A lapos tv ellopása tényleg nem jó példa erre, de a koncert utcáról hallgatása sem.
Azzal ugyanis, ha a koncertet az utcáról hallgatod, a rendezőknek nem okozol semmilyen plusz költséget. Ő nem rak ki több hangszórót, hogy jobban hallatszon kintről, illetve nem tudod felelősségre vonni, ha az utcán mondjuk megkésel valaki a koncert hallgatása közben. (oda nem biztosít biztonsági személyzetet, nem vizsgál át ruházatot, stb.)
Jobban hasonlít ez arra, amikor mondjuk nem veszel jegyet a vonaton, és úgy utazol.
- A vonat amúgy is megy a megadott útvonalon, akár utazol vele, akár nem; tehát a személyzetet fizetni kell, és az infrastruktúrát fent kell tartani. -> A YouTube szerverei akkor is mennek, ha nem nézed a videót, a tartalomgyártók és a szerver üzemeltetők tőled függetlenül is elvégzik a munkájukat.
- A vasúttársaságnak közvetlenül csak minimális többletköltséget jelent az elszállításod (csak pár forinttal drágább egy ~80 kg-al nehezebb szerelvény elvontatása, 100 kilométeres távolságon is legfeljebb 1 dl gázolaj a többlet fogyasztás) -> a YouTube szerverei a videó feléd való kiszolgálása közben elhasználnak némi többlet energiát, mint ha készenlétben várakoznának, illetve a sávszélességnek is vannak minimális költségei, de ez csak fillérekben mérhető összeg.
- Ha te nem fizetsz a vasútért, de az közlekedik, akkor az üzemeltetés költségeit a többi utas közt osztják szét, vagy kevesebbet költenek a szolgáltatás nyújtására. -> Ha te nem nézel reklámot, akkor valaki mással megnézetnek még egy reklámot, és ebből fedezik a kieső bevételt, vagy kevesebbet fizetnek a tartalomgyártóknak.
- Az, hogy az állomáson, ahol felszállsz a vonatra, nincsenek kint az utazási feltételek, illetve nincs olyan szabványos, mindenki számára elérhető módszer, amivel ott helyben tájékozódhatsz mindenről, attól még ez lehet az utazás feltétele. -> Azt, hogy a YouTube amúgy könnyen elérhető szerződési feltételeit nem olvasod el (meg sem nézed), nem jelenti azt, hogy az ne lenne érvényben, és a szolgáltatás használatának ne lenne feltétele ennek az elfogadása.
- Az, hogy fizikailag jegy nélkül is fel tudsz szállni a vonatra, és nincs olyan berendezés a vagonok ajtajában, ami megakadályozza a jegy nélküli utazást, még nem jelenti azt, hogy ingyenesen lehet utazni rajta. -> Az, hogy a YouTube szervere válaszol a http GET-re, még nem jelenti azt, hogy az ászf elfogadása nélkül, szabadon lehet bármire használni.
- Az, hogy egy szót sem beszélek szlovákul, még nem jogosít fel arra, hogy a szlovák vasúton jegy nélkül utazzak. Az sem mentesít az ottani utazási feltételek alól, hogy nem ismerem fel a vonaton kiragasztott utazási feltételeket. -> Azt, hogy a videómegosztó oldalán úgy fogadod el az ászf-et, hogy nem értetted meg, még nem jelenti azt, hogy az már nem vonatkozik rád.
- Lehet találni olyan két vasútállomást, ami között jó eséllyel sosem futsz bele kalauzba (pláne ha feszálláskor figyeled, hol jár a szerelvényen), és meg lehet úszni az utazást fizetés nélkül is, de ez nem jelenti azt, hogy nem károsítod meg vele a vasúttársaságot. -> Az, hogy találsz olyan megoldást, ami hatékonyan blokkol a YouTube-on minden hirdetést, és meg tudsz nézni minden videót, még nem jelenti azt, hogy nem károsítod meg a platformot és a tartalomgyártókat.
- Az, hogy a vasúttársaság nem szerelt fel olyan berendezést, amivel megakadályozza a vonatra felszállást azok előtt, akik nem vásároltak jegyet, még nem jelenti azt, hogy számukra szándékosan ingyenesen elérhetővé tette volna az utazást. -> Az, hogy a YouTube nem blokkol minden olyan megoldást, amivel kijátszható a reklámok megnézése, még nem jelenti azt, hogy azokat ő szándékosan ingyenesen elérhetővé tette.
De mindezt elfogadom. Ha valaki semmilyen formában nem akar fizetni érte, tudatosan dönthet úgy, hogy megkárosítja a céget. Lehet neki morális alapot is találni (nagy cég, gonosz cég, Mészáros többet lop, a koncertjegyért majd fizetek, stb..), csak ne gondoljuk azt, hogy nem károsítunk meg vele senkit sem.
Én ismerek olyat személyesen, aki 2011 óta (több mint 10 éve) napi szinten utazik a munkába járáshoz hévvel, és nem vásárol sem jegyet, sem bérletet. Inkább minden nap figyeli, hogy van-e ellenőr, és vagy átszáll a kocsik közt, vagy ha olyan helyen van, lyukaszt egy vonaljegyet (amikor máshogy nem úszná meg). Amikor kérdeztem róla, azt mondta, hogy kiszámolta, évente legfeljebb 3 alkalommal büntetik meg, és egy tömb jegy fogy el. A büntetést helyben kifizeti, és neki így jobban megéri anyagilag, mint minden hónapban bérletet venni. Hogy mivel támasztja alá a cselekedetét: a munkába járás kvázi kötelező dolog, hiszen szükséges a megélhetéshez; de nem akar ezért még pluszban is fizetni, miközben csak azért utazik, hogy egy másik cégnek, és közben az államnak is profitot termeljen.