A múlt heti káoszt, töltő oldalról, úgy néz ki alapvetően két dolog okozta.
Az elmúlt héten tele volt az internet azokkal a beszámolókkal és amerikai híradós beszámolókkal, amelyek a chicagói télben előállt villanyautó-apokalipszist dokumentálták. Természetesen, az ilyenkor megszokott forgatókönyv szerint, az autós oldalak többsége, de még az általános médiafelületek nagy része is jól kigúnyolódta magát az elektromos autókon, azok a kommentelők pedig, akik „már régen megmondták, hogy…” most jóleső érzéssel nyugtázták, hogy mennyire igazuk volt.
Most, hogy mindenki jó kikárörvendte magát, nézzük meg, mi is történt valójában.
Rendkívüli állapot
Az elmúlt héten tartós, rendkívüli hideg öntötte el a Nagy-tavak környékét, és a januárban szokásos +1°C és -5°C közötti átlaghőmérséklet helyett pár napig éjszaka -40°C tépázta meg a környéket, az idő pedig még délben is csak -20°C-ig enyhült.
A rendkívüli állapot nemcsak az Egyesült Államok északi, de Kanada déli részét is érintette. Az 1,3 milliós Calgary-ban, a kanadai Alberta állam legnagyobb városában például szintén az elmúlt héten arról számoltak be a helyi híradók, hogy a -35°C-ban a város több üzemanyagtöltő állomásán befagytak a benzinkutak, nem tudták kiszolgálni az ügyfeleket. (Valami miatt ez a hír nem érte el a világsajtó ingerküszöbét).
Hogy ezt kicsit kontextusba helyezzük, bár hajlamosak vagyunk ezt a környéket nagyon északinak és hidegnek gondolni, a valóságban például Chicago ugyanazon a szélességi körön fekszik, mint Róma, Calgary pedig Berlinnel van egy magasságban. Természetesen a felsorolt városok éghajlata nagyban különbözik, de azért az amerikai metropoliszokban is inkább kutyát, mint jegesmedvét tartanak az emberek, és nyáron ott is tud +30°C lenni.
Tehát érdemes megjegyezni, hogy egy pár napig tartó rendkívüli helyzetről van szó, amire valószínűleg sem az autósok, sem a töltőszolgáltatók nem készültek fel megfelelően.
Érdekes azonban, hogy míg Norvégiában évek óta 80+ százalék a villanyautók részaránya az eladásokban, és már az ország flottájának negyede elektromos, ott nem állt meg úgy az élet, mint azt Chicago alapján gondolhatnánk. Igaz, a helyi busztársaságnak decemberben meggyűlt a baja az ausztrál gyártású töltők egy részével.
Elégtelen infrastruktúra
A töltőkáosz kapcsán az amerikai híradósok leginkább egy chicagói Tesla Supercharger állomás mellől jelentkeztek be, amely tele volt ugyan, de az oszlopok vagy nem működtek, vagy rendkívül alacsony, pár tíz kilowattos teljesítményt adtak le.
A YouTube-on azonban találunk természetesen más töltőszolgáltatóknál dekkoló autósokról készült videókat is, tehát még csak nem is csak egy hálózat egyedi problémájáról van szó.
A múlt heti káoszt, töltő oldalról, úgy néz ki alapvetően két dolog okozta.
Az egyik, hogy a töltőoszlopok nem voltak felkészítve a rendkívüli hidegre. Egy népszerű elmélet szerint a nagy teljesítményű töltők hűtőfolyadéka nem bírta az időjárást, ezért az oszlopok csökkentett teljesítményre kapcsoltak. De mivel ilyen Superchargerek vannak Alaszkában, és Skandinávia északi részén is – a legészakibb Tesla villámtöltő például a 71. szélességi fokon található – ez műszakilag feltehetően nem megoldhatatlan probléma, csakhogy a chicagói oszlopok nem ilyen időre voltak tervezve.
A másik kihívás a hirtelen megnövekedett forgalom volt. Helyi beszámolók szerint Chicagóban az elmúlt években rendkívül megnövekedett az Uber és Lyft sofőrök száma, akik nagy számban béreltek, vagy vásároltak villanyautókat. Ezek a városlakók többnyire nem tudnak otthon tölteni, így a nyilvános infrastruktúrát használják a napi munkájuk során, és a hidegben gyakrabban volt erre szükségük. Több interjú alapján egyébként úgy tűnik, nem is igazán tudják, hogyan működik a villanyautójuk.
[...]
Link: https://villanyautosok.hu/2024/01/23/mi-tortent-a-chicagoi-villanyauto-…
(Megint összevissza hadováltál 🤣)