- nyersanyag-hiany: erre van terv, battery dayt erdemes visszanezni
- gyartasi nehezseg/csuszas/szallitasi ido: nehez fasza autot csinalni ugy, hogy ne ujrahasznald a 20 eves platformodat, mint a tobbiek. ugorjunk.
- adaptacios folyamatok: a tesla a gyartosoron hetente 15-25 modositast vegez, egy tradicionalis autogyar evente csinal ennyit. en nem latom ezt valtozni.
- toltohalozat: mar kurvareg fizetos.
- kedvezmenyek: most kaptak a nemetektol 6 milliard(ish) EUR-t, amerikaban ugyanugy van EV-kre $10k(ish) federal credit, etc. ok leszarjak a tobbi kis piszlicsare piacot, kina, amerika szamit foleg.
- toltohalozat: messze a tsla az egyik legjobb toltohalozat, a tobbiek dragabbak, es nincsenek is ilyen surun, DE szerintem mindenki jol jar, ha minden toltohalozat mindenkinek nyitott. (az EU-s 6 milliardert ki kell nyitniuk a sajatjukat, de csak itt, europaban)
- energiaar-emelkedes: mindenkit erint.
en nem latok itt semmi olyat, ami megalapozna, hogy szopo a teslanak. de irjunk plusszokat is:
- vilag egyik legnagyobb private supercomputere az ML traninghez, ha csak a vezetest nezzuk, a legnagyobb
- a szamitasi kapacitas mellett a legtobb adat is itt van az autokbol visszajovo telemetriabol (nem csak szamok, de videok is, amiket lehet tanitani, lasd az FSD bugfix changelogokat es az AI konfokon az eloadasokat)
- ahogy fent irtam: a production lancot nagyon gyorsan tudjak cserelni
- akksiban lenyomnak mindenkit (ar/kWh, suruseg, illetve gyartasi kapacitas/m^2-ben)
- az egyeb dolgokrol (spacex, solar city, boring company) nem is beszelve
szubjektiv (let the flame begin): az audi q7/q8 infotainment rendszere egy kalap fos (mint ahogy a tiede is) akar egy sima BMW utan is, nem hogy egy teslahoz kepest.