( bognarattila | 2021. 04. 23., p – 10:09 )

Nem értetted meg, mit írtam.

Ha a Tesla nem sejtetné a béta szoftverével azt, hogy a vezetőnek nem kell a szokásosnál jobban figyelnie, akkor nem következett volna be az eset. Miért nem figyelt a szokásosnál jobban? Azért, mert az autó általában megfelelően nyomja a gázt, fékez, tekeri a kormányt, a sofőr úgy gondolta, ez most is így lesz. De nem így lett, mert előállt egy olyan helyzet, amit a béta szoftver nem megfelelően mért fel.

Ha a sofőrnek legalább kormányoznia kellett volna (gázadást az adaptív tempomat intézi), akkor biztosan odafigyel legalább annyira, hogy látja maga előtt a kamiont, ergó le tud fékezni.

Hogy miért kell a szokásosnál jobban figyelni? Azért, mert adódhat olyan szituáció, amikor az autó akkor is reagál (vagy nem reagál), amikor nem kellene (kellene), de egy átlagos sofőr fejében fel sem merül, hogy lehet valami. Ez lehet becsillanás, kicsit nagyobb kanyarív, valami mellé ér, leesik egy karton darab, ami miatt elkerülő manővert csinál és úgy okoz balesetet, ... Mindezen esetek minden bizonnyal sehol nincsenek kifejtve, hogy tudni lehessen, mégis mire kell számítani. Az én autóm nem Tesla szintű, de baromira felületes a dokumentációja. De ha kellő bőségű is lenne a Tesla dokumentációja, kétlem, hogy átlagos ember képes lenne felfogni és megjegyezni, annak tudatában vezetni, valószínűleg ezért is szigorú az önvezető autók tesztelése.

A közlekedés többi résztvevőjének pedig pláne semmi köze ahhoz, hogy valaki béta szoftverrel játszik az utakon.

A 3-4 baleset kérdés, hogy valóban 3-4 baleset vagy esetleg több, amiről nem szólnak a hírek.

Ha egy ilyen barom az én családomat nyírja ki, baromira nem fog vigasztalni, hogy barom volt. Igen, arra nagyobb esély van, hogy nem Teslával fut az emberbe valaki, de ha a belefutás esélyét lehet csökkenteni, akkor csökkenteni kell. Tfh 0,5% az esélye annak, hogy valaki belém jön hátulról, ebből 0,4% az esélye annak, hogy hagyományos autóval jönnek belém és 0,1% az esélye annak, hogy olyannal, ami gázt ad, kormányoz és közben a sofőr nem figyel oda, de nem kellően érett a szoftver. Ha kiveszem az utóbbi tényezőt, akkor máris kilőttem az esetek 1/5-ét. Ugyanakkor ha nő azon autók száma, amelyek alkalmasak arra, hogy a vezető figyelme csökkenjen (egyre több a Tesla, egyre több autóban van sávtartó funkció és adaptív tempomat), akkor a 0,5% esély feljebb fog menni akár 0,8%-ra (ismét a hasamra csaptam: ez nyilván lehet több és kevesebb is).