Hogyan szabadulj ki az örökös jóbarát rendszergazda szerepből?

Fórumok

Talán ismerős valakinek a szitu, hogy ha egyszer segítesz valakinek jóindulatúan megoldani egy számgépes problémát, onnantól te leszel az örökös rendszergazdája. A "tartjátok a kapcsolatot" innentől egyenlő azzal, hogy felhív ha gondja van. Fél éve is te csináltad meg, de már megint rossz.
Hogy lenne megoldható konfrontálódás nélkül, hogy ne automatikusan te jussál az ismerőseid eszébe ha "valamit kiír a windóz" vagy "nem megy az internet"?

Köszi a tippeket mindenkinek. :)

Hozzászólások

Nem veszed fel azonnal. Ha tényleg fontos, akkor úgyis csörget pár perccel később. Visszahívod 1-2 óra elteltével és kiderül, hogy megoldódott. Pár alkalom után leszokik a telefonálásról.

Igen, ha ennyire makacs, akkor marad az, hogy finoman közölni vele, hogy nem érsz rá ilyennel foglalkozni. Ha ebből se ért, akkor kevésbé finoman, i tak dalse.

Persze mókás a dolog ha amúgy nincs kihez fordulnia (visszatérve az eredeti kérdéshez), mert akkor ugye a kényszer hajtja hozzád. Ebben az esetben az ígyjárás kategóriát vélem felfedezni.

Én már elsőre azt szoktam mondani hogy programozó vagyok programokat írok, nem értek se a hardverhez se az operációs rendszerekhez.
Ja és ha valaki hallott már arról hogy mi az a programozás annak még lökök egy:
Nem használok Windowst így nem is értek hozzá, Linuxot használok abból is a Gentoot de az nem való fehér embernek a többi disztrót meg nem ismerem.
De ez már sajnos rajtad nem segít.
Szerintem a haragot már nem tudod elkerülni csak ha továbbra is megcsinálod.

Pénzt kérsz. Még mindig téged hív. Emelsz a díjaidon. :)

Esetleg mondd azt hogy:
Beléptél Poli Parancssoros Ökumenikus Egyházába és mostantól tiltja a vallásod hogy M$ (a gonosz nevét ki ne mondd:) termékhez nyúlj.

Tisztázni kell, hogy bocs, de neked ez nem hobbid, hanem a munkád, amiből szabadidődben kiszakadni szeretnél, és nem másodállásban is űzni - ha máshogy volna, volna erre számlaszámod és szabott óradíjad.

Humanistábbak ezt a soron következő kapcsolattartást jelentő javítási munka után mondják el.

Azért én ezt nem teljesen értem.
Ha nem kihasznál, hanem valóban segítséget kér és épp van időm, akkor miért ne segítenék? Ha meg terhes az egész, akkor eleve el sem vállalom: "bocs, de annyira nem értek hozzá, hogy felelősséget vállaljak a matatásom következményeiért".
(ez utóbbi tényleg csak olyankor fordult elő, amikor pl. vírus után kellett volna takarítani vagy hardverben turkálni - ezt a kettőt sohasem vállaltam el)
De egyébként... A korábbi hozzászólások alapján mondjuk havonta egy-két alkalommal megkeresnek, pláne ha nem is telefonon, a gép előtt ülve, hanem valami online (e-mail, fészbúk stb) felületen...
Ha ennyire zavar, akkor már az elején nem kellett volna segíteni.
De nekem úgy tűnik, nem a segítségkérés az elsődleges probléma, az ismerőst szeretnéd távol tartani magadtól, témától függetlenül. Nem?
Ha meg tényleg ez a helyzet, akkor nem tökmindegy, hogy megsértődik-e vagy sem?

ui: nincs valami gond a hup órájával? (esküszöm, az előbb még fél - vagy másfél? - órás eltérést láttam)

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

Nem akarom az ismerőst távol tartani, csak rosszul vagyok a számítógépekkel történő baszakodástól, főleg a másétól. És még ha meg is csinálom, általában az a vége, hogy hívnak 1 nap múlva, hogy "jajj, azt elfelejetettem, hogy a ... sem megy", és akkor mehetek vissza.

Jó, ha rendszert csinálnak belőle, az persze más téma.
Nekem általában olyanok voltak, hogy egyszer-kétszer valami apróságot beállítani, megkeresni stb.
Ilyen esetben viszont tényleg jobb, ha már eleve nem vállalod el, akkor kisebb az esély a sértődésre.

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

Elég egyszer (direkt) elbaszni valamit, de akkor rendesen. :)

Az az opció nem létezik, hogy azt mondod, hogy "ne haragudj, de nem csinálom meg"?

-----------
"Pontban 0:00-kor nem nagyon szoktak véletlen dolgok történni"

Én pedig ezt szoktam mondani. Aki ezen besértődik az megérdemli.

Persze vannak kivételek. Pl. a régi szomszéd bölcsészlányok laptopjait máig én telepítem, de le van beszélve, hogy én feltelepítem, de utána nekik kell rá vigyázni. kb. kétévente vesznek egy újat, azt megint feltelepítem és kb. ennyi.

Persze ez annak aki már a hordóban ül nem segít.

