( yoshida | 2024. 01. 17., sze – 14:40 )

"+ aki ezeket a gayítéseket kitalálta, hogy ajtóba süllyedő kilincs"

 

a mi "hagyományos" autónkban nincs ajtóba süllyedő kilincs, mégse tudtam kinyitni decemberben az egyik nap, mert az egész ajtó be volt fagyva.

 

Ehhez képest egy elektromosnál előfűtöd, és nagyrészt el is tűnt a probléma. Ha meg ilyen jégpáncél van rajta, az appban megnyomod a gombot, és kipattan az ajtó, nem kell kilincsel szenvedni. (tulaj néha belenézhetne a manualba)

 

De az igaz, hogy az átlagember nem elég okos/képzett ezekhez az autókhoz jelenleg. 

Tisztában lenni azzal, hogy a hideg akku belső ellenállása megnő, és ami ezzel jár pl. máris képbe hoz, hogy ne hagyd alacsony töltöttséggel kint a -20-ban. Simán el tud tűnni 10% kapacitás ha lerakod a 20 fokos akkut, és -5 fokosan akarsz elindulni vele (ha betolnád egy garázsba, és visszamelegszik, akkor visszajönne mind a 10%).

Az akku előfűtése is úgy működik, hogy kijelölöd a superchargert legalább fél órával érkezés előtt (ugye DC gyorstöltést akkor használsz ha hatótávon kívülre utazol), ÉS 10% fölött várható az érkezéskori töltöttség, akkor előfűti, és a nyári töltési sebesség 80-90%-át elérve vígan töltesz. Ha van garázsod otthon, vagy töltőd amin éjjel rajta lóg az autó, akkor megint nem lesz ebből gondod, mert pár fokon fogja tartani az akkut.

 

Van vicces a cikkben:

 

"He said he liked his EV, but only in summer. But he said only if it's not too hot, AC drains batteries very fast."

:D :D :D :D

 

Amikor 130-al mész mondjuk egy model3-al nyáron, akkor eszik 18kWh-t / 100km, a klíma pedig felvesz 500-1000 W körül az út alatt (ha felmelegedett utasteret kell lehűteni, akkor az első 15 percben felvehet 2-3 kW-ot is).

Szóval a 18kWh/100km-ből lesz 19kWh maximum. Ez 5.5% hatótáv csökkenés, a kis akkus 60kWh-s Teslánál kemény 13km hatótáv csökkenésről beszélünk egy autópályás 250km-es távon.