( ggallo | 2024. 08. 22., cs – 18:27 )

Így van, ahogy írod. Sajnos.

Az első beszélgetés alatt kiderül, hogy lesz-e második, és ne érezd magad rosszul, ha nem lesz. A legtöbb ügyfél az IT-t csak szükségtelen költségnek látja, nem akar rá semennyit sem költeni. Innen elég nehéz nyerni, és ha nem sikerül, nem a Te hibád az esetek túlnyomó többségben. Hanem azért, mert a beszélgetés csak azért jött létre, hogy a vezető meggyőzze magát (önigazolás), hogy ez tényleg drága, annyit nem ér, így nincs rá szükségük.

Viszont mindenkinek be kellene tartania, hogy nem kellhet annyira a meló/pénz, hogy szakszerűtlenül is elvégzi ha úgy adja ki. Olyan lehet, hogy nagyon kell a pénz, és jóval áron alul profin megcsinálja. Persze ezzel olyan ördögi körbe kerül az ember, hogy profi munkát vár majd mindenki fillérekért (az olcsó jó munka híre fénysebességgel terjed a nem-olcsó jó munkáéval ellentétben), mert precedenst teremtett rá, így én ennek kerülését javaslom. De van helyzet, mikor így kell valami miatt. De akkor se a minőség szenvedje kárát, inkább a bevétel. Persze szélsőséges esetben az ügyfél a szükséges eszközökat sem akarja mind megfinanszírozni (nem csak a munkadíjon spórolna), akkor mindenképp lépni kell onnan, bármennyire kell a lóvé. Mert ott már tisztán latható, hogy az ilyen ügyféllel csak a baj lesz.

Mi jó ideje bevezettük, hogy meghallgatjuk mit szeretne az ügyfél (nem az általa kitalált megoldásokat, hanem a feladatokat, problémákat), és ajánlunk valamit a tudásunkon, képességeinken belül. Aztán abból választhat, hogy kéri, vagy nem kéri. Nincs olyan, hogy ezt vagy azt vegyünk ki, mert majd később/nem kell/olcsóbbat keres/stb. Egy megoldásnak ritkán lehet részeit következmények nélkül kihagyni, és onnantól ugyan hogy vállalunk felelősséget az eredeti probléma/feladat megoldására?

Ezen felül minden rendszerről tudni az elején, hogy működni fog jól, amíg villanyt kap (ez a ritkább), vagy folyamatosan figyelni, tutujgatni, kezelni kell majd (az 5e Ft-os wifi router-en felül ez kb. mindenre igaz céges ügyfeleknél). Ez alapján az eredeti munkát is csak úgy vállaljuk el a második esetben, ha aztán üzemeltetést is kér, szerződik. Ha nem velünk akar szerződni, akkor a kivitelezés is legyen a másiké, mert senki sem szeret a más által csinált rendszerrel kínlódni (általában olcsón szarul megcsinált rendszert kellene jól üzemeltetni... fordítva igen ritka, hogy drága jó rendszer olcsó üzemeltetőnek adnák), üzemeltetés nélkül meg el fog halálozni, és nem kell a balhé, hogydehát te csináltad három éve, és azt hittük sose romlik el, de ha mégis, akkor örökgaris-azonnalmegjavítós a rendszer.