Én már az elején tisztázni szoktam velük, hogy 1 alkalom ingyenes, a többiért pedig baráti árat kérek. Akinek tényleg baja van az kifizeti, a többieknek meg ott a Google, vagy a "Nem értek hozzá bocsi" válasz.
-------------------------
neut @ présház

Ehhez hasonló "szabadulóművészeti" topic volt már kb. egy hónapja. Onnan is meríthetsz ötleteket. :)

Szia,
Személy szerint 1-1 szívesség erejéig szívesen segítek, de ha az adott ismerős eléri a küszöböt ( sokszor jár hozzám apró-cseprő gondjaival, vagy már az ismerősei problémáival is akar keresni... ), akkor egyszerűen közlöm vele az árakat.
Általában, vagy a munkabérem alapján számolok, vagy a környező szervizek díjával, attól függően, mennyire akaszkodna rám az illető :)
Így, ha neki is megéri, mindkettőnknek jó...
Végső esetben, ha bármi okom lenne nem segíteni, akkor adok a kérdés kapcsán http://lmgtfy.com/ linkeket :) Kicsit sértő, de eddig szerencsére mindenki értette a célzást :)

Üdv,
LuiseX

Ezekkel a lekoptatós trükkökkel nekem(? végül is nekem nem :) ) egy bajom van: sohasem tudhatod, mikor lesz szükséged az illetőre. És általában nem az marad meg az emberekben, hogy egyszer segítettél, hanem az, hogy bunkó módon lekoptattad.

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja... Hm... igazgatónak talán még jó lennék. :)

Igen ez az, azért nem csinálom meg mert csak, általában visszaüthet.
Ezért jobb hogy, azért nem csinálom meg mert hülye vagyok hozzá.
Ez is visszaüthet ha épp az akinek mondtad bírálja el hogy felvegyenek-e egy ilyen munkára, de ennek kicsi az esélye.

szerk: Bár én nem vagyok autentikus ez ügyben mert általában fogalmuk sincs mit csinál egy programozó, a rencergazdáról meg általában sejtik hogy rencereket igazgat, tehát akkor tudja igazgatni az ő rencerüket is.

Szia,
De a visszaütés elkerülhető, ha a segítség nyújtás kérésekor rámutatsz, hol talál leírást.
Volt olyan ember, akinek kapásból azt mondtam, hogy nem. Miértet sem kérdezett, és máig jóban vagyok vele.
A titok nyitja az volt, hogy mutattam neki egy weblapot, ahol az ő gondjára step-by-step leírás volt...
Meg, természetesen az is, hogy kulturáltan mondtam neki, nem pedig elhajtottam a jó büdösben :)
Üdv,
LuiseX

Szia,
Ezek a trükkök alkalomadtán kerülnek elő, ha valamiért nem tudok/akarok segíteni az illetőnek. Szerintem sejted, hogy ezek az állapotok nem a semmitől alakulnak ki , talán itt hup-on is látható a nyoma, hogy próbálok segíteni az embereknek...
Eleve azt vallom, hogy a tudást meg kell osztani, akkor miért ne nyújtanék segítő jobb kezet? :)
Ha meg valaki eleve nem akar segíteni, és úgy nyújt először is segítő jobb kezet, már elnézést, de vessen magára szerintem...
Plusz, akárhogy is nézem, ez a topic eredetileg a lekoptató trükkről, és nem az alkalmazóikról vagy az alkalmazásukról szólt ;)
Üdv,
LuiseX

Ha dózer, akkor "10 éve nem használom, és ha mégis, pár perc alatt ideges és ingerült vagyok tőle". Bejön.

Ha nőnek kell, akkor ugyanez virágnyelven. Ha azt mondja, hogy nem baj, majd megnyugtat, akkor bevállalom :)

---
--- A gond akkor van, ha látszólag minden működik. ---
---

Egy ötlet:
Közlöd vele, hogy a hiba elhárítása adatvesztéssel járhat (ez egyébként sokszor igaz is), ezért még mielőtt odaérsz, mentse el a számára fontos adatokat. Ha ezt nem tudja/akarja megtenni, akkor közlöd vele, hogy megcsinálhatod te is, de adatmentést csak pénzért vállalsz, mert az sokáig tart/most éppen nincs külső merevlemezed (=venni kell). Ha egyébként közeli ismerős, akkor egy Remy Martin kategóriájú konyakot kérj az adatmentésért.
Viszont ha nem csinál mentést, akkor sem illik szándékosan törölni fájlokat.

-----

(&%;_98\<|{3W10Tut,P0/on&Jkj"Fg}|B/!~}|{z(8qv55sr1C/n--k**;gfe$$5a!BB]\.-

Kiszámolod a nettó órabéred és következő alkalommal annyit kérsz minden megkezdett óráért, hétvége/éjszaka 100% felár :)

Engem az érdekelne hogy mit kezdetek azokkal akiknek azonnalra kell a legalább 1 munkaórát igénybe vevő akármicsoda.

----------
[GB ≠ GiB] [MB ≠ MiB] [kB ≠ kiB] [1000 ≠ 1024] [Giga ≠ gram] [Mega ≠ milli] [Kelvin ≠ kilo] [Byte ≠ bit]

Szia,
Munkakörnyezeten kívül közlöm vele a csoda tarifáit. A pénzben mérhető dolgokat az ilyen figurák könnyebben felfogják, mint az okokat. Ha kitudja fizetni az árat amit mondok, akkor pechem van, de ez szerencsére még nem fordult elő :)
A másik lehetőség, hogy cégnél kérnek ilyet, ilyenkor mindig elmondom, hogy a mostani projektemről át kellene helyezni az új feladatra, egyeztessen a vezetőimmel, és foglaltassa le a várható költségeket jó előre... Ez általában elég szokott lenni.
Supportos munkáim alatt pedig szimplán közöltem, hogy lehetetlen, és még a kuncsaft előtt jeleztem a főnöknek, ideális esetben :)
Ellenben mindezekkel, ha tudom, hogy értelmes ember, akkor elmagyarázom, miért nem fog menni...
Üdv,
LuiseX