@locsemege jól leírta. Csak picit tennék hozzá.
Képzelj el egy énekfevételt! Jön a zene pcről hallgatod fejhallgatóban és ráénekelsz a mikrofonba. A mikrofonból jel bemegy a hangkártyába, onnan tovább a pc-be, ahol mondjuk rákerül zengető effekt, majd pcből ismét a hangkártyába és hangkártyáról a fejhallgatóba megy a jel ahol végül visszahallod magad. A probléma, az, hogy amig az énekhang jele megteszi ezt az utat addigra zene már nem ott fog tartani ahol énekelned kell, hanem el lesz csúszva. Ez pl a latency problémája gyakorlati szempontból. Ami pc környezetben nem igazán oldható meg.
Javtani lehet helyzeten különböző beállításokkal, a CPU ütemezésére, pufferméretekre, sebességre stb vonatkozóan. Relatime kernel - egy patchelt kernel, ami úgy van optimalizála h a szolgáltatás kérése és teljesítése közti időt próbálja minimalizálni. Ez egy általánosabb célú patch nem audió felhasználás az egyetlen terület ahol alkalmazható. A Jack-ék szerint nincs szüskég valójában RT kernelre audió felhasználás során: Do I need a realtime kernel to use realtime scheduling? Ubuntuban eredetileg nem is volt RT kernel, csak low-latency, de most ubuntu-proban (v. miben) úgy olvastam h már van. Ubuntu-studioban is lowlatency van.
Nekem alapvetően virtuális zongora miatt van szükségem a minél kisebb latencyre, hogy direktebb legyen az érzés a billentyű lenyomása és a hang megszólalása közt. Egy csúcskategóriás hardware-en mint pl Nord digitális zongora ez 1ms alatt van. PC-n ennek a sokszorosa. Dedikált CPU magokon futnak az érintett programok, amik performance governor modban vannak fullra feltekerve. Gyors nvme ssd-n vannak a hangminták mert a memoriában nem férnének el. Szal korábban a sokat kellet küzdenem disk sebsségekkel is, mert azok korlátoztak. Raid0- ban 3db sata3 ssd adott kielégítő eredményt.
Ezért jó audio célú linuxot használni mert ott már az alapok megvannak. De hát még ott is bőven lehet és kell is optimalizálni!