( NagyZ | 2022. 01. 25., k – 10:48 )

  • nyersanyag-hiany: erre van terv, battery dayt erdemes visszanezni
  • gyartasi nehezseg/csuszas/szallitasi ido: nehez fasza autot csinalni ugy, hogy ne ujrahasznald a 20 eves platformodat, mint a tobbiek. ugorjunk.
  • adaptacios folyamatok: a tesla a gyartosoron hetente 15-25 modositast vegez, egy tradicionalis autogyar evente csinal ennyit. en nem latom ezt valtozni.
  • toltohalozat: mar kurvareg fizetos.
  • kedvezmenyek: most kaptak a nemetektol 6 milliard(ish) EUR-t, amerikaban ugyanugy van EV-kre $10k(ish) federal credit, etc. ok leszarjak a tobbi kis piszlicsare piacot, kina, amerika szamit foleg.
  • toltohalozat: messze a tsla az egyik legjobb toltohalozat, a tobbiek dragabbak, es nincsenek is ilyen surun, DE szerintem mindenki jol jar, ha minden toltohalozat mindenkinek nyitott. (az EU-s 6 milliardert ki kell nyitniuk a sajatjukat, de csak itt, europaban)
  • energiaar-emelkedes: mindenkit erint.

en nem latok itt semmi olyat, ami megalapozna, hogy szopo a teslanak. de irjunk plusszokat is:

  • vilag egyik legnagyobb private supercomputere az ML traninghez, ha csak a vezetest nezzuk, a legnagyobb
  • a szamitasi kapacitas mellett a legtobb adat is itt van az autokbol visszajovo telemetriabol (nem csak szamok, de videok is, amiket lehet tanitani, lasd az FSD bugfix changelogokat es az AI konfokon az eloadasokat)
  • ahogy fent irtam: a production lancot nagyon gyorsan tudjak cserelni
  • akksiban lenyomnak mindenkit (ar/kWh, suruseg, illetve gyartasi kapacitas/m^2-ben)
  • az egyeb dolgokrol (spacex, solar city, boring company) nem is beszelve

szubjektiv (let the flame begin): az audi q7/q8 infotainment rendszere egy kalap fos (mint ahogy a tiede is) akar egy sima BMW utan is, nem hogy egy teslahoz kepest.