mellé, amivel az eredményt (pozitív avagy negatív irányban egyaránt) mérni tudná, így én inkább a korlátlan idő- és pénzmennyiség elszórására (ráadásul lehet, hogy a költség csak később jelentkezik) alkalmas dolognak tartom.

Csak lábjegyzetként, a KPM előszeretettel méricskéli az autók teljesítményét, ahol a gyáritól eltérőt találnak (felfelé, aka csiptuning), azt azonnal adócsalást követ el, tekintve, hogy teljesítmény adót az autó gyári teljesítménye alapján fizet.

-----------
"Pontban 0:00-kor nem nagyon szoktak véletlen dolgok történni"

Szerintem ide nem programozói (c++,fortran) tudás kell hanem nagyon alapos autószerelői és konkrét márka/típus ismeret.

Az első szakmám az, csak már elavult a tudásom, de nem 0-ról kezdenék.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Akkor kicsit részletesebben.

Személyi feltételek:
- programozási tudás
- erős szabályozástechnikai tudás
- a komplett hardver és hozzátartozó fizika alapos, technikai paraméterekre kiterjedő ismerete (a vezérlő számítógép és a vezérelt gép: motor, adagoló, feltöltő, szenzorok)

Tárgy feltételek:
- hardver+szoftver, amivel a vezérlő számítógép programja átírható
- autószerelő műhely, standard mérőműszerekkel, füstgázelemzővel
- teljesítmény mérőpad

Persze ha csak játszani akarsz, meg tönkretenni az autódat, esetleg csak szimplán megmérgezni az embereket, akkor ahhoz tulajdonképpen elég valami szoftver, amivel bele tudsz kókányolni...

Az első 3 javarészt megvan, de nem kifejezetten ezen a területen, de jócskán van átfedés a 4, úgy végignézve a kütyüimet szintén, kivéve a szoftver, az utolsó 2-re pedig "van emberem", némi összegért cserében. Nem világotmegváltani, és kóklerkodni szeretnék, hanem érdekel a témna és tanulni. Bár a jövő nem ez hanem sokkal inkább pl tüzelőanyag cellák, és elektromos hajtás..... De a hőerőgépek is nagyon érdekelnek.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Mielőtt átírod a "map"-okat az ecu-ban, érdemes elmerülni a dízelmotor vs. mennyiségi szabályozás témakörében. Emelheted agyig az adagolónak "már ha elektronikus" küldött megfelelő parancsokkal a befecskendezési mennyiséget, darabszámot/időegység, elő/útó porlasztást, előtöltés(idő/mennyiség) stb. stb. De anélkül, hogy több levegőt nyomnál a hengerekbe, két dolog fog történni, vagy kegyetlenül kormot és izzó pernyét fog okádni a masina vagy a szegény "keverék" miatt ordenáré magas lesz az égéshő és mindent leolvasztasz a nagy erős dízelben. More Powa egyik esetben sem lesz, max placebo effektus a tükörben látható éjszakai sötétség miatt amit a korom okoz :D Egy a lényeg, büntetlenül nem lehet baxtatni ezeket a kérdéseket, otthon garázsban.

Egyébként félre ne értsd, a legnagyobb jóindulattal írtam neked ezeket.

u.i.: motorkód alapján most hirtelen nem ugrik be, de ennek nem VP44 vagy hasonló adagolója van?

Igen. VP44-es. Tudom mindenki szidja, hogy gyakran meghibásodik, de szerencsére bontottan ez sem megfizethetetlen, bár nem olcsó (~50-70eft). Őszintén szólva nem érdekel az "agyonhajtás" Mindössze csak a hogyan kell téma érdekel. Egy 82-lóerős motortól nem várok el csodákat. Őszintén szólva kémia fizika témakörökben eléggé otthon vagyok, így irrealitásokba valószínűleg nem ütköznék, hülyén fog hangzani de az egésznek leginkább a matematikai oldala vonz, és ennek a gyakorlati megvalósítása.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

A dízel chiptuning jó móka. De ha eltolsz valamit, kegyetlenül bünetet. :) imsterettségi körben van olyan, aki kifejezetten dízelre van ráállva. Ő mesélt vicces sztorikat. Volt egy delikvense, a keménycsávóvagyokmer'hármasgófomvan típusból. Ember kitalálta, hogy hőzzák fel neki az 1.9TDI motort amennyire csak lehet. A konkrét számra már nem emlékszem, de a motor végül olyan 250+ LE lett. A tuningos srác mondta a tulajnak, hogy ésszel, mert nagyon ki van hegyezve a motor, könnyű kinyírni. A tulaj elkezdte taposni a kocsit, mint a barom. A motor állítólag ki is bírt vmi 10km-t, utána kuka. :)

Én középiskolás koromban löttyöket készítettem kismotorhoz. Vol olyan keverékem ami lehúzott gyertyapipával is ment :D. Természetesen ez vacak kotyvalék, hisz kopogásos égés volt de 14-15 évesen ez még "vicces" volt.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Ohh igeeeennnn VP44...we love it :D:D

Neked volt vele gondod? Eddig én még megúsztam. Remélem továbbra is így lesz :)

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

Hááát maradjunk annyiban, hogy drukkolok neked és a VP adagolódnak....:D

Bocsi nem vp44 az 6 hengeres motorokhoz készült ez vp30 ami gyak ugyan olyan.

------
3 fajta matematikus létezik. Aki tud számolni, és aki nem.

VP44 négyhengereshez is van, többek közt a tieden is az kell legyen, ha jól adtad meg az adatokat...
http://www.imagebam.com/gallery/wn96p89tfwetd4oos7vyttayz89y8ls5

Tuningolni olyan motort érdemes, amiben van tartalék gyárilag. Az opel motor + VP44 kombó pont nem erről híres. De külön-külön se...

Bontott VP44-et ellenőrzés nélkül felrakni se egy bölcs dolog. Tesztelni az adagolót mechanikailag és felprogramozni az adagolón levő vezérlőegységet csak gyári Bosch adagoló próbapadon lehet, ami nem egy olcsó mulatság. Főleg ha javítani is kell.

Ettől még a chiptuninggal megpróbálkozhatsz. Bár mások már megcsinálták helyetted a tuningolt programot és némi kp-ért fel is rakják a gépedre. Bár csodákat ettől ezen a motoron tényleg ne várj.

De ne hidd, hogy ezeknek a programoknak az elkészítéséhez különösebb matematikai tudásra lenne szükség. Speciálisan tuning célra kifejlesztett szoftverekkel szokták a gyári motorvezérlő szoftverét manipulálni.
Pl:http://www.evc.de/en/product/ols/

Unix portál ... A téma kapcsán olyan érzésem van, mint amikor meglátom ezt a logót: http://fung.hu/images/logo_unix.jpg