( bolond | 2024. 03. 17., v – 17:58 )

Nekem úgy rémlik, a könyv szerint gyújtást is állítani kellett.

 

Szerk.:

Én, mint a fizikához egyáltalán nem értő illető arra gondolnék, hogy adott körülmények között ugyanabba a motorba legfeljebb X mennyiségű 95-ös benzint és levegőt lehet benyomni a kopogásos égés eléréséig, míg 100-as benzinből és levegőből X * 1,Y mennyiségűt. Nem a motor adott körülmények között fixnek mondható kompressziója a lényeg, hanem az, hogy mennyi potenciális energia kerül az égéstérbe. Minél magasabb az oktánszám, annál több lehet a benzin-levegő keverék, vagyis a felszabadítható energia. Amennyiben a fentiekkel nem tévedtem nagyot, úgy a drágább/sportosabb autók motorvezérlőjében lehet program a magasabb oktánszámú benzinekhez.

Felmerült, hogy a törvény tiltja-e, hogy gyárilag a motor bizonyos körülmények között nagyobb teljesítményű legyen a katalógusadathoz képest, illetve mekkora eltérést enged meg felfelé. Én arra tippelek, hogy a katalógusban egy adott szabvány szerint kell megadni a motorra jellemző mért értékeket, aztán ennyi. Pl. a 100-as benzinre gyártott motort az előírt szabvány szerint lepapírozzák 95-össel, végül is úgy sem gyenge, aztán a tulaj meg vígan tankolja bele a 100-ast. A gyártó a 95-öst írja elő a gépkönyvben, innentől kezdve a tulaj felelőssége, hogy közútra mit tankol.