( asch | 2024. 04. 18., cs – 11:27 )

Kiszámoló ökölszabálya az volt, hogy 3 havi keresetednél ne legyen több az autó bekerülési költsége. Aki nem keres baromi sokat - mondjuk 3 hónap alatt egy Tesla teljes árát - annak bizony érdemes költségre optimalizálni az autóvásárlást. Érdekes egyébként, hogy ebből az ökölszabályból sokaknak az jön ki, hogy inkább ne is legyen kocsijuk

Ha ennél drágább az autód, akkor a teljes életedre vetítve túl sokat fogsz az autódra költeni. Magas kereset mellett ez persze belefér, csak sokkal kisebb vagyont fogsz összegyűjteni. Alacsonyabb kereset mellett pedig az eladósodás egyik oka lesz az autó. (Ha jobban belemegyünk nyilván TCO-t kell számolni, ami kicsit komplexebb pláne az üzemanyag/üzemeltetés miatt. Amikor a cikket írta még nem voltak versenyképes áron elektromos kocsik.)

A számolás részletei és az okok a fentebb linkelt cikkben vannak. Én egyébként egyértek vele azzal a kitétellel, hogy az élet egyéb szempontjait és nézni kell, és a 3 hónap csak egy kiindulási pont. Mindig a TCO-ra optimalizálva vettem autót eddig is, és sosem bántam meg, hogy nem szálltam el az igényeimmel.

Hitelre (manapság inkább lízingre, de ebből a szempontból mindegy) simán elérhető sokkal drágább autó is, mint amit Kiszámoló javasolna. Például 500EFt (nettó) fizu mellett 2M beszállóval (pl. előző kocsi eladása) 5 évre lehet lízingelni 176 319Ft havi díjjal egy tízmilliós kocsit. Ismerek embereket, akik illyen kostrukciókkal 5 évente cserélik a kocsijukat. Csakhogy 500EFt fizetés mellett majd két évi fizetésükbe kerül az autó, tehát sokszorosan több az ökölszabálynál, túl nagy árat fizet az autójáért